Комітет Верховної Ради України з питань бюджету
Протокол засідання №195 від 07 серпня 2024 року
13 год. 00 хв. м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн. 510
(у режимі відеоконференції)
Головує: заступник Голови Комітету Гевко В.Л.*
Присутні:
Члени Комітету: Крулько І.І., Копанчук О.Є., Цабаль В.В., Бакунець П.А., Батенко Т.І., Герман Д.В., Драбовський А.Г., Дунаєв С.В., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Кіссе А.І., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Лаба М.М., Люшняк М.В., Пасічний О.С., Пузійчук А.В., Саламаха О.І., Северин С.С., Тістик Р.Я., Урбанський А.І., Фролов П.В., Шпак Л.О.
Всього присутніх – 26 народних депутатів України.
Відсутні:
Члени Комітету: Підласа Р.А., Лопушанський А.Я., Борт В.П., Гнатенко В.С., Гончаренко О.О., Качний О.С., Лунченко В.В., Молоток І.Ф., Поляк В.М., Пуртова А.А.
Присутні:
Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Андросюк Н.В., Бондар Ю.М., Бурякова Т.С., Луценко Н.В., Новацька О.В., Пунда О.Б., Симончук К.В., Філіпченко Т.О., Шпак В.П., Климчук Д.І., Клочкова Т.В., Сторожук О.В.
__________________________
*За дорученням Голови Комітету Підласої Р.А. головував на засіданні заступник Голови Комітету Гевко В.Л.
Запрошені:
Улютін Д.В. – перший заступник Міністра фінансів України;
Шкураков В.О. – в.о. Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України;
Даниленко С.В. – заступник Міністра освіти і науки України;
Ключка С.С. – заступник Голови Рахункової палати.
Відкриваючи засідання, заступник Голови Комітету Гевко В.Л. поінформував народних депутатів України – членів Комітету про те, що:
- за дорученням Голови Комітету Підласої Р.А., яка перебуває у відрядженні у Сполучених Штатах Америки, він головує на засіданні Комітету;
- на його звернення більше половини членів Комітету надали згоду на проведення 7 серпня п.р. засідання Комітету у режимі відеоконференції.
Затим, після реєстрації присутності членів Комітету в умовах віддаленого приєднання до участі у цьому засіданні і затвердження порядку денного, члени Комітету перейшли до розгляду питання порядку денного.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ:
Про погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України (згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2024 № 852 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 5 березня 2024 р. № 247»).
СЛУХАЛИ:
Інформацію в.о. Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Шкуракова В.О. про погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії (згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2024 № 852 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 5 березня 2024 р. № 247»).
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшли звернення Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України /далі – Мінінфраструктури/ від 30.07.2024 № 9719/31/14-24, від 01.08.2024 № 9812/31/14-24 та від 06.08.2024 № 14438/31/10-24 щодо погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.07.2024 № 852 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 5 березня 2024 р. № 247» /далі – постанова КМУ № 852/.
I. Щодо формування та використання коштів фонду ліквідації.
1. Відповідно до статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» /далі – Закон/ з метою ліквідації наслідків (у тому числі гуманітарних, соціальних, економічних), спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, у складі спеціального фонду державного бюджету створений фонд ліквідації наслідків збройної агресії /далі – фонд ліквідації/, кошти якого передбачено спрямовувати на:
будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) громадських будинків та споруд (з урахуванням вимог безпеки щодо захисних споруд цивільного захисту), захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо);
будівництво об’єктів інфраструктури, зокрема пов’язаних з наданням послуг з водопостачання, водовідведення, виробництва теплової енергії, теплопостачання, електропостачання;
нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації будівель для забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб та осіб, які втратили його внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України;
розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації для об’єктів, зруйнованих внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;
будівництво, ремонт та інші інженерно-технічні заходи із захисту об’єктів критичної інфраструктури;
закупівлю шкільних автобусів, спеціалізованого санітарного транспорту для центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, спеціального транспорту для комунальних підприємств з благоустрою територій;
компенсацію за знищений/пошкоджений об’єкт житлового призначення (у тому числі будинки дачні та садові);
відновлення пошкоджених об’єктів житлового (у тому числі будинків дачних та садових) та громадського призначення;
нове будівництво об’єктів житлового призначення для осіб, які втратили житло внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, розроблення та експертизу проектної документації на будівництво таких об’єктів;
будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації, поточний ремонт) закладів охорони здоров’я для забезпечення надання медичної та реабілітаційної допомоги особам, постраждалим внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України.
У виняткових випадках кошти фонду ліквідації можуть спрямовуватися на забезпечення потреб сектору оборони.
При цьому визначено, що обмеження, встановлені частиною десятою статті 23 Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ (зміни розмірів, мети та обмеження в часі бюджетних призначень, крім випадків, передбачених цим Кодексом, здійснюються лише за наявності у законі про Державний бюджет України відповідного положення), не застосовуються у випадках прийняття рішень про виділення коштів за напрямами, передбаченими цією статтею.
2. Згідно з цією статтею Закону рішення про виділення коштів з фонду ліквідації приймаються Кабінетом Міністрів України (з відкриттям у разі потреби нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам) за погодженням з Комітетом (як виняток з положень підпункту 1 пункту 22 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Кодексу).
3. Постановою Кабінету Міністрів України від 10.02.2023 № 118 (із змінами) затверджений Порядок використання коштів фонду ліквідації /далі – Порядок № 118/, згідно з яким визначені механізм, напрями, порядок та умови використання коштів фонду ліквідації, а також встановлені вимоги щодо формування, розгляду та узагальнення пропозицій щодо виділення коштів з фонду ліквідації та підготовки проекту відповідного акта Кабінету Міністрів України, включаючи положення про забезпечення відповідним головним розпорядником бюджетних коштів погодження прийнятого рішення про виділення коштів фонду ліквідації з Комітетом.
На виконання вимог абзацу другого пункту 9 Порядку № 118 постановою Кабінету Міністрів України від 25.04.2023 № 412 утворено Міжвідомчу робочу групу з розгляду узагальнених пропозицій заявників та підготовки пропозицій Кабінету Міністрів України щодо виділення коштів фонду ліквідації, визначено її склад та затверджено відповідне положення про діяльність такої робочої групи.
4. Згідно з пунктом 13 статті 14 Закону у 2024 році фонд ліквідації передбачається за бюджетною програмою Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України (загальнодержавні видатки та кредитування) "Фонд ліквідації наслідків збройної агресії" за кодом 3121430 (без визначення бюджетних призначень у додатку 3 до Закону).
Джерелами формування коштів фонду ліквідації Законом визначені такі надходження спеціального фонду державного бюджету:
кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» і Закону України «Про санкції» /пункт 8 статті 11 Закону/;
залишок коштів, джерелом формування яких у 2022-2023 роках були надходження, визначені пунктом 12 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів») та пунктами 8 і 9 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» (кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» та Закону України «Про санкції», і 50 відсотків коштів, що перераховуються Національним банком України відповідно до Закону України «Про Національний банк України») /пункт 5 статті 12 Закону/.
5. Використання коштів фонду ліквідації, який створено у складі спеціального фонду державного бюджету, належить здійснювати з урахуванням таких вимог Кодексу:
- відповідно до частини третьої статті 13 Кодексу видатки спеціального фонду бюджету здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету;
- згідно із положеннями частини восьмої статті 13, частини четвертої статті 23 та частини другої статті 48 Кодексу розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та провадять витрати за спеціальним фондом бюджету виключно в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету;
- відповідно до частини другої статті 57 Кодексу Державна казначейська служба України /далі – Казначейство України/ на кінець бюджетного періоду зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення.
6. За інформацією Казначейства України про залишки коштів, що утворились станом на 01 січня 2024 року, наданою листом від 25.01.2024 року № 14-01-01/1838, станом на 01 січня 2024 року залишки коштів фонду ліквідації, невикористаних у 2023 році, відповідно до пункту 5 статті 12 Закону становили 23.743.121,1 тис. гривень.
Довідково: у 2023 році за даними звіту Казначейства України про надходження та використання коштів фонду ліквідації за січень-грудень 2023 року до фонду ліквідації надійшло 61.860.083,1 тис. грн, виділено за рішеннями Кабінету Міністрів України – 56.600.343,2 тис. грн, використано за відповідними бюджетними програмами – 38.117.343,9 тис. грн (або 67,3% виділених коштів).
Згідно із звітом Казначейства України про виконання державного бюджету за січень-червень 2024 року обсяг коштів фонду ліквідації станом на 01 липня 2024 року становив 23.816.357,3 тис. грн, з яких:
надходження, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про санкції», – 73.236,2 тис. гривень;
залишок коштів фонду ліквідації відповідно до пункту 5 статті 12 Закону – 23.743.121,1 тис. гривень.
7. Загалом, станом на 01 серпня п.р. (на підставі офіційно оприлюдненої інформації) рішеннями Уряду (від 05.03.2024 № 247, від 22.03.2024 № 321 та № 327, від 23.04.2024 № 360-р, від 26.04.2024 № 369-р та № 388-р, від 10.05.2024 № 528, від 17.05.2024 № 437-р, від 21.05.2024 № 588, від 09.07.2024 № 637-р ДСК, від 25.07.2024 № 852) з фонду ліквідації вже виділено 21.016.871,8 тис. гривень, а нерозподілений обсяг коштів фонду ліквідації становить 2.799.485,5 тис. гривень.
Довідково: за даними звітності Казначейства України використання коштів фонду ліквідації за січень-червень 2024 року становило 15.091.500,9 тис. грн, або 72,4% коштів, що були виділені згідно з рішеннями Уряду за такий період.
ІІ. Згідно з підпунктом 1 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 05.03.2024 № 247 «Про виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії» /далі – постанова КМУ № 247/ було передбачено виділити з фонду ліквідації за рахунок джерела, визначеного пунктом 5 статті 12 Закону /залишок коштів, джерелом формування яких у 2022-2023 роках були надходження, визначені пунктом 12 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» та пунктами 8 і 9 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік»/, Мінінфраструктури 7.656.638,19 тис. грн (видатки розвитку) на нову бюджетну програму для надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів (об’єктів, заходів), спрямованих на ліквідацію наслідків збройної агресії /далі – субвенція/.
Відповідно до пункту 2 постанови КМУ № 247 у додатку 1 до цієї постанови затверджено перелік проектів (об’єктів, заходів), фінансування яких здійснюється за рахунок субвенції.
Довідково: згідно із звітністю Казначейства України про виконання державного бюджету та місцевих бюджетів за січень-червень 2024 року за бюджетною програмою 3121450 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів (об’єктів, заходів), спрямованих на ліквідацію наслідків збройної агресії» перераховано відповідні кошти з державного бюджету місцевим бюджетам у обсязі 7.656.638,2 тис. грн, тобто у повному обсязі. При цьому з місцевих бюджетів видатки за субвенцією фактично проведені у сумі 1.279.448,1 тис. грн, або 16,7% передбачених коштів.
III. Постановою КМУ № 852 внесені зміни до підпункту 1 пункту 1 постанови КМУ № 247 та визначено загальний обсяг субвенції у сумі 7.781.638,19 тис. грн, тобто передбачено виділити з фонду ліквідації на безповоротній основі Мінінфраструктури для надання субвенції додатково 125.000 тис. грн.
При цьому згідно із змінами до додатка 1 до постанови КМУ № 247 перелік проектів (об’єктів, заходів), фінансування яких здійснюється за рахунок субвенції, доповнено такими проектами:
1) реконструкція комунального закладу освіти "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу № 11 "Дружба" Синельниківської міської ради у сумі 75.000 тис. грн (для бюджету Синельниківської міської територіальної громади Дніпропетровської області);
2) нове будівництво закладу дошкільної освіти (ясла садок) по вул. Енергетиків, м. Нетішин Хмельницької області у сумі 50.000 тис. грн (для бюджету Нетішинської міської територіальної громади Хмельницької області).
Згідно із зверненнями Мінінфраструктури постанову КМУ № 852 розроблено на виконання протокольних рішень Кабінету Міністрів України від 10.05.2024 № 48 (п. 5.2) та від 25 липня № 73(п. 6.3) Міністерством освіти і науки /далі – МОН/ та погоджено з Мінінфраструктури (що є головним розпорядником коштів державного бюджету за субвенцією). При цьому Мінінфраструктури наведено посилання на вимоги пункту 9-1 Порядку № 118, згідно з яким на підставі протокольного рішення Кабінету Міністрів України, прийнятого згідно з пропозиціями центральних органів виконавчої влади, обласних, Київської міської держадміністрацій, для термінового фінансування проектів (об’єктів, заходів), пов’язаних з ліквідацією наслідків, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, або необхідності спрямування коштів фонду на забезпечення потреб оборони, на будівництво, ремонт та інші інженерно-технічні заходи із захисту об’єктів критичної інфраструктури, виділення коштів фонду може здійснюватися за рішенням Кабінету Міністрів України без застосування пунктів 6-9 Порядку (довідково: у пунктах 6–9 Порядку № 118 визначений порядок подання звернень про виділення коштів з фонду ліквідації, вимоги до матеріалів, що подаються разом із зверненнями, порядок розгляду таких звернень та прийняття рішення тощо).
В додаток до своїх листів Мінінфраструктури надіслано пояснювальну записку, що підготовлена МОН до проекту постанови КМУ № 852 (де визначена мета «надання субвенції на розбудову освітньої інфраструктури та об’єктів цивільного захисту в громадських будівлях» і наведено окремі узагальнені показники для фінансово-економічного обґрунтування щодо вибраних об’єктів), а також додаткову інформацію міських рад про стан реалізації зазначених проектів. Проте, у наданих матеріалах не зазначено про необхідність термінового фінансового забезпечення вибраних об’єктів, можливості ефективного та у повному обсязі використання коштів у поточному році (з огляду на встановлену черговість і пріоритетність видатків) та про джерела здійснення відповідних видатків у 2025 році (оскільки строком реалізації проектів визначено 2024-2025 роки).
Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Гевко В.Л., Лаба М.М., Копанчук О.Є., Цабаль В.В., Дунаєв С.В., Кунаєв А.Ю., Задорожній М.М., Саламаха О.І., в.о. Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Шкураков В.О., заступник Міністра освіти і науки України Даниленко С.В., перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., заступник Голови Рахункової палати Ключка С.С.
Зокрема, перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. повідомив про підтримку Мінфіном зазначеного рішення Уряду.
Заступник Голови Рахункової палати Ключка С.С. також повідомив про підтримку постанови КМУ № 852, висловивши застереження щодо можливостей завершення відповідних проектів у поточному році.
Голова підкомітету з питань місцевих бюджетів та бюджетної підтримки регіонального розвитку Саламаха О.І. поінформував, що за підсумками розгляду даного питання підкомітетом не запропоновано рішення Комітету щодо нього, а тому пропонується безпосередньо на засіданні Комітету визначитися щодо погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків відповідно до постанови КМУ № 852 (з урахуванням додатково наданих Комітету Мінінфраструктури матеріалів).
Підсумовуючи розгляд даного питання, головуючий на засіданні, заступник Голови Комітету Гевко В.Л., зважаючи на озвучене головою підкомітету Саламахою О.І., запропонував народним депутатам України – членам Комітету визначатися шляхом голосування щодо прийняття такого рішення Комітету: керуючись вимогами частини другої статті 28 Закону, погодити виділення коштів з фонду ліквідації Мінінфраструктури, що передбачене у підпункті 1 пункту 1 постанови КМУ № 247 із змінами, внесеними до цього підпункту постановою КМУ № 852 (з дотриманням вимог Кодексу щодо проведення видатків за спеціальним фондом бюджету).
За результатами голосування відповідне рішення було підтримано більшістю присутніх на час голосування на засіданні народних депутатів України – членів Комітету.
УХВАЛИЛИ:
Керуючись вимогами частини другої статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», погодити передбачене у підпункті 1 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 05 березня 2024 р. № 247 «Про виділення коштів з фонду ліквідації збройної агресії» із змінами, внесеними до цього підпункту постановою Кабінету Міністрів України від 25 липня 2024 р. № 852, виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України /із дотриманням вимог щодо проведення видатків за спеціальним фондом державного бюджету, встановлених частинами третьою і восьмою статті 13, частиною четвертою статті 23, частиною другою статті 48, частиною другою статті 57 Бюджетного кодексу України/.
Голосували: «за» – 23, «проти» – 0, «утрималися» – 3, «не голосували» – 0 (на час голосування на засіданні були присутні 26 народних депутатів України – членів Комітету).
Заступник Голови Комітету Володимир ГЕВКО
Секретар Комітету Володимир ЦАБАЛЬ