Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

Протокол засідання №196 від 21 серпня 2024 року

14 год. 30 хв.  м. Київ, вул. Грушевського, 5, зала нарад №1

 

Головує: Голова Комітету Підласа Р.А.

Присутні:

Члени Комітету: Крулько І.І., Гевко В.Л., Копанчук О.Є., Лопушанський А.Я., Цабаль В.В., Бакунець П.А., Батенко Т.І., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Гончаренко О.О., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Кіссе А.І., Кузбит Ю.М., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Пасічний О.С., Поляк В.М., Северин С.С., Тістик Р.Я., Фролов П.В., Шпак Л.О.

Всього присутніх – 25 народних депутатів України.

Відсутні:

Члени Комітету: Борт В.П., Драбовський А.Г., Дунаєв С.В., Качний О.С., Кунаєв А.Ю., Лаба М.М., Молоток І.Ф., Пузійчук А.В., Пуртова А.А., Саламаха О.І., Урбанський А.І.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Бурякова Т.С., Івашко Т.Ю., Кочубей О.П., Луценко Н.В., Новацька О.В., Пінчукова А.В., Расчислова Л.В., Симончук К.В., Шевченко Н.В., Шпак В.П., Климчук Д.І., Клочкова Т.В., Рощенко С.В.

Запрошені:

Улютін Д.В. – перший заступник Міністра фінансів України;

Тетеря В.М. – заступник Міністра внутрішніх справ України;

Іванченко В.В. – директор Департаменту фінансово-облікової політики та бухгалтерського обліку Міністерства внутрішніх справ України;

Білоус О.А. – заступник Командувача Національної гвардії України з логістики;

Сокуренко В.В. – ректор Харківського національного універститету внутрішніх справ;

Пліс Г.В. – член Рахункової палати.

Після реєстрації присутності членів Комітету, відкриваючи засідання, Голова Комітету Підласа Р.А. поінформувала народних депутатів України – членів Комітету про те, що до проекту порядку денного включено питання про погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії Міністерству внутрішніх справ України згідно з постановою Уряду від 09 серпня 2024 року № 908 ДСК, зверненню також присвоєно гриф «Для службового користування», та попередила присутніх на засіданні про необхідність дотримання законодавства при опрацюванні документів з грифом «Для службового користування», яким встановлено особливі вимоги щодо їх обліку, збереження, передачі та оприлюднення.

Голова Комітету Підласа Р.А. запропонувала членам Комітету, присутнім на засіданні Комітету, які ще не ознайомилися з паперовими примірниками постанови КМУ № 908 ДСК та відповідного звернення Міністерства внутрішніх справ України з питання, що розглядається, ознайомитися з цими документами безпосередньо під час засідання Комітету (з проставлянням особистого підпису і дати ознайомлення з документами).

Після затвердження порядку денного члени Комітету перейшли до розгляду питання порядку денного.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

Про погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії Міністерству внутрішніх справ України (згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 09.08.2024 № 908 ДСК, зверненню також присвоєно гриф «ДСК»).

СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра внутрішніх справ України Тетері В.М. про погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії Міністерству внутрішніх справ України /відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09.08.2024 № 908 ДСК (присвоєно гриф «Для службового користування»)/.

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшло звернення Міністерства внутрішніх справ України /далі – МВС/ від 19.08.2024 № 342/04/25-2024ДСК (зверненню та супровідним матеріалам до нього присвоєно гриф «Для службового користування») щодо погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії /далі – фонд ліквідації/ відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09.08.2024 № 908 ДСК «Про виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії» /далі – постанова КМУ № 908 ДСК/.

I. Нормативно-правові вимоги щодо створення та використання коштів з фонду ліквідації:

1. Статтею 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» /далі – Закон/ з метою ліквідації наслідків (у тому числі гуманітарних, соціальних, економічних), спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, передбачено створення у 2024 році у складі спеціального фонду державного бюджету фонду ліквідації. Положеннями цієї статті Закону встановлено таке:

- рішення про виділення коштів з фонду ліквідації приймаються Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом, як виняток з положень підпункту 1 пункту 22 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ (довідково: це положення передбачає в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації незастосовування норм Кодексу, зокрема, статті 23 щодо погодження з Комітетом рішень Кабінету Міністрів України щодо змін бюджетних призначень, а також норм закону про державний бюджет в частині погодження з Комітетом);

- рішення про виділення коштів з фонду ліквідації можуть передбачати відкриття у разі потреби нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам;

- у випадках прийняття рішень про виділення коштів з фонду ліквідації за напрямами, передбаченими цією статтею Закону, не застосовуються обмеження, встановлені частиною десятою статті 23 Кодексу (довідково: така норма встановлює вимогу, що зміни розмірів, мети та обмеження в часі бюджетних призначень, крім випадків, передбачених Кодексом, здійснюються лише за наявності у законі про державний бюджет відповідного положення);

- звіт про надходження і використання коштів фонду ліквідації подається Державною казначейською службою України /далі – Казначейство України/ Верховній Раді України, Президенту України, Кабінету Міністрів України, Рахунковій палаті, Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України та Міністерству фінансів України /далі – Мінфін/ щомісяця, не пізніше 25 числа місяця, наступного за звітним;

- кошти фонду ліквідації спрямовуються на:

будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) громадських будинків та споруд (з урахуванням вимог безпеки щодо захисних споруд цивільного захисту), захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо);

будівництво об’єктів інфраструктури, зокрема пов’язаних з наданням послуг з водопостачання, водовідведення, виробництва теплової енергії, теплопостачання, електропостачання;

нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації будівель для забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб та осіб, які втратили його внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України;

розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації для об’єктів, зруйнованих внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;

будівництво, ремонт та інші інженерно-технічні заходи із захисту об’єктів критичної інфраструктури;

закупівлю шкільних автобусів, спеціалізованого санітарного транспорту для центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, спеціального транспорту для комунальних підприємств з благоустрою територій;

компенсацію за знищений/пошкоджений об’єкт житлового призначення (у тому числі будинки дачні та садові);

відновлення пошкоджених об’єктів житлового (у тому числі будинків дачних та садових) та громадського призначення;

нове будівництво об’єктів житлового призначення для осіб, які втратили житло внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, розроблення та експертизу проектної документації на будівництво таких об’єктів;

будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації, поточний ремонт) закладів охорони здоров’я для забезпечення надання медичної та реабілітаційної допомоги особам, постраждалим внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;

- у виняткових випадках кошти фонду ліквідації можуть спрямовуватися на забезпечення потреб сектору оборони.

2. Згідно з пунктом 13 статті 14 Закону у 2024 році фонд ліквідації передбачається за бюджетною програмою Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України (загальнодержавні видатки та кредитування) "Фонд ліквідації наслідків збройної агресії" (код 3121430), при цьому у додатку 3 до Закону бюджетні призначення за цією програмою не визначено. Джерелами формування коштів фонду ліквідації є кошти спеціального фонду державного бюджету в частині надходжень:

кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» та Закону України «Про санкції» (далі – примусово вилучені кошти) /пункт 8 статті 11 Закону/;

залишок коштів, джерелом формування яких у 2022  2023 роках були надходження, визначені пунктом 12 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів»), пунктами 8 і 9 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» (кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» та Закону України «Про санкції» і 50% коштів, що перераховуються Національним банком України відповідно до Закону України «Про Національний банк України») (далі – залишок коштів фонду) /пункт 5 статті 12 Закону/.

3. Формування та використання коштів фонду ліквідації, який створено у складі спеціального фонду державного бюджету, належить здійснювати з урахуванням таких вимог бюджетного законодавства:

- відповідно до частини третьої статті 13 Кодексу видатки спеціального фонду бюджету здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету;

- згідно з положеннями частини восьмої статті 13, частини четвертої статті 23 та частини другої статті 48 Кодексу розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та провадять витрати за спеціальним фондом бюджету виключно в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету;

- відповідно до частини другої статті 57 Кодексу Казначейство України на кінець бюджетного періоду зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення.

На підставі вказаних норм Кодексу пунктом 49 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 р. № 228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ» (зі змінами) зокрема встановлено, що видатки бюджету та надання кредитів з бюджету спеціального фонду бюджету провадяться виключно в межах і за рахунок відповідних надходжень до цього фонду на підставі кошторисів з урахуванням внесених до них змін, а у разі внесення змін до спеціального фонду кошторису (бюджетного розпису) зміни до закону про державний бюджет не вносяться.

4. Порядок використання коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії /далі – Порядок № 118/ затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10.02.2023 р. № 118 (зі змінами) /розміщено за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/118-2023-%D0%BF#Text/.

Порядок № 118 визначає механізм, напрями та порядок використання коштів фонду ліквідації, а також встановлює вимоги щодо забезпечення відповідним головним розпорядником бюджетних коштів погодження рішення Кабінету Міністрів України про виділення коштів фонду ліквідації з Комітетом.

II. Інформація щодо формування та використання коштів фонду ліквідації:

1. За інформацією Казначейства України про залишки коштів, що утворились станом на 01 січня 2024 року, наданою листом від 25.01.2024 року № 14-01-01/1838, станом на 01 січня 2024 року залишки коштів фонду ліквідації, невикористаних у 2023 році, відповідно до пункту 5 статті 12 Закону становили 23 743 121,1 тис. гривень.

Довідково: у 2023 році за даними звіту Казначейства України про надходження та використання коштів фонду ліквідації за січень-грудень 2023 року до фонду ліквідації надійшло 61 860,5 млн грн, виділено за рішеннями Кабінету Міністрів України – 56 600,3 млн грн, використано за відповідними бюджетними програмами – 38 117,3 млн грн (або 67,3% виділених коштів).

За даними звітності Казначейства України про виконання державного бюджету за січень-липень 2024 року надходження для формування фонду ліквідації за джерелами спеціального фонду державного бюджету, визначеними пунктом 8 статті 11 та пунктом 5 статті 12 Закону, фактично становили 24 187,6 млн грн (плановий обсяг таких надходжень Законом не затверджено), з яких:

примусово вилучені кошти – 444,5 млн грн;

залишок коштів фонду – 23 743,1 млн гривень.

2. Станом на 19 серпня п.р. (на підставі офіційно оприлюдненої інформації) рішеннями Уряду (від 05.03.2024 № 247, від 22.03.2024 № 321 та № 327, від 23.04.2024 № 360-р, від 26.04.2024 № 369-р та № 388-р, від 10.05.2024 № 528, від 17.05.2024 № 437-р, від 21.05.2024 № 588, від 09.07.2024 № 637- р ДСК, від 25.07.2024 № 852 та від 09.08.2024 № 908 ДСК) з фонду ліквідації вже передбачено виділити 21 200,9 млн грн, а нерозподілений обсяг коштів фонду ліквідації становить 2 986,7 млн грн (до загального фактичного обсягу коштів цього фонду відповідно до звітної інформації Казначейства України за січень-липень 2024 року).

III. Щодо постанови КМУ № 908 ДСК.

1. Постанові КМУ № 908 ДСК присвоєно гриф «Для службового користування», відтак розгляд зазначеного питання належить здійснювати з урахуванням вимог щодо опрацювання службової інформації.

Довідково щодо вимог з опрацювання службової інформації:

- відповідно до Положення про порядок роботи з документами у Верховній Раді України, затвердженого Розпорядженням Голови Верховної Ради України від 08.02.2021 № 19 «Про деякі питання забезпечення документообігу у Верховній Раді України в електронній та паперовій формах» (зі змінами), робота з документами, що містять службову інформацію, у Верховній Раді України, органах Верховної Ради України, Апараті Верховної Ради України здійснюється з дотриманням вимог законів України «Про інформацію», «Про доступ до публічної інформації», Регламенту Верховної Ради України, з урахуванням особливостей, передбачених вказаним Положенням;

- пунктом 354-1 вищевказаного положення, зокрема, визначено таке:

ознайомлення з документом з грифом ДСК, зокрема, в комітеті Верховної Ради України та структурному підрозділі Апарату Верховної Ради України /далі – Апарат/ здійснюється виключно після проставлення особою особистого підпису в листі ознайомлення;

представники Кабінету Міністрів України, міністерств, інших державних органів, громадських об’єднань, а також експерти, фахівці та інші особи, які беруть участь у роботі комітетів Верховної Ради України, можуть ознайомлюватися з документами, що містять службову інформацію, які виносяться на розгляд відповідного органу, на підставі письмового доручення керівника цього органу відповідному секретаріату. При цьому, такі особи беруть на себе письмове зобов’язання щодо нерозголошення службової інформації та в разі його порушення несуть відповідальність згідно із законом;

Голова комітету Верховної Ради України, керівник структурного підрозділу Апарату здійснює контроль за дотриманням порядку опрацювання документів з грифом ДСК;

- Типовою інструкцією про порядок ведення обліку, зберігання, використання і знищення документів та інших матеріальних носіїв інформації, що містять службову інформацію, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 19.10.2016 р. № 736, зокрема, встановлено такі вимоги:

забороняється використовувати для передачі службової інформації відкриті канали зв’язку;

документи з грифом «Для службового користування» видаються у тимчасове користування відповідно до визначеного в установленому порядку списку осіб;

забороняється використовувати службову інформацію, що міститься в документах з грифом «Для службового користування», для відкритих виступів або опублікування у засобах масової інформації та демонструвати такі документи на стендах, у вітринах на відкритих виставках або в інших громадських місцях;

документи і справи з грифом «Для службового користування» зберігаються у шафах, сейфах, що розташовані у службових приміщеннях або сховищах архіву, і у спосіб, що унеможливлює доступ до них сторонніх осіб.

2. Зверненню та супровідним матеріалам МВС також присвоєно гриф «Для службового користування», відтак ознайомлення з ними та їх опрацювання належить здійснювати з урахуванням вимог щодо опрацювання службової інформації.

Заслухавши доповідь заступника Міністра внутрішніх справ України Тетері В.М. та інформацію голови підкомітету з питань видатків державного бюджету Комітету Забуранної Л.В. про результати опрацювання у підкомітеті зазначеного питання, підсумовуючи розгляд та обговорення цього питання, Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування пропозицію ухвалити таке рішення Комітету: керуючись вимогами частини другої статті 28 Закону, погодити виділення МВС коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії, передбачене постановою КМУ № 908 ДСК (з дотриманням вимог Кодексу щодо проведення видатків за спеціальним фондом бюджету).

За результатами голосування така пропозиція була підтримана всіма присутніми на час голосування на засіданні народними депутатами України – членами Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини другої статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», погодити виділення Міністерству внутрішніх справ України коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії, передбачене постановою Кабінету Міністрів України від 09.08.2024 № 908 ДСК /з дотриманням вимог щодо проведення видатків за спеціальним фондом державного бюджету, встановлених частинами третьою та восьмою статті 13, частиною четвертою статті 23, частиною другою статті 48, частиною другою статті 57 Бюджетного кодексу України/.

Голосували: «за» – 25 /одноголосно/ (на час голосування на засіданні були присутні 25 народних депутатів України – членів Комітету).

Голова Комітету                                                        Роксолана ПІДЛАСА

Секретар Комітету                                                     Володимир ЦАБАЛЬ
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку