Комітет Верховної Ради України з питань бюджету в межах відведеного обмеженого часу на своєму засіданні 18 жовтня 2019 року (протокол № 9) розглянув проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік», поданий Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 2283 від 17.10.2019 р.).
Згідно з пояснювальною запискою законопроект розроблено Міністерством фінансів України з метою забезпечення вирішення важливих соціальних питань та ефективного використання коштів державного бюджету.
Загалом законопроектом пропонується внести зміни до статей 1, 4, 6, 11, 13, 14, 22, 27, 30 і 34 та пунктів 3, 18 і 19 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» (далі – Закон), доповнити Закон новими статтями 36 і 37 і новим пунктом 24 Прикінцевих положень та внести зміни до додатків №№ 1, 2, 3, 4, 7 і 9 до Закону, внаслідок чого передбачається змінити загальні показники державного бюджету на 2019 рік:
зменшити доходи на 20.379,2 млн грн, у т.ч. за загальним фондом – на 20.107 млн грн, за спеціальним фондом – на 272,2 млн грн;
збільшити фінансування за спеціальним фондом на 1145 млн грн та відповідно на цю суму граничного обсягу дефіциту державного бюджету;
зменшити видатки на 20.658,8 млн грн, у т.ч. за загальним фондом зменшити на 21.984,7 млн грн, за спеціальним фондом збільшити на 1325,9 млн грн;
збільшити надання кредитів на 1.427,7 млн грн.
У пояснювальній записці зазначено, що законопроектом передбачається, збільшити видатки на вирішення пріоритетних та першочергових завдань (за рахунок зменшення інших видатків), насамперед, на:
збалансування фінансового стану державних вугледобувних підприємств та забезпечення фінансовими джерелами для виплати заробітної плати шахтарям, а також недопущення відключення шахт від електропостачання – 1.000 млн грн;
здійснення усіх необхідних платежів з виконання державою гарантійних зобов’язань – 1.677,7 млн грн;
національну безпеку і оборону – 1 361,9 млн грн;
фінансове забезпечення державою необхідних для ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій заходів (резервний фонд) – 500 млн грн.
У пояснювальній записці до законопроекту наведено інформацію та пояснення лише щодо окремих напрямів збільшення/зменшення показників державного бюджету у запропонованих обсягах, проте не надано розрахунків щодо змін бюджетних показників та належних обґрунтувань до таких змін та змін до текстових статей законопроекту, хоча частиною третьою статті 91 Регламенту Верховної Ради України вимагається подання до законопроекту фінансово-економічного обґрунтування (включаючи детальні розрахунки).
Оскільки розробником законопроекту за реєстр. № 2283 в Уряді є Міністерство фінансів України, відповідно до частини третьої статті 52 Бюджетного кодексу України для розгляду такого законопроекту у Верховній Раді України не вимагається експертний висновок Мінфіну.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку до законопроекту, проаналізувавши законопроект у стислий термін, не заперечуючи в цілому проти прийняття пропозицій законопроекту, водночас висловлює щодо нього зауваження, зокрема, щодо відсутності розрахунків та належних пояснень.
На час розгляду у Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань інтеграції України з Європейським Союзом (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.
Під час розгляду законопроекту народними депутатами України -членами Комітету з питань бюджету зазначено про необхідність додаткового опрацювання законопроекту, зважаючи на наявність у ньому значного обсягу змін до положень і показників Закону.
За підсумками розгляду законопроекту Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік», поданий Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 2283 від 17.10.2019 р.), за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу, доручивши Комітету доопрацювати зазначений законопроект до другого читання з урахуванням зауважень і пропозицій, скоротивши строк їх подання наполовину.