Головна > Текстові публікації > Законопроектна робота > Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним

Повідомлення

Перейти до розділу
16 грудня 13:53
Закон України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" посилання...
27 серпня 15:12
Бюджетна декларація на 2022-2024 роки /схвалена Кабінетом Міністрів України та подана з відповідними матеріалами/ та Постанова ВРУ «Про Бюджетну декларацію на 2022-2024 роки» докладніше
29 березня 15:09
Закон України "Про Державний бюджет України на 2021 рік" посилання...
25 травня 09:10
У Комітеті з питань бюджету вітають перші успіхи українського правосуддя з притягнення до відповідальності винних у скоєнні воєнних злочинів докладніше
19 травня 16:55
Програма релокації бізнесу - дієвий інструмент створення надійного економічного тилу, - в цьому переконаний Голова Комітету з питань бюджету Юрій Арістов докладніше
17 травня 16:46
У Комітеті з питань бюджету зазначають про важливість об’єднання зусиль щодо визначення втрат Україні внаслідок збройної агресії країни-окупанта докладніше
13 травня 15:29
У Комітеті з питань бюджету закликають долучатися до відновлення української культурної спадщини докладніше
12 травня 17:11
Комітет з питань бюджету розглянув звіт Рахункової палати за 2021 рік докладніше
12 травня 17:07
Результати розгляду законопроектів щодо їх впливу на показники бюджету та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини докладніше
08 травня 15:40
Шлях до миру у Європі і світі сьогодні веде через Україну, - заявляють члени Комітету з питань бюджету у День пам’яті та примирення докладніше
07 травня 10:11
У Комітеті з питань бюджету вважають, що інвестування у військові облігації - дієвий інструмент підтримки України та збереження накопичень докладніше

Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним

16 грудня 2021, 14:05

Щодо розгляду проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (щодо погашення заборгованості та виплати поточної заробітної плати працівникам державних вугледобувних вугільної підприємств)» (реєстр. №5891-1)

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 15 грудня 2021 року (протокол № 110) розглянув проект закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (щодо погашення заборгованості та виплати поточної заробітної плати працівникам державних вугледобувних вугільної підприємств)» (реєстр. №5891-1 від 21.09.2021), поданий народними депутатами України Гриб В. О., Волинцем М. Я. та іншими.

У Верховній Раді України 6 вересня 2021 року було зареєстровано проект закону України «Про внесення змін до додатків № 1 та № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (щодо погашення заборгованості із заробітної плати працівникам державних вугледобувних підприємств вугільної галузі)» (реєстр. №5891), поданий народним депутатом України Саламахою О.І.  Метою зазначеного законопроекту було вирішення соціально-гострої проблеми погашення заборгованості із виплати заробітної плати працівникам державних вугледобувних підприємств, яка станом на 01.07.2021 року становила 1,5 млрд гривень.

Слід відмітити, що відповідну пропозицію було враховано при підготовці до другого читання проекту Закону України  «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо реалізації соціальних заходів та інфраструктурних проектів» (реєстр. № 6052). Відтак, змінами до закону про державний бюджет на 2021 рік, внесеними Законом України від 08.10.2021               №1807-IX, за бюджетною програмою 2401590 «Реструктуризація вугільної галузі» обсяг бюджетних призначень за загальним фондом було збільшено на 1 007 200 тис. гривень.

Водночас, у Верховній Раді України до основного законопроекту за реєстр. №5891 було зареєстровано альтернативний законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (щодо погашення заборгованості та виплати поточної заробітної плати працівникам державних вугледобувних вугільної підприємств)» (реєстр. №5891-1 від 21.09.2021), поданий народними депутатами України Гриб В. О., Волинцем М. Я. та іншими.

Законопроект за реєстр. № 5891-1 розглядається на черговому засіданні Комітету на виконання розпорядження Голови Верховної Ради України від 15.12.2021 №480 та доручення Голови Верховної Ради України, наданого Голові Комітету з питань бюджету, у зв’язку зі скликанням на вимогу 156 народних депутатів України позачергового пленарного засідання Верховної Ради України та розгляду на ньому цього законопроекту.

Варто зауважити, що законопроект за реєстр. № 5891-1 на час його розгляду Комітетом не включено до порядку денного шостої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання.

У законопроекті за реєстр. №5891-1 шляхом внесення змін до додатків № 1 та № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (далі – Закон) пропонується:

1) збільшити на 2 400 000 тис. грн доходи загального фонду державного бюджету за кодом бюджетної класифікації 13030800 «Рентна плата за користування надрами для видобування природного газу»;

2) збільшити на 2 400 000 тис. грн обсяг бюджетних призначень (видатки розвитку) Міністерства енергетики України (далі – Міненерго) за загальним фондом державного бюджету за бюджетною програмою 2401590 «Реструктуризація вугільної галузі».

Обґрунтовуючи необхідність прийняття законопроекту, суб’єктами права законодавчої ініціативи у пояснювальній записці до законопроекту за реєстр. №5891-1 зазначено, що метою законопроекту є забезпечення мінімального рівня належної державної фінансової підтримки державних вугледобувних підприємств, які знаходяться у кризовому стані, потреби реструктуризації шахт, проведення їх технічного переоснащення та забезпечення сталої, в повному обсязі виплати заробітної плати шахтарям і невідкладного погашення наявної заборгованості з неї.

Довідково: за даними звітності Казначейства про виконання державного бюджету за січень-листопад 2021 року видатки по загальному фонду державного бюджету фактично проведено за бюджетною програмою 2401590 у обсязі 4 176 980,1 тис. грн, що становить  92,3% уточненого річного плану (визначено у обсязі 4 525 242 тис. грн) та 99,8% плану на звітний період.

Слід нагадати, що при затвердженні державного бюджету на 2021 рік за бюджетною програмою 2401590 «Реструктуризація вугільної галузі» було встановлено бюджетні призначення в обсязі 3 124 993 тис. грн (видатки розвитку). При цьому, з початку року обсяг видатків на вказану ціль загалом збільшено на 1 490 047,8 тис. грн, зокрема:

розпорядженням Уряду від 14.07.2021 № 760-р шляхом здійснення перерозподілу видатків державного бюджету – на 393 049 тис. грн;

змінами до закону про державний бюджет на 2021 рік, внесеними Законом України від 08.10.2021 № 1807-ІХ, – на 1 007 200 тис. грн;

розпорядженням Уряду від 09.12.2021 № 1631-р шляхом здійснення перерозподілу видатків державного бюджету – на 89 798,8 тис. грн.

Таким чином, з урахуванням змін, внесених Законом України від 08.10.2021 № 1807-ІХ та розпорядженнями Уряду від 14.07.2021 № 760-р та від 09.12.2021 № 1631-р, загалом на реструктуризацію вугільної галузі у державному бюджеті на 2021 рік планується спрямувати 4 615 040,8 тис. гривень.

Слід відмітити, що загалом положення законопроекту за реєстр. №5891-1  щодо доходів та видатків державного бюджету підготовлено збалансовано. Водночас, слід врахувати, що за звітними даними Казначейства України, за січень-листопад 2021 року виконання основних надходжень загального фонду державного бюджету було таким: доходи надійшли у сумі 984,3 млрд грн (або 104,4% уточненого плану на цей період), державні запозичення залучено у сумі 478,8 млрд грн (або 78,2% уточненого плану на цей період), надходження від приватизації державного майна становили 2,25 млрд грн (або 19% плану на цей період). При цьому, з урахуванням значного збільшення планових доходів загального фонду державного бюджету у жовтні-грудні п.р. загалом на 72,4 млрд грн (згідно із законами України від 08.10.2021 №1807-ІХ, від 04.11.2021                    № 1858-IX, від 02.12.2021 № 1931-ІХ і № 1932-ІХ) за підсумками 2021 року малоймовірно досягнути значне перевиконання таких доходів, як це мало місце до внесення відповідних змін.

Отже, щодо стану надходжень загального фонду державного бюджету за 11 місяців п.р. слід зауважити, що незважаючи на перевиконання доходів, відбулося значне недоотримання коштів від державних запозичень і приватизації державного майна. Тому суттєвими є ризики невиконання загального планового обсягу надходжень загального фонду державного бюджету на 2021 рік та, як наслідок, неможливості здійснення у запланованому обсязі витрат загального фонду державного бюджету, на що також звертає увагу Рахункова палата у своєму висновку.

Щодо планового показника доходів державного бюджету на 2021 рік за кодом 13030800 «Рентна плата за користування надрами для видобування природного газу» слід звернути увагу, що цей показник Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» первинно визначено за загальним фондом у сумі 23 млрд грн, а законом України від 02.12.2021 р. № 1931-ІХ збільшено на 31,65 млрд грн (або в 2,4 рази), у т.ч. за загальним фондом – на 7 млрд грн, за спеціальним фондом передбачено у сумі 24,65 млрд грн. За звітними даними Казначейства України за 11 місяців п.р. такий податок надійшов до загального фонду державного бюджету у сумі 30,8 млрд грн, що становить 102,7% річного уточненого плану.

Окрім цього, слід відмітити, що надання державної допомоги суб’єктам господарювання за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів здійснюється у порядку, визначеному Законом України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» за умови допустимості такої допомоги для конкуренції. Зокрема, відповідно до зазначеного закону та частини четвертої статті 35 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) державна допомога суб’єктам господарювання за рахунок коштів державного бюджету може бути надана лише після отримання відповідного рішення Уповноваженого органу з питань державної допомоги. Однак, у супровідних матеріалах не зазначено про виконання вищевказаних вимог, відповідні документи відсутні.

Слід наголосити, що відповідно до частини третьої статті 52 Кодексу проект закону про внесення змін до закону про Державний бюджет України може розглядатися у Верховній Раді України лише у разі наявності експертного висновку Міністерства фінансів України (далі – Мінфін).

З огляду на це, Мінфін у своєму експертному висновку до законопроекту за результатами проведеної експертизи впливу законопроекту на показники бюджету зазначає про непідтримку цього законопроекту, аргументуючи наступним.

1. Не дивлячись на бюджетну підтримку, державні вугледобувні підприємства знаходяться в незадовільному фінансовому стані, щорічно нарощуючи збитки від діяльності, зокрема з 3 326,9 млн грн у 2018 році до 4 342,2 млн грн у 2019 році, з 6 061,1 млн грн у 2020 році та близько 7 000 млн грн у 2021 році (очікувано).

2. За ініціативою Міненерго, щорічний перерозподіл видатків державного бюджету з бюджетної програми 2401070 «Заходи з ліквідації неперспективних збиткових підприємств» на бюджетну програму 2401590 «Реструктуризація вугільної галузі» та невиконання заходів з ліквідації збиткових і неперспективних шахт призводить до зростання навантаження на державний бюджет для виплати заробітної плати шахтарям (з 1 212 млн грн у 2015 році до 4 975,1 млн грн у 2020 році).

3. Державна підтримка надається, зокрема, на шахти, за якими собівартість товарної вугільної продукції сягає критичних розмірів, а саме: 17 850 грн/т – шахта №1–3 «Новогродівська», 28 137 грн/т – шахта «Україна» ДП «Селидіввугілля», 20 372 грн/т – шахта «Бужанська» ДП «Волиньвугілля», що перевищує у 13–21 раз середню ціну реалізації вугілля (1 304 грн/тонна).

4. Щорічно не досягається основна мета бюджетної програми 2401590 «Реструктуризація вугільної галузі» – задоволення потреби галузей економіки у відповідному обсязі високоякісної товарної вугільної продукції, оскільки виробництво вугільної продукції щорічно зменшується, зокрема з 3,9 млн тонн у 2015 році до 2,6 млн тонн у 2020 році.

З огляду на вищезазначене, Мінфін зауважує про неефективність напрямів спрямування бюджетних коштів, тому питання збалансування фінансового стану державних вугледобувних підприємств насамперед має вирішуватися шляхом законодавчого врегулювання скорочення термінів ліквідації збиткових та безперспективних шахт державних вугледобувних підприємств із забезпеченням соціального захисту шахтарів і трансформації вугільних регіонів з відповідним фінансуванням таких заходів.

Водночас, до Комітету з питань бюджету надійшов лист від Міненерго, яке є головним розпорядником коштів державного бюджету та забезпечує формування та реалізацію державної політики, зокрема, у вугільно-промисловому комплексі.

Так, міністерство зауважило, що відповідно до проведених розрахунків дефіцит коштів на виплату заробітної плати працівникам державних вугледобувних підприємств до кінця року становить 1 млрд грн.

Відтак, запропоноване суб’єктами законодавчої ініціативи збільшення відповідних видатків на 2,4 млрд грн не підтверджено жодними розрахунками.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України в узагальнюючому висновку до цього законопроекту у цілому не виключає можливості вирішення порушеної у законопроекті проблеми у пропонований спосіб, проте звертає увагу на необхідність надання додаткового обґрунтування актуальності піднятої проблеми, її масштабу та реальності отримання пропонованих додаткових доходів бюджету, зважаючи, зокрема, на те, що:

– надходження від рентної плати за користування надрами для видобування природного газу (код 13030800), за рахунок додаткових надходжень від якої пропонується фінансування зазначених у проекті видатків, у Законі на сьогодні вже визначені у розмірі більше як удвічі більшому, ніж зазначений у проекті (54 673 360,8 тис. грн проти 23 020 842,8 тис. грн);

– змінами до закону про державний бюджет, внесеними Законом України від 08.10.2021 № 1807-IX, вже було передбачено збільшення видатків за бюджетною програмою 2401590 «Реструктуризація вугільної галузі» на 1 007 200 тис. гривень.

Окремо ГНЕУ зауважує про відсутність фінансово-економічних обґрунтувань з відповідними розрахунками, що унеможливлює визначення напрямів використання коштів, які спрямовуються в цілому на фінансове забезпечення бюджетної програми 2401590 «Реструктуризація вугільної галузі» та звертає увагу, що вказані у законопроекті показники державного бюджету потребують актуалізації, зважаючи на останні зміни до закону про державний бюджет.

 З часу реєстрації законопроекту за реєстр. №5891-1 до державного бюджету на 2021 рік було внесено ряд змін відповідно до Законів України від 08.10.2021                                 № 1807-IX; від 04.11.2021 №1858-IX; від 02.12.2021 № 1931-IX та №1932-ІХ, якими змінено загальні показники доходів та видатків державного бюджету, а також показники видатків за бюджетною програмою 2401590 «Реструктуризація вугільної галузі» та доходів за кодом 13030800 «Рентна плата за користування надрами для видобування природного газу» (включаючи відповідні підсумкові показники). Відтак, законопроект за реєстр. № 5891-1 (зокрема, у тексті та додатках до нього), у разі його підтримки, потребуватиме техніко-юридичного та редакційного уточнення та правок відповідно до положень чинної редакції Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» та суті законодавчої пропозиції, викладеної у законопроекті за реєстр. № 5891-1.

Крім того, підготовлений суб’єктами права законодавчої ініціативи  законопроект за реєстр. №5891-1 містить у додатку № 1 до нього помилку, а саме у показнику за кодом 1300000 у колонці «загальний фонд» враховано обсяг коштів спеціального фонду.

Водночас, до Комітету з питань бюджету до законопроекту за реєстр.                №5891-1 надійшли пропозиції народних депутатів України Саламахи О.І. та Лаби М.М. При опрацюванні законопроекту за реєстр. №5891-1 Комітетом з питань бюджету було додатково підтримано пропозицію щодо доповнення розділу «Прикінцеві положення» Закону новим пунктом такого змісту:

«__. Установити, що на кінець 2021 року, як виняток з положень частини дванадцятої статті 23 та частин першої і другої статті 57 Бюджетного кодексу України, залишки коштів за субвенцією, наданою з державного бюджету у 2020 році за кодом програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету 3131370, зберігаються на рахунках відповідних місцевих бюджетів для здійснення відповідних витрат у 2022 році з урахуванням їх цільового призначення».

Комітет з питань інтеграції України до Європейського Союзу за підсумками розгляду на засіданні  9 листопада 2021 року законопроекту за реєстр. №5891-1 визнав його положення такими, що регулюються національним законодавством країн-членів Європейського Союзу та не підпадають під дію міжнародно-правових зобов’язань України у сфері європейської інтеграції.

На час розгляду законопроекту висновок Комітету Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) до Комітету з питань бюджету не надійшов.

За підсумками розгляду даного питання Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (щодо погашення заборгованості та виплати поточної заробітної плати працівникам державних вугледобувних вугільної підприємств)» за реєстр. №5891-1 від 21.09.2021, поданий народними депутатами України Гриб В. О., Волинцем М. Я. та іншими, прийняти за основу з урахуванням такої пропозиції:

розділ І законопроекту доповнити новим пунктом такого змісту:

«__Розділ «Прикінцеві положення» доповнити пунктом 13 такого змісту:

«13. Установити, що на кінець 2021 року, як виняток з положень частини дванадцятої статті 23 та частин першої і другої статті 57 Бюджетного кодексу України, залишки коштів за субвенцією, наданою з державного бюджету у 2020 році за кодом програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету 3131370, зберігаються на рахунках відповідних місцевих бюджетів для здійснення відповідних витрат у 2022 році з урахуванням їх цільового призначення».

Відповідно Комітету з питань бюджету належить доопрацювати зазначений законопроект з урахуванням зауважень і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні.