Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 18 листопада 2024 року розглянув проект Закону України про Державний бюджет України на 2025 рік (реєстр. № 12000 від 09.11.2024), підготовлений Кабінетом Міністрів України до другого читання, відмітивши таке.
Верховною Радою України 30 і 31 жовтня 2024 р. розглянуто та 31 жовтня п.р. прийнято у першому читанні проект Закону України про Державний бюджет України на 2025 рік за реєстр. № 12000 від 14.09.2024 /далі – законопроект, поданий на І читання/ шляхом прийняття Постанови Верховної Ради України від 31.10.2024 № 4055–ІХ "Про висновки та пропозиції до проекту Закону України про Державний бюджет України на 2025 рік", якою схвалено Бюджетні висновки Верховної Ради України /далі – Бюджетні висновки/.
Відповідно до частини 1 статті 158 Регламенту Верховної Ради України /далі – Регламент/ та пункту 2 цієї Постанови Верховної Ради України Кабінету Міністрів України /далі – КМУ/ доручено підготувати та у двотижневий строк з дня набрання чинності цією Постановою (тобто не пізніше 14 листопада п.р.) подати до Верховної Ради України /далі – Верховна Рада/ законопроект про державний бюджет на 2025 рік, підготовлений до другого читання відповідно до Бюджетних висновків, разом з порівняльною таблицею щодо їх врахування з вмотивованими поясненнями стосовно неврахованих положень Бюджетних висновків, а також з порівняльною таблицею і поясненнями щодо відмінностей положень і показників такого законопроекту порівняно з редакцією, що подавалася КМУ на перше читання.
Згідно з частиною 2 статті 158 Регламенту поданий КМУ законопроект про державний бюджет, підготовлений до другого читання (разом із супровідними документами до нього), надається народним депутатам України не пізніш як за 10 днів до розгляду питання на пленарному засіданні Верховної Ради. Згідно з частиною 3 статті 158 Регламенту після подання КМУ такого законопроекту Комітет готує висновок щодо врахування у такому законопроекті Бюджетних висновків, при цьому пропозиції народних депутатів України і комітетів Верховної Ради до такого законопроекту, підготовленого до другого читання, не розглядаються.
Відповідно до частини 4 статті 158 Регламенту розгляд у другому читанні законопроекту про державний бюджет завершується не пізніше 20 листопада року, що передує плановому, а згідно з частиною 6 статті 159 Регламенту закон про державний бюджет приймається Верховною Радою до 1 грудня року, що передує плановому.
КМУ завчасно, 8 листопада п.р., подав проект Закону України про Державний бюджет України на 2025 рік, підготовлений до другого читання (реєстр. № 12000 від 09.11.2024) /далі – доопрацьований законопроект/, на розгляд Верховної Ради (лист КМУ від 08.11.2024 № 26959/0/2-24). У складі супровідних матеріалів до доопрацьованого законопроекту надано порівняльні таблиці щодо відмінностей його положень і відповідних показників порівняно із законопроектом, поданим на І читання.
Загалом щодо доопрацьованого законопроекту у межах відведеного часу його розгляду належить зауважити таке.
Оцінка стану врахування Урядом Бюджетних висновків у доопрацьованому законопроекті свідчить, що:
щодо частини 1 (пропозиції): з 31 пропозиції (пунктів і підпунктів) враховано загалом (включаючи враховані частково або в іншій редакції) 30 пропозицій /96,8%/, не враховано 1 пропозицію /3,2%/;
щодо частини 2 (доручення): з 78 доручень (пунктів і підпунктів) враховано загалом (включаючи враховані частково або в іншій редакції) 52 доручення /66,7%/, не враховано 26 доручень /33,3%/.
Загальні показники проекту державного бюджету на 2025 рік у доопрацьованому законопроекті змінено порівняно із законопроектом, поданим на І читання, таким чином: доходи і видатки збільшено на 2.819 млн грн (у т.ч. за загальним фондом збільшено на 50.011,1 млн грн та за спеціальним фондом зменшено на 47.192,1 млн грн); надання кредитів, повернення кредитів та дефіцит (фінансування) – залишилися без змін. Таким чином, граничний обсяг дефіциту державного бюджету пропонується встановити на рівні 19,4% прогнозного ВВП (як і у законопроекті, поданому на І читання), але такий рівень значно перевищує визначене абзацами 2 і 3 частини 1 статті 14 Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ обмеження (не вище 3% ВВП). У зв'язку з цим, у пункті 3 розділу "Прикінцеві положення" доопрацьованого законопроекту (як і в законопроекті, поданому на І читання) пропонується зупинити на 2025 рік дію відповідних норм Кодексу (які також зупинено на 2021-2024 рр. і не застосовувалися у 2020 р.).
У доопрацьованому законопроекті порівняно із законопроектом, поданим на І читання, не змінено розміри мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць, у т.ч. для основних соціальних і демографічних груп населення, крім прожиткового мінімуму для визначення посадового окладу прокурора (про що зазначено нижче).
Щодо доходів проекту державного бюджету на 2025 рік у доопрацьованому законопроекті порівняно із законопроектом, поданим на І читання, зміни внесено передусім внаслідок врахування пропозицій Бюджетних висновків, зокрема:
виключено із спеціального фонду доходи, які є джерелами формування державного дорожнього фонду, та включено їх до загального фонду в повному обсязі (43.213,9 млн грн), а саме показники: акцизного податку з вироблених в Україні пального і транспортних засобів (6.951,25 млн грн); акцизного податку з ввезених на митну територію України пального і транспортних засобів (32.370,5 млн грн); ввізного мита на нафтопродукти і транспортні засоби (3.845 млн грн); адміністративних штрафів у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху (крім штрафів за порушення, зафіксовані в автоматичному режимі) та за правопорушення, передбачені статтею 132-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення (9,9 млн грн); плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (37,2 млн грн) (відповідно до п. 1.8 ч. 1 Бюджетних висновків – щодо доходів);
збільшено показники доходів загального фонду на 6.279,9 млн грн відповідно до прийнятого в цілому 10.10.2024 законопроекту за реєстр. № 11416-д /про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану/ в частині врахування змін податкових положень порівняно з редакцією цього законопроекту від 30.08.2024 (яка врахована у законопроекті, поданому на І читання), у т.ч.: збільшено податок на прибуток підприємств на 41.799 млн грн і рентну плату за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення на 420 млн грн; зменшено податок та збір на доходи фізичних осіб на 20.119,1 млн грн і дивіденди (доходи), нараховані на акції (частки) господарських товариств, у статутних капіталах яких є державна власність, на 15.820 млн грн (відповідно до п. 2.1 ч. 2 Бюджетних висновків). Разом з тим, у показниках доходів загального фонду (як у законопроекті, поданому на І читання, так і в доопрацьованому законопроекті) враховано 27.079,2 млн грн додаткових доходів від запропонованих змін у законопроекті за реєстр. № 11090 /про внесення змін до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок акцизного податку на тютюнові вироби/, але цей законопроект Верховною Радою прийнято лише у І читанні (04.06.2024), відтак наразі є ризики щодо отримання у 2025 р. відповідних додаткових доходів (насамперед акцизного податку);
збільшено показник загального фонду за кодом 24060300 "Інші надходження" на 517,3 млн грн (відповідно до пп. 1.25.4 п. 1.25 ч. 1 Бюджетних висновків) з урахуванням позитивної динаміки таких надходжень у 2023 і 2024 рр. /за 2023 р. надійшло 20,3 млрд грн, або 117,7% річного плану, за 10 місяців п.р. – 17,6 млрд грн, або 100,2% річного плану/. Разом з тим, не враховано доручення, визначене п. 2.2 ч. 2 Бюджетних висновків, щодо можливості збільшення доходів за кодом 13030800 "Рентна плата за користування надрами для видобування природного газу" і кодом 22012100 "Збір за видачу спеціальних дозволів на користування надрами та кошти від продажу таких дозволів", хоча надходження за кодом 22012100 теж значно перевиконуються /за 2023 р. надійшло 2,4 млрд грн, або 124,8% річного плану, за 10 місяців п.р. – 1,9 млрд грн, або 105,3% річного плану/;
передбачено показник спеціального фонду за кодом 13070000 "Плата та кошти за використання інших природних ресурсів" у сумі 21 млн грн /йдеться про кошти, одержані від зростання стартової ціни на аукціоні з продажу права на укладення договорів на право спеціального використання водних біоресурсів у рибогосподарських водних об'єктах (їх частинах) шляхом електронних торгів/, що є джерелом для передбачених у такій самій сумі видатків спеціального фонду за новою бюджетною програмою "Заходи із вселення водних біоресурсів у рибогосподарські водні об'єкти (їх частини)" (код 2804140), на виконання пункту 13-11 частини 3 статті 29 і пункту 27 частини 4 статті 30 Кодексу (відповідно до п. 2.23 ч. 2 Бюджетних висновків);
передбачено показник спеціального фонду за кодом 18011200 "Орендна плата за земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, передані в оренду відповідно до статті 120-1 Земельного кодексу України" у сумі 1 млрд грн /йдеться про 90% такої орендної плати згідно з пунктом 11 статті 11 доопрацьованого законопроекту/, що згідно з пунктом 10 статті 14 доопрацьованого законопроекту є джерелом для передбачених у такій самій сумі видатків спеціального фонду за бюджетною програмою "Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників" (код 2801580) (відповідно до пп. 2.24.22 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків – щодо видатків). Згідно з пунктом 16-5 частини 2 статті 29 Кодексу (включеним згідно із законом від 08.05.2024 № 3683-ІХ) такі надходження належать до доходів загального фонду державного бюджету, однак згідно з частиною 5 цієї статті закон про державний бюджет може відносити на відповідний бюджетний період окремі види доходів загального фонду державного бюджету, визначені частиною другою цієї статті, до спеціального фонду державного бюджету;
виключено показник спеціального фонду за кодом 24080000 щодо коштів, що перераховуються Фондом загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття /йдеться про не менше 95% залишку коштів цього Фонду на 01.01.2025/, у сумі 5 млрд грн (у законопроекті, поданому на І читання, такі надходження передбачалися джерелом для видатків на фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду). Водночас, статтею 37 доопрацьованого законопроекту пропонується у 2025 р. такі надходження зарахувати до спеціального фонду з розподілом за рішенням КМУ і спрямуванням на часткову компенсацію вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва, державне стимулювання створення індустріальних парків, забезпечення державної підтримки реалізації інвестиційних проектів із значними інвестиціями, компенсацію витрат за гуманітарне розмінування земель сільськогосподарського призначення, підтримку внутрішнього попиту на вітчизняні товари та послуги, але у проекті державного бюджету на 2025 рік не передбачено відповідних показників доходів і видатків спеціального фонду.
Щодо боргових показників і фінансування проекту державного бюджету на 2025 рік слід зазначити, що у доопрацьованому законопроекті:
уточнено граничний обсяг державного боргу на кінець 2025 р. (збільшено до 8.210,5 млрд грн, або на 27,6 млрд грн), що відповідає розрахунковому показнику державного боргу, наведеному у супровідних матеріалах до законопроекту, поданого на І читання (відповідно до п. 2.5 ч. 2 Бюджетних висновків). Зазначений показник становить 97% прогнозного ВВП і значно перевищує обмеження, визначене частиною 2 статті 18 Кодексу щодо загального обсягу державного боргу та гарантованого державою боргу (не вище 60% ВВП), але така вимога не застосовуються у випадку введення воєнного стану (згідно з пунктом 23-1 розділу VI Кодексу), а також у доопрацьованому законопроекті (як і в законопроекті, поданому на І читання) передбачено зупинення її дії на 2025 рік;
збільшено граничний обсяг надання у 2025 р. державних гарантій за рішенням КМУ на 1,5 млрд грн до 64,36 млрд грн (за поясненнями – у зв'язку із збільшенням доходів загального фонду проекту державного бюджету на 2025 рік), що розрахунково становить 3% таких доходів та узгоджується з відповідною вимогою, визначеною абзацом 2 пункту 57 розділу VI Кодексу. При цьому у статті 5 доопрацьованого законопроекту не передбачено відповідне збільшення граничного обсягу гарантованого державою боргу на кінець 2025 р.;
новою статтею 47 дозволяється Мінфіну здійснювати за рішенням КМУ понадпланові випуски облігацій внутрішньої державної позики у сумі 30 млрд грн з подальшим придбанням у державну власність в обмін на такі облігації акцій додаткової емісії ПрАТ "Укрфінжитло" з відповідним коригуванням граничного обсягу державного боргу та інформуванням у тижневий строк Верховної Ради (відповідно до п. 2.8 ч. 2 Бюджетних висновків). Таким положенням не враховуються вимоги частини 1 статті 16, частини 1 статті 18 та пункту 2 частини 1 статті 40 Кодексу (щодо здійснення державних запозичень в межах, визначених законом про державний бюджет, та визначення таким законом граничного обсягу державного боргу);
у статтях 16 і 17 передбачено інформування у тижневий строк Верховної Ради у разі здійснення за рішенням КМУ понадпланових випусків облігацій внутрішньої державної позики з метою поповнення статутного капіталу банків та для обміну на такі облігації векселів, виданих Фондом гарантування вкладів фізичних осіб (відповідно до п. 1.5 і п. 1.6 ч. 1 Бюджетних висновків);
у додатку № 8 передбачено залучення у 2025 р. до спеціального фонду державного бюджету кредиту в обсязі 122,3 млн грн від Північної екологічної фінансової корпорації на реалізацію проекту "Вища освіта України" за бюджетною програмою "Вища освіта, енергоефективність та сталий розвиток" (код 2201610) та зменшення на таку саму суму відповідного кредиту від Європейського інвестиційного банку (відповідно до п. 1.26 ч. 1 Бюджетних висновків);
у статті 27 додатково передбачено можливість залучення у 2025 р. до спеціального фонду державного бюджету нових кредитів (позик) в рамках угод з іноземними державами, іноземними фінансовими установами та міжнародними фінансовими організаціями, повернення яких буде здійснюватися за рахунок доходів, отриманих від заморожених активів РФ, за механізмом, визначеним Регламентом (ЄС) 2024/2773 Європарламенту і Ради ЄС від 24.10.2024 та відповідними угодами з такими іноземними державами, іноземними фінансовими установами та міжнародними фінансовими організаціями, за умови виконання у 2025 р. плану державних зовнішніх запозичень до загального фонду державного бюджету із спрямуванням на реалізацію відповідних проектів, програм та заходів (включаючи реалізацію публічних інвестиційних проектів, зокрема для створення житлових фондів соціального житла та соціальної оренди для забезпечення доступу до житла осіб, які його потребують, в т.ч. внутрішньо переміщених осіб).
Щодо видатків проекту державного бюджету на 2025 рік потрібно зазначити, що у доопрацьованому законопроекті порівняно із законопроектом, поданим на І читання:
– загальний ресурс на національну безпеку і оборону збільшився на понад 1,7 млрд грн та становить 2.224,8 млрд грн, або 26,3% прогнозного ВВП, у т.ч.: видатки із загального фонду – 2.043,6 млрд грн, із спеціального фонду – 151,2 млрд грн, державні гарантії – до 30 млрд грн. Зокрема, до ІІ читання збільшено видатки за бюджетними програмами: "Розвиток, закупівля, модернізація та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання" (код 2101150) – на 730,8 млн грн (відповідно до пп. 2.24.7 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків); "Розвідувальна діяльність у сфері оборони" (код 5961010) – на 289,5 млн грн; "Державна охорона органів державної влади та посадових осіб" (код 6601020) – на 198,3 млн грн; "Інформаційно-аналітичне забезпечення координаційної діяльності у сфері національної безпеки і оборони" (код 6501010) – на 15,7 млн грн (відповідно до пп. 2.24.38 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків), а також передбачено видатки за новою бюджетною програмою "Надання державної фінансової підтримки підприємствам у сфері оборонно-промислового комплексу" (код 2601040) у сумі 500 млн грн (відповідно до пп. 2.24.21 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків);
– за загальним фондом збільшено/передбачено видатки, серед іншого, за бюджетними програмами:
"Надання медичних послуг медичними закладами" (код 0301170) – на 181,25 млн грн (відповідно до пп. 1.25.1 п. 1.25 ч. 1 Бюджетних висновків);
"Заходи з підтримки розвитку лідерства в Україні" (код 0411190) – на 5 млн грн (відповідно до пп. 1.25.2 п. 1.25 ч. 1 Бюджетних висновків);
"Керівництво та управління у сфері етнополітики та свободи совісті" (код 0413010) – на 14,9 млн грн (відповідно до пп. 2.24.1 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків);
"Забезпечення виконання завдань і заходів із підтримки українців за кордоном та сприяння їх поверненню в Україну" (код 1201410) – у сумі 150 млн грн /нова бюджетна програма/;
"Керівництво та управління у сфері експортного контролю" (код 1208010) – на 15,7 млн грн (відповідно до пп. 2.24.3 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків);
"Надання освіти закладами загальної середньої освіти державної форми власності та освітніх послуг державною установою для осіб, які перебувають у закладах охорони здоров'я" (код 2201100) – на 34,4 млн грн (відповідно до пп. 2.24.9 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків);
"Забезпечення діяльності Національного фонду досліджень, грантова підтримка наукових досліджень і науково-технічних (експериментальних) розробок" (код 2201300) – на 143,1 млн грн (відповідно до пп. 2.24.11 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків);
"Фізична і спортивна підготовка учнівської та студентської молоді" (код 3401370) – на 10 млн грн (відповідно до пп. 2.24.12 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків), при цьому таку бюджетну програму за кодом 2201310 з відповідними видатками передано від МОН до Мінмолодьспорту;
"Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення" (код 2308060) – на 531,2 млн грн (відповідно до пп. 2.24.15 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків);
"Створення і програмно-технічне забезпечення системи інформаційно-аналітичної підтримки, інформаційно-методичне забезпечення та виготовлення бланків посвідчень і нагрудних знаків для системи соціального захисту" (код 2501090) – на 102,2 млн грн (відповідно до пп. 2.24.17 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків);
"Розвиток системи соціальних послуг" (код 2501370) – на 328,65 млн грн (відповідно до пп. 2.24.18 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків);
"Соціальний захист громадян, які потрапили у складні життєві обставини" (код 2501530) – на 1 млрд грн, водночас у пункті 26 розділу "Прикінцеві положення" доопрацьованого законопроекту передбачено доручення КМУ у разі позитивної динаміки зміни прогнозних макроекономічних показників за підсумками виконання державного бюджету у І півріччі 2025 р. та з урахуванням можливостей ресурсної частини державного бюджету розглянути питання щодо збільшення видатків на виплату допомоги на проживання внутрішньо переміщених осіб з урахуванням аналізу поточного стану виконання таких виплат (відповідно до пп. 2.24.19 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків);
"Керівництво та управління у сфері реалізації політики щодо соціального захисту населення" (код 2509010) – на 10,8 млн грн (відповідно до пп. 2.24.20 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків);
"Фінансування заходів із забезпечення функціонування операторів критичної інфраструктури в галузі цивільної авіації" (код 3101040) – у сумі 827,9 млн грн /нова бюджетна програма/;
"Надання компенсації для відновлення окремих категорій об'єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації, з використанням електронної публічної послуги "єВідновлення" (код 3101130) – у сумі 1 млрд грн. У 2024 р. видатки за такою програмою здійснюються із спеціального фонду державного бюджету за рахунок коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії, а також коштів гранту згідно з постановою КМУ від 12.07.2024 № 819 "Деякі питання реалізації проекту "Ремонт житла для відновлення прав і можливостей людей (HOPE)" /за 10 місяців п.р. використано 2,87 млрд грн/;
"Компенсація за знищене житло" (код 3101200) – у сумі 3 млрд грн /нова бюджетна програма/;
"Виконання боргових зобов'язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток мережі автомобільних доріг загального користування" (код 3111030) – у сумі 24,35 млрд грн з одночасним виключенням таких видатків за спеціальним фондом (відповідно до п. 1.8 ч. 1 Бюджетних висновків – щодо видатків);
"Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування" (код 3111020) – у сумі 12,6 млрд грн (з виключенням з найменування цієї програми слів "державного значення"), натомість за спеціальним фондом виключено видатки за цією програмою у сумі 11,3 млрд грн та за іншими програмами (загалом у сумі 43,2 млрд грн), які здійснюються за рахунок джерел формування державного дорожнього фонду в частині доходів (відповідно до п. 1.8 ч. 1 Бюджетних висновків – щодо видатків), водночас за спеціальним фондом передбачено спрямувати на цю програму залишки відповідних коштів державного дорожнього фонду, що надійшли у попередні роки і не використані у п.р., згідно з пунктом 12 статті 12 і пунктом 19 статті 14 доопрацьованого законопроекту (відповідно до п. 2.7 ч. 2 Бюджетних висновків);
"Керівництво та управління у сфері культури та стратегічних комунікацій" (код 3801010) – на 5 млн грн (відповідно до пп. 2.24.30 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків);
"Фінансова підтримка національних художніх колективів, концертних організацій та їх дирекції, національних і державних циркових організацій" (код 3801120) – на 4,7 млн грн (відповідно до пп. 2.24.31 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків);
"Забезпечення функціонування Українського культурного фонду, у тому числі здійснення Фондом заходів з підтримки проектів" (код 3801140) – на 105 млн грн (відповідно до пп. 2.24.32 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків);
"Збереження історико-культурної та архітектурної спадщини в національних і державних заповідниках" (код 3801490) – на 3 млн грн (відповідно до пп. 2.24.33 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків);
"Забезпечення діяльності Українського інституту книги, підтримка книговидавничої справи та популяризація української літератури у світі" (код 3801560) – на 100 млн грн (відповідно до пп. 2.24.34 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків);
"Забезпечення стратегічних комунікацій, інформаційної безпеки, заходів з європейської та євроатлантичної інтеграції" (код 3801030) – на 200 млн грн (відповідно до пп. 2.24.35 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків);
"Парламентський контроль за додержанням конституційних прав і свобод людини" (код 5991010) – на 30,2 млн грн (відповідно до пп. 2.24.36 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків);
"Забезпечення діяльності Національного агентства з питань запобігання корупції" (код 6331010) – на 143,7 млн грн (відповідно до пп. 2.24.37 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків);
"Керівництво та управління у сфері контролю за виконанням державного бюджету" (код 6511010) – на 517,3 млн грн (відповідно до пп. 1.25.4 п. 1.25 ч. 1 Бюджетних висновків);
"Наукова і науково-технічна діяльність наукових установ Національної академії наук України" (код 6541030) – на 21 млн грн (для Інституту прикладних систем управління НАНУ) (відповідно до пп. 1.25.5 п. 1.25 ч. 1 Бюджетних висновків);
"Медичне обслуговування працівників Національної академії наук України" (код 6541100) – на 13,1 млн грн (відповідно до пп. 2.24.40 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків);
"Діагностика і лікування захворювань із впровадженням експериментальних та нових медичних технологій, спеціалізована консультативно-поліклінічна допомога, що надається науково-дослідними установами Національної академії медичних наук України" (код 6561060) – на 10 млн грн (для виконання проектних робіт ДУ "Інститут геронтології ім. Д.Ф.Чеботарьова Національної академії медичних наук України") (відповідно до пп. 1.25.6 п. 1.25 ч. 1 Бюджетних висновків);
– зменшено видатки, зокрема, за бюджетними програмами:
"Резервний фонд" (код 3511030) – за загальним фондом на 13,9 млрд грн до 30 млрд грн (що на 12,2 млрд грн менше, ніж затверджено на 2024 р.). У зв'язку з цим, зважаючи на значні обсяги виділення коштів з резервного фонду державного бюджету у 2022–2024 рр. (починаючи з 24.02.2022) та подальше продовження дії воєнного стану, може виникнути необхідність збільшення таких видатків у 2025 р.;
"Фінансове забезпечення підготовки та реалізації публічних інвестиційних проектів" (код 3511180) – за загальним фондом у сумі 25 млрд грн (виключено таку програму), водночас виключено статтю 43 законопроекту, поданого на І читання, та здійснено розподіл таких коштів між головними розпорядниками коштів державного бюджету за 20 новими бюджетними програмами на реалізацію публічних інвестиційних проектів згідно з рішенням Стратегічної інвестиційної ради (відповідно до п. 1.11 ч. 1 Бюджетних висновків), при цьому збільшено загальний обсяг видатків на таку мету до 36,4 млрд грн;
"Здійснення прокурорської діяльності, підготовка та підвищення кваліфікації працівників органів прокуратури" (код 0901010) – за загальним фондом на 1.218,6 млн грн у зв'язку із зменшенням з 2102 грн до 1600 грн прожиткового мінімуму для працездатних осіб, який застосовується для визначення посадового окладу прокурора окружної прокуратури, тобто до рівня 2024 р. (відповідно до п. 1.1 ч. 1 Бюджетних висновків);
"Загальнодержавні заходи у сфері освіти" (код 2201260) – за загальним фондом на 3,1 млн грн (відповідно до пп. 1.25.6 п. 1.25 ч. 1 Бюджетних висновків), водночас передбачено за спеціальним фондом у сумі 323,9 млн грн за рахунок джерел, визначених пунктом 5-1 частини 3 статті 29 Кодексу, з одночасним виключенням бюджетної програми "Фонд розвитку закладів фахової передвищої та вищої освіти" (код 2201140) з видатками у такій самій сумі за рахунок цих джерел (відповідно до п. 2.10 ч. 2 Бюджетних висновків);
– здійснено перерозподіл видатків загального фонду за бюджетною програмою "Утилізація компонентів рідкого ракетного палива (гептилу)" (код 6381250) (відповідно до пп. 1.25.3 п. 1.25 ч. 1 Бюджетних висновків);
– перерозподілено видатки загального фонду для Мінветеранів з метою оптимізації його бюджетних програм шляхом передбачення видатків за 2 новими програмами "Заходи з підтримки та допомоги ветеранам війни, членам їх сімей та членам родин загиблих" (код 1501120) у сумі 2.194,2 млн грн і "Забезпечення діяльності підприємств, установ та організацій Міністерства у справах ветеранів" (код 1501130) у сумі 463,9 млн грн та виключення видатків за 5 програмами (коди 1501030, 1501040, 1501090, 1501100, 1501110);
– у додатку № 7 дещо уточнено розподіл видатків загального фонду за бюджетною програмою "Забезпечення здійснення правосуддя місцевими, апеляційними судами та функціонування органів і установ системи правосуддя" (код 0501020), зокрема зменшено на 142 млн грн видатки за напрямком "Нерозподілені видатки (резерв)" (виклавши його найменування у такій редакції: "Забезпечення суддівською винагородою новопризначених суддів та інші заходи з підвищення інституційної спроможності місцевих, апеляційних судів, органів і установ системи правосуддя"), збільшено видатки для деяких апеляційних і окружних судів на 135 млн грн і Вищої кваліфікаційної комісії суддів на 2,2 млн грн.
У статті 41 доопрацьованого законопроекту передбачено виплату суддям місцевих судів спеціальної доплати (замість преміювання таких суддів, передбаченого у статті 42 законопроекту, поданого на І читання), яка є тимчасовою, не вважається складовою суддівської винагороди судді і не застосовується для цілей перерахунку раніше призначеного щомісячного довічного грошового утримання, а також у пункті 1 розділу "Прикінцеві положення" – набрання чинності зазначеною статтею одночасно з набранням чинності законом про внесення змін до Закону "Про судоустрій і статус суддів" щодо виплати судді місцевого суду спеціальної доплати (відповідно до п. 2.14 ч. 2 Бюджетних висновків). Однак в законодавстві немає закону з такою назвою і КМУ не подано на розгляд Верховної Ради відповідного законопроекту, відтак є ризики щодо можливості реалізації такого положення.
В абзаці 28 пункту 3, пунктах 14, 16, 17, 18, 19 і нових пунктах 20 і 21 розділу "Прикінцеві положення" доопрацьованого законопроекту уточнено редакцію положень законопроекту, поданого на І читання, та передбачено нові положення щодо оплати праці посадових осіб окремих державних органів (відповідно до п. 1.17, п. 1.18, п. 1.19, п. 1.20, п. 1.21 ч. 1 та п. 2.15, п. 2.21, пп. 2.24.38 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків). Поряд з тим, в абзаці 2 нового пункту 31 цього розділу доручається КМУ опрацювати питання щодо необхідності подальшого скорочення граничної чисельності працівників органів виконавчої влади у 2025 р. (відповідно до п. 2.19 ч. 2 Бюджетних висновків).
Також у доопрацьованому законопроекті /йдеться про статтю 38, нові статті 45 і 46, пункт 25 та абзаци 3 і 4 нового пункту 31 розділу "Прикінцеві положення"/ уточнено редакцію положень законопроекту, поданого на І читання, та передбачено нові положення щодо пенсійного забезпечення окремих категорій осіб, запровадження пенсійної реформи та деяких витрат Пенсійного фонду (відповідно до п. 1.12, п. 1.22 ч. 1 та п. 2.13, п. 2.28 і п. 2.29 ч. 2 Бюджетних висновків). Однак такі положення безпосередньо не стосуються предмету регулювання закону про державний бюджет, визначеного статтею 40 Кодексу.
Крім того, новою статтею 49 доопрацьованого законопроекту пропонується установити, що у 2025 р., на період дії воєнного стану в Україні, як виняток із положень статей 14 та 17-1 Закону України "Про політичні партії в Україні", кошти, отримані політичними партіями з державного бюджету на фінансування їх статутної діяльності, можуть спрямовуватися на придбання облігацій внутрішньої державної позики "Військові облігації". Зазначене питання слід врегулювати саме у Законі України "Про політичні партії в Україні".
У доопрацьованому законопроекті, попри запропоноване пунктом 3 розділу "Прикінцеві положення" зупинення на 2025 р. дії статей 24-1 та пункту 52 розділу VI Кодексу (згідно з якими у складі державного бюджету створюється державний фонд регіонального розвитку та унормовуються питання визначення і використання відповідних коштів), за загальним фондом державного бюджету передбачено видатки за новою бюджетною програмою "Державний фонд регіонального розвитку" (код 3121070) у сумі 1 млрд грн (відповідно до пп. 2.24.26 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків) та у новій статті 48 визначено, що у 2025 р. кошти державного фонду регіонального розвитку спрямовуються на реалізацію публічних інвестиційних проектів у порядку, визначеному КМУ.
Разом з тим, не враховано пропозицію, визначену п. 1.24 ч. 1 Бюджетних висновків, про виключення положення щодо здійснення з 01.03.2025 оплати послуг за програмою медичних гарантій з небюджетних рахунків надавачів медичних послуг, відкритих в органах Казначейства, та щодо перерахування на зазначені рахунки залишків відповідних коштів. При цьому таке положення в абзаці 2 пункту 28 розділу "Прикінцеві положення" доопрацьованого законопроекту уточнено щодо здійснення відповідної оплати послуг до припинення чи скасування воєнного стану та щодо перерахування на зазначені рахунки залишків коштів, які утворилися на 01.03.2025.
Щодо деяких питань міжбюджетних відносин на 2025 рік варто зазначити, що у доопрацьованому законопроекті порівняно із законопроектом, поданим на І читання:
збільшено за загальним фондом трансферти з державного бюджету місцевим бюджетам на 18.714,6 млн грн., у т.ч. передбачено:
– вперше 10 нових субвенцій загалом у сумі 18.714,3 млн грн на реалізацію публічних інвестиційних проектів, з яких у сфері освіти – 6 субвенцій на загальну суму 11.800 млн грн (у т.ч. на: модернізацію майстерень і лабораторій закладів професійної та фахової передвищої освіти, забезпечення енергоефективності, безпеки та інклюзивності освітнього простору – 540 млн грн; облаштування безпечних умов у закладах, що надають загальну середню освіту (облаштування укриттів і протипожежний захист), зокрема військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеях, ліцеях із посиленою військово-фізичною підготовкою, – відповідно 6.200 млн грн і 500 млн грн; придбання обладнання, створення та модернізацію (проведення реконструкції та капітального ремонту) їдалень (харчоблоків) закладів освіти, зокрема військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв, ліцеїв із посиленою військово-фізичною підготовкою, – 960 млн грн; безперешкодний доступ до якісної освіти - шкільні автобуси – 1.600 млн грн; забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти "Нова українська школа" – 2 млрд грн), у сфері підтримки ветеранів – 2 субвенції на загальну суму 4.423 млн грн (з виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для сімей осіб і осіб, які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України та потребують поліпшення житлових умов, – 3.973,05 млн грн; з розвитку ветеранських просторів – 450 млн грн); у сфері охорони здоров'я – 1 субвенцію на суму 1.658,25 млн грн; у сфері соціального захисту – 1 субвенцію із забезпечення житлом дитячих будинків сімейного типу, дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування на суму 833 млн грн (відповідно до п. 1.11 ч. 1 та п. 2.22 і пп. 2.24.5 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків);
– нову субвенцію на здійснення доплат педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти у сумі 11.997,1 млн грн, що пов'язана з реалізацією постанови КМУ від 08.11.2024 № 1286 "Деякі питання оплати праці педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти", згідно з якою педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти державної і комунальної форми власності встановлено щомісячну доплату за особливі умови роботи (з 01.01.2025 – у розмірі 1300 грн, з 01.09.2025 та до кінця календарного року, в якому припинено або скасовано воєнний стан, – у розмірі 2600 грн);
– субвенції на завершення будівництва метрополітену у м. Дніпрі у сумі 140,4 млн грн (відповідно до пп. 2.24.25 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків) і на аварійно-відновлювальні роботи житлово-комунальної сфери у м. Харкові у сумі 1 млрд грн (відповідно до пп. 2.24.27 п. 2.24 ч. 2 Бюджетних висновків), а також збільшено додаткові дотації на компенсацію втрат доходів місцевих бюджетів внаслідок наданих державою податкових пільг зі сплати земельного податку суб'єктам літакобудування на 594,7 млн грн (або у 2,5 раза) та на забезпечення утримання соціальної інфраструктури м. Славутича на 20 млн грн (або на 36.4%);
зменшено додаткову дотацію на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих, тимчасово окупованих та інших територіях України, що зазнали негативного впливу у зв'язку з повномасштабною збройною агресією РФ, до 37.543,1 млн грн (на 13.630,5 млн грн), при цьому здійснено додатковий розподіл такої дотації між місцевими бюджетами у сумі 7.017 млн грн, з яких з метою компенсації зменшення: ресурсів загального фонду місцевих бюджетів – 3.460,5 млн грн; надходжень місцевих податків (плати за землю, податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, єдиного податку) територіальних громад, території яких включено до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії та для яких не визначено дату припинення можливості бойових дій і дату завершення бойових дій, – 3.556,5 млн грн (загалом у додатку № 5 до доопрацьованого законопроекту таку дотацію розподілено у сумі 12.057,37 млн грн, або 32,1% загального її обсягу);
виключено за спеціальним фондом субвенцію на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах у сумі 6.602,1 млн грн, яка здійснюється за рахунок джерел формування державного дорожнього фонду в частині доходів (відповідно до п. 1.8 ч. 1 Бюджетних висновків – щодо видатків). Водночас, пунктом 12 статті 12 доопрацьованого законопроекту передбачено зберегти на рахунках відповідних місцевих бюджетів невикористані на кінець 2024 р. залишки коштів за такою субвенцією, що надавалася у попередні бюджетні періоди відповідно до пункту 2 частини третьої статті 24-2 і статті 103-1 Кодексу, та використовувати їх у 2025 р. з урахуванням цільового призначення такої субвенції (відповідно до п. 2.7 ч. 2 Бюджетних висновків);
встановлено, що у 2025 р. залишки коштів за освітньою субвенцією, які утворилися на рахунках місцевих бюджетів на кінець 2024 р. (крім залишків коштів, перерахованих у 2023 р. відповідно до статті 32 Закону України "Про Державний бюджет України на 2023 рік" до місцевих бюджетів), перераховуються до спеціального фонду державного бюджету з метою подальшого розподілу таких коштів між місцевими бюджетами за рішенням КМУ у визначеному ним порядку з урахуванням цільового призначення освітньої субвенції та на реалізацію заходів у сфері освіти /абзац 3 статті 25 доопрацьованого законопроекту/ (відповідно до п. 1.13 ч. 1 Бюджетних висновків);
передбачено особливості розподілу у 2025 р. субвенції на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами (як виняток з положень частин 3 і 4 статті 103-3 Кодексу), а саме: здійснення КМУ розподілу субвенції між обласними бюджетами та бюджетами місцевого самоврядування у визначеному ним порядку, перерахування залишків коштів за субвенцією, які утворилися на рахунках місцевих бюджетів на кінець 2024 р., до спеціального фонду державного бюджету з метою подальшого розподілу таких коштів за рішеннями КМУ у визначеному ним порядку між місцевими бюджетами з урахуванням цільового призначення субвенції /статті 26 доопрацьованого законопроекту/;
збільшено прогнозний фінансовий ресурс місцевих бюджетів на 19.845,9 млн грн за рахунок збільшення прогнозних податкових надходжень на 7.733,4 млн грн (податку на прибуток підприємств – на 4.622,1 млн грн, земельного податку – на 111,1 млн грн, єдиного податку – на 2.820,2 млн грн, рентних платежів за використання природних ресурсів – на 180 млн грн) та трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам на 12.112,5 млн грн.
Разом з тим, у доопрацьованому законопроекті не враховано доручення, визначені п. 2.30, п. 2.31 і п. 2.32 ч. 2 Бюджетних висновків, щодо: нездійснення у 2025 р. передачі реверсної дотації з бюджетів місцевого самоврядування до державного бюджету; зарахування до бюджетів сільських, селищних, міських (крім м. Києва) територіальних громад податку на доходи фізичних осіб (крім "військового" ПДФО) у розмірі 64%; розподілу між місцевими бюджетами освітньої субвенції у додатку № 5.
Загалом у супровідних матеріалах до доопрацьованого законопроекту не наведено належного фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) та інформації про нормативно-правові підстави щодо нових положень і показників доопрацьованого законопроекту (або інших відмінностей порівняно із законопроектом, поданим на І читання), які не пов'язані з реалізацією Бюджетних висновків.
Окремі положення доопрацьованого законопроекту містять певні неточності, що потребує внесення необхідних техніко-юридичних та редакційних поправок.
У Комітеті також опрацьовано додаткові пропозиції народних депутатів України та звернення окремих державних органів щодо доопрацьованого законопроекту, що надійшли з часу його отримання Верховною Радою.
За підсумками розгляду даного питання Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про Державний бюджет України на 2025 рік (реєстр. № 12000 від 09.11.2024), підготовлений Кабінетом Міністрів України до другого читання, за результатами розгляду прийняти у другому читанні і в цілому з урахуванням таких пропозицій Комітету з питань бюджету щодо змін до законопроекту, погоджених з Міністерством фінансів України:
1. У частині другій статті 38 законопроекту слова "Для осіб" замінити словами і цифрами "У 2025 році (починаючи з 1 січня) для осіб".
2. Виключити статтю 49 законопроекту.
3. Законопроект доповнити новою статтею 49 такого змісту:
"Стаття 49. Установити, що у 2025 році як виняток з положень пункту 1 частини другої статті 29 та пункту 1 частини першої статті 64 Бюджетного кодексу України, податок на доходи фізичних осіб (крім податку, визначеного пунктом 1-1 частини другої статті 29 Бюджетного кодексу України, та податку від оподаткування доходів у вигляді грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу), що сплачується (перераховується) згідно з Податковим кодексом України на відповідній території України (крім території міст Києва та Севастополя), зараховується до загального фонду державного бюджету у розмірі 21 відсоток, до загального фонду бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад – у розмірі 64 відсотки.
З метою сталого проходження опалювального періоду 2024/2025 років та забезпечення своєчасних розрахунків за комунальні послуги та енергоносії у 2025 році додаткові надходження до загального фонду бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад, визначені частиною першою цієї статті, у розмірі 4 відсотків спрямовуються на проведення розрахунків за електричну та теплову енергію, водопостачання, водовідведення, природний газ, інші енергоносії, які використовуються в процесі виробництва теплоенергії або іншого виду енергії, на підтримку підприємств з виробництва, транспортування, постачання теплової енергії, централізованого постачання холодної води та водовідведення".
Статтю 21 законопроекту доповнити частиною другою такого змісту:
"Установити, що у 2025 році, як виняток з положень абзацу п'ятого частини третьої статті 99 Бюджетного кодексу України, не здійснюється передача реверсної дотації до державного бюджету з бюджетів територіальних громад, території яких в установленому Кабінетом Міністрів України порядку включені до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та для яких не визначено дату припинення можливості бойових дій або дату завершення бойових дій".
У зв'язку з цим внести до показників проекту державного бюджету на 2025 рік за загальним фондом такі зміни (з внесенням відповідних змін до статті 1 законопроекту та додатків № 1, № 3, № 5 і № 6 до законопроекту):
зменшити доходи за кодом 11010000 "Податок та збір на доходи фізичних осіб" на 12.219.771,7 тис. грн, збільшити доходи за кодом 41010000 "Реверсна дотація" на 266.417,8 тис. грн;
збільшити видатки споживання за бюджетною програмою "Базова дотація" (код 3511050) на 1.281.720,8 тис. грн, зменшити видатки споживання за бюджетною програмою "Додаткова дотація на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих, тимчасово окупованих та інших територіях України, що зазнали негативного впливу у зв'язку з повномасштабною збройною агресією Російської Федерації" (код 3511280) на 1.015.303 тис. грн, виключити видатки споживання за бюджетною програмою "Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на компенсацію різниці в тарифах на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії, послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води, послуг з централізованого водопостачання та водовідведення та підтримку підприємств, які надають такі послуги" (код 3511170) у сумі 12.219.771,7 тис. грн;
додаток № 5 до законопроекту викласти у новій редакції (підготовленій і наданій Міністерством фінансів України листом від 15.11.2024 № 05110-02-2/32997), що додається /у зв'язку із зміною показників базової дотації та реверсної дотації за бюджетами сільських, селищних, міських територіальних громад внаслідок розрахунку горизонтального вирівнювання податкоспроможності таких бюджетів з урахуванням нової статті 50 законопроекту, а також виключенням показників реверсної дотації за кодами бюджетів територіальних громад 0553600000, 0554400000, 0856200000, 1451200000, 2052000000, 1853100000, 2550700000 з урахуванням нової частини другої статті 21 законопроекту/.
Водночас виключити пункт 30 розділу "Прикінцеві положення" законопроекту.
4. Абзац двадцять восьмий пункту 3 розділу "Прикінцеві положення" законопроекту викласти в такій редакції:
"частини першої статті 52 Закону України "Про державну службу" (Відомості Верховної Ради України, 2016 р., № 4, ст. 43) в частині встановлення надбавки за вислугу років на державній службі державним службовцям державних органів, які здійснюють оплату праці на основі класифікації посад".
5. Абзац другий пункту 28 розділу "Прикінцеві положення" законопроекту виключити.
6. Розділ "Прикінцеві положення" законопроекту доповнити пунктом 32 такого змісту:
"32. Внести зміни до таких законів України:
1) у розділі ІІІ "Прикінцеві положення" Закону України "Про лобіювання" (Відомості Верховної Ради України, 2024 р., № 18, ст. 77):
в абзаці першому пункту 1 слова і цифри "1 січня 2025 року" замінити словами і цифрами "1 вересня 2025 року";
у пункті 3 слова і цифри "перше півріччя 2025 року – до 31 липня відповідного звітного року" замінити словами і цифрами "друге півріччя 2025 року – до 31 січня 2026 року";
у пункті 5:
у підпункті 2 слова "забезпечити створення та функціонування Реєстру прозорості" виключити;
доповнити підпунктом 2-1 такого змісту:
"2-1) протягом чотирнадцяти місяців з дня набрання чинності цим Законом забезпечити створення та функціонування Реєстру прозорості";
2) у пункті 1 розділу ХІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про дошкільну освіту" від 6 червня 2024 року № 3788–ІХ слова "вводиться в дію через один рік з дня набрання ним чинності" замінити словами і цифрами "вводиться в дію з 1 січня 2025 року".
7. У додатку № 1 до законопроекту у назві коду 22080000 слово "цілісним" замінити словом "єдиним".
8. Внести до видатків проекту державного бюджету на 2025 рік такі зміни (з внесенням відповідних змін до додатка № 3 до законопроекту):
8.1. за загальним фондом передбачити видатки розвитку за новою бюджетною програмою "Співфінансування проектів розвитку залізничної інфраструктури, зокрема тих, що реалізуються за рахунок структурних фондів Європейського Союзу" (код 310…..) у сумі 128.209 тис. грн для Міністерства розвитку громад та територій України та зменшити на таку саму суму видатки за бюджетною програмою "Резервний фонд" (код 3511030);
8.2. за загальним фондом видатки споживання збільшити за бюджетною програмою "Розвиток спорту серед осіб з інвалідністю та їх фізкультурно-спортивна реабілітація" (код 3401110) на 5.047,3 тис. грн (з них на оплату праці – на 1.442,8 тис. грн) та зменшити за бюджетною програмою "Підготовка і участь національних збірних команд в Паралімпійських і Дефлімпійських іграх" (код 3401120) на 5.047,3 тис. грн;
8.3. за загальним фондом збільшити видатки розвитку за бюджетною програмою "Наукова і науково-технічна діяльність наукових установ Національної академії наук України" (код 6541030) на 240.000 тис. грн та зменшити на таку саму суму видатки за бюджетною програмою "Резервний фонд" (код 3511030);
8.4. за загальним фондом передбачити видатки споживання за новою бюджетною програмою "Підготовка до державної атестації наукових кадрів Національної академії наук України" (код 6541200) у сумі 16.060 тис. грн та зменшити на таку саму суму видатки за бюджетною програмою "Резервний фонд" (код 3511030);
8.5. за загальним фондом збільшити видатки розвитку за бюджетною програмою "Підтримка розвитку пріоритетних напрямів наукових досліджень" (код 6541230) на 21.000 тис. грн та зменшити на таку саму суму видатки за бюджетною програмою "Резервний фонд" (код 3511030).
9. У проекті державного бюджету на 2025 рік здійснити перерозподіл коштів між загальним і спеціальним фондами (з внесенням відповідних змін до статті 1 та додатків № 2, № 3 і № 8 до законопроекту) з метою залучення зовнішніх запозичень від Казначейства Великої Британії для підтримки обороноздатності України (згідно з пропозицією Міністерства фінансів України, надісланою листом від 15.11.2024 № 12020-07-2/32996), а саме:
у додатку № 2 до законопроекту показник зовнішніх запозичень (код 401200) зменшити за загальним фондом на 90.000.000 тис. грн та збільшити за спеціальним фондом на таку саму суму;
у додатку № 3 до законопроекту видатки споживання за бюджетною програмою "Розвиток, закупівля, модернізація та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання" (код 2101150) зменшити за загальним фондом на 90.000.000 тис. грн та збільшити за спеціальним фондом на таку саму суму;
у додатку № 8 до законопроекту
передбачити залучення у 2025 році кредиту в обсязі 90.000.000 тис.
грн від Уряду Сполученого Королівства Великої Британії та Північної Ірландії на
реалізацію "Проекту з підтримки обороноздатності держави" (загальний
обсяг кредиту – 2.258.000 тис. фунтів стерлінгів) за бюджетною програмою
"Розвиток, закупівля, модернізація та ремонт озброєння, військової
техніки, засобів та обладнання" (код 2101150).
Комітету з питань бюджету разом з Міністерством фінансів України та Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України після прийняття законопроекту при оформленні Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік" внести до нього відповідні зміни, пов'язані з врахуванням вищезазначених пропозицій, а також необхідні редакційні та техніко-юридичні поправки.