СТЕНОГРАМА

засідання Комітету Верховної Ради України з питань бюджету

 

7 травня 2020 року

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Доброго дня, шановні колеги та запрошені! На засіданні присутні більше половини від складу членів комітету. Кворум є. Засідання оголошую відкритим.

Прошу секретаря комітету Цабаля Володимира Володимировича здійснювати підрахунок результатів голосування щодо рішень комітету.

Тепер, шановні колеги, щодо порядку денного сьогоднішнього засідання. Проект порядку денного у вас є. Є пропозиції?

Прошу підтримати запропонований проект порядку денного. Голосуємо.

 

ЦАБАЛЬ В.В. Хто за? Хто проти? Хто утримався? Одноголосно.

Рішення прийнято.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.

Переходимо до розгляду питань. Перше питання. Про погодження розподілу трансфертів державного бюджету місцевим бюджетам: розподіл між місцевими бюджетами субвенцій на реалізацію програми "Спроможна школа для кращих результатів" (постанова уряду № 324).

Доповідає заступник Міністра освіти і науки Даниленко Світлана Василівна.

 

ДАНИЛЕНКО С.В. Доброго дня, шановний Юрію Юрійовичу, шановні народні депутати! На виконання пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2020 року № 324 звертаємося з проханням погодити розподіл обсягу субвенцій з держаного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію програми "Спроможна школа для кращих результатів" у сумі 2 мільярда 500 мільйонів, з них 500 мільйонів за загальним фондом і 2 мільярда за спеціальним фондом.

Зміни до розподілу зумовлені прийняттям змін до Закону "Про Державний бюджет на 2020 рік", яким субвенція згадана зменшена на 1 мільярд. Цей 1 мільярд знято з загального фонду. Розподіл між обласними бюджетами та бюджету міста Києва здійснено в рівних частках, а саме: по 20 мільйонів з загального фонду і 80 спеціального фонду.

Звертаємо увагу на те, що Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 4 березня вже погодив попередній перерозподіл субвенції, тоді було 60 і 80, на сьогоднішній день 20 і 80.

Просимо погодити цей розподіл.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є заперечення у Міністерства фінансів?

 

ЄРМОЛИЧЕВ Р.В. Немає заперечень.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є зауваження, пропозиції у Рахункової палати?

 

ПАЦКАН В.В. Ми так само не заперечуємо проти даного перерозподілу, але хочемо вас проінформувати, що один мільярд буде забиратися з так званого Закону щодо азартних ігор, його ще не прийнято. Хочемо, щоб ви звернули увагу на ці ризики. А проти перерозподілу ми не заперечуємо.

Дякую.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Слово надається голові підкомітету Саламасі Оресту Ігоровичу.

 

САЛАМАХА О.І. Всім доброго дня! Пропонується підтримати таке рішення: погодити розподіл між місцевими бюджетами субвенції на реалізацію програми "Спроможна школа для кращих результатів" на 2020 рік відповідно до постанови уряду № 324.

Прошу підтримати.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є зауваження та пропозиції у колег?

Переходимо прийняття рішення. Прошу визначитися щодо озвученої головою підкомітету пропозиції погодити розподіл між місцевими бюджетами субвенції на реалізацію програми "Спроможна школа для кращих результатів" у 2020 році відповідно до постанови уряду № 324.

Прошу голосувати.

 

ЦАБАЛЬ В.В. Хто за? Хто проти? Хто утримався? Одноголосно.

Рішення прийнято.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.

Друге питання. Розподіл між місцевими бюджетами субвенції на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти "Нова українська школа" (постанова уряду № 325).

Доповідає заступник Міністра освіти і науки Даниленко Світлана Василівна.

 

ДАНИЛЕНКО С.В. На виконання пункту 3 постанови Кабінету Міністрів № 325 звертаємося з проханням погодити розподіл обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти "Нова українська школа" у сумі 1 мільярд 60 мільйонів, з яких мільярд 335 мільйонів гривень – це передбачено на закупівлю засобів навчання та обладнання, в тому числі комп'ютерну та сучасних меблів для навчальних кабінетів початкової школи, та 25 мільйонів на закупівлю обладнання, інвентарю для фізкультурно-спортивних приміщень, засобів навчання, в тому числі навчально-методичної літератури для закладів загальної середньої освіти, що беруть участь у експерименті з реалізації державного стандарту "Початкова школа".

Зазначений розподіл також було погоджено на засіданні комітету 4 березня цього року, і у зв'язку із внесенням змін до Закону "Про Державний бюджет на 2020 рік" зменшена ця субвенція на 361 мільйон 334,9 тисячі гривень – це кошти, які передбачалися для підвищення кваліфікацій вчителів, які забезпечують навчання відповідно до нових методик згідно з концепцією НУШ.

Просимо погодити.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є заперечення у Міністерства фінансів?

 

ЄРМОЛИЧЕВ Р.В. Немає заперечень.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є зауваження, пропозиції у Рахункової палати?

 

ІВАНОВА І.М. Ми підтримуємо це рішення, але ми хочемо звернути увагу, що був проведений аудит по ефективності використання коштів цієї субвенції у 2019 році, і було зафіксовано невідповідність умов забезпечення початкових шкіл меблями, технікою, мультимедійним обладнанням і невідповідність певним стандартам і нормам, які є, до обладнання початкових класів. То ми просили б уряд звернути на це увагу при використанні коштів щодо дотримання цих вимог.

Дякую.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Слово надається голові підкомітету Саламасі Оресту Ігоровичу.

 

САЛАМАХА О.І. Пропонується підтримати таке рішення комітету: погодити розподіл між місцевими бюджетами субвенцій на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти "Нова українська школа" відповідно до постанови уряду № 325.

Прошу підтримати.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Шановні колеги, є зауваження?

Переходимо до прийняття рішення. Прошу визначитися щодо озвученої головою підкомітету пропозиції погодити розподіл між місцевими бюджетами субвенції на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти "Нова українська школа" у 2020 році відповідно до постанови уряду № 325. Прошу голосувати.

 

ЦАБАЛЬ В.В. Хто за? Хто проти? Хто утримався? Одноголосно.

Рішення прийнято.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.

Про погодження виділення Мінсоцполітики коштів державного бюджету із Фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19 та її наслідками для надання допомоги на дітей фізичним особам – підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування і належать до першої та другої групи платників єдиного податку (пункт 1 постанови уряду № 330).

Доповідає заступник Міністра соціальної політики Музиченко Віталій Володимирович.

 

МУЗИЧЕНКО В.В. Дякую, Юрію Юрійовичу.

Доброго дня, шановні народні депутати! Постановою Кабінету Міністрів № 330 із Фонду боротьби із коронавірусною інфекцією передбачено виділити Міністерству соціальної політики 1 мільярд 655 мільйонів для забезпечення нової виплати допомоги на дітей сім'ям фізичних осіб – підприємцям, які належать до першої та другої групи оподаткування. На сьогоднішній день зазначена категорія населення є однією з найбільш вразливих і такою, яка постраждала внаслідок введення карантинних обмежень, оскільки на сьогоднішній день першої та другої оподаткування ФОПів – це фактично фізичні особи – підприємці, які належать до мікробізнесу, і здійснювали свою діяльність переважно у сфері надання послуг. На сьогоднішній день у зв'язку з карантинними обмеженнями вони фактично припинили або призупинили свою діяльність. Із цієї категорії громадян найбільш вразливим, на наш погляд, є сім'ї з дітьми, особливо ті, до яких входять діти дошкільного і молодшого шкільного віку, тобто до 10 років. Відповідно, пропонується на період карантину плюс один місяць забезпечити виплату таким особам, які у 2019 році повноцінно сплачували податки, єдиний соціальний внесок, відповідної допомоги на кожну дитину до зазначеного віку у розмірі прожиткового мінімуму. За нашими розрахунками, це стосуватиметься близько 300 тисяч сімей в Україні, в яких виховується понад 400 тисяч дітей. Відповідно, звертаємося з проханням погодити відповідне виділення коштів для забезпечення виплати цієї допомоги.

Дякую.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є заперечення у Міністерства фінансів?

 

ЄРМОЛИЧЕВ Р.В. Немає заперечень.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є зауваження, пропозиції у Рахункової палати?

 

ІВАНОВА І.М. Ми підтримуємо це рішення уряду.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Слово надається голові підкомітету Забуранній Лесі Валентинівні.

 

ЗАБУРАННА Л.В. Доброго дня, шановні колеги! Ми сьогодні заслухали на підкомітеті даний перерозподіл, мали доволі серйозну дискусію щодо цього. Хотілось би зазначити, що по запропонованому рішенню уряду і поданими Міністерством соцполітики фінансово-економічним обґрунтуванням, на наш погляд, вони не є достатніми і повними. Зокрема відсутня інформація щодо пояснень стосовно визначення критеріїв сімей з дітьми, які потребують допомоги з боку держави. Ви можете побачити, що мова іде про дітей виключно до 10 років. І фізичним особам – підприємцям першої та другої категорії. Довідково, відповідно до статті 6 Сімейного кодексу правовий статус дитини має особа до досягнення повноліття.

Наступне. Рівень охоплення сімей з дітьми, запропонованої урядом допомогу на дітей і вплив такої допомоги на доходи населення в умовах карантину – також ми не знайшли даний. Кількість поданих на даний час заявок про потребу в коштах на виплату допомоги на дітей за запланованих заходів щодо здійснення контролю за цільовим використанням коштів держаного бюджету.

У той же час, зважаючи на необхідність підтримки в умовах карантину сімей з дітьми, за результатами опрацювання зазначеного питання ми пропонуємо рекомендувати комітету прийняти наступне рішення:

Перше. Погодити встановлене постановою уряду від 29 квітня за номером 330 виділення коштів із Фонду COVID-19 Мінсоцполітики для надання допомоги на дітей ФОП, що обрали спрощену систему оподаткування і належать до першої і другої групи платників єдиного податку, а також рекомендувати уряду доручити Мінсоцполітики додатково проаналізувати критерії надання такої допомоги на дітей і визначитися щодо необхідності їх перегляду, зважаючи на необхідність надання даної допомоги сім'ям з дітьми різного віку.

Проект ухвали роздано. Прошу підтримати.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Шановні колеги, є зауваження?

Прошу.

 

ЛОПУШАНСЬКИЙ А.Я. Шановний пане голово, шановні колеги, я повністтю підтримую пропозицію Лесі Валентинівни щодо фінансування допомоги дітям підприємців, але я б хотів звернути увагу більш глибше. Ми з вами говорили і знаємо, що сьогодні складна ситуація у медиків. І в Європі наші медики найбільше захворіли. Працівник медгалузі приходить додому, відповідно там є діти, так що діти також входять в групу ризиків зараження коронавірусом. Якщо взяти сьогодні і надати їм допомогу, як ми говорили про допомогу медикам і членам їх сімей, то потрібно внести зміни у постанову 734, яка надає перелік пільгових для дітей, для військовослужбовців, для учасників АТО, а відповідно ми не можемо внести, тому що потрібно робити зміни до закону.

Тому є пропозиція: рекомендувати уряду доручити Міністерству соціальної політики в кінці кінців виконати статтю 25 Закону України про оздоровлення дітей, яка говорить про те, що уряд має розробити програму оздоровлення дітей та їх відпочинку. Враховуючи коронавірус, що потрібно піднімати імунітет дітей, я вважаю, це треба зробити в терміновому порядку, затвердити і не тільки взяти дітей підприємців, а врахувати більшу кількість, хто сьогодні потребує опіки від держави. Бо є дуже багато сиріт, вони більш вражені, тому що немає тих вітамінів, вони не оздоровлюються, щоб це було включено в цю державну програму, про яку говорить закон. І не зараз, щоб це місяцями робилося, вони майже готові, в 2016 році Мінсоцполітики розробило таку програму, але щось вона далі не пішла. Я пропоную встановити 2 тижні для розроблення такої програми і затвердження урядом. І тоді ми зможемо допомогти не тільки дітям підприємців, а тим дітям, які дійсно потребують допомоги від держави.

Дякую.

Ми тут виділяємо дітей підприємців – це добре. Але є ще багато тих, які теж потребують уваги. Я думаю, що Мінсоцполітики…

 

ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. Потрібно окремим листом.

 

ЛОПУШАНСЬКИЙ А.Я. Прошу підтримати.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Ще є пропозиції, питання?

Переходимо до прийняття рішення. Прошу визначитися щодо озвученої головою підкомітету Забуранної Лесею Валентинівною пропозиції, а саме: погодити встановлене постановою уряду від 29 квітня за номером 330 виділення коштів із Фонду COVID-19 Мінсоцполітики для надання допомоги на дітей фізичних осіб – підприємців, що обрали спрощену систему оподаткування і належать до першої та другої групи платників єдиного податку. Рекомендувати уряду доручити Мінсоцполітики додатково проаналізувати критерії надання такої допомоги на дітей і визначитися щодо необхідності їх перегляду, зважаючи на необхідність надання даної допомоги сім'ям з дітьми різного віку.

Прошу голосувати.

 

ЦАБАЛЬ В.В. Хто за? Хто проти? Хто утримався? Одноголосно.

Рішення прийнято.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.

 

ЛОПУШАНСЬКИЙ А.Я. Пане голово, я прошу підтримати мою пропозицію. Може, так як говорить секретаріат, – окремим листом і надіслати доручення.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Третє питання. Про погодження передачі Міністерству закордонних справ бюджетних призначень, передбачених Міністерству внутрішніх справ (розпорядження КМУ від 12.02.2020 № 112-р).

Доповідає заступник Міністра внутрішніх справ Геращенко Антон Юрійович.

 

ГЕРАЩЕНКО А.Ю. Шановні народні депутати, шановні присутні, у української держави є нагальна потреба захищати інтереси наших громадян, мільйони яких працюють за кордоном або виїжджають у туристичні поїздки, у тісній співпраці з органами внутрішніх справ закордонних країн, тому у бюджеті на цей рік передбачено 34 мільйона гривень на те, щоб ми створили 10 представництв Міністерства внутрішніх справ у тих країнах, де є найвища кількість наших громадян, які там працюють або виїжджають за кордон. Це такі країни, як Ізраїль, Угорщина, Чехія, США, Канада, Польща, Італія, Іспанія, це ті країни, де наших співвітчизників можуть обікрасти, створити їм якісь проблеми, і це ті країни, громадян яких найбільше буває в нашій країні. Саме тому це є загальновідома і визнана практика, коли в дипломатичних установах існують офіцери, наприклад, наших спеціальних служб, які займаються розвідкою, і існувала раніше така практика, що існували офіцери, представники Міністерства внутрішніх справ, які курували контакти з аналогічними установами в інших країнах. Після прийняття 2 роки тому Закону "Про дипломатичну службу" фінансування цих питань можливо тільки через бюджет Міністерства закордонних справ. У цьому бюджеті були передбачені гроші на Міністерство внутрішніх справ. Ми бачимо, що це є технічна така собі невпорядкованість.

Тому ми пропонуємо передати гроші з Міністерства внутрішніх справ – 34 мільйона 898 гривень на Міністерство закордонних справ і далі разом з Міністерством закордонних справ у встановлену законом процедурою провести відбір рекомендацій наших представників, які будуть працювати за кордоном у цих 10 посольствах.

Міністерство закордонних справ зараз скаже свою позицію, але це виключно необхідно для того, щоб ми захищали контакти наших осіб.

Для того, щоб ви розуміли, наскільки це важливо, можу привести прилад. Декілька років тому, наприклад, громадянина України хтось вдарив по голові, проломив йому череп, і він після того декілька місяців був у комі. Поки він був у комі, його перевезли до України, і тільки через півроку його родина звернулася з проханням визначити хто його довів до стану інвалідності в Чехії. І стало зрозуміло, що у нас в посольстві в Чехії, в якій працюють сотні тисяч наших громадян, немає особи, яка володіє певною компетенцією для контактів з органами прокуратури, внутрішніх справ, щоб провести таке розслідування.

Аналогічні випадки трапляються і в інших країнах, тому потрібні такі офіцери, які б виконували такі обов'язки. Це покращить захист наших громадян і покращить імідж нашої країни за кордоном.

Дякую.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.

Слово надається тимчасово виконуючому обов'язки Державного секретаря Міністерства закордонних справ Усатому Віталію Юрійовичу.

 

УСАТИЙ В.Ю. Шановний Юрій Юрійовичу, шановні члени бюджетного комітету, з урахуванням Того, що сказав Антон Юрійович, Міністерство закордонних справ погоджується з необхідністю передачі бюджетних повноважень – поліцейські допоможуть нашій консульській службі здійснювати належним чином захист прав та законних інтересів громадян, і це сприятиме забезпеченню національних інтересів України за кордоном в тих державах, які були озвучені.

Просимо підтримати.

Дякую.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є заперечення у Міністерства фінансів?

 

ЄРМОЛИЧЕВ Р.В. Відповідно до статті 23 Бюджетного кодексу передача протягом року бюджетних призначень від одного головного розпорядника до іншого є передачею функцій. На момент погодження цього акту у Міністерстві фінансів нас не було підстав від відповідних розробників цього акту щодо передачі функцій, які відбулися у цей період.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Тобто ви проти цього перерозподілу.

 

ЄРМОЛИЧЕВ Р.В. Ми його погодили, але із застереженнями, що це має відповідати бюджетному законодавству. Тобто якщо головні розробники підтвердять, що це була передача функцій від одного міністерства до іншого міністерства, тобто воно тоді відповідає бюджетному законодавству.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Пані секретарю, ви можете прокоментувати що стосується передачі функцій?

 

УСАТИЙ В.Ю. Так, звичайно. Згідно із Законом "Про дипломатичну службу" закордонні дипломатичні установи виконують більшість тих функцій, які виконують всі державні органи в Україні. Тому відповідно на базовому рівні ці функції вже передбачені для закордонних дипломатичних установ відповідно до нашого законодавства, а також відповідно до Віденської конвенції про дипломатичні зносини 1961 року.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.

Чи є зауваження у Рахункової палати?

 

ІВАНОВА І.М. Дякую за надане слово.

Ми підтримуємо позицію Міністерства фінансів. Оскільки на підкомітеті 11 березня ми зазначали про те, що треба законодавчі підстави щодо передачі, і шановний пан Усатий Віталій Юрійович зазначив про те, що у них у функціях це передбачено, але про передачу функцій, про яке говорило Міністерство фінансів до МВС, мова не йшла. Тобто якщо вони назвуть якісь законодавчі підстави, чому це відбувається, то, напевно, ми знімемо так само застереження. Але на сьогоднішній день у тих матеріалах, що ми бачимо, недостатньо обґрунтувань.

Дякую.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Можете прокоментувати зауваження Рахункової палати?

 

ГЕРАЩЕНКО А.Ю. Я дуже поважаю, як Міністерство внутрішніх справ, позицію Рахункової палати, але є питання: чи підвищувати якість обслуговування дипломатично наших громадян, які потрапляють в складні ситуації за кордоном чи не робити цього. Звісно, що краще нічого не робити, тому що коли ти нічого не робиш, не треба ніякої відповідальності нести ні за що. Але ми з Міністерством закордонних справ готові підвищувати якісь роботи дипломатичних установ і органів внутрішніх справ для того, щоб як серйозні сильні країни захищати своїх громадян. Якщо є якісь формальності, ми їх погодимо, нам залишилося тільки отримати рішення бюджетного комітету для того, щоб почати процес відбору кадрів, і ніяких проблем із цим не бачимо.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.

Є ще питання у когось?

Прошу.

 

ПУШКАРЕНКО А.М. Дякую, пане голово.

Я думаю, що треба однозначно підтримати, тому що особливо після 2014 року наші посольства, відверто скажемо, не доукомплектовані у зв'язку з браком фінансування, і той об'єм роботи, який сьогодні покладено на наші дипломатичні представництва, виходячи з того, що там обмежена кількість працівників, я думаю, що це практика, яка є в усьому світі, і зараз ми її започатковуємо, Міністерство внутрішніх справ разом з Міністерством закордонних справ, тільки позитивну. Тому що, дійсно, багато наших заробітчан, багато виникає проблем. От останній випадок: у Португалії загинув наш заробітчанин – його вбили. Добре, що там спрацювала поліція і затримала тих, хто це зробив.

Тому однозначно – треба підтримати. І з часом, я сподіваюся, що більше, ніж 10 країн будуть мати таких офіцерів. Може, один офіцер на кілька країн – це гарна практика. Я думаю, що нам треба підтримати.

Дякую.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Слово надається голові підкомітету Забуранній Лесі Валентинівні.

 

ЗАБУРАННА Л.В. Хотілось би зазначити, що дане питання 11 березня розглядалося на засіданні підкомітету, на якому було саме звернуто увагу на відсутність достатніх і ґрунтовних фінансово-економічних обґрунтувань та розрахунків у поданих до зазначеного розпорядження уряду, МЗС та МВС матеріалах, та було запропоновано надати комітету додаткові детальні пояснення щодо обґрунтування здійснюваної передачі.

На повторний запит комітету зазначеними міністерствами були надані додаткові детальні пояснення, розрахунки щодо здійснення передачі бюджетних призначень. Також виникали питання щодо певних застережень про передачу функцій, але було зазначено, що наразі готується меморандум між двома міністерствами, також в процесі підготовки наказ Президента.

Відповідно до цього за наслідками ґрунтовного опрацювання зазначеного питання пропонується рекомендувати комітету погодити передачу бюджетних призначень, встановлену пунктом 1 розпорядження уряду від 12 лютого за номером 112-р.

Дякую.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Переходимо до прийняття рішення. Прошу визначитися щодо погодження встановленої розпорядженням уряду № 112?р передачі Міністерству закордонних справ бюджетних призначень, передбачених Міністерству внутрішніх справ.

Прошу голосувати.

 

ЦАБАЛЬ В.В. Хто за? 16. Хто проти? Хто утримався? 1.

Рішення прийнято.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.

Ще є оголошення від секретаріату. Прошу затриматися.

 

ВАТУЛЬОВ А.В. Щойно надійшло звернення від Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства (копію роздано) щодо засідання Міжвідомчої комісії з питань державних інвестиційних проектів, яке відбудеться 19 травня. Членам Міжвідомчої комісії прохання взяти участь у цьому засіданні.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Щодо питань порядку денного рішення комітету прийнято. Оголошую засідання комітету закритим.

Дякую всім за участь.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку