СТЕНОГРАМА
засідання Комітету Верховної Ради України з питань бюджету
15 липня 2020 року
АРІСТОВ Ю.Ю. Доброго дня, шановні народні депутати та запрошені! Володимире Володимировичу, підтвердіть, будь ласка, наявність кворуму.
ЦАБАЛЬ В.В. Кворум є. На засіданні присутні більше половини від складу членів комітету.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Кворум є. Засідання оголошую відкритим.
Прошу секретаря комітету Цабаля Володимира Володимировича здійснювати підрахунок результатів голосування щодо рішень комітету.
Тепер, шановні колеги, щодо порядку денного сьогоднішнього засідання. Проект порядку денного у вас є. Є пропозиції?
Прошу.
ЦАБАЛЬ В.В. Шановні колеги, розгляд законопроекту 3807 пропонується перенести як такий, що не розглянутий на підкомітеті.
АРІСТОВ Ю.Ю. Добре.
Прошу.
ДУНАЄВ С.В. Уважаемые коллеги, есть предложение внести на рассмотрение нашего комитета проект постановления 3814, которое вносится народным депутатом Украины Буниным "Про звільнення члена Рахункової палати Яременка" відповідно до пункту 16 частини першої статті 85 Конституції України та пункту третього частини 7 статті 20 … (без мікрофону) України Рахункова палата має право постановити звільнення з посади члена Рахункової палати Яременка Олександра Степановича до закінчення строку його повноважень у зв'язку з досягненням 65 років.
Поэтому прошу внести данное постановление на рассмотрение комитета для того, чтобы выполнить действительно конституционные права, связанные с выполнением своих обязанностей непосредственно работы в Счетной палате.
Спасибо.
АРІСТОВ Ю.Ю. Для того, щоб внести це питання, треба провести підкомітет пана Молотка, тому доручаю йому провести після засідання комітету підкомітет по цьому питанню. А на наступному засіданні комітету будемо розглядати.
ДУНАЄВ С.В. Мы можем сейчас рассмотреть данный вопрос как комитет.
ВАТУЛЬОВ А.В. Підкомітет запропонує.
АРІСТОВ Ю.Ю. Прошу підтримати запропонований проект порядку денного з урахуванням…
Прошу.
УЛЮТІН Д.В. Якщо можливо, сьогодні на Кабінеті Міністрів було прийнято розпорядження щодо перерозподіл видатків Міністерства фінансів, це для Державного казначейства щодо можливості фінансування їх ІТ?систем, включити до порядку денного комітету. На підкомітеті воно було сьогодні розглянуто.
АРІСТОВ Ю.Ю. Хто розглядав?
УЛЮТІН Д.В. Забуранна Леся Валентинівна.
АРІСТОВ Ю.Ю. Лесю Валентинівно, підтвердіть, будь ласка, рішення підкомітету.
ЗАБУРАННА Л.В. Так, ми розглядали, ми винесли схвальне рішення. І пропонуємо винести це питання на комітет.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Прошу підтримати запропонований проект порядку денного з урахуванням пропозиції Саламахи і Забуранної Лесі Валентинівни.
Голосуємо.
ЦАБАЛЬ В.В. Хто за? Хто проти? Хто утримався? Утрималися – 2. Не голосували – 2. Решта – за.
Рішення прийнято.
АРІСТОВ Ю.Ю. Перше питання. Щодо підготовки проекту державного бюджету на 2021 рік.
Шановні колеги, одним із ключових повноважень Комітету з питань бюджету є підготовка для розгляду Верховною Радою України питань щодо бюджетної політики та законопроекту про державний бюджет. Вимогами бюджетного законодавства передбачено розроблення Кабінетом Міністрів та подання у червні до парламенту Бюджетної декларації – документу середньострокового бюджетного планування, що визначає засади бюджетної політики і показники державного бюджету на 3 наступні роки, які будуть основою для складання проекту державного бюджету і прогнозів місцевих бюджетів. Відповідно до регламентних строків, до 15 липня Верховна Рада має розглянути такий документ і схвалити відповідні рекомендації. Однак, за ініціативою уряду відповідна стаття 33 Бюджетного кодексу у поточному році не застосовується. Як наслідок, станом на 15 липня урядом не подавалося до парламенту Бюджетної декларації на 2021-2023 роки.
Залишилося лише 2 місяці до подання Кабінетом Міністрів проекту державного бюджету на наступний рік на розгляд Верховної Ради. Бюджетний комітет не може бути осторонь підготовки такого законопроекту, тому пропонується сьогодні обговорити дане питання.
На засідання комітету запрошено уповноважених представників Міністерства фінансів, Мінекономіки, Мінсоцполітики, Національного банку, Асоціації міст України.
Щодо даного питання хочу окреслити основні рекомендації, пропозиції, з якими доцільно звернутися до уряду.
Перше. Проект бюджету має бути підготовлений на чинній податковій основі та розрахований у реалістичному макроекономічному прогнозі з урахуванням тенденцій подолання наслідків обмежених заходів у зв'язку з коронавірусною пандемією, показники проекту бюджету повинні бути соціально орієнтовані і збалансовані.
Друге. Ключовою складовою підготовки такого документу повинна бути узгоджена валютно-курсова політика, показники якої належить імплементувати в проекті бюджету.
Третє. Ефективні бюджетні програми 2019-2020 років мають бути збережені з одночасним скороченням малорезультативних витрат, тих, що можуть фінансуватися з альтернативних джерел.
Четверте. Необхідно забезпечити проведення виваженої жорсткої боргової політики, насамперед в частині державних запозичень, надання державних гарантій із за діянням дієвих механізмів в управлінні ліквідністю державними фінансами.
П'яте. Слід сформувати взаємовідносини державного бюджету з місцевими бюджетами з урахуванням заходів щодо реформи адміністративно-територіального устрою на основі оновленого розподілу видаткових повноважень між бюджетами та вдосконалення бюджетної політики. При цьому важливо активізувати співпрацю з органами місцевого самоврядування на стадії підготовки бюджету, а не після його подання до парламенту.
Шосте. Задля якісної і прозорої підготовки проекту бюджету рекомендується на інформаційно-дискусійних площадках Міністерства фінансів з залученням експертно-аналітичних громадських кіл організувати обговорення життєво важливих соціальних та економічних питань, які передбачається вирішувати в рамках реалізації бюджетних програм, трансфертів місцевим бюджетам.
Сьоме. З метою упередження нерезультативного та незаконного використання державних ресурсів уряду в процесі підготовки проекту бюджету належить максимально врахувати результати аудитів ефективності використання бюджетних коштів за 2019-2020 роки, здійснених Рахунковою палатою.
Відповідні проекти листів вам роздано.
Хто бажає з запрошених висловитися?
ЦАБАЛЬ В.В. Дякую, Юрію Юрійовичу.
Один коментар хотів сказати. Це добре, що ми так заздалегідь приступаємо до питання розгляду державного бюджету, але хочу звернути увагу, що ми знову повторюємо ту практику попередніх років, яка привела до того, що бюджет часто буває розбалансований, а саме, що ми не робимо Бюджетну декларацію. Коли ми розглядали зміни до державного бюджету під час секвестру 4 місяці тому, ми забрали цей обов'язок у Міністерства фінансів готувати секвестр бюджету. Це було зроблено, якщо я не помиляюся, минулого року, а позаминулого року вперше це в законі було передбачено і відповідно це також не було зроблено. Чому це погано? Це погано тому, що до нас у вересні там щось "прилітає" (вибачте), якісь цифри, ми не розуміючи що, звідки "ноги там ростуть", і у нас недостатньо часу до кінця року, щоб провести повноцінну дискусію, щоб всі могли висловитися і знайти якийсь консенсус.
Відповідно, хочу просто зробити це зауваження і попросити 2 речі: по?перше, давайте запам'ятаємо це і не допустимо, щоб наступного року знову це зробили, щоб знову відмінили ad hoc подачу Бюджетної декларації. Давайте її подавати. Це перше.
Друге. Добре, Міністерство фінансів з різних причин: коронавірус, не коронавірус – були не готові, але, принаймні, є якісь напрацювання, хоча б неофіційно, може, давайте поділитеся з членами комітету, щоб ми їх побачили і принаймні у вересні вже були до чогось готові.
Дякую.
АРІСТОВ Ю.Ю. Прошу.
КРУЛЬКО І.І. Шановні колеги, я хотів би в продовження того, що говорив колега Цабаль, звернутися до Міністерства фінансів, яке тут присутнє, і, в принципі, ми як члени комітету тут я думаю, є абсолютно солідарними. Бюджетна декларація – це не просто формальний документ, який подається відповідно до Бюджетного кодексу. Оскільки ми перейшли на трирічне планування, це документ, який показує перспективу розвитку держави, показує стратегічні напрямки, куди держава буде спрямовувати видатки державного бюджету, і як буде розвиватися українська економіка, як буде розвиватися соціальна політика. Зараз фактично ми опинилися в ситуації, коли 15 вересня, якщо, звичайно, уряд подасть вчасно проект Закону "Про Державний бюджет на 2021 рік", всліпу, ми не розумітимемо, на якій базі він заснований, який макропрогноз, яким чином ми, як народні депутати, повинні принаймні для себе уявляти, особливо у бюджетному комітеті, що планує Міністерство фінансів, базуючись на Бюджетній декларації, викласти в проекті закону про державний бюджет. Цих всіх речей немає. І дійсно, була тоді прийнята норма про те, що у зв'язку з COVID-19 подавати Бюджетну декларацію не потрібно. Єдине, що у нас цей карантин так вибірково використовується: там, де нам треба карантин, як, наприклад, не подавати Бюджетну декларацію, він працює, а там, де є ініціативи, наприклад, відновити зарплати для членів наглядових рад, там уже карантин закінчився. Тобто це є подвійні стандарти.
Тому я все-таки хотів би, щоб Міністерство фінансів надало інформацію у письмовому вигляді до бюджетного комітету, на яких параметрах готується проект Закону "Про Державний бюджет на 2021 рік", я вважаю, що це було б логічно в тому числі у зв'язку з листом, який ми зараз будемо затверджувати. Ми як бюджетний комітет, ідучи навіть, завершуючи сесію і починаючи парламентські канікули, але ми як комітет продовжимо і можемо ще збиратися на свої засідання, тому, безумовно, така інформація від Міністерства фінансів була б важлива для членів бюджетного комітету. Тому я просив би, щоб ми це також відобразили в листі, щоб Міністерство фінансів, не зважаючи на відсутність декларації, поінформував бюджетний комітет стосовно підготовки проекту Закону "Про Державний бюджет на 2021 рік".
Дякую.
АРІСТОВ Ю.Ю. Слово надається першому заступнику Міністра фінансів Улютіну Денису Валерійовичу.
УЛЮТІН Д.В. Доброго дня! Дуже дякую.
Хочу одразу зазначити, що трирічна Бюджетна декларація – це надзвичайно важливий для Міністерства фінансів документ, але в цьому році у нас просто не було підстав його розробляти.
На сьогодні Міністерством фінансів спільно з іншими центральними органами виконавчої влади ведеться активна робота щодо підготовки проекту Державного бюджету на 2021 рік, зокрема узгоджуються основні підходи та показники, необхідні для розрахунку бюджетних показників: це і макропрогноз, який, до речі, розробляється Мінекономрозвитку спільно з нами, і найближчим часом він буде також затверджений урядом, і буде публічно видно, на підставі яких показників розробляється бюджет.
При розрахунку показників проекту Державного бюджету на 2021 рік на сьогодні слід звернути увагу на наступні моменти: це щодо доходів державного бюджету. На сьогодні ми бачимо деякі зменшення надходжень від НБУ, частини прибутку якого перераховується в державний бюджет. На сьогодні ми отримали листа від Національного банку, який вказує на те, що буде менша сума. Також попередні розрахунки надходжень частини чистого прибутку і дивідендів вказує на те, що ця сума також буде значно нижче, ніж в поточному році. Так як я вже зазначив, що показники дохідної частини державного бюджету на 2021 рік будуть обраховані з урахуванням актуалізованого макроекономічного прогнозу Міністерства економіки.
Хочу звернути увагу щодо дефіциту державного бюджету. На поточний рік зі змінами встановлено дефіцит державного бюджету на рівні 7,5 відсотка ВВП, разом з тим з метою приведення рівня дефіциту державного бюджету до рівня встановленого Бюджетним кодексом (це 3 відсотки) ми розраховуємо наступного року, вже на разі орієнтир ставимо десь близько 6 відсотків ВВП буде дефіцит. Так поступово вийти 1,5 відсотка щорічно, орієнтир зниження вийти на 3 відсотки. Це також треба брати до уваги, бо якщо ми ставимо дефіцит державного бюджету на рівні 6 відсотків, це скорочення ресурсу близько 25 мільярдів гривень.
Щодо видаткової частини державного бюджету. Наразі ведеться робота стосовно обрахунків показників видаткової частини бюджету, в тому числі зважаючи на заявлені і бажані підвищення соціальних стандартів, зокрема це, як і визначено завданнями Президента щодо підвищення мінімальних заробітних плат на сьогодні, ідуть обрахунки можливості, також видатки на сектор безпеки і оборони, на продовження медичної реформи, фінансування освіти і виконання інших захищених видатків, а також капітальних видатків. Тому при опрацюванні даного проекту бюджету я хотів би також, щоб і депутатський корпус нас підтримав у цьому, щоб наші бажання щодо збільшення видатків зважали на наші можливості країни ці видатки "переварити".
Також після затвердження макропрогнозу 2021 року, як я зазначив, що має бути найближчим часом, ми за узгодженими підходами щодо формування ресурсної та видаткової частини будемо опрацьовувати з головними розпорядниками коштів бюджету та іншими зацікавленими органами основні параметри проекту Державного бюджету України на 2021 рік для того, щоб до 1-го числа подати його до Кабінету Міністрів як Міністерство фінансів і до 15-го числа подати його для розгляду на Верховну Раду.
Дуже дякую.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Від Національного банку пан Лепушинський Володимир Олександрович. Запрошую до слова.
ЛЕПУШИНСЬКИЙ В.О. Доброго дня! Я лише зазначу, що Національний банк безпосередньо у підготовці проекту державного бюджету бере участь опосередковано, оскільки він надає прогноз прибутку та прогноз курсу.
В якості побажання для підготовки проекту державного бюджету лише можу зауважити, що хотілось би, щоб там був якомога більш консервативний підхід до прогнозування макроекономічних показників, щоб потім не виникало ситуацій, що курс, скажімо так, дуже поставлений на заниженому рівні і відповідно потім недоотримуються доходи, тому хотілось би, щоб макроекономічний прогноз враховував і був реалістичним.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Хто із запрошений хоче висловитися з даного питання? Є бажаючі? Прошу.
СЛОБОЖАН О.В. Доброго дня, шановний пане голово, шановні члени бюджетного комітету! Виконавчий директор Асоціації міст Олександр Слобожан.
Дякую за запрошення.
Я коротко. Ми передамо пропозиції, просимо їх долучити, передати Міністерству фінансів. Головна теза – це збереження існуючих дохідних джерел для місцевого самоврядування у 2021 році. Чому? Тому що якщо буде змінено норми по Податковому кодексу, виключені окремі джерела або, наприклад, по Бюджетному кодексу ми не зможемо забезпечити ті децентралізаційні процеси.
І на завершення, хочу подякувати членам бюджетного комітету за підтримку законопроекту 3614 сьогодні в залі, який передбачає реформування бюджетної системи у зв'язку з адміністративно-територіальною реформою.
Ми пропозиції у письмовій формі передамо.
Дякую за увагу.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Ще є бажаючі?
Підсумовуючи, щодо цього питання пропонується звернутися до Кабінету Міністрів з відповідними рекомендаціями і пропозиціями. Прошу проголосувати.
Ще питання? Прошу.
КРУЛЬКО І.І. Шановні колеги, у мене є запитання до Нацбанку, тут є представник.
Володимире Олександровичу, а ви можете нам пояснити як бюджетному комітету. От зараз іде формування Закону про бюджет на наступний рік. У цьому році Національний банк здійснює перерахування до державного бюджету суми в розмірі 42,7 мільярда гривень. На наступний рік, 2021, ви даєте листом своїм Міністерству фінансів суму на 20 мільярдів менше – 22,6 мільярда гривень. Поясніть, що сталося? Де ділись 20 мільярдів, як мінімум? Я так розумію, що Національний банк навпаки, мав би працювати в динаміці збільшення перерахувань до Державного бюджету України, а не зменшення. Чи ми згортаємо наш економічний розвиток, можливості для країни? Що трапилося таке в Національному банку, крім зміни голови?
ЛЕПУШИНСЬКИЙ В.О. Дякую за запитання.
Зауважу, що відповідно до статті 5 Закону "Про Національний банк" отримання прибутку не є метою діяльності Національного банку. Національному банку відповідно до статті 6 Закону "Про Національний банк" є 3 цілі: це цінова стабільність, фінансова стабільність, підтримка сталого економічного розвитку та економічної політики уряду. Ці цілі названі в порядку ієрархії. Неможливо забезпечувати і якісь плани по прибутку і досягати цих цілей, оскільки в певних моментах вони можуть, ці цілі, бути суперечливими. Відповідно, така норма логічно існує в Законі "Про Національний банк". Це залежить від ряду факторів формування прибутку Національного банку, в тому числі через те, що Національний банк, його портфель цінних паперів поступово погашається, відповідно ті прибутки, які Національний банк мав раніше, вони вже такими не будуть.
Також є інші статті, які формують прибуток Національного банку, і також вони поступово зменшуються. Лише зауважу, що ситуація, коли є значний прибуток Національного банку, він зазвичай відбувається в кризовий період. Ми маємо досвід 2014-2015 років, коли Національний банк перераховував більше в сумі 100 мільярдів, водночас ми пам'ятаємо, що це була криза. В кризу Національний банк продає міжнародні резерви, має від валютної переоцінки дохід, він не видає банкам рефінансування, оскільки у них проблеми з ліквідністю, відповідно має дохід, але в підсумку це не є благом для економіки.
Дякую.
КРУЛЬКО І.І. Тобто я правильно розумію, Володимире Олександровичу, що ви взяли темп наблизитися до нуля з точки зору прибутку Національного банку? Якщо свідчити із ваших слів про те, що це є вашою метою, і ви поступово зменшуєте суми, так це не поступово: 42,7 і 22,6 – це не поступово, це вдвічі. А наступного року, значить, залишиться що? 2 мільярди, а потім в мінус підете, і ми будемо ще дотувати Національний банк? Розумієте, я просто хотів би зрозуміти логіку, питання ж не йде про те кризовий чи не кризовий. Ми чуємо взагалі, що ми знаходимося в кризі, обрізали всі програми, згорнули всі державні проекти, не здійснюється абсолютно ніяка індексація пенсій. У соціальному плані ми знаходимося в глибокій кризі, а ви кажете, що зараз немає ніякої кризи, і тому треба наближуватися до нуля з точки зору прибутку Національного банку. Щось я в цьому логіки не дуже бачу!
ЛЕПУШИНСЬКИЙ В.О. Національний банк підтримує економіку не своїми прибутками, а своїми інструментами. Приміром, зниженням облікової ставки, яке досягло рекордних у номінальному виразі значень. Це той вклад, який Національний банк може зробити для того, щоб підтримати економіку, але потрібно розуміти, що якщо у Національного банку низька процентна ставка, відповідно він по цій ставці видає кредити та рефінансування, то він відповідно отримає менший дохід від цих кредитів рефінансування. Це для прикладу. Тому для Національного банку є задача, приміром, накопичення міжнародних резервів, які слугують подушкою безпеки. Але, знову ж таки, ми повинні розуміти, що ставка, які Національний банк отримує за ці міжнародні резерви, вона є дуже низькою, оскільки в світі зараз яка проводиться монетарна політика іншими національними банками, відповідно ставка, яку Національний банк отримує на ці активи, вона є дуже низькою.
Є і інші чинники. Тобто у Національного банку не може бути якогось плану по прибутку, оскільки це не є його основною функцією і не може бути, оскільки якщо він поставить собі цю ціль, то він не зможе виконувати свою основну функцію по забезпеченню стабільності гривні.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Пропонується звернутися до Кабінету Міністрів з відповідними рекомендаціями і пропозиціями. Прошу проголосувати.
ЦАБАЛЬ В.В. Хто за? Хто проти? Хто утримався? Утрималися – 2. Решта – за.
Рішення прийнято.
АРІСТОВ Ю.Ю. Друге питання. Про розгляд законопроектів щодо їх впливу на показники бюджету та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини згідно з Регламентом Верховної Ради і Бюджетним кодексом. Доповідає голова підкомітету Шпак Любов Олександрівна.
ШПАК Л.О. Дякую.
За наслідками опрацювання законопроектів щодо їх впливу на показники бюджету та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини, підготовлено та подано на ваш розгляд 93 законопроекти. З них пропонується визначити такими, що не мають впливу на показники бюджету – 39 та такими, що впливають на показники бюджету – 54. З них 33 законопроекти мають безпосередній вплив, а 21 законопроект мають опосередкований вплив.
Прошу підтримати.
Дякую.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Є питання до доповідача? Прошу.
ЛАБА М.М. Якщо можна, я б хотів під стенограму сказати такі 2 моменти. До переліку законопроектів, які мають вплив на показники бюджету безпосередньо, це законопроект 3527 і 3613. Для мене не зрозумілі висновки Міністерства фінансів. Або Міністерство фінансів не розібралося, або висновки не відповідають дійсності. Законопроект 3527 – це про ввезення гуманітарних вантажів у державу, який вже є, лише йде розподіл квот між 24 тонн 12 пропонується погоджувати на рівні області, а 12 через міністерство або 24. Тобто тут показників впливу на бюджет взагалі немає ніякого. Не зрозуміло, чому ці 2 законопроекти підпали під ті, що мають навантаження на бюджет.
Також законопроект 3613, це законопроект про реструктуризацію боргу у комунальній сфері. Тобто якщо власник квартири має борг, наприклад, 10 тисяч гривень, його реструктуризують на певну кількість місяців, і людина його сплачує. Це знову не має навантаження на державний бюджет.
Тому хочу сказати: 3527 і 3613 не повинні бути в списку, які навантажують бюджет.
Дякую.
ШПАК Л.О. Я пропоную розглянути висновки Міністерства фінансів і відповідно на сьогоднішній день зняти цих 2 законопроекти з висновків комітету. Доопрацюємо на наступне засідання і відповідно з'ясуємо з міністерством, чому саме такі висновки були.
Дякую.
АРІСТОВ Ю.Ю. Переходимо до прийняття рішення. Хто за те, щоб підтримати список законопроектів, що не мають впливу на показники бюджету?
ЦАБАЛЬ В.В. Хто за? Хто проти? Хто утримався? Проти – 1. Решта – за.
Рішення прийнято.
АРІСТОВ Ю.Ю. Хто за те, щоб підтримати список законопроектів, що мають вплив на показники бюджету?
ЦАБАЛЬ В.В. Хто за? Хто проти? Хто утримався? Одноголосно.
Рішення прийнято.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Третє питання. Про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передачі бюджетних призначень, передбачених головним розпорядникам коштів державного бюджету, розподілу між місцевими бюджетами трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам.
Перше. Розподіл субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо підтримки територій, що зазнали негативного впливу внаслідок збройного конфлікту на сході України (розпорядження уряду від 25.06.2020 № 771-р).
Доповідає перший заступник Міністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій Замлинський Ростислав Теодозійович.
ЗАМЛИНСЬКИЙ Р.Т. Доброго дня! Шановний пане головуючий, шановна президія, шановні народні депутати, шановні присутні, Мінінтеграції просить вас погодити розподіл субвенцій за бюджетною програмою 3901070 – це є субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо підтримки територій, що зазнали негативного впливу внаслідок збройного конфлікту на сході України. Скерування цих коштів дасть можливість придбати квартири для родин тимчасово переміщених осіб у Донецькій області, Луганській області, Хмельницькій області, Львівській області та Запорізькій області.
Якщо є питання, готовий відповісти.
Загальна сума субвенцій 6 мільйонів 980 тисяч 800 гривень.
Дякую за увагу.
АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є заперечення у Міністерства фінансів?
УЛЮТІН Д.В. Міністерство фінансів не заперечує.
АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є зауваження та пропозиції у Рахункової палати?
ПАЦКАН В.В. Пропонується підтримати рішення уряду для забезпечення своєчасного перерахування коштів місцевим бюджетам.
АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є питання? Прошу.
ЗАДОРОЖНІЙ М.М. Доброго дня, шановні колеги! Я хотів би запитати у Міністерства реінтеграції чи будуть цього року використані повністю кошти? Виходячи з матеріалів, які надані, у 2019 році ряд областей не використали схоже фінансування, і в результаті у нас наші ветерани, бійці, які нас захищали, залишилися без житла.
ЗАМЛИНСЬКИЙ Р.Т. Дякую за запитання.
На превеликий жаль, Міністерство реінтеграції не є розпорядником коштів по забезпеченню житлом ветеранів чи учасників АТО/ООС. Якщо ми говоримо зараз про оцю дану бюджетну програму, то ми бачимо перспективи, що вся сума, яка передбачена в державному бюджеті – це 20 мільйонів гривень на поточний рік, вона буде інвестована для того, щоб забезпечити житлом тимчасово переміщених осіб.
Дякую за увагу.
ЗАДОРОЖНІЙ М.М. Чи має міністерство якісь важелі впливу на місцеві бюджети, щоб прискорити і цього року виконати цю державну програму?
ЗАМЛИНСЬКИЙ Р.Т. Ми вважаємо, що єдиним важелем впливу, звісно, що це є, і місцеві бюджети також зацікавлені у цих речах, тому що вони спів фінансують в обсягу не менше 30 відсотків придбання цього житла. Ми маємо хороший діалог з органами місцевого самоврядування, а також з військово-цивільними адміністраціями, які долучилися до реалізації цієї програми, і ми не бачимо наразі ризиків певних, ми хочемо ці всі речі зробити до жовтня в межах всіх коштів, які у нас передбачені, для того, щоб вже у придбане житло могли родини заїхати ще до опалювального сезону.
ЗАДОРОЖНІЙ М.М. Дякую.
АРІСТОВ Ю.Ю. Прошу.
ДУНАЄВ С.В. Добрый день! Скажите, пожалуйста, у нас порядку 1 миллион 600 тысяч человек, которые являются переселенцами, может, даже и более. Из них 850 тысяч проживает на территории Донецкой и Луганской областей. Есть ли программа у министерства для того, чтобы начать строительство непосредственно для временно перемещенных лиц на территории Луганской области, и тем самым дать возможность развития экономики региона для того, чтобы люди себя чувствовали реально защищенными на подконтрольной территории Украины.
Спасибо.
ЗАМЛИНСЬКИЙ Р.Т. Дякую, шановний пане депутате, за запитання.
Якщо бути точним, у нас є мільйон 446 тисяч 763 внутрішньо переміщених осіб, які перебувають на обліку відповідному. Хотів би зазначити наступне. Якщо говорити про Луганську область, ми зараз починаємо реалізовувати проект зі Світовим банком, який реально буде скерований для того, щоб зробити певні точки росту, насамперед аграрного росту на території Луганської області. Крім того, ряд коштів будуть інвестовані в дорожнє господарство, що також пожвавить економічний розвиток економіки та потенціал відповідного регіону. Спілкуючись з громадськими організаціями, які, власне, представляють інтереси ВПО, вони говорять про те, що внутрішньо переміщені особи зацікавлені в придбанні вже готових квартир, а не вкладати кошти в новобудови, які можуть тривати рік-два і більше. Тобто це є позиція громадських організацій, і ми з ними солідарні. Тобто краще це зробити вже і зараз, ніж це можливо буде колись. Хоча я погоджуюся з вами про те, і ми зараз почали реалізовувати певний проект з Туреччиною щодо будівництва житла для внутрішньо переміщених осіб з Автономної Республіки Крим та міста Севастополь.
Крім того, є розуміння і бачення і домовленості з урядом Німеччини щодо реалізації іпотечних програм для забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, але, знову ж таки, говорю, що мова йде про те житло, яке вже збудовано в тих будинках, які вже здані в експлуатацію, щоб не було жодних ризиків, які, ви розумієте самі, можуть бути. І, знову ж таки, наголошую, що це є позиція громадських організацій, які представляють інтереси внутрішньо переміщених осіб.
Дякую.
ДУНАЄВ С.В. Я хочу вам сказать, что есть город Рубежное в Луганской области. Так вот, в прошлом году бывший глава и его супруга приезжали, очень пафосно рассказывали о том, что будут созданы квартиры для перемещенных лиц, которые пострадали в результате военного конфликта на востоке Украины. Так вот, я вам докладываю как представителю министерства о том, что ни один человек не заехал в данный 9-этажный дом. Поэтому для того, чтобы выделять финансирование непосредственно на те дома, которые якобы мы достраиваем и вкладываем деньги туда из государственного бюджета, являются неотъемлемой частью коррупции и финансирования неэффективных программ, в частности обеспечение жильем людей, которые пострадали от военного конфликта. А здесь нужно непосредственно государственная программа, которая дала бы возможность каждому человеку, который пострадал в результате военного конфликта, иметь собственное жилье согласно утвержденного бюджета, в том числе на нашем бюджетном комитете.
Спасибо.
ЗАМЛИНСЬКИЙ Р.Т. Я не можу коментувати висловлювання міського голови Рубіжного, але хотів би наголосити ще раз, я також підтримую вашу думку, що не варто вкладати кошти в недобудови, і тому говорю про те, що наша програма скерована на придбання нового житла або на вторинному ринку, або відповідно на первинному, яке вже готове, здано в експлуатацію для того, щоб буквально там найближчим часом родини внутрішньо переміщених осіб могли мати свій дах над головою.
ДУНАЄВ С.В. Я вам задам следующий вопрос. Скажите, пожалуйста, вы знаете хотя бы жилищный фонд Луганской области или Донецкой? Площадь свободного жилья.
ЗАМЛИНСЬКИЙ Р.Т. Такої інформації у мене зараз під рукою немає.
ДУНАЄВ С.В. У меня большая просьба, чтобы вы, по крайней мере, поинтересовались, какой жилой фонд сегодня может быть свободен для того, чтобы люди могли нормально жить в нормальных условиях.
ЗАМЛИНСЬКИЙ Р.Т. Де жилий фонд? Уточніть ще раз.
ДУНАЄВ С.В. В Луганской области свободный, Лисичанск, или недострой, для того чтобы проверить.
ЗАМЛИНСЬКИЙ Р.Т. Ми запитаємо це в колег з Мінреогіону.
Дякую.
ДУНАЄВ С.В. Спасибо.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Слово надається голові підкомітету Саламасі Оресту Ігоровичу.
САЛАМАХА О.І. Дякую.
По-перше, хочеться додати те, що ми говорили на підкомітеті, щоб врахувати ризики на виконання цієї програми, то, як ми бачимо, що зараз приблизне виконання до 10 відсотків. І прошу на це звернути увагу.
Пропонується погодити таке рішення комітету: погодити розподіл між місцевими бюджетами субвенції на здійснення заходів щодо підтримки територій, що зазнали негативного впливу внаслідок збройного конфлікту на сході України у сумі 6 мільйонів 980 тисяч гривень згідно з розпорядженням уряду № 771-р.
Прошу підтримати.
АРІСТОВ Ю.Ю. Переходимо до прийняття рішення. Прошу визначатися щодо озвученої головою підкомітету пропозиції: погодити розподіл між місцевими бюджетами відповідної субвенції згідно розпорядження уряду № 771-р. Голосуємо.
ЦАБАЛЬ В.В. Хто за? Хто проти? Хто утримався? Одноголосно.
Рішення прийнято.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Розподіл субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які брали участь в Революції Гідності, а також членів їх сімей (розпорядження КМУ від 25.06.2020 № 767-р).
Доповідає перший заступник Міністра у справах ветеранів Порхун Олександр Володимирович.
ПОРХУН О.В. Доброго дня, шановний пане Юрію! Доброго дня, шановні народні депутати України, шановні колеги! Міністерство ветеранів просить погодити розпорядження Кабінету Міністрів України № 767-р, № 798-р, № 801-р, № 838-р, а саме про розподіл субвенції з державного бюджету по чотирьом бюджетним програмам на виплату грошової компенсації для придбання житла учасникам АТО/ООС, інвалідів…
ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. Давайте будемо кожне окремо. Ви спочатку перше озвучте.
ПОРХУН О.В. Постраждалі особи, які брали участь в Революції Гідності та члени їх сімей. Потреба – 19,2 мільйона гривень для 16-и осіб, затверджено в бюджеті та повністю розподілено 7 мільйонів 626 тисяч, що дасть змогу виділити кошти для отримання житла для 6-и родин.
АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є заперечення у Міністерства фінансів?
УЛЮТІН Д.В. Міністерство фінансів не має заперечень.
АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є зауваження і пропозиції у Рахункової палати?
ПАЦКАН В.В. Я так розумію, що ви хочете по всіх постановах: 767, 798, 801. Заперечень у Рахункової палати немає.
ПОРХУН О.В. По областям: Вінницька область – 1 квартира, Івано-Франківська область – 1 квартира, Львівська область – 2 квартири, Тернопільська область – 1 квартира, Хмельницька область – 1 квартира.
ПАЦКАН В.В. Заперечень немає, але це можна було зробити раніше. Є зволікання з боку Кабінету Міністрів, з боку вашого міністерства.
АРІСТОВ Ю.Ю. Є питання? Прошу.
МАЙСНЕР А.В. Шановний Юрію Юрійовичу, шановні члени комітету, ми на засіданні підкомітету сьогодні під головуванням Ореста Саламахи відпрацювали це питання з міністерством, і була чітко доведена позиція, яка спільна у депутатського корпусу і у Рахункової палати. З огляду на те, що Рахункова палата зараз проводить комплексний аудит відразу всіх цих субвенцій за минулий період, і ми вже бачимо проблематику, про яку сьогодні можна говорити те, що в грудні ще минулого року була ухвалена концепція державної програми, розрахована на запровадження альтернативних механізмів забезпечення цієї потреби. На сьогодні темпи забезпечення житлом відповідних осіб відповідних категорій вкрай низькі. Без запровадження додаткового альтернативного механізму можна десятиріччями шукати шляхи, говорити про них, але їх не буде. Тому всього-на-всього треба було внести відповідні зміни до розробленої концепції, затвердити її у належному порядку на уряді і шляхом внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів" (якщо я не помиляюся) і Житлового кодексу нарешті запустити той механізм, який оцю ганьбу з забезпеченням житлом такої особливої категорії людей, які гинули, хтось загинув, хтось постраждав, має каліцтво, І-ІІ група, родини загиблих і так далі, а не пояснювати, що у нас обмежений ресурс. Він обмежений зараз, він буде, на жаль, обмежений і надалі.
Тому саме запровадження альтернативного механізму через призму концепції змін до законодавства дозволить сьогодні профільному міністерству зрушити цю проблематику з місця.
Дякую.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Ще є бажаючі?
ЛАБА М.М. Якщо можна, я також хотів звернутися. У жовтні ми тут за столом обговорювали це питання: а кому саме надають оці помешкання і житловий фонд? Тобто ми просили упорядкувати таку систему, як електронна черга чи сайти, реєстр при обласних державних адміністраціях, де прозоро всі в рівних умовах будуть брати участь у отриманні цього житла. На жаль, віз і нині там.
Тому я думаю, що треба з цим закінчувати. Є протокол минулих засідань, з жовтня, врахуйте і в нормативну базу чи у вигляді цієї концепції пропишіть, або вже візьміть і упорядкуйте ці речі.
Дякую.
АРІСТОВ Ю.Ю. Прошу.
ЛЮШНЯК М.В. Доброго дня, пане головуючий, колеги народні депутати, присутні, я хочу звернутися до міністерства рекомендувати внести зміни в дані постанові для того, щоб коли ми говоримо про членів родини, ми рахували цілу родину або сім'ю, тому що буває таке: оформлюється допомога на сім'ю, де загинув син, на батька, батько помирає, переоформлюються всі документи на мати, і знову ми вертаємося по другому колу. І, в принципі, є велика несправедливість, тому що є загиблі, батьки яких не доживають, і повірте, що ми тим самим начебто робимо добру справу, але насправді відштовхуємо, показуємо, що влада сьогодні є недолуга такими рішеннями. Тому прошу внести зміну у постанову. Якщо ми говоримо про сім'ю, родину, врахувати перші члени рідні, тобто батько, мати – першої лінії.
Дякую.
АРІСТОВ Ю.Ю. Ще є питання? Прошу.
ДУНАЄВ С.В. Рекомендация министерству: для того, чтобы взять контроль и непосредственно использовать бюджетные средства.
Уважаемые коллеги, мы с вами рассматривали выделение средств представителям МВД Луганской области на приобретение квартиры. Так вот, я вам докладываю, что возбуждены уголовные дела в отношении лиц, которые приобретали квартиры по завышенным ценам. Это точно так же говорит о том, что мы вместе с вами как члены бюджетного комитета отвечаем за деньги налогоплательщиков, которые платят налоги в государственный бюджет. Естественно, я согласен с коллегой, когда нужно составить реестр и взять возможности по департаментам, которые есть в областных государственных администрациях, и через ProZorro провести приобретение данных квартир для лиц, которые пострадали в первой, второй очереди.
Спасибо.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Слово надається голові підкомітету Саламасі Оресту Ігоровичу.
САЛАМАХА О.І. Дякую.
Пропонується підтримати таке рішення комітету: погодити розподіл між місцевими бюджетами субвенції на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які брали участь в Революції Гідності, а також членів їх сімей згідно з розпорядженням уряду № 767-р.
Прошу підтримати.
АРІСТОВ Ю.Ю. Переходимо до прийняття рішення. Прошу визначатися щодо озвученої головою підкомітету пропозиції: погодити розподіл між місцевими бюджетами відповідної субвенції згідно розпорядження уряду № 767-р. Голосуємо.
ЦАБАЛЬ В.В. Хто за? Хто проти? Хто утримався? Утримався – 1. Решта – за.
Рішення прийнято.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Розподіл субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей (розпорядження КМУ від 01.07.2020 № 798-р).
Доповідає перший заступник Міністра у справах ветеранів Порхун Олександр Володимирович.
ПОРХУН О.В. Дана категорія, це є учасники АТО/ООС, інваліди І-ІІ групи та члени сімей загиблих. Потреба складає 1 мільярд 470 мільйонів для тисячі 285 осіб. Затверджено в бюджеті та повністю розподілено 305 мільйонів 145 тисяч для забезпечення 262 осіб житлом у цьому році.
АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є заперечення у Міністерства фінансів?
УЛЮТІН Д.В. Міністерство фінансів заперечень не має.
АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є зауваження та пропозиції у Рахункової палати?
ПАЦКАН В.В. Підтримуємо.
АРІСТОВ Ю.Ю. Є заперечення? Прошу.
ЛЮШНЯК М.В. Ще раз доброго дня! Я думаю, що це не заперечення, а побажання. Я б хотів, щоб бюджетний комітет якимось чином встановив контроль за придбанням цих квартир, тому що в деяких регіонах є значне порушення: переоцінка квартир, які купуються за ці гроші, і виходить так, що ми благими намірами, але часом неправильно використовуємо бюджетні кошти.
Дякую.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Слово надається голові підкомітету Саламасі Оресту Ігоровичу.
САЛАМАХА О.І. Дякую.
Пропонується підтримати таке рішення комітету: погодити розподіл між місцевими бюджетами субвенції на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей згідно розпорядження уряду № 798-р.
Прошу підтримати.
АРІСТОВ Ю.Ю. Переходимо до прийняття рішення. Прошу визначатися щодо озвученої головою підкомітету пропозиції: погодити розподіл між місцевими бюджетами відповідної субвенції згідно розпорядження уряду № 798-р. Голосуємо.
ЦАБАЛЬ В.В. Хто за? Хто проти? Хто утримався? Не голосував – 1. Решта – за.
Рішення прийнято.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Розподіл субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для сімей учасників бойових дій на території інших держав, визначених у абзаці першому пункту 1 статті 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", для осіб з інвалідністю I—II групи з числа учасників бойових дій на території інших держав, інвалідність яких настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, пов’язаних з перебуванням у цих державах, визначених пунктом 7 частини другої статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та які потребують поліпшення житлових умов (розпорядження КМУ від 01.07.2020 № 801-р).
Доповідає перший заступник Міністра у справах ветеранів Порхун Олександр Володимирович.
ПОРХУН О.В. Затверджено у бюджеті та повністю розподілено 248 мільйонів 445 тисяч для надання можливості придбання житла 219 особам у цьому році.
АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є заперечення у Міністерства фінансів?
УЛЮТІН Д.В. Міністерство фінансів не має заперечень.
АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є зауваження та пропозиції у Рахункової палати?
ПАЦКАН В.В. Підтримуємо. Без заперечень.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Слово надається голові підкомітету Саламасі Оресту Ігоровичу.
САЛАМАХА О.І. Дякую.
Пропонується підтримати таке рішення комітету: погодити розподіл між місцевими бюджетами субвенції на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей згідно з розпорядженням уряду № 801-р.
Прошу підтримати.
АРІСТОВ Ю.Ю. Переходимо до прийняття рішення. Прошу визначатися щодо озвученої головою підкомітету пропозиції: погодити розподіл між місцевими бюджетами відповідної субвенції згідно розпорядження уряду № 801-р. Голосуємо.
ЦАБАЛЬ В.В. Хто за? Хто проти? Хто утримався? Не голосував – 1. Решта – за.
Рішення прийнято.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Розподіл субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України (розпорядження уряду від 08.07.2020 № 838-р).
Доповідає перший заступник Міністра у справах ветеранів Порхун Олександр Володимирович.
ПОРХУН О.В. До цієї категорії входять категорії інваліди ІІІ групи та учасники бойових дій з числі внутрішньо переміщених осіб. Загальна потреба – 3 мільярда 380 мільйонів для 2 тисяч 802 осіб. Затверджено у бюджеті та повністю розподілено 248 мільйонів 445 тисяч гривень. Це дасть змогу забезпечити 219 осіб у цьому році житлом.
АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є заперечення у Міністерства фінансів?
УЛЮТІН Д.В. Міністерство фінансів не заперечує.
АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є зауваження та пропозиції у Рахункової палати?
ПАЦКАН В.В. Підтримує Рахункова палата без зауважень.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Слово надається голові підкомітету Саламасі Оресту Ігоровичу.
САЛАМАХА О.І. Дякую.
Пропонується підтримати таке рішення комітету: погодити розподіл між місцевими бюджетами субвенції на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України згідно розпорядження уряду № 838-р.
Прошу підтримати.
АРІСТОВ Ю.Ю. Переходимо до прийняття рішення. Прошу визначатися щодо озвученої головою підкомітету пропозиції: погодити розподіл між місцевими бюджетами відповідної субвенції згідно розпорядження уряду № 838-р. Голосуємо.
ЦАБАЛЬ В.В. Хто за? Хто проти? Хто утримався? Утримався – 1. Решта – за.
Рішення прийнято.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Перерозподіл видатків державного бюджету, передбачених Міністерству освіти і науки (розпорядження Кабінету Міністрів від 08.07.2020 № 840-р).
Доповідає заступник Міністра освіти і науки Даниленко Світлана Василівна.
ДАНИЛЕНКО С.В. Шановний Юрію Юрійовичу, шановні народні депутати, на виконання розпорядження Кабінету Міністрів № 840-р Міністерство освіти і науки просить погодити перерозподіл видатків загального фонду державного бюджету у межах загального обсягу, передбаченого міністерству на поточний рік.
Даний перерозподіл дасть змогу розрахуватися за отриману комп'ютерну техніку для створення робочих місць співробітникам Національного агентства кваліфікацій, яке почало функціонувати з листопада 2019 року. У зв'язку з цим ми просили здійснити перерозподіл видатків за програмою 2201020, за якою здійснюється утримання агентства, шляхом зменшення видатків, передбачених на оплату комунальних послуг та енергоносіїв, на суму 422,4 тисячі гривень та збільшити на цю ж суму видатки розвитку, оскільки ці видатки були у нас скорочені під час внесення змін до Закону "Про Державний бюджет", а нова організація, і їм треба забезпечити роботу. У нас є економія по комунальним видаткам, і за рахунок цієї економії ми можемо придбати цю техніку. Заборгованості до кінця року по комунальним видаткам не буде.
Дякую.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Чи є заперечення у Міністерства фінансів?
УЛЮТІН Д.В. Міністерство фінансів не має заперечень.
АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є зауваження та пропозиції у Рахункової палати?
ПАЦКАН В.В. Зауважень немає, але прошу звернути у подальшому свою увагу на планування на наступний рік.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Слово надається голові підкомітету Забуранній Лесі Валентинівні.
ЗАБУРАННА Л.В. Дякую.
Ми розглянули даний розподіл сьогодні на підкомітеті, також звернули увагу на підвищення якості планування видатків МОН і коригування плану, але за результатами опрацювання зазначеного питання пропонується рекомендувати комітету погодити встановлений розпорядженням уряду № 840-р перерозподіл видатків державного бюджету. Проект ухвали викладено в розданих вам матеріалах.
Прошу підтримати.
АРІСТОВ Ю.Ю. Переходимо до прийняття рішення. Прошу визначатися щодо озвученої головою підкомітету Забуранною Лесею Валентинівною пропозиції: погодити встановлений розпорядженням уряду № 840-р перерозподіл видатків державного бюджету. Голосуємо.
ЦАБАЛЬ В.В. Хто за? Хто проти? Хто утримався? Одноголосно.
Рішення прийнято.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Передача Міністерству фінансів бюджетних призначень, передбачених Міністерству освіти і науки (розпорядження Кабінету Міністрів від 08.07.2020 837-р).
Доповідає Перший заступник Міністра фінансів Улютін Денис Валерійович.
УЛЮТІН Д.В. Дуже дякую.
Даним проектом розпорядження передбачена передача цілісного майнового комплексу Академії фінансового управління до сфери управління Міністерства фінансів зі сфери управління Міністерства освіти та науки за відповідними бюджетними призначеннями для фінансування даної постанови. Виконання даного рішення не потребуватиме додаткового фінансування і буде здійснено в межах даних призначень.
АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є зауваження, пропозиції у Рахункової палати?
ПАЦКАН В.В. Немає заперечень.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Слово надається голові підкомітету Забуранній Лесі Валентинівні.
ЗАБУРАННА Л.В. Дякую.
Ми також сьогодні розглядали дане питання на підкомітеті. Єдиним проблемним моментом з'ясувалось, що кошторисом академії встановлено видатки у загальній сумі 10 мільйонів 105,8 тисяч гривень, за загальним фондом – 9 мільйонів 382 тисячі гривень, і спеціальним – 723 тисячі 800 гривень. Але у розпорядженні уряду встановлюється передача лише коштів загального фонду. Але разом із Міністерством освіти та науки ми знайшли рішення, і безпосередньо було прийнято рішення погодити даний перерозподіл, враховуючи, що при передачі до Міністерства освіти та науки до Міністерства фінансів у процесі ліквідаційної процедури залишок коштів за спеціальним фондом 288 тисяч буде переданий.
Відповідно, за результатами опрацювання зазначеного питання пропонується рекомендувати комітету погодити відповідно до пункту другого розпорядження уряду № 837-р передачу бюджетних призначень як видатки розвитку загального фонду державного бюджету.
АРІСТОВ Ю.Ю. Переходимо до прийняття рішення. Прошу визначатися щодо озвученої головою підкомітету Забуранною Лесею Валентинівною пропозиції: погодити встановлене розпорядженням уряду № 837-р передачу бюджетних призначень як видатки розвитку загального фонду державного бюджету. Голосуємо.
ЦАБАЛЬ В.В. Хто за? Хто проти? Хто утримався? Одноголосно.
Рішення прийнято.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Додатково включено до порядку денного питання про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Міністерству фінансів на 2020 рік відповідно до розпорядження уряду 15.07.2020 № 854-р.
Доповідає Улютін Денис Валерійович – перший заступник Міністра фінансів.
УЛЮТІН Д.В. Дуже дякую.
Проектом розпорядження пропонується зменшення обсягу видатків споживання за програмою "Керівництво та управління у сфері фінансових розслідувань" на суму 50,196 мільйона гривень з збільшенням обсягу видатків споживання за програмою "Керівництво та управління у сфері казначейського обслуговування" на суму 31 мільйон 709 тисяч та збільшення обсягу видатків споживання за програмою "Керівництво та управління у сфері фінансового контролю" на суму 18,487 мільйона гривень.
Дані видатки збільшення обґрунтовуються тим, що для Державної казначейської служби були зняті видатки на ІТ-складову, і наразі необхідні ці кошти були спрямовані саме на підтримку ІТ-компонентів казначейства.
По аудиторській службі 18,5 мільйона гривень – це видатки на відрядження, які були зняті з Державної аудиторської служби, разом з тим на них наразі покладено завдання проводити аудити ефективності використання коштів під COVID-19, а також інші завдання, які стоять перед аудиторською службою.
Прошу погодити дане розпорядження.
Дякую.
АРІСТОВ Ю.Ю. Слово для доповіді надається Слюз Тетяні Ярославні.
СЛЮЗ Т.Я. Шановний Юрію Юрійовичу, шановні народні депутати, шановні присутні, я попрошу підтримати зазначений перерозподіл, оскільки дійсно я підтверджую, що минулого року при формуванні показників бюджету була знята суттєва сума, а вона нам потрібна для підтримки фінансової безпеки інформаційних ресурсів бюджетної системи України, тому що тут є декілька складових, і технічна гарантійність, сервісні підтримки, відповідно, і обладнання і програмних продуктів як центрального апарату, так і територіальних органів для того, щоб ми продуктивно і в повному обсязі здійснювали свої функціональні повноваження.
Прошу підтримати.
Дякую.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Слово надається голові підкомітету Забуранній Лесі Валентинівні.
ЗАБУРАННА Л.В. Дякую.
Ми також сьогодні в оперативному режимі розглянули дане питання. Дійсно, даний перерозподіл пов'язаний з тим, що на сьогоднішній день Бюро фінансових розслідувань не почало свою діяльність. У той же час казначейство потребує оновлення технічної бази і також видатки на аудит, відрядження аудиторів.
Отже, за результатами опрацювання зазначеного питання пропонується рекомендувати комітету погодити перерозподіл видатків державного бюджету, встановлений розпорядженням уряду № 854-р.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Пропонується рекомендувати комітету погодити перерозподіл видатків державного бюджету, встановлений розпорядженням уряду від 15 липня 2020 року № 854-р. Прошу голосувати.
ЦАБАЛЬ В.В. Хто за? Хто проти? Хто утримався? Проти – 1. Не голосував – 1. Решта – за.
Рішення прийнято.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Про погодження виділення Міністерству молоді та спорту коштів державного бюджету із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками для часткового відновлення видатків за бюджетними програмами у сфері фізичної культури і спорту (постанова Кабінету Міністрів від 08.07.2020 № 578).
Доповідає Міністр молоді та спорту Гутцайт Вадим Маркович.
ГУТЦАЙТ В.М. Доброго дня! Шановний Юрію Юрійовичу, шановні народні депутати та присутні, з початку карантину з Міністерства молоді та спорту на розвиток спорту, на підготовку олімпійських та паралімпійських збірних команд при підготовці до Олімпійських ігор був секвестр бюджету, і 2,6 мільярда гривень було забрано з бюджету Міністерства молоді та спорту. Залишили нам на підготовку наших збірних команд України до чемпіонатів світу, Європи, юніорських, дитячих та дорослих спортсменів – 90 мільйонів на підготовку. На сьогоднішній день кошти, які залишилися в бюджеті до серпня.
Ми відпрацювали з Міністерством фінансів, нас підтримало Міністерство юстиції, Мінекономіки, Кабінет Міністрів підтримав нас, щоб до кінця року ми надали розрахунки, нам повернули з 2,6 мільярда гривень 475 мільйонів 800 тисяч на підготовку наших команд до Олімпійських та Паралімпійських ігор та чемпіонатів світу та Європи, та й проведення чемпіонатів України, щоб наші спортсмени гідно готувалися до міжнародних змагань і потім перемагали в світових змаганнях. Тому прошу вас підтримати виділення цих кошти, які нам вкрай необхідні, щоб мати можливість готуватися далі.
Дякую.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Валерій Михайлович Сушкевич – Президент Національного комітету спорту інвалідів України.
СУШКЕВИЧ В.М. Дуже дякую.
Я хочу сказати, те, що стосується параолімпійської сфери. Хочу вам сказати, що, чесно кажучи, безпрецедентне скорочення було видатків по паралімпійському та дефлімпійському спорту фізичної культури і реабілітації людей з інвалідністю – в чотири рази нам скоротили. Я вже не кажу про те, що скоротили капіталку на 92 відсотки, навіть стипендії нашим паралімпійцям скоротили більше, ніж на 30 відсотків. Скорочення було безпрецедентне, тому ми зараз дуже сподіваємося на те, що сказав міністр, на повернення часткового, хоча це повернення, чесно кажучи, невеличке, відверто хочу вам сказати, але хай буде так.
При всьому цьому хочу сказати, що у нас із тих 400 мільйонів, які були на цей рік, залишилося на календар 26 мільйонів. Щоб ви розуміли – 26 мільйонів, це все! Тому коштів практично немає. Я знаю, що озвучувалися цифри, що там використання було менше, але я хочу нагадати, що є стипендії паралімпійцям, дефлімпійцям, є зарплата, яка, безумовно, не є тим, що залишається на казначейських рахунках.
І ще дозвольте мені озвучити проблему, яка є в галузі в цілому, це те, що стосується проведення тендерних закупівель. На жаль, після прийняття восени минулого року Закону "Про тендерні закупівлі" понизили поріг проведення тендерних закупівель до 50 тисяч. За 50 тисяч провести ні чемпіонат, ні захід, ні учбово-тренувальний збір неможливо. Можемо сказати, що із десятків, може, до сотні тендерів зараз ми маємо необхідність проведення тисяч тендерів по олімпійським, паралімпійським, дефлімпійським видам спорту і учбово-тренувальним зборам і реабілітаційних заходів в тому числі воїнів АТО.
Тому ми дуже сподіваємося, що до кінця сесії цей закон буде прийнятий, який міняє ситуацію по тендерам, але реалії заважають швидкому використанню коштів і по олімпійським, і по паралімпійським видам спорту. Величезні сподівання на комітет, на вашу підтримку, хоча б ті кошти, які сьогодні опрацьовані, я хочу, до речі, сказати, що дуже ретельно опрацьовано Міністерством фінансів разом з Міністерством молоді та спорту всі ті видатки, які передбачені повернути для українського спорту.
Ви знаєте, я хочу сказати, що коли я почув, що хороші видатки – це добре! – повернулися в мільярдах на культуру, то мені здається, я впевнений в цьому навіть, що в період пандемії здоров'я української нації все-таки певним чином, значним чином залежить від нашої галузі фізичної культури і сподіваюся.
Дуже дякую і сподіваюся.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Чи є заперечення у Міністерства фінансів?
УЛЮТІН Д.В. У Міністерства фінансів немає заперечень.
АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є зауваження та пропозиції Рахункової палати?
ПАЦКАН В.В. Підтримуємо.
АРІСТОВ Ю.Ю. Прошу, Іване Івановичу.
КРУЛЬКО І.І. Шановні колеги, я переконаний, що ми підтримаємо це рішення, у мене навіть немає сумнівів. Єдине, що я хотів би звернути увагу на одну річ. Ось дивіться, приходить якась така історія, як, наприклад, COVID-19 і починають скорочувати видатки, думають, звідки треба взяти в першу чергу. І в першу чергу беруть звідти звідки не жалко. На мою думку, скорочення по питанню Міністерства молоді і спорту було абсолютно огульним, воно було несправедливим. Нам здається: а що тут такого? Ну, от немає в цьому році Олімпійських ігор, от який кошмар, правда ж, колеги? От немає Олімпійських ігор, то давайте заберемо ці кошти. Але давайте подумаємо про наших спортсменів, які є професіоналами, які виходять на пік своєї форми якраз під олімпійські ігри. А якщо олімпіаду переносять, то їм треба цей пік форми підтримувати до наступних Олімпійських ігор, щоб у нас були якісь результати. Це ж не машини, яких запустили – вони побігли. Або виключили, вони полежали десь там на складі – це ж живі люди!
Тому я вважаю, що це рішення треба підтримувати, воно, на мою думку, є недостатнім. Мені здається, що коштів для того, щоб підготувати наших спортсменів до ігор наступного року потрібно більше було б виділяти, але хоч так, і це дасть можливість принаймні не згорнути ті підготовчі збори, які заплановані на осінь цього року.
Тому я підтримую це рішення і вважаю, що у нас тут теж не повинно бути заперечень. Але наступного року давайте дійсно будемо комітетом відстоювати і питання, які стосуються освітніх програм, і питання, які стосуються спорту, культури, щоб не відбирали в першу чергу там, де їм найважче захиститися – от така моя пропозиція.
АРІСТОВ Ю.Ю. Прошу.
МОЛОТОК І.Ф. Шановні колеги, шановний Юрію Юрійовичу, звичайно, ми підтримаємо це питання, і воно болюче і для нашої держави, і для нас усіх, але хотів би нагадати нам усім, що тоді, коли ми приймали секвестр бюджету, коли ми приймали рішення по COVID-19, то ми всі думали трошки про інше. Так що то було тоді рішення комітету практично одноголосне.
Ми підтримуємо.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Слово надається голові підкомітету Забуранній Лесі Валентинівні.
ЗАБУРАННА Л.В. Дякую.
Ми розглянули сьогодні на підкомітеті дане питання. Варто зазначити, що також були присутні народні депутати, члени профільного комітету, які також висловили свою підтримку.
За результатами опрацювання зазначеного питання пропонується рекомендувати комітету погодити встановлене пунктом 1 постанови уряду № 578 виділення коштів із фонду COVID-19 Міністерству молоді та спорту в сумі 475 799,9 тисяч гривень для часткового відновлення видатків на бюджетні програми у сфері фізичної культури і спорту. Проект ухвали викладено у розданих вам матеріалах.
Прошу підтримати.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Прошу визначитися щодо озвученої головою підкомітету Забуранною Лесею Валентинівною позицією погодити встановлене постановою уряду № 578 виділення коштів із фонду COVID-19 Міністерству молоді та спорту в сумі 475,8 мільйона гривень для часткового відновлення видатків на бюджетні програми у сфері фізичної культури і спорту. Прошу голосувати.
ЦАБАЛЬ В.В. Хто за? Хто проти? Хто утримався? Одноголосно.
Рішення прийнято.
СУШКЕВИЧ В.М. Дякую.
ГУТЦАЙТ В.М. Щиро дякую.
Спорт – та галузь, яка вам віддасть потім це медалями і прославленням нашої країни.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
П'яте питання. Про висновок Рахункової палати про результати аналізу виконання Закону "Про Державний бюджет України на 2020 рік" у першому кварталі та інформацію щодо виконання державного бюджету у поточному році.
Слово надається голові Рахункової палати Пацкану Валерію Васильовичу для представлення висновку Рахункової палати.
Будь ласка, Валерію Васильовичу.
ПАЦКАН В.В. Шановний Юрію Юрійовичу, шановні народні депутати, я максимально коротко тезово пробіжусь про виконання державного бюджету.
Було сьогодні розглянуто на підкомітеті дане питання, думаю, що голова підкомітету на цьому зупиниться так само більш детально. Я пробіжусь по 10 аспектах.
Перше. Виконання бюджету залежить все-таки від економіки, стан якої у поточному році погіршується, зокрема у січні-травні. Падіння реального ВВП за оцінками Міністерства економіки, торгівлі, сільського господарства становило 5,9 відсотка, обсяг виробництва промисловості, де створюється найбільша вартість, скоротився порівняно з відповідним періодом попереднього року на 8,7 відсотка, а машинобудування більше, ніж на 20 відсотків.
Національного банку чистий, наголошую, не приплив, а відплив іноземних інвестицій становив 2,3 мільярда доларів США, зросла прострочена заборгованість у виплаті заробітної плати.
Друге. Низька якість економічного прогнозу, про це неодноразово вже говорилося, при формуванні державного бюджету призвела до невиконання плану окремих доходів державного бюджету. Пробіжусь по деяких. Невиконання плану на січень-червень ПДВ із ввезених на митну територію України товарів на 33 мільярда гривень, або на 22,3 відсотка і ввізного мита на 0,9 мільярда гривень, або на 9,2 відсотка спричинено зменшенням у січні-травні імпорту товарів на 16,5 відсотка і більш міцною порівняно з прогнозованим обміном курсу гривнею.
Третє. За оперативною звітністю казначейства план доходів загального фонду державного бюджету на січень-червень цього року не виконано на 38,4 мільярда гривень або на 7,8 відсотка. Державна митна служба, Державна податкова служба – виконання плану доходів державного бюджету зумовлено зокрема за рахунок скорочення контрабанди, який не надійшов, зменшення цінового ринку пального, тютюнових виробів – про це ми неодноразово тут говорили.
Четверте. Видатки загального фонду у січні-червні менші плану на цей період на 51 мільярд, або на 9,6 відсотка. Своєчасно не затверджено порядки, якщо не помиляюся, на минулому комітеті ми про це говорили, за 24-а бюджетними програмами, не внесено змін до чинних порядків за 39-а програмами стало однією з причин порушення термінів затвердження 40 відсотків паспортів бюджетних програм, які мали затверджуватися ще у 2020 році.
П'яте. Кабінет Міністрів зволікав із внесенням змін до порядків та умов надання деяких субвенцій, які потребували нормативно-правового регулювання. Сьогодні на засіданні комітету розглядалося 5 таких розподілів, при цьому деякі субвенції передбачалося надавати ще з квітня цього року.
Шосте. Втрачаються наявні можливості для оновлення інфраструктури за рахунок кредитних коштів. У січні-червні не розпочато проведення видатків надання кредитів на 5,8 мільярда гривень за 15-а з 26-и бюджетними програмами на реалізацію інвестиційних проектів за рахунок кредитних коштів. Зокрема за п'ятьма бюджетними програмами Міністерства фінансів не розпочато надання кредитів на реалізацію проектів з постачання електроенергії, газу, бенефіціаром яких є НЕК "Укренерго" на суму 2,3 мільярда гривень.
Сьоме. Прорахунки при формуванні бюджетних програм призвели до того, що у січні уряд приймав рішення про перерозподіл і передачу затвердження призначити загалом у січні-червні, прийнято таких рішень на суму понад 6 мільярдів гривень.
Наступне. Не здійснювалися деякі видатки на освіту, охорону здоров'я, будівництво спортивних об'єктів на 2,2 мільярда гривень, джерелом проведення яких визначено плату за ліцензії на здійснення діяльності у сфері організації, проведення азартних ігор. Закон прийнятий, і ми сподіваємося, що надходження уже будуть.
Восьме. Пенсійному фонду спрямовано 20 відсотків усіх видатків державного бюджету. Крім того, казначейство надало з ЄКР на покриття тимчасових касових розривів Пенсійного фонду для виплат пенсій і допомоги на 67,4 мільярда гривень позик, з яких не повернуто 11,4 мільярда гривень.
Дев'яте. Загострюється проблема державного боргу, про те, що говорили так само, обсяг якого за оперативними даними казначейства збільшився в січні-червні на 14 відсотків і перевищив 2 трильйона гривень.
Десяте. В умовах сьогодення викликано світовою економічною кризою, суттєвим ризиком збільшення боргу, витрат, непогашення і обслуговування залишається висока частка боргу, номінована в іноземній валюті, яка в січні-травні зросла до 65,1 відсотка.
Сподіваюся, надані Рахунковою палатою з результатами аналізу виконання Закону "Про Державний бюджет України на 2020 рік" у першому кварталі рекомендації урядом та Міністерством фінансів будуть враховані. Сподіваємося на реакцію і співпрацю з Міністерством фінансів.
Дякую за увагу.
АРІСТОВ Ю.Ю. Прошу першого заступника Міністра фінансів Улютіна Дениса Валерійовича прокоментувати висновок Рахункової палати та поінформувати про поточний стан виконання державного бюджету.
УЛЮТІН Д.В. Дуже дякую.
Ми надзвичайно ретельно вивчаємо і дотримуємося висновків Рахункової палати. І під час виконання державного бюджету поточного року в обов'язковому порядку враховуються висновки Рахункової палати про результати аналізу річного звіту 2019 року, постанова Верховної Ради про звіт та про виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" – це є на особистому контролі Міністра фінансів.
Виконання бюджетних показників на початку року відбувалися в умовах запровадження карантинних заходів у світі та Україні, і за підсумками першого кварталу 2020 року помісячний розпис доходів загального фонду дійсно був недовиконаний на 13 відсотків. При цьому Міністерству фінансів вдалося забезпечити фінансування в першу чергу захищених статей видатків, уникнути заборгованостей по зарплатам, пенсіям та іншим соціальним допомогам, профінансувати видатки на оборону та безпеку, розпочати фінансування окремих програм розвитку, в тому числі функціонування фонду розвитку підприємства. Касові видатки на розвиток дорожнього господарства становили протягом першого кварталу 10,4 мільярда гривень.
Останнього місяця ситуація зі зміною керівництва Міністерства фінансів та зміною керівництва Податкової та Митної служб ситуація з виконанням бюджетних показників значно покращилася, розпис доходів загального фонду державного бюджету було виконано в травні на 100 відсотків, у червні – на 105,5 відсотка. Ми бачимо прискорене перекриття недовиконання бюджету, і по результатам року ми бачимо, що ми зможемо вийти на виконання 100 відсотків плану.
Щодо боргу і дефіциту. Утримувався дефіцит бюджету у рамках запланованих показників, які були узгоджені Міжнародним валютним фондом. Дефіцит державного бюджету за перше півріччя 2020 року – 16,7 мільярда гривень при річному плані 298 мільярдів. Дефіцит загального фонду державного бюджету за перше півріччя склав 27,9 мільярда гривень. На цей період план складав 42,1 мільярд гривень.
Щодо боргової політики і запозичення. Загалом Міністерство фінансів плідно співпрацює з бюджетним комітетом і Рахунковою палатою щодо виконання бюджету, і ми сподіваємося, що і надалі буде така плідна співпраця.
Дякую.
АРІСТОВ Ю.Ю. Слово надається голові підкомітету Молотку Ігорю Федоровичу.
МОЛОТОК І.Ф. Шановний Юрію Юрійовичу, шановний Денисе Валерійовичу, Валерію Васильовичу, зазначене питання вчора було розглянуто на підкомітеті з питань державного фінансового контролю та діяльності Рахункової палати, при обговоренні були присутні практично у повному складі представники Міністерства фінансів, представники Рахункової палати, які вели цей звіт. На підставі висновку Рахункової палати, який, до речі, проводиться щоквартально, нам доводиться зараз розглядати вже по півріччю.
На підставі висновку Рахункової палати та останніх звітних даних було підготовлено підкомітетом і комітетом проект рішення, в якому наведена інформація про стан виконання державного бюджету на 2020 рік, а також звернуто увагу на окремі особливості та недоліки при поточному виконанні державного бюджету. Звичайно, цей рік для нас особливий, він накладає особливі відбитки на виконання державного бюджету.
За наслідками розгляду пропонується комітету ухвалити рішення згідно з розданим проектом ухвали, зокрема зазначені матеріали взяти до відома та врахувати в роботі, надати рекомендації Кабінету Міністрів наведені у проекті ухвали щодо врегулювання наявних проблем і усунення недоліків у процесі виконання бюджету у поточному році.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Пропонується комітету ухвалити рішення згідно розданому проекту ухвали, зокрема зазначені матеріали взяти до відома та врахувати в роботі, надати рекомендації Кабінету Міністрів наведені у проекті ухвали щодо врегулювання наявних проблем і усунення недоліків у процесі виконання бюджету у поточному році. Прошу підтримати.
ЦАБАЛЬ В.В. Хто за? Хто проти? Хто утримався? Одноголосно.
Рішення прийнято.
АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.
Проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» щодо належного фінансового забезпечення відновлення інституту фахівців із соціальної роботи для виявлення і супроводу сімей (осіб), які перебувають у складних життєвих обставинах (реєстр. № 3807 від 08.07.2020), внесений народним депутатом України Шпак Л.О., знято з розгляду.
Переходимо до питання "Різне". Про продовження роботи Комітету з питань бюджету після закінчення роботи третьої сесії Верховної Ради України. Шановні колеги, сьогоднішнє засідання засвідчує, оскільки згідно з бюджетним законодавством наш комітет має ряд повноважень у процесі виконання державного бюджету для забезпечення вчасного розгляду з нагальних бюджетних питань з огляду на безперервність бюджетного процесу може виникнути необхідність у проведенні засідань комітету після завершення роботи цієї сесії, зокрема щодо походження відповідно до статті 28 Закону "Про Державний бюджет України на 2020 рік" рішення Кабінету Міністрів про виділення коштів із фонду COVID-19 з урахуванням вимог пункту 6 розділу ІІ Прикінцевих положень закону від 13 квітня № 553. Тому вбачається за доцільне прийняти рішення про продовження роботи комітету до початку наступної сесії Верховної Ради. Таке рішення буде правомірним, оскільки відповідно до частини четвертої статті 10 Регламенту Верховної Ради України комітет за власної ініціативи може продовжити роботу після закінчення чергової сесії, якщо за це проголосувало більше половини членів комітету.
Керуючись такими нормами, пропоную підтримати пропозицію про продовження роботи комітету. Прошу проголосувати.
ЦАБАЛЬ В.В. Хто за? Хто проти? Хто утримався? Одноголосно.
Рішення прийнято.
АРІСТОВ Ю.Ю. Шановні колеги, інформую, що завтра о 9:00 відбудеться засідання комітету щодо розгляду законопроекту 3819. Прошу всіх бути присутніми, це важлива ініціатива Президента України.
Щодо питань порядку денного рішення комітету прийняті. Оголошую засідання комітету закритим.
Всім дякую.