СТЕНОГРАМА

засідання Комітету Верховної Ради України

 з питань бюджету

 

 

30 вересня 2020 року

 

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Доброго дня, шановні народні депутати та запрошені!

Прошу вас, Олександре Миколайовичу, підтвердьте, будь ласка, наявність кворуму.

 

ТРУХІН О.М. Підтверджую, кворум є. Більшість від складу, необхідного для початку засідання.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую. Кворум є. Засідання оголошую відкритим.

Прошу Олександра Миколайовича здійснювати підрахунок результатів голосування щодо рішень комітету.

Щодо порядку денного сьогоднішнього засідання, проект порядку денного у вас є. Чи є у вас пропозиції?

 

ТРУХІН О.М. Так, є пропозиція включити до порядку денного перерозподіл видатків державного бюджету, передбачених Міністерству енергетики на 2020 рік відповідно до розпорядження Уряду від 28.09.2020 № 1176-р, № 1177-р від тої ж дати Міністерству соціальної політики, від тієї ж дати № 1179-р Службі безпеки України, від тієї ж дати № 1181-р Офісу Генерального прокурора.

Дякую.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Прошу підтримати запропонований проект порядку денного з урахуванням пропозицій Олександра Миколайовича Трухіна.

Прошу голосувати.

 

ТРУХІН О.М. Хто за? Проти або утримались? Одноголосно – за.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую. Переходимо до розгляду питань порядку денного. Перше питання: про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених головним розпорядникам коштів державного бюджету.

Перерозподіл видатків державного бюджету, передбачених Міністерству молоді та спорту (розпорядження Уряду № 1094-р). Доповідає державний секретар Міністерства молоді та спорту Перевезенцев Олексій Юрійович. Будь ласка.

 

ПЕРЕВЕЗЕНЦЕВ О.Ю. Шановний Юрію Юрійовичу, шановні народні депутати, розпорядженням уряду пропонується здійснити перерозподіл видатків шляхом зменшення обсягу видатків споживання на суму 75 мільйонів 711 тисяч та відповідно збільшення обсягу видатків розвитку на цю ж суму.

Відповідне збільшення видатків розвитку буде спрямовано на програму "Розвиток фізичної культури, спорту вищих досягнень та резервного спорту" на суму 29 мільйонів 574 тисячі. Відповідні бюджетні спрямування будуть використані для придбання обладнання й інвентарю довгострокового використання, для належної підготовки збірних команд спортсменів з 27-ми олімпійських та неолімпійських видів спорту.

А також 46,1 мільйона гривень на розвиток спорту серед осіб з інвалідністю та їх фізкультурно-спортивної реабілітації. Це закінчення будівництва першої та другої черг лижоролерної асфальтної спортивно-реабілітаційної траси в "Західному реабілітаційно-спортивному центрі" НКСІ України в Львівській області на суму 40,1 мільйона гривень. А також придбання орієнтовно 41-ї одиниці обладнання та інвентарю довгострокового використання для належної підготовки збірних команд з трьох видів спорту спортсменів з інвалідністю на суму 6 мільйонів.

Прошу підтримати.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є заперечення у Міністерства фінансів?

 

УЛЮТІН Д.В. Немає заперечень.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є зауваження у Рахункової палати?

 

ПАЦКАН В.В. Немає зауважень.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Є питання до доповідача?

Слово надається заступнику голови комітету Трухіну Олександру Миколайовичу.

 

ТРУХІН О.М. Дякую.

За результатами опрацювання зазначеного питання пропонується рекомендувати комітету погодити встановлений розпорядженням Уряду від 9 вересня за № 1094-р перерозподіл видатків державного бюджету.

Прошу підтримати.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Переходимо до прийняття рішення. Ставиться на голосування озвучена заступником голови комітету Трухіним Олександром Миколайовичем пропозиція погодити встановлений розпорядженням Уряду № 1094-р перерозподіл видатків державного бюджету.

Прошу голосувати.

 

ТРУХІН О.М. Хто за? Проти або утримались? Одноголосно - за.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую. Рішення прийнято.

Перерозподіл видатків державного бюджету, передбачених Міністерству юстиції (розпорядження Уряду № 1080-р). Доповідає державний секретар Міністерства юстиції Богачова Олена Віталіївна. Прошу. Є Богачова?

 

БОГАЧОВА О.В. Розпорядженням Кабміну передбачений перерозподіл видатків, за яким 31,6 мільйона гривень передбачається перерозподілити: 30 мільйонів – на систему державної виконавчої служби і 1,6 мільйона гривень – на систему архівної служби України. Прохання підтримати цей перерозподіл.

Видатки будуть спрямовані на те, щоб поліпшити фінансування системи. Видатки стосовно системи ДВС будуть спрямовуватись на харчування утриманих в системі.

Видатки, спрямовані на архівну службу, будуть спрямовані виключно на обстеження тих будівель, які споруджуються і фінансуватимуть на відбудування архівної служби для того, щоб обстежити і розуміти, скільки необхідно і потрібно видатків на архівну службу України.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є заперечення у Міністерства фінансів?

 

УЛЮТІН Д.В. Не заперечуємо.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є зауваження у Рахункової палати?

 

ПАЦКАН В.В. Хочемо наголосити, що видатки на добудову можуть збільшити ризики неефективного використання коштів. Прошу, будь ласка, поставити на контроль те, що ви будете проводити експертизу по державній архівній службі…

 

БОГАЧОВА О.В. Стосовно архівної служби, я розумію ваше зауваження і застереження. 400 тисяч архівна служба виділяє зі спецфонду своїх видатків для того, щоб зрозуміти, наскільки буде потрібно і скільки буде коштувати кошторисна документація по добудуванню тих будівель, які з 2013 року…

 

ПАЦКАН В.В. Ви їх освоїте?

 

БОГАЧОВА О.В. Думаю, що так. Впевнена, що так…

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Є пропозиція? Прошу.

 

МОЛОТОК І.Ф. Доброго дня, шановні колеги. Олено Віталіївно, бюджетні паспорти у вас є, затверджені по тих програмах, на які ви хочете спрямувати ці гроші? Є. Питань немає.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Слово надається заступнику голови комітету Трухіну Олександру Миколайовичу.

 

ТРУХІН О.М. Дякую.

За результатами розгляду зазначеного питання на підкомітеті пропонується рекомендувати комітету погодити встановлений розпорядженням Уряду за № 1080-р перерозподіл видатків державного бюджету.

Просимо підтримати.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Ставиться на голосування озвучена заступником голови комітету Трухіним Олександром Миколайовичем пропозиція погодити встановлений розпорядженням Уряду № 1080-р перерозподіл видатків державного бюджету.

Прошу голосувати.

 

ТРУХІН О.М. Хто за? Проти або утримались?

Одноголосно - за.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую. Рішення прийнято.

Друге питання. Про погодження перерозподілу коштів державного бюджету, виділених Міністерству охорони здоров'я із фонду COVID-19, та їх спрямування на закупівлю лікарського засобу пацієнтам, які перебувають на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров'я, постанова Уряду № 793.

Доповідає заступник Міністра охорони здоров'я з питань євроінтеграції Іващенко Ігор Анатолійович.

 

ІВАЩЕНКО І.А. Добрий день. Міністерство охорони здоров'я просить перерозподілити кошти із фонду боротьби з коронавірусом на новий окремий напрямок - це закупівля лікарського засобу за міжнародною назвою "ремдесивір" для лікування пацієнтів, які перебувають у стаціонарі. Лікарський засіб "ремдесивір" - це був перший рекомендований Європейською медичною агенцією лікарський засіб з доведеною ефективністю щодо лікування пацієнтів, які мають тяжкий і вкрай тяжкий перебіг захворювання.

В цілому передбачається перерозподіл коштів у розмірі 46 мільйонів 811 тисяч 500 гривень. Він буде направлений на забезпечення лікування 3 тисяч пацієнтів. В цілому ми розраховуємо, що відсоток пацієнтів, які будуть потребувати цей лікарський засіб, становить десь 5 відсотків від усіх пацієнтів, які перебувають на стаціонарному лікуванні. Планується використати кошти економії за рахунок закупівлі засобів індивідуального захисту, які були проведені державним підприємством "Медичні закупівлі України".

Дуже просимо підтримати цей перерозподіл, оскільки він направлений на спасіння життя наших громадян.

Дякую.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є питання до доповідача? Чи є заперечення у Міністерства фінансів?

 

УЛЮТІН Д.В. Немає заперечень.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є зауваження у Рахункової палати?

 

ПАЦКАН В.В. Юрію Юрійовичу! Шановні народні депутати! Ми зараз у Висновках про результати аналізу виконання Закону про Державний бюджет на 2020 (перше півріччя) зазначали про неналежне використання даних коштів за даною бюджетною програмою. І ми вказували на те, що є прорахунки при визначенні потреб коштів. Відповідно зараз до цифр Державної казначейської служби в січні-серпні за бюджетною програмою 2301230 видатки на 2,5 мільярда або на 84,7 менші плану за звітний період. Просимо звернути на це увагу, тому що ця програма не працювала, а зараз ви хочете з неї перекинути кошти.

Дякую.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Прокоментуйте, будь ласка, зауваження.

 

ІВАЩЕНКО І.А. Перше зауваження - щодо попередніх розрахунків, коли формувалася програма взагалі, ви всі знаєте, що вартість засобів індивідуального захисту була вкрай високою, і частина розрахунків, наприклад, ті самі якщо взяти респіратори, вартість становила у розрахунках, які виділялись у фінансуванні, становила 100 гривень за одиницю. Закупівля була здійснена за 26 гривень. В той час на самому ринку існував значний дефіцит таких товарів і очікувана вартість визначалася з їх наявної можливості і економія з цього приводу і виникає. В той же час, звичайно, з використанням коштів передбачених є один із напрямків, з яких на даний момент немає показників високої ефективності, це саме закупівля захисних костюмів одноразових, на них спрямовувалась неймовірно значна кількість коштів у цьому напрямку. В той же час процедури тривають і аукціон по закупівлі костюмів буде проведений 7 жовтня.

Дякую.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.

Слово надається заступнику голови комітету Трухіну Олександру Миколайовичу.

 

ТРУХІН О.М. Дякую.

Пропонується за рішенням підкомітету таке рішення комітету: погодити перерозподіл коштів, виділених МОЗ із фонду COVID-19 для їх спрямування на закупівлю лікарського засобу з метою надання медичної допомоги пацієнтам, які перебувають на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров'я згідно із постановою Уряду від 2 вересня 2020 року № 793.

Дякую.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Переходимо до прийняття рішення. Ставиться на голосування озвучена заступником голови комітету Трухіним Олександром Миколайовичем пропозиція погодити встановлене постановою уряду № 793 здійснення перерозподілу коштів, виділених Міністерству охорони здоров'я із фонду COVID-19.

Прошу голосувати.

 

ТРУХІН О.М. Хто за? Проти або утримались?

Двоє утримались. Рішення прийнято. Дякую.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.

Третє питання: про підготовку до другого читання проекту Закону про внесення змін до розділу II "Прикінцеві положення" Закону "Про внесення змін до Закону України "Про Державний  бюджет України на 2020 рік" № 3692. Слово надається заступнику голови комітету Трухіну Олександру Миколайовичу.

 

ТРУХІН О.М. Щодо результатів розгляду 3692 хочемо зазначити наступне: підтримано ряд пропозицій техніко-юридичного характеру, пов'язаних з оформленням законопроекту…. Враховуючи зазначене, пропонується рекомендувати комітету підтримати таке рішення: рекомендувати Верховній Раді законопроект 3692 прийняти у другому читанні та в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній у порівняльній таблиці до законопроекту, з урахуванням підтриманих пропозицій.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Слово надається першому заступнику Міністра фінансів Улютіну Денису Валерійовичу.

 

УЛЮТІН Д.В. Міністерство фінансів підтримує даний законопроект і просить його розглянути.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є зауваження у Рахункової палати?

 

ПАЦКАН В.В. Ми хочемо звернути, Юрію Юрійовичу, вашу увагу, що фінансово-економічних обґрунтувань щодо можливості затвердження цього проекту закону не надано.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Це друге читання.

 

ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. Це друге читання.

 

ПАЦКАН В.В. Тоді підтримуємо.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Є питання по цьому законопроекту?

 

ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. 19 пропозицій там враховано.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Так. Добре, переходимо до прийняття рішення.

Ставиться на голосування озвучена заступником голови комітету Трухіним Олександром Миколайовичем пропозиція прийняти рішення згідно з розданим проектом ухвали, а саме: рекомендувати Верховній Раді законопроект 3692 прийняти в другому читанні та в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній у порівняльній таблиці до законопроекту, з урахуванням підтриманих пропозицій.

Прошу голосувати.

 

ТРУХІН О.М. Хто за? Проти або утримались?

Один утримався, інші – за. Рішення прийнято.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Четверте питання: законопроект про внесення змін до Закону "Про Державний бюджет України на 2020 рік" щодо державних запозичень № 3040а, внесений народним депутатом Радуцьким, Зубом та іншими. Так, Радуцький у нас уже відповідав.

 

Доповідає заступник Міністра охорони здоров'я Іващенко Ігор Анатолійович.

 

ІВАЩЕНКО І.А. Дозвольте доповім про цей законопроект, оскільки він безпосередньо стосується протидії коронавірусу і фінансування Міністерства охорони здоров'я. Законопроектом 3040а пропонується збільшити на 547,6 мільйона гривень планові призначення Міністерства охорони здоров'я за бюджетною програмою "Поліпшення охорони здоров'я на службі людей" шляхом перерозподілу коштів. Ці кошти будуть направлені на закупівлю лабораторного обладнання, витратних матеріалів, тест-систем та холодильного обладнання для наших лабораторних центрів відповідно до договорів, укладених із агенціями ООН для підтримки заходів по боротьбі із COVID-19.

Збільшення видатків Міністерству охорони здоров'я передбачено здійснити за рахунок видатків за державними програмами "Реконструкція, капітальний ремонт та технічне переоснащення магістрального газопроводу "Уренгой-Помари-Ужгород" та модернізації системи соціальної підтримки населення України. Справа йде про те, що за цими програмами переглянуті були строки виконання заходів, вивільнені кошти, які ми і пропонуємо спрямувати зараз на протидію коронавірусу. Ми вважаємо, що це дозволить забезпечити ефективне використання цих позик. Кошти не будуть лежати без діла, а будуть працювати зараз там, де потрібно державі і громадянам України. І також Україні не доведеться оплачувати комісію за невчасне використання цих самих позик.

Також у зв'язку із укладенням в травні 2020 року додаткової Угоди з Міжнародним банком реконструкції і розвитку пропонуємо доповнити перелік кредитів-позик, що залучаються державою, до спеціального фонду державного бюджету України саме проектом "Додаткове фінансування проекту "Поліпшення охорони здоров'я на службі людей", оскільки це нам дасть можливість виконати заходи, які передбачені цією угодою.

Тому Міністерство охорони здоров'я просить підтримати цей законопроект і рекомендувати Верховній Раді прийняти його за основу і в цілому як закон.

Дякую.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Слово надається першому заступнику Міністра фінансів Улютіну Денису Валерійовичу.

 

УЛЮТІН Д.В. Дякую.

Дане питання надзвичайно важливе. В квітні Міжнародний банк реконструкції і розвитку прийняв рішення щодо того, щоб розпочати проект "Додаткове фінансування проекту "Поліпшення охорони здоров'я на службі у людей", так як в бюджеті цього рядка у 8-му Додатку немає, його фінансувати немає можливості. Для того щоб розблокувати можливість фінансувати і отримати ці 556 мільйонів гривень, потрібен якраз цей законопроект.

Тому я прошу підтримати даний законопроект.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є зауваження у Рахункової палати?

 

ПАЦКАН В.В. Щодо самої суті законопроекту у нас немає зауважень. Але я б хотів звернути увагу на два аспекти, що ці кошти реалізовуються за рахунок Міжнародного банку реконструкції і розвитку та Європейського банку реконструкції та розвитку, і Європейського інвестиційного банку. "Поліпшення охорони здоров'я на службі у людей" - ми проводили аудит 2015-2018 років. Там є ряд суттєвих недоліків, що призвели до суттєвого відставання за його впровадження і не враховано резервування коштів позик, які тривалий час не використовуються.

За нашими оцінками, запропоновані зміни все-таки мають узгодити кредитори – ЄБРР. В даному законопроекті я не бачу, чи є погодження з міжнародними кредиторами, які ці кошти нам надають.

 

ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. (Без мікрофону) Це ж Світовий банк.

 

ПАЦКАН В.В. Світовий банк… Ні, Міжнародний банк реконструкції та розвитку, Європейський банк реконструкції і Європейський інвестиційний банк – три кредитори. Прошу, будь ласка, якщо Мінфін дасть відповідь.

 

УЛЮТІН Д.В. Річ у тім, що 8-й Додаток – це дефіцит спеціального фонду, і в залежності від швидкості використання коштів по цьому спеціальному фонду по 8-му Додатку є можливість по певних проектах, де вибірка недостатня, зменшити обсяг, а там, де вибірка у нас достатня і досить швидкі темпи, там збільшити. Таким чином загальну вибірку зробити достатньо високою і дати можливість якраз ефективно витрачати ці кошти. Тому це наша внутрішня, грубо кажучи, історія.

 

ПАЦКАН В.В. Ви встигаєте освоїти до кінця року?

 

ІВАЩЕНКО І.А. Звісно.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Слово надається голові підкомітету Лунченку Валерію Валерійовичу.

 

ЛУНЧЕНКО В.В. Дякую, пане голово. Даний законопроект сьогодні розглядався на підкомітеті з питань доходів і фінансування державного бюджету та державного боргу. Підкомітет пропонує комітету ухвалити рішення згідно з розданим проектом ухвали, а саме: рекомендувати Верховній Раді законопроект 3040а включити до порядку денного четвертої сесії та за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням пропозицій, наведених у проекті ухвали, щодо внесених необхідних техніко-юридичних правок, включаючи уточнення в законопроекті бюджетних показників відповідно до прийнятих у серпні-вересні законів щодо змін до державного бюджету на 2020 рік.

Дякую.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Переходимо до прийняття рішення. Ставиться на голосування озвучена головою підкомітету Лунченком Валерієм Валерійовичем пропозиція прийняти рішення згідно з розданим проектом ухвали, зокрема рекомендувати Верховній Раді законопроект 3040а включити до порядку денного четвертої сесії та за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу і в цілому як закон з врахуванням пропозицій, наведених у проекті ухвали.

Прошу голосувати.

 

ТРУХІН О.М. Хто за? Проти? Утримались? Один утримався. Інші – за.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую. Рішення прийнято.

Розглянемо додаткове питання. Додатково пропонувалось включити до порядку денного питання щодо погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Міністерству енергетики на 2020 рік відповідно до розпорядження Уряду № 1176-р.

Доповідає Бойко Юрій Миколайович, заступник Міністра енергетики.

 

ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. Бойка викликали на РНБО.

 

ПЕРЖИНСЬКА С.Л. Я виконуюча обов’язки державного секретаря Міністерства енергетики Пержинська Світлана Леонідівна. Дозвольте? Розпорядженням Кабінету Міністрів № 1176 передбачений перерозподіл видатків державного бюджету, яким пропонується зменшення обсягу видатків розвитку за програмою "Заходи з ліквідації неперспективних вугледобувних підприємств" і збільшення обсягу видатків за бюджетною програмою "Загальне керівництво та управління в сфері енергетики". Зазначений перерозподіл викликаний тим, що в нас виникла економія за бюджетною програмою "Ліквідація неперспективних вугледобувних підприємств" у зв’язку з тривалою затримкою фінансування, а….(без мікрофону) міністерства виконати взяті на себе зобов’язання щодо передачі на підготовку та ліквідацію трьох шахт і завершити в повному обсязі роботи та заходи, які передбачені проектами ліквідації шести шахт. Кошти, які ми отримаємо, будуть спрямовані у розмірі 11 мільйонів 573 тисячі гривень на виплату заробітної плати, їх невикористані відпустки, скажемо так, які виникли в зв'язку з реалізацією постанови Кабінету Міністрів (425) по реформуванню наших Міністерства енергетики і Міністерства енергетики та захисту довкілля.

Також кошти будуть спрямовані на оплату єдиного соціального внеску і півтора мільйона ми передбачаємо кошти, які будуть спрямовані на проведення технічних заходів щодо захисту інформації. Так, все. Дякую.

Прошу підтримати.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є заперечення у Міністерства фінансів?

 

УЛЮТІН Д.В. Не заперечує.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Чи є зауваження у Рахункової палати?

 

ПАЦКАН В.В. Немає.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Співдоповідач з цього питання Трухін Олександр Миколайович.

 

ТРУХІН О.М. Дякую. Щодо запланованого і запропонованого перерозподілу видатків державного бюджету слід зазначити наступне: ухваленим 17 вересня Верховною Радою Законом щодо внесення змін до Закону про державний бюджет (законопроект за реєстраційним номером 3991), який передано на підпис Президенту України, скасовано тимчасове призупинення застосування положень частини одинадцятої статті 23 Бюджетного кодексу. Тому і обмеження, які встановлюються цією нормою кодексу, визначено застосовувати у випадках прийняття рішень про виділення коштів з Фонду COVID-19. З цього приводу неодноразово застереження висловлювались комітетом та на підкомітеті.

Відтак з набранням чинності Закону, прийнятого 17 вересня, здійснення перерозподілу видатків державного бюджету, визначеного розпорядженням Кабінету Міністрів № 1176-р, потребуватиме виключно внесення змін до Закону про державний бюджет.

Зважаючи на зазначене, пропонується рекомендувати комітету погодити перерозподіл видатків державного бюджету відповідно до розпорядження Уряду від 28 вересня за № 1176-р.

Прошу підтримати.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Ставиться на голосування озвучена заступником голови комітету Трухіним Олександром Миколайовичем пропозиція щодо погодження встановленого розпорядженням Уряду № 1176-р перерозподілу видатків державного бюджету.

Прошу голосувати.

 

ТРУХІН О.М. Хто за? Проти? Утримались? Одноголосно – за.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Міністерству соціальної політики на 2020 рік відповідно до розпорядження Уряду від 28 вересня за № 1177-р. Доповідає Котик Євген Дмитрович – перший заступник Міністра соціальної політики.

 

КОТИК Є.Д. Шановний головуючий, шановні народні депутати, розпорядженням Кабінету Міністрів України пропонується здійснити перерозподіл видатків у сумі 856 мільйонів 900 тисяч гривень. Зокрема збільшити видатки за бюджетною програмою 2507030 саме щодо заходів із соціально-трудової та професійної реабілітації осіб з інвалідністю з метою забезпечення осіб з інвалідністю технічними та іншими засобами реабілітації. Зазначене пояснюється тим, що Мінсоцполітики для забезпечення окремих категорій населення технічними та іншими засобами реабілітації передбачено видатків в сумі 850 мільйонів на 2020 рік, що становить 53 відсотки від загальної потреби.

При цьому слід зазначити, що Мінсоцполітики до оплати вже виданих підприємствами виробів станом на 01.07 було спрямовано видатків на загальну суму 730 мільйонів, тобто майже 90 відсотків запланованих у 2020 році коштів уже використано. Тому з метою забезпечення окремих категорій населення технічними та іншими засобами реабілітації Урядом прийнято відповідне розпорядження щодо перерозподілу коштів.

Збільшення видатків за програмою 2507030 дасть змогу додатково виготовити та поставити орієнтовно близько 260 тисяч одиниць виробів техніки та інших засобів реабілітації для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю. Це є протези, ортопедичне взуття, крісла колісні, засоби для ходіння тощо.

Враховуючи вищевикладене, а також те, що вказаний перерозподіл не завдасть додаткових потреб у додаткових витратах з державного бюджету, прошу підтримати вказане розпорядження.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Позиція Міністерства фінансів.

 

УЛЮТІН Д.В. Ми підтримуємо дане рішення.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Позиція Рахункової палати.

 

ПАЦКАН В.В. Не заперечуємо.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Доповідає Трухін Олександр Миколайович, заступник голови Комітету з питань бюджету.

 

ТРУХІН О.М. Дякую. За результатами опрацювання зазначеного питання на підкомітеті пропонується рекомендувати комітету погодити встановлений розпорядженням Уряду від 28 вересня за № 1177-р перерозподіл видатків державного бюджету.

Просимо підтримати.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Ставиться на голосування озвучена заступником голови Комітету з питань бюджету Трухіним Олександром Миколайовичем пропозиція погодити встановлений розпорядженням Уряду № 1177-р перерозподіл видатків державного бюджету.

Прошу голосувати.

 

ТРУХІН О.М. Хто за? Проти або утримались?

Одноголосно - за.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.

Додатково включене до порядку денного питання щодо погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Службі безпеки України на 2020 рік відповідно до розпорядження Уряду від 28.09.2020 року за № 1179-р.

Доповідає Якушев Олександр Вікторович - заступник Голови Служби безпеки України.

 

ЯКУШЕВ О.В. Доброго дня, Юрію Юрійовичу. Доброго дня, шановні народні депутати. На виконання доручення Прем'єр-міністра України видано розпорядження про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Службі безпеки на 2020 рік. Видатки розвитку в обсязі 48,7 мільйона гривень будуть спрямовані на продовження будівництва багатоквартирного будинку в місті Києві, це 34 мільйони гривень, 3 мільйони гривень - продовження будівництва у місті Ужгород Закарпатської області та 11,7 мільйона гривень - на введення в експлуатацію багатоповерхового будинку в місті Суми. Юридичне та фінансове зобов'язання в органах Державної казначейської служби України на вищезазначений розмір бюджетних коштів відсутнє. Даний перерозподіл не призведе до виникнення дебіторсько-кредиторської заборгованості та не вплине на показники, затверджені на виконання державного оборонного замовлення.

Дякую за увагу. Прошу підтримати.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Позиція Міністерства фінансів.

 

УЛЮТІН Д.В. Не заперечуємо.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Позиція Рахункової палати.

 

ПАЦКАН В.В. Не заперечуємо.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Слово надається заступнику голови комітету Трухіну Олександру Миколайовичу.

 

ТРУХІН О.М. Пропонується рекомендувати комітету погодити встановлений розпорядженням Уряду від 28 вересня за № 1179-р перерозподіл видатків державного бюджету.

Просимо підтримати.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Ставиться на голосування озвучена заступником голови комітету Трухіним Олександром Миколайовичем пропозиція погодити встановлений розпорядженням Уряду № 1179-р перерозподіл видатків державного бюджету.

Прошу голосувати.

 

ТРУХІН О.М. Хто за? Проти? Утримались? Одноголосно – за.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Додатково включене до порядку денного питання щодо погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Офісу Генерального прокурора за 2020 рік відповідно до розпорядження Уряду від 28.09.2020 за № 1181-р.

Доповідає Говда Роман Михайлович – перший заступник Генерального прокурора.

 

ГОВДА Р.М. Шановний Юрію Юрійовичу, шановні члени комітету, Офіс Генерального прокурора просить підтримати перерозподіл коштів з програми фінансування Спеціалізованої антикорупційної прокуратури шляхом збільшення і переведення коштів до програми фінансування органів прокуратури в цілому.

Економія коштів за програмою фінансування Спеціалізованої антикорупційної прокуратури утворилась в результаті наявності вакансій, а також запровадження державою заходів щодо протидії COVID-19. Потреби в оплаті праці спеціалізованої прокуратури на даний час є нижчими ніж наявні кошти. І тому просимо підтримати перерозподіл в загальній кількості 20 мільйонів гривень. Крім цього в даному розпорядженні Кабінету Міністрів України просимо підтримати перерозподіл шляхом збільшення видатків розвитку за рахунок зменшення видатків споживання на створення безпечних умов праці спеціалізованих антикорупційних прокурорів, а саме модернізація та удосконалення системи протипожежної безпеки в розмірі 620 тисяч гривень.

Дякую за увагу. Прошу підтримати.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Позиція Міністерства фінансів.

 

УЛЮТІН Д.В. Не заперечуємо.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Позиція Рахункової палати.

 

ПАЦКАН В.В. Не заперечуємо.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Слово надається заступнику голови комітету Трухіну Олександру Миколайовичу.

 

ТРУХІН О.М. Пропонується рекомендувати комітету погодити встановлений розпорядженням Уряду від 28 вересня за № 1181-р перерозподіл видатків державного бюджету.

Просимо підтримати.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Ставиться на голосування озвучена заступником голови комітету Трухіним Олександром Миколайовичем пропозиція погодити встановлений розпорядженням Уряду № 1181-р перерозподіл видатків державного бюджету.

Прошу голосувати.

 

ТРУХІН О.М. Хто за? Проти? Утримались? Одноголосно – за.

 

ГОВДА Р.М. Дякую.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.

П'яте питання, про Висновок Рахункової палати про результати аналізу виконання Закону "Про Державний бюджет України на 2020 рік" у першому півріччі та інформацію щодо виконання державного бюджету у поточному році.

 

ПАЦКАН В.В. Шановний Юрію Юрійовиу, шановні народні депутати, ми роздали вам такий One Pager, де представлено аналіз бюджету за перше півріччя, і під кінець уже є за виконання бюджету станом на 1 вересня поточного року.

Коротко зупинюсь на виконанні за перше  півріччя. Вкотре хочу закцентувати увагу на значних відхиленнях окремих макропоказників від прогнозованих, що є наслідком низької якості макроекономічного прогнозу. Нагадаю, 29 березня цього року уряд постановою схвалив зміни до основних прогнозних макропоказників економічно-соціального розвитку на 2020 рік. В січні-червні скорочення реального ВВП, яке за нашою оцінкою становило 6,7 відсотка, в 1,4 раза перевищило показник, врахований при визначенні параметрів державного бюджету, якщо у відсотках - 4,8 відсотка. Зазначу, що така ціна таких похибок часом доволі зростає.

Якщо в січні-червні внаслідок більш міцної порівняно з прогнозом гривні і більш стрімкого скорочення імпорту недоотримано 39,2 мільярда гривень доходів державного бюджету, то в січні-серпні уже 47,4 мільярда гривень.

На жаль, до макропоказників, покладених в основу державного бюджету на 2021 рік, теж є багато запитань, зокрема одним із головних припущень прогнозу є завершення у 2020 році світової пандемії COVID-19. Дуже б хотілося в це вірити, щоб COVID-19 все-таки в цьому році закінчився.

Зупинюсь на доходах. Зменшення суми невиконання плану доходів із 38 мільярдів гривень у першому півріччі до 18,4 мільярда у січні-серпні не повинно нікого вводити в оману. Так, ми фіксуємо і кажемо, що за липень-серпень було доотримано майже 20 мільярдів доходів. Внесення змін до державного бюджету - сума доходів на рік зменшена на 120 мільярдів гривень, відповідно скориговані планові показники визначення помісячних розписів до доходів загального фонду. Але навіть такий значний зменшений план не виконується. Не допомогло і зростання з початку року переплат податків і зборів на 60 мільярдів гривень або майже вдвічі.

Найбільші планові показники за січень-серпень цього року не виконані за такими дохідними джерелами до загального фонду.

Перше. Податок на додану вартість і ввезення на митну територію України товарів - на 33,3 мільярда гривень або 16,9 відсотка.

Рентна плата за користування надрами - на 5,2 мільярда гривень або на 24,4 відсотка.

Податок та збір на доходи фізичних осіб - на 1,1 мільярда гривень або на 1,4 відсотка.

Третє. Виконання видатків державного бюджету, на жаль, не поліпшується. У січні-серпні видатки загального фонду на 92,4 мільярда гривень або на 12,5 відсотка менші плану за звітний період.

Зазначу, що ця сума з кожним місяцем все зростає, навіть не допомогло і доручення Прем'єр-міністра від 25 серпня головним розпорядникам максимально використовувати виділені кошти.

Ми прогнозуємо, що до кінця року не буде використано максимально коштів і програми будуть не виконані.

Значно зросла кількість внесення змін до бюджету, перерозподілів, от ми тільки що бачили декілька перерозподілів, що спричинено, це те, на чому ми постійно наголошуємо, недоліками при плануванні. Не є виключенням і кошти антикризового фонду. На 1 липня розпорядниками коштів за бюджетної програми з цього фонду використано тільки чверть запланованого на цей період, на 1 вересня - половину. Це свідчить про прорахунки при визначенні потреб у коштах.

Продовжується негативна практика прийняття урядом рішень про виділення коштів з резервного фонду на заходи і видатки, які могли б бути передбачені при складанні проекту бюджету.

Четверте. Зросла залежність виконання в 2020 році державного бюджету від отримання коштів державних запозичень, що, на нашу думку, призведе до збільшення боргового навантаження на державний бюджет. Нагадаю, що в квітні план на 2020 рік запозичень до загального фонду державного бюджету збільшено на 81%. В результаті 41,8% надходжень загального фонду мають становити державні запозичення.

У січні-серпні від внутрішніх і зовнішніх запозичень отримано 378,2 мільярда гривень або, якщо у відсотках, 61% плану на рік. Відносно суттєвими є ризики не отримання на прийнятих умовах запланованих на 2020 рік зовнішніх запозичень і заміщення їх внутрішніми.

П'яте. У січні-серпні загальний обсяг державного і гарантованого державою боргу збільшився на 339,9 мільярда гривень або на 17% - до 2,3 трильйона гривень. А на сплату зобов'язань за державним боргом спрямовано 351,9 мільярда гривень або, якщо у відсотках, 34,5% загальних витрат державного бюджету.

Суттєвим ризиком збільшення боргу і витрат на його погашення, обслуговування залишається висока частка боргу, номінована в іноземній валюті, яка у січні-серпні зросла до 66,9%.

Шосте. На 1 вересня місцеві бюджети не отримали 1,2 мільярда гривень, що є проблемою. Це насамперед спричинено невиконанням плану надходжень до державного бюджету, яким визначено надання окремих субвенцій, тривалим прийняттям рішень уряду щодо перерозподілів, порядків та умов надання деяких субвенцій. Зокрема з березня не розпочато надання трьох субвенцій – і я хочу на цьому закцентувати увагу – по трьох програмах: "Спроможна школа для кращих результатів", "Будівництво, реконструкція, ремонт басейнів та палаців спорту". До речі, тут неодноразово це піднімалось на комітеті.

Джерелом надання таких субвенцій визначено оплату за ліцензії на здійснення діяльності в сфері організації і проведення азартних ігор. Ми знаємо, що ще підзаконних нормативних актів щодо даного законопроекту немає. Закон, що регулює діяльність у сфері азартних ігор, прийнято Верховною Радою тільки 14 липня. Ризики формування бюджету за відсутності законодавчих підстав Рахункова палата зазначала ще на стадії розгляду проекту бюджету на цей рік.

Сподіваємося, що надані вам розрахунки Рахункової палати будуть використані народними депутатами в роботі.

Дякую, Юрію Юрійовичу, все.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.

Прошу першого заступника Міністра фінансів Улютіна Дениса Валерійовича прокоментувати висновки Рахункової палати та проінформувати про поточний стан виконання державного бюджету.

 

УЛЮТІН Д.В. Дуже дякую. Шановний головуючий, шановні члени комітету, Рахункова палата! Всі ми розуміємо, що даний рік не був простий, тому виконання бюджету також тісно з цим пов'язано. Разом з тим під час виконання державного бюджету в поточному році ми враховуємо висновки Рахункової палати і Комітету з питань бюджету.

Щодо рекомендацій по першому кварталу і виконання бюджету в першому кварталі. Незважаючи на кризу і наслідки, в поточному році розпис доходів загального фонду з травня виконується в повному обсязі і з надолуженням того відставання, яке було на початок в першому кварталі. Зокрема у травні виконано 100%, у червні уже 105,5%, у липні – 111,6, серпень – 119,7 відсотка. У вересні ми також бачимо, що буде перевиконання доходів.

Щодо видатків. За 8 місяців видатки становили 727 мільярдів гривень. Найбільші видатки зросли на, як уже було сказано, це заробітна плата з нарахуваннями – зростання близько 12,5 відсотка по відношенню до 8-и місяців 2019 року, до 145 мільярдів гривень. Обслуговування державного боргу зросло на 3,9 мільярда гривень, на оборону і безпеку - на 12 мільярдів гривень.

Також в поточному році урядом забезпечується утримання показника дефіциту державного бюджету в межах запланованого Законом про державний бюджету обсягу. Дефіцит державного бюджету за січень-серпень складав 41,2 мільярда гривень при затвердженому законом річному обсязі 298 мільярдів гривень. Дефіцит загального фонду державного бюджету за 8 місяців 2020 року склав 52 мільярди гривень при плані на цей період 127 мільярдів гривень.

Загалом ми бачимо позитивну тенденцію розвитку і можливість виконання бюджету по результатах поточного року.

Зокрема, хочу сказати, щодо запозичень. Забезпечено фінансування державного бюджету із одночасним зниженням ставок за державними облігаціями як на зовнішньому, так і на внутрішньому ринку цінних паперів та продовження строків їх обігу. Відсоткові ставки по євробондах впали на 256 біпсів, по ставках по короткострокових ОВДП впали з 11,24 у квітні до 7 відсотків сьогодні. Також міжнародними рейтинговими агентствами було підвищено рейтинги України. Загалом ми бачимо, що виконання під чітким контролем відбувається в правильному руслі.

Прокоментую щодо надходжень від легалізації азартних ігор. На сьогодні урядом вже прийнято Положення про Комісію з азартних ігор. Буквально вчора була опублікована Постанова про затвердження Положення про азартні ігри, про Комісію з азартних ігор. І як тільки вони запрацюють, вони зможуть видати додаткові підзаконні акти – це як ліцензійні умови на лотерейний і на гральний бізнес. І отримання цих коштів, можливо, в цьому році буде також.

Дякую.

 

ПАЦКАН В.В. Кошти в цьому році від азартних ігор. Не смішіть.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.

Чи є запитання до доповідача?

 

ЛАБА М.М. Є побажання, я його вже висловив на підкомітеті. І за Звітом Рахункової палати є пропозиція в Бюджетний кодекс вмонтувати таку пропозицію, щоб відповідні бюджетні паспорти розроблялись не пізніше січня, були зареєстровані вчасно. Там я зрозумів, що є таке питання, що дається на те 45 днів строк. Є пропозиція - до 10 днів їх розглядати, реєструвати, без того не рухатись. Недофінансування програм - в принципі, бюджети приймаються до Нового року, вчасно вносяться у Верховну Раду. За 2 останні роки збоїв не було. Тому є пропозиція всі рамкові питання визначати в першому кварталі наступного фінансового року, щоб не зустрічатися з таким явищем, як невикористання бюджетних коштів, невчасне, і навіть є зараз перелік, в якому відсутні паспорти програм, а вже дев'ятий-десятий місяць напередодні.

Дякую.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Дякую.

Слово надається голові підкомітету Молотку Ігорю Федоровичу. 

 

МОЛОТОК І.Ф. Дякую, Юрію Юрійовичу. Висновок Рахункової палати про результати аналізу виконання Закону "Про Державний бюджет України на 2020 рік" у першому півріччі та інформація щодо виконання державного бюджету у поточному році. Зазначене питання сьогодні ретельно обговорювалось на підкомітеті з питань державного фінансового контролю та діяльності Рахункової палати за участю представників Міністерства фінансів, Рахункової палати. Ми напрацювали рекомендації Кабінету Міністрів, при цьому обговоренні їх виявилось 14 рекомендацій. Ретельно було обговорено. І за наслідками цього розгляду пропонується комітету ухвалити рішення згідно з розданим проектом ухвали, зокрема: зазначені матеріали взяти до відома та врахувати в роботі, надати рекомендації Кабінету Міністрів, наведені в проекті ухвали, щодо врегулювання наявних проблем і усунення недоліків виконання бюджету в поточному році.

Хочу зазначити, що окремо ми проявили увагу до паспортів бюджетних програм, які у деяких розпорядників коштів взагалі за півріччя не використовуються. Потрібно ретельно обговорити. І далі ми зробимо підкомітет разом з Рахунковою палатою і Міністерством фінансів.

Рекомендується прийняти.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Ставиться на голосування озвучена головою підкомітету Молотком Ігорем Федоровичем пропозиція прийняти рішення згідно з розданим проектом ухвали, зокрема: зазначені матеріали взяти до відома та врахувати в роботі; надати рекомендації Кабінету Міністрів, наведені у проекті ухвали, щодо врегулювання наявних проблем і усунення недоліків у процесі виконання бюджету в поточному році.

Прошу підтримати. Голосуємо.

 

ТРУХІН О.М. Хто за? Проти або утримались? Одноголосно - за.

 

АРІСТОВ Ю.Ю. Шосте питання. Про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Управлінню державної охорони, розпорядження Уряду № 1164-р.

Звертаю вашу увагу, що це розпорядження Уряду є інформацією з обмеженим доступом, містить гриф "Для службового користування". А тому для розгляду даного питання прошу залишитися у цьому залі лише доповідачам, першому заступнику Міністра фінансів, Голові Рахункової палати, членам комітету, керівництву і відповідним працівникам секретаріату, а також зупинити аудіозапис засідання.

…..

(На цьому аудіозапис припиняється)

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку