Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

 

 

Протокол засідання №16 від 6 грудня 2019 року

 

 

 

1200 година  м. Київ, вул. Грушевського, 5, зала. № 5

Засідання фактично розпочалося о 14 год. 15 хв.

Головує: Голова Комітету Арістов Ю.Ю.

Присутні:

Члени Комітету: Крулько І.І., Гевко В.Л., Копанчук О.Є., Лопушанський А.Я., Трухін О.М., Цабаль В.В., Батенко Т.І., Борт В.П., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Гончаренко О.О., Драбовський А.Г., Дунаєв С.В., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Каптєлов Р.В., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Кіссе А.І., Лаба М.М., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Пуртова А.А., Пушкаренко А.М., Саламаха О.І., Северин С.С., Тістик Р.Я.

Всього присутніх – 28 народних депутатів.

Відсутні:

Члени Комітету: Заремський М.В., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Урбанський А.І., Шпак Л.О.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Боброва Т.С., Войтенко Є.А., Криволап М.К., Расчислова Л.В., Симончук К.В., Климчук Д.І., Клочкова Т.В.

Список запрошених та осіб, які взяли участь в обговоренні питань

відповідно до компетенції:

Пліс Г.В. – заступник Міністра фінансів України;

Ілляшенко О.В. – заступник Міністра у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України;

Негода В.А. – заступник Міністра розвитку громад та територій України;

Бондарчук Н.Л. – директор Департаменту впровадження та моніторингу пріоритетних проектів регіонального розвитку Міністерства розвитку громад та територій України;

Тесленко О.І. – заступник директора Департаменту з питань бюджетної політики Рахункової палати.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

1. Про погодження розподілу між місцевими бюджетами у 2019 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо підтримки територій, що зазнали негативного впливу внаслідок збройного конфлікту на сході України (розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.11.2019 № 1156-р).

2. Про погодження змін до розподілу коштів за інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися у 2019 році за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку, у тому числі тих, що фінансуються з метою погашення кредиторської заборгованості, зареєстрованої органами Державної казначейської служби станом на 1 січня 2019 року (розпорядження Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 1191-р).

3. Про погодження розподілу між місцевими бюджетами обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів транскордонного співробітництва у 2019 році (розпорядження Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 1196-р).

1. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України Ілляшенка О.В. про погодження розподілу між місцевими бюджетами у 2019 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо підтримки територій, що зазнали негативного впливу внаслідок збройного конфлікту на сході України (відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.11.2019 року № 1156-р).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету
(далі
  Комітет) надійшло звернення Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України (далі – Мінветеранів) від 03.12.2019 № 3964/02/17-19 (копію звернення роздано народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження розподілу у 2019 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо підтримки територій, що зазнали негативного впливу внаслідок збройного конфлікту на сході України, відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.11.2019 № 1156-р «Про розподіл у 2019 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо підтримки територій, що зазнали негативного впливу внаслідок збройного конфлікту на сході України» (далі – розпорядження КМУ № 1156-р).

Питання погодження Комітетом розподілу та перерозподілу обсягів міжбюджетних трансфертів між місцевими бюджетами унормовано у частині шостій статті 108 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс), згідно з якою Кабінет Міністрів України за погодженням з Комітетом може здійснювати розподіл та перерозподіл обсягів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами у межах загального обсягу відповідних субвенцій.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2019 рік»
(далі – Закон) у складі загальнодержавних видатків та кредитування Міністерства з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України (далі – МТОТ) за загальним фондом передбачено субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо підтримки територій, що зазнали негативного впливу внаслідок збройного конфлікту на сході України (далі – субвенція), за бюджетною програмою 1611020 (видатки розвитку) у сумі 34 000 тис. грн без розподілу між місцевими бюджетами у додатку № 7 до Закону.

Слід відмітити, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 02.09.2019 р. № 829 «Деякі питання оптимізації системи центральних органів виконавчої влади» Мінветеранів є правонаступником прав і обов’язків МТОТ.

Виходячи з вимог частини другої статті 97 Кодексу, постановою Уряду від 04.10.2017 р. № 769 (із змінами) затверджено Порядок та умови надання субвенції, згідно з якими серед іншого визначено, що:

субвенція спрямовується на здійснення заходів щодо підтримки територій, що зазнали негативного впливу внаслідок збройного конфлікту на сході України, зокрема на: будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт об’єктів житлового фонду комунальної власності, в тому числі об’єктів соціального призначення, для надання житлових приміщень внутрішньо переміщеним особам, реконструкцію, капітальний ремонт об’єктів житлового фонду комунальної власності, придбання у комунальну власність житла для надання в тимчасове користування внутрішньо переміщеним особам, а також на придбання обладнання і програмного забезпечення для оформлення та видачі паспорта громадянина України з безконтактним електронним носієм для центрів надання адміністративних послуг, розміщених в населених пунктах, що розташовані поблизу контрольних пунктів в’їзду/виїзду, з метою спрощення доступу до отримання адміністративних послуг для населення, яке проживає в населених пунктах, розташованих на лінії зіткнення, та в окремих населених пунктах Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження;

субвенція надається на заходи, строк реалізації яких становить не більше ніж один рік, у разі співфінансування з місцевих бюджетів в розмірі не менше 30% та за наявності проектної документації;

пріоритетним критерієм розподілу субвенції в частині житла є ціна за 1 кв. метр на придбання, будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт об’єктів житлового фонду комунальної власності та кількість внутрішньо переміщених осіб. У випадку однакової ціни та кількості внутрішньо переміщених осіб, яким буде надано таке житло, додатковим критерієм розподілу субвенції є відсоток внутрішньо переміщених осіб в територіальній громаді щодо загальної кількості її жителів;

виконавчі органи відповідних місцевих рад, а в разі їх відсутності відповідні військово-цивільні адміністрації подають переліки об’єктів і заходів до МТОТ для погодження та підготовки і внесення в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України відповідного проекту розподілу субвенції між місцевими бюджетами.

Розподіл субвенції на 2019 рік між місцевими бюджетами Донецької, Луганської, Запорізької та Харківської областей у сумі 18 839,999 тис. грн здійснено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05.07.2019 р. № 488-р, що відповідно було погоджено Комітетом.

У пункті 1 розпорядження КМУ № 1156-р встановлено здійснити розподіл субвенції між місцевими бюджетами згідно з додатком до цього розпорядження, передбачивши 1 866,7 тис. грн бюджету міста Житомира.

Згідно з матеріалами Мінветеранів, наданими до Комітету, поінформовано про таке:

МТОТ створено комісію з розгляду переліків об’єктів та заходів, що можуть реалізовуватись за рахунок коштів субвенції;

одним з критеріїв відбору об’єктів є дотримання умов співфінансування заходів з місцевого бюджету у розмірі не менше 30%;

засідання відповідної комісії МТОТу відбулося 29.08.2019. Житомирська міська рада 17.09.2019 року прийняла рішення про внесення змін до Комплексної Програми соціального захисту населення Житомирської міської об’єднаної громади на 2016-2020 роки щодо наміру надати кошти для співфінансування заходів за субвенцією. При цьому варто зауважити, що відповідно до частини другої статті 23 Кодексу бюджетні призначення встановлюються рішенням про місцевий бюджет, інформація про що відсутня;

відповідно до результатів відбору субвенція буде спрямована на придбання у комунальну власність Житомирської міської об’єднаної громади на вторинному ринку нерухомого майна – 6 квартир (2 однокімнатних, 3 двокімнатних, 1 трикімнатної) для надання в тимчасове користування внутрішньо переміщеним особам.

Слід зазначити, що Мінветеранів не надано розрахунки, про які зазначається у зверненні до Комітету.

Таким чином, станом на 28.11.2019 р. розподілено 20 706,699 тис. грн або 60,9% затвердженого Законом обсягу субвенції на рік, нерозподілений залишок субвенції становить 13 293,301 тис. грн.

Довідково: за звітними даними Казначейства про виконання державного бюджету за січень-жовтень 2019 року за бюджетною програмою 1611020 здійснено видатки у сумі 11 333,4 тис. грн, що становить 33,3% плану на рік.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Крулько І.І., Трухін О.М., Саламаха О.І., а також заступник Міністра фінансів України Пліс Г.В., заступник директора Департаменту з питань бюджетної політики Рахункової палати Тесленко О.І., заступник Міністра у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України Ілляшенко О.В.

Заступник Міністра фінансів України Пліс Г.В. не висловив заперечень щодо розподілу субвенції, що розглядається.

Заступник директора Департаменту з питань бюджетної політики Рахункової палати Тесленко О.І. висловив позицію Рахункової палати щодо підтримки зазначеного розподілу субвенції, зазначивши при цьому про низький рівень використання субвенції у поточному році та незавершений розподіл річного обсягу субвенції (майже 40%) станом на даний час.

Голова підкомітету з питань місцевих бюджетів та бюджетної підтримки регіонального розвитку Саламаха О.І. вніс пропозицію підтримати таке рішення: погодити розподіл між місцевими бюджетами субвенції згідно з розпорядженням КМУ № 1156-р (проект ухвали роздано народним депутатам України – членам Комітету).

Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування внесену головою підкомітету Саламахою О.І. пропозицію. Така пропозиція була підтримана одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України, погодити здійснення розподілу між місцевими бюджетами у 2019 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо підтримки територій, що зазнали негативного впливу внаслідок збройного конфлікту на сході України, у сумі 1 866,7 тис. грн згідно з пунктом 1 та додатком до розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.11.2019 р. № 1156-р «Про розподіл у 2019 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо підтримки територій, що зазнали негативного впливу внаслідок збройного конфлікту на сході України».

Голосували: «за» - одноголосно.

2. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра розвитку громад та територій України Негоди В.А. про погодження змін до розподілу коштів державного фонду регіонального розвитку за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку (відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 1191-р).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету
(далі – Комітет) надійшло звернення Міністерства розвитку громад та територій України (далі – Мінрегіон) від
04.12.2019 р. № 7/19.4/19481-19 (копію звернення роздано народним депутатам України – членам Комітету) про погодження змін до розподілу у 2019 році коштів державного фонду регіонального розвитку (далі – Фонд) за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 р. № 1191-р «Про внесення змін до переліку інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися у 2019 році за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку, у тому числі тих, що фінансуються з метою погашення кредиторської заборгованості, зареєстрованої органами Державної казначейської служби станом на 1 січня 2019 року» (далі – розпорядження КМУ № 1191-р).

Відповідно до частини п’ятої статті 24-1 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) розподіл коштів Фонду за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку затверджується Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом у тримісячний строк із дня набрання чинності законом про державний бюджет.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2019 рік»
(далі – Закон) у складі загальнодержавних видатків та кредитування Мінрегіону затверджено видатки розвитку за бюджетною програмою 2761070 «Державний фонд регіонального розвитку» в обсязі 7 670 млн грн, у т.ч. за загальним фондом державного бюджету – 6 670 млн грн, за спеціальним фондом – 1 000 млн грн. При цьому
згідно із статтею 24 Закону, як виняток з положень пункту 1 частини третьої та частини п’ятої статті 24-2 Кодексу, джерелом здійснення видатків Фонду з спеціального фонду державного бюджету визначено кошти державного дорожнього фонду.

Керуючись вимогами частини третьої статті 24-1 Кодексу, Мінрегіон здійснив розподіл встановленого на 2019 рік обсягу коштів Фонду між областями та містом Києвом за загальним та спеціальним фондами державного бюджету на підставі офіційних джерел Державної статистичної служби України з дотриманням таких критеріїв:

80% коштів – відповідно до чисельності населення, яке проживає у відповідному регіоні;

20% коштів – з урахуванням рівня соціально-економічного розвитку регіонів відповідно до показника валового регіонального продукту в розрахунку на одну особу (для регіонів, у яких цей показник менше 75% середнього показника по Україні).

Розподіл коштів Фонду за інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку здійснюється за наслідками оцінки та відбору таких програм і проектів, що проводиться утвореною Мінрегіоном міжвідомчою комісією (наказ від 23.03.2017 р. № 49 із змінами), згідно з Порядком підготовки, оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку (далі – Порядок), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 18.03.2015 р. № 196 (із змінами) «Деякі питання державного фонду регіонального розвитку» на виконання положень статті 24-1 Кодексу.

 

Довідково: у Порядку серед іншого передбачається, що:

у відборі беруть участь подані в установленому законодавством порядку місцевими і центральними органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та агенціями регіонального розвитку (за винятком проектів нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту) інвестиційні програми і проекти;

на реалізацію інвестиційних програм і проектів, що мають на меті розвиток спортивної інфраструктури та енергоефективності державних і комунальних навчальних та медичних закладів, передбачається не менше 10% коштів Фонду, розподіленого для регіону, за кожним з таких напрямів;

інвестиційні програми і проекти, що передбачають здійснення заходів з енергозбереження будинків і споруд, повинні бути розроблені відповідно до державних будівельних норм та стандартів та забезпечувати комплексний підхід та максимальну енергоефективність від їх реалізації;

програми і проекти щодо розвитку спортивної інфраструктури мають бути погоджені з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури і спорту;

основними умовами відбору регіональною комісією інвестиційних програм і проектів є їх відповідність таким критеріям (для проектів будівництва – наявність затвердженої проектної документації; календарний план реалізації становить від одного до трьох років; співфінансування з місцевих бюджетів на рівні 10%, а для проектів – переможців «Всеукраїнського громадського бюджету» – співфінансування з місцевих бюджетів не менше 10%; спроможність забезпечувати утримання об’єктів за рахунок місцевих бюджетів надалі; загальна кошторисна вартість проектів будівництва (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) понад 5 млн грн, а для інших проектів – понад 1 млн грн);

за результатами оцінки відповідності поданих з регіонів інвестиційних програм і проектів вимогам законодавства Мінрегіон подає Кабінетові Міністрів України для затвердження пропозиції щодо розподілу коштів Фонду з переліком інвестиційних програм і проектів.

Розподіл коштів Фонду за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку на 2019 рік у сумі 6 738 790,7 тис. грн (у т.ч. за загальним фондом – 5 900 791,3 тис. грн, за спеціальним фондом – 837 999,4 тис. грн) здійснено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15.05.2019 р. № 351-р (із змінами, внесеними розпорядженнями Уряду від 05.07.2019 р. № 492-р та від 09.10.2019 № 935-р), що відповідно було погоджено Комітетом.

При цьому Мінрегіоном не надано інформації з приводу реалізації статті 28 Закону щодо розподілу Урядом 50% коштів Фонду на реалізацію пріоритетів економічного зростання та підвищення рівня життя громадян.

Слід зазначити, що згідно із Законом України від 31.10.2019 р.
№ 265-
IX «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» виключено статтю 27 Закону про спрямування у 2019 році 500 млн грн Фонду на фінансове забезпечення реалізації проектів -переможців «Всеукраїнського громадського бюджету» та відповідно зменшено обсяг Фонду.

Розпорядженням КМУ № 1191-р внесено зміни до переліку інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися у 2019 році за рахунок коштів Фонду, у Вінницькій, Волинській, Дніпропетровській, Житомирській, Закарпатській, Запорізькій, Івано-Франківській, Кіровоградській, Луганській, Львівській, Миколаївській, Одеській, Рівненській Сумській, Тернопільській, Харківській, Херсонській, Хмельницькій, Черкаській, Чернівецькій та Чернігівській областях та загалом розподілено 157 494,109 тис. грн коштів Фонду (у т.ч. за загальним фондом – 93 761,737 тис. грн, за спеціальним фондом – 63 732,372 тис. грн). До звернення Мінрегіону додана порівняльна таблиця таких змін.

Щодо проведених змін у розподілі коштів Фонду у зверненні Мінрегіону серед іншого зазначається, що вони внесені за наслідками засідання 15.11.2019 р. Комісії з оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що реалізовуються за рахунок коштів Фонду, за пропозиціями обласних держадміністрацій.

Інших обґрунтувань щодо проведених змін у розподілі коштів Фонду Мінрегіоном не надано.

Таким чином, станом на 04.12.2019 р. розподілено 6 896 284,779 тис. грн, або 96,2% затвердженого Законом обсягу коштів Фонду на рік, нерозподілений залишок Фонду становить 273 715,221 тис. грн (у т.ч. за загальним фондом – 175 446,985 тис. грн, за спеціальним фондом – 98 268,236 тис. грн).

Крім того, належить наголосити, що відповідно до вимог Кодексу в частині використання коштів спеціального фонду бюджету визначено таке:

платежі за рахунок спеціального фонду бюджету здійснюються в межах коштів, що фактично надійшли до цього фонду на відповідну мету /частина восьма статті 13/;

витрати спеціального фонду бюджету мають постійне бюджетне призначення, яке дає право провадити їх виключно в межах і за рахунок фактичних надходжень спеціального фонду бюджету /частина четверта статті 23/;

розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання за спеціальним фондом бюджету виключно в межах відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету /частина друга статті 48/;

на кінець бюджетного періоду Казначейство зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення /частина друга статті 57/.

Довідково: за звітними даними Казначейства про виконання державного бюджету за січень-жовтень 2019 року за бюджетною програмою 2761070 здійснено видатки у сумі 2 221 901,932 тис. грн, що становить 31% плану на рік, у тому числі за загальним фондом – 2 041 445,6 тис. грн (33% плану на рік), за спеціальним фондом – 180 456,4 тис. грн (18,1% плану на рік).

Заступник Міністра фінансів України Пліс Г.В. не висловив заперечень щодо розподілу коштів Фонду, що розглядається.

Заступник директора Департаменту з питань бюджетної політики Рахункової палати Тесленко О.І. висловив позицію Рахункової палати щодо підтримки зазначеного розподілу коштів Фонду, звернувши увагу на ризики невикористання коштів у поточному бюджетному періоді.

Голова підкомітету з питань місцевих бюджетів та бюджетної підтримки регіонального розвитку Саламаха О.І. вніс пропозицію підтримати таке рішення: погодити зміни до розподілу коштів Фонду відповідно до розпорядження КМУ № 1191-р із дотриманням вимог бюджетного законодавства в частині використання коштів спеціального фонду (проект ухвали роздано народним депутатам України – членам Комітету).

Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування внесену головою підкомітету Саламахою О.І. пропозицію. Така пропозиція була підтримана одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини п’ятої статті 24-1 Бюджетного кодексу України, погодити зміни до розподілу коштів державного фонду регіонального розвитку за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку у 2019 році згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 р. № 1191-р «Про внесення змін до переліку інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися у 2019 році за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку, в тому числі тих, що фінансуються з метою погашення кредиторської заборгованості, зареєстрованої органами Державної казначейської служби станом на 1 січня 2019 року» (з дотриманням вимог частини восьмої статті 13, частини четвертої статті 23, частини другої статті 48, частини другої статті 57 Бюджетного кодексу України).

Голосували: «за» - одноголосно.

3. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра розвитку громад та територій України Негоди В.А. про погодження розподілу між місцевими бюджетами субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів транскордонного співробітництва у 2019 році згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 р. № 1196-р.

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету
(далі – Комітет) надійшло звернення Міністерства розвитку громад та територій України (далі – Мінрегіон) від 05.12.2019 р. № 1/36.1/15114-19 (копію звернення роздано народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження розподілу між місцевими бюджетами субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів транскордонного співробітництва у 2019 році відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 р. № 1196-р «Про розподіл обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів транскордонного співробітництва у 2019 році» (далі – розпорядження КМУ № 1196-р).

Питання погодження Комітетом розподілу між місцевими бюджетами обсягів трансфертів з державного бюджету унормовано у частині шостій статті 108 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс), згідно з якою Кабінет Міністрів України за погодженням з Комітетом може здійснювати розподіл та перерозподіл обсягів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами у межах загального обсягу відповідних субвенцій.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2019 рік»
(далі – Закон) у складі загальнодержавних видатків та кредитування Мінрегіону передбачено видатки розвитку за бюджетною програмою 2761030 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів транскордонного співробітництва» (далі – субвенція) у сумі 10 000 тис. грн без розподілу між місцевими бюджетами у додатку № 7 до Закону.

Порядок та умови надання у 2019 році субвенції затверджено лише 15.11.2019 р. (постанова Кабінету Міністрів України № 937), що не відповідає вимогам частини другої статті 97 Кодексу, відповідно до якої Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, яка вперше визначена законом про Державний бюджет України, затверджуються Кабінетом Міністрів України не пізніше 30 днів з дня набрання ним чинності таким законом.

Згідно з Порядком та умовами надання субвенції серед іншого визначено, що:

субвенція спрямовується на реалізацію проектів транскордонного співробітництва, визначених у додатку 2 до Державної програми розвитку транскордонного співробітництва на 2016-2020 роки (затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.08.2016 р. № 554), що перебувають на стадії реалізації, а також не були реалізовані або були реалізовані частково;

перелік проектів, видатки на які здійснюватимуться за рахунок коштів субвенції, формується утвореною для розгляду проектів при Мінрегіоні комісією на основі проектів, поданих облдержадміністраціями, що визначені як замовники відповідних проектів у додатку 2 до Державної програми розвитку транскордонного співробітництва на 2016-2020 роки;

умовами надання субвенції, зокрема є:

спрямування такої субвенції на створення, приріст або оновлення основних фондів комунальної форми власності;

співфінансування у розмірі не менше 10 відсотків загального обсягу фінансування проекту за рахунок коштів місцевого бюджету та/або інших джерел, не заборонених законом;

співфінансування в рамках програм міжнародної технічної допомоги.

Згідно з пунктом 1 та додатком до розпорядження КМУ № 1196-р здійснено розподіл на 2019 рік субвенції між місцевими бюджетами та за проектами і заходами в рамках таких проектів, а саме передбачено кошти:

районному бюджету Косівського району Івано-Франківської області – у сумі 1560 тис. грн – для реалізації проекту «Забезпечення історико-культурної спадщини Карпатського регіону» (заходу «Реконструкція будівлі килимового цеху під «Центр Карпатської культури»);

бюджету міста Борислава Львівської області (для смт Східниця) – у сумі 3 000 тис. грн – для реалізації проекту «Збереження унікальної біоти та покращення якості води водозабірного басейну транскордонних річок Західного регіону України» (заходів: «Каналізування району вул. Котляревського у смт Східниця. Очисні споруди глибокого біологічного очищення господарсько-побутових стічних вод (Коригування)» – 1 500 тис. грн, «Каналізування району вул. Коновальця у смт Східниця. Очисні споруди глибокого біологічного очищення господарсько-побутових стічних вод (Коригування)» – 1 500 тис. грн);

районному бюджету Старосамбірського району Львівської області (для м. Добромиля) – у сумі 5 000 тис. грн – для реалізації проекту «Збереження унікальної біоти та покращення якості води водозабірного басейну транскордонних річок Західного регіону України (заходу «Реконструкція очисних споруд та каналізаційних мереж в м. Доромиль (Коригування)»);

обласному бюджету Львівської області – у сумі 440 тис. грн – для реалізації проекту «Розвиток інфраструктури Яворівського національного природного парку та ремонт під’їзних доріг до об’єктів установи» (заходів: будівництво об’єктів інфраструктури на туристичному веломаршруті на території Яворівського району (встановлення альтанок та станцій для ремонту велосипедів) в смт Івано-Франкове – у сумі 220 тис. грн та у с. Лозино – у сумі 220 тис. грн).

Загалом субвенція розподілена у встановленому Законом обсязі – 10 000 тис. гривень.

Однак, у тексті та додатку до розпорядження КМУ № 1196-р не зазначено загальний обсяг субвенції, розподіл якого затверджено рішенням Уряду, а також у додатку до розпорядження не зазначено підсумкові рядки за кожним місцевим бюджетом, якому надається субвенція.

У зверненні Мінрегіону зазначається, що проекти, затверджені розпорядженням КМУ № 1196-р, рекомендовані Комісією, утвореною згідно з наказом Мінрегіону від 26.11.2019 № 278, засідання якої відбулося 29.11.2019 року.

Водночас слід зауважити, що відповідно до вимог частини першої статті 57 Кодексу не пізніше 31 грудня поточного бюджетного періоду або останнього дня іншого бюджетного періоду Казначейство закриває всі рахунки, відкриті у поточному бюджетному періоді для виконання бюджету. Згідно з пунктом 9 Порядку перерахування міжбюджетних трансфертів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.12.2010 № 1132, обсяг субвенцій з державного бюджету, не використаний на кінець бюджетного періоду, перераховується в останній робочий день такого періоду органами Казначейства до державного бюджету, якщо інше не передбачено Кодексом та/або законом про Державний бюджет України.

Довідково: згідно із помісячним розписом асигнувань державного бюджету на 2019 рік перерахування субвенції мало бути здійснене у
січні - вересні поточного року, проте кошти з державного бюджету місцевим бюджетам не надавалися у зв’язку з відсутністю рішень Уряду щодо порядку та умов надання субвенції та розподілу субвенції між місцевими бюджетами.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Лопушанський А.Я., Саламаха О.І., а також заступник Міністра фінансів України Пліс Г.В., заступник директора Департаменту з питань бюджетної політики Рахункової палати Тесленко О.І., заступник Міністра розвитку громад та територій України Негода В.А.

Заступник Міністра фінансів України Пліс Г.В. і заступник директора Департаменту з питань бюджетної політики Рахункової палати Тесленко О.І. не висловили заперечень і зауважень щодо розподілу субвенції між місцевими бюджетами, що розглядається.

Голова підкомітету з питань місцевих бюджетів та бюджетної підтримки регіонального розвитку Саламаха О.І. вніс пропозицію підтримати таке рішення: погодити здійснення розподілу у 2019 році між місцевими бюджетами обсягу субвенції згідно з розпорядженням КМУ № 1196-р (проект ухвали роздано народним депутатам України – членам Комітету).

Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування внесену головою підкомітету Саламахою О.І. пропозицію. Така пропозиція була підтримана одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України, погодити здійснення розподілу обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів транскордонного співробітництва у 2019 році згідно з пунктом 1 та додатком до розпорядження Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 р. № 1196-р.

Голосували: «за» - одноголосно.

Голова Комітету                                                        Ю.Ю. Арістов

Секретар Комітету                                                        В.В. Цабаль
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку