Комітет Верховної Ради України з питань бюджету
Протокол засідання №211 від 26 грудня 2024 року
17 год. 00 хв. м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн. 510
(у режимі відеоконференції)
Головує: Перший заступник Голови Комітету Крулько І.І.*
Присутні:
Члени Комітету: Підласа Р.А., Гевко В.Л., Забуранна Л.В., Копанчук О.Є., Молоток І.Ф., Цабаль В.В., Бакунець П.А., Батенко Т.І., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Гончаренко О.О., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Качний О.С., Кіссе А.І., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Лаба М.М., Люшняк М.В., Пасічний О.С., Поляк В.М., Пузійчук А.В., Саламаха О.І., Северин С.С., Тарарін М.О., Тістик Р.Я., Фролов П.В., Шпак Л.О.
Всього присутніх – 30 народних депутатів України.
Відсутні:
Члени Комітету: Лопушанський А.Я., Пуртова А.А., Борт В.П., Драбовський А.Г., Дунаєв С.В., Лунченко В.В., Урбанський А.І.
Присутні:
Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Пунда О.Б., Фещук С.Л., Войтенко Є.А., Івашко Т.Ю., Кочубей О.П., Новацька О.В. Луценко Н.В., Філіпченко Т.О., Шевченко Н.В., Шпак В.П., Климчук Д.І., Клочкова Т.В., Рощенко С.В., Сторожук О.В.
*За дорученням Голови Комітету Підласої Р.А. головував на засіданні перший заступник Голови Комітету Крулько І.І.
Запрошені та інші присутні на засіданні особи:
від Міністерства фінансів України:
Улютін Д.В. – перший заступник Міністра;
Корень О.В. – директор Департаменту політики міжбюджетних відносин та місцевих бюджетів;
від Міністерства розвитку громад та територій України:
Рябикін О.В. – заступник Міністра;
від Міністерства внутрішніх справ України:
Іванченко В.В. – директор Департаменту фінансово-облікової політики та бухгалтерського обліку;
від Державної служби України з надзвичайних ситуацій:
Мігрін О.С. – заступник Голови;
від Київської обласної державної адміністрації України:
Калашник М.В. – перший заступник Голови;
від Рахункової палати:
Ключка С.С. – заступник Голови;
Бережнюк О.В. – головний спеціаліст відділу інформації та зв’язків з медіа Департаменту інформаційної діяльності та комунікацій.
Відкриваючи засідання, перший заступник Голови Комітету Крулько І.І. поінформував народних депутатів України – членів Комітету, що на звернення Голови Комітету Підласої Р.А. більше половини членів Комітету надали згоду на проведення 26 грудня п.р. засідання Комітету у режимі відеоконференції.
Затим, після реєстрації присутності членів Комітету в умовах віддаленого приєднання до участі у цьому засіданні і затвердження порядку денного, члени Комітету перейшли до розгляду питань порядку денного.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ:
Про погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії (згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 24.12.2024 № 1492 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 5 березня 2024 р. № 247").
СЛУХАЛИ:
Інформацію заступника Міністра розвитку громад та територій України Рябикіна О.В. про погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24.12.2024 № 1492 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 5 березня 2024 р. № 247".
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшло звернення Міністерства розвитку громад та територій України /далі – Мінінфраструктури/ від 25.12.2024 № 16141/31/14- 24 (копію листа надано народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії /далі – фонд ліквідації/ відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24.12.2024 № 1492 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 5 березня 2024 р. № 247" /далі – постанова КМУ № 1492/.
I. Щодо формування та використання коштів фонду ліквідації.
1. Відповідно до статті 28 Закону України "Про Державний бюджет України на 2024 рік" /далі – Закон/ з метою ліквідації наслідків (у тому числі гуманітарних, соціальних, економічних), спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, у складі спеціального фонду державного бюджету створено фонд ліквідації, кошти якого передбачено спрямовувати на:
будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) громадських будинків та споруд (з урахуванням вимог безпеки щодо захисних споруд цивільного захисту), захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо);
будівництво об’єктів інфраструктури, зокрема пов’язаних з наданням послуг з водопостачання, водовідведення, виробництва теплової енергії, теплопостачання, електропостачання;
нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації будівель для забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб та осіб, які втратили його внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України;
розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації для об’єктів, зруйнованих внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;
будівництво, ремонт та інші інженерно-технічні заходи із захисту об’єктів критичної інфраструктури;
закупівлю шкільних автобусів, спеціалізованого санітарного транспорту для центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, спеціального транспорту для комунальних підприємств з благоустрою територій;
компенсацію за знищений/пошкоджений об’єкт житлового призначення (у тому числі будинки дачні та садові);
відновлення пошкоджених об’єктів житлового (у тому числі будинків дачних та садових) та громадського призначення;
нове будівництво об’єктів житлового призначення для осіб, які втратили житло внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, розроблення та експертизу проектної документації на будівництво таких об’єктів;
будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації, поточний ремонт) закладів охорони здоров’я для забезпечення надання медичної та реабілітаційної допомоги особам, постраждалим внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України.
У виняткових випадках кошти фонду ліквідації можуть спрямовуватися на забезпечення потреб сектору оборони.
При цьому визначено, що встановлені частиною десятою статті 23 Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ обмеження (зміни розмірів, мети та обмеження в часі бюджетних призначень, крім випадків, передбачених цим Кодексом, здійснюються лише за наявності у законі про Державний бюджет України відповідного положення) не застосовуються у випадках прийняття рішень про виділення коштів за напрямами, передбаченими цією статтею.
2. Згідно з цією статтею Закону рішення про виділення коштів з фонду ліквідації приймаються Кабінетом Міністрів України (з відкриттям у разі потреби нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам) за погодженням з Комітетом (як виняток з положень підпункту 1 пункту 22 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Кодексу).
3. Постановою Кабінету Міністрів України від 10.02.2023 № 118 (із змінами) затверджено Порядок використання коштів фонду ліквідації /далі – Порядок № 118/, згідно з яким визначені механізм, напрями, порядок та умови використання коштів фонду ліквідації, а також встановлені вимоги щодо формування, розгляду та узагальнення пропозицій щодо виділення коштів з фонду ліквідації та підготовки проекту відповідного акта Кабінету Міністрів України, включаючи положення про забезпечення відповідним головним розпорядником бюджетних коштів погодження прийнятого рішення про виділення коштів фонду ліквідації з Комітетом.
На виконання вимог абзацу другого пункту 9 Порядку № 118 постановою Кабінету Міністрів України від 25.04.2023 № 412 утворено Міжвідомчу робочу групу з розгляду узагальнених пропозицій заявників та підготовки пропозицій Кабінету Міністрів України щодо виділення коштів фонду ліквідації, визначено її склад та затверджено відповідне положення про діяльність такої робочої групи.
4. Згідно з пунктом 13 статті 14 Закону у 2024 році фонд ліквідації передбачається за бюджетною програмою Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України (загальнодержавні видатки та кредитування) "Фонд ліквідації наслідків збройної агресії" (код 3121430) (без визначення бюджетних призначень у додатку № 3 до Закону).
Джерелами формування коштів фонду ліквідації Законом визначені такі надходження спеціального фонду державного бюджету:
кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України "Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів" і Закону України "Про санкції" /пункт 8 статті 11 Закону/;
залишок коштів, джерелом формування яких у 2022-2023 роках були надходження, визначені пунктом 12 статті 11 Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" (кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України "Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів") та пунктами 8 і 9 статті 11 Закону України "Про Державний бюджет України на 2023 рік" (кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України "Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів" та Закону України "Про санкції", і 50 відсотків коштів, що перераховуються Національним банком України відповідно до Закону України "Про Національний банк України") /пункт 5 статті 12 Закону/.
5. Використання коштів фонду ліквідації, який створено у складі спеціального фонду державного бюджету, належить здійснювати з урахуванням таких вимог Кодексу:
– відповідно до частини третьої статті 13 Кодексу видатки спеціального фонду бюджету здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету;
– згідно із положеннями частини восьмої статті 13, частини четвертої статті 23 та частини другої статті 48 Кодексу розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та провадять витрати за спеціальним фондом бюджету виключно в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету;
– відповідно до частини другої статті 57 Кодексу Казначейство на кінець бюджетного періоду зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення.
6. За інформацією Державної казначейської служби України /далі -Казначейство України/ про залишки коштів, що утворилися станом на 01 січня 2024 року, наданою листом від 25.01.2024 року № 14-01-01/1838, станом на 01 січня 2024 року залишки коштів фонду ліквідації, невикористаних у 2023 році, відповідно до пункту 5 статті 12 Закону становили 23.743.121,1 тис. гривень.
Довідково: у 2023 році за даними звіту Казначейства України про надходження та використання кошів фонду ліквідації за січень-грудень 2023 року до фонду ліквідації надійшло 61.860.083,1 тис. грн, виділено за рішеннями Кабінету Міністрів України – 56.600.343,2 тис. грн, використано за відповідними бюджетними програмами – 38.117.343,9 тис. грн (або 67,3% виділених коштів).
Згідно із звітом Казначейства України про виконання державного бюджету за січень-листопад 2024 року обсяг коштів фонду ліквідації станом на 01 листопада 2024 року становив 24.568.610,4 тис. грн, з яких:
надходження, отримані у зв'язку з виконанням Закону України "Про санкції", – 824.158,2 тис. гривень;
надходження, отримані у зв'язку з виконанням Закону України "Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів", – 1.331.1 тис. гривень;
залишок коштів фонду ліквідації відповідно до пункту 5 статті 12 Закону – 23.743.121,1 тис. гривень.
7. Загалом, станом на 26 грудня п. р. (на підставі офіційно оприлюдненої інформації) рішеннями Уряду (від 05.03.2024 № 247, від 22.03.2024 № 321 і № 327, від 23.04.2024 № 360-р, від 26.04.2024 № 369-р і № 388-р, від 10.05.2024 № 528, від 17.05.2024 № 437-р, від 21.05.2024 № 588, від 28.06.2024 № 757, від 09.07.2024 № 637-р, від 25.07.2024 № 852, від 09.08.2024 № 908, від 13.08.2024 № 986, від 20.08.2024 № 943, від 04.10.2024 № 1140, від 25.10.2024 № 1218 і № 1219, від 12.11.2024 № 1292, від 22.11.2024 №1333, від 22.11.2024 № 1337, від 24.12.2024 № 1492) з фонду ліквідації передбачено виділити 23.268.877,2 тис. грн, нерозподілений обсяг коштів фонду ліквідації становить 1.299.733,2 тис. гривень.
Довідково: за даними звітності Казначейства України використання коштів фонду ліквідації за січень-жовтень 2024 року становило 17.236.720 тис. грн, або 70,2% коштів, що планувалося виділити згідно з рішеннями Уряду за такий період.
ІІ. Згідно з пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 05.03.2024 № 247 "Про виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії" (із змінами) /далі – постанова КМУ № 247/ з фонду ліквідації за рахунок джерела, визначеного пунктом 5 статті 12 Закону /залишок коштів, джерелом формування яких у 2022-2023 роках були надходження, визначені пунктом 12 статті 11 Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" та пунктами 8 і 9 статті 11 Закону України "Про Державний бюджет України на 2023 рік"/ передбачено виділити:
1) Мінінфраструктури 7.953.132,897 тис. грн (видатки розвитку) на нову бюджетну програму для надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів (об’єктів, заходів), спрямованих на ліквідацію наслідків збройної агресії (далі – субвенція);
2) Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури України 1.477.751,631 тис. грн (видатки розвитку) на нову бюджетну програму для будівництва та відновлення об’єктів інфраструктури, житлового та громадського призначення, громадських будинків та споруд;
3) Міністерству у справах ветеранів України 45.065,423 тис. грн (видатки розвитку) на бюджетну програму 1501040 "Заходи з ментальної, спортивної, фізичної, психологічної реабілітації та професійної адаптації";
4) Міністерству оборони України 88.497,729 тис. грн (видатки розвитку) на бюджетну програму 2101020 "Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни";
5) Міністерству внутрішніх справ України /далі – МВС/ 33.075,017 тис. грн (видатки розвитку) (для Державної служби з надзвичайних ситуацій) на бюджетну програму 1006280 "Забезпечення діяльності органів та підрозділів цивільного захисту, підготовка кадрів Державною службою України з надзвичайних ситуацій".
Згідно з пунктом 2 постанови КМУ № 247 затверджено:
у додатку 1 до цієї постанови – перелік проектів (об’єктів, заходів), фінансування яких здійснюється за рахунок субвенції;
у додатку 2 до цієї постанови – перелік проектів (об’єктів, заходів), які фінансуються за рахунок коштів фонду ліквідації, виділених для будівництва та відновлення об’єктів інфраструктури, житлового та громадського призначення, громадських будинків та споруд, та обсяги бюджетних коштів для їх фінансового забезпечення.
III. Постановою КМУ № 1492 внесені зміни постанови КМУ № 247, згідно з якими передбачено:
1. Відповідно до підпункту 1 пункту 1 виділити з фонду ліквідації:
1) Мінінфраструктури 7.445.049,725 тис. грн (видатки розвитку) на нову бюджетну програму для надання субвенції, зменшивши обсяг коштів на 508.083,172 тис грн;
2) МВС (для Державної служби з надзвичайних ситуацій) 27.834,174 тис. грн за бюджетною програмою 1006280 "Забезпечення діяльності органів та підрозділів цивільного захисту, підготовка кадрів Державною службою України з надзвичайних ситуацій", зменшивши обсяг коштів на 5.240,843 тис. грн. за таким проектом:
"Нове будівництво Командно-диспетчерського пункту (пункту управління польотами) аеродрому "Ніжин" за адресою: Чернігівська обл., м. Ніжин, вул. Космонавтів, 90" (замінивши відповідно цифри "25.488,074 ” цифрами "20.247,231");
2. У додатку 1 до постанови КМУ № 247 (згідно з яким затверджено перелік проектів (об’єктів, заходів), фінансування яких здійснюється за рахунок субвенції) пропонується:
– здійснити перерозподіл коштів між проектами (об’єктами, заходами) в межах обсягів субвенції, передбачених для Київської, Харківської та Чернігівської областей. При цьому зменшено загальний обсяг субвенції для Київської області на 508,1 млн грн (шляхом зменшення обсягів коштів за 46 проектами на суму 598,8 млн. грн та збільшення обсягу коштів за 16 проектами на суму 90,7 млн грн);
– уточнити назви окремих проектів (об’єктів, заходів).
У зверненні Мінінфраструктури з приводу змін за субвенцією зазначається, що такий перерозподіл здійснено відповідно до проведеного розпорядниками коштів нижчого рівня аналізу стану реалізації проектів у зв’язку з економією коштів за результатами проведення тендерних процедур та/або завершення реалізації проектів (зменшення обсягів коштів по 46 проектах), а також для можливості продовження реалізації проектів, де тривають будівельні роботи (збільшення обсягів коштів по 16 проектах), що загалом призвело до зменшення загального обсягу субвенції на 508,1 млн грн.
Інших обґрунтувань та пояснень з приводу внесених змін (зокрема, щодо: стану реалізації проектів, за якими відбулося зменшення/збільшення обсягів коштів, та причин збільшення обсягів коштів за проектами майже в останні дні року і можливостей освоєння таких коштів з урахуванням термінів завершення казначейських операцій до закінчення року; дотримання встановлених вимог в частині здійснення перерозподілу коштів, що визначені Порядком № 118) у зазначеному зверненні та супровідних матеріалах до нього Мінінфраструктури не наведено.
Довідково:
згідно із звітністю Казначейства України про виконання державного бюджету та місцевих бюджетів за січень – листопад 2024 року:
за бюджетною програмою МВС "Забезпечення діяльності органів та підрозділів цивільного захисту, підготовка кадрів Державною службою України з надзвичайних ситуацій" (код 1006280) використання коштів становить 14.027,6 тис. грн, або 42,4% плану (33.075 тис. грн);
за бюджетною програмою Мінінфраструктури "Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів (об'єктів, заходів), спрямованих на ліквідацію наслідків збройної агресії" (код 3121450) перераховано кошти місцевим бюджетам у передбаченому на цей період обсязі (7.953.132,9 тис. грн), при цьому з місцевих бюджетів видатки за субвенцією фактично проведені у сумі 3.441.308,1 тис. грн, або 43,3% наданих коштів.
Загалом у представленні і обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Крулько І.І., Забуранна Л.В., Молоток І.Ф., Цабаль В.В., Саламаха О.І., заступник Міністра розвитку громад та територій України Рябикін О.В., заступник Голови Державної служби України з надзвичайних ситуацій Мігрін О.С., перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. та заступник Голови Рахункової палати Ключка С.С. При цьому:
перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. і заступник Голови Рахункової палати Ключка С.С. не висловили зауважень щодо виділення коштів з фонду ліквідації згідно з постановою КМУ № 1492;
заступник голови Комітету, голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Забуранна Л.В., поінформувавши про розгляд даного питання у підкомітеті, внесла пропозицію: рекомендувати Комітету погодити постанову КМУ № 1492.
Підсумовуючи розгляд даного питання, головуючий на засіданні Комітету перший заступник Голови Комітету Крулько І.І. поставив на голосування пропозицію заступника Голови Комітету, голови підкомітету з питань видатків державного бюджету Забуранної Л.В. прийняти таке рішення Комітету, зокрема: керуючись вимогами частини другої статті 28 Закону, погодити виділення коштів з фонду ліквідації, передбачене у пункті 1 постанови КМУ № 247 із змінами, внесеними до цього підпункту постановою КМУ № 1492 (з дотриманням вимог Кодексу щодо проведення видатків за спеціальним фондом державного бюджету). За результатами голосування така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на час голосування на засіданні народних депутатів України – членів Комітету.
УХВАЛИЛИ:
Керуючись вимогами частини другої статті 28 Закону України "Про Державний бюджет України на 2024 рік", погодити виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії, передбачене у пункті 1 постанови Кабінету Міністрів України від 5 березня 2024 р. № 247 "Про виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії" із змінами, внесеними до цього пункту постановою Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2024 р. № 1492 /з дотриманням вимог щодо проведення видатків за спеціальним фондом державного бюджету, встановлених частинами третьою і восьмою статті 13, частиною четвертою статті 23, частиною другою статті 48, частиною другою статті 57 Бюджетного кодексу України/.
Голосували: "за" – 26, "проти" – 0, "утрималися" – 1, "не голосували" – 0 (на час голосування на засіданні були присутні 27 народних депутатів України – членів Комітету).
Перший заступник Голови Комітету Іван КРУЛЬКО
Секретар Комітету Володимир ЦАБАЛЬ