Комітет Верховної Ради України з питань бюджету
Протокол засідання №32 від 11 квітня 2020 року
10 год. 00 хв. м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн 510
Засідання фактично розпочалося об 11 год. 00 хв.
Головує: Голова Комітету Арістов Ю.Ю.
Присутні:
Члени Комітету: Крулько І.І., Гевко В.Л., Лопушанський А.Я., Трухін О.М., Цабаль В.В., Герман Д.В., Гончаренко О.О., Драбовський А.Г., Дунаєв С.В., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Каптєлов Р.В., Кузбит Ю.М., Кіссе А.І., Лаба М.М., Пасічний О.С., Пуртова А.А., Пушкаренко А.М., Саламаха О.І., Северин С.С., Тістик Р.Я., Урбанський А.І.
Всього присутніх – 23 народних депутати.
Відсутні:
Члени Комітету: Копанчук О.Є., Батенко Т.І., Борт В.П., Гнатенко В.С., Заремський М.В., Кунаєв А.Ю., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Молоток І.Ф., Шпак Л.О.
Присутні:
Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Андросюк Н.В., Больбат О.О., Бурякова Т.С., Войтенко Є.А., Король Л.М., Кочергіна Н.В., Кочубей О.П., Криволап М.К., Луценко Н.В., Пінчукова А.В., Пунда О.Б., Расчислова Л.В., Рибчинська Л.В., Симончук К.В., Стадник М.В., Шпак В.П., Климчук Д.І., Клочкова Т.В.
Список запрошених та інших осіб, присутніх на засіданні:
Заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань правової політики, народний депутат України Божик В.І.;
від Міністерства фінансів України
Марченко С.М. – Міністр;
Улютін Д.В. – перший заступник Міністра;
Лозицький В.П. – директор Департаменту державного бюджету;
від Міністерства охорони здоров'я України
Теряєва О.Г. – перший заступник Міністра;
Солодка І.В. – державний секретар;
від Державної судової адміністрації України
Холоднюк З.В. – Голова;
від Вищої ради правосуддя
Овсієнко А.А. – Голова;
від Рахункової палати
Пацкан В.В. – Голова;
Мазярчук В.М. – радник Голови.
Висвітлення ходу засідання здійснювалося парламентським телеканалом «РАДА».
ПОРЯДОК ДЕННИЙ:
1. Про підготовку до повторного першого читання проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (реєстр. № 3279).
2. Про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Міністерству охорони здоров’я України, та розподілу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я (постанова Кабінету Міністрів України від 25.03.2020 № 250).
3. Різне.
Щодо направлення звернення до Кабінету Міністрів України /пропозиція народного депутата України Задорожнього М.М., розглянуто на початку засідання/.
1. СЛУХАЛИ:
Інформацію голови підкомітету з питань видатків державного бюджету Комітету з питань бюджету Забуранної Л.В. про підготовку до повторного першого читання проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (реєстр. № 3279).
Відмітили:
Верховною Радою України 30 березня 2020 року розглянуто у першому читанні проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» за реєстр. № 3279 від 29.03.2020 р., внесений Кабінетом Міністрів України /далі – законопроект № 3279/, та за підсумками розгляду прийнято рішення направити законопроект до Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ для підготовки на повторне перше читання за скороченою процедурою (включаючи скорочення наполовину строків подання пропозицій та внесення альтернативних законопроектів) /згідно з Постановою Верховної Ради України від 30.03.2020 р. № 547-ІХ/.
Щодо особливостей процедури підготовки законопроекту до повторного першого читання Регламентом Верховної Ради України визначено, зокрема, що:
альтернативні законопроекти до повторного першого читання можуть бути внесені в 10-денний строк з дня направлення на повторне перше читання законопроекту, щодо якого він є альтернативним /частина третя статті 100/;
до повторного першого читання законопроекту пропозиції до законопроекту вносяться в 10-денний строк після дня попереднього першого читання цього законопроекту, при цьому пропозиції вносяться лише щодо його основних положень, принципів, критеріїв /частини перша і третя статті 109/;
законопроект на повторне перше читання подається у визначений Верховною Радою України строк, але не пізніше 30 днів після дня його попереднього розгляду, у новій редакції, підготовленій головним комітетом та/або суб’єктом права законодавчої ініціативи, з висновками головного та інших комітетів /частина перша статті 115/.
У встановлений строк щодо законопроекту № 3279 до Комітету надійшли пропозиції народних депутатів України, міністерств, інших органів влади /узагальнені пропозиції додаються/, а також до Верховної Ради України внесено альтернативний законопроект за реєстр. № 3279-1 від 06.04.2020 р., поданий народними депутатами України Гончаренком О.О., Сюмар В.П. і Фріз І.В.
Разом з тим, переважна більшість поданих пропозицій щодо законопроекту № 3279 стосується відновлення (збільшення) видатків загального фонду державного бюджету, скорочених законопроектом № 3279, без наведення реалістичних джерел покриття таких видатків, а отже відповідні пропозиції є незбалансованими.
У Комітеті разом з Міністерством фінансів України /далі – Мінфін/ за участю Рахункової палати (у форматі робочої групи) в межах визначеного обмеженого часу опрацьовано внесені пропозиції та підготовлено законопроект № 3279 у новій редакції /далі – доопрацьований законопроект № 3279/. При цьому, зважаючи на значний обсяг змін показників державного бюджету на 2020 рік у законопроекті № 3279 (розробником якого є Мінфін), додатки до доопрацьованого законопроекту № 3279 сформовані Мінфіном з використанням спеціалізованої автоматизованої інформаційно-аналітичної бази даних (власником якої є Мінфін) на основі додатків до законопроекту № 3279 з урахуванням підтриманих у Комітеті пропозицій.
Порівняно із законопроектом № 3279 при підготовці доопрацьованого законопроекту № 3279 передбачено, насамперед:
1) врахування пропозицій Комітету, викладених у рішенні Комітету щодо розгляду у першому читанні законопроекту № 3279 /лист-висновок від 30.03.2020 р. № 04-13/3-2020/20118/, зокрема:
– виключено передбачені законопроектом № 3279 нові статті 28 і 32 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» /далі – Закон/ щодо можливості здійснення понадпланових державних запозичень (як такі, що не відповідають вимогам Кодексу та можуть призвести до неконтрольованого зростання державного боргу і відповідно збільшення боргового навантаження на державний бюджет);
– уточнено редакцію передбаченої законопроектом № 3279 нової статті 29 Закону щодо обмеження максимального розміру оплати праці працівників, службових і посадових осіб бюджетних установ (включаючи органи влади), поширивши зазначене обмеження також на народних депутатів України, суддів, прокурорів та інших осіб, оплата праці яких регулюється спеціальними законами, на період дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 /далі – карантин/;
– виключено передбачені законопроектом № 3279 зміни показників доходів та видатків спеціального фонду державного бюджету на 2020 рік в частині джерел формування і напрямів використання державного дорожнього фонду (тобто залишаються чинними відповідні затверджені показники державного бюджету на 2020 рік), зважаючи, серед іншого, на особливості здійснення витрат спеціального фонду бюджету, визначені частиною восьмою статті 13, частиною четвертою статті 23, частиною другою статті 48 Кодексу (згідно з якими взяття бюджетних зобов’язань і проведення таких витрат здійснюються виключно в межах і за рахунок фактичних надходжень спеціального фонду бюджету);
2) збільшення на 2 млрд грн передбачених законопроектом № 3279 доходів загального фонду державного бюджету за кодом 21020000 «Кошти, що перераховуються Національним банком України відповідно до Закону України "Про Національний банк України"» – з 40,7 млрд грн до 42,7 млрд грн, що відповідає обсягу перерахованих Нацбанком відповідних коштів до державного бюджету на початку квітня п.р. (на підставі затвердженої Радою НБУ річної фінансової звітності) /за пропозицією Мінфіну/;
3) зменшення видатків загального фонду державного бюджету, передбачених законопроектом № 3279 за новою бюджетною програмою «Фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та їх наслідками» (код 3511380), на 32,09 млрд грн (з 97,06 млрд грн до 64,97 млрд грн) із спрямуванням таких коштів у першу чергу безпосередньо за напрямами використання коштів цього Фонду, запропонованими законопроектом № 3279 у новій статті 27 Закону /у доопрацьованому законопроекті № 3279 – нова стаття 28 Закону/, а саме /за пропозицією Мінфіну/:
– Міністерству охорони здоров’я у сумі 15,8 млрд грн за бюджетною програмою «Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення» (код 2308060) для здійснення додаткових доплат до зарплати медичних та інших працівників на виконання підпункту 2 пункту 5 розділу ІІ законів України від 17.03.2020 р. № 530-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» та № 533-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» /у редакції закону від 30.03.2020 р. № 540-ІХ/, Постанови КМУ від 23.03.2020 р. № 246 «Деякі питання оплати праці медичних та інших працівників, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2»;
– Міністерству соціальної політики у сумі 10 млрд грн за бюджетною програмою «Фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду» (код 2506080) та у сумі 0,6 млрд грн. за бюджетною програмою «Виплата деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплата послуг окремим категоріям населення» (код 2501030) для здійснення додаткових виплат пенсіонерам та деяким іншим категоріям населення відповідно до Постанови КМУ від 01.04.2020 р. № 251 «Деякі питання підвищення пенсійних виплат і надання соціальної підтримки окремим категоріям населення у 2020 році»;
4) збільшення видатків загального фонду державного бюджету Державній судовій адміністрації на 1,08 млрд грн за бюджетною програмою «Забезпечення здійснення правосуддя місцевими, апеляційними судами та функціонування органів і установ системи правосуддя» (код 0501020) з метою покриття мінімально необхідних видатків на оплату праці у системі правосуддя для недопущення утворення заборгованості з обов’язкових виплат та відповідно до пункту 11 розділу «Прикінцеві положення» Закону щодо розгляду питання про збільшення видатків ДСА на забезпечення здійснення правосуддя у необхідному обсязі (у зв’язку з цим додатково необхідно внести зміни до додатка № 7 до Закону);
5) часткове відновлення видатків загального фонду державного бюджету за окремими бюджетними програмами, насамперед, щодо державного фонду регіонального розвитку (у сумі 4,9 млрд грн), в галузі освіти, науки, культури, спорту, охорони здоров’я, а також у зв’язку з фактичним проведенням платежів у січні-березні п.р. за деякими видатками у більших обсягах, ніж передбачені у законопроекті № 3279 скорочені обсяги відповідних видатків;
6) внесення змін до передбаченої законопроектом № 3279 нової статті 27 Закону /у доопрацьованому законопроекті № 3279 – нова стаття 28 Закону/ щодо включення додаткового напряму використання коштів фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та їх наслідками – йдеться про надання одноразової грошової допомоги членам сімей медичних та інших працівників закладів охорони здоров’я, які загинули (померли) від такої хвороби, що пов’язано з виконанням робіт з її ліквідації, у порядку та розмірах, визначених Кабінетом Міністрів України /за пропозицією Мінфіну/;
7) уточнення редакції положення щодо обмеження місячної винагороди і зарплати керівникам, членам виконавчих органів та наглядових рад суб’єктів господарювання державного сектору економіки на період дії карантину шляхом викладу такого положення як норми прямої дії, а не як доручення Уряду переглянути відповідні умови оплати праці;
8) виключення передбаченої законопроектом № 3279 нової статті 31 Закону щодо збільшення відрахувань екологічного податку, що сплачується на території Донецької та Луганської областей, до спеціального фонду обласних бюджетів цих областей (з 30% до 55%) з відповідним зменшенням відрахувань такого податку до загального фонду державного бюджету (з 45% до 20%) як таку, що не узгоджується з нормами Кодексу та призведе до втрат державного бюджету, а також відповідно збільшення на 0,3 млрд грн передбачених законопроектом № 3279 доходів загального фонду державного бюджету за кодом 19010000 «Екологічний податок» до рівня відповідних затверджених показників на 2020 рік /за пропозицією Мінфіну/;
9) уточнення редакції пункту 27 статті 14 Закону щодо напряму використання залишку коштів, джерелом формування яких у 2019 р. були надходження конфіскованих коштів, в частині видатків Міністерства оборони, а саме спрямування таких коштів на реалізацію заходів щодо підвищення обороноздатності і безпеки держави, а також заходів щодо запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 /за пропозицією Мінфіну/;
10) доповнення положеннями, зокрема, про:
– незастосування тимчасово, до 01.01.2021 р., абзацу другого пункту 3 розділу ІІ Закону України від 14 .11.2019 р. № 293-IX "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України" про доручення Уряду вжити заходів щодо створення і забезпечення діяльності Боргового агентства у зв’язку із скороченням у законопроекті № 3279 видатків загального фонду державного бюджету за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері реалізації політики з питань управління державним боргом» (код 3508010) у повному обсязі /за пропозицією Мінфіну/;
– надання Мінфіну права здійснювати правочини з державними деривативами, включаючи їх обмін, випуск, купівлю, викуп та продаж, за рахунок здійснення понадпланових державних запозичень /за пропозицією Мінфіну/, що пояснюється необхідністю зниження ризиків, пов’язаних з ймовірністю збільшення витрат за державними деривативами у майбутньому;
– відтермінування подання декларацій за минулий рік особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, у період не пізніше останнього числа місяця, наступного за місяцем, в якому відміняється карантин, шляхом внесення відповідних змін до пункту 2-1 розділу XIII Закону України "Про запобігання корупції" /згідно з чинною нормою – до 1 червня 2020 року/;
– зупинення тимчасово, на період дії карантину та протягом 30 днів з дня його відміни, проведення конкурсів на посади державної служби та призначення на такі посади за результатами конкурсу, а також визначення особливостей здійснення у цей період відповідних призначень /за пропозицією Мінфіну/;
– можливість здійснення державного фінансового контролю підприємств і господарських товариств, у статутному капіталі яких є частка, що належить суб’єкту господарювання державного сектору економіки, шляхом внесення відповідних змін до частини першої статті 2 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» /за пропозицією Мінфіну/;
– виключення абзацу другого підпункту 2 пункту 5 розділу ІІ Закону України від 17.03.2020 р. № 530-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» для усунення юридичної колізії та недопущення неоднозначного тлумачення положень з урахуванням наявності абзацу другого підпункту 2 пункту 5 розділу ІІ Закону України від 17.03.2020 р. № 533-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» /у редакції закону від 30.03.2020 р. № 540-ІХ/ щодо доручення Уряду встановити додаткові доплати до зарплати медичним та іншим працівникам, які безпосередньо задіяні на роботах з ліквідації відповідної хвороби, у розмірі 300% зарплати (а не 200%, як у законі від 17.03.2020 р. № 530-IX) на період виконання необхідних заходів під час карантину /за пропозицією Мінфіну/;
– зупинення державного фінансового забезпечення статутної діяльності політичної партії у разі подання політичною партією заяви про часткову відмову (на строк: один, два, три квартали або на рік) та уточнення норми про строки подання звіту про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру політичних партій в умовах карантину шляхом внесення відповідних змін до статей 17-3 і 17-7 та пункту 5 розділу VI Закону України «Про політичні партії в Україні»;
– уточнення окремих норм щодо надання допомоги по частковому безробіттю і допомоги по безробіттю на період карантину шляхом внесення відповідних змін до статті 47-1 Закону України «Про зайнятість населення» і пункту 3-2 розділу VIII Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» /за пропозицією Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства/;
– незупинення на період дії карантину виплати пенсії по інвалідності у випадку пропуску строку повторного огляду особою з інвалідністю, що отримує пенсію, призначену відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» /за пропозицією Міністерства соціальної політики/;
– уточнення норми щодо здійснення плати за користування нерухомим майном під час карантину шляхом внесення відповідних змін до пункту 14 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Цивільного кодексу України;
11) врахування зауважень Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, наведених у його висновку до законопроекту № 3279, зокрема, в частині техніко-юридичного уточнення редакції запропонованих змін до статей 10 і 11 Закону, нової статті 29 Закону та викладу змін до іншого законодавства не безпосередньо у Законі, а у розділі ІІ «Прикінцеві положення» законопроекту;
12) внесення техніко-юридичних і редакційних правок для приведення до вимог нормопроектувальної техніки, узгодження з іншими положеннями законопроекту № 3279, нормами Кодексу (включаючи бюджетну методологію) та останньою редакцією Закону (з урахуванням закону від 30.03.2020 р. № 548-ІХ).
Окремо слід звернути увагу, що на розгляді у Верховній Раді України знаходяться законопроекти щодо змін до Закону, якими пропонується врегулювати деякі питання, які вже певним чином передбачається унормувати доопрацьованим законопроектом № 3279, зокрема, мова йде про законопроекти:
за реєстр. № 2725 від 13.01.2020 р. щодо погашення заборгованості із заробітної плати працівникам державних вугледобувних підприємств вугільної галузі;
за реєстр. № 3155 від 03.03.2020 р. щодо фінансового забезпечення проведення індексації пенсій;
за реєстр. № 3258 від 24.03.2020 р. щодо фінансового забезпечення заходів із запобігання виникнення, поширення та подолання наслідків коронавірусної хвороби (COVID-19);
за реєстр. № 3279-1 від 06.04.2020 р. (альтернативний), оскільки значна частина його положень є аналогічними до положень законопроекту № 3279 та окремі положення враховані у доопрацьованому законопроекті № 3279.
Таким чином, у разі прийняття Верховною Радою України доопрацьованого законопроекту № 3279 вищевказані законопроекти втратять свою актуальність і не потребують окремого розгляду у Верховній Раді України.
Загалом у розгляді і обговоренні даного питання брали участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Забуранна Л.В., Гончаренко О.О., Крулько О.О., Лаба М.М., Цабаль В.В., Урбанський А.І., народний депутат України – заступник Голови Комітету Верховної Ради України з питань правової політики Божик В.І., Міністр фінансів України Марченко С.М., Голова Рахункової палати Пацкан В.В., Голова Державної судової адміністрації України Холоднюк З.В., Голова Вищої ради правосуддя Овсієнко А.А.
Зокрема, завершуючи доповідь щодо даного питання, голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Комітету Забуранна Л.В. зазначила, що робочою групою підготовлено доопрацьований законопроект № 3279 /який з додатками до нього та відповідними порівняльними таблицями додається, а також його копію роздано народним депутатам України – членам Комітету/, та запропонувала Комітету ухвалити таке рішення: рекомендувати Верховній Раді законопроект № 3279 за результатами розгляду у повторному першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон у новій редакції, підготовленій Комітетом разом з Мінфіном.
Затим Міністр фінансів України Марченко С.М. запропонував визнати такою, що не реалізована, пропозицію робочої групи щодо скасування нової статті 31 Закону, передбаченої у законопроекті № 3279, та відповідно Комітету підтримати проект ухвали (уточнений) /який додається, а також його копію роздано народним депутатам України – членам Комітету/, зокрема:
1) схвалити доопрацьований законопроект № 3279 (доопрацьований членами Комітету разом з Мінфіном у форматі робочої групи) з вищевказаними пропозиціями (йдеться про включення нової статті 32 Закону /яка за змістом є подібною до нової статті 31 Закону, передбаченої у законопроекті № 3279/ та у зв’язку з цим зменшення за загальним фондом державного бюджету на 302.372,1 тис. грн доходів за кодом 19010000 «Екологічний податок» і видатків Мінфіну за бюджетною програмою «Фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» (код 3511380));
2) доручити Мінфіну невідкладно уточнити додатки № 1 і № 3 до доопрацьованого законопроекту № 3279 та передати у робочому поряду до Комітету;
3) на підставі вищезазначеного подати на розгляд Верховної Ради законопроект № 3279 у новій редакції, підготовленій Комітетом разом з Мінфіном;
4) рекомендувати Верховній Раді законопроект № 3279 за результатами розгляду у повторному першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон у новій редакції, підготовленій Комітетом разом з Мінфіном.
Серед іншого народними депутатами України Гончаренком О.О., Крульком І.І. і Цабалем В.В. були представлені пропозиції (зауваження) від відповідних депутатських фракцій щодо законопроекту № 3279 та/або доопрацьованого законопроекту № 3279.
Поряд з тим, народний депутат України Гончаренко О.О. представив поданий ним та народними депутатами України Сюмар В.П. і Фріз І.В. альтернативний законопроект за реєстр. № 3279-1, звернувши увагу на часткове врахування його положень у доопрацьованому законопроекті № 3279.
Також народний депутат України Гончаренко О.О. запропонував включити до доопрацьованого законопроекту № 3279 положення щодо доповнення розділу «Прикінцеві положення» Закону новим пунктом такого змісту: «З метою повноцінної реалізації державної політики, направленої на забезпечення інформаційної політики України на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, забезпечення державної підтримки засобам масової інформації, які в тому числі цілеспрямовано сприяють розвитку мов та культур корінних народів і національних меншин України, установити особливий порядок надання державної підтримки, згідно якого відносно товариства з обмеженою відповідальністю "Телевізійна компанія "Атлант-СВ" не застосовуються положення Закону України «Про публічні закупівлі», що регулюють порядок проведення публічних закупівель». Така пропозиція передбачена в альтернативному законопроекті за реєстр. № 3279-1, окремому законопроекті про внесення змін до Закону за № 3138 щодо забезпечення інформаційної політики України на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, а також подана до повторного першого читання законопроекту № 3279 народними депутатами України Джемілєвим М., Умєровим Р.Е., Чийгозом А.З., Княжицьким М.Л., Цабалем В.В. За підсумками обговорення така пропозиція була підтримана в уточненій редакції з необхідними техніко-юридичними правками, запропонованій народним депутатом України Крульком І.І., а саме щодо доповнення розділу «Прикінцеві положення» Закону новим пунктом такого змісту: «__. Установити, що у 2020 році не застосовуються положення Закону України «Про публічні закупівлі» при використанні коштів державного бюджету на надання державної підтримки телерадіокомпаніям, які функціонували на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя і надають інформаційні послуги (товариство з обмеженою відповідальністю "Телевізійна компанія "Атлант-СВ")».
Крім того, окремо ставилася на голосування оголошена народними депутатами України Гончаренком О.О. і Крульком І.І. пропозиція про уточнення у доопрацьованому законопроекті № 3279 положення пункту 10 розділу І щодо нової статті 29 Закону і пункту 11 розділу ІІ у частині обмеження максимального розміру оплати праці для працівників, службових і посадових осіб бюджетних установ та керівників, членів виконавчих органів і наглядових рад суб’єктів господарювання державного сектору економіки до завершення 2020 року (а не до завершення місяця, в якому відміняється карантин, як передбачено у доопрацьованому законопроекті № 3279), однак у кінцевому підсумку (за результатами повторного голосування) така пропозиція не була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.
Завершуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування пропозицію підтримати проект ухвали (уточнений), який роздано та оголошував Міністр фінансів України Марченко С.М., а саме:
1) схвалити доопрацьований законопроект № 3279 (доопрацьований членами Комітету разом з Мінфіном у форматі робочої групи) з вищевказаними у проекті ухвали (уточненому) пропозиціями щодо екологічного податку, а також з пропозицією народного депутата України Гончаренка О.О. щодо ТОВ "Телевізійна компанія "Атлант-СВ" в редакції, запропонованій народним депутатом України Крульком І.І.;
2) доручити Мінфіну невідкладно уточнити додатки № 1 і № 3 до доопрацьованого законопроекту № 3279 та передати у робочому поряду до Комітету;
3) на підставі вищезазначеного подати на розгляд Верховної Ради законопроект № 3279 у новій редакції, підготовленій Комітетом разом з Мінфіном;
4) рекомендувати Верховній Раді законопроект № 3279 за результатами розгляду у повторному першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон у новій редакції, підготовленій Комітетом разом з Мінфіном.
Така пропозиція була підтримана більшістю з присутніх на засіданні членів Комітету.
УХВАЛИЛИ:
1. Схвалити проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (реєстр. № 3279), доопрацьований народними депутатами України – членами Комітету з питань бюджету разом з Міністерством фінансів України (у форматі робочої групи), з такими пропозиціями (уточненнями) до нього:
1) доповнити пункт 10 розділу І законопроекту новими абзацами такого змісту /щодо доповнення Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» новою статтею 32/, що було передбачено в урядовому законопроекті за реєстр. № 3279, а саме:
«Стаття 32. Установити, що з 1 травня 2020 року по 31 грудня 2020 року, як виняток з положень пункту 16-1 частини другої статті 29 та пункту 4-1 частини першої статті 69-1 Бюджетного кодексу України, екологічний податок, що сплачується (перераховується) згідно з Податковим кодексом України на території Донецької та Луганської областей (крім екологічного податку, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та/або тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк, який зараховується до спеціального фонду державного бюджету у повному обсязі), зараховується у такій пропорції:
до загального фонду державного бюджету – 20 відсотків;
до спеціального фонду місцевих бюджетів Донецької та Луганської областей — 80 відсотків, у тому числі до сільських, селищних, міських бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад – 25 відсотків, обласних бюджетів — 55 відсотків»;
у зв’язку з цим зменшити за загальним фондом державного бюджету на 302.372,1 тис. грн доходи за кодом 19010000 «Екологічний податок» і видатки Міністерства фінансів України за бюджетною програмою «Фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» (код 3511380) з внесенням відповідних змін до пункту 1 розділу І законопроекту /щодо змін до статті 1 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік»/ та додатків № 1 і № 3 до законопроекту /щодо змін до додатків № 1 і № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік»/;
2) доповнити підпункт 2 пункту 11 розділу І законопроекту новим абзацом такого змісту /щодо доповнення розділу «Прикінцеві положення» Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» новим пунктом/:
«__. Установити, що у 2020 році не застосовуються положення Закону України «Про публічні закупівлі» при використанні коштів державного бюджету на надання державної підтримки телерадіокомпаніям, які функціонували на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя і надають інформаційні послуги (товариство з обмеженою відповідальністю "Телевізійна компанія "Атлант-СВ")».
2. Доручити Міністерству фінансів України невідкладно уточнити додатки № 1 і № 3 до зазначеного законопроекту (з відповідними порівняльними таблицями) відповідно до пункту 1 цього рішення з урахуванням зазначених у пункті 1 цього рішення пропозицій (уточнень) та передати відповідні уточнені додатки у робочому порядку до Комітету з питань бюджету для подання відповідного законопроекту на розгляд Верховної Ради України.
3. На підставі пунктів 1 і 2 цього рішення подати на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (реєстр. № 3279) у новій редакції, підготовленій Комітетом з питань бюджету разом з Міністерством фінансів України.
4. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (реєстр. № 3279) за результатами розгляду у повторному першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон у новій редакції, підготовленій Комітетом з питань бюджету разом з Міністерством фінансів України.
Голосували: «за» – 15, «проти» – 1, «утрималися» – 2, «не голосували» – 5.
2. СЛУХАЛИ:
Інформацію Першого заступника Міністра охорони здоров’я України Теряєвої О.Г. про погодження перерозподілу деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству охорони здоров’я України на 2020 рік, та розподілу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я у 2020 році згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2020 р. № 250.
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) надійшло звернення Міністерства охорони здоров’я України (далі – МОЗ) від 06.04.2020 р. № 25-02/9354/2-20 (копія якого роздана народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження перерозподілу деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству охорони здоров’я України на 2020 рік, та розподілу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я у 2020 році згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2020 р. № 250 «Деякі питання надання у 2020 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я» (далі – постанова КМУ № 250).
Комітет забезпечує відповідне погодження, керуючись вимогами Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс), а саме:
– частини восьмої статті 23, згідно з якою перерозподіл видатків бюджету і надання кредитів з бюджету за бюджетними програмами (включаючи субвенції), а також збільшення видатків розвитку за рахунок зменшення інших видатків у межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника бюджетних коштів здійснюються за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (такий порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (із змінами);
– частини шостої статті 108, згідно з якою Кабінет Міністрів України за погодженням з Комітетом може здійснювати розподіл та перерозподіл обсягів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами у межах загального обсягу відповідних субвенцій. При цьому встановлено, що особливості розподілу обсягів медичної та освітньої субвенцій щодо резерву коштів та перерозподілу обсягів таких субвенцій між місцевими бюджетами можуть визначатися законом про державний бюджет.
Згідно з пунктами 2 та 3 постанови КМУ № 250 відповідно до вимог частини восьмої статті 23 та частини шостої статті 108 Кодексу здійснено:
1) у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству охорони здоров’я на 2020 рік у загальному фонді державного бюджету, перерозподіл видатків споживання у сумі 1 757 557,2 тис. гривень шляхом:
– зменшення обсягу видатків за бюджетними програмами:
2308060 «Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення» у сумі 1 584 588,6 тис. гривень;
2301040 «Громадське здоров’я та заходи боротьби з епідеміями» у сумі 172 968,6 тис. гривень;
– збільшення обсягу видатків за бюджетною програмою 2311500 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я» у сумі 1 757 557,2 тис. гривень;
2) розподіл між обласними бюджетами та бюджетом м. Києва субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я у сумі 3 208 168,7 тис. грн згідно з додатком до цієї постанови /при цьому виокремлено такі напрями використання коштів: лікування хворих на цукровий діабет інсуліном та нецукровий діабет десмопресином, центри громадського здоров’я (обласні, м. Києва), підтримка окремих закладів охорони здоров’я, які надають вторинну (спеціалізовану) та третинну (високоспеціалізовану) медичну допомогу за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення/.
Водночас постановою КМУ № 250 обласним та Київській міській державним адміністраціям доручається:
здійснити у разі потреби розподіл видатків на лікування хворих на цукровий діабет інсуліном та нецукровий діабет десмопресином між місцевими бюджетами адміністративно-територіальних одиниць;
здійснити протягом двох днів розподіл видатків на підтримку окремих закладів охорони здоров’я, які надають вторинну (спеціалізовану) та третинну (високоспеціалізовану) медичну допомогу за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, з метою недопущення утворення заборгованості з виплати заробітної плати працівникам цих закладів та нарахувань на неї, між обласним бюджетом та відповідними бюджетами адміністративно-територіальних одиниць області;
відповідно до рекомендацій МОЗ (МОЗ має надати їх до 01.05.2020 р.) забезпечити упорядкування мережі закладів охорони здоров’я, які фінансуються за рахунок субвенції, та вжити заходів для забезпечення своєчасної і в повному обсязі виплати заробітної плати працівникам цих закладів та нарахувань на неї і недопущення виникнення простроченої заборгованості із зазначених виплат до кінця поточного року.
З приводу прийнятого рішення Уряду слід відмітити таке.
Законом України «Про Державний бюджет України на 2020
рік»
(далі –Закон) у складі загальнодержавних витрат МОЗ за загальним фондом
державного бюджету (видатки споживання за бюджетною програмою 2311500)
вперше передбачено субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на
здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я
(далі – субвенція) у сумі 1 450 611,5 тис. грн, без
розподілу між місцевими бюджетами у додатку № 6 до цього Закону.
З огляду на вимоги частини другої статті 97 Кодексу пунктом 1 постанови КМУ № 250 затверджено Порядок та умови надання у 2020 році субвенції, хоча згідно із зазначеним положенням Кодексу Порядок та умови надання субвенції, що передбачена у державному бюджеті вперше, затверджується Кабінетом Міністрів України не пізніше 30 днів з дня набрання чинності Законом.
Відповідно до затверджених Порядку та умов надання субвенції:
1) субвенція спрямовуються на:
оплату поточних видатків закладів у системі охорони здоров’я, визначених підпунктом «є» пункту 3 частини першої статті 90 Кодексу;
фінансове забезпечення діяльності, пов’язаної з проведенням судово-психіатричної експертизи;
оплату поточних видатків патолого-анатомічних бюро;
оплату поточних видатків спеціальних закладів з надання психіатричної допомоги, визначених Переліком спеціальних закладів з надання психіатричної допомоги, затвердженим МОЗ, на застосування примусових заходів медичного характеру;
забезпечення лікування хворих на цукровий діабет інсуліном та нецукровий діабет десмопресином у період з 01 квітня 2020 року по 30 вересня 2020 року;
оплату поточних видатків на здійснення центрами громадського здоров’я (обласних, м. Києва) заходів, спрямованих на дотримання здорового способу життя та координації закладів охорони здоров’я щодо дотримання єдиної системи збору, обробки, зберігання та передачі медико-статистичної інформації;
підтримку окремих закладів охорони здоров’я, які надають вторинну (спеціалізовану) та третинну (високоспеціалізовану) медичну допомогу за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, з метою недопущення утворення заборгованості з виплати заробітної плати працівникам цих закладів та нарахувань на неї;
2) відповідні місцеві ради мають право додатково понад обсяги субвенції планувати та здійснювати з місцевих бюджетів оплату визначених вище видатків, включаючи погашення бюджетних зобов’язань минулих періодів, узятих на облік в органах Казначейства;
3) не допускається спрямування субвенції на:
оплату комунальних послуг, енергоносіїв та капітальних видатків;
закупівлю товарів, робіт і послуг, які безпосередньо не пов’язані з оплатою видатків, зазначених у пункті 3 цього Порядку та умов;
здійснення заходів, метою яких є отримання прибутку.
Перерозподіл та розподіл видатків згідно із зверненням МОЗ до Комітету здійснено з метою безперервності надання необхідних медичних послуг населенню України в умовах трансформації системи охорони здоров’я України.
При цьому за поясненням МОЗ на оплату поточних видатків закладів у системі охорони здоров’я, визначених підпунктом «є» пункту 3 частини першої статті 90 Кодексу (інші заклади та заходи у системі охорони здоров’я (будинки дитини, заклади служби крові, медико-соціальні експертні комісії, бюро судмедекспертизи, бази спецмедпостачання), фінансове забезпечення діяльності, пов’язаної з проведенням судово-психіатричної експертизи, оплату поточних видатків патолого-анатомічних бюро спрямовано передбачені Законом кошти у сумі 1 450 611,5 тис. гривень.
Водночас, як зазначається у пояснювальній записці до проекту відповідної постанови КМУ, та згідно з наданими до Комітету матеріалами, збільшення субвенції на 1 757 557,2 тис. грн обумовлено необхідністю забезпечення ряду медичних послуг, з яких:
– 651 405,9 тис. грн – для лікування хворих на цукровий діабет інсуліном та нецукровий діабет десмопресином до 01.10.2020 р., зважаючи на таке: у 2020 році кошти на таку мету передбачено у складі медичної субвенції до 31 березня 2020 року, у складі видатків Національної служби здоров’я – з 1 квітня 2020 року. Оскільки забезпечення адміністрування відпуску інсулінів для лікування хворих на нецукровий діабет за електронним рецептом можливе за умови доопрацювання технічних рішень із залученням всіх учасників процесу, передбачається, що впровадження реімбурсації інсулінів для лікування цукрового діабету та препаратів десмопресину для лікування нецукрового діабету Національною службою здоров’я розпочнеться з 1 жовтня 2020 року. При цьому розподіл таких коштів між місцевими бюджетами проведено виходячи з чисельності хворих (дорослих та дітей) та виду лікування;
– 27 359,3 тис. грн – для оплати поточних видатків спеціальних закладів з надання психіатричної допомоги, визначених Переліком спеціальних закладів з надання психіатричної допомоги, затвердженим наказом МОЗ від 20 березня 2018 року № 516. Відповідно до положень статті 92 Кримінального кодексу України примусовими заходами медичного характеру є надання амбулаторної психіатричної допомоги, поміщення особи, яка вчинила суспільно небезпечне діяння, в спеціальний лікувальний заклад з метою її обов’язкового лікування. Відповідно до положень статті 5 Закону України «Про психіатричну допомогу» держава гарантує належне фінансове забезпечення надання психіатричної допомоги населенню, що обумовлює необхідність передбачити джерела фінансування для подальшого застосовування примусових заходів медичного характеру. Розподіл таких коштів проведено за відповідними закладами лікування та з урахуванням кількості ліжок у них;
– 905 823,4 тис. грн – для підтримки окремих закладів охорони здоров’я, які надають вторинну (спеціалізовану) та третинну (високоспеціалізовану) медичну допомогу за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, з метою недопущення утворення заборгованості з виплати заробітної плати працівникам цих закладів та нарахувань на неї (кошти можуть бути використані для додаткового фінансового забезпечення надання медичних послуг закладами охорони здоров’я, які отримають оплату за договором про надання медичного обслуговування населення у розмірі, меншому, ніж вони отримували у попередніх періодах за рахунок коштів медичної субвенції та місцевого бюджету);
– у сумі 172 968,6 тис. грн – на здійснення центрами громадського здоров’я (обласних, м. Києва) заходів, спрямованих на дотримання здорового способу життя та координації закладів охорони здоров’я щодо дотримання єдиної системи збору, обробки, зберігання та передачі медико-статистичної інформації, розподіл яких проведено з урахуванням чисельності населення станом на 01.01.2019 року.
Таке збільшення субвенції проведене за рахунок зменшення видатків МОЗ за бюджетними програмами «Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення» (код 2308060) у сумі 1 584 588,6 тис. грн та «Громадське здоров’я та заходи боротьби з епідеміями» (код 2301040) у сумі 172 968,6 тис. грн.
Інших розрахунків і обґрунтувань щодо обсягів проведеного зменшення видатків /хоча їх надання передбачено пунктом 7 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами)/ та щодо розподілу субвенції між місцевими бюджетами до Комітету не надано.
Довідково: за даними звітності Казначейства про виконання державного бюджету за січень-лютий 2020 року видатки загального фонду проведено за бюджетними програмами:
2308060 – в обсязі 3 221 574,98 тис. гривень., що становить 4,5% річного плану (визначеного в обсязі – 72 000 484,8 тис. гривень) та 90,7% плану на звітний період;
2301040 – в обсязі 203 056,7 тис. гривень, що становить 6,2% річного плану (визначеного в обсязі – 3 264 023,7 тис. гривень) та 77,2% плану на звітний період;
2311500 – надання субвенції передбачено, починаючи з 1 квітня 2020 року.
В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Крулько І.І., Лопушанський А.Я., Саламаха О.І., Лаба М.М., Задорожній М.М., Гончаренко О.О., а також Голова Рахункової палати Пацкан В.В., Міністр фінансів Марченко С.М., Перший заступник Міністра фінансів Улютін Д.В. та Перший заступник Міністра охорони здоров’я Теряєва О.Г.
У ході обговорення народними депутатами України Крульком І.І., Лопушанським А.Я. та Задорожнім М.М. було порушено питання щодо фінансового забезпечення закладів первинної медичної допомоги у період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID –19, та внесено пропозицію надіслати листом Комітету такі рекомендації Кабінету Міністрів України: в рамках здійснення заходів, що мають забезпечуватися із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19 та її наслідками, передбачити кошти на заходи з підтримки закладів охорони здоров’я, що надають первинну медичну допомогу (насамперед, щодо захисту медичних працівників таких закладів), доручивши МОЗ разом з Міністерством фінансів підготувати відповідні пропозиції. Така пропозиція в остаточній редакції народного депутатам України Крулька І.І. була підтримана всіма присутніми на засіданні членами Комітету.
Голова Рахункової палати Пацкан В.В. та Міністр фінансів Марченко С.М. не висловили зауважень щодо здійсненого перерозподілу деяких видатків державного бюджету, передбачених МОЗ на 2020 рік, та розподілу субвенції між місцевими бюджетами.
Голова підкомітету з питань місцевих бюджетів та бюджетної підтримки регіонального розвитку Комітету Саламаха О.І. вніс пропозицію підтримати таке рішення Комітету: погодити перерозподіл деяких видатків, передбачених Міністерству охорони здоров’я на 2020 рік, та розподіл субвенції між місцевими бюджетами, відповідно до постанови КМУ № 250 (проект ухвали роздано народним депутатам України – членам Комітету),
Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування внесену головою підкомітету Саламахою О.І. пропозицію, що була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.
УХВАЛИЛИ:
1. Керуючись вимогами частини восьмої статті 23 і частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України, погодити визначене згідно з пунктами 2 і 3 постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2020 р. № 250 здійснення:
1) перерозподілу видатків споживання у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству охорони здоров’я на 2020 рік у загальному фонді державного бюджету, у сумі 1 757 557,2 тис. гривень, шляхом:
зменшення їх обсягу за бюджетними програмами:
2308060 «Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення» у сумі 1 584 588,6 тис. гривень;
2301040 «Громадське здоров’я та заходи боротьби з епідеміями» у сумі 172 968,6 тис. гривень;
збільшення їх обсягу за бюджетною програмою 2311500 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я» у сумі 1 757 557,2 тис. гривень.
2) розподілу у 2020 році між місцевими бюджетами обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я згідно з додатком до цієї постанови.
Голосували: «за» – 22, «проти» – 1, «утрималися» – 0.
2. Рекомендувати Кабінету Міністрів України в рамках здійснення заходів, що мають забезпечуватися із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками, передбачити кошти на заходи з підтримки закладів охорони здоров’я, що надають первинну медичну допомогу (насамперед щодо захисту медичних працівників таких закладів) в умовах ліквідації гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, доручивши Міністерству охорони здоров’я України разом з Міністерством фінансів України підготувати та в установленому порядку внести відповідні пропозиції.
Голосували: «за» – одноголосно.
3. Різне.
Щодо направлення звернення до Кабінету Міністрів України /пропозиція народного депутата України Задорожнього М.М., розглянуто на початку засідання Комітету/.
На початку засідання Комітету народний депутат України – член Комітету Задорожній М.М., зважаючи на те, що Кабінетом Міністрів України постановою від 11.03.2020 р. № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (зі змінами) установлено на усій території України карантин і розпочато здійснення відповідних заходів, вніс пропозицію звернутися до Кабінету Міністрів України щодо отримання інформації про обсяги видатків державного бюджету (включаючи кошти резервного фонду державного бюджету), спрямованих на здійснення заходів щодо запобігання поширенню коронавірусної хвороби.
Така пропозиція була підтримана одноголосно присутніми на засіданні народними депутатами України – членами Комітету.
Голова Комітету Ю.Ю. Арістов
Секретар Комітету В.В. Цабаль