Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

 

 

Протокол засідання №35 від 30 квітня 2020 року

 

 

 

 

10 год. 00 хв.  м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн 510

Головує: Голова Комітету Арістов Ю.Ю.

Присутні:

Члени Комітету: Крулько І.І., Гевко В.Л., Копанчук О.Є., Лопушанський А.Я., Трухін О.М., Цабаль В.В., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Драбовський А.Г., Дунаєв С.В., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Кунаєв А.Ю., Лаба М.М., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Пуртова А.А., Пушкаренко А.М., Саламаха О.І., Северин С.С., Тістик Р.Я., Урбанський А.І., Шпак Л.О.

Всього присутніх – 28 народних депутатів.

Відсутні:

Члени Комітету: Батенко Т.І., Борт В.П. Гончаренко О.О., Кузбит Ю.М., Кіссе А.І.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Фещук С.Л., Андросюк Н.В., Больбат О.О., Бурякова Т.С., Войтенко Є.А., Король Л.М., Кочергіна Н.В., Кочубей О.П., Криволап М.К., Луценко Н.В., Пінчукова А.В., Пунда О.Б., Расчислова Л.В., Симончук К.В., Стадник М.В., Шпак В.П., Климчук Д.І., Клочкова Т.В., Новацька О.В., Сторожук О.В.

Список запрошених:

від Міністерства фінансів України

Єрмоличев Р.В. – заступник Міністра;

Драганчук Ю.О. – заступник Міністра;

від Міністерства розвитку економіки, торгівлі
 та сільського господарства України

Свириденко Ю.А. – заступник Міністра;

Бояркіна О.А. – директор Департаменту господарсько-фінансової діяльності;

 

від Державного центру зайнятості

Жовтяк Ю.С. – заступник директора;

Купрій О.Д. – начальник Управління стратегічного планування та бюджетування;

від Рахункової палати

Невідомий В.І. – член Рахункової палати.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

1. Про погодження виділення коштів державного бюджету з фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками для надання фінансової допомоги Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття (відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 27.04.2020 № 308).

2. Кадрове питання.

1. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України Свириденко Ю.А. про погодження виділення коштів державного бюджету із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками для надання фінансової допомоги Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття (згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 27.04.2020 № 308).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) надійшло звернення Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (далі – Мінекономіки) від 28.04.2020 № 2122-03/26987-01 (копію листа роздано народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження виділення коштів державного бюджету відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 27.04.2020 № 308 «Про виділення коштів для надання фінансової допомоги Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття».

Згідно із статтею 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» /із змінами згідно із Законом від 13.04.2020 № 553-IX/ (далі – Закон) у складі державного бюджету створено фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками (далі – Фонд COVID-19) на період дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України зазначеної хвороби, та протягом 30 днів з дня відміни цього карантину. Відповідно до частини третьої цієї статті Закону кошти цього Фонду спрямовуються, зокрема для надання фінансової допомоги на поворотній або безповоротній основі Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (далі – Фонд безробіття).

Відповідно до частини другої статті 28 Закону рішення про виділення коштів із Фонду COVID-19 (у разі потреби з відкриттям нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам) приймаються Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом.

Слід відмітити, що у державному бюджеті на 2020 рік (із змінами згідно із Законом від 13.04.2020 № 553-IX) видатки Фонду COVID-19 передбачені за загальним фондом Міністерству фінансів України (загальнодержавні видатки та кредитування) за бюджетною програмою 3511380 «Фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» у обсязі 64 669 537,7 тис. гривень. На виконання пункту 16 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України від 13.04.2020 № 553-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 302 затверджено Порядок використання коштів фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками (далі – Порядок № 302) /копію роздано народним депутатам України – членам Комітету/. Згідно з Порядком № 302 кошти Фонду COVID-19 спрямовуються, зокрема для надання фінансової допомоги Фонду безробіття на поворотній або безповоротній основі.

Порядок № 302 встановлює вимоги щодо подання до Комітету головним розпорядником коштів державного бюджету разом із зверненням щодо погодження рішення Уряду про виділення коштів державного бюджету із Фонду COVID-19 фінансово-економічних розрахунків та обґрунтувань, а також щомісяця (до 5 числа) – інформації про використання коштів цього фонду (а у разі виділення коштів з фонду на поворотній основі – також інформації про їх повернення до державного бюджету).

Серед іншого, про що заявник має зазначити у зверненні Уряду про виділення коштів державного бюджету із Фонду COVID-19, визначено про необхідність вказати умови виділення коштів з цього фонду (на поворотній або безповоротній основі); пропозиції щодо умов і гарантій повернення виділених коштів з фонду на поворотній основі; інформацію про можливість (неможливість) фінансового забезпечення відповідних заходів за рахунок інших джерел та можливі наслідки в разі, коли кошти не будуть виділені з Фонду COVID-19.

Пунктом 1 постанови Уряду від 27.04.2020 № 308 встановлено виділити Мінекономіки із Фонду COVID-19 для надання фінансової допомоги Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття 6 000 000 тис. гривень, а саме:

4 723 000 тис. гривень на безповоротній основі (видатки споживання) – для виплати допомоги по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, відповідно до статті 47-1 Закону України «Про зайнятість населення»;

1 277 000 тис. гривень на поворотній основі (надання кредитів) – для виплати допомоги по безробіттю /фінансова допомога з бюджету на поворотній основі відповідно до вимог статті 2 Бюджетного кодексу України визначається як кредитування бюджету/.

Міністерству фінансів України доручено після погодження зазначеного виділення коштів державного бюджету з Комітетом забезпечити відкриття нових бюджетних програм та внесення відповідних змін до розпису державного бюджету.

Пунктом 2 постанови Уряду від 27.04.2020 № 308 із врахуванням вимог Порядку № 302 затверджується Порядок використання коштів, виділених для надання фінансової допомоги Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття (далі – Порядок № 308).

Згідно з Порядком № 308 за бюджетними програмами «Фінансова допомога Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, яка виділена із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненої коронавірусом
SARS-CoV-2, та її наслідками для виплати по частковому безробіттю» та «Фінансова допомога Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, яка виділена із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненої коронавірусом
SARS-CoV-2, та її наслідками на поворотній основі» головним розпорядником коштів державного бюджету і відповідальним виконавцем бюджетних програм є Мінекономіки. При цьому, бюджетні кошти, отримані Фондом безробіття, використовуються виключно для:

виплати допомоги по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, відповідно до статті 47-1 Закону України «Про зайнятість населення» – на безповоротній основі;

виплати допомоги по безробіттю з дня запровадження зазначеного карантину до завершення бюджетного періоду – на поворотній основі.

Проте, Порядком № 308 не визначено умов, порядку та обсягу повернення коштів, наданих Фонду безробіття, а лише доручено врегульовувати такі питання щороку Мінекономіки своїм рішенням за погодженням з Мінфіном на підставі показників бюджету цього фонду.

Отже, на даний час не визначений механізм та терміни повернення Фондом безробіття коштів фінансової допомоги до державного бюджету, що є ризиком утворення заборгованості Фонду безробіття перед державним бюджетом та її непогашення у поточному році та наступних роках, що як наслідок впливатиме на фінансові можливості державного бюджету у наступних роках.

Доречно нагадати, що відповідно до статті 8 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» Фонд безробіття є цільовим централізованим страховим фондом, некомерційною самоврядною організацією, кошти цього фонду не включаються до складу державного бюджету.

Відповідно до Порядку № 308 Мінекономіки здійснюватиметься перерахування бюджетних коштів Фонду безробіття на рахунок, відкритий в Казначействі, для виплати допомоги по частковому безробіттю – на підставі заявок про потребу в коштах на виплату допомоги по частковому безробіттю, а для виплати допомоги по безробіттю – на підставі поданих розрахунків щодо фактичного надходження коштів на виплату допомоги по безробіттю та фактично нарахованої допомоги станом на останній день місяця. Законодавчі підстави для забезпечення Фондом безробіття виплати допомоги по частковому безробіттю та допомоги по безробіттю визначені відповідно:

статтею 47-1 Закону України «Про зайнятість населення», згідно з якою допомога по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, надається територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, застрахованим особам у разі втрати ними частини заробітної плати внаслідок вимушеного скорочення передбаченої законодавством тривалості робочого часу у зв’язку із зупиненням (скороченням) діяльності через проведення заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), передбачених карантином, встановленим Кабінетом Міністрів України, за зверненням роботодавця для її виплати працівникам; вказана допомога встановлюється за кожну годину, на яку працівникові було скорочено передбачену законодавством тривалість робочого часу, із розрахунку двох третин тарифної ставки (окладу), встановленої працівникові відповідного розряду; розмір допомоги визначається виходячи з фінансових можливостей Фонду безробіття і не може перевищувати розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом (4 723 грн); виплата працівникам допомоги на період карантину здійснюється роботодавцем з першого дня скорочення тривалості їх робочого часу у межах строку зупинення (скорочення) діяльності, але не більше 30 календарних днів після завершення карантину;

статтями 22 і 23 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», згідно з якими право на допомогу по безробіттю залежно від страхового стажу мають застраховані особи, визнані в установленому порядку безробітними, страховий стаж яких протягом 12 місяців, що передували реєстрації особи як безробітної, становить не менше ніж шість місяців за даними Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування; розмір допомоги по безробіттю визначається у відсотках до їх середньої заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого Кабінетом Міністрів України, залежно від страхового стажу, але не менше ніж мінімальний розмір допомоги по безробіттю, встановлений правлінням Фонду безробіття для цієї категорії осіб, та виплачується залежно від тривалості безробіття у відсотках до визначеного розміру; допомога по безробіттю призначається з першого дня надання статусу безробітного (раніше було з 91 дня – звільненим за власним бажанням, з 7 дня – усім безробітним). При цьому, Фонд безробіття постановою від 08.04.2020 № 217 (копію роздано народним депутатам України – членам Комітету) на період дії карантину установив мінімальний розмір допомоги по безробіттю у розмірі 1000 гривень.

Як зазначено у листі Мінекономіки, метою прийняття постанови Уряду від 27.04.2020 № 308 є посилення соціальних гарантій для безробітних громадян та працівників, роботодавці яких зупинили або скоротили свою діяльність в період карантину, а також у зв’язку із збільшенням чисельності одержувачів допомоги по безробіттю, яка станом на 22.04.2020 року склала 349 тис. осіб, що на 37% більше показника минулого року, та прийняттям ряду нормативно-правових актів, дія яких спричинила збільшення видатків Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.

Згідно із поданими Міністерством обґрунтуваннями щодо фінансової допомоги Фонду безробіття обсяг допомоги у сумі 6 000 млн. гривень був визначений з урахуванням наступного:

на допомогу по частковому безробіттю – за оцінкою таку допомогу можуть потребувати 500 тис. осіб у розмірі 4 723 грн протягом двох місяців з урахуванням відповідних припущень (щодо кількості роботодавців відповідних видів економічної діяльності, які зупинять виробництво і звернуться по допомогу, які не мають заборгованості по виплаті заробітної плати та сплаті єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, щодо кількості працівників підприємств, що підпадають під вимоги надання допомоги, але є пенсіонерами), відповідно обсяг фінансової допомоги становитиме 4 723 млн гривень;

на допомогу по безробіттю – з урахуванням збільшення кількості одержувачів допомоги (чисельність одержувачів допомоги перевищить минулорічні показники на 45%, а при плануванні видатків у бюджеті Фонду безробіття прогнозне середньомісячне зростання складало 6%), зміною вимог законодавства щодо встановлення термінів виплати допомоги, а також зважаючи на поточні надходження Фонду безробіття за розрахунками на кінець квітня п.р. дефіцит коштів очікується у обсязі 1 277 млн гривень.

Слід зазначити, що подані фінансово-економічні обґрунтування не є повними, зокрема відсутня інформація щодо:

деталізованого аналізу поточного стану виконання бюджету Фонду безробіття, насамперед щодо надходжень цього фонду, у тому числі страхових внесків та очікуваних помісячних надходжень до кінця року;

кількості поданих на даний час заявок про потребу в коштах на виплату допомоги по частковому безробіттю;

можливості (неможливості) фінансового забезпечення здійснення відповідних заходів за рахунок коштів Фонду безробіття, зокрема шляхом перегляду та скорочення (оптимізації) непріоритетних страхових виплат та тих виплат, які не можуть бути здійснені в умовах карантину, та адміністративних витрат цього фонду;

можливих наслідків в разі, коли кошти не будуть виділені з Фонду COVID-19;

бачення щодо механізму та термінів повернення Фондом безробіття коштів, отриманих з державного бюджету на поворотній основі;

запланованих заходів щодо здійснення контролю за цільовим використанням коштів державного бюджету.

Довідково: постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2020 № 243 (копію роздано народним депутатам України – членам Комітету) затверджено бюджет Фонду безробіття на 2020 рік , з такими показниками:

залишок коштів на початок року – 1 252,7 млн грн;

доходи поточного року – 14 529,2 млн грн, видатки – 15 625,9 млн грн;

залишок коштів (у тому числі резерв Фонду) – 156 млн гривень.

Постановами Правління Фонду безробіття від 31.01.2020 № 209 (із змінами від 07.04.2020 № 212) (копії роздано народним депутатам України – членам Комітету) затверджено розподіл видатків бюджету цього Фонду, згідно з яким обсяг видатків у сумі 15 625,9 млн грн розподілено за напрямами витрат, серед яких:

для виплати допомоги по безробіттю – 11 535,9 млн грн;

для матеріального забезпечення на випадок безробіття, соціальні послуги та заходи сприяння зайнятості, профілактику настання страхових випадків, допомогу по частковому безробіттю – 12 220,2 млн гривень.

В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Забуранна Л.В., Крулько І.І., а також заступник Міністра фінансів України Єрмоличев Р.В., заступник Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України Свириденко Ю.А., заступник директора Державного фонду зайнятості Жовтяк Ю.С., член Рахункової палати Невідомий В.І.

Заступник Міністра фінансів України Єрмоличев Р.В. не висловив заперечень щодо виділення фінансової допомоги Фонду безробіття.

Член Рахункової палати Невідомий В.І. зазначив, що за результатами перевірки системи загальнообов’язкового державного пенсійного і соціального страхування та соціального захисту населення, що наразі триває, Комітету буде наданий аудиторський звіт.

Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Забуранна Л.В., інформуючи про результати розгляду даного питання у очолюваному нею підкомітеті, звернула увагу, зокрема, на ризик виникнення заборгованості із-за невизначеності механізму та термінів повернення Фондом безробіття фінансової допомоги у сумі 1,3 млрд гривень, а також ненадання Мінекономіки фінансово-економічного обґрунтування у повному обсязі, та внесла пропозицію погодити встановлене постановою Уряду № 308 виділення коштів Мінекономіки для надання фінансової допомоги Фонду безробіття (проект ухвали роздано народним депутатам України – членам Комітету).

Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування внесену головою підкомітету Забуранною Л.В. пропозицію щодо погодження встановленого постановою Уряду № 308 виділення коштів Мінекономіки для надання фінансової допомоги Фонду безробіття. Така пропозиція була підтримана одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету.

УХВАЛИЛИ:

За наслідками розгляду та керуючись вимогами частини другої статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», погодити виділення із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 6 000 000 тис. гривень для надання фінансової допомоги Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 27.04.2020 № 308.

Голосували: «за» одноголосно.

2. Кадрове питання.

СЛУХАЛИ:

Інформацію Голови Комітету Арістова Ю.Ю. про зайняття вакантної посади у секретаріаті Комітету Верховної Ради України з питань бюджету.

Відмітили:

Відповідно до статті 55 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» працівники секретаріату комітету призначаються на посади Керівником Апарату Верховної Ради України за поданням комітету, їх кандидатури вносяться на розгляд комітету з дотриманням вимог Закону України «Про державну службу» (далі – Закон).

Законом встановлені нові вимоги щодо проходження державної служби (вступу на державну службу, призначення на посаду, переведення на іншу посаду, просування по службі, тощо), основною з яких є обов’язкове проведення конкурсу на зайняття вакантної посади державного службовця.

Водночас у статті 41 Закону, серед іншого, визначено, що державний службовець з урахуванням його професійної підготовки та професійної компетентності може бути переведений без обов’язкового проведення конкурсу на рівнозначну або нижчу вакантну посаду в іншому державному органі за рішенням керівника державної служби в державному органі, з якого переводиться державний службовець, та керівника державної служби в державному органі, до якого переводиться державний службовець. Таке переведення здійснюється лише за згодою державного службовця.

На виконання вимог Закону постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2017 року № 15 (із змінами) затверджено Перелік посад державної служби, що прирівнюються до відповідних підкатегорій, що належить взяти до уваги при переведенні державного службовця на іншу посаду без обов’язкового проведення конкурсу.

У секретаріаті Комітету з питань бюджету є тимчасово вакантною (на час відпустки по догляду за дитиною) посада головного консультанта, за якою до обов’язків працівника належать питання державного фінансового контролю та діяльності Рахункової палати, а також участь у підготовці питань виконання державного бюджету і звітності про його виконання, розгляд та підготовка висновків щодо впливу законопроектів на показники бюджетів та їх відповідності бюджетному законодавству за відповідними напрямами.

Для зайняття посади головного консультанта рекомендується Сєрік Наталія Петрівна, громадянка України, 1973 року народження, освіта повна вища – у 1996 році закінчила Київський торговельно-економічний університет за спеціальністю облік і аудит з кваліфікацією економіст з обліку і аудиту.

Трудову діяльність за отриманою спеціальністю розпочала у 1996 році. Починаючи з серпня 2000 року по даний час працює у Міністерстві фінансів України: до жовтня 2013 року – у відділі фінансів культури‚ засобів масової інформації та централізованих заходів Управління фінансів освіти‚ науки‚ культури та засобів масової інформації Департаменту фінансів соціальної сфери на посадах від економіста першої категорії до головного економіста-фінансиста, затим – у відділі нормативного забезпечення казначейського обслуговування бюджету Департаменту державного бюджету на посадах від головного економіста-фінансиста до начальника відділу – заступника начальника управління нормативного забезпечення бюджетного процесу.

Має високий рівень професійних знань та достатній практичний досвід роботи, що відповідає кваліфікаційним вимогам за вакантною посадою, вільно володіє державною мовою, їй присвоєно п’ятий ранг державного службовця.

З огляду на вимоги постанови КМУ від 18.01.2017 р. № 15 (із змінами) посада головного консультанта секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань бюджету є нижчою посадою по відношенню до посади заступника начальника управління - начальника відділу Департаменту державного бюджету Міністерства фінансів України, яку обіймає Сєрік Н.П., що дозволяє порушити питання про її переведення на посаду головного консультанта секретаріату Комітету з питань бюджету без обов’язкового проведення конкурсу.

Попередня згода про переведення на посаду головного консультанта секретаріату Комітету з питань бюджету Сєрік Н.П. надана.

 

 

УХВАЛИЛИ:

1. Керуючись вимогами Закону України «Про державну службу» та статті 55 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», підтримати пропозицію про переведення без обов’язкового проведення конкурсу на посаду головного консультанта секретаріату Комітету з питань бюджету Сєрік Наталію Петрівну, яка працює на посаді заступника начальника управління нормативного забезпечення бюджетного процесу – начальника відділу нормативного забезпечення казначейського обслуговування бюджету Департаменту державного бюджету Міністерства фінансів України, за її попередньою згодою та відповідно до пункту 2 частини першої статті 41 Закону України «Про державну службу» порушити клопотання перед керівником Апарату Верховної Ради України про узгодження з керівником державної служби Міністерства фінансів України питання про таке переведення.

2. Голові Комітету з питань бюджету направити Керівнику Апарату Верховної Ради України відповідне подання та витяг із протоколу цього засідання Комітету.

Голосували: «за» – одноголосно.

Голова Комітету                                                                  Ю.Ю. Арістов

Секретар Комітету                                                              В.В. Цабаль
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку