Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

 

 

Протокол засідання №93 від 17 червня 2021 року

 

 

 

15  год. 00 хв.  м. Київ, вул. Грушевського, 5, зала нарад № 1

Головує: Голова Комітету Арістов Ю.Ю.

Присутні:

Члени Комітету: Гевко В.Л., Копанчук О.Є., Трухін О.М., Цабаль В.В., Батенко Т.І., Герман Д.В., Гончаренко О.О., Драбовський А.Г., Дунаєв С.В., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Кіссе А.І., Лаба М.М., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Пузійчук А.В., Пушкаренко А.М., Саламаха О.І., Северин С.С., Тістик Р.Я., Урбанський А.І., Шпак Л.О.

Всього присутніх – 29 народних депутатів.

Відсутні:

Члени Комітету: Крулько І.І., Лопушанський А.Я., Борт В.П., Гнатенко В.С., Пуртова А.А.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Бурякова Т.С., Войтенко Є.А., Кочубей О.П., Криволап М.К., Новацька О.В., Симончук К.В., Клочкова Т.В., Рощенко С.В.

Запрошені:

від Міністерства фінансів України

Улютін Д.В. – перший заступник Міністра;

від Державного агентства автомобільних доріг України

Кузькін Є.Ю. – перший заступник Голови;

від Міністерства культури та інформаційної політики України

Дуль Я.М. – державний секретар;

від Рахункової палати

Тесленко О.І. – заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

1. Про проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо спрямування частини коштів програми «Велике будівництво» на ремонтно-реставраційні роботи на пам’ятках культурної спадщини, що перебувають у комунальній власності (реєстр. № 5551 від 24.05.2021), поданий народними депутатами України Потураєвим М.Р., Кравчук Є.М., Констанкевич І.М. та іншими, та альтернативні законопроекти реєстр. № 5551-1 від 03.06.2021, поданий народними депутатами України Плачковою Т.М., Загороднім Ю.І., Лис О.Г. та іншими, і реєстр. № 5551-2 від 04.06.2021, поданий народними депутатами України Кравчук Е.М., Потураєвим Є.М., Красовим О.І. та іншими.

2. Про проект Закону України про внесення змін до статті 89 Бюджетного кодексу України (реєстр. № 4692 від 01.02.2021), поданий народними депутатами України Кравчук Є.М., Потураєвим М.Р.

3. Про включення до порядку денного п’ятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання проекту закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування окремих адміністративних зборів за державну реєстрацію у сфері містобудівної діяльності (реєстр. № 5656 від 11.06.2021), поданого народними депутатами України Шуляк О.О., Клочком А.А., Стефанчуком Р.О. та іншими.

4. Про погодження розподілу між місцевими бюджетами субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію інфраструктурних проектів та розвиток об’єктів соціально-культурної сфери (розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 № 626-р) /продовження розгляду/.

5. Про погодження спрямування у 2021 році коштів, отриманих до спеціального фонду державного бюджету за рахунок джерел, визначених пунктом 7 статті 12 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік», на надання субвенції з державного бюджету обласному бюджету Дніпропетровської області на закупівлю нових трамваїв для міст Дніпра та Кривого Рогу (постанова Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 № 607) /повторний розгляд/.

6. Різне.

6.1. Про створення робочої групи з опрацювання питань використання коштів Державного фонду поводження з радіоактивними відходами.

6.2. Кадрове питання /розглянуто після пункту 3 порядку денного/.

 

 

 

 

1. СЛУХАЛИ:

Інформацію державного секретаря Міністерства культури та інформаційної політики України Дуля Я.М. про проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо спрямування частини коштів програми «Велике будівництво» на ремонтно-реставраційні роботи на пам’ятках культурної спадщини, що перебувають у комунальній власності» (реєстр. № 5551 від 24.05.2021 р.), внесений народними депутатами України Потураєвим М.Р., Кравчук Є.М. та іншими, а також альтернативні законопроекти за реєстр. № 5551-1 від 03.06.2021 р., внесений народними депутатами України Плачковою Т.М., Загороднім Ю.І. та іншими, і за реєстр.  5551-2 від 04.06.2021, внесений народними депутатами України Кравчук Є.М., Потураєвим М.Р. та іншими.

Відмітили:

І. До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшов на розгляд проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо спрямування частини коштів програми «Велике будівництво» на ремонтно-реставраційні роботи на пам’ятках культурної спадщини, що перебувають у комунальній власності» за реєстр. № 5551 від 24.05.2021 р. /далі – законопроект № 5551/.

У законопроекті шляхом внесення змін до додатків № 3 та № 6 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» /далі – Закон/ пропонується в межах загального обсягу видатків розвитку, визначених за спеціальним фондом державного бюджету Міністерству культури та інформаційної політики України /далі – МКІП/, передбачити видатки за новою бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів ремонтно-реставраційних та консерваційних робіт стосовно пам’яток культурної спадщини національного значення» /далі – субвенція/ у сумі 1 млрд грн та зменшити на таку суму видатки за бюджетною програмою «Фонд розвитку закладів загальнодержавного значення» (код 3801340).

У зв’язку з цим передбачається доповнити статтю 14 Закону пунктом 25, визначивши, що кошти, отримані до спеціального фонду Державного бюджету України згідно з відповідними пунктами статей 1113 Закону, спрямовуються на надання субвенції.

ІІ. Поряд з тим на розгляд Комітету надійшли альтернативні законопроекти до законопроекту № 5551:

1) проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо фінансування заходів з охорони пам’яток культурної спадщини, що перебувають у комунальній власності, за реєстр. № 5551-1 від 03.06.2021 р. /далі – законопроект
№ 5551-1/
.

У законопроекті № 5551-1 також пропонується шляхом перерозподілу видатків МКІП за спеціальним фондом державного бюджету передбачити видатки розвитку за новою бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів з консервації, реставрації, реабілітації, музеєфікації та ремонту пам’яток культурної спадщини, що перебувають у комунальній власності» в обсязі 1,3 млрд грн (на 0,3 млрд грн більше, ніж у законопроекті № 5551). Для її реалізації на відміну від законопроекту № 5551 видатки МКІП пропонується зменшити за бюджетною програмою «Фонд розвитку закладів загальнодержавного значення» (код 3801340) на 0,7 млрд грн (на 0,3 млрд грн менше, ніж у законопроекті № 5551) та скоротити у повному обсязі видатки за бюджетними програмами «Фінансова підтримка Національної суспільної телерадіокомпанії України» (код 3802080) та «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на створення центрів культурних послуг» (код 3811060) на суму 0,4 млрд грн і 0,2 млрд грн відповідно.

При цьому відповідні зміни пропонується внести до статті 14 Закону, виключивши пункти 21 (щодо надання за рахунок спеціального фонду державного бюджету субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на створення центрів культурних послуг) і 23 (щодо здійснення за рахунок спеціального фонду державного бюджету видатків на фінансову підтримку Національної суспільної телерадіокомпанії України) та визначивши додатково спрямування коштів на надання нової субвенції (за рахунок джерел, визначених пунктом 8 статті 11 Закону);

2) проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо спрямування коштів на ремонтно-реставраційні роботи пам’яток культурної спадщини за реєстр. № 5551-2 від 04.06.2021 р. /далі – законопроект № 5551-2/.

За переважною більшістю положень законопроект № 5551-2 є аналогічним до законопроекту № 5551. Порівняно із законопроектом № 5551 у законопроекті № 5551-2 конкретизована назва субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам відповідно до мети законодавчої ініціативи та визначене її спрямування на реалізацію проектів щодо пам’яток культурної спадщини саме комунальної власності (а саме «субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів ремонтно-реставраційних та консерваційних робіт пам’яток культурної спадщини, що перебувають у комунальній власності»), а також приведені у відповідність до вимог нормопроектуальної техніки та узгоджені з бюджетною методологією додатки до законопроекту.

III. Щодо правових підстав розробки законопроектів № 5551, № 5551-1 і № 5551-2 слід зазначити таке.

В обґрунтуваннях щодо необхідності прийняття кожного із законопроектів, що ставлять за мету сприяння у збереженні пам’яток культурної спадщини місцевого значення, зокрема йдеться про належне виконання завдань Указу Президента України від 18.08.2020 р. № 329/2020 «Про заходи щодо підтримки сфери культури, охорони культурної спадщини, розвитку креативних індустрій та туризму» за напрямом з охорони, відродження та ефективного використання об’єктів культурної спадщини, проекти з ремонтно-реставраційних та консерваційних робіт на яких планується реалізовувати в рамках програми «Велике будівництво».

Варто відмітити, що цим Указом Президента України Кабінету Міністрів України серед іншого доручено забезпечити розроблення та затвердження порядку відбору проектів ремонтно-реставраційних та консерваційних робіт стосовно пам’яток культурної спадщини, у тому числі замків, інших фортифікаційних, оборонних, палацово-паркових комплексів, проектів із реконструкції, будівництва, благоустрою інших об’єктів культурного призначення, які будуть реалізовані в рамках програми «Велике будівництво», сприяння розробленню необхідної проектної та іншої документації та проведенню робіт із консервації, реставрації, реабілітації, музеєфікації, ремонту та пристосування відповідних об’єктів. На виконання такої вимоги постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 № 1214 (із змінами) затверджено Порядок відбору проектів, які будуть реалізовані в рамках програми «Велике будівництво», згідно з яким до участі у відборі допускаються проекти, які включають роботи з реставрації, консервації, ремонту на пам’ятках культурної спадщини державної форми власності, у тому числі з розроблення науково-проектної документації. Наказом МКІП від 18.05.2021 № 337 затверджено перелік проектів, що будуть реалізовані в рамках програми «Велике будівництво» у 2021 році за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті МКІП за бюджетною програмою «Фонд розвитку закладів загальнодержавного значення».

Водночас, за інформацією, розміщеною на офіційному сайті МКІП (https://mkip.gov.ua/news/5497.html), на момент проведення першого відбору проектів з реставрації, консервації, ремонту пам’яток культурної спадщини, у тому числі замків, інших фортифікаційних, оборонних, палацово-паркових комплексів, у рамках проекту «Велика Реставрація» у межах президентської програми «Велике будівництво» було подано 102 проекти комунальної власності з усіх регіонів, що зможуть взяти участь у другому відборі проектів, після внесення змін до відповідного законодавства України.

ІV. Щодо процедури розгляду законопроектів та наданих до них висновків відмічається про таке.

Законопроекти № 5551, № 5551-1 і № 5551-2 на час їх розгляду Комітетом не включено до порядку денного п’ятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання. Тому відповідно до статей 93 і 96 Регламенту Верховної Ради України спочатку необхідно розглянути питання щодо доцільності включення законопроектів до порядку денного п’ятої сесії Верховної Ради України, позитивне вирішення якого буде підставою для розгляду Верховною Радою України законопроектів.

На зазначені законопроекти до Комітету надійшли висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України (далі – ГНЕУ), Комітету Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики, Міністерства фінансів України (дал – Мінфін) та МКІП.

ГНЕУ у своїх висновках до законопроектів № 5551, № 5551-1 і
№ 5551-2 (листи від 01.06.2021 р. № 16/03-2021/177204, від 07.06.2021 № 16/03-2021/184634 і від 07.06.2021 № 16/03-2021/185107) висловлює окремі зауваження до кожного з них та звертає увагу на доцільність отримання експертних висновків Уряду щодо таких законопроектів, враховуючи вимоги статті 116 Конституції України та статті 42 Бюджетного кодексу України /далі
  Кодекс/, за якими розробку та забезпечення виконання затвердженого державного бюджету віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України.

Згідно з частиною третьою статті 52 Кодексу проект закону про внесення змін до закону про державний бюджет може розглядатися у Верховній Раді України лише у разі наявності експертного висновку Мінфіну. При цьому частиною першою статті 52 Кодексу визначено перелік умов внесення змін до закону про державний бюджет, серед яких необхідність оптимізації структури витрат державного бюджету в межах загального обсягу видатків та надання кредитів, затвердженого законом про державний бюджет, для забезпечення ефективного виконання державного бюджету (пункт 7 частини першої статті 52 Кодексу). Предмет регулювання законопроектів узгоджується з вказаною умовою.

За висновками Мінфіну /листи від 07.06.2021 № 07030-04-2/17892 та від 15.06.2021 № 07030-04-2/18920/:

законопроекти № 5551 та № 5551-1 потребують доопрацювання, зважаючи на ряд техніко-юридичних помилок у тексті та додатках, а законопроект № 5551-2, як такий, що є збалансований, може бути розглянутий Верховною Радою України.

Комітет з питань гуманітарної та інформаційної політики /лист від 15.06.2021 № 04-14/17-2021/195624/ за результатами розгляду законопроектів № 5551, № 5551-1 та № 5551-2 на своєму засіданні 9 червня 2021 року (протокол № 66) рекомендує Верховній Раді України відхилити законопроекти № 5551 і № 5551-1, законопроект № 5551-2 прийняти за основу та в цілому.

МКІП згідно з висновками до законопроектів № 5551-1 та № 5551-2 /лист від 14.06.2021 № 1383/20.5/21/ підтримує законопроект № 5551-2, прийняття якого дозволить отримати органам місцевого самоврядування державну підтримку на проведення реставрації, консервації, ремонту пам’яток культурної спадщини, що перебувають у комунальній власності.

На час розгляду законопроектів Комітетом висновки комітетів Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань інтеграції України до Європейського Союзу (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.

Статтею 110 Регламенту Верховної Ради України визначено особливості розгляду альтернативних законопроектів, зокрема Верховна Рада розглядає альтернативні законопроекти на пленарному засіданні одночасно з основним законопроектом, як правило, в порядку черговості їх внесення.

V. За підсумками попереднього опрацювання законопроектів та аналізу висновків щодо них належить зауважити про таке.

1. У законопроектах № 5551, № 5551-1 і № 5551-2 пропонується здійснити перерозподіл видатків розвитку за бюджетними програмами МКІП в межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених йому за спеціальним фондом державного бюджету на 2021 рік. Водночас, лише законопроект № 5551-2 є збалансованим щодо бюджетних показників на відміну від законопроекту № 5551 (в якому не зазначено джерела здійснення видатків за спеціальним фондом державного бюджету за новою бюджетною програмою МКІП) та законопроекту № 5551-1 (оскільки не може бути реалізована законодавча пропозиція щодо скорочення у повному обсязі бюджетних призначень за спеціальним фондом за бюджетною програмою 3802080 у зв’язку з проведенням видатків за такою програмою у січні - травні 2021 року у сумі 26,1 млн грн).

Проте до законопроектів не додано належні фінансово-економічні обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), що вимагаються відповідно до частини першої статті 27 Кодексу та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України, на що також звертають увагу ГНЕУ і Мінфін, зокрема:

не надано пояснень і розрахунків запропонованого у законопроектах обсягу видатків за відповідною новою бюджетною програмою та не запропоновано розподіл субвенції між місцевими бюджетами у додатку № 6 до Закону, як це вимагається згідно з частиною третьою статті 97 Кодексу;

не наведено обґрунтування з відповідними розрахунками у частині поточного стану фінансового забезпечення проектів ремонтно-реставраційних та консерваційних робіт стосовно відповідних пам’яток культурної спадщини національного значення, у тому числі у регіональному та об’єктовому розрізах, пропонованого обсягу фінансового забезпечення таких проектів з урахуванням реальної потреби у коштах;

не вказано можливості та наслідків зменшення видатків за бюджетною програмою «Фінансова підтримка Національної суспільної телерадіокомпанії України» та скасування бюджетної програми «субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на створення центрів культурних послуг».

Довідково: видатки державного бюджету за бюджетними програмами «Фонд розвитку закладів загальнодержавного значення» (код 3801340) і «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на створення центрів культурних послуг» (код 3811060), що вперше передбачені Законом у обсягах 2,3 млрд грн (у тому числі за загальним фондом – 0,6 млрд грн, за спеціальним фондом – 1,7 млрд грн) та 0,2 млрд грн (за спеціальним фондом) відповідно, за даними звітності Казначейства про виконання державного бюджету у січні - травні 2021 року не здійснювалися. За вказаний період 2021 року видатки за бюджетною програмою «Фінансова підтримка Національної суспільної телерадіокомпанії України» (код 3802080) здійснені у сумі 537,2 млн грн, що становить 23,6% бюджетних призначень, у тому числі за спеціальним фондом – 26,1 млн грн (6,5% бюджетних призначень).

Згідно з пунктами 20, 21 та 23 статті 14 Закону джерелом здійснення видатків за вказаними бюджетними програмами визначено плату за ліцензії на провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей (код 22013000), яка за січень - травень 2021 року надійшла до спеціального фонду державного бюджету в обсязі 737,8 млн грн, або лише 9,9% плану на рік і 23% плану на січень - травень.

2. Положення законопроектів № 5551 і № 5551-1 містять численні техніко-юридичні неточності та арифметичні помилки, потребують суттєвого доопрацювання з дотриманням вимог нормотворчої техніки, бюджетної методології та правил підготовки проектів законів про внесення змін до закону про державний бюджет, на що також вказують ГНЕУ і Мінфін, насамперед, необхідно:

привести у відповідність до чинної редакції Закону бюджетні показники у запропонованих змінах до додатка № 3 до Закону, врахувавши зміни до Закону, внесені Законом України від 29.04.2021 р. № 1434-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік», з метою узгодження правових норм і забезпечення збалансованості бюджетних показників;

зазначити номери заголовків додатків до законопроектів та узгодити їх назву із назвою законопроектів, а саме «Додаток №_ до Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо……», а також заголовки змін до додатків до Закону;

у додатку щодо змін до додатка № 3 до Закону відобразити лише рядки з підсумковими показниками головного розпорядника коштів державного бюджету і відповідального виконавця та рядки за бюджетними програми, за якими вносяться зміни (тобто, щодо законопроекту № 5551: за кодами «3800000, 3801000, 3801340» і «3810000, 3811000, 3811070»; щодо законопроекту № 5551–1: за кодами «3800000, 3801000, 3801340, 3802000, 3802080» і «3810000, 3811000, 3811060, 3811070»), виключивши всі інші рядки з відповідними кодами бюджетної класифікації та обсягами видатків за всіма показниками;

у додатку щодо змін до додатку № 6 до Закону також вказати лише зміни в частині нової субвенції за рядком «Всього» (зважаючи на відсутність її розподілу між місцевими бюджетами), а не викладати додаток в новій редакції (тобто, щодо законопроекту № 5551: зберігаються заголовки за формою додатку, а саме «Код бюджету», «Назва місцевого бюджету адміністративно-територіальної одиниці», затим назви «Субвенції з державного бюджету», «Субвенція спеціального фонду на», «реалізацію проектів ремонтно-реставраційних та консерваційних робіт пам’яток культурної спадщини, що перебувають у комунальній власності» та рядок «Всього» із зазначенням обсягу субвенції; щодо законопроекту № 5551-1: крім вказаних вище позицій за субвенціями спеціального фонду додати графу «створення центрів культурних послуг» без зазначення обсягу видатків у рядку «Всього»), виключивши інші рядки за всіма кодами бюджетів з назвами місцевих бюджетів адміністративно-територіальних одиниць та за всіма показниками;

у законопроекті № 5551 – уточнити назву законопроекту, виключивши слова «щодо спрямування частини коштів програми «Велике будівництво» на ремонтно-реставраційні роботи на пам’ятках культурної спадщини, що перебувають у комунальній власності» та узгодити її з назвою субвенції /оскільки відповідна конкретизація назви законопроекту не узгоджується з предметом регулювання законопроекту/. ГНЕУ з цього приводу зазначає, що у Законі і у додатках до нього безпосередньо «програми «Велике будівництво» не передбачено, а у назві субвенції йдеться про «реалізацію проектів ремонтно-реставраційних та консерваційних робіт стосовно пам’яток культурної спадщини національного значення». Поряд з тим, у новому пункті 25 статті 14 Закону слід зазначити джерело здійснення видатків за субвенцією.

3. Законопроект № 5551-2 та додатки до нього викладено з урахуванням зауважень ГНЕУ та Мінфіну до законопроекту № 5551 за належними вимогами щодо підготовки проектів законів про внесення змін до закону про державний бюджет, він містить бюджетні показники відповідно до чинної редакції додатку № 3 до Закону і є збалансованим.

Щодо коду програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету за новою бюджетною класифікацією, потрібно відмітити, що відповідно до вимог частини другої статті 10 Кодексу така класифікація формується Мінфіном за пропозиціями, поданими головними розпорядниками бюджетних коштів, та визначається у законі про державний бюджет і може бути уточнена при внесенні змін до нього. У зв’язку з цим, у додатку № 1 до законопроекту № 5551-2 необхідно зазначити код програмної класифікації та кредитування державного бюджету для нової бюджетної програми – 3811070, що узгоджено з Мінфіном.

Окремо належить відмітити, що Верховна Рада України найближчим часом може розглянути інші законопроекти щодо внесення змін до Закону, відтак у разі їх прийняття до розгляду даного законопроекту залежно від сутності внесених змін до Закону окремі положення та показники законопроекту можуть потребувати уточнення з метою забезпечення узгодженості правових норм.

В обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Молоток І.Ф., Тістик Р.Я., Урбанський А.І., Трухін О.М., Гевко В.Л., Саламаха О.І., а також перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., державний секретар МКІП Дуль Я.М., заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І.

Державний секретар МКІП Дуль Я.М., представляючи на прохання авторів законодавчої ініціативи законопроекти № 5551, № 5551-1 та
№ 5551-2, окремо поінформував, що МКІП не підтримує законопроекти № 5551, № 5551-1 та вважає за доцільне прийняти законопроект № 5551-2, що надасть фінансове забезпечення реставрації об’єктів комунальної власності в рамках програми «Велика реставрація» по всій Україні.

Перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. зазначив, що у Мінфіна немає зауважень до законопроекту № 5551-2, який підтримується як такий, що відповідає бюджетному законодавству та не призведе до порушення Закону про державний бюджет.

При цьому заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І. також висловив позицію Рахункової палати щодо підтримки законопроекту № 5551-2 з поміж трьох законопроектів, що розглядаються.

Голова підкомітету з питань місцевих бюджетів та бюджетної підтримки регіонального розвитку Комітету Саламаха О.І. поінформував про розгляд у підкомітеті законопроектів № 5551, № 5551-1 і № 5551-2 та зазначив, що за підсумками розгляду даного питання у підкомітеті пропонується Комітету прийняти рішення згідно з проектом ухвали /який надано народним депутатам України – членам Комітету/, а саме: рекомендувати Верховній Раді законопроект № 5551 та альтернативні до нього законопроекти № 5551-1 і № 5551-2 включити до порядку денного п’ятої сесії та за результатами їх розгляду в першому читанні законопроект № 5551-2 прийняти за основу і в цілому як закон з необхідними редакційними та техніко-юридичними правками.

Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування пропозицію (озвучену головою підкомітету Саламахою О.І.) ухвалити рішення згідно з розданим проектом ухвали, що було підтримано більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо спрямування частини коштів програми «Велике будівництво» на ремонтно-реставраційні роботи на пам’ятках культурної спадщини, що перебувають у комунальній власності» (реєстр. № 5551 від 24.05.2021 р.), внесений народними депутатами України Потураєвим М.Р., Кравчук Є.М. та іншими, та альтернативні проекти законів за реєстр. № 5551-1 від 03.06.2021 р., внесений народними депутатами України Плачковою Т.М., Загороднім Ю.І. та іншими, і за реєстр. № 5551-2 від 04.06.2021, внесений народними депутатами України Кравчук Є.М., Потураєвим М.Р. та іншими, включити до порядку денного п’ятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання та за результатами їх розгляду в першому читанні прийняти законопроект за реєстр. № 5551-2 за основу і в цілому як закон з необхідними редакційними та техніко-юридичними правками.

Голосували: «за» – 28, «проти» – 0, «утрималися» – 1.

 

2. СЛУХАЛИ:

Інформацію державного секретаря Міністерства культури та інформаційної політики України Дуля Я.М. про проект Закону України про внесення змін до статті 89 Бюджетного кодексу України (реєстр. № 4692 від 01.02.2021 р.), поданий народними депутатами України Кравчук Є.М. та Потураєвим М.Р.

Відмітили:

IДо Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшов на розгляд проект Закону України про внесення змін до статті 89 Бюджетного кодексу України за реєстр. № 4692 /далі – законопроект № 4692/.

Метою законопроекту № 4692, як зазначено у пояснювальній записці до нього, є законодавче врегулювання можливості фінансового забезпечення центрів культурних послуг за рахунок бюджетних коштів.

Для реалізації такої мети у законопроекті № 4692 пропонується уточнити та доповнити перелік видатків, що здійснюються з бюджетів сільських, селищних міських територіальних громад у сфері культури, шляхом внесення до пункту 5 частини першої статті 89 Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/, що передбачає видатки на державні культурно-освітні та театрально-видовищні програми, таких змін:

включити до переліку закладів, що забезпечують виконання державних культурно-освітніх та театрально-видовищних програм, центри культурних послуг, студії та інші заклади культури;

термін «школи естетичного виховання дітей» замінити терміном «мистецькі школи»;

виключити з такого переліку слова «сільські, селищні, міські бібліотеки,…палаци і будинки культури» як такі, що дублюються;

виокремити із переліку таких закладів зоопарки комунальної власності.

II. Щодо процедури розгляду законопроекту та наданих до нього висновків слід відмітити таке.

Законопроект № 4692 на час його розгляду Комітетом не включено до порядку денного п’ятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання. Тому відповідно до статей 93 і 96 Регламенту Верховної Ради України спочатку необхідно розглянути питання щодо доцільності включення законопроекту до порядку денного п’ятої сесії Верховної Ради України, позитивне вирішення якого буде підставою для розгляду Верховною Радою України законопроекту.

На законопроект № 4692 до Комітету надійшли висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України (далі – ГНЕУ), Міністерства фінансів України (далі – Мінфін), комітетів Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики і з питань екологічної політики та природокористування:

ГНЕУ /лист від 04.06.2020 № 16/3-2021/181717, копію якого надано народним депутатам України – членам Комітету/, висловивши зауваження щодо терміну введення в дію законопроекту (у разі його прийняття), вважає за доцільне набрання чинності цим проектом пов’язати з набранням чинності Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про культуру» щодо загальних засад надання населенню культурних послуг» від 29.04.2021 р. № 1432-IX, що сприятиме дотриманню вимог єдності термінології та уникненню розбіжностей в її застосуванні;

Мінфін /лист від 26.02.2021 р. № 07030-02-2/6413, копію якого надано народним депутатам України – членам Комітету/, висловивши окремі зауваження, вказав, що законопроект № 4692 буде мати вплив на показники місцевих бюджетів, оскільки запропонованими змінами розширюється перелік напрямів спрямування видатків, що здійснюються з бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад, та є пов’язаним із законопроектом № 4318, а тому може бути розглянутий Верховною Радою України в першому читанні з урахуванням пропозицій Мінфіну;

згідно з рішеннями комітетів Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики /лист від 10.03.2021 № 04-14/17-2021/85849, копію якого надано народним депутатам України – членам Комітету/ та з питань екологічної політики та природокористування /лист від 19.02.2021 № 04-15/03-2021/53368, копію якого надано народним депутатам України – членам Комітету) пропонується рекомендувати Верховній Раді України законопроект № 4692 прийняти за основу.

На час розгляду законопроекту у Комітеті висновки комітетів Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань інтеграції України до Європейського Союзу (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.

III. Щодо правових підстав розробки законопроекту № 4692 належить звернути увагу на таке.

Суб’єктами права законодавчої ініціативи визначено, що прийняття законопроекту обумовлене впровадженням низки заходів з надання населенню якісних та доступних культурних послуг, зокрема шляхом створення центрів культурних послуг, а також необхідністю узгодження пункту 5 частини першої статті 89 Кодексу із нормами законодавства про культуру, про освіту, про тваринний світ для конкретизації напрямів, за якими здійснюються видатки з бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад.

Підставою для включення до переліку закладів для виконання державних культурно-освітніх та театрально-видовищних програм «центрів культурних послуг» у пояснювальній записці до законопроекту було названо зареєстрований у Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про культуру» щодо загальних засад надання населенню культурних послуг» (реєстр. № 4318), яким до правового поля вводиться, зокрема, поняття «центр культурних послуг». Тому Мінфіном було вказано на необхідність взаємоузгодженого розгляду законопроектів.

Слід зазначити, що законопроект № 4318 прийнято Верховною Радою України 29 квітня 2021 року в цілому як Закон України № 1432-IX (далі  Закон України № 1432-IX), який опублікований 4 червня 2021 р. і набирає чинності через шість місяців з дня його опублікування (з 4 грудня 2021 року).

Зважаючи на зазначене та враховуючи висновок ГНЕУ, термін набрання чинності відповідним законом, визначений у законопроекті № 4692 (з дня, наступного за днем його опублікування), доцільно узгодити з терміном набрання чинності Законом України № 1432-IX.

IV. Щодо положень законопроекту № 4692 за підсумками його попереднього опрацювання та висновків щодо нього варто зауважити таке.

1. Законом України № 1432- IX визначено, зокрема, що:

центр культурних послуг – це багатофункціональний заклад культури, що має зручне розташування для відвідування жителями територіальної громади/суміжних територіальних громад, забезпечений кваліфікованими кадрами, має сучасну матеріально-технічну базу та спроможний забезпечувати надання комплексу культурних послуг, консультаційної, інформаційної допомоги, доступ до користування приміщеннями та обладнанням для творчості, неформального навчання та спілкування жителів територіальної громади з урахуванням чисельності, вікового, статевого, національного, соціального, професійного складу населення, мінімальних стандартів забезпечення населення культурними послугами;

такі центри утворюються за рішенням ради відповідної територіальної громади або спільним рішенням рад суміжних територіальних громад з метою створення умов для забезпечення населення культурними послугами, раціонального та ефективного використання наявних ресурсів і матеріально-технічної бази закладів культури базової мережі місцевого рівня, їх модернізації;

методичні рекомендації щодо організації функціонування центру культурних послуг затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах культури та мистецтв.

Таким чином, є ризики щодо досягнення задекларованої авторами мети законопроекту (а саме: врегулювання питань, пов’язаних із виконанням Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» в частині можливості фінансового забезпечення центрів культурних послуг за рахунок бюджетних коштів) серед іншого з огляду на те, що всі нормативно-правові акти на виконання Закону України № 1432-IX вводяться в дію одночасно із набранням ним чинності, а для прийняття органами місцевого самоврядування (особливо суміжних територіальних громад) рішення про утворення нового закладу (центр культурних послуг) також потрібен певний період.

2. Незважаючи, що згідно з частиною третьою статті 9 Закону України «Про культуру» в Україні гарантується можливість утворення різних за формою власності та видами діяльності у сфері культури закладів культури, серед яких і такий заклад як «студія», пропозиція про включення до переліку видатків, що здійснюються з бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад у сфері культури, нових закладів «студії» не повною мірою обґрунтована, оскільки за висновком Мінфіну термін «студія» відсутній у чинному законодавстві і потребує подальшого унормування.

3. Окремо слід зазначити про категорію закладів «мистецькі школи», що з огляду на положення законодавства про освіту, замінили «школи естетичного виховання дітей» і їх пропонується зберегти у складі видатків у розділі «культура». Законом України № 1432- IX встановлено, що до базової мережі закладів у сфері культури поряд із закладами культури належать заклади освіти у сфері культури (мистецькі школи, мистецькі ліцеї, фахові мистецькі коледжі, заклади вищої мистецької освіти).

При цьому, питання функціонування таких закладів, що належать до категорії спеціалізованої освіти мистецького спрямування, регулюються законами у сфері освіти. Тому «мистецькі ліцеї, фахові мистецькі коледжі, заклади вищої мистецької освіти», зважаючи на їх функціональне призначення, віднесено у Кодексі та у бюджетній класифікації до розділу «освіта». У свою чергу діяльність мистецьких шкіл, як закладів спеціалізованої мистецької освіти, що надають початкову мистецьку освіту, регулюється Законом України «Про позашкільну освіту».

Зважаючи, що у статтях 87, 89, 90 Кодексу видатки розмежовані між бюджетами та систематизовані за функціями держави відповідно до законодавства України і міжнародних стандартів (таким чином побудована і застосовується всіма учасниками бюджетного процесу функціональна класифікація видатків та кредитування бюджету), мистецькі школи мають бути віднесені до розділу «освіта» та її підрозділу «позашкільна освіта», тобто до підпункту «д» пункту 2 частини першої статті 89 Кодексу.

4. У пояснювальній записці до законопроекту визначено, що реалізація законопроекту у поточному році не передбачає додаткових асигнувань з державного бюджету. Тобто, у наступних бюджетних періодах такі додаткові видатки можливі, адже у пункті 2 розділу II Закону України № 1432-IX Кабінету Міністрів України доручається підготувати пропозиції щодо запровадження культурної субвенції з державного бюджету для фінансового забезпечення надання базового набору культурних послуг та внести їх на розгляд Верховної Ради України (довідково: згідно із Законом України № 1432-IX базовий набір культурних послуг – перелік, зміст та обсяг культурних послуг, які обов’язково мають надаватися жителям територіальної громади для забезпечення доступу до читання та інформації, музейних предметів, кінофільмів, можливостей для творчого самовираження, мистецької освіти).

Разом з тим, включення до переліку видатків на державні культурно-освітні та театрально-видовищні програми, що здійснюються з бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад, нових закладів (таких як центри культурних послуг, студії та інші заклади культури) може потребувати додаткових коштів з бюджетів місцевого самоврядування на утворення та забезпечення діяльності таких закладів, про що також відмічається у висновку Мінфіну до законопроекту. Однак, до законопроекту не надано належних фінансово-економічних обґрунтувань (включаючи відповідні розрахунки) та пропозицій змін до законодавчих актів України щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості бюджету, що вимагаються у частині першій статті 27 Кодексу та частині третій статті 93 Регламенту Верховної Ради України.

Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування, відмічаючи, що пропозиція виокремити видатки на зоопарки комунальної власності з переліку видатків на державні культурно-освітні та театрально-видовищні програми не суперечить вимогам природоохоронного законодавства, звертає увагу, що відсутність фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) щодо впливу цих змін на показники бюджетів унеможливлює визначити рівень фінансового навантаження від утримання зоопарків комунальної власності на бюджети сільських, селищних, міських територіальних громад, і не виключає необхідності залучення коштів з державного бюджету для повного утримання та забезпечення функціонування зоопарків комунальної власності.

5. Міністерство культури та інформаційної політики України у зверненні до Комітету наголошує, що законопроект № 4692 є актуальним для міністерства.

6. Зважаючи, що положення законопроекту № 4692 системно пов’язані та похідні від положень Закону України № 1432-IX, що набирає чинності з 4 грудня 2021 року, такі закони мають вводитися в дію одночасно. Тому пункт 2 законопроекту належить викласти у такій редакції: «2. Цей Закон набирає чинності одночасно з набранням чинності Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про культуру» щодо загальних засад надання населенню культурних послуг» від 29 квітня 2021 року № 1432-IX».

В обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Молоток І.Ф., Кузбит Ю.М., а також перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І., державний секретар Міністерства культури та інформаційної політики України Дуль Я.М.

Перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. висловився за підтримку законопроекту № 4692 за умови доопрацювання його положень з урахуванням викладених в експертному висновку Мінфіну зауважень.

Заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І. не висловив зауважень щодо зазначеного законопроекту.

Голова підкомітету з питань бюджетної політики та удосконалення положень Бюджетного кодексу України Комітету Кузбит Ю.М. за результатами опрацювання даного питання у підкомітеті з урахуванням проведеного обговорення вніс пропозицію підтримати таке рішення Комітету, а саме: рекомендувати Верховній Раді законопроект № 4692 включити до порядку денного п’ятої сесії Верховної Ради і за результатами його розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням такої пропозиції:

пункт 2 викласти в такій редакції: «Цей Закон набирає чинності одночасно з набранням чинності Законом України «Про внесення змін до Закону України "Про культуру" щодо загальних засад надання населенню культурних послуг» від 29 квітня 2021 року № 1432-ІХ» /проект ухвали надано народним депутатам України – членам Комітету/.

Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування таку пропозицію (озвучену головою підкомітету Кузбитом Ю.М.), яка була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до статті 89 Бюджетного кодексу України за реєстр. № 4692 від 01.02.2021 р., поданий народними депутатами України Кравчук Є.М. та Потураєвим М.Р., включити до порядку денного п’ятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання і за результатами його розгляду в першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням такої пропозиції: пункт 2 викласти в такій редакції: «2. Цей Закон набирає чинності одночасно з набранням чинності Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про культуру» щодо загальних засад надання населенню культурних послуг» від 29 квітня 2021 року № 1432-IX».

Відповідно у разі прийняття законопроекту за реєстр. № 4692 Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні відповідного закону належить внести до нього необхідні редакційні і техніко-юридичні правки, пов’язані з ухваленим Комітетом рішенням щодо зазначеного законопроекту.

Голосували: «за» 25, «проти» 1, «утрималися» 3.

3. СЛУХАЛИ:

Інформацію голови підкомітету з питань бюджетної політики та удосконалення положень Бюджетного кодексу України Комітету з питань бюджету Кузбита Ю.М. про включення до порядку денного п’ятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування окремих адміністративних зборів за державну реєстрацію у сфері містобудівної діяльності за реєстр. № 5656 від 11.06.2021 р., поданого народними депутатами України Шуляк О.О., Клочком А.А., Стефанчуком Р.О. та іншими.

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) надійшов на розгляд проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування окремих адміністративних зборів за державну реєстрацію у сфері містобудівної діяльності за реєстр. № 5656 від 11.06.2021 р., поданий народними депутатами Шуляк О.О., Клочком А.А., Стефанчуком Р.О. та іншими (далі – законопроект № 5656).

Законопроектом № 5656, як зазначається у пояснювальній записці до нього, пропонується здійснити перерозподіл надходжень державного та місцевих бюджетів у зв’язку з передачею повноважень державним реєстраторам з надання адміністративних послуг у сфері містобудівної діяльності щодо підтвердження державою фактів отримання права на виконання підготовчих та будівельних робіт, зміни у відомостях про таке право, зупинення, поновлення, припинення права на виконання підготовчих та будівельних робіт, завершення підготовчих робіт з демонтажу (знесення) об’єкта нерухомого майна (будинку, будівлі, споруди), прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів.

Законопроект № 5656 є системно пов’язаним і похідним від поданого тими ж суб’єктами права законодавчої ініціативи проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності за реєстр. № 5655 від 11.06.2021 р, який за визначенням авторів спрямований на комплексне реформування сфери містобудування. Тому такі законопроекти мають розглядатися взаємоузгоджено.

При цьому на засіданні Погоджувальної ради 14.06.2021 р. було ініційоване питання про необхідність включення зазначених законопроектів до порядку денного п’ятої сесії Верховної Ради України та скорочення наполовину строку внесення альтернативних законопроектів.

В обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Кузбит Ю.М., Молоток І.Ф.

Голова з питань бюджетної політики та удосконалення положень Бюджетного кодексу України Комітету Кузбит Ю.М запрононував підтримати таке рішення Комітету: рекомендувати Верховній Раді України законопроект № 5656 включити до порядку денного п’ятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання та скоротити наполовину строк внесення альтернативних законопроектів (проект ухвали надано народним депутатам України – членам Комітету).

Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування таку пропозицію (озвучену головою підкомітету Кузбитом Ю.М.), яка була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування окремих адміністративних зборів за державну реєстрацію у сфері містобудівної діяльності за реєстр. № 5656 від 11.06.2021 р., поданий народними депутатами Шуляк О.О., Клочком А.А., Стефанчуком Р.О. та іншими, включити до порядку денного п’ятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання та скоротити наполовину строк внесення альтернативних законопроектів.

Голосували: «за» – 25, «проти» – 2, «утрималися» – 2.

4. СЛУХАЛИ:

Інформацію першого заступника Міністра фінансів України Улютіна Д.В. про погодження розподілу між місцевими бюджетами у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію інфраструктурних проектів та розвиток об’єктів соціально-культурної сфери (далі – субвенція) відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 р. № 626-р /продовження розгляду/.

Відмітили:

Голова Комітету Арістов Ю.Ю. оголосив про продовження розгляду даного питання (зазначене питання було заслухано 16 червня 2021 року (протокол № 92), проте прийняття рішення було відкладено (оголошено перерву у розгляді даного питання).

Першим заступником Міністра фінансів України Улютіним Д.В. було зазначено таке:

Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження від 16.06.2021 р. № 626-р про розподіл у 2021 році субвенції з метою реалізації інфраструктурних проектів;

розподіл здійснено за пропозиціями обласних державних адміністрацій, які надали свої пропозиції до переліку об’єктів;

до переліку були включені нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт та ремонт об’єктів комунальної власності (за винятком адміністративних будинків), транспортної інфраструктури та соціально-культурної сфери.

Заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І. не висловив зауважень щодо зазначеного розподілу субвенції.

Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поінформував, що таке питання не розглядалося у профільному підкомітеті, та звернувся до народних депутатів України – членів Комітету визначитися шляхом голосування щодо погодження розподілу між місцевими бюджетами субвенції згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 р. № 626-р. Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України, погодити розподіл між місцевими бюджетами у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію інфраструктурних проектів та розвиток об’єктів соціально-культурної сфери згідно з пунктом 1 та додатком до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 р. № 626-р.

Голосували: «за» – 28, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 1.

 

5. СЛУХАЛИ:

Інформацію першого заступника Голови Державного агентства автомобільних доріг України Кузькіна Є.Ю. про погодження спрямування у 2021 році коштів, отриманих до спеціального фонду державного бюджету за рахунок джерел, визначених пунктом 7 статті 12 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік», на надання субвенції з державного бюджету обласному бюджету Дніпропетровської області на закупівлю нових трамваїв для міст Дніпра та Кривого Рогу (згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 № 607) /повторний розгляд/.

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) повторно надійшло звернення Міністерства інфраструктури України (далі – Мінінфраструктури) від 17.06.2021 р. № 2186/37/14-21 (копію звернення надано народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження надання субвенції з державного бюджету обласному бюджету Дніпропетровської області на закупівлю нових трамваїв для міст Дніпра та Кривого Рогу згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 р. № 607 «Деякі питання спрямування коштів державного бюджету на закупівлю нових трамваїв для мм. Дніпра та Кривого Рогу» (далі – постанова КМУ № 607).

Постановою КМУ № 607 згідно з пунктом 1 встановлено, що кошти, отримані до спеціального фонду державного бюджету за рахунок джерел, визначених пунктом 7 статті 12 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (далі – Закон), спрямовуються у 2021 році Мінінфраструктури в розмірі 1.200.000 тис. гривень за рахунок залишку коштів, джерелом формування яких були надходження спеціального фонду державного бюджету, передбачені на здійснення заходів, визначених пунктом 4 частини третьої статті 24-2 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс), який утворився станом на 1 січня 2021 року, для надання субвенції з державного бюджету обласному бюджету Дніпропетровської області на закупівлю нових трамваїв для міст Дніпра та Кривого Рогу у сумі 1.200.000 тис. гривень шляхом установлення Мінінфраструктури за спеціальним фондом державного бюджету обсягу видатків розвитку (загальнодержавні видатки та кредитування) за новою бюджетною програмою).

Прийняття такого рішення Уряду та наступне його погодження з Комітетом обумовлене нормами пункту 16 статті 14 Закону, згідно з яким передбачено спрямування коштів спеціального фонду державного бюджету на фінансове забезпечення заходів із забезпечення безпеки дорожнього руху відповідно до державних програм у сумі 2.385.791,9 тис. гривень та, як виняток з положень статті 24-2 Кодексу, на закупівлю нових трамваїв для міст Дніпро та Кривий Ріг у сумі 1.200.000 тис. гривень і на розвиток комунальної інфраструктури, у тому числі на придбання комунальної техніки, у сумі 100.000 тис. гривень за рішенням Кабінету Міністрів України (у разі потреби з відкриттям нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам), погодженим з Комітетом (за рахунок джерел, визначених пунктом 7 статті 12 Закону).

Довідково: згідно з пунктом 7 статті 12 Закону джерелом формування спеціального фонду Державного бюджету України на 2021 рік у частині фінансування є залишок коштів, джерелом формування яких були надходження спеціального фонду державного бюджету, передбачені на здійснення заходів, визначених пунктом 4 частини третьої статті 24-2 Кодексу, який утворився на 1 січня 2021 року.

За інформацією Міністерства фінансів України (лист від 06.04.2021 № 06040-02-2/11062) зазначений залишок коштів, джерелом формування яких у 2020 році були надходження, визначені частиною другою статті 24-2 Кодексу та є джерелом формування державного дорожнього фонду у складі спеціального фонду державного бюджету, що утворився на 01.01.2021 р., становить 3.685,79 млн грн.

Постановою КМУ № 607 згідно з пунктом 2 на вимоги частини другої статті 97 Кодексу затверджено Порядок та умови надання у 2021 році субвенції з державного бюджету обласному бюджету Дніпропетровської області на закупівлю нових трамваїв для мм. Дніпра та Кривого Рогу, згідно з якими, зокрема, визначено, що:

умовою надання субвенції є її спрямування на створення, приріст або оновлення основних фондів комунальної власності;

передача придбаних трамваїв на баланс комунальних підприємств здійснюється в установленому законодавством порядку;

розпорядники субвенції під час закупівлі нових трамваїв можуть здійснювати попередню оплату у розмірі до 100 відсотків їх вартості з урахуванням положень бюджетного законодавства.

У зверненні щодо погодження спрямування коштів Мінінфраструктури посилається на лист Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 26.05.2021 № 19-2242/0/2-21 до Прем’єр–міністра України (копію листа надано народним депутатам України – членам Комітету). У цьому листі облдержадміністрацією, серед іншого, відмічено, що затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 21.12.2020 року № 1287 Державна програма підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2023 року не передбачає заходів з підвищення рівня безпеки дорожнього руху шляхом оновлення парку трамвайних вагонів та потребує внесення відповідних змін.

Разом з тим, надіслані Мінінфраструктури до Комітету матеріали не містять фінансово-економічних розрахунків, пов’язаних з визначенням саме такого обсягу субвенції, обґрунтування щодо можливої вартості трамваїв і кількості трамваїв, що можуть бути придбані, а також немає пояснень чи аналітичної інформації, зокрема з приводу оцінки потреби зазначених міст у оновленні парку таких транспортних засобів (з урахуванням діючого парку трамвайних вагонів), закупівлі трамвайних вагонів у вітчизняного виробника, можливостей участі бюджетів цих міст у їх придбанні.

Крім того, слід звернути увагу, що згідно з вимогами бюджетного законодавства щодо формування та використання коштів спеціального фонду бюджету видатки спеціального фонду бюджету здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету, розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та провадять витрати за спеціальним фондом виключно в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету, а на кінець бюджетного періоду Казначейство зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення (частини третя та восьма статті 13, частина четверта статті 23, частина друга статті 48, частина друга статті 57 Кодексу).

В обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Урбанський А.І., а також перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І. та перший заступник Голови Державного агентства автомобільних доріг України Кузькін Є.Ю.

При цьому перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. і заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І. не висловили заперечень чи зауважень щодо зазначеного спрямування коштів.

Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поінформував, що таке питання не розглядалося у профільному підкомітеті, та звернувся до народних депутатів України – членів Комітету визначитися шляхом голосування щодо погодження встановленого постановою КМУ № 607 спрямування у 2021 році коштів, отриманих до спеціального фонду державного бюджету», на надання субвенції обласному бюджету Дніпропетровської області на закупівлю нових трамваїв для міст Дніпра та Кривого Рогу у сумі 1,2 млрд гривень, з дотриманням вимог Кодексу щодо спеціального фонду бюджету. За результатами голосування така пропозиція була підтримана одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами пункту 16 статті 14 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік», погодити визначене згідно з пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 р. № 607 спрямування у 2021 році коштів, отриманих до спеціального фонду державного бюджету за рахунок джерел, визначених пунктом 7 статті 12 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік», на надання субвенції з державного бюджету обласному бюджету Дніпропетровської області на закупівлю нових трамваїв для міст Дніпра та Кривого Рогу у сумі 1.200.000 тис. гривень шляхом установлення Міністерству інфраструктури України за спеціальним фондом державного бюджету обсягу видатків розвитку (загальнодержавні видатки та кредитування) за новою бюджетною програмою (з урахуванням необхідності дотримання вимог, встановлених частинами третьою та восьмою статті 13, частиною четвертою статті 23, частиною другою статті 48 та частиною другою статті 57 Бюджетного кодексу України).

Голосували: «за» одноголосно.

6. Різне.

6.1. СЛУХАЛИ:

Інформацію голови підкомітету з питань видатків державного бюджету Забуранної Л.В. про створення робочої групи з опрацювання питань використання коштів Державного фонду поводження з радіоактивними відходами.

Відмітили:

До Комітету з питань бюджету (далі – Комітет) надійшло звернення народного депутата України – голови підкомітету з питань видатків державного бюджету Забуранної Л.В. від 15.06.2021 № 417д9/5-2021/196279(546811) /копію звернення надано народним депутатам України – членам Комітету/ з пропозицією розглянути питання про створення у Комітеті робочої групи з опрацювання питань використання коштів Державного фонду поводження з радіоактивними відходами.

У зверненні, зокрема, відмічено, що на засіданні Комітету 17 лютого 2021 року було розглянуто питання щодо погодження спрямування у 2021 році коштів Державного фонду поводження з радіоактивними відходами і відповідно було прийнято рішення погодити спрямування на реалізацію бюджетної програми щодо виконання робіт у сфері поводження з радіоактивними відходами неядерного циклу, будівництво комплексу «Вектор» та експлуатацію його об’єктів коштів спеціального фонду державного бюджету щодо Державного фонду поводження з радіоактивними відходами, як це визначено положеннями Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік».

Також звернуто увагу, що таке рішення Комітету було прийнято, хоча кошти Фонду щороку використовуються на дуже низькому рівні (у 2019 році – 46,9%, у 2020 році – 31% річного плану), що свідчить, як про неналежну організацію роботи у сфері поводження з радіоактивними відходами, так і про неефективне використання бюджетних коштів. Як наслідок, відтерміновується виконання Стратегії поводження з радіоактивними відходами в Україні, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 19.08.2009 № 990-р, що посилює ризики неналежного реагування на існуючі виклики у сфері поводження з радіоактивними відходами та зростання обсягів витрат на виконання таких заходів у майбутньому.

Враховуючи суспільний резонанс та увагу засобів масової інформації до даного питання, з метою недопущення невідворотних наслідків у сфері поводження з радіоактивними відходами в частині ефективності використання коштів державного бюджету, передбачених на зазначені цілі, голова підкомітету Забуранна Л.В. запропонувала, керуючись статтею 15 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», створити у Комітеті робочу групу з опрацювання питань використання коштів Державного фонду поводження з радіоактивними відходами за участю народних депутатів України – членів Комітету із залученням представників зацікавлених міністерств, центральних органів виконавчої влади.

Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування озвучену головою підкомітету Забуранною Л.В пропозицію щодо створення у Комітеті з питань бюджету робочої групи з опрацювання питань щодо використання коштів Державного фонду поводження з радіоактивними відходами. Така пропозиція була підтримана одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету.

Голосували: «за» – одноголосно.

Після завершення голосування, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. зазначив, що на цьому засіданні також пропонується визначитися з кандидатурою на голову робочої групи, і звернувся до членів Комітету внести пропозицію щодо кандидатури та відповідно проголосувати.

Народний депутат України – член Комітету Урбанський А.І. запропонував обрати головою робочої групи з опрацювання питань щодо використання коштів Державного фонду поводження з радіоактивними відходами голову підкомітету з питань видатків державного бюджету Забуранну Л.В.

Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування таку пропозицію (озвучену народним депутатом Урбанським А.І.), що була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

Голосували: «за» – 28, «проти» – 0, «утрималися» – 1.

6.2. Кадрове питання.

СЛУХАЛИ:

Інформацію Голови Комітету Арістова Ю.Ю. про зайняття вакантної посади у секретаріаті Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /розглянуто після пункту 3 порядку денного/.

Відмітили:

На зайняття вакантної посади головного консультанта у секретаріаті Комітету з питань бюджету за результатами конкурсного відбору, що згідно з розпорядженням Керівника Апарату Верховної Ради від 30.03.2021 р № 461-к проводився в Апараті Верховної Ради України (відповідно до норм, встановлених Законом України «Про державну службу» та Порядком проведення конкурсу на зайняття посад державної служби, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2016 року № 246), рекомендується переможець конкурсу Новацька Олена Василівна.

Новацька Олена Василівна, громадянка України, 1984 року народження, освіта повна вища – у 2006 році закінчила Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана за спеціальністю «фінанси» з кваліфікацією магістра з фінансів, у 2010 році – Київський національний університет імені Тараса Шевченка за спеціальністю «правознавство» з кваліфікацією юриста (з відзнакою).

Трудову діяльність розпочала у 2006 році, працюючи до лютого 2015 року на посадах провідного та головного економіста в Департаменті фінансів Київської міської державної адміністрації. З лютого 2015 року розпочала свою роботу на посаді старшого консультанта у секретаріаті Комітету з питань бюджету. На даний час працює на посаді головного консультанта, призначення на яку відбулося шляхом укладення контракту про проходження державної служби на період дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19.

За час роботи у секретаріаті Комітету з питань бюджету зарекомендувала себе як відповідальний, добросовісний та активний працівник, посадові обов’язки і доручення керівництва виконує своєчасно та якісно, постійно працює над підвищенням свого фахового рівня. Має належний рівень професійних знань та практичний досвід роботи, що відповідає кваліфікаційним вимогам за посадою.

Новацька О.В. успішно пройшла конкурсне випробування та відповідно до розпорядження Апарату Верховної Ради України від 12.05.2021 р. № 683-к «Про визначення переможців конкурсу на зайняття посад державної служби в Апараті Верховної Ради України» визначена переможцем конкурсу на зайняття посади головного консультанта секретаріату Комітету з питань бюджету і згідно з листом в.о. Керівника Апарату Верховної Ради України від 17.05.2021 р. № 20/6-2021/159079 пропонується для розгляду Комітетом з питань бюджету на зайняття вакантної посади.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати для зарахування на посаду головного консультанта секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань бюджету – Новацьку Олену Василівну, як переможця конкурсу на зайняття цієї посади.

2. Голові Комітету з питань бюджету направити в.о. Керівника Апарату Верховної Ради України відповідне подання та витяг із протоколу цього засідання Комітету.

Голосували: «за» – одноголосно.

Голова Комітету                                                                 Ю.Ю. Арістов

Секретар Комітету                                                              В.В. Цабаль

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку