Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

 

 

Протокол засідання №96 від 15 липня 2021 року

 

 

 

12  год. 00 хв.  м. Київ, вул. Грушевського, 5, зала нарад № 1

Головує: Голова Комітету Арістов Ю.Ю.

Присутні:

Члени Комітету: Крулько І.І., Гевко В.Л., Копанчук О.Є., Трухін О.М., Цабаль В.В., Батенко Т.І., Борт В.П., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Гончаренко О.О., Драбовський А.Г., Дунаєв С.В., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Кіссе А.І., Лаба М.М., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Пушкаренко А.М., Саламаха О.І., Северин С.С., Тістик Р.Я., Урбанський А.І., Шпак Л.О.

Всього присутніх – 31 народний депутат.

Відсутні:

Члени Комітету: Лопушанський А.Я., Пуртова А.А., Пузійчук А.В.*

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Бурякова Т.С., Андросюк Н.В., Войтенко Є.А., Кочергіна Н.В., Кочубей О.П., Криволап М.К., Симончук К.В., Стадник М.В., Клочкова Т.В., Рощенко С.В.

Запрошені:

від Міністерства фінансів України

Кава О.С. – заступник Міністра;

Рожкова Л.О. – директор Департаменту видатків бюджету органів влади;

Гливка А.О. – радник Міністра;

від Міністерства розвитку громад та територій України

Чернишов О.М. – Міністр;

____________________________________

*народний депутат України – член Комітету Пузійчук А.В. не зареєструвався у списку присутніх на засіданні Комітету народних депутатів України – членів Комітету та участі у голосуванні не брав, але взяв участь в обговоренні питань порядку денного.

від Управління державної охорони України

Пискун І.В. – заступник начальника;

від Міністерства соціальної політики України

(Мінсоцполітики)

Котик Є.Д. – в.о. Міністра /наказ Мінсоцполітики від 08.07.2021 № 393/;

від Рахункової палати

Тесленко О.І. – заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

1. Про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Міністерству розвитку громад та територій (розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.07.2021 № 744-р) /повторний розгляд, питання розглянуто після пункту 2 порядку денного/*.

2. Про погодження розподілу коштів, передбачених у державному бюджеті за бюджетною програмою 6601030 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Управління державної охорони України» на 2021 рік (розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 № 761-р) /включено до порядку денного додатково за пропозицією голови підкомітету з питань бюджетної політики та удосконалення положень Бюджетного кодексу України Кузбита Ю.М., питання розглянуто першим/.

3. Про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Міністерству соціальної політики (розпорядження Кабінету Міністрів України від 15.07.2021 № 779-р) /включено до порядку денного додатково за пропозицією голови підкомітету з питань видатків державного бюджету Забуранної Л.В./.

4. Різне.

Про створення робочої групи для розробки рекомендацій щодо шляхів фінансового забезпечення будівництва, реконструкції, капітального ремонту спортивних стадіонів у територіальних громадах (для масового спорту) /включено до порядку денного додатково за пропозицією народного депутата України Пасічного О.С./.

_____________________

*Довідково: відповідно до частини п’ятої статті 44 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» прийняті комітетом акти можуть бути переглянуті, якщо за це проголосує більшість від затвердженого Верховною Радою України складу членів комітету.

 

Перш ніж почати розгляд питання про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Міністерству розвитку громад і територій України, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поінформував народних депутатів України – членів Комітету про те, що на засіданні Комітету 14 липня п.р. за результатами розгляду такого питання не було прийнято позитивного рішення, водночас до Комітету додатково звернувся Міністр розвитку громад та територій України Чернишов О.М. з проханням щодо повторного розгляду. Затим Голова Комітету Арістов Ю.Ю. надав слово для доповіді Міністру розвитку громад та територій України Чернишову О.М.

1. СЛУХАЛИ:

Інформацію Міністра розвитку громад та територій України Чернишова О.М. про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Міністерству розвитку громад та територій на 2021 рік (згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.07.2021 № 744-р) /повторний розгляд, питання розглянуто після пункту 2 порядку денного/.

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) надійшли звернення Міністерства розвитку громад та територій України (далі – Мінрегіон) від 09.07.2021 № 7/14.5.1/10078-21 та від 15.07.2021 № 1/14.5.2/2634-21 (копії звернень надано народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження перерозподілу видатків державного бюджету відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.07.2021 № 744-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству розвитку громад та територій на 2021 рік для функціонування органів архітектурно-будівельного контролю та нагляду» (далі – розпорядження КМУ № 744-р).

Комітетом погодження перерозподілу видатків державного бюджету за бюджетними програмами в межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника коштів державного бюджету здійснюється відповідно до частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс). Згідно із зазначеною вимогою Кодексу перерозподіл видатків державного бюджету здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Такий порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами).

Відповідно до вищевказаних вимог Кодексу пунктом 1 розпорядження КМУ № 744-р пропонується здійснити в межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Мінрегіону на 2021 рік у загальному фонді державного бюджету, перерозподіл видатків державного бюджету у сумі 71 484,1 тис. грн (у тому числі видатки споживання – 69 008,6 тис. грн, з них оплата праці – 52 628,4 тис. грн, комунальні послуги та енергоносії – 1 727,4 тис. грн; видатки розвитку – 2 475,5 тис. грн) шляхом:

зменшення обсягу видатків за бюджетною програмою 2757010 «Керівництво та управління у сфері виконання дозвільних та реєстраційних функцій у будівництві» (відповідальний виконавець бюджетної програми – Державна сервісна служба містобудування України);

збільшення обсягу видатків за бюджетною програмою 2758010 «Керівництво та управління у сфері архітектурно-будівельного контролю та нагляду» (відповідальний виконавець бюджетної програми – Державна інспекція містобудування України).

Міністерству фінансів доручено після погодження зазначеного перерозподілу видатків з Комітетом забезпечити внесення відповідних змін до розпису державного бюджету.

Довідково: за даними звітності Казначейства за січень-травень 2021 року видатки за загальним фондом державного бюджету фактично проведено за бюджетними програмами:

2757010 – в обсязі 1 523,6 тис. грн, або 2,1% плану на рік (визначено в обсязі 73 008 тис. грн, з них видатки споживання – 70 478 тис. грн /у тому числі оплата праці – 53 784 тис. грн, комунальні послуги та енергоносії – 1 750 тис. грн/, видатки розвитку – 2 530 тис. грн) та 5,9% плану на звітний період;

2758010 – в обсязі 34 650,6 тис. грн, або 25,6% плану на рік (визначено в обсязі 135 487,8 тис. грн, з них видатки споживання – 130 887,8 тис. грн /у тому числі оплата праці – 99 884,5 тис. грн, комунальні послуги та енергоносії – 3 250 тис. грн/, видатки розвитку – 4 600 тис. грн) та 72,4% плану на звітний період.

Щодо вказаного перерозподілу видатків державного бюджету слід зазначити таке:

1. Постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2020 № 1340 «Деякі питання функціонування органів архітектурно-будівельного контролю та нагляду» (далі – постанова КМУ № 1340) (копію надано народним депутатам України – членам Комітету) визначено наступне:

ліквідовано Державну інспекцію містобудування (далі – ДІМ) та Державну сервісну службу містобудування (далі – Держсервісбуд) і утворено Державну інспекцію архітектури та містобудування України (далі – ДІАМ);

забезпечення діяльності ДІАМ та заходи, пов’язані з ліквідацією Державної архітектурно-будівельної інспекції (далі – Держархбудінспекція), у 2021 році здійснюються в межах видатків, передбачених ДІМ та Держсервісбуд;

ДІАМ є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду;

ДІАМ є суб’єктом управління індивідуально визначеного майна ДІМ та Держсервісбуд, Держархбудінспекції, які ліквідовуються;

затверджено Положення про Державну інспекцію архітектури та містобудування України /де основними завданнями, зокрема, визначено: здійснення державного архітектурно-будівельного контролю за дотриманням замовниками, підприємствами, що надають технічні умови щодо інженерного забезпечення об’єкта будівництва, архітекторами та іншими проектувальниками, підрядниками, експертами, експертними організаціями та відповідальними виконавцями робіт, інженерами-консультантами, власниками будівель та лінійних споруд вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт; ліцензування видів господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, та здійснення контролю за додержанням суб’єктами господарювання ліцензійних умов провадження видів господарської діяльності з будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками; виконання дозвільних та реєстраційних функцій у будівництві у визначених законодавством випадках/;

змінами до постанови Кабінету Міністрів України від 05.04.2014 № 85 «Деякі питання затвердження граничної чисельності працівників апарату та територіальних органів центральних органів виконавчої влади, інших державних органів» встановлено граничну чисельність працівників ДІАМ – 660 працівників (у тому числі державних службовців – 640 осіб) /до внесення відповідних змін гранична чисельність працівників Держсервісбуд (яка ліквідовується) становила 357 осіб та 349, а ДІМ (яка ліквідовується) – 90 осіб та 81 відповідно/. Отже, гранична чисельність працівників новоствореного ДІАМ на 213 осіб більше за сукупну граничну чисельність працівників Державної інспекції містобудування та Державної сервісної служби містобудування, що ліквідуються.

Довідково: постановами Кабінету Міністрів України від 13.03.2020 № 218 та № 219 було ліквідовано Державну архітектурно-будівельну інспекцію та утворено Державну інспекцію містобудування України, Державну сервісну службу містобудування України і Державне агентство з технічного регулювання у містобудуванні України (відповідне положення скасовано постановою КМУ № 1340).

2. Абзацом першим частини десятої статті 51 Кодексу передбачено, що у разі утворення державних органів у поточному бюджетному періоді забезпечення їх діяльності у цьому періоді здійснюється в межах видатків, передбачених державним органам, які ліквідуються або реорганізуються у зв’язку з утворенням таких нових державних органів.

3. Згідно з вимогами частини одинадцятої статті 23 Кодексу збільшувати видатки на оплату праці працівників бюджетних установ та функціонування органів державної влади без внесення змін до закону про Державний бюджет України заборонено.

Обґрунтування щодо зазначеного перерозподілу видатків наведено у листі Мінрегіону, в якому, зокрема, зазначено, що такий перерозподіл надасть можливість забезпечити обсяг заробітної плати працівникам ДІАМ на належному рівні до кінця 2021 року, а також мінімальну потребу у запровадженні функціонування ДІАМ протягом року.

Разом з тим, Мінрегіоном зазначається наступне:

1. Станом на 18.06.2021 у Держсервісбуд, що є розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня за бюджетною програмою 2757010 «Керівництво та управління у сфері виконання дозвільних та реєстраційних функцій у будівництві», в межах заходів, пов’язаних із ліквідацією установи, звільнено всіх працівників, заробітна плата не нараховується та інших видатків не здійснюється. Все майно Держсервісбуд знаходиться у стадії передачі до ДІАМ відповідно до постанови КМУ № 1340. У зв’язку із вищевикладеним, залишок бюджетних невикористаних коштів в сумі 71 484,1 тис. грн використовуватися Держсервісбуд не буде.

2. Ураховуючи положення частини п’ятої статті 104 Цивільного кодексу України, Держархбудінспекція, ДІМ та Держсервісбуд не ліквідовані як юридичні особи публічного права, а ліквідаційними комісіями продовжується робота, пов’язана із здійсненням заходів щодо їх ліквідації, а саме: вирішення фінансово-господарських та кадрових питань (звільнення працівників); передача майна, у тому числі до відповідних архівних установ тощо. При цьому, Держархбудінспекція продовжує здійснювати повноваження та функції до завершення здійснення заходів з утворення ДІАМ.

3. Наразі процес здійснення заходів з утворення ДІАМ триває, а саме насамперед:

розпорядженням КМУ від 19.05.2021 № 457-р призначено Голову Державної інспекції архітектури та містобудування України;

розпорядженням КМУ від 02.06.2021 № 572-р визначено кількість заступників Голови Державної інспекції архітектури та містобудування України /може мати чотирьох заступників/;

Мінрегіоном погоджено структуру ДІАМ /04.06.2021/ та продовження виконання плану заходів, пов’язаних із ліквідацією Держархбудінспекції на ІІІ квартал 2021 року /09.06.2021/.

4. За розрахунками, наданими Мінрегіоном:

кошти на бюджетну програму 2758010 перерозподіляються за тими ж кодами економічної класифікації видатків бюджету, як було визначено за бюджетною програмою 2757010 і, практично, у таких же обсягах, у яких обліковується залишок коштів за бюджетною програмою 2757010;

фонд оплати праці працівників ДІАМ розраховано, зокрема з урахуванням 100% надбавки за інтенсивність праці та премії у розмірі 25%.

Крім того, Мінрегіоном надано пояснення та розрахунки щодо обсягу видатків, що перерозподіляються, за кодами економічної класифікації видатків бюджету та видами товарів і послуг (включаючи комунальні послуги та оплату енергоносіїв), які передбачається придбати.

Відповідно до додаткових матеріалів Мінрегіону, реалізація розпорядження КМУ № 744-р дозволить забезпечити належне функціонування новоствореної ДІАМ, зокрема оплату праці працівників в межах затвердженої штатної чисельності, утримання приміщень, закупівлю обладнання довгострокового користування, а також надасть можливість завершити у повному обсязі ліквідацію Держсервісбуду.

Так, кошти у сумі 71 484,1 тис. грн будуть спрямовані на:

оплату праці – 52 628,4 тис. грн;

нарахування на заробітну плату – 11 577,8 тис. грн;

придбання предметів, матеріалів, обладнання та інвентарю – 186,6 тис. грн;

закупівлю послуг (крім комунальних) – 1 106,9 тис. грн;

видатки на відрядження – 43,8 тис. грн;

комунальні послуги – 1 727,4 тис. грн;

інші видатки (придбання обладнання і предметів довгострокового користування, інші поточні видатки, підвищення кваліфікації працівників) – 4 213,2 тис. гривень.

Водночас, звернення Мінрегіону до Комітету щодо зазначеного перерозподілу видатків державного бюджету не містить достатніх фінансово-економічних обґрунтувань (зокрема щодо рівня оплати праці працівників ДІАМ з урахуванням фактичної кількості займаних посад та запропонованого збільшення видатків на оплату праці) щодо такого перерозподілу, як це передбачено пунктом 7 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами).

Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Крулько І.І., Урбанський А.І., Молоток І.Ф., Шпак Л.О., Пузійчук А.В. (не зареєструвався у списку присутніх на засіданні членів Комітету), Забуранна Л.В., а також директор Департаменту видатків бюджету органів влади Міністерства фінансів України Рожкова Л.О., заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І., Міністр розвитку громад та територій України Чернишов О.М.

При цьому директор Департаменту видатків бюджету органів влади Міністерства фінансів України Рожкова Л.О. зазначила, що Мінфіном такий перерозподіл видатків державного бюджету підтримується, він здійснюється в межах обсягу видатків і відповідає вимогам усіх вищезазначених постанов Уряду.

Заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І. не висловив зауважень щодо зазначеного перерозподілу видатків державного бюджету.

Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Забуранна Л.В. поінформувала про результати опрацювання даного питання в очолюваному нею підкомітеті, зазначивши при цьому про надання представниками Мінрегіону додаткових пояснень та обґрунтувань щодо даного перерозподілу видатків державного бюджету, та запропонувала рекомендувати Комітету погодити встановлений розпорядженням КМУ № 744-р перерозподіл видатків державного бюджету /проект ухвали надано народним депутатам України – членам Комітету/.

Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування озвучену головою підкомітету Забуранною Л.В. пропозицію. За результатами голосування така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України, погодити відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.07.2021 № 744-р здійснення в межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству розвитку громад та територій на 2021 рік у загальному фонді державного бюджету, перерозподіл видатків державного бюджету у сумі 71 484,1 тис. грн (у тому числі видатки споживання – 69 008,6 тис. грн, з них оплата праці – 52 628,4 тис. грн, комунальні послуги та енергоносії – 1 727,4 тис. грн; видатки розвитку – 2 475,5 тис. грн) шляхом зменшення обсягу цих видатків за бюджетною програмою 2757010 «Керівництво та управління у сфері виконання дозвільних та реєстраційних функцій у будівництві» та збільшення обсягу таких видатків за бюджетною програмою 2758010 «Керівництво та управління у сфері архітектурно-будівельного контролю та нагляду».

Голосували: «за» – 25, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 1 (на час голосування на засіданні Комітету із 31 зареєстрованого були присутні 26 народних депутатів України – членів Комітету).

2. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника начальника Управління державної охорони України Пискуна І.В. про розподіл коштів, передбачених у державному бюджеті за бюджетною програмою 6601030 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Управління державної охорони України» на 2021 рік (згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.07.2021
№ 761-р) /включено до порядку денного додатково за пропозицією голови підкомітету з питань бюджетної політики та удосконалення положень Бюджетного кодексу України Кузбита
 Ю.М., питання розглянуто першим/.

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) надійшло звернення Управління державної охорони України від 15.07.2021 № 1/20-1008 (копію звернення надано народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження розподілу видатків державного бюджету згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 № 761-р «Про розподіл коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою 6601030 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Управління державної охорони України» на 2021 рік» (далі – розпорядження КМУ № 761-р).

Статтею 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (далі – Закон) встановлено, що розподіл коштів за напрямами (об’єктами, заходами), зокрема, за бюджетною програмою «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Управління державної охорони України» (код 6601030), здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом.

Згідно з вимогами цієї статті Закону про використання коштів державного бюджету за вищезазначеною бюджетною програмою у розрізі напрямів (об’єктів, заходів) відповідний головний розпорядник коштів державного бюджету щокварталу має інформувати Комітет.

Законом Управлінню державної охорони України (далі – УДО) за бюджетною програмою 6601030 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Управління державної охорони України» встановлено бюджетні призначення за загальним фондом державного бюджету в обсязі 40 000 тис. грн (видатки розвитку).

Довідково: за підсумками січня-травня поточного року за даними звітності Казначейства за бюджетною програмою 6601030 видатки не проводились.

Відповідно до статті 12 Закону України від 20.12.1991 № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (зі змінами) держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення, порядок забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей жилими приміщеннями визначається Кабінетом Міністрів України (витяг статті 12 зазначеного Закону, копію якого надано народним депутатам України – членам Комітету).

Використання коштів за бюджетною програмою 6601030 здійснюється відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на будівництво (придбання) житла для військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу (далі – Порядок № 147) /затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.02.2011 № 147 (зі змінами), копія якої надана народним депутатам України – членам Комітету/.

Вказаним Порядком в частині придбання житла на умовах пайової участі та на вторинному ринку, зокрема, встановлено таке:

- придбання житла для військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу на умовах пайової участі та на вторинному ринку здійснюється на конкурсних засадах (пункт 3.1 Порядку № 147);

- для придбання житла на умовах пайової участі та на вторинному ринку головний розпорядник бюджетних коштів утворює конкурсну комісію та затверджує її склад. Конкурсна комісія утворюється у складі не менш як п’ять осіб, зокрема, з числа представників юридичної, фінансової служби, служби з питань запобігання та виявлення корупції. У разі потреби голова конкурсної комісії може залучати до її роботи експертів та консультантів (пункт 3.2 Порядку № 147);

- придбання житла на умовах пайової участі проводиться відповідно до укладених договорів. Видатки, пов’язані з придбанням житла на умовах пайової участі, проводяться на підставі відповідного договору згідно з графіком фінансування та документів, що підтверджують використання за призначенням перерахованих раніше коштів (пункт 6 Порядку № 147), а пов’язані з придбанням житла на вторинному ринку – проводяться на підставі договору купівлі-продажу житла (пункт 7 Порядку № 147);

- оплата здійснюється за договорами щодо:

1) придбання житла на умовах пайової участі трьома етапами: перший етап – попередня оплата в розмірі до 30% визначеної в договорі ціни не більш як на шість місяців згідно з графіком фінансування; другий етап – у розмірі до 80% визначеної в договорі ціни (з урахуванням першого етапу попередньої оплати) після надання документів, що підтверджують прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта (нотаріально засвідчених копій сертифіката або декларації про готовність об’єкта до експлуатації), виконання в повному обсязі внутрішніх опоряджувальних робіт у квартирах, підписання акта приймання-передачі квартир; третій етап – остаточний розрахунок після оформлення права власності на квартири;

2) придбання житла на вторинному ринку – 100% визначеної  в договорі ціни після виконання в повному обсязі внутрішніх опоряджувальних робіт у квартирах (за рішенням головного розпорядника бюджетних коштів), підписання актів приймання-передачі квартир та оформлення права власності на них, а також надання документів, що підтверджують відсутність заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг (пункт 9 Порядку № 147);

- складення та подання звітності про використання бюджетних коштів, а також контроль за їх цільовим та ефективним використанням здійснюються в порядку, визначеному законодавством (пункт 11 Порядку № 147).

Виходячи з вимог чинного законодавства, зазначеного вище, пунктом 1 розпорядження КМУ № 761-р встановлено затвердити розподіл коштів, передбачених УДО у державному бюджеті на 2021 рік за бюджетною програмою 6601030 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Управління державної охорони України», у сумі 40 000 тис. грн /обсяг коштів відповідає річному плановому показнику за видатками за цією бюджетною програмою/ за напрямами (об’єктами, заходами) згідно із додатком до цього розпорядження Уряду, а саме: на придбання житла для військовослужбовців УДО на умовах пайової участі та на вторинному ринку.

Пунктом 2 розпорядження КМУ № 761-р УДО доручено забезпечити погодження з Комітетом розподілу коштів, передбаченого пунктом 1 цього розпорядження.

Варто зауважити, що розпорядження КМУ № 761-р не містить відповідного доручення УДО щокварталу інформувати Комітет про використання коштів державного бюджету за бюджетною програмою 6601030 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Управління державної охорони України», як це передбачено частиною другою статті 28 Закону та пунктом 8 Порядку, на що варто звернути увагу Уряду, Міністерства фінансів України (далі – Мінфін) та УДО.

Необхідно також зазначити, що відповідно до розпорядження КМУ № 761-р розподілено обсяг видатків державного бюджету за бюджетною програмою 6601030 без зазначення, що відповідні кошти Законом за цією програмою визначено саме за загальним фондом.

У матеріалах УДО щодо даного розподілу коштів, зокрема, зазначається, що:

- кошти бюджетної програми 6601030 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Управління державної охорони України» спрямовуються на забезпечення службовим житлом та житлом для постійного проживання військовослужбовців УДО, що потребують поліпшення житлових умов;

- на квартирному обліку перебуває 1100 сімей військовослужбовців УДО (загальна черга – 744, першочерговиків – 343, позачерговиків – 13);

- реалізація розпорядження КМУ № 761-р дозволить здійснити придбання у м. Києві житла на умовах пайової участі загальною площею орієнтовно 1660 кв. м або 20–23 квартири;

- у 2020 році було придбано 44 квартири (загальною площею 3 440,6 кв. м та вартістю 79 998,6 тис. грн), у 2019 році – 21 квартиру (загальною площею 1 712,3 кв. м та вартістю 39 981,5 тис. грн).

Слід також зазначити, що матеріали, які надійшли від УДО до Комітету, не містять достатніх фінансово-економічних обґрунтувань (відповідних розрахунків) розподілу коштів за бюджетною програмою 6601030 за визначеним напрямом спрямування коштів (зокрема, відсутня інформація щодо орієнтовної вартості придбання одного кв. м житла).

Необхідно зауважити, що згідно із частиною восьмою статті 20 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) протягом 45 днів з дня набрання чинності законом про державний бюджет головний розпорядник бюджетних коштів затверджує за погодженням з Мінфіном паспорт бюджетної програми. У свою чергу, згідно з частиною п’ятою статті 28 Кодексу головний розпорядник бюджетних коштів зобов’язаний оприлюднити шляхом розміщення на своєму офіційному сайті паспорти бюджетних програм на поточний бюджетний період (включаючи зміни до паспортів бюджетних програм) у триденний строк з дня їх затвердження. Проте, на момент підготовки матеріалів паспорт бюджетної програми 6601030 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Управління державної охорони України», на 2021 рік на офіційному сайті УДО не було розміщено. За інформацією Мінфіну про стан розгляду і погодження паспортів бюджетних програм на 2021 рік станом на 22.06.2021 року паспорт бюджетної програми 6601030 до Мінфіну не подано.

Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Кузбит Ю.М., Пушкаренко А.М., а також директор Департаменту видатків бюджету органів влади Міністерства фінансів України Рожкова Л.О., заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І., заступник начальника Управління державної охорони України Пискун І.В.

При цьому директор Департаменту видатків бюджету органів влади Міністерства фінансів України Рожкова Л.О. зазначила, що Мінфіном підтримується розподіл коштів за бюджетною програмою 6601030, що розглядається.

Заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І. не висловив зауважень щодо зазначеного розподілу коштів.

Голова підкомітету з питань бюджетної політики та удосконалення положень Бюджетного кодексу України Комітету Кузбит Ю.М. запропонував, керуючись вимогами статті 28 Закону, рекомендувати Комітету погодити відповідно до пункту 1 розпорядження КМУ № 761-р розподіл коштів щодо будівництва (придбання) житла для військовослужбовців УДО згідно із додатком до цього розпорядження Уряду.

Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування таку пропозицію (озвучену головою підкомітету Кузбитом Ю.М.), яка була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік», погодити відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 № 761-р здійснення розподілу коштів, передбачених у загальному фонді державного бюджету за бюджетною програмою 6601030 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Управління державної охорони України» на 2021 рік, у сумі 40 000 тис. грн за напрямами (об’єктами, заходами) згідно з додатком до цього розпорядження Уряду.

Голосували: «за» – 25, «проти» – 0, «утрималися» – 1, «не голосували» – 1 (на час голосування на засіданні Комітету із 31 зареєстрованого були присутні 27 народних депутатів України – членів Комітету).

3. СЛУХАЛИ:

Інформацію в.о. Міністра соціальної політики України Котика Є.Д. про перерозподіл видатків державного бюджету, передбачених у державному бюджеті Міністерству соціальної політики України (згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15.07.2021 № 779-р) /включено до порядку денного додатково за пропозицією голови підкомітету з питань видатків державного бюджету Забуранної Л.В./.

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) надійшло звернення Міністерства соціальної політики України (далі – Мінсоцполітики) від 15.07.2021 № 12491/0/2-21/44 (копію звернення надано народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження перерозподілу видатків державного бюджету відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 15.07.2021 № 779-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству соціальної політики на 2021 рік» (далі – розпорядження КМУ № 779-р).

Комітетом погодження перерозподілу видатків державного бюджету за бюджетними програмами в межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника коштів державного бюджету здійснюється відповідно до частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс). Згідно із зазначеною вимогою Кодексу перерозподіл видатків державного бюджету здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Такий порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами).

Пунктом 1 розпорядження КМУ № 779-р визначено в межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Мінсоцполітики на 2021 рік у загальному фонді державного бюджету, здійснити перерозподіл видатків споживання шляхом:

зменшення обсягу цих видатків за бюджетною програмою 2501030 «Виплата деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплата послуг окремим категоріям населення» на 5.311.800 тис. гривень (відповідальний виконавець бюджетної програми – Апарат Мінсоцполітики);

збільшення обсягу таких видатків за бюджетною програмою 2506080 «Фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, та дефіциту Пенсійного фонду» на 5.311.800 тис. гривень (відповідальний виконавець бюджетної програми – Пенсійний фонд України).

Пунктом 2 розпорядження КМУ № 779-р Міністерству фінансів України доручено внести відповідні зміни до розпису державного бюджету після погодження з Комітетом перерозподілу видатків державного бюджету, визначеного пунктом 1 цього розпорядження.

Довідково: за даними звітності Казначейства про виконання державного бюджету за січень-червень 2021 року за загальним фондом державного бюджету проведено видатки за бюджетними програмами:

2501030 – в обсязі 29,4 млрд грн, або 94,9% плану на звітний період та 43,6% плану на рік (67,4 млрд грн);

2506080 – в обсязі 97,7 млрд грн, або 50% плану на звітний період та 100% плану на рік (195,3 млрд грн).

Обґрунтування щодо зазначеного перерозподілу видатків наведено у листі Мінсоцполітики, в якому відмічено наступне:

1. Частиною четвертою статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі – Закон) передбачено, що всі призначені згідно із вищезазначеним Законом пенсії підлягають перерахунку у зв’язку з підвищенням розміру грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

На даний час розміри грошового забезпечення військовослужбовців та інших осіб, які мають право на пенсію за нормами Закону, установлено та підвищено постановами Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» (далі – постанова КМУ № 988) та від 30.08.2017 № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (далі – постанова КМУ № 704), зміни до яких щодо збільшення розмірів складових грошового забезпечення з моменту набрання ними чинності Урядом не вносилися.

2. Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» (далі – постанова КМУ № 103) було визначено порядок та умови перерахунку пенсій, призначених за нормами Закону про пенсійне забезпечення, розміри виплат перерахованих пенсій, дату, з якої проводиться перерахунок, і коло осіб, на яких поширюються ці норми.

Згідно з цією постановою Уряду в березні 2018 року було здійснено перерахунок пенсій:

для військовослужбовців – з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби, що визначені станом на 1 березня 2018 року відповідно до постанови КМУ № 704. Виплата перерахованих пенсій проводилася з 1 січня 2018 року (у 2018 – 50%, у 2019 – 75%, у 2020 – 100% суми підвищення пенсії, визначеного станом на 1 березня 2018 року);

для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ – з урахуванням відповідного окладу за посадою, спеціальним званням, відсоткової надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премій, установлених за січень 2016 року відповідно до постанови КМУ № 988. Виплата перерахованих пенсій проводилася з 1 січня 2018 року, а різницю між розміром перерахованої пенсії та пенсією, що виплачувалася до перерахунку, виплачували з 1 січня 2019 року по 30 червня 2021 року у відповідних відсотках від сум збільшення (у 2019 – 50%, у 2020 – 100% різниці в пенсії).

3. Середній розмір недоотриманої пенсії осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) у поточному році становив близько 2 000 грн. і сумарна виплата пенсії разом із вказаною доплатою до 1 липня 2021 року становила близько 6 000 гривень. В той же час, різниця між новими і раніше призначеними пенсіями колишніх військовослужбовців досягає майже два рази і у грошовому виразі середній розмір різниці між такими пенсіями становить майже 6 000 гривень.

4. Положення постанови КМУ № 103 щодо перерахунку з 1 січня 2018 року пенсій колишнім військовослужбовцям та колишнім міліціонерам були визнанні протиправними та нечинними рішеннями Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 № 826/3858/18 та від 14.05.2019 № 826/12704/18.

Постановою Кабінету Міністрів України від 24.12.2019 № 1088 «Деякі питання виплати пенсій окремим категоріям громадян» (далі – постанова КМУ № 1088), а саме пунктом 3, були виключені пункти 1–3 постанови КМУ № 103 щодо проведення перерахунку пенсій військовослужбовцям та працівникам органів внутрішніх справ.

В той же час, пунктами 1 та 2 постанови КМУ № 1088 продовжено виплату сум перерахованих згідно із постановою КМУ № 103 пенсій вказаним особам, які рішеннями Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.04.2020 № 640/559/20, від 10.06.2020 № 640/620/20 також визнанні протиправними та нечинними.

5. З метою поетапного зменшення диспропорцій в розмірах пенсій, призначених військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), поліцейським та деяким іншим особам, та до прийняття Верховною Радою України законодавчих актів щодо пенсійного забезпечення військовослужбовців і деяких інших осіб прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 14.07.2021 № 713 «Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб», положеннями якої, зокрема, особам, яким призначено пенсію до 1 березня 2018 року відповідно до Закону, з 1 липня 2021 року встановлено щомісячну доплату в сумі 2 000 грн до пенсії, яка враховується під час подальших підвищень розмірів пенсій, визначених відповідно до Закону, а також визначено мінімальну пенсійну виплату на рівні не менше ніж 3 854 грн (незалежно від дати призначення пенсії).

6. Для забезпечення в 2021 році перерахунку розміру пенсій відповідним категоріям військовослужбовців, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським додатково необхідно 5 311 800 тис. гривень.

7. В результаті збільшення доходів населення та зміни критеріїв надання окремих видів допомог утворилась економія коштів для виплати:

допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім’ях, – 524,2 млн грн;

державної допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами, допомоги при народженні, допомоги на дітей тощо – 3 908,2 тис. грн;

тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме, – 8,6 млн грн;

державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, та грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім’ях, – 276,7 млн грн;

оплату послуг патронатного вихователя, виплату соціальної допомоги на утримання дитини в сім’ї патронатного вихователя та здійснення видатків на сплату за патронатного вихователя єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування – 5,4 млн грн;

державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю – 280,9 млн грн;

допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, на догляд за нею – 67,1 млн грн;

державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям – 3 772,6 млн грн;

тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, – 91,8 млн.гривень.

Водночас, є потреба збільшити видатки для виплати державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію (3 362,9 млн грн), та державної соціальної допомоги на догляд (260,8 млн грн), з урахуванням чого загальна сума економії видатків за бюджетною програмою 2501030 становить 5 311,8 млн гривень.

Слід звернути увагу, що звернення Мінсоцполітики до Комітету щодо зазначеного перерозподілу видатків державного бюджету не містить достатніх фінансово-економічних обґрунтувань та пояснень (включаючи розрахунки) щодо обсягу видатків, який перерозподіляється, насамперед щодо наслідків зменшення видатків державного бюджету на виплату допомог, хоча надання відповідних матеріалів передбачено пунктом 7 Порядку передачі бюджетних призначень, перерозподілу видатків бюджету і надання кредитів з бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами).

Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Гончаренко О.О., Дунаєв С.В., Шпак Л.О., Забуранна Л.В., а також заступник Міністра фінансів України Кава О.С., заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І., в.о. Міністра соціальної політики України Котик Є.Д.

У ході обговорення народний депутат України Гончаренко О.О. протокольно звернув увагу представників Уряду щодо необхідності своєчасно врегульовувати питання, пов’язані із соціальним забезпеченням громадян України, не доводячи ситуацію до соціальної напруги у суспільстві.

Заступник Міністра фінансів України Кава О.С. і заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І. не висловили заперечень чи зауважень щодо перерозподілу видатків державного бюджету, що розглядається.

Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Комітету Забуранна Л.В. за результатами опрацювання даного питання в очолюваному нею підкомітеті, наголосивши на його соціальній значимості, запропонувала рекомендувати Комітету погодити встановлений розпорядженням КМУ № 779-р перерозподіл видатків державного бюджету.

Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування озвучену головою підкомітету Забуранною Л.В. пропозицію щодо погодження встановленого розпорядженням КМУ № 779-р перерозподілу видатків державного бюджету. Така пропозиція була підтримана одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України та відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 15.07.2021 № 779-р, погодити здійснення у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству соціальної політики України на 2021 рік у загальному фонді державного бюджету, перерозподілу видатків споживання шляхом:

зменшення обсягу цих видатків за бюджетною програмою 2501030 «Виплата деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплата послуг окремим категоріям населення» на 5.311.800 тис. гривень;

збільшення обсягу таких видатків за бюджетною програмою 2506080 «Фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, та дефіциту Пенсійного фонду» на 5.311.800 тис. гривень.

Голосували: «за» – одноголосно.

4. Різне.

СЛУХАЛИ:

Інформацію народного депутата України – члена Комітету з питань бюджету Пасічного О.С. про створення робочої групи для розробки рекомендацій щодо шляхів фінансового забезпечення будівництва, реконструкції, капітального ремонту спортивних стадіонів у територіальних громадах (для масового спорту) /включено до порядку денного додатково за пропозицією народного депутата України Пасічного О.С./.

До Комітету з питань бюджету (далі – Комітет) надійшло звернення народного депутата України Пасічного О.С. від 14.07.2021 № 187/21-328 /копію звернення надано народним депутатам України – членам Комітету/ з пропозицією розглянути питання про створення у Комітеті робочої групи з підготовки рекомендацій щодо шляхів фінансового забезпечення будівництва, реконструкції, капітального ремонту спортивних стадіонів у територіальних громадах (для масового спорту).

У зверненні, зокрема, відмічено, що на робочій нараді, яка відбулася у Міністерстві молоді та спорту України за участю народних депутатів України, першого заступника Міністра молоді та спорту України та перших віце-президентів Української асоціації футболу та Федерації легкої атлетики України було обговорено питання розвитку спортивних стадіонів/об’єктів для проведення спортивних змагань під егідою федерацій та занять фізичною культурою і спортом у територіальних громадах.

Враховуючи досягнуті на зазначеній робочій нараді домовленості, народний депутат Пасічний О.С. запропонував, керуючись статтею 15 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», створити у Комітеті робочу групу для розробки рекомендацій щодо шляхів фінансового забезпечення будівництва, реконструкції, капітального ремонту спортивних стадіонів у територіальних громадах (для масового спорту) за участю народних депутатів України – членів Комітету із залученням представників зацікавлених міністерств, центральних органів виконавчої влади, громадських організацій.

Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування озвучену народним депутатом Пасічним О.С. пропозицію щодо створення у Комітеті робочої групи для розробки рекомендацій щодо шляхів фінансового забезпечення будівництва, реконструкції, капітального ремонту спортивних стадіонів у територіальних громадах (для масового спорту). Така пропозиція була підтримана одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету.

Голосували: «за» – одноголосно.

Після завершення голосування Голова Комітету Арістов Ю.Ю. запропонував обрати головою зазначеної робочої групи народного депутата України – члена Комітету Пасічного О.С., що було підтримано одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету.

Голосували: «за» – одноголосно.

Голова Комітету                                                                 Ю.Ю. Арістов

Секретар Комітету                                                              В.В. Цабаль
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку