Комітет Верховної Ради України з питань бюджету
Протокол засідання №116 від 13 лютого 2022 року
22 год. 00 хв. м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн 510
(у режимі відеоконференції)
Головує: Голова Комітету Арістов Ю.Ю.
Присутні:
Члени Комітету: Крулько І.І., Гевко В.Л., Копанчук О.Є., Лопушанський А.Я., Трухін О.М., Цабаль В.В., Батенко Т.І., Герман Д.В., Гончаренко О.О., Драбовський А.Г., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Кіссе А.І., Лаба М.М., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Пуртова А.А., Саламаха О.І., Тістик Р.Я., Урбанський А.І., Шпак Л.О.
Всього присутніх – 28 народних депутатів*.
Відсутні:
Члени Комітету: Борт В.П., Гнатенко В.С., Дунаєв С.В., Пузійчук А.В., Пушкаренко А.М., Северин С.С.
Присутні:
Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Андросюк Н.В., Больбат О.О., Бурякова Т.С., Клочкова Т.В.
Запрошені:
Улютін Д.В. – перший заступник Міністра фінансів України;
Шкураков В.О. – перший заступник Міністра інфраструктури України;
Пацкан В.В. – Голова Рахункової палати.
________________________________
*Народні депутати – члени Комітету зареєструвалися в умовах віддаленого приєднання до участі у засіданні.
Відкриваючи засідання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поінформував народних депутатів України – членів Комітету, що термінове проведення засідання Комітету в режимі відеоконференції пов’язане із виконанням Комітетом визначених законодавством повноважень погодити щойно прийняте Кабінетом Міністрів України рішення про перерозподіл видатків державного бюджету. Зважаючи на такі обставини, більше половини членів Комітету надіслали персональний лист-згоду на проведення 13 лютого п.р. засідання Комітету у режимі відеоконференції.
Затим, після реєстрації присутності членів Комітету в умовах віддаленого приєднання до участі у цьому засіданні і затвердження порядку денного, члени Комітету перейшли до розгляду питання порядку денного.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ:
Про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Міністерству фінансів України (загальнодержавні видатки та кредитування) /згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.02.2022 № 145-р/.
СЛУХАЛИ:
Інформацію про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Міністерству фінансів України (загальнодержавні видатки та кредитування) /згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2022 року № 145-р/.
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшло звернення Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/ від 13.02.2022 р. № 10030-04-2/4539 (копія звернення надана народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження перерозподілу видатків державного бюджету відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2022 року № 145-р «Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету» /далі – розпорядження КМУ № 145-р/.
Комітетом погодження перерозподілу видатків державного бюджету за бюджетними програмами в межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника коштів державного бюджету здійснюється відповідно до частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/. Згідно із зазначеними вимогами Кодексу перерозподіл видатків державного бюджету здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Такий порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 р. № 18 (із змінами).
Пунктом 1 розпорядження КМУ № 145-р встановлено здійснити в межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Мінфіну (загальнодержавні видатки та кредитування) на 2022 рік у загальному фонді державного бюджету, перерозподіл видатків шляхом зменшення обсягу видатків за бюджетною програмою 3511350 «Обслуговування державного боргу» на 16.632,9 млн грн та збільшення обсягу видатків за бюджетною програмою 3511030 «Резервний фонд» на 16.632,9 млн грн.
Пунктом 6 розпорядження КМУ № 145-р доручено Мінфіну забезпечити погодження зазначеного перерозподілу видатків з Комітетом та після такого погодження внесення відповідних змін до розпису державного бюджету.
Поряд з тим, пунктами 2–5 розпорядженням КМУ № 145-р передбачено:
з метою запобігання негативним явищам на ринку авіаційних перевезень, пов’язаних із нездійсненням страхового покриття експлуатантам та/або власникам повітряних суден у повітряному просторі України під час збройної агресії проти України, загрозою нападу та будь-яких військових дій на території України, виділити Міністерству інфраструктури України /далі – Мінінфраструктури/ 16.632,9 млн грн для гарантування безпеки польотів у повітряному просторі України в період з 14 лютого 2022 р. до врегулювання зовнішньополітичних загроз шляхом розміщення цих коштів на рахунку умовного зберігання (ескроу) Мінінфраструктури, відкритого в Національному банку, при цьому доручено Мінфіну здійснити зазначені видатки за рахунок коштів резервного фонду державного бюджету;
надати право Мінінфраструктури використовувати зазначені кошти для гарантування безпеки польотів в Україні для страхових компаній, компаній-перестрахувальників, лізингових компаній та авіаперевізників з використанням рахунку умовного зберігання (ескроу);
доручити Мінінфраструктури затвердити перелік повітряних суден, на які поширюється надання гарантій держави, зазначених у розпорядженні КМУ № 145-р;
після врегулювання ситуації, пов’язаної із зовнішньополітичними загрозами, невикористані кошти спрямувати на відновлення бюджетних призначень за бюджетною програмою 3511030 «Резервний фонд» з подальшим їх спрямуванням на відновлення бюджетних призначень за бюджетною програмою 3511350 «Обслуговування державного боргу».
Щодо видатків державного бюджету, перерозподіл яких перебачено розпорядженням КМУ № 145-р, необхідно також звернути увагу на деякі законодавчі норми, насамперед такі:
видатки на обслуговування державного боргу належать до захищених видатків державного бюджету (частина друга статті 55 Кодексу);
видатки на обслуговування державного боргу здійснюються відповідно до кредитних договорів, а також нормативно-правових актів, за якими виникають державні боргові зобов’язання, незалежно від обсягу коштів, визначеного на таку мету законом про державний бюджет. Якщо очікуваний обсяг витрат на обслуговування та погашення державного боргу перевищить обсяг коштів, визначений законом про державний бюджет на таку мету, Мінфін невідкладно інформує про це Кабінет Міністрів України та Рахункову палату, Кабінет Міністрів України невідкладно інформує про очікуване перевищення таких витрат Верховну Раду України та подає у двотижневий строк пропозиції про внесення змін до закону про державний бюджет (частина шоста статті 16 Кодексу);
резервний фонд бюджету формується для здійснення непередбачених видатків, що не мають постійного характеру і не могли бути передбачені під час складання проекту бюджету, порядок використання коштів з резервного фонду бюджету визначається Кабінетом Міністрів України (частина перша статті 24 Кодексу), при цьому такий порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2002 р. № 415 (із змінами);
рішення про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету приймаються Кабінетом Міністрів України (частина друга статті 24 Кодексу);
резервний фонд бюджету не може перевищувати одного відсотка обсягу видатків загального фонду відповідного бюджету, при цьому у державному бюджеті резервний фонд передбачається обов’язково (частини третя і п’ята статті 24 Кодексу).
У Законі України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» за загальним фондом державного бюджету на 2022 рік визначено бюджетні призначення:
за бюджетною програмою «Обслуговування державного боргу» (код 3511350) у сумі 179.985.079,5 тис. грн;
за бюджетною програмою «Резервний фонд» (код 3511030) у сумі 1.500.000 тис. грн, що становить 0,11% загального обсягу видатків загального фонду державного бюджету на 2022 рік (1.345.921.899,5 тис. грн).
Отже, у разі здійснення перерозподілу видатків державного бюджету, передбаченого розпорядженням КМУ № 145-р, видатки за бюджетною програмою «Резервний фонд» (код 3511030) становитимуть 18.132,9 млн грн, або 1,35% загального обсягу видатків загального фонду державного бюджету на 2022 рік.
За оперативною інформацією Мінфіну (розміщеною на офіційному сайті Мінфіну), за січень 2022 р. платежі з обслуговування державного боргу становили 5,8 млрд грн, або 96,5% плану на цей період.
Пояснення щодо перерозподілу видатків державного бюджету, передбаченого розпорядженням КМУ № 145-р, наведено у зверненні Мінфіну до Комітету, зокрема, Мінфіном зазначено, що:
на даний час у Мінінфраструктури виникла потреба у коштах у сумі 16.632,9 млн грн на фінансове забезпечення заходів із запобігання негативним явищам на ринку авіаперевезень, пов’язаним із нездійсненням страхового покриття експлуатантам та/або власникам повітряних суден у повітряному просторі України під час збройної агресії проти України, загрозою нападу та будь-яких військових дій на території України;
зазначене пов’язано з відмовою страхових компаній з 14 лютого 2022 року в покритті страхових ризиків на території України власникам (експлуатантам) повітряних суден внаслідок можливого погіршення зовнішньополітичної ситуації;
розрахунок обсягу видатків здійснено виходячи з орієнтовної вартості одного повітряного судна 25-26 млн дол. США та кількості повітряних суден для виконання польотів – 23 одиниці.
Однак у зверненні Мінфіну до Комітету щодо зазначеного перерозподілу видатків державного бюджету не наведено інформації щодо достатності зменшеного обсягу видатків на обслуговування державного боргу для здійснення своєчасних і в повному обсязі відповідних платежів за борговими зобов’язаннями протягом 2022 року, а також детальних фінансово-економічних обґрунтувань і розрахунків щодо обсягу зазначеного перерозподілу (включаючи пояснення щодо порядку та напрямів використання відповідних коштів, що виділяються з резервного фонду державного бюджету), хоча надання таких матеріалів передбачено пунктом 7 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 р. № 18 (із змінами).
Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Копанчук О.Є., Герман Д.В., Задорожній М.М., перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., перший заступник Міністра інфраструктури України Шкураков В.О., Голова Рахункової палати Пацкан В.В.
Зокрема, з доповіддю щодо даного питання виступив перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., із співдоповіддю – перший заступник Міністра інфраструктури України Шкураков В.О., які звернулися до членів Комітету з проханням підтримати зазначений перерозподіл видатків державного бюджету.
При цьому перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. відмітив, що у Мінінфраструктури виникла потреба в коштах у сумі 16,6 млрд грн на фінансове забезпечення заходів із запобігання негативним явищам на ринку авіаперевезень, пов'язаним із нездійсненням страхового покриття експлуатантами або власниками повітряних суден у повітряному просторі України під час збройної агресії проти України, загрози нападу та будь-яких військових дій на території України, але видатки за бюджетною програмою «Резервний фонд» передбачені у сумі лише 1,5 млрд грн, у зв’язку з цим і необхідністю оперативного прийняття рішення єдиним джерелом для швидкого збільшення коштів резервного фонду є видатки на обслуговування державного боргу, тому передбачено зазначений перерозподіл видатків державного бюджету.
Пояснюючи причини оперативного прийняття Урядом відповідного рішення, перший заступник Міністра інфраструктури України Шкураков В.О. поінформував, серед іншого, що майже всі українські авіакомпанії мають свої літаки виключно на умовах лізингу, фактичними власниками літаків є іноземці, які в свою чергу починають вживати заходів щодо заборони здійснення польотів цих літаків в повітряному просторі України у зв’язку з військовим ризиком на території України. Поряд з тим, зазначено, що розпорядженням КМУ № 145-р передбачено повернення невикористаних коштів з подальшим їх спрямуванням на відновлення видатків за бюджетною програмою «Обслуговування державного боргу».
Голова Рахункової палати Пацкан В.В. не висловив зауважень щодо зазначеного перерозподілу видатків державного бюджету, водночас вказав на необхідність спільно з Мінфіном опрацювати питання щодо джерел відновлення зменшених видатків на обслуговування державного боргу для забезпечення повноти і своєчасності виплат за борговими зобов’язаннями у п.р.
Голова Комітету Арістов Ю.Ю. звернув увагу на терміновість розгляду даного питання (згідно з щойно прийнятим відповідним рішенням Уряду) та запропонував визначитися шляхом голосування щодо такого рішення Комітету:
1) погодити перерозподіл видатків державного бюджету, передбачених Мінфіну на 2022 рік у загальному фонді державного бюджету, шляхом зменшення видатків споживання за бюджетною програмою «Обслуговування державного боргу» на 16.632,9 млн грн та збільшення на цю суму видатків за бюджетною програмою «Резервний фонд» згідно з розпорядженням КМУ № 145-р;
2) рекомендувати Кабінету Міністрів України доручити Мінінфраструктури щомісячно (до врегулювання ситуації, пов’язаної із зовнішньополітичними загрозами) інформувати Верховну Раду України щодо використання коштів за відповідними напрямами згідно з розпорядженням КМУ № 145-р, а також доручити Мінфіну у місячний строк поінформувати Верховну Раду України щодо достатності обсягу видатків державного бюджету на обслуговування державного боргу, зменшених згідно з розпорядженням КМУ № 145-р, для здійснення своєчасних і в повному обсязі відповідних платежів за борговими зобов’язаннями, та в разі необхідності щодо вжиття заходів для врегулювання такого питання та внесення відповідних пропозицій.
За підсумками голосування таке рішення Комітету підтримано більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.
УХВАЛИЛИ:
1. Керуючись вимогами частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України, погодити визначене пунктом 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2022 року № 145-р здійснення в межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству фінансів України (загальнодержавні видатки та кредитування) на 2022 рік у загальному фонді державного бюджету, перерозподілу видатків шляхом зменшення видатків споживання за бюджетною програмою 3511350 «Обслуговування державного боргу» на 16.632,9 млн гривень та збільшення на цю суму видатків за бюджетною програмою 3511030 «Резервний фонд».
2. Рекомендувати Кабінету Міністрів України доручити:
Міністерству інфраструктури України щомісячно (до врегулювання ситуації, пов’язаної із зовнішньополітичними загрозами) інформувати Верховну Раду України щодо використання коштів за відповідними напрямами згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2022 року № 145-р;
Міністерству фінансів України у місячний строк поінформувати Верховну Раду України щодо достатності обсягу видатків державного бюджету на обслуговування державного боргу, зменшених згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2022 року № 145-р, для здійснення своєчасних і в повному обсязі відповідних платежів за борговими зобов’язаннями, та в разі необхідності щодо вжиття заходів для врегулювання такого питання та внесення відповідних пропозицій.
Голосували: «за» – 27, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували – 1.
Голова Комітету Ю.Ю. Арістов
Секретар Комітету В.В. Цабаль