Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

 

 

Протокол засідання №112 від 28 грудня 2021 року

 

 

 

14  год. 00 хв.  м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн 510

(у режимі відеоконференції)

Головує: Голова Комітету Арістов Ю.Ю.

Присутні:

Члени Комітету: Гевко В.Л., Лопушанський А.Я., Цабаль В.В., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Гончаренко О.О., Драбовський А.Г., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Кузбит Ю.М., Кіссе А.І., Лаба М.М., Лунченко В.В., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Пуртова А.А., Пушкаренко А.М., Саламаха О.І., Тістик Р.Я., Урбанський А.І., Шпак Л.О.

Всього присутніх – 24 народні депутати*.

Відсутні:

Члени Комітету: Крулько І.І., Копанчук О.Є., Трухін О.М., Батенко Т.І., Борт В.П., Дунаєв С.В., Кунаєв А.Ю., Люшняк М.В., Пузійчук А.В., Северин С.С.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Андросюк Н.В., Больбат О.О., Бурякова Т.С., Войтенко Є.А., Кочубей О.П., Криволап М.К., Луценко Н.В., Пінчукова А.В., Пунда О.Б., Расчислова Л.В., Серік Н.П., Симончук К.В., Стадник М.В., Шпак В.П., Климчук Д.І., Клочкова Т.В., Рощенко С.В.

 

________________________________

*Народні депутати – члени Комітету зареєструвалися в умовах віддаленого приєднання до участі у засіданні.

Список запрошених, які взяли участь у засіданні:

Улютін Д.В. – перший заступник Міністра фінансів України;

Грибан О.О. – заступник Міністра економіки України;

Старцева С.М.  заступник директора Департаменту житлової політики та благоустрою – начальник відділу формування та реалізації політики з житлових питань Міністерства розвитку громад та територій України;

Тесленко О.І. – заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати.

Відкриваючи засідання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поінформував народних депутатів України – членів Комітету про те, що відповідно до вимог пункту 4 розділу VIII Закону України «Про комітети Верховної Ради України» більше 18 народних депутатів України – членів Комітету надіслали персональний лист-згоду на проведення 28 грудня п.р. засідання Комітету у режимі відеоконференції.

Затим, після реєстрації присутності членів Комітету в умовах віддаленого приєднання до участі у цьому засіданні і затвердження порядку денного, члени Комітету перейшли до розгляду питань порядку денного.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

1. Про погодження передачі бюджетних призначень для реалізації державних інвестиційних проектів (розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.12.2021 № 1697-р).

2. Про погодження розподілу та змін до розподілу між місцевими бюджетами субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій (розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.12.2021 № 1693-р).

3. Про погодження розподілу між місцевими бюджетами субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на розвиток комунальної інфраструктури, у тому числі на придбання комунальної техніки (розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.12.2021 № 1729-р).

1. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра економіки України Грибана О.О. про погодження передачі бюджетних призначень, передбачених для реалізації державних інвестиційних проектів (згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23.12.2021 № 1697-р).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) надійшло звернення Національної академії медичних наук України (далі – НАМНУ) від 24.12.2021 № 1-06/2169 (копія якого надана народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження передачі бюджетних призначень відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.12.2021 № 1697-р «Про передачу частини бюджетних призначень, передбачених для реалізації державних інвестиційних проектів у 2021 році» (далі – розпорядження КМУ № 1697-р).

Комітетом погодження передачі бюджетних призначень для реалізації державних інвестиційних проектів від одного головного розпорядника коштів державного бюджету до іншого головного розпорядника коштів державного бюджету здійснюється на підставі рішення Міжвідомчої комісії з питань державних інвестиційних проектів (далі – Міжвідомча комісія) за результатами моніторингу стану розроблення та реалізації державних інвестиційних проектів відповідно до частини п’ятнадцятої статті 23 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс). Згідно із зазначеними вимогами Кодексу передача бюджетних призначень для реалізації державних інвестиційних проектів здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Такий порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами).

Відповідно до частини четвертої статті 33-1 Кодексу відбір державних інвестиційних проектів здійснюється Міжвідомчою комісією у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Положення про Міжвідомчу комісію та Порядок відбору державних інвестиційних проектів затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2015 № 571 «Деякі питання управління державними інвестиціями» (зі змінами).

Відповідно до положень зазначеного законодавства Міжвідомчою комісією за результатами опрацювання звернень окремих головних розпорядників бюджетних коштів 17 грудня 2021 року прийнято рішення щодо зміни обсягів видатків на розроблення та реалізацію державних інвестиційних проектів на 2021 рік шляхом передачі державних капітальних вкладень між державними інвестиційними проектами за відповідними бюджетними програмами, передбаченими у державному бюджеті на 2021 рік (копія протоколу надана народним депутатам України – членам Комітету).

Відтак, пунктом 1 розпорядження КМУ № 1697-р встановлено відповідно до частини п’ятнадцятої статті 23 Кодексу та на підставі рішення Міжвідомчої комісії від 17 грудня 2021 року передати частину бюджетних призначень у сумі 76 614,016 тис. грн (видатки розвитку), передбачені у 2021 році за загальним фондом державного бюджету Міністерству охорони здоров’я України (далі – МОЗ) за бюджетною програмою 2301810 «Реалізація державного інвестиційного проекту «Будівництво сучасного лікувально-діагностичного комплексу Національної дитячої спеціалізованої лікарні «Охматдит», НАМНУ за бюджетною програмою 6561840 «Реалізація державного інвестиційного проекту «Будівництво лікувально-реабілітаційного корпусу ДУ «Національний інститут серцево-судинної хірургії ім. М.М. Амосова НАМНУ» (при цьому, для продовження виконання будівельних робіт та закупівлю високовартісного медичного обладнання у межах цього проекту у поточному році була заявлена додаткова потреба в обсязі 1 066 139,1 тис. грн /відповідно до рішення Міжвідомчої комісії від 16 листопада 2020 року щодо розподілу державних капітальних вкладень за державними інвестиційними проектами на 2021 рік/).

Міністерству фінансів України доручено після погодження з Комітетом зазначеної передачі бюджетних призначень МОЗ та НАМНУ забезпечити внесення відповідних змін до розпису державного бюджету.

Довідково: за даними звітності Казначейства про виконання державного бюджету за січень-листопад 2021 року видатки по загальному фонду фактично проведено за бюджетними програмами:

2301810 – в обсязі 285 153,3 тис. грн, що становить 23% річного плану та плану на звітний період (визначено в обсязі 1 240 000 тис. грн).

При цьому, розпорядженнями Уряду від 24.11.2021 № 1483-р та від 09.12.2021 № 1599-р шляхом зміни бюджетних призначень для реалізації державних інвестиційних проектів, зокрема було зменшено обсяг видатків за цією бюджетною програмою на 191 000,8 тис. грн, з урахуванням чого уточнений річний план становить 1 008 999,2 тис. грн. Крім того, варто нагадати про те, що за цією бюджетною програмою обсяг бюджетних призначень змінами до закону про державний бюджет на 2021 рік, внесеними Законом України від 15.07.2021 № 1690-ІХ, було збільшено на 40 000 тис. грн (з 1 200 000 тис. грн до 1 240 000 тис. грн). З урахуванням встановленого розпорядженнями Уряду від 24.11.2021 № 1483-р та від 09.12.2021 № 1599-р зменшення обсягу видатків за зазначеною бюджетною програмою виникає питання щодо обґрунтованості визначення його планового обсягу на рік та наступних змін щодо збільшення такого обсягу.

6561840 – в обсязі 209 251,2 тис. грн, що становить 69,8% річного плану та плану на звітний період (визначено в обсязі 300 000 тис. грн).

При цьому, розпорядженнями Уряду від 24.11.2021 № 1483-р та від 09.12.2021 № 1599-р шляхом зміни бюджетних призначень для реалізації державних інвестиційних проектів, зокрема було збільшено обсяг видатків за цією бюджетною програмою на 337 610,416 тис. грн, з урахуванням чого уточнений річний план становить 637 610,416 тис. грн.

Слід зазначити, що у державному бюджеті на 2021 рік загальний обсяг державних капітальних вкладень на реалізацію 36 державних інвестиційних проектів визначено в обсязі 4 040 000 тис. гривень, який за даними звітності Казначейства про виконання державного бюджету за підсумками січня-листопада поточного року використано в обсязі 1 775 394,2 тис. гривень, або 51,1% плану на звітний період та 43,9% річного плану.

Відтак, за 11 місяців поточного року відстежується доволі низький загальний рівень виконання запланованих видатків за державними інвестиційними проектами порівняно з попередніми двома роками.

Довідково: на момент прийняття Урядом аналогічних розпоряджень щодо передачі бюджетних призначень та перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених для реалізації державних інвестиційних проектів, у 2019-2020 роках виконання плану загального обсягу державних капітальних вкладень на звітний період становило:

за січень-жовтень 2019 року – 71,8%, або 843 867,2 тис. гривень (на момент прийняття розпорядження Уряду від 15.11.2019 № 1044-р);

за січень-вересень 2020 року – 90,6%, або 576 738,4 тис. гривень (на момент прийняття розпорядження Уряду від 21.10.2020 № 1276-р).

Такий рівень управління бюджетними коштами головними розпорядниками коштів державного бюджету свідчить про наявність недоліків у:

бюджетному плануванні, зокрема, порушенні строків розроблення та реалізації державних інвестиційних проектів, несвоєчасності підготовки проектно-кошторисної документації, отриманні відповідних дозвільних документів, проведенні тендерних процедур, невикористанні окремими головними розпорядниками коштів державного бюджету направлених відкритих асигнувань;

організації та контролі за виконанням заходів, що здійснюються в межах відповідних бюджетних програм.

Окремо слід наголосити, враховуючи, що до кінця поточного бюджетного періоду залишилося менше тижня, існують ризики щодо спроможності НАМНУ використати у повному обсязі видатки у збільшеному більш ніж удвічі обсязі на реалізацію державного інвестиційного проекту «Будівництво лікувально-реабілітаційного корпусу ДУ «Національний інститут серцево-судинної хірургії ім. М.М. Амосова НАМНУ» (відповідно до розпоряджень Уряду від 24.11.2021 № 1483-р, від 09.12.2021 № 1599-р та від 23.12.2021 № 1697-р).

На виконання пункту 2 розпорядження КМУ № 1697-р НАМНУ направила до Комітету звернення щодо погодження здійснення передачі бюджетних призначень для реалізації державних інвестиційних проектів.

Необхідно зауважити, що звернення НАМНУ до Комітету щодо встановленої передачі бюджетних призначень не містить належних фінансово-економічних обґрунтувань (включаючи розрахунки) щодо обсягів запропонованих змін бюджетних призначень, хоча надання відповідних розрахунків і обґрунтувань передбачено пунктом 7 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами).

Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Пуртова А.А., а також заступник Міністра економіки України Грибан О.О.

Голова підкомітету з питань державних інвестиційних проектів Комітету Пуртова А.А. поінформувала, що за результатами опрацювання зазначеного питання у підкомітеті пропонується рекомендувати Комітету погодити встановлену розпорядженням КМУ № 1697-р передачу бюджетних призначень для реалізації державних інвестиційних проектів.

Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування таку пропозицію (озвучену головою підкомітету Пуртовою А.А.), яка була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

 

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини п’ятнадцятої статті 23 Бюджетного кодексу України та на підставі рішення засідання Міжвідомчої комісії з питань державних інвестиційних проектів від 17 грудня 2021 року, відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.12.2021 № 1697-р погодити передачу бюджетних призначень у сумі 76 614,016 тис. грн (видатки розвитку), передбачені у 2021 році за загальним фондом державного бюджету Міністерству охорони здоров’я України за бюджетною програмою 2301810 «Реалізація державного інвестиційного проекту «Будівництво сучасного лікувально-діагностичного комплексу Національної дитячої спеціалізованої лікарні «Охматдит», Національній академії медичних наук України за бюджетною програмою 6561840 «Реалізація державного інвестиційного проекту «Будівництво лікувально-реабілітаційного корпусу ДУ «Національний інститут серцево-судинної хірургії ім. М.М. Амосова НАМНУ».

Голосували: «за» 21, «проти» 0, «утрималися» 0, «не голосували» – 3.

2. СЛУХАЛИ:

Інформацію першого заступника Міністра фінансів України Улютіна Д.В. про погодження розподілу та змін до розподілу між місцевими бюджетами субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.12.2021 р. № 1693-р.

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) надійшло звернення Міністерства фінансів України (далі – Мінфін) від 24.12.2021 р. № 05220-02-2/40248 (копію якого надано народним депутатам України) про погодження розподілу та змін до розподілу між місцевими бюджетами у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій, затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23.12.2021 № 1693-р «Деякі питання розподілу у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій» (далі – розпорядження КМУ № 1693-р).

Комітет забезпечує відповідне погодження, керуючись вимогами частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України, згідно з якою Кабінет Міністрів України за погодженням з Комітетом може здійснювати розподіл та перерозподіл обсягів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами у межах загального обсягу відповідних субвенцій.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (із змінами, внесеними згідно із Законом України від 08.10.2021 р. № 1807-IX) у складі загальнодержавних видатків та кредитування Мінфіну затверджено видатки розвитку за бюджетною програмою 3511210 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій» (далі – субвенція) у сумі 8 500 000 тис. грн (у тому числі за загальним фондом – 5 161 580 тис. грн, за спеціальним фондом – 3 338 420 тис. грн) без розподілу між місцевими бюджетами у додатку № 6 до Закону. З урахуванням збільшення згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21.07.2021 № 822-р «Деякі питання розподілу у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій» за загальним фондом державного бюджету обсягу субвенції на 450 000 тис. грн уточнений план за субвенцією становить 8 950 000 тис. грн.

Порядок та умови надання субвенції затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 06.02.2012 № 106 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 102, із змінами), згідно з якими визначено таке:

– субвенція спрямовується серед іншого на:

реалізацію проектів будівництва (нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту) об’єктів комунальної власності;

здійснення заходів Державної програми розвитку регіону українських Карпат на 2020-2022 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 20.10.2019 р. № 880, – за винятком поточних видатків;

здійснення екологічних та природоохоронних заходів;

придбання медичного обладнання та транспорту, зокрема спеціального призначення;

придбання обладнання та комунального транспорту, зокрема спеціального призначення, для установ комунальної власності;

розв’язання проблем окремих адміністративно-територіальних одиниць (малих міст, шахтарських та гірських населених пунктів);

здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку регіонів;

реалізацію проектів з енергоефективності та енергозбереження;

реалізацію проектів водопостачання та водовідведення, а також теплопостачання (мереж теплопостачання) (за наявності схеми теплопостачання населеного пункту);

– умовами надання субвенції є: спрямування субвенції на створення, приріст або оновлення основних фондів комунальної власності, наявність затверджених проектів будівництва та результатів проведення їх державної експертизи, спроможність подальшого утримання за рахунок коштів місцевих бюджетів основних фондів комунальної власності, створення, приріст або оновлення яких фінансується за рахунок субвенції, завершення реалізації проектів у поточному році;

– для підготовки пропозицій щодо розподілу субвенції (включаючи пропозиції стосовно об’єктів і заходів, що можуть забезпечуватися за рахунок субвенції) Мінфін утворює комісію, яка розглядає та приймає рішення про включення поданих народними депутатами України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями пропозицій до проекту акта Кабінету Міністрів України щодо розподілу субвенції між місцевими бюджетами та за об’єктами і заходами;

– у разі коли комісія прийняла рішення про включення до проекту акта Кабінету Міністрів України пропозицій щодо розподілу субвенції між місцевими бюджетами без визначення об’єктів і заходів, до відповідного проекту акта Мінфін включає положення щодо формування та затвердження переліку об’єктів і заходів, що фінансуватимуться за рахунок такої субвенції, відповідними місцевими держадміністраціями, виконавчими органами рад;

– рішеннями відповідних місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад можуть здійснюватися редакційні уточнення найменування об’єктів (заходів) та/або їх місцезнаходження з урахуванням їх цільового призначення, визначеного у відповідному рішенні Кабінету Міністрів України.

Розподіл субвенції між місцевими бюджетами в обсязі 6 073 198,088 тис. грн (у тому числі за загальним фондом – 5 611 108,079 тис. грн, за спеціальним фондом – 462 090,009 тис. грн) здійснено згідно з розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 19.05.2021 р. № 468-р, від 21.07.2021 р. № 822-р, від 28.10.2021 р.
№ 1337-р
та від 09.12.2021 р. № 1637-р та погоджено Комітетом.

Відповідно до пунктів 1 та 3 розпорядження КМУ № 1693-р встановлено:

1) затвердити розподіл у 2021 році субвенції:

згідно з додатком 1 до цього розпорядження за спеціальним фондом державного бюджету між місцевими бюджетами Дніпропетровської, Київської, Кіровоградської, Луганської, Миколаївської, Тернопільської, Харківської, Черкаської областей за об’єктами (заходами) в обсязі 201 924,654 тис. грн;

згідно з додатком 2 до цього розпорядження за загальним фондом державного бюджету між місцевими бюджетами Тернопільської області в обсязі 471,921 тис. грн та спеціальним фондом між місцевими бюджетами Львівської та Тернопільської областей в обсязі 11 328,079 тис. грн.

При цьому встановлено, що переліки об’єктів і заходів, які фінансуються у 2021 році за рахунок субвенції згідно з додатком 2, формуються та затверджуються виконавчими органами відповідних місцевих рад;

2) внести зміни (за загальним фондом державного бюджету) до додатків до розпоряджень Кабінету Міністрів України від 19.05.2021 р. № 468-р «Деякі питання розподілу у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій» (далі – розпорядження КМУ № 468-р), від 21.07.2021 р. № 822-р «Деякі питання розподілу у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій» (далі – розпорядження КМУ № 822-р) та від 28.10.2021 р. № 1337-р «Деякі питання розподілу у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій» (далі – розпорядження КМУ № 1337-р), згідно якими:

у додатку 1 до розпорядження КМУ № 468-р уточнено назви та обсяги спрямування коштів за окремими об’єктами (заходами), здійснено перерозподіл субвенції між окремими місцевими бюджетами в межах передбаченого обсягу субвенції Волинської, Дніпропетровської, Київської, Кіровоградської, Тернопільської та Черкаської областей.

Внаслідок внесених змін до розпорядження КМУ № 468-р загалом зменшено обсяг субвенції, розподілений згідно з додатком 1, на 2,794 тис. грн (для бюджету Черкаської області);

у додатку 1 до розпорядження КМУ № 822-р уточнено назви та обсяги спрямування коштів за окремими об’єктами (заходами), здійснено перерозподіл субвенції між окремими місцевими бюджетами в межах передбаченого обсягу субвенції Волинської, Дніпропетровської, Київської, Миколаївської, Тернопільської та Черкаської областей.

Внаслідок змін до розпорядження КМУ № 822-р загалом зменшено обсяг субвенції, розподілений за загальним фондом державного бюджету згідно з додатком 1, на 18,75 тис. грн (для Черкаської області);

у додатках 1 і 2 до розпорядження КМУ № 1337-р уточнено назви та обсяги спрямування коштів за окремими об’єктами (заходами), здійснено перерозподіл субвенції між окремими місцевими бюджетами в межах передбаченого обсягу субвенції Волинської, Дніпропетровської, Закарпатської, Івано-Франківської, Миколаївської, Сумської, Тернопільської, Черкаської та Чернігівської областей та загалом збільшено обсяг субвенції, розподіленої розпорядженням КМУ № 1337-р, на 21,534 тис. грн (для бюджету Чернігівської області).

Нерозподілений залишок субвенції порівняно із затвердженим на 2021 рік обсягом становить 2 663 077,258 тис. грн (за спеціальним фондом).

Довідково: згідно з пунктом 22 статті 14 Закону джерелом проведення видатків спеціального фонду державного бюджету за субвенцією визначено частину надходжень плати за ліцензії на провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей.

Належить звернути увагу, що надані Мінфіном матеріали не містять жодних обґрунтувань та пояснень щодо проведеного розподілу та змін до розподілу субвенції між місцевими бюджетами та за об’єктами і заходами, зокрема, аналітичної інформації про виконання видатків за субвенцією.

Довідково: за інформацією Казначейства за січень-листопад 2021 року:

видатки державного бюджету за бюджетною програмою 3511350 проведено у сумі 3 850 044,7 тис. грн, що становить 43% уточненого плану на рік та 100% плану на січень-листопад,

касові видатки місцевих бюджетів з урахуванням залишків коштів за субвенцією (в обсязі 234 387 тис. грн) становили 1 636 845,8 тис. грн.

/Інформація щодо розподілу та використання субвенції у 2021 році надана народним депутатам України – членам Комітету/.

Поряд з тим, слід відмітити, що Законом України від 02.12.2021 року № 1931-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» передбачена норма щодо збереження на кінець 2021 року залишків коштів за субвенцією на рахунках відповідних місцевих бюджетів для здійснення відповідних витрат у 2022 році з урахуванням їх цільового призначення.

Крім того необхідно зазначити, що згідно з вимогами бюджетного законодавства щодо формування та використання коштів спеціального фонду бюджету видатки спеціального фонду бюджету здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету, розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та провадять витрати за спеціальним фондом виключно в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету, а на кінець бюджетного періоду Казначейство зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення (частини третя та восьма статті 13, частина четверта статті 23, частина друга статті 48, частина друга статті 57 Кодексу).

Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь Голова Комітету Арістов Ю.Ю., перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І.

При цьому заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І. не висловив зауважень щодо здійснення розподілу та змін до розподілу між місцевими бюджетами субвенції.

Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. запропонував народним депутатам України – членам Комітету шляхом голосування визначитися щодо погодження розподілу та змін до розподілу між місцевими бюджетами субвенції відповідно до розпорядження КМУ № 1693-р з дотриманням вимог Кодексу щодо використання коштів за спеціальним фондом бюджету. За результатами голосування ухвалено рішення щодо такого погодження більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України, погодити (з урахуванням необхідності дотримання вимог частини восьмої статті 13, частини четвертої статті 23, частини другої статті 48, частини другої статті 57 Бюджетного кодексу України) визначене згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23.12.2021 р. № 1693-р здійснення:

1) розподілу між місцевими бюджетами у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій згідно з пунктом 1 та додатками 1 і 2 до цього розпорядження;

2) змін до розподілу між місцевими бюджетами у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій  згідно з пунктом 3 цього розпорядження.

Голосували: «за» 18, «проти» 0, «утрималися» 2, «не голосували» 4.

3. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника директора Департаменту житлової політики та благоустрою Міністерства розвитку громад та територій України Старцевої С.М. про погодження розподілу між місцевими бюджетами у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на розвиток комунальної інфраструктури, у тому числі на придбання комунальної техніки, відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.12.2021 р. № 1729-р.

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) надійшли звернення Міністерства розвитку громад та територій України (далі – Мінрегіон) від 23.12.2021 р. № 1/9.4/4696-21 та від 28.12.2021 р. № 1/9.4/4726-21 (копії яких надано народним депутатам України – членам Комітету) про погодження розподілу між місцевими бюджетами у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на розвиток комунальної інфраструктури, у тому числі на придбання комунальної техніки (далі – субвенція) відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.12.2021 № 1729-р «Про розподіл у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на розвиток комунальної інфраструктури, у тому числі на придбання комунальної техніки» (далі – розпорядження КМУ № 1729-р).

Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (із змінами, внесеними згідно із Законом України від 02.12.2021 р. № 1931-ІХ) у складі загальнодержавних видатків та кредитування Мінрегіону затверджено видатки розвитку за загальним фондом за бюджетною програмою 2761490 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на розвиток комунальної інфраструктури, у тому числі на придбання комунальної техніки» у сумі 100 000 тис. грн без розподілу між місцевими бюджетами у додатку № 6 до Закону.

Слід зазначити, що у 2021 році субвенція (в обсязі 100 000 тис. грн) також надається за рахунок спеціального фонду державного бюджету відповідно до пункту 16 статті 14 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік», згідно з яким передбачено спрямування коштів спеціального фонду державного бюджету на фінансове забезпечення заходів із забезпечення безпеки дорожнього руху відповідно до державних програм у сумі 2.385.791,9 тис. гривень та, як виняток з положень статті 24-2 Бюджетного кодексу України, на закупівлю нових трамваїв для міст Дніпро та Кривий Ріг у сумі 1.200.000 тис. гривень і на розвиток комунальної інфраструктури, у тому числі на придбання комунальної техніки, у сумі 100.000 тис. гривень за рішенням Кабінету Міністрів України (у разі потреби з відкриттям нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам), погодженим з Комітетом (за рахунок джерел, визначених пунктом 7 статті 12 Закону). Постановою Кабінету Міністрів України від 11.08.2021 р. № 883 визначене спрямування таких коштів у 2021 році на надання субвенції у сумі 100 000 тис. грн шляхом встановлення Мінрегіону за спеціальним фондом державного бюджету обсягу видатків розвитку (загальнодержавні видатки та кредитування) за новою бюджетною програмою (код 2761490), розподіл субвенції між місцевими бюджетами здійснено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.12.2021 р. № 1647-р в обсязі 99 836,83 тис. грн (99,8% обсягу субвенції, передбаченого за спеціальним фондом) між 41 бюджетом сільських, селищних, міських територіальних громад 20 областей (за виключенням Закарпатської, Запорізької, Миколаївської та Полтавської) та погоджено Комітетом.

Розпорядженням КМУ № 1729-р здійснено розподіл субвенції за загальним фондом державного бюджету в обсязі 99 541,39 тис. грн між місцевими бюджетами Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької та Чернігівської областей.

Нерозподілений залишок субвенції становить 621,78 тис. грн, у тому числі за загальним фондом – 458,61 тис. грн, за спеціальним фондом – 163,17 тис. гривень.

Порядок та умови надання субвенції затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.08.2021 р. № 883 (із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 20.12.2021 р. № 1360), згідно з якими, зокрема, визначено таке:

1) субвенція надається для розвитку комунальної інфраструктури, у тому числі для придбання комунальної техніки, та спрямовується комунальним підприємствам на здійснення авансового платежу за договором фінансового лізингу, дозвіл на укладення якого надано відповідним органом місцевого самоврядування та предметом якого є майно, яке визначене індивідуальними ознаками, відповідає критеріям основних засобів відповідно до законодавства та призначене для здійснення заходів благоустрою населеного пункту (далі – договір фінансового лізингу);

2) умовами надання субвенції є:

спрямування субвенції для комунальних підприємств на здійснення авансового платежу за договором фінансового лізингу;

обсяг субвенції, що надається окремому місцевому бюджету, не повинен перевищувати 30 000 тис. грн протягом бюджетного періоду;

спроможність комунальних підприємств на подальше здійснення лізингових платежів за договором фінансового лізингу за рахунок коштів місцевого бюджету;

3) комунальні підприємства укладають договори фінансового лізингу з державними банками або банками, у статутному капіталі яких 75 і більше відсотків акцій належить державі, та державними лізинговими компаніями;

4) виконавчими органами сільських, селищних, міських рад протягом 30 робочих днів з дня оголошення про початок прийому відповідних клопотань та матеріалів подаються до Мінрегіону клопотання для отримання субвенції та матеріали, у яких зазначаються, зокрема:

обсяг субвенції у формі розрахунку необхідного авансового платежу за договором фінансового лізингу;

обґрунтування потреби комунальних підприємств у придбанні майна, яке призначене для здійснення заходів благоустрою населеного пункту;

гарантійний лист щодо забезпечення співфінансування з місцевого бюджету лізингових платежів відповідно до умов та в порядку, встановленому договором фінансового лізингу;

рішення органу місцевого самоврядування про надання дозволу на укладення договору фінансового лізингу, оголошення про проведення відкритих торгів на послуги у сфері фінансового лізингу;

5) розподіл субвенції між місцевими бюджетами затверджується Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом за поданням Мінрегіону. У разі розірвання уповноваженим банком або уповноваженим лізингодавцем договору фінансового лізингу на підставі несплати комунальним підприємством лізингових платежів, передбачених договором фінансового лізингу, субвенція підлягає поверненню заявником до державного бюджету в повному обсязі протягом трьох місяців з моменту розірвання договору фінансового лізингу.

Поряд з тим, Законом України від 02.12.2021 року № 1931-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» передбачена норма щодо збереження на кінець 2021 року залишків коштів за субвенцією на рахунках відповідних місцевих бюджетів для здійснення відповідних витрат у 2022 році з урахуванням їх цільового призначення.

У зверненні Мінрегіону до Комітету з приводу проведеного розподілу субвенції зазначено, що на засіданнях Комісії з розгляду пропозицій та підготовки рекомендацій щодо розподілу субвенції, утвореної Мінрегіоном для оцінки та відбору прийнятих клопотань і матеріалів щодо розподілу субвенції (далі – Комісія), було розглянуто 65 клопотань та за результатами Комісією було рекомендовано: встановити, що обсяг субвенції окремому місцевому бюджету не повинен перевищувати 20% від загальної вартості майна, а також включити до розпорядження Кабінету Міністрів України щодо розподілу у 2021 році субвенції клопотання органів місцевого самоврядування, які відповідають нормам Порядку.

Інших пояснень та обгрунтувань Мінрегіоном не надано, зокрема, в частині відповідності прийнятого Комісією рішення вимогам Порядку щодо обсягу субвенції для місцевого бюджету, задоволення потреби комунальних підприємств у придбанні майна, яке призначене саме для здійснення заходів з благоустрою населеного пункту, сумарної очікуваної вартості техніки, що планується придбати за рахунок субвенції, причин розподілу субвенції не в повному обсязі.

Водночас, слід зауважити, що при прийнятті та оформленні розпорядження КМУ № 1729-р, виходячи з вимог нормотворчої техніки, у тексті та додатку до цього розпорядження слід було зазначити про розподіл субвенції саме за загальним фондом державного бюджету, оскільки у Законі субвенція передбачена без розподілу між місцевими бюджетами як за загальним, так і за спеціальним фондами.

Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь Голова Комітету Арістов Ю.Ю., перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І., заступник директора Департаменту житлової політики та благоустрою Мінрегіону Старцева С.М.

При цьому перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. і заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І. не висловили заперечень чи зауважень щодо здійснення розподілу між місцевими бюджетами субвенції.

Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. запропонував народним депутатам України – членам Комітету шляхом голосування визначитися щодо погодження розподілу між місцевими бюджетами субвенції відповідно до розпорядження КМУ № 1729-р. За результатами голосування ухвалено рішення щодо такого погодження більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України, погодити розподіл між місцевими бюджетами у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на розвиток комунальної інфраструктури, у тому числі на придбання комунальної техніки, згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23.12.2021 р. № 1729-р.

Голосували: «за» 20, «проти» 0, «утрималися» 0, «не голосували» – 4.

Голова Комітету                                                        Ю.Ю. Арістов

Секретар Комітету                                                    В.В. Цабаль
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку