Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

 

 

Протокол засідання №131 від 20 липня 2022 року

 

 

 

08  год. 30 хв.  м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн. 510

(у режимі відеоконференції)

Головує: Голова Комітету Арістов Ю.Ю.

Присутні:

Члени Комітету: Гевко В.Л., Копанчук О.Є., Цабаль В.В., Батенко Т.І., Борт В.П., Гнатенко В.С., Драбовський А.Г., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Кіссе А.І., Лаба М.М., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Пасічний О.С., Саламаха О.І., Урбанський А.І., Шпак Л.О.

Всього присутніх – 21 народний депутат*.

Відсутні:

Члени Комітету: Крулько І.І., Лопушанський А.Я., Трухін О.М., Герман Д.В., Гончаренко О.О., Дунаєв С.В., Забуранна Л.В., Молоток І.Ф., Пузійчук А.В., Пуртова А.А., Пушкаренко А.М., Северин С.С., Тістик Р.Я.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Бурякова Т.С., Войтенко Є.А., Кочубей О.П., Пінчукова А.В., Расчислова Л.В., Серік Н.П., Симончук К.В., Стасовська Г.М., Шпак В.П., Івашко Т.Ю., Клочкова Т.В., Рощенко С.В., Сторожук О.В.

Запрошені:

Улютін Д.В. – перший заступник Міністра фінансів України;

Пацкан В.В. – Голова Рахункової палати;

Тесленко О.І. – заступник директора Департаменту – начальник відділу з питань макроекономіки департаменту експертизи та аналізу державного бюджету Рахункової палати.

________________________________

*Народні депутати – члени Комітету зареєструвалися в умовах віддаленого приєднання до участі у засіданні.

 

Відкриваючи засідання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поінформував народних депутатів України – членів Комітету, що на його звернення більше половини членів Комітету надали згоду на проведення зазначеного засідання Комітету у режимі відеоконференції.

Затим, після реєстрації присутності членів Комітету в умовах віддаленого приєднання до участі у цьому засіданні і затвердження порядку денного, члени Комітету перейшли до розгляду питання порядку денного.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

Про погодження основних умов правочинів з державним боргом, які здійснюються у 2022 році, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 19 липня 2022 року № 805.

СЛУХАЛИ:

Інформацію першого заступника Міністра фінансів України Улютіна Д.В. про погодження основних умов правочинів з державним боргом, які здійснюються у 2022 році, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 19 липня 2022 року № 805.

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшло звернення Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/ від 19.07.2022 № 12020-04-2/15505 з проханням погодити основні умови правочинів з державним боргом, які здійснюються у 2022 році, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 19 липня 2022 року № 805 «Про здійснення у 2022 році правочинів з державним боргом» /далі – постанова КМУ № 805/ на найближчому засіданні Комітету (копія звернення Мінфіну з постановою КМУ № 805 надана народним депутатам України – членам Комітету).

В абзаці першому постанови КМУ № 805 вказано, що це рішення Уряду прийнято відповідно до частини сьомої статті 16 Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/, з метою ефективного управління державним боргом в умовах воєнного стану (введеного Указом Президента України від 24.02.2022 № 64 «Про введення воєнного стану в Україні»).

Пунктом 1 постанови КМУ № 805 затверджено основні умови правочинів з державним боргом, які здійснюються у 2022 році /далі – основні умови/, що додаються до постанови КМУ № 805.

Пунктом 2 постанови КМУ № 805 доручено Мінфіну:

забезпечити звернення до держателів облігацій зовнішніх державних позик, зазначених у додатку до основних умов /далі – ОЗДП/, з метою погодження з ними внесення передбачених основними умовами змін до умов випуску ОЗДП, а також забезпечити проведення інших заходів та процедур, необхідних для надання держателями ОЗДП згоди на зміну умов випуску ОЗДП;

забезпечити погодження основних умов з Комітетом;

у зв’язку із здійсненням правочинів з державним боргом /далі – правочини/ забезпечити сплату відсоткового доходу за ОЗДП 2018 р. першої серії, що належить до сплати 01.08.2022, не раніше дати проведення держателями таких ОЗДП голосування щодо змін до умов їх випуску, але у разі, коли держателі не погодять зазначених змін, то не пізніше спливу передбаченого умовами випуску відповідних ОЗДП пільгового періоду здійснення платежів за ними;

у разі очікуваного збільшення непогашеного номінального обсягу ОЗДП за результатами здійснення правочинів враховувати під час підготовки проекту державного бюджету на відповідний рік: в межах граничного обсягу державного боргу – збільшений відповідним чином непогашений номінальний обсяг ОЗДП; кошти для погашення та обслуговування державного боргу за ОЗДП з урахуванням збільшення їх непогашеного номінального обсягу.

Основними умовами визначено, насамперед, що правочини здійснюються у строк до 15.08.2022 шляхом внесення до умов випуску ОЗДП, що зазначені в додатку (йдеться про ОЗДП 2015 р. четвертої-дев’ятої серій, ОЗДП 2017 р., ОЗДП 2018 р. першої і другої серій, ОЗДП 2019 р., ОЗДП 2020 р., ОЗДП 2021 р.), за погодженням з держателями ОЗДП змін, зокрема, про:

відстрочку дат погашення ОЗДП – передбачається, що кінцева дата погашення ОЗДП в основному відстрочується на строк у 24 місяці з відповідної кінцевої дати погашення ОЗДП;

відстрочку дат сплати відсоткового доходу – передбачається, що всі дати сплати відсоткового доходу за ОЗДП, що настають після вчинення правочинів, в основному відстрочуються на строк у 24 місяці з кожної відповідної дати сплати відсоткового доходу;

суму доходу держателів – передбачається, серед іншого, що:

– протягом зазначеної відстрочки за ОЗДП продовжує нараховуватися основний відсотковий дохід за ставками, що передбачені в умовах випуску відповідних ОЗДП, на суму нарахованого основного відсоткового доходу нараховується додатковий відсотковий дохід за ставками, що передбачені в умовах випуску відповідних ОЗДП;

– у будь-який час протягом зазначеної відстрочки сукупна сума нарахованих основного відсоткового доходу та додаткового відсоткового доходу /далі сума доходу держателів/ на підставі окремого рішення Кабінету Міністрів України може сплачуватися держателям ОЗДП частково або повністю;

– у кінці зазначеної відстрочки невиплачена станом на той час сума доходу держателів виплачується держателям в повному обсязі або на підставі окремого рішення Кабінету Міністрів України додається до непогашеного номінального обсягу облігацій (шляхом додаткового випуску відповідних ОЗДП загальним номінальним обсягом, що дорівнює невиплаченій станом на той час сумі доходу держателів, та на інших основних умовах, затверджених зазначеним рішенням Кабінету Міністрів України);

– сума доходу держателів розраховується Мінфіном з урахуванням, зокрема, інформації, наданої суб’єктами господарювання, залученими Мінфіном для надання агентських, консультаційних чи інших послуг у зв’язку з правочинами, та не може перевищувати 3000 млн дол. США (сукупно для всіх ОЗДП, що оплачуються в доларах США) та 300 млн євро (сукупно для всіх ОЗДП, що оплачуються в євро);

– після припинення зазначеної відстрочки відсотковий дохід за ОЗДП продовжує нараховуватися за ставками, що передбачені в умовах випуску відповідних ОЗДП, на: у разі повної виплати держателям суми доходу держателів – непогашений загальний номінальний обсяг відповідних ОЗДП; або у разі збільшення непогашеного номінального обсягу ОЗДП на невиплачену суму доходу держателів – на відповідним чином збільшений непогашений загальний номінальний обсяг ОЗДП.

У зверненні Мінфіну до Комітету вказано, що правочини здійснюються з метою відстрочення платежів з погашення і обслуговування державного боргу з метою  здійснення пріоритетних видатків у 2022 р., у т.ч. належного фінансового забезпечення Збройних Сил України задля підвищення їх боєготовності та зміцнення обороноздатності держави. Однак у цьому зверненні не наведено фінансово-економічних розрахунків щодо правочинів. 
Поряд з тим, необхідно зазначити таке.
Частиною сьомою статті 16 Кодексу встановлено, зокрема, що:
з метою ефективного управління державним боргом та/або ліквідністю єдиного казначейського рахунку та валютних рахунків державного бюджету Голова Боргового агентства України за погодженням з Міністром фінансів України від імені України має право здійснювати правочини з державним боргом, включаючи обмін, випуск, купівлю, викуп та продаж державних боргових зобов’язань, за умови дотримання граничного обсягу державного боргу на кінець бюджетного періоду;
основні умови правочинів з державним боргом, що здійснюються у поточному бюджетному періоді на суму, яка перевищує 5% обсягу державного боргу на кінець попереднього бюджетного періоду, визначаються Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом;
Боргове агентство України може залучати суб’єктів господарювання для надання агентських, консультаційних, рейтингових та інших послуг, необхідних для управління державним боргом, за рахунок коштів державного бюджету в межах бюджетних призначень на обслуговування державного боргу.
Відповідно до частини шостої статті 16 Кодексу витрати на обслуговування та погашення державного боргу здійснюються Борговим агентством України відповідно до кредитних договорів, а також нормативно-правових актів, за якими виникають державні боргові зобов’язання, незалежно від обсягу коштів, визначеного на таку мету законом про державний бюджет.
При цьому згідно з пунктом 3-5 розділу VI Кодексу Мінфін здійснює повноваження і функції з управління державним боргом та гарантованим державою боргом до початку функціонування Боргового агентства України.
Законом України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» /далі – Закон/ первинно визначено на п.р.: граничний обсяг дефіциту державного бюджету – у сумі 188.798,2 млн грн; граничний обсяг державного боргу на 31.12.2022 – у сумі 2.725.325,4 млн грн; державні запозичення – у сумі 571.121,1 млн грн; витрати на обслуговування і погашення державного боргу – у сумі 573.310 млн грн (у т.ч. на: обслуговування – у сумі 179.985,1 млн грн, погашення – 393.324,9 млн грн).
В умовах воєнного стану в України /станом на 19.07.2022/ до Закону внесено зміни, якими, серед іншого, суттєво збільшено боргові показники (згідно із законами від 15.03.2022 № 2135-ІХ, від 21.04.2022 № 2218-ІХ, від 31.05.2022 № 2280-ІХ, від 09.07.2022 № 2385-ІХ), а саме: граничний обсяг дефіциту державного бюджету – до 823.488,9 млн грн (або в 4,36 раза); граничний обсяг державного боргу на 31.12.2022 – до 3.360.016 млн грн (на 23,3%); державні запозичення – до 1.205.811,7 млн грн (або в 2,11 раза); видатки на обслуговування державного боргу – до 183.036,1 млн грн (або на 1,7%), хоча розпорядженням КМУ від 13.02.2022 № 145-р такі видатки скорочено на 16.632,9 млн грн із спрямуванням цих коштів до резервного фонду державного бюджету /тобто уточнений річний план становить 166.403,2 млн грн/.

Таким чином, уточнений плановий показник дефіциту державного бюджету на 2022 р. значно перевищуватиме граничну величину, визначену частиною першою статті 14 Кодексу (не більше 3% прогнозного ВВП), хоча дію відповідної норми зупинено на 2022 р. пунктом 3 розділу «Прикінцеві положення» Закону. Поряд з тим, ймовірним може бути перевищення визначеної частиною другою статті 18 Кодексу граничної величини загального обсягу державного боргу та гарантованого державою боргу на кінець поточного бюджетного періоду (не вище 60% річного номінального обсягу ВВП), при тому що зазначене обмеження згідно з пунктом 23-1 розділу VI Кодексу не застосовується у випадках введення воєнного стану. Отже, реалізація Закону (із внесеними змінами) призведе до збільшення державного боргу і дефіциту державного бюджету та у середньостроковій перспективі до значного додаткового навантаження на державний бюджет щодо обслуговування і погашення відповідних боргових зобов’язань.

Слід також відмітити, що відповідно до підпункту 1 пункту 22 розділу VI Кодексу в умовах воєнного стану не застосовується частина десята статті 16 Кодексу (згідно з якою Стратегія управління державним боргом на середньостроковий період розробляється Мінфіном та затверджується Кабінетом Міністрів України щороку, не пізніше 1 червня року, що передує плановому).

 
Згідно із звітними даними Державної казначейської служби України за І півріччя п.р. здійснено:
державні запозичення – у сумі 566,9 млрд грн (47% затвердженого із змінами річного плану /1205,8 млрд грн/), у т.ч. внутрішні запозичення – 349,66 млрд грн, зовнішні запозичення – 217,28 млрд грн;

платежі з погашення державного боргу – у сумі 214,8 млрд грн (54,6% затвердженого річного показника та 99,5% уточненого плану на звітний період), у т.ч. на погашення внутрішнього боргу – 193 млрд грн, зовнішнього боргу – 21,8 млрд грн;

видатки на обслуговування боргу – у сумі 86,6 млрд грн, або 47,3% бюджетних призначень і 99,4% плану на звітний період.

За інформацією Мінфіну, обсяг державного боргу на 31.05.2022 становив 2.645,8 млрд грн (затверджений граничний обсяг на 31.12.2022 (із змінами) – 3.360 млрд грн) та збільшився з початку п.р. на 283,3 млрд грн, або на 12% (державний борг на 31.12.2021 становив 2.362,5 млрд грн).

Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Цабаль В.В. і Задорожній М.М., перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., Голова Рахункової палати Пацкан В.В.

Зокрема, доповідаючи дане питання, перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. відмітив, серед іншого, що загальна сума ОЗДП, щодо яких здійснюються правочини, наразі по номінальній вартості становить 17 млрд дол. США, правочини передбачають відстрочення платежів з погашення і обслуговування державного боргу на 24 місяці (з капіталізацією відсоткового доходу, який не сплачуватиметься протягом 2 років), реалізація норм постанови КМУ № 805 не буде потребувати додаткових фінансових витрат, а також звернувся до народних депутатів України – членів Комітету з проханням погодити дане рішення Уряду.

Голова Рахункової палати Пацкан В.В. зазначив, що Рахункова палата підтримує постанову КМУ № 805.

Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. звернув увагу, що дане питання не розглядалося у підкомітеті з питань доходів і фінансування державного бюджету та державного боргу Комітету, оскільки відповідне звернення Мінфіну нещодавно надійшло, та запропонував визначитися шляхом голосування щодо погодження основних умов правочинів з державним боргом, які здійснюються у 2022 р., затверджених постановою КМУ № 805, з урахуванням дотримання вимог частини сьомої статті 16 Кодексу. За підсумками голосування погодження основних умов правочинів було одноголосно підтримано присутніми на засіданні народними депутатами України – членами Комітету.

 

УХВАЛИЛИ:

Керуючись частиною сьомою статті 16 Бюджетного кодексу України, погодити основні умови правочинів з державним боргом, які здійснюються у 2022 році, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 19 липня 2022 року № 805, з урахуванням дотримання вимог зазначеної частини статті 16 цього Кодексу.

Голосували: «за» – 21 (одноголосно).

Голова Комітету                                                                  Ю.Ю. Арістов

Секретар Комітету                                                              В.В. Цабаль
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку