Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

Протокол засідання №162 від 31 липня 2023 року

11  год. 00 хв.  м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн. 510

(у режимі відеоконференції)

 

Головує: Голова Комітету Підласа Р.А.

Присутні:

Члени Комітету: Крулько І.І., Гевко В.Л., Копанчук О.Є., Цабаль В.В., Бакунець П.А., Батенко Т.І., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Гончаренко О.О., Драбовський А.Г., Дунаєв С.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Качний О.С., Кіссе А.І., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Лаба М.М., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Поляк В.М., Пузійчук А.В., Пуртова А.А., Саламаха О.І., Северин С.С., Тістик Р.Я., Урбанський А.І., Фролов П.В., Шпак Л.О.

Всього присутніх – 33 народні депутати України.

Відсутні:

Члени Комітету: Лопушанський А.Я., Борт В.П., Забуранна Л.В.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Андросюк Н.В., Бурякова Т.С., Войтенко Є.А., Кочубей О.П., Луценко Н.В., Новацька О.В., Пінчукова А.В., Пунда О.Б., Симончук К.В., Шпак В.П., Клочкова Т.В., Рощенко С.В.

Запрошені:

Улютін Д.В. – перший заступник Міністра фінансів України;

Шугалій Д.А. – перший заступник Голови Фонду державного майна України;

Найєм Мустафа-Масі – Голова Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України;

Тесленко О.І.  заступник директора Департаменту експертизи і аналізу державного бюджету, контролю його фінансування та боргу Рахункової палати.

Відкриваючи засідання, Голова Комітету Підласа Р.А. поінформувала народних депутатів України – членів Комітету, що на її звернення більше половини членів Комітету надали згоду на проведення 31 липня п.р. засідання Комітету у режимі відеоконференції.

Затим, після реєстрації присутності членів Комітету в умовах віддаленого приєднання до участі у цьому засіданні і затвердження порядку денного, члени Комітету перейшли до розгляду питань порядку денного.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

1. Про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про особливості припинення державних підприємств за рішенням Фонду державного майна України» (реєстр. № 9387).

2. Про погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури України (згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2023 № 770).

1. СЛУХАЛИ:

Інформацію голови підкомітету з питань бюджетної політики та удосконалення положень Бюджетного кодексу України Комітету з питань бюджету Кузбита Ю.М. про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про особливості припинення державних підприємств за рішенням Фонду державного майна України» (реєстр. № 9387).

Відмітили:

І. Проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про особливості припинення державних підприємств за рішенням Фонду державного майна України» (реєстр. № 9387 від 15.06.2023), поданий народними депутатами України Арахамією Д.Г., Мотовиловцем А.В. та іншими /далі – законопроект № 9387/, 13 липня 2023 року Верховною Радою України прийнято за основу з дорученням Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ доопрацювати законопроект № 9387 з урахуванням поправок і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи, скоротивши строк подання таких поправок і пропозицій наполовину, та внести законопроект № 9387 на розгляд Верховної Ради України у другому читанні (згідно з Постановою Верховної Ради України від 13.07.2023 № 3251-ІХ).

Розділом І законопроекту № 9387 шляхом внесення змін до Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ пропонується:

включити до джерел формування спеціального фонду державного бюджету в частині доходів кошти, отримані від реалізації майна державних унітарних підприємств відповідно до Закону України «Про особливості припинення державних підприємств за рішенням Фонду державного майна України» /далі – Закон № 3037-ІХ/, із спрямуванням таких коштів на здійснення заходів, пов’язаних з припиненням державних унітарних підприємств відповідно до Закону № 3037-ІХ (щодо доповнення частини 3 статті 29 Кодексу новим пунктом 13-10 і частини 4 статті 30 Кодексу новим пунктом 24);

установити, що залишки коштів спеціального фонду державного бюджету на кінець бюджетного періоду, джерелом формування яких були надходження, визначені новим пунктом 13-10 частини 3 статті 29 Кодексу та не використані на здійснення заходів відповідно до нового пункту 24 частини 4 статті 30 Кодексу, перераховуються до загального фонду державного бюджету (щодо доповнення частини 2 статті 57 Кодексу новим положенням після абзацу першого).

Крім того, пунктом 2 розділу ІІ законопроекту № 9387 передбачається внесення змін до Закону № 3037-ІХ (статей 6, 9, 10, 11, 13, 16, 19 і 21) та законів України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» (статті 31), «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» (статей 9, 11, 15, 17, 25), «Про управління об’єктами державної власності» (статті 11), «Про Фонд державного майна України» (статті 5).

ІІ. Відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України у встановлені строки /не пізніше 20 липня 2023 року/ до Комітету надійшли пропозиції до законопроекту № 9387, згруповані та узагальнені у відповідній порівняльній таблиці у кількості 125 пропозицій.

У Комітеті за участю представників Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/, Фонду державного майна України /далі – ФДМУ/ та Рахункової палати опрацьовано пропозиції до законопроекту № 9387 з урахуванням зауважень і пропозицій, наведених у висновку Комітету щодо підготовки законопроекту № 9387 до І читання (лист від 12.07.2023 № 04-13/3-2023/151254 (1250332)), включаючи відповідні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України /далі – ГНЕУ/ (лист від 06.07.2023 № 16/03-2023/146340 (1245945)) та Міністерства юстиції України /далі – Мін’юст/ (лист від 29.06.2023 № 84016/8219-1-23/8.1.6). При цьому зауважено, що:

значну частину пропозицій подано народним депутатом України Пузійчуком А.В. /50 пропозицій, або 40% від загальної кількості пропозицій/, при цьому в основному такі пропозиції /41 пропозиція/ передбачають виключення більшості положень законопроекту № 9387, прийнятого за основу (чим по суті нівелюється предмет регулювання законопроекту № 9387), та щодо таких пропозицій не надано пояснень;

деякі пропозиції безпосередньо не стосуються предмету правового регулювання законопроекту № 9387, а відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України пропозиції і поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту, який прийнятий Верховною Радою України за основу;

окремі пропозиції подано без належного правового чи фінансово-економічного обґрунтування, що ускладнило проведення їх експертної оцінки.

За підсумками опрацювання пропозицій в остаточній редакції законопроекту № 9387 пропонується врахувати:

– пропозиції, безпосередньо пов’язані з предметом регулювання законопроекту № 9387 та спрямовані на врахування зауважень і пропозицій до нього, наведених у висновках Комітету і ГНЕУ (передусім щодо внесення редакційних та техніко-юридичних уточнень для приведення у відповідність до бюджетної методології та основних вимог законодавчої техніки), зокрема:

уточнити редакцію нового положення частини 2 статті 57 Кодексу /пункт 3 розділу І законопроекту № 9387/ (згідно з яким залишки коштів спеціального фонду державного бюджету на кінець бюджетного періоду, сформовані за рахунок коштів, отриманих від реалізації майна державних унітарних підприємств, та не використані на здійснення заходів, пов’язаних з припиненням державних унітарних підприємств, перераховуються до загального фонду державного бюджету) в частині конкретизації, що такі залишки перераховуються в обсязі, визначеному Кабінетом Міністрів України, з відповідним доповненням абзацу 1 частини 2 статті 57 Кодексу – з метою надання можливості збереження частини таких залишків коштів у спеціальному фонді державного бюджету для фінансового забезпечення необхідних заходів на початку нового бюджетного періоду, а також для узгодженості відповідного положення з нормами Кодексу щодо спеціального фонду бюджету (з урахуванням зауважень Комітету і ГНЕУ);

змінити нумерацію нового пункту частини 3 статті 29 Кодексу (12-2 замість 13-10) та нового пункту частини 4 статті 30 Кодексу (26 замість 24) /розділ І законопроекту № 9387/ – для узгодження правових норм: у зв’язку з наявністю пункту 13-10 у частині 3 статті 29 Кодексу /що визначено Законом України від 31.05.2022 № 2290-ІХ «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України та інших законодавчих актів України»/ та доповненням частини 4 статті 30 Кодексу пунктами 24 і 25 /що передбачено прийнятим 27.07.2023 в цілому законопроектом щодо змін до Кодексу за реєстр. № 9346-1/;

передбачити у змінах до частини 18 статті 11 Закону України «Про управління об'єктами державної власності» і абзацу 9 пункту 3 частини 1 статті 5 Закону України «Про Фонд державного майна України» /підпункти 3 і 4 пункту 2 розділу ІІ законопроекту № 9387/ виключення з повноважень ФДМУ погодження мирових угод, планів санацій і умов продажу майна у справах про банкрутство господарських організацій з корпоративними правами держави понад 50% їх статутного капіталу, які перебувають у процесі приватизації, – для усунення неузгодженості відповідних положень з нормами пункту 12 частини 1 статті 90 і абзацу 2 частини 14 статті 96 Кодексу України з процедур банкрутства, оскільки відповідні господарські організації не можуть одночасно перебувати у процесі приватизації і у процесі банкрутства (відповідно до пропозиції Мін’юсту);

виключити зміни до статті 11 Закону № 3037-ІХ /абзаци 7 і 8 підпункту 5 пункту 2 розділу ІІ законопроекту № 9387/ (згідно з якими суб’єкт управління може прийняти рішення про припинення державного унітарного підприємства, щодо якого не прийнято рішення про приватизацію та не відкрито провадження у справі про банкрутство, з підстави, що єдиний майновий комплекс державного унітарного підприємства реалізовано у процесі приватизації) – для недопущення суперечності такого положення нормам статті 11 Закону № 3037-ІХ, оскільки у разі неприйняття рішення про приватизацію об’єкта державної власності, неможлива його реалізація у процедурі приватизації (з урахуванням зауважень ГНЕУ і Мін’юсту);

уточнити редакцію нової частини 4 статті 13 Закону № 3037-ІХ /абзац 12 підпункту 5 пункту 2 розділу ІІ законопроекту № 9387/ (згідно з якою керуючий припиненням зобов’язаний письмово повідомити органи, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів, у яких відносно об’єкта припинення відкрито виконавче провадження, про початок процедури припинення об’єкта припинення) в частині конкретизації органу, якого слід повідомити (а саме органу державної виконавчої служби (державного виконавця) та/або приватного виконавця), – для врахування норм законів України «Про виконавче провадження» і «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів» (відповідно до пропозиції Мін’юсту);

уточнити нову редакцію частини 3 статті 16 Закону № 3037-ІХ /абзац 16 підпункту 5 пункту 2 розділу ІІ законопроекту № 9387/ (згідно з якою керуючий припиненням протягом процедури припинення об’єкта припинення забезпечує видачу довідок, необхідних для забезпечення соціального захисту громадян) в частині доповнення після слова «довідок» словом «зокрема» – для унормування можливості надання й інших довідок (з урахуванням зауваження ГНЕУ);

уточнити редакцію змін до статті 21 Закону № 3037-ІХ /абзаци 24-27 підпункту 5 пункту 2 розділу ІІ законопроекту № 9387/ (щодо обов’язку архівної установи безоплатно прийняти архівні документи об’єкта припинення на зберігання в упорядкованому стані без додаткових вимог) в частині виключення слів «безоплатно» і «без додаткових умов» для узгодження з частиною 1 статті 35 Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» та чіткості відповідного положення;

внести лінгвістичні, редакційні та техніко-юридичні уточнення до тексту законопроекту № 9387 – для його приведення до вимог законодавчої техніки, насамперед: доповнити назву законопроекту № 9387 в частині внесення змін до деяких інших законів України – для забезпечення її більшої відповідності змісту законопроекту № 9387 (з урахуванням зауважень ГНЕУ); виключити у назві розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» законопроекту № 9387 слова «та перехідні» – у зв’язку з відсутністю у цьому розділі перехідних положень;

– пропозицію, спрямовану на врегулювання іншого бюджетного питання /доповнення розділу І законопроекту № 9387 новим пунктом 4/, а саме: викласти у новій редакції підпункт «а» пункту 9 частини першої статті 87 Кодексу (яким визначаються видатки державного бюджету на здійснення окремих пенсійних виплат) в частині актуалізації положень цього підпункту відповідно до пенсійного законодавства щодо здійснення за рахунок коштів державного бюджету деяких виплат, а також врахування норм Закону України від 29.06.2023 № 3201-ІХ «Про внесення зміни до розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» щодо джерел оплати послуг з доставки пенсій та виплати допомоги на поховання» стосовно здійснення з державного бюджету оплати послуг з доставки пенсій та виплати допомоги на поховання особам, яким виплата пенсії здійснюється за рахунок державного бюджету (зазначене питання також передбачається унормувати в урядовому законопроекті щодо змін до Кодексу за реєстр. № 9077 від 03.03.2023 /щодо визначення джерел фінансування деяких пенсійних виплат і витрат на їх доставку/).

Загалом пропонується врахувати 26 пропозицій (з них 1 – редакційно) і відхилити 99 пропозицій та рекомендувати Верховній Раді України законопроект № 9387 прийняти у другому читанні і в цілому як закон в запропонованій остаточній редакції, викладеній у порівняльній таблиці до законопроекту № 9387, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками /порівняльна таблиця до законопроекту № 9387 надана народним депутатам України – членам Комітету та додається/.

ІІІ. Загалом в представленні та обговоренні даного питання брали участь народні депутати України – члени Комітету Підласа Р.А., Цабаль В.В., Кузбит Ю.М., перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., перший заступник Голови ФДМУ Шугалій Д.А., заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету Рахункової палати Тесленко О.І.

Голова підкомітету з питань бюджетної політики та удосконалення положень Бюджетного кодексу України Комітету /далі – підкомітет/ Кузбит Ю.М. поінформував про підготовку у підкомітеті законопроекту № 9387 до другого читання та зазначив, що за підсумками розгляду даного питання у підкомітеті пропонується Комітету прийняти рішення згідно з наданим проектом /проект рішення надано народним депутатам України – членам Комітету/, зокрема: врахувати 26 пропозицій (з них 1 – редакційно) і відхилити 99 пропозицій та рекомендувати Верховній Раді України законопроект № 9387 прийняти у другому читанні і в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній у наданій порівняльній таблиці до законопроекту № 9387, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками.

Перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. і перший заступник Голови ФДМУ Шугалій Д.А. повідомили, що відповідно у Мінфіна і ФДМУ немає зауважень до запропонованого підкомітетом рішення щодо підготовки законопроекту № 9387 до другого читання.

Заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету Рахункової палати Тесленко О.І. зазначив, що у Рахункової палати немає заперечень з даного питання.

Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування озвучену головою підкомітету Кузбитом Ю.М. пропозицію прийняти рішення Комітету згідно з наданим проектом. За результатами голосування така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні на час голосування народних депутатів України – членів Комітету.

Ухвалили:

Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про особливості припинення державних підприємств за рішенням Фонду державного майна України» (реєстр. № 9387) прийняти у другому читанні і в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом у порівняльній таблиці до зазначеного законопроекту, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками.

Голосували: «за» – 29, «проти» – 0, «утрималися» –1, «не голосували» – 0 (на час голосування на засіданні були присутні 30 народних депутатів України – членів Комітету).

2. СЛУХАЛИ:

Інформацію Голови Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України Найєма Мустафи-Масі про погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури України (згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2023 № 770).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшло звернення Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України /далі – Агентство відновлення/ від 27.07.2023
№ 2032/1/08-01/04 (копія якого надана народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройного агресії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.07.2023 № 770 «Про виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії» /далі – постанова КМУ № 770/.

I. Щодо формування та використання коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії.

1. Відповідно до статті 29 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» (із змінами, внесеними Законом України від 24.02.2023 № 2953-IX) /далі – Закон/ з метою ліквідації наслідків (у тому числі гуманітарних, соціальних, економічних), спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, у складі спеціального фонду державного бюджету створено фонд ліквідації наслідків збройного агресії /далі – фонд ліквідації/, кошти якого передбачено спрямовувати на:

1) будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) громадських будинків та споруд (з урахуванням вимог безпеки щодо захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо)), захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо);

2) будівництво об’єктів інфраструктури, зокрема пов’язаних з наданням послуг з водопостачання, водовідведення, виробництва теплової енергії, теплопостачання, електропостачання;

3) нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації будівель для забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб та осіб, які втратили його внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України;

4) розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації для об’єктів, які зруйновані внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;

5) будівництво, ремонт та інші інженерно-технічні заходи із захисту об’єктів критичної інфраструктури;

6) закупівлю шкільних автобусів, спеціального транспорту для закладів охорони здоров’я та комунальних підприємств з благоустрою територій;

7) компенсацію за знищений/пошкоджений об’єкт житлового призначення (у тому числі будинки дачні та садові);

8) відновлення пошкоджених об’єктів житлового (у тому числі будинки дачні та садові) та громадського призначення;

9) нове будівництво об’єктів житлового призначення для осіб, які втратили житло внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, розроблення та експертизу проектної документації на будівництво таких об’єктів.

У виняткових випадках кошти фонду ліквідації можуть спрямовуватися на забезпечення потреб сектору оборони.

2. Згідно з цією статтею Закону рішення про виділення коштів з фонду ліквідації приймаються Кабінетом Міністрів України (з відкриттям у разі потреби нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам) за погодженням з Комітетом (як виняток з положень підпункту 1 пункту 22 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/).

3. Постановою Кабінету Міністрів України від 10.02.2023 № 118 (із змінами) затверджено Порядок використання коштів фонду ліквідації /далі – Порядок № 118/, згідно з яким визначені механізм, напрями, порядок та умови використання коштів фонду ліквідації, а також встановлені вимоги щодо підготовки проекту відповідного акта Кабінету Міністрів України, включаючи положення про забезпечення відповідним головним розпорядником бюджетних коштів погодження прийнятого рішення про виділення коштів фонду ліквідації з Комітетом.

На виконання вимог абзацу другого пункту 9 Порядку № 118 постановою Кабінету Міністрів України від 25.04.2023 № 412 утворено Міжвідомчу робочу групу з розгляду узагальнених пропозицій заявників та підготовки пропозицій Кабінету Міністрів України щодо виділення коштів фонду ліквідації і затверджено відповідне положення про діяльність цієї робочої групи.

4. Згідно із Законом джерелами формування коштів фонду ліквідації /пункт 16 статті 14 Закону/ визначені такі надходження спеціального фонду державного бюджету:

кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» і Закону України «Про санкції» /пункт 8 статті 11 Закону/, плановий обсяг яких у Законі не визначений;

50 відсотків коштів, що перераховуються Національним банком України відповідно до Закону України «Про Національний банк України» /пункт 9 статті 11 Закону/, плановий обсяг яких визначений у сумі 35.500 млн грн;

5. На 2023 рік бюджетні призначення за спеціальним фондом державного бюджету встановлені Мінінфраструктури, як головному розпоряднику коштів державного бюджету, за загальнодержавними видатками та кредитуванням за бюджетною програмою «Фонд ліквідації наслідків збройної агресії» (код 3121430) в обсязі 35.500 млн гривень;

6. За даними звітності Казначейства України про виконання державного бюджету за січень-червень 2023 року надходження для формування фонду ліквідації фактично становили:

кошти, що перераховуються Національним банком України відповідно до Закону України «Про Національний банк України», – 35.934,2 млн грн (на 434,2 млн грн, або на 1,2%, більше затвердженого показника);

кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів», – 8.811,1 млн грн (плановий обсяг таких надходжень не визначений);

кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про санкції», – 114,1 млн грн (плановий обсяг таких надходжень не визначений);

курсова різниця – 6,29 млн грн (плановий обсяг таких надходжень не визначений).

Крім того, у грудні 2022 року до спеціального фонду державного бюджету надійшли кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів», у сумі 17.000,7 млн грн (такі надходження у 2022 році були визначені джерелом формування фонду ліквідації). Проте рішення Уряду щодо використання цих коштів у 2022 році не було прийняте, тому згідно з частиною другою статті 57 Кодексу такі кошти збережені на рахунку спеціального фонду державного бюджету і можуть використовуватися у 2023 році для покриття відповідних витрат з урахуванням їх цільового призначення.

Таким чином, за січень-червень 2023 року до фонду ліквідації надійшло 61.866,4 млн гривень.

Зважаючи на прийняті Кабінетом Міністрів України рішення про виділення коштів з фонду ліквідації /постанови КМУ від 16.05.2023 № 493 у сумі 4,4 млрд грн, від 06.06.2023 № 566 у сумі 1,5 млрд грн, від 16.06.2023 № 609 у сумі 0,98 млрд грн, від 19.06.2023 № 617 у сумі 10,04 млрд грн, від 07.07.2023 № 696 у сумі 0,34 млрд грн та розпорядження КМУ від 16.06.2023 № 534-р у сумі 6,6 млрд грн, від 24.06.2023 № 557-р у сумі 0,2 млрд грн/, згідно з якими з фонду ліквідації передбачено виділити загалом 24,1 млрд грн, на час прийняття постанови КМУ № 770 залишок нерозподілених коштів фонду ліквідації становив 37,8 млрд грн. З урахуванням постанови КМУ № 770 залишок нерозподілених коштів фонду ліквідації становить 34,2 млрд гривень.

II. Постановою КМУ № 770 (копія якої надана народним депутатам України – членам Комітету), серед іншого, передбачено:

1) виділити Агентству відновлення з фонду ліквідації за рахунок джерела, визначеного пунктом 9 статті 11 Закону /кошти, що перераховуються до державного бюджету Національним банком України відповідно до Закону України «Про Національний банк України»/, на безповоротній основі 3.556.018,76 тис. гривень (видатки розвитку) на нову бюджетну програму для будівництва та відновлення об’єктів інфраструктури, житлового та громадського призначення, громадських будинків та споруд. При цьому визначено, що Агентство відновлення є головним розпорядником та відповідальним виконавцем нової бюджетної програми, а одержувачами бюджетних коштів є державні підприємства та організації, які належать до сфери управління Агентства відновлення та виконують функції замовника робіт з будівництва (нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту), ремонту, модернізації інфраструктури, об’єктів житлової нерухомості, громадського призначення, виробничого комплексу, соціальної сфери, сфери  житлово-комунального господарства, благоустрою населених пунктів, інженерно-транспортної, енергетичної інфраструктури, захисних споруд цивільного захисту, інших об’єктів, що мають вплив на життєдіяльність населення, військових об’єктів та майна, у сфері забезпечення енергетичної ефективності будівель /пункт 1 постанови КМУ № 770/;

2) установити, що кошти /пункт 2 постанови КМУ № 770/:

– спрямовуються на:

будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) громадських будинків та споруд (з урахуванням вимог безпеки щодо захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо), захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо);

будівництво об’єктів інфраструктури, зокрема пов’язаних з наданням послуг з водопостачання, водовідведення, виробництва теплової енергії, теплопостачання, електропостачання;

відновлення пошкоджених об’єктів житлового (у тому числі будинків дачних та садових) та громадського призначення;

нове будівництво об’єктів житлового призначення для осіб, які втратили житло внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, розроблення та проведення експертизи проектної документації на будівництво таких об’єктів;

– виділяються з урахуванням таких умов: створення, приріст, оновлення (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт), придбання основних фондів комунальної або державної власності; спроможність суб’єктів на фінансування об’єктів яких залучаються кошти, забезпечувати подальше власне фінансування та утримання таких об’єктів; проекти (об’єкти, заходи), на які виділяються кошти, розташовані на території, віддаленій не менше ніж 30 кілометрів від територій активних бойових дій, територій, тимчасово окупованих Російською Федерацією;

3) затвердити перелік проектів (об’єктів, заходів), які фінансуються за рахунок коштів, та обсяги коштів для їх фінансового забезпечення /пункт 3 постанови КМУ № 770/.

Згідно з додатком до постанови КМУ № 770 Урядом здійснено розподіл таких коштів за проектами (об’єктами, заходами) на суму 3.556.018,7581 тис. грн (у тому числі: 778.911,278 тис. грн на об’єкти нового будівництва, 386.134,445 тис. грн на об’єкти реконструкції, 2.390.973,0351 тис. грн на об’єкти капітального будівництва) для таких областей:

Запорізької у сумі 877,4 млн грн (або 24,7% виділеного обсягу) на реалізацію 8 об’єктів капітального ремонту;

Київської – у сумі 860,1 млн грн (або 24,2% виділеного обсягу) на реалізацію 1 об’єкту нового будівництва (200 млн грн), 1 об’єкту реконструкції (20,8 млн грн), 9 об’єктів капітального ремонту (639,3 млн грн);

Миколаївської – у сумі 667,9 млн грн (або 18,8% виділеного обсягу) на реалізацію 2 об’єктів нового будівництва (398,9 млн грн), 1 об’єкту реконструкції (99,9 млн грн), 2 об’єктів капітального ремонту (169,1 млн грн);

Одеської – у сумі 90 млн грн (або 2,5% виділеного обсягу) на реалізацію 1 об’єкту капітального ремонту);

Сумської – у сумі 356,6 млн грн (або 10% виділеного обсягу) на реалізацію 1 об’єкту реконструкції (200 млн грн), 5 об’єктів капітального ремонту (156,6 млн грн);

Харківської – у сумі 543,8 млн грн (або 15,3% виділеного обсягу) на реалізацію 1 об’єкту нового будівництва (180 млн грн), 1 об’єкту реконструкції (50,5 млн грн), 4 об’єктів капітального ремонту (313,3 млн грн);

Херсонської – у сумі 92 млн грн (або 2,6% виділеного обсягу) на реалізацію 5 об’єктів капітального ремонту;

Чернігівської – у сумі 68,2 млн грн (або 1,9% виділеного обсягу) на реалізацію 1 об’єкту реконструкції (15 млн грн), 1 об’єкту капітального ремонту (53,2 млн грн).

Загальна кількість запланованих до виконання проектів (об’єктів, заходів) становить 44, серед яких пов’язані з відповідними роботами щодо: житлових будинків – 24 (54,5%), об’єктів у сфері освіти – 10 (22,7%), об’єктів у сфері охорони здоров’я – 3 (6,8%). Поряд з тим, у зазначеному додатку вказано строки реалізації кожного з таких проектів (об’єктів, заходів), зокрема: 2023 р. – щодо 21 проекту, 2023-2024 рр. – щодо 21 проекту, 2023-2025 рр. – щодо 2 проектів.

Разом з тим, у зверненні Агентства відновлення до Комітету не наведено відповідних обґрунтувань, пояснень та фінансово-економічних розрахунків щодо зазначеного розподілу коштів за результатами проведеного відбору та оцінки проектів (об’єктів, заходів), хоча у Порядку №118 передбачено надання відповідних матеріалів при підготовці пропозицій щодо розподілу коштів з фонду ліквідації.

III. Використання коштів фонду ліквідації, який створено у складі спеціального фонду державного бюджету, належить здійснювати з урахуванням таких вимог Кодексу:

- відповідно до частини третьої статті 13 Кодексу видатки спеціального фонду бюджету здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету;

- згідно із положеннями частини восьмої статті 13, частини четвертої статті 23 та частини другої статті 48 Кодексу розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та провадять витрати за спеціальним фондом бюджету виключно в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету;

- відповідно до частини другої статті 57 Кодексу Казначейство на кінець бюджетного періоду зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення.

Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Підласа Р.А., Урбанський А.І., Задорожній М.М., Цабаль В.В., Гнатенко В.С., Крулько І.І., Пасічний О.С., Шпак Л.О., Гончаренко О.О., Люшняк М.В., Голова Агентства відновлення Найєм Мустафа-Масі.

Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Підласа Р.А. запропонувала прийняти таке рішення Комітету: керуючись вимогами частини другої статті 29 Закону, погодити передбачене пунктом 1 постанови КМУ № 770 виділення коштів з фонду ліквідації Агентству відновлення 3556 млн грн на безповоротній основі на нову бюджетну програму для будівництва та відновлення об’єктів інфраструктури, житлового та громадського призначення, громадських будинків та споруд (з дотриманням вимог Кодексу щодо проведення видатків за спеціальним фондом бюджету). За результатами голосування така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні на час голосування народних депутатів України – членів Комітету.

 

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини другої статті 29 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік», погодити передбачене пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 25.07.2023 № 770 виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії за рахунок джерела, визначеного пунктом 9 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік», Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури України на безповоротній основі у сумі 3.556.018,76 тис. гривень (видатки розвитку) на нову бюджетну програму для будівництва та відновлення об’єктів інфраструктури, житлового та громадського призначення, громадських будинків та споруд /з дотриманням вимог щодо проведення видатків за спеціальним фондом державного бюджету, встановлених частинами третьою і восьмою статті 13, частиною четвертою статті 23, частиною другою статті 48, частиною другою статті 57 Бюджетного кодексу України/.

Голосували: «за» – 28, «проти» – 0, «утрималися» – 1, «не голосували» – 0 (на час голосування на засіданні були присутні 29 народних депутатів України – членів Комітету).

Голова Комітету                                                        Роксолана ПІДЛАСА

Секретар Комітету                                                     Володимир ЦАБАЛЬ
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку