Комітет Верховної Ради України з питань бюджету
Протокол засідання №170 від 5 жовтня 2023 року
09 год. 00 хв. м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн. 510
(у режимі відеоконференції)
Головує: Голова Комітету Підласа Р.А.
Присутні:
Члени Комітету: Крулько І.І., Гевко В.Л., Копанчук О.Є., Лопушанський А.Я., Цабаль В.В., Бакунець П.А., Батенко Т.І., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Гончаренко О.О., Драбовський А.Г., Дунаєв С.В., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Качний О.С., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Лаба М.М., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Поляк В.М., Пузійчук А.В., Пуртова А.А., Саламаха О.І., Северин С.С., Тістик Р.Я., Урбанський А.І., Фролов П.В., Шпак Л.О.
Всього присутніх – 34 народні депутати України.
Відсутні:
Члени Комітету: Борт В.П., Кіссе А.І.
Присутні:
Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Больбат О.О., Бурякова Т.С., Войтенко Є.А., Івашко Т.Ю., Корольковська М.М., Кочергіна Н.В., Кочубей О.П., Луценко Н.В., Новацька О.В., Пунда О.Б., Расчислова Л.В., Симончук К.В., Сторожук Т.Б., Філіпченко Т.О., Шпак В.П., Климчук Д.І., Клочкова Т.В., Рощенко С.В., Сторожук О.В.
Запрошені та інші особи, присутні на засіданні:
Народні депутати України Аліксійчук О.В., Бабенко М.В., Бакумов О.С., Безгін В.Ю., Васильченко Г.І., Павлюк М.В., Разумков Д.О., Чорноморов А.О., Южаніна Н.П.;
Улютін Д.В. – перший заступник Міністра фінансів України;
Майснер А.В. – т.в.п. Голови Рахункової палати;
Слобожан О.В. – виконавчий директор Асоціації міст України.
Відкриваючи засідання, Голова Комітету Підласа Р.А. поінформувала народних депутатів України – членів Комітету, що на її звернення більше половини членів Комітету надали згоду на проведення 5 жовтня п.р. засідання Комітету у режимі відеоконференції.
Затим, після реєстрації присутності членів Комітету в умовах віддаленого приєднання до участі у цьому засіданні і затвердження порядку денного, члени Комітету перейшли до розгляду питань порядку денного.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ:
1. Доповідь Міністра фінансів України щодо ризиків недоотримання Україною фінансової (бюджетної) підтримки США у 2023 і 2024 роках та вжиття заходів щодо забезпечення збалансованості показників державного бюджету у зазначених роках. /За пропозицією Голови Комітету Підласої Р.А. питання знято з розгляду/.
2. Про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до розділу VI Бюджетного кодексу України щодо забезпечення підтримки обороноздатності держави та розвитку оборонно-промислового комплексу України (реєстр. № 10037).
Спочатку Голова Комітету Підласа Р.А. запропонувала затвердити регламент розгляду відповідного питання: для доповіді голови підкомітету Кузбита Ю.М. – до 3 хвилин; для доповіді Слобожана О.В. – до 3 хвилин; для виступів кожного автора пропозиції – до 3 хвилин; для коментаря Міністерства фінансів України щодо виступу кожного з авторів – до 2 хвилин; для загального обговорення членами Комітету – до 20 хвилин; для прийняття рішень – до 10 хвилин. За результатами голосування така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні на час голосування народних депутатів України – членів Комітету /проголосували: «за» – 30, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 0 (на час голосування на засіданні були присутні 30 народних депутатів України – членів Комітету)/.
СЛУХАЛИ:
Інформацію голови підкомітету з питань бюджетної політики та удосконалення положень Бюджетного кодексу України Комітету з питань бюджету Кузбита Ю.М. про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до розділу VI Бюджетного кодексу України щодо забезпечення підтримки обороноздатності держави та розвитку оборонно-промислового комплексу України (реєстр. № 10037).
Відмітили:
І. Проект Закону України про внесення змін до розділу VI Бюджетного кодексу України щодо забезпечення підтримки обороноздатності держави та розвитку оборонно-промислового комплексу України (реєстр. № 10037 від 12.09.2023 р.), поданий Кабінетом Міністрів України /далі – законопроект № 10037/, 20 вересня 2023 року Верховною Радою України прийнято за основу з дорученням Комітету з питань бюджету /далі – Комітет/ доопрацювати законопроект № 10037 з урахуванням пропозицій і поправок суб’єктів права законодавчої ініціативи та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні (згідно з Постановою Верховної Ради України від 20.09.2023 № 3383-IX).
Законопроектом передбачається доповнити розділ VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ новими пунктами 22-8, 59 та 60, установивши, що:
– у період дії воєнного стану вільні залишки коштів місцевих бюджетів та залишки коштів спеціального фонду місцевих бюджетів (крім власних надходжень бюджетних установ та субвенцій з інших бюджетів), які утворилися на кінець бюджетного періоду, спрямовуються за рішеннями відповідних місцевих рад (військових адміністрацій) на оплату праці працівників бюджетних установ, нарахування на заробітну плату, придбання медикаментів та перев’язувальних матеріалів, забезпечення продуктами харчування, оплату комунальних послуг та енергоносіїв, обслуговування та погашення місцевого боргу, соціальне забезпечення, заходи та роботи територіальної оборони та мобілізаційної підготовки, підтримку сил безпеки і оборони, проектування, будівництво, ремонт захисних споруд цивільного захисту (сховищ, протирадіаційних укриттів), споруд подвійного призначення та облаштування приміщень, які плануються до використання для укриття населення, будівництво фортифікаційних споруд, платежі, пов’язані з виконанням гарантійних зобов’язань Автономної Республіки Крим, обласної ради чи міської територіальної громади (з можливістю передачі таких коштів іншому місцевому бюджету);
– у 2024 році як виняток з положень статті 24-2, пункту 1 частини другої статті 24-5, пунктів 1 – 3, 6, 6-2, 6-3, 6-4, 6-5, 6-8, 6-9 частини третьої статті 29, пунктів 2-1 і 2-4 частини четвертої статті 30 та частини першої статті 103-1 Кодексу надходження, визначені пунктами 1 – 3, 6, 6-2, 6-3, 6-4, 6-5, 6-8, 6-9 частини третьої статті 29 Кодексу, зараховуються в повному обсязі до загального фонду Державного бюджету України;
– з 1 жовтня 2023 року по 31 грудня 2024 року частина податку на доходи фізичних осіб від оподаткування доходів у вигляді грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, що сплачується (перераховується) згідно з Податковим кодексом України на відповідній території України та згідно із нормами Кодексу належить до доходів загального фонду відповідних місцевих бюджетів, зараховується в повному обсязі до спеціального фонду Державного бюджету України, та спрямовується у таких пропорціях та за такими напрямами:
50 відсотків – Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України на здійснення заходів із закупівлі спеціальної техніки та обладнання;
50 відсотків – Міністерству з питань стратегічних галузей промисловості України на виконання державних цільових програм реформування та розвитку оборонно-промислового комплексу, розроблення, освоєння і впровадження нових технологій, нарощування наявних виробничих потужностей для виготовлення продукції оборонного призначення.
За поясненнями Уряду з прийняттям відповідного закону на підтримку обороноздатності держави і розвитку оборонно-промислового комплексу України передбачається спрямувати такі обсяги коштів:
прогнозний обсяг доходів загального фонду державного бюджету у 2024 році від доходів, які є джерелами формування державного дорожнього фонду, становитиме близько 95,2 млрд гривень;
прогнозний обсяг надходження до спеціального фонду державного бюджету податку на доходи фізичних осіб від оподаткування доходів у вигляді грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, що сплачується (перераховується) згідно з Податковим кодексом України на відповідній території України, становитиме з 01.10.2023 до кінця 2023 року 25,8 млрд грн та у 2024 році – 93,7 млрд гривень.
ІІ. Відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України у встановлені строки /не пізніше 4 жовтня 2023 року/ до Комітету надійшли пропозиції до законопроекту № 10037, згруповані та узагальнені у відповідній порівняльній таблиці у кількості 909 пропозицій.
Голова підкомітету з питань бюджетної політики та удосконалення положень Бюджетного кодексу України Комітету Кузбит Ю.М., доповідаючи про стан підготовки у підкомітеті законопроекту № 10037 до другого читання в межах відведеного стислого часу, поінформував про підсумки проведеної за участю фахівців Міністерства фінансів України роботи з опрацювання поданих до законопроекту пропозицій та озвучив проект висновків щодо них (проект рішення і проект ухвали надано народним депутатам України – членам Комітету).
При цьому до другого читання законопроекту № 10037 запропоновано врахувати:
1) пропозиції №№ 729, 730,731,732, 733, 734,735, згідно з якими пропонується:
– зобов’язати Кабінет Міністрів України передбачити у проекті закону про Державний бюджет України на 2024 рік:
положення щодо зарахування у 2024 році податку на доходи фізичних осіб (крім податку, визначеного пунктом 1-1 частини другої статті 29 Кодексу, та податку на доходи фізичних осіб від оподаткування доходів у вигляді грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу), що сплачується (перераховується) згідно з Податковим кодексом України на відповідній території України (крім території міст Києва та Севастополя), до загального фонду бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад у розмірі 64 відсотки, визначивши при цьому, що не менше 4 відсотків такого податку мають бути спрямовані на проведення розрахунків за електричну та теплову енергію, водопостачання, водовідведення, природний газ, інші енергоносії, які використовуються в процесі виробництва теплоенергії або іншого виду енергії, підтримку підприємств з виробництва, транспортування, постачання теплової енергії, централізованого постачання холодної води та водовідведення;
положення про зупинення на 2024 рік дії статей 98 і 99 Кодексу щодо передачі реверсної дотації з місцевих бюджетів до державного бюджету;
розподіл частини додаткової дотації на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих, тимчасово окупованих та інших територіях України, що зазнали негативного впливу у зв’язку з повномасштабною збройною агресією Російської Федерації, для компенсації зменшення ресурсів загального фонду місцевих бюджетів у 2024 році порівняно з 2021 роком у зв’язку із зарахуванням у 2024 році податку на доходи фізичних осіб від оподаткування доходів у вигляді грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, що сплачується (перераховується) згідно з Податковим кодексом України на відповідній території України, до спеціального фонду державного бюджету;
– застосувати положення про зарахування до спеціального фонду державного бюджету податку на доходи фізичних осіб (крім податку, визначеного пунктом 1-1 частини другої статті 29 Кодексу, та податку на доходи фізичних осіб від оподаткування доходів у вигляді грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу), що сплачується (перераховується) згідно з Податковим кодексом України на відповідній території України (крім території міст Києва та Севастополя), з 1 жовтня поточного року;
2) пропозицію № 515, що передбачає посилення контролю за використанням коштів, що надійдуть до спеціального фонду державного бюджету від оподаткування доходів у вигляді грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, передбачивши погодження Адміністрацією Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України та Міністерством з питань стратегічних галузей промисловості України напрями спрямування таких коштів з комітетом Верховної Ради України, до предмета відання якого належать питання національної безпеки, оборони та розвідки;
3) пропозиції № 282 і № 355, поширивши вимогу щодо зарахування податку на доходи фізичних осіб від оподаткування доходів у вигляді грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, до спеціального фонду державного бюджету на період до 31 грудня року, в якому припинено чи скасовано воєнний стан, введений Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022 та Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX;
4) пропозицію № 163, доповнивши перелік напрямів використання у період дії воєнного стану вільних залишків коштів місцевих бюджетів та залишків коштів спеціального фонду місцевих бюджетів (крім власних надходжень бюджетних установ та субвенцій з інших бюджетів), які утворилися на кінець бюджетного періоду, таким: створення умов для лікування, відновлення та реабілітації осіб, які постраждали від збройної агресії Російської Федерації проти України;
5) пропозицію № 60, надавши право селищним та сільським територіальним громадам на здійснення місцевих запозичень та надання місцевих гарантій, що наразі згідно з чинним законодавством дозволено лише міським територіальним громадам та обласним радам. У звязку із такими змінами до інших положень Кодексу змінено назву законопроекту та виклад першого розділу, що дало можливість визнати врахованими ще 23 пропозиції: а саме № 1, № 5, від № 140 до № 150, від № 153 до № 162.
Інші подані до другого читання законопроекту № 10037 пропозиції запропоновано відхилити, зважаючи, зокрема, на таке:
переважну більшість пропозицій подано без належного правового чи фінансово-економічного обґрунтування, що ускладнило проведення їх експертної оцінки та поставило під сумнів доцільність таких змін;
деякі пропозиції безпосередньо не стосуються предмету правового регулювання законопроекту № 10037, а відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України пропозиції і поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту, який прийнятий Верховною Радою України за основу;
окремі пропозиції не містять юридичного змісту та не відповідають правилам нормопроектувальної техніки щодо законодавства.
Завершуючи доповідь з даного питання, голова підкомітету Кузбит Ю.М. запропонував врахувати 35 пропозицій і відхилити 874 пропозиції та рекомендувати Верховній Раді України законопроект № 10037 прийняти у другому читанні і в цілому як закон в запропонованій остаточній редакції, викладеній у порівняльній таблиці до законопроекту № 10037, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками (порівняльна таблиця до законопроекту № 10037 в остаточній редакції надана народним депутатам України – членам Комітету та додається).
IІІ. Загалом у представленні та обговоренні даного питання на засіданні Комітету взяли участь народні депутати України – члени Комітету Підласа Р.А., Крулько І.І., Кузбит Ю.М., Гончаренко О.О., Задорожній М.М., Цабаль В.В., Молоток І.Ф., народні депутати України Разумков Д.О., Чорноморов А.О., Васильченко Г.І., Бакумов О.С., Безгін В.Ю., Аліксійчук О.В., Бабенко М.В., Южаніна Н.П., перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., виконавчий директор Асоціації міст України Слобожан О.В., т.в.п. Голови Рахункової палати Майснер А.В.
Виконавчий директор Асоціації міст України Слобожан О.В. висловив позицію Асоціації міст України щодо законопроекту № 10037, наголосивши, зокрема, на необхідності закріплення на постійній основі зарахування до бюджетів територіальних громад 64% податку на доходи фізичних осіб, зберегти зарахування до таких бюджетів податку на доходи фізичних осіб з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, при цьому визначивши, що не менше 70% такого податку має перераховуватися з місцевих бюджетів на потреби сектору безпеки і оборони. Поряд з тим звернув увагу на те, що всі зміни до Кодексу мають набувати чинності виключно з 1 січня 2024 року.
Перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. серед іншого відмітив, що рішення, яке було опрацьовано і схвалено у підкомітеті, компромісне і дає можливість вирівняти диспропорції у місцевих бюджетах та компенсувати зменшення ресурсів загального фонду місцевих бюджетів у 2024 році порівняно з 2021 роком.
Переходячи до розгляду пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи до законопроекту № 10037, Голова Комітету Підласа Р.А. надала слово авторам для представлення своїх пропозицій, викладених у відповідній порівняльній таблиці до законопроекту № 10037 і які пропонується відхилити, зокрема:
народному депутату Крульку І.І. – щодо пропозиції № 354 /з приводу зарахування до спеціального фонду державного бюджету податку від оподаткування доходів, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення), на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора, а також набрання чинності таким положенням з 01 січня 2024 року/. За наполяганням народного депутата Крулька І.І. Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування питання про врахування такої пропозиції. За результатами голосування пропозиція № 354 не була підтримана присутніми на засіданні на час голосування народними депутатами України – членами Комітету (проголосували: «за» – 6, «проти» – 0, «утрималися» – 17, «не голосували» – 0 /на час голосування на засіданні були присутні 23 народні депутати України – члени Комітету/);
народному депутату Гончаренку О.О. – щодо пропозиції № 455 /з приводу спрямування 50 відсотків коштів спеціального фонду державного бюджету від податку на доходи фізичних осіб, що надійде згідно з цим законопроектом, Міністерству оборони України на заходи з посилення обороноздатності і безпеки держави в частині матеріально-технічного забезпечення військових формувань, зокрема на розвиток, закупівлю, модернізацію та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання/. За наполяганням народного депутата Гончаренка О.О. Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування питання про врахування такої пропозиції. За результатами голосування така пропозиція не була підтримана присутніми на засіданні на час голосування народними депутатами України – членами Комітету (проголосували: «за» – 3, «проти» – 0, «утрималися» – 18, «не голосували» – 0 /на час голосування на засіданні були присутні 21 народний депутат України – член Комітету/);
народному депутату Васильченко Г.І. – щодо пропозицій №№ 170, 300, 301, 437, 477, 527 і 765 (повністю), щодо пропозиції № 590 (частково) /з приводу розширення переліку видатків, що мають здійснюватися за рахунок вільних залишків коштів міцевих бюджетів, зарахування з 01 січня 2023 року 50% податку на доходи фізичних осіб з доходів, отриманих військовослужбовцями, до спецфонду державного бюджету на потреби Міноборони, 50% – залишити у місцевих бюджетах для спрямування за визначеними напрямами, а також про неперерахування реверсної дотації/. За наполяганням народного депутата Васильченко Г.І. Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування питання про врахування (часткового врахування) таких пропозицій (пакетом). За результатами голосування такі пропозиції не були підтримана присутніми на засіданні на час голосування народними депутатами України – членами Комітету (проголосували: «за» – 4, «проти» – 0, «утрималися» – 16, «не голосували» – 0 /на час голосування на засіданні були присутні 20 народних депутатів України – членів Комітету/);
народному депутату Бабенку М.В. – щодо пропозицій № 189, № 332 /з приводу розширення переліку видатків, що мають здійснюватися за рахунок вільних залишків коштів міцевих бюджетів, та зарахування 0% податку на доходи фізичних осіб з доходів, отриманих військовослужбовцями, до спецфонду державного бюджету для потреб оборони держави/. За наполяганням народного депутата Бабенка М.В. Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування питання про врахування таких пропозицій (пакетом). За результатами голосування такі пропозиції не були підтримані присутніми на засіданні на час голосування народними депутатами України – членами Комітету (проголосували: «за» – 4, «проти» – 0, «утрималися» – 18, «не голосували» – 0 /на час голосування на засіданні були присутні 22 народні депутати України – члени Комітету/).
Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування озвучену головою підкомітету Кузбитом Ю.М. пропозицію прийняти рішення Комітету згідно з наданим проектом, зокрема: врахувати 35 пропозицій і відхилити 874 пропозиції та рекомендувати Верховній Раді законопроект № 10037 прийняти у другому читанні і в цілому як закон у запропонованій остаточній редакції, викладеній у порівняльній таблиці до законопроекту № 10037, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками. За результатами голосування така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні на час голосування народних депутатів України – членів Комітету.
УХВАЛИЛИ:
Рекомендувати Верховній Раді України проекту Закону України про внесення змін до розділу VI Бюджетного кодексу України щодо забезпечення підтримки обороноздатності держави та розвитку оборонно-промислового комплексу України (реєстр. № 10037) прийняти у другому читанні і в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом у порівняльній таблиці до зазначеного законопроекту, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками.
Голосували: «за» – 21, «проти» – 2, «утрималися» – 4, «не голосували» – 0 (на час голосування на засіданні були присутні 27 народних депутатів України – членів Комітету).
Голова Комітету Роксолана ПІДЛАСА
Секретар Комітету Володимир ЦАБАЛЬ