Комітет Верховної Ради України з питань бюджету
Протокол засідання №187 від 10 травня 2024 року
12 год. 30 хв. м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн. 510
(у режимі відеоконференції)
Головує: Голова Комітету Підласа Р.А.
Присутні:
Члени Комітету: Крулько І.І., Гевко В.Л., Копанчук О.Є., Цабаль В.В., Батенко Т.І., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Гончаренко О.О., Драбовський А.Г., Дунаєв С.В., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Кіссе А.І., Кунаєв А.Ю., Лаба М.М., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Пасічний О.С., Поляк В.М., Пузійчук А.В., Пуртова А.А., Саламаха О.І., Северин С.С., Фролов П.В., Шпак Л.О.
Всього присутніх – 28 народних депутатів України.
Відсутні:
Члени Комітету: Лопушанський А.Я., Бакунець П.А., Борт В.П., Качний О.С., Кузбит Ю.М., Молоток І.Ф., Тістик Р.Я., Урбанський А.І.
Присутні:
Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Андросюк Н.В., Бондар Ю.М., Бурякова Т.С., Івашко Т.Ю., Кочубей О.П., Луценко Н.В., Пінчукова А.В., Пунда О.Б., Симончук К.В., Філіпченко Т.О., Шевченко Н.В., Шпак В.П., Климчук Д.І., Клочкова Т.В.
Запрошені:
Улютін Д.В. – перший заступник Міністра фінансів України;
Джигир Ю.А. – заступник Міністра оборони України;
Ємець А.В. – заступник Міністра охорони здоров’я України;
Лазоришинець В.В. – віцепрезидент Національної академії медичних наук України, директор Національного інституту серцево-судиної хірургії імені М.М. Амосова НАМН України;
Тесленко О.І. – заступник директора Департаменту контролю державного бюджету – начальник відділу експертизи і аналізу надходжень державного бюджету Рахункової палати.
Відкриваючи засідання, Голова Комітету Підласа Р.А. поінформувала народних депутатів України – членів Комітету, що на її звернення більше половини членів Комітету надали згоду на проведення 10 травня п.р. засідання Комітету у режимі відеоконференції.
Затим, після реєстрації присутності членів Комітету в умовах віддаленого приєднання до участі у цьому засіданні і затвердження порядку денного, члени Комітету перейшли до розгляду питань порядку денного.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ:
1. Про погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії:
1.1. Міністерству оборони України (згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23.04.2024 № 360-р, додаток 2 до якого ДСК).
1.2. Міністерству охорони здоров’я України (згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.04.2024 № 369-р).
1.3. Національній академії медичних наук України (згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.04.2024 № 388-р).
1.1. СЛУХАЛИ:
Інформацію заступника Міністра оборони України Джигира Ю.А. про погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії Міністерству оборони України /відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.04.2024 № 360-р/.
На початку розгляду питання Голова Комітету Підласа Р.А. поінформувала членів Комітету про те, що додаток 2 до зазначеного рішення Уряду містить перелік заходів та об’єктів для капітального ремонту (реконструкції) окремих військових об’єктів Міністерства оборони України та обсяг бюджетних коштів для їх фінансового забезпечення і йому присвоєно гриф «Для службового користування», наголосила на тому, що законодавством для опрацювання документів з грифом «Для службового користування» встановлено особливі вимоги щодо їх обліку, збереження, передачі та оприлюднення, та звернулася до учасників засідання Комітету дотримуватися вимог зазначеного законодавства.
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшли звернення Міністерства оборони України /далі – Міноборони/ від 29.04.2024 № 220/5853 та від 30.04.2024 №220/258/ДСК (копії яких надано народним депутатам України – членам Комітету без додатка, який визначено інформацією для службового користування) щодо погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії /далі – фонд ліквідації/ відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.04.2024 № 360-р «Про виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії» /далі – розпорядження КМУ № 360-р/.
I. Нормативно-правові вимоги щодо створення та використання коштів з фонду ліквідації:
1. Статтею 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» /далі – Закон/ з метою ліквідації наслідків (у тому числі гуманітарних, соціальних, економічних), спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, передбачено створення у 2024 році у складі спеціального фонду державного бюджету фонду ліквідації. Положеннями цієї статті Закону встановлено таке:
- рішення про виділення коштів з фонду ліквідації приймаються Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом, як виняток з положень підпункту 1 пункту 22 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ (довідково: це положення передбачає в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації незастосовування норм цього Кодексу, зокрема, статті 23 щодо погодження з Комітетом рішень Кабінету Міністрів України щодо змін бюджетних призначень, а також норм закону про державний бюджет в частині погодження з Комітетом);
- рішення про виділення коштів з фонду ліквідації можуть передбачати відкриття у разі потреби нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам;
- у випадках прийняття рішень про виділення коштів з фонду ліквідації за напрямами, передбаченими цією статтею Закону, не застосовуються обмеження, встановлені частиною десятою статті 23 Кодексу (довідково: така норма встановлює вимогу, що зміни розмірів, мети та обмеження в часі бюджетних призначень, крім випадків, передбачених Кодексом, здійснюються лише за наявності у законі про державний бюджет відповідного положення);
- звіт про надходження і використання коштів фонду ліквідації подається Державною казначейською службою України /далі – Казначейство України/ Верховній Раді України, Президенту України, Кабінету Міністрів України, Рахунковій палаті, Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України та Міністерству фінансів України щомісяця, не пізніше 25 числа місяця, наступного за звітним;
- кошти фонду ліквідації спрямовуються на:
будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) громадських будинків та споруд (з урахуванням вимог безпеки щодо захисних споруд цивільного захисту), захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо);
будівництво об’єктів інфраструктури, зокрема пов’язаних з наданням послуг з водопостачання, водовідведення, виробництва теплової енергії, теплопостачання, електропостачання;
нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації будівель для забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб та осіб, які втратили його внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України;
розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації для об’єктів, зруйнованих внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;
будівництво, ремонт та інші інженерно-технічні заходи із захисту об’єктів критичної інфраструктури;
закупівлю шкільних автобусів, спеціалізованого санітарного транспорту для центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, спеціального транспорту для комунальних підприємств з благоустрою територій;
компенсацію за знищений/пошкоджений об’єкт житлового призначення (у тому числі будинки дачні та садові);
відновлення пошкоджених об’єктів житлового (у тому числі будинків дачних та садових) та громадського призначення;
нове будівництво об’єктів житлового призначення для осіб, які втратили житло внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, розроблення та експертизу проектної документації на будівництво таких об’єктів;
будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації, поточний ремонт) закладів охорони здоров’я для забезпечення надання медичної та реабілітаційної допомоги особам, постраждалим внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;
- у виняткових випадках кошти фонду ліквідації можуть спрямовуватися на забезпечення потреб сектору оборони.
2. Згідно з пунктом 13 статті 14 Закону у 2024 році фонд ліквідації передбачається за бюджетною програмою Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України (загальнодержавні видатки та кредитування) "Фонд ліквідації наслідків збройної агресії" (код 3121430), при цьому у додатку 3 до Закону бюджетні призначення за цією програмою не визначено. Джерелами формування коштів фонду ліквідації є кошти спеціального фонду державного бюджету в частині надходжень:
кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» та Закону України «Про санкції» (далі – примусово вилучені кошти) /пункт 8 статті 11 Закону/;
залишок коштів, джерелом формування яких у 2022 – 2023 роках були надходження, визначені пунктом 12 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів»), пунктами 8 і 9 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» (кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» та Закону України «Про санкції», і 50% коштів, що перераховуються Національним банком України відповідно до Закону України «Про Національний банк України») (далі – залишок коштів фонду) /пункт 5 статті 12 Закону/.
3. Формування та використання коштів фонду ліквідації, який створено у складі спеціального фонду державного бюджету, належить здійснювати з урахуванням таких вимог бюджетного законодавства:
- відповідно до частини третьої статті 13 Кодексу видатки спеціального фонду бюджету здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету;
- згідно з положеннями частини восьмої статті 13, частини четвертої статті 23 та частини другої статті 48 Кодексу розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та провадять витрати за спеціальним фондом бюджету виключно в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету;
- відповідно до частини другої статті 57 Кодексу Казначейство України на кінець бюджетного періоду зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення.
На підставі вказаних норм Кодексу пунктом 49 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 р. № 228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ» (зі змінами), зокрема, встановлено, що видатки бюджету та надання кредитів з бюджету спеціального фонду бюджету провадяться виключно в межах і за рахунок відповідних надходжень до цього фонду на підставі кошторисів з урахуванням внесених до них змін, а у разі внесення змін до спеціального фонду кошторису (бюджетного розпису) зміни до закону про державний бюджет не вносяться.
4. Порядок використання коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії /далі – Порядок № 118/ затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10.02.2023 р. № 118 (зі змінами) /розміщено за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/118-2023-%D0%BF#Text/.
Порядок № 118 визначає механізм, напрями та порядок використання коштів фонду ліквідації, а також встановлює вимоги щодо забезпечення відповідним головним розпорядником бюджетних коштів погодження рішення Кабінету Міністрів України про виділення коштів фонду ліквідації з Комітетом.
II. Інформація щодо формування та використання коштів фонду ліквідації:
1. За інформацією Казначейства України про залишки коштів, що утворилися станом на 01 січня 2024 року, наданою листом від 25.01.2024 року № 14-01-01/1838, станом на 01 січня 2024 року залишки коштів фонду ліквідації, невикористаних у 2023 році, відповідно до пункту 5 статті 12 Закону становили 23 743 121,1 тис. гривень.
Довідково: у 2023 році за даними звіту Казначейства України про надходження та використання коштів фонду ліквідації за січень - грудень 2023 року до фонду ліквідації надійшло 61 860,5 млн грн, виділено за рішеннями Кабінету Міністрів України – 56 600,3 млн грн, використано за відповідними бюджетними програмами – 38 117,3 млн грн (або 67,3% виділених коштів).
За даними звітності Казначейства України про виконання державного бюджету за січень-березень 2024 року надходження для формування фонду ліквідації за джерелами спеціального фонду державного бюджету, визначеними пунктом 8 статті 11 та пунктом 5 статті 12 Закону, фактично становили 23 789,9 млн грн (плановий обсяг таких надходжень Законом не затверджено), з яких:
примусово вилучені кошти – 46,8 млн грн;
залишок коштів фонду – 23 743,1 млн гривень.
2. Станом на 6 травня п.р. (на підставі офіційно оприлюдненої інформації) рішеннями Уряду (від 05.03.2024 № 247, від 22.03.2024 №№ 321 і 327, від 23.04.2024 № 360-р та від 26.04.2024 №№ 369-р і 388-р) з фонду ліквідації вже передбачено виділити 19 407,63 млн грн, а нерозподілений обсяг коштів фонду ліквідації становить 4 382,27 млн грн (до загального фактичного обсягу коштів цього фонду).
III. Щодо положень розпорядження КМУ № 360-р:
1. Пунктом 1 розпорядження КМУ № 360-р встановлено виділити Міноборони з фонду ліквідації за рахунок залишку коштів фонду на безповоротній основі 262 519,619 тис. грн (видатки розвитку) на бюджетну програму 2101020 «Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни» для реконструкції закладів охорони здоров’я Міноборони та для капітального ремонту (реконструкції) окремих військових об’єктів Міноборони.
2. Пунктом 2 розпорядження КМУ № 360-р передбачено затвердити:
1) перелік заходів та об’єктів, фінансування яких здійснюється за рахунок коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії для реконструкції закладів охорони здоров’я Міноборони, згідно з додатком 1, а саме, для Командування Медичних сил Збройних Сил, загалом у обсязі 65 752,619 тис. грн, у тому числі за 12 заходами та об’єктами:
Реконструкція лікувального корпусу Військово-медичного клінічного центру Південного регіону (будівля № 11/9-10 військового містечка № 11, м. Одеса, вул. Пироговська, 2) для доступності маломобільних груп населення – 10 355,275 тис. грн;
Реконструкція лікувального корпусу 18 регіональної військово-лікарської комісії (будівля № 11/29 військового містечка № 11, м. Одеса, вул. Пироговська, 2) для доступності маломобільних груп населення – 4 514,704 тис. грн;
Реконструкція лікувального корпусу 1445 військового госпіталю (будівля № 8/1 військового містечка № 8, м. Старокостянтинів, вул. Героїв Крут, 8) з влаштуванням ліфтової шахти – 3 117,023 тис. грн;
Реставрація лікувального корпусу (монастир тринітаріїв – пам’ятка архітектури національного значення XVIII - XX ст., охоронний номер № 81) 498 військового госпіталю (будівля № 60/70 військового містечка № 60, м. Луцьк, вул. Сенаторки Левчанівської, 4) з пристосуванням (прибудовою) ліфтової шахти – 3 250,321 тис. грн;
Реконструкція спального корпусу Військово-медичного клінічного центру Центрального регіону (будівля № 10/19 військового містечка № 10, м. Вінниця, вул. Князів Коріатовичів, 185) з прибудовою ліфтової шахти – 3 146,817 тис. грн;
Реконструкція приміщень гуртожитку 16 регіональної військово-лікарської комісії (будівля № 209/166 військового містечка № 209, м. Львів, вул. Стрийська, 73) з прибудовою ліфтової шахти – 3 205,426 тис. грн;
Реконструкція приміщень лікувального корпусу Національного військово-медичного клінічного центру “Головний військовий клінічний госпіталь” (будівля № 54/7 військового містечка № 54, м. Київ, вул. Госпітальна, 18) з улаштуванням підйомного механізму – 3 735,828 тис. грн;
Виконання будівельно-монтажних робіт із заміни двох ліфтів у лікувальному корпусі Військово-медичного клінічного центру Північного регіону (будівля № 9/39 військового містечка № 9, м. Харків, вул. Культури, 5) – 4 007,152 тис. грн;
Виконання будівельно-монтажних робіт з улаштування ліфтового обладнання у лікувальному корпусі 12 регіональної військово-лікарської комісії (будівля № 9/9 військового містечка № 9, м. Харків, вул. Культури, 5) – 5 784,433 тис. грн;
Реконструкція приміщень клініки амбулаторної допомоги Національного військово-медичного клінічного центру “Головний військовий клінічний госпіталь” (будівлі № 25/1 військового містечка № 25, м. Київ) для встановлення візуалізаційно-оптичного обладнання – 11 783,332 тис. грн;
Реконструкція приміщень будівлі Національного військово-медичного клінічного центру “Головний військовий клінічний госпіталь” (будівля № 54/6 військового містечка № 54, м. Київ) для встановлення ангіографа – 10 461,482 тис. грн;
Реконструкція лікувального корпусу (хірургічний відділ) 1397 військового госпіталю (будівля 16/20 військового містечка № 16, м. Мукачево, вул. Ярослава Мудрого, 70) з встановленням зовнішнього пасажирського ліфту (лікарняного типу) – 2 390,826 тис. гривень.
2) перелік заходів та об’єктів, фінансування яких здійснюється за рахунок коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії для капітального ремонту (реконструкції) окремих військових об’єктів Міноборони, згідно з додатком 2, якому присвоєно гриф «Для службового користування» (загалом у обсязі 196 767 тис. грн).
Довідково щодо вимог з опрацювання службової інформації:
- відповідно до Положення про порядок роботи з документами у Верховній Раді України, затвердженого Розпорядженням Голови Верховної Ради України від 08.02.2021 р. № 19 «Про деякі питання забезпечення документообігу у Верховній Раді України в електронній та паперовій формах», робота з документами, що містять службову інформацію, у Верховній Раді України, органах Верховної Ради України, Апараті Верховної Ради України здійснюється з дотриманням вимог Типової інструкції про порядок ведення обліку, зберігання, використання і знищення документів та інших матеріальних носіїв інформації, що містять службову інформацію, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 19.10.2016 р. № 736 /далі – Типова інструкція № 736/, з урахуванням особливостей, передбачених вказаним Положенням;
- Типовою інструкцією № 736, зокрема, встановлено такі вимоги:
забороняється використовувати для передачі службової інформації відкриті канали зв’язку;
документи з грифом «Для службового користування» видаються у тимчасове користування відповідно до визначеного в установленому порядку списку осіб;
забороняється використовувати службову інформацію, що міститься в документах з грифом «Для службового користування», для відкритих виступів або опублікування у засобах масової інформації та демонструвати такі документи на стендах, у вітринах на відкритих виставках або в інших громадських місцях;
документи і справи з грифом «Для службового користування» зберігаються у шафах, сейфах, що розташовані у службових приміщеннях або сховищах архіву, і у спосіб, що унеможливлює доступ до них сторонніх осіб.
3. Пунктом 3 розпорядження КМУ № 360-р доручено забезпечити:
Міноборони – погодження з Комітетом виділення бюджетних коштів, передбачених пунктом 1 розпорядження КМУ № 360-р;
Мінфіну – внесення відповідних змін до розпису державного бюджету після зазначеного погодження.
IV. Щодо положень розпорядження КМУ № 360-р слід зазначити таке:
1. У 2023 році розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.09.2023 № 851-р «Про виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії» (далі – розпорядження КМУ № 851-р) за спеціальним фондом державного бюджету з фонду ліквідації Міноборони на безповоротній основі було виділено 269 475,357 тис. грн (видатки розвитку), у тому числі: для Командування Медичних сил Збройних Сил /для реконструкції закладів охорони здоров’я Міноборони, згідно з додатком 1/ – 70 045,357 тис. грн, та для капітального ремонту (реконструкції) окремих військових об’єктів Міноборони /згідно з додатком 2, якому присвоєно гриф «Для службового користування»/ – 199 430 тис. грн (порівняльна таблиця щодо заходів та об’єктів для реконструкції закладів охорони здоров’я Міноборони та для капітального ремонту (реконструкції) окремих військових об’єктів Міноборони, за рахунок коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії, фінансове забезпечення яких здійснюється відповідно до розпорядження КМУ № 360-р, надана народним депутатам України – членам Комітету).
2. За даними звіту Казначейства України про надходження і використання коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії за підсумками січня – грудня 2023 року на бюджетну програму 2101020 «Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни» було спрямовано кошти із фонду ліквідації (відповідно до розпоряджень Уряду від 22.08.2023 № 732-р та від 12.09.2023 № 851-р) у обсязі 544 475,357 тис. грн, при цьому, відповідні видатки було проведено у сумі 193 449,77 тис. грн, або на рівні 35,5% від плану.
Водночас, за інформацією Казначейства України (отриманою у робочому порядку) за заходами і об’єктами, визначеними розпорядженням КМУ № 851-р, кошти у сумі 269 475,357 тис. грн були використані у сумі 6 974,499 тис. грн, тобто залишок невикористаних коштів становив 262 527,858 тис. гривень, що майже відповідає обсягу коштів, який передбачається на реалізацію таких заходів та об’єктів відповідно до розпорядження КМУ № 360-р.
3. Додаток 1 до розпорядження КМУ № 360-р включає такі ж об’єкти та заходи, які визначено також у розпорядженні КМУ № 851-р, і кошти розподілені на такі заходи:
- реконструкцію закладів охорони здоров’я здійснюється для доступності маломобільних груп населення та передбачає проведення таких робіт:
прибудови/влаштування ліфтових шахт на 8 об’єктах закладів охорони здоров’я: лікувальному корпусі Військово-медичного клінічного центру Південного регіону, м. Одеса (10,4 млн грн), лікувальному корпусі 18 регіональної військово-лікарської комісії, м. Одеса (4,7 млн грн), лікувальному корпусі 1445 військового госпіталю, м. Старокостянтинів (3,2 млн грн), лікувальному корпусі, м. Луцьк (3,3 млн грн), спальному корпусі Військово-медичного клінічного центру Центрального регіону, м. Вінниця (3,3 млн грн), приміщень гуртожитку 16 регіональної військово-лікарської комісії, м. Львів (3,3 млн грн), лікувальному корпусі Військово-медичного клінічного центру Північного регіону, м. Харків (4,2 млн грн), лікувальному корпусі 12 регіональної військово-лікарської комісії, м. Харків (6 млн грн);
улаштування підйомного механізму у будівлі лікувального корпусу Національного військово-медичного клінічного центру “Головний військовий клінічний госпіталь”, м. Київ (3,9 млн грн);
встановлення зовнішнього пасажирського ліфту (лікарняного типу) для лікувального корпусу (хірургічний відділ) 1397 військового госпіталю, м. Мукачево (2,5 млн грн);
реконструкцію приміщення для встановлення у Національному військово-медичному клінічному центрі “Головний військовий клінічний госпіталь”, м. Київ: візуалізаційно-оптичного обладнання (14,3 млн грн) та ангіографа (10,8 млн грн).
4. Варто зауважити, що у матеріалах Міноборони не надано детальної інформації про стан та ступінь реалізації цих проектів, обсягів та напрямів вже виконаних будівельних робіт і обсягів коштів, витрачених на їх проведення, а також про обсяги дебіторської/кредиторської заборгованості за цими напрямами.
V. Міноборони у своєму зверненні, що надійшло до Комітету, щодо погодження положень пункту 1 розпорядження КМУ № 360-р, зокрема, поінформувало про таке:
- стратегічними цілями щодо використання коштів, передбачених цим розпорядженням Уряду, Міноборони визначено: «Розвинута військова інфраструктура, об’єднана логістика та достатні запаси матеріальних засобів, дієва система медичного забезпечення, що відповідають потребам Збройних Сил, інших складових сил оборони для відсічі збройної агресії проти України» і «Відновлення та реконструкція існуючої військової інфраструктури» (для 35 будівель);
- визначені розпорядженням КМУ № 360-р кошти спрямовуються для дофінансування та реалізації у 2024 році проектів для реконструкції закладів охорони здоров’я Міноборони (що дозволить покращити умови обстеження військовослужбовців, які брали участь у стримуванні збройної агресії, зменшити соціальну напругу і створити сучасну матеріально-технічну базу для забезпечення належного доступу пацієнтів з обмеженими можливостями) та для капітального ремонту (реконструкції) окремих військових об’єктів Міноборони (для належного виконання оборонних і освітніх завдань інфраструктурного об’єкта, який зазнав значної шкоди і руйнування через ракетний удар ворога), роботи на яких було розпочато у 2023 році відповідно до розпорядження КМУ № 851-р;
- виділені у 2023 році кошти фактично надійшли до Міноборони у грудні того року, що унеможливило їх використання у повному обсязі до закінчення попереднього бюджетного року;
- обмежений бюджет Міноборони не дозволяє провести оперативне відновлення об’єктів інфраструктури без залучення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії;
- передбачається виділити Міноборони залишок невикористаних коштів в обсязі 262 519,619 тис. гривень для продовження та завершення робіт на визначених об’єктах військової інфраструктури у 2024 році.
Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Підласа Р.А., Забуранна Л.В., Лаба М.М., Фролов П.В., заступник Міністра оборони України Джигир Ю.А., перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., заступник директора Департаменту контролю державного бюджету – начальник відділу експертизи і аналізу надходжень державного бюджету Рахункової палати Тесленко О.І.
Зокрема, голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Забуранна Л.В. поінформувала, що за результатами розгляду даного питання на підкомітеті пропонується рекомендувати Комітету погодити передбачене пунктом 1 розпорядження КМУ № 360-р виділення Міноборони коштів з фонду ліквідації (проект ухвали надано народним депутатам України – членам Комітету).
Перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. висловив позицію Мінфіну про підтримку розпорядження КМУ № 360-р, зазначивши при цьому про відсутність зауважень до зазначеного акта.
Заступник директора Департаменту контролю державного бюджету – начальник відділу експертизи і аналізу надходжень державного бюджету Рахункової палати Тесленко О.І. не висловив заперечень щодо виділення таких коштів та поінформував, що наразі Рахунковою палатою проводиться аудит відповідності розподілу коштів з фонду ліквідації, про результати якого буде повідомлено Комітет у встановленому порядку.
Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування пропозицію голови підкомітету Забуранної Л.В. прийняти таке рішення Комітету: керуючись вимогами частини другої статті 28 Закону, погодити передбачене у пункті 1 розпорядження КМУ № 360-р виділення з фонду ліквідації Міноборони коштів у сумі 262,5 млн гривень на безповоротній основі на бюджетну програму за кодом 2101020 (з дотриманням вимог Кодексу щодо проведення видатків за спеціальним фондом бюджету). За результатами голосування така пропозиція була підтримана усіма присутніми на час голосування на засіданні народними депутатами України – членами Комітету.
УХВАЛИЛИ:
Керуючись вимогами частини другої статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», погодити передбачене у пункті 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.04.2024 № 360-р виділення Міністерству оборони України коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії за рахунок джерела, визначеного пунктом 5 статті 12 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», на безповоротній основі у сумі 262 519,619 тис. грн (видатки розвитку) на бюджетну програму 2101020 «Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни» /з дотриманням вимог щодо проведення видатків за спеціальним фондом державного бюджету, встановлених частинами третьою та восьмою статті 13, частиною четвертою статті 23, частиною другою статті 48, частиною другою статті 57 Бюджетного кодексу України/.
Голосували: «за» – 26, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 0 /на час голосування на засіданні були присутні 26 народних депутатів України – членів Комітету/.
1.2. СЛУХАЛИ:
Інформацію заступника Міністра охорони здоров’я України Ємця П.В. про погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії Міністерству охорони здоров’я України /відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.04.2024 № 369-р/.
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшло
звернення Міністерства охорони здоров’я України /далі – МОЗ/ від 30.04.2024 № 10-16/18094/2-24 (копію якого надано народним депутатам
України – членам Комітету) щодо погодження
виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії /далі – фонд ліквідації/ відповідно до
пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.04.2024
№ 369-р «Про виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної
агресії» /далі – розпорядження
КМУ № 369-р/.
I. Нормативно-правові вимоги щодо створення та використання коштів з фонду ліквідації:
1. Статтею 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» /далі – Закон/ з метою ліквідації наслідків (у тому числі гуманітарних, соціальних, економічних), спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, передбачено створення у 2024 році у складі спеціального фонду державного бюджету фонду ліквідації, положеннями якої встановлено таке:
- рішення про виділення коштів з фонду ліквідації приймаються Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом, як виняток з положень підпункту 1 пункту 22 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ (довідково: це положення передбачає в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації незастосовування норм цього Кодексу, зокрема, статті 23 щодо погодження з Комітетом рішень Кабінету Міністрів України щодо змін бюджетних призначень, а також норм закону про державний бюджет в частині погодження з Комітетом);
- рішення про виділення коштів з фонду ліквідації можуть передбачати відкриття у разі потреби нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам;
- у випадках прийняття рішень про виділення коштів з фонду ліквідації за напрямами, передбаченими цією статтею Закону, не застосовуються обмеження, встановлені частиною десятою статті 23 Кодексу (довідково: така норма встановлює вимогу, що зміни розмірів, мети та обмеження в часі бюджетних призначень, крім випадків, передбачених Кодексом, здійснюються лише за наявності у законі про державний бюджет відповідного положення);
- звіт про надходження і використання коштів фонду ліквідації подається Державною казначейською службою України/далі – Казначейство України/ Верховній Раді України, Президенту України, Кабінету Міністрів України, Рахунковій палаті, Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України та Міністерству фінансів України щомісяця, не пізніше 25 числа місяця, наступного за звітним;
- кошти фонду ліквідації спрямовуються на:
будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) громадських будинків та споруд (з урахуванням вимог безпеки щодо захисних споруд цивільного захисту), захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо);
будівництво об’єктів інфраструктури, зокрема пов’язаних з наданням послуг з водопостачання, водовідведення, виробництва теплової енергії, теплопостачання, електропостачання;
нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації будівель для забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб та осіб, які втратили його внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України;
розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації для об’єктів, зруйнованих внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;
будівництво, ремонт та інші інженерно-технічні заходи із захисту об’єктів критичної інфраструктури;
закупівлю шкільних автобусів, спеціалізованого санітарного транспорту для центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, спеціального транспорту для комунальних підприємств з благоустрою територій;
компенсацію за знищений/пошкоджений об’єкт житлового призначення (у тому числі будинки дачні та садові);
відновлення пошкоджених об’єктів житлового (у тому числі будинків дачних та садових) та громадського призначення;
нове будівництво об’єктів житлового призначення для осіб, які втратили житло внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, розроблення та експертизу проектної документації на будівництво таких об’єктів;
будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації, поточний ремонт) закладів охорони здоров’я для забезпечення надання медичної та реабілітаційної допомоги особам, постраждалим внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;
- у виняткових випадках кошти фонду ліквідації можуть спрямовуватися на забезпечення потреб сектору оборони.
2. Згідно з пунктом 13 статті 14 Закону у 2024 році фонд ліквідації передбачається за бюджетною програмою Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України (загальнодержавні видатки та кредитування) «Фонд ліквідації наслідків збройної агресії» (код 3121430), при цьому у додатку 3 до Закону бюджетні призначення за цією програмою не визначено. Джерелами формування коштів фонду ліквідації є кошти спеціального фонду державного бюджету в частині надходжень:
кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» та Закону України «Про санкції» (далі – примусово вилучені кошти) /пункт 8 статті 11 Закону/;
залишок коштів, джерелом формування яких у 2022 – 2023 роках були надходження, визначені пунктом 12 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів»), пунктами 8 і 9 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» (кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» та Закону України «Про санкції»; 50% коштів, що перераховуються Національним банком України відповідно до Закону України «Про Національний банк України») (далі – залишок коштів фонду) /пункт 5 статті 12 Закону/.
3. Формування та використання коштів фонду ліквідації, який створено у складі спеціального фонду державного бюджету, належить здійснювати з урахуванням таких вимог бюджетного законодавства:
- відповідно до частини третьої статті 13 Кодексу видатки спеціального фонду бюджету здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету;
- згідно з положеннями частини восьмої статті 13, частини четвертої статті 23 та частини другої статті 48 Кодексу розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та провадять витрати за спеціальним фондом бюджету виключно в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету;
- відповідно до частини другої статті 57 Кодексу Казначейство України на кінець бюджетного періоду зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення.
На підставі вказаних норм Кодексу пунктом 49 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 р. № 228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ» (зі змінами) зокрема, встановлено, що видатки бюджету та надання кредитів з бюджету спеціального фонду бюджету провадяться виключно в межах і за рахунок відповідних надходжень до цього фонду на підставі кошторисів з урахуванням внесених до них змін, а у разі внесення змін до спеціального фонду кошторису (бюджетного розпису) зміни до закону про державний бюджет не вносяться.
4. Порядок використання коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії /далі – Порядок № 118/ затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10.02.2023 р. № 118 (зі змінами) /розміщено за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/118-2023-%D0%BF#Text/.
Порядок № 118 визначає механізм, напрями та порядок використання коштів фонду ліквідації, а також встановлює вимоги щодо забезпечення відповідним головним розпорядником бюджетних коштів погодження рішення Кабінету Міністрів України про виділення коштів фонду ліквідації з Комітетом.
II. Інформація щодо формування та використання коштів фонду ліквідації:
1. За інформацією Казначейства України про залишки коштів, що утворились станом на 01 січня 2024 року, наданою листом від 25.01.2024 року № 14-01-01/1838, станом на 01 січня 2024 року залишки коштів фонду ліквідації, невикористаних у 2023 році, відповідно до пункту 5 статті 12 Закону становили 23 743 121,1 тис. гривень.
Довідково: у 2023 році за даними звіту Казначейства України про надходження та використання коштів фонду ліквідації за січень-грудень 2023 року до фонду ліквідації надійшло 61 860,5 млн грн, виділено за рішеннями Кабінету Міністрів України – 56 600,3 млн грн, використано за відповідними бюджетними програмами – 38 117,3 млн грн (або 67,3% виділених коштів).
За даними звітності Казначейства України про виконання державного бюджету за січень-березень 2024 року надходження для формування фонду ліквідації за джерелами спеціального фонду державного бюджету, визначеними пунктом 8 статті 11 та пунктом 5 статті 12 Закону, фактично становили 23 789,9 млн грн (плановий обсяг таких надходжень Законом не затверджено), з яких:
примусово вилучені кошти – 46,8 млн грн;
залишок коштів фонду – 23 743,1 млн гривень.
2. Станом на 6 травня п.р. (на підставі офіційно оприлюдненої інформації) рішеннями Уряду (від 05.03.2024 № 247, від 22.03.2024 №№ 321 і 327, від 23.04.2024 № 360-р, від 26.04.2024 №№ 369-р і 388-р) з фонду ліквідації вже передбачено виділити 19 407,63 млн грн, а нерозподілений обсяг коштів фонду ліквідації становить 4 382,3 млн грн (до загального фактичного обсягу коштів цього фонду).
III. Щодо положень розпорядження КМУ № 369-р, якими встановлено:
1). Виділити МОЗ з фонду ліквідації за рахунок залишку коштів фонду ліквідації на безповоротній основі 67 780,088 тис. грн (видатки розвитку) на бюджетну програму 2301170 «Спеціалізована медична допомога, що надається закладами охорони здоров’я наукових установ та закладів вищої освіти» на будівництво захисної споруди цивільного захисту для реалізації проекту «Капітальний ремонт захисної споруди цивільного захисту № 102723 Українського науково-практичного центру ендокринної хірургії, трансплантації ендокринних органів і тканин Міністерства охорони здоров’я України по вул. Кловський узвіз, 13-А у Печерському районі м. Києва» /пункт 1 розпорядження КМУ № 369-р/.
2). Доручено забезпечити /пункт 2 цього розпорядження КМУ/:
МОЗ – погодження з Комітетом виділення бюджетних коштів, передбачених пунктом 1 цього розпорядження,
Мінфіну – внесення відповідних змін до розпису державного бюджету після зазначеного погодження.
ІV. МОЗ у своєму зверненні, що надійшло до Комітету, щодо погодження положень пункту 1 розпорядження КМУ № 369-р, зокрема, поінформувало про таке:
- Український науково-практичний центр ендокринної хірургії, трансплантації ендокринних органів і тканин Міністерства охорони здоров’я України (далі – Центр) ідентифіковано та категоризовано відповідно до Закону України «Про критичну інфраструктуру» та віднесено до об’єктів критичної інфраструктури;
- у 2023 році за бюджетні кошти було розроблено проектно-кошторисну документацію, що пройшла експертизу за проектом «Капітальний ремонт захисної споруди цивільного захисту № 102723 Українського науково-практичного центру ендокринної хірургії, трансплантації ендокринних органів і тканин Міністерства охорони здоров’я України по вул. Кловський узвіз, 13-А у Печерському районі м. Києва», яким передбачено облаштування приміщень медичного призначення з урахуванням надання медичної допомоги пацієнтам та приміщень іншого призначення;
- загалом кошторисна вартість капітального ремонту захисної споруди визначена у сумі 67 780,088 тис. грн, у тому числі:
будівельні роботи – 41 241,351 тис. грн;
устаткування, меблі, інвентар – 12 443,949 тис. грн;
інші витрати – 14 094,788 тис. грн;
- спрямування відповідних коштів дозволить забезпечити виконання судового рішення, яким, зокрема, зобов’язано Центр привести захисну споруду цивільної оборони – сховище № 102723 у стан готовності, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».
Слід зауважити, що звернення МОЗ до Комітету не містить належних фінансово-економічних розрахунків та обґрунтувань щодо визначеного обсягу вартості вказаного проекту з капітального ремонту захисної споруди цивільного захисту Центру, а також пояснень щодо неможливості проведення відповідних робіт за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті на 2024 рік МОЗ, у тому числі за бюджетною програмою 2301170 «Спеціалізована медична допомога, що надається закладами охорони здоров’я наукових установ та закладів вищої освіти», а також коштів спеціального фонду державного бюджету, що надходять, зокрема, від надання платних медичних послуг.
/Довідково: у державному бюджеті на 2024 рік за бюджетною програмою 2301170 передбачено видатки в обсязі 3 540 321,6 тис. грн, у тому числі за загальним фондом – 3 486 416,7 тис. грн (з них видатки споживання – 2 780 982,8 тис. грн, видатки розвитку – 705 433,9 тис. грн), за спеціальним фондом – 53 904,9 тис. грн (з них видатки споживання – 53 183,7 тис. грн, видатки розвитку – 721,2 тис. грн)/.
Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Підласа Р.А., Забуранна Л.В., Кунаєв А.Ю., заступник Міністра охорони України Ємець П.В., перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., заступник директора Департаменту контролю державного бюджету – начальник відділу експертизи і аналізу надходжень державного бюджету Рахункової палати Тесленко О.І.
Зокрема, голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Комітету Забуранна Л.В. поінформувала, що за результатами розгляду даного питання на підкомітеті пропонується рекомендувати Комітету погодити передбачене пунктом 1 розпорядження КМУ № 369-р виділення коштів з фонду ліквідації МОЗ (проект ухвали надано народним депутатам України – членам Комітету).
Перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. висловив позицію Мінфіну про підтримку зазначеного виділення коштів.
Заступник директора Департаменту контролю державного бюджету – начальник відділу експертизи і аналізу надходжень державного бюджету Рахункової палати Тесленко О.І. повідомив, що у Рахункової палати немає зауважень і заперечень щодо виділення таких коштів.
Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування пропозицію голови підкомітету Забуранної Л.В. прийняти таке рішення Комітету: керуючись вимогами частини другої статті 28 Закону, погодити виділення коштів з фонду ліквідації МОЗ на безповортній основі у сумі 67,8 млн гривень на бюджетну програму за кодом 2301170, що передбачено у пунктом 1 розпорядження КМУ № 369-р (з дотриманням вимог Бюджетного кодексу щодо проведення видатків за спеціальним фондом бюджету). За результатами голосування така пропозиція була підтримана усіма присутніми на час голосування на засіданні народними депутатами України – членами Комітету.
УХВАЛИЛИ:
Керуючись вимогами частини другої статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», погодити виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії за рахунок джерела, визначеного пунктом 5 статті 12 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», Міністерству охорони здоров’я України на безповоротній основі у сумі 67 780,088 тис. грн (видатки розвитку) на бюджетну програму 2301170 «Спеціалізована медична допомога, що надається закладами охорони здоров’я наукових установ та закладів вищої освіти», що передбачено пунктом 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.04.2024 № 369-р /із дотриманням вимог щодо проведення видатків за спеціальним фондом державного бюджету, встановлених частинами третьою та восьмою статті 13, частиною четвертою статті 23, частиною другою статті 48, частиною другою статті 57 Бюджетного кодексу України/.
Голосували: «за» – 25, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 0 /на час голосування на засіданні були присутні 25 народних депутатів України – членів Комітету/.
1.3. СЛУХАЛИ:
Інформацію заступника Міністра охорони здоров’я України Ємця П.В. про погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії Національній академії медичних наук України /відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.04.2024 № 388-р/.
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшли звернення Міністерства охорони здоров’я України /далі – МОЗ/ від 07.05.2024 № 10-16/19025/2-24 та № 10-16/19062/2-24 (копію яких надано народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії /далі – фонд ліквідації/ Національній академії медичних наук України /далі – НАМНУ/ відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.04.2024 № 388-р «Про виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії» /далі – розпорядження КМУ № 388-р/.
I. Нормативно-правові вимоги щодо створення та використання коштів з фонду ліквідації:
1. Статтею 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» /далі – Закон/ з метою ліквідації наслідків (у тому числі гуманітарних, соціальних, економічних), спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, передбачено створення у 2024 році у складі спеціального фонду державного бюджету фонду ліквідації, положеннями якої встановлено таке:
- рішення про виділення коштів з фонду ліквідації приймаються Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом, як виняток з положень підпункту 1 пункту 22 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ (довідково: це положення передбачає в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації незастосовування норм цього Кодексу, зокрема, статті 23 щодо погодження з Комітетом рішень Кабінету Міністрів України щодо змін бюджетних призначень, а також норм закону про державний бюджет в частині погодження з Комітетом);
- рішення про виділення коштів з фонду ліквідації можуть передбачати відкриття у разі потреби нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам;
- у випадках прийняття рішень про виділення коштів з фонду ліквідації за напрямами, передбаченими цією статтею Закону, не застосовуються обмеження, встановлені частиною десятою статті 23 Кодексу (довідково: така норма встановлює вимогу, що зміни розмірів, мети та обмеження в часі бюджетних призначень, крім випадків, передбачених Кодексом, здійснюються лише за наявності у законі про державний бюджет відповідного положення);
- звіт про надходження і використання коштів фонду ліквідації подається Державною казначейською службою України /далі – Казначейство України/ Верховній Раді України, Президенту України, Кабінету Міністрів України, Рахунковій палаті, Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України та Міністерству фінансів України щомісяця, не пізніше 25 числа місяця, наступного за звітним;
- кошти фонду ліквідації спрямовуються на:
будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) громадських будинків та споруд (з урахуванням вимог безпеки щодо захисних споруд цивільного захисту), захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо);
будівництво об’єктів інфраструктури, зокрема пов’язаних з наданням послуг з водопостачання, водовідведення, виробництва теплової енергії, теплопостачання, електропостачання;
нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації будівель для забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб та осіб, які втратили його внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України;
розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації для об’єктів, зруйнованих внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;
будівництво, ремонт та інші інженерно-технічні заходи із захисту об’єктів критичної інфраструктури;
закупівлю шкільних автобусів, спеціалізованого санітарного транспорту для центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, спеціального транспорту для комунальних підприємств з благоустрою територій;
компенсацію за знищений/пошкоджений об’єкт житлового призначення (у тому числі будинки дачні та садові);
відновлення пошкоджених об’єктів житлового (у тому числі будинків дачних та садових) та громадського призначення;
нове будівництво об’єктів житлового призначення для осіб, які втратили житло внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, розроблення та експертизу проектної документації на будівництво таких об’єктів;
будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації, поточний ремонт) закладів охорони здоров’я для забезпечення надання медичної та реабілітаційної допомоги особам, постраждалим внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;
- у виняткових випадках кошти фонду ліквідації можуть спрямовуватися на забезпечення потреб сектору оборони.
2. Згідно з пунктом 13 статті 14 Закону у 2024 році фонд ліквідації передбачається за бюджетною програмою Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України (загальнодержавні видатки та кредитування) «Фонд ліквідації наслідків збройної агресії» (код 3121430), при цьому у додатку 3 до Закону бюджетні призначення за цією програмою не визначено. Джерелами формування коштів фонду ліквідації є кошти спеціального фонду державного бюджету в частині надходжень:
кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» та Закону України «Про санкції» (далі – примусово вилучені кошти) /пункт 8 статті 11 Закону/;
залишок коштів, джерелом формування яких у 2022 – 2023 роках були надходження, визначені пунктом 12 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів»), пунктами 8 і 9 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» (кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» та Закону України «Про санкції»; 50% коштів, що перераховуються Національним банком України відповідно до Закону України «Про Національний банк України») (далі – залишок коштів фонду) /пункт 5 статті 12 Закону/.
3. Формування та використання коштів фонду ліквідації, який створено у складі спеціального фонду державного бюджету, належить здійснювати з урахуванням таких вимог бюджетного законодавства:
- відповідно до частини третьої статті 13 Кодексу видатки спеціального фонду бюджету здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету;
- згідно з положеннями частини восьмої статті 13, частини четвертої статті 23 та частини другої статті 48 Кодексу розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та провадять витрати за спеціальним фондом бюджету виключно в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету;
- відповідно до частини другої статті 57 Кодексу Казначейство України на кінець бюджетного періоду зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення.
На підставі вказаних норм Кодексу пунктом 49 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 р. № 228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ» (зі змінами), зокрема, встановлено, що видатки бюджету та надання кредитів з бюджету спеціального фонду бюджету провадяться виключно в межах і за рахунок відповідних надходжень до цього фонду на підставі кошторисів з урахуванням внесених до них змін, а у разі внесення змін до спеціального фонду кошторису (бюджетного розпису) зміни до закону про державний бюджет не вносяться.
4. Порядок використання коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії /далі – Порядок № 118/ затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10.02.2023 р. № 118 (зі змінами) /розміщено за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/118-2023-%D0%BF#Text/.
Порядок № 118 визначає механізм, напрями та порядок використання коштів фонду ліквідації, а також встановлює вимоги щодо забезпечення відповідним головним розпорядником бюджетних коштів погодження рішення Кабінету Міністрів України про виділення коштів фонду ліквідації з Комітетом.
II. Інформація щодо формування та використання коштів фонду ліквідації:
1. За інформацією Казначейства України про залишки коштів, що утворились станом на 01 січня 2024 року, наданою листом від 25.01.2024 року № 14-01-01/1838, станом на 01 січня 2024 року залишки коштів фонду ліквідації, невикористаних у 2023 році, відповідно до пункту 5 статті 12 Закону становили 23 743 121,1 тис. гривень.
Довідково: у 2023 році за даними звіту Казначейства України про надходження та використання коштів фонду ліквідації за січень - грудень 2023 року до фонду ліквідації надійшло 61 860,5 млн грн, виділено за рішеннями Кабінету Міністрів України – 56 600,3 млн грн, використано за відповідними бюджетними програмами – 38 117,3 млн грн (або 67,3% виділених коштів).
За даними звітності Казначейства України про виконання державного бюджету за січень-березень 2024 року надходження для формування фонду ліквідації за джерелами спеціального фонду державного бюджету, визначеними пунктом 8 статті 11 та пунктом 5 статті 12 Закону, фактично становили 23 789,9 млн грн (плановий обсяг таких надходжень Законом не затверджено), з яких:
примусово вилучені кошти – 46,8 млн грн;
залишок коштів фонду – 23 743,1 млн гривень.
2. Станом на 6 травня п.р. (на підставі офіційно оприлюдненої інформації) рішеннями Уряду (від 05.03.2024 № 247, від 22.03.2024 №№ 321 і 327, від 23.04.2024 № 360-р, від 26.04.2024 № 369-р і № 388-р) з фонду ліквідації вже передбачено виділити 19 407,63 млн грн, а нерозподілений обсяг коштів фонду ліквідації становить 4 382,3 млн грн (до загального фактичного обсягу коштів цього фонду).
III. Щодо положень розпорядження КМУ № 388-р, якими встановлено:
1). Виділити НАМНУ з фонду ліквідації наслідків збройної агресії за рахунок залишку коштів фонду ліквідації на безповоротній основі 50 000 тис. грн (видатки розвитку) на нову бюджетну програму на будівництво закладу охорони здоров’я для забезпечення надання медичної та реабілітаційної допомоги особам, постраждалим внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, для реалізації проекту «Будівництво лікувально-реабілітаційного корпусу ДУ «Національний інститут серцево-судинної хірургії ім. М. М. Амосова НАМН України» по вул. Амосова, 6, у Солом’янському районі м. Києва» /пункт 1 розпорядження КМУ № 388-р/.
2). Доручено забезпечити /пункт 2 цього розпорядження КМУ/:
МОЗ – погодження з Комітетом виділення бюджетних коштів, передбачених пунктом 1 цього розпорядження,
Мінфіну – визначення коду і назви нової бюджетної програми та внесення відповідних змін до розпису державного бюджету після зазначеного погодження.
ІV. За поясненнями МОЗ:
- об’єкти Державної установи «Національний інститут серцево-судинної хірургії ім. М. М. Амосова НАМН України» (далі – Інститут) ідентифіковано та категоризовано відповідно до Закону України «Про критичну інфраструктуру» та віднесено до об’єктів критичної інфраструктури;
- з метою розширення можливостей Інституту у 2011 році було розпочато реалізацію інвестиційного проекту «Будівництво лікувально-реабілітаційного корпусу ДУ «Національний інститут серцево-судинної хірургії ім. М. М. Амосова НАМН України» за адресою: вул. Амосова, 6 в Солом’янському районі м. Києва», проте у зв’язку з повномасштабним вторгненням країни агресора на територію України з 2022 року реалізацію проекту було призупинено;
- станом на 01.01.2023 року загальна вартість будівництва становила 4,2 млрд грн, на даний час виконано робіт на суму 600,9 млн грн, залишкова вартість становить 3,6 млрд грн;
- Інститутом виконується близько 10 000 хірургічних втручань та інтервенцій на рік, за наслідками повномасштабного вторгнення країни агресора 3470 військовослужбовців проліковано та прооперовано фахівцями Інституту, у зв’язку з чим актуальності набуло питання розбудови медичної інфраструктури та об’єктів цивільного захисту в громадських будівлях, водночас, існує необхідність у сучасному обладнанні приміщень (операційних палат, палат інтенсивної терапії тощо), а також служби ранньої реабілітації кардіохірургічних пацієнтів;
- спрямування відповідних коштів за рахунок фонду ліквідації дозволить створити безпечні умови для медичного персоналу і пацієнтів Інституту (будівництво укриття), продовжити будівельні роботи та значно збільшити кількість втручань на серці в умовах воєнного стану, підвищити безпеку пацієнта та повноцінно запровадити гострий етап реабілітації пацієнтів.
Варто зазначити, що реалізація вищезазначеного інвестиційного проекту з 2017 року по 2021 рік здійснювалась за рахунок коштів державних капітальних вкладень, що передбачалися на реалізацію державних інвестиційних проектів у державних бюджетах на відповідні роки /довідково: за матеріалами Міжвідомчої комісії з питань державних інвестиційних проектів загальна вартість реалізації зазначеного інвестиційного проекту (станом на 2021 рік) визначена в обсязі 2,8 млрд грн, з 2017 по 2021 рік за рахунок коштів державних капітальних вкладень було використано 592 млн грн/.
Слід нагадати, що відповідно до статті 33-1 Кодексу обсяг державних капітальних вкладень на розроблення та реалізацію державних інвестиційних проектів на середньостроковий період визначається Бюджетною декларацією в межах загальних граничних показників видатків державного бюджету та надання кредитів з державного бюджету, відбір державних інвестиційних проектів здійснюється Міжвідомчою комісією з питань державних інвестиційних проектів, державні капітальні вкладення включаються до проекту закону про державний бюджет за результатами розподілу, проте така норма не застосовувалася при складанні державних бюджетів на 2023 і 2024 роки відповідно до Закону України від 15.03.2022 № 2134-IX «Про внесення змін до розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України та інших законодавчих актів України», відтак, кошти на реалізацію державних інвестиційних проектів у державному бюджеті з 2022 по 2024 рік відсутні.
Водночас, звернення МОЗ до Комітету не містять належних фінансово-економічних розрахунків щодо визначеного обсягу коштів, уточненої вартості проекту, а також пояснень щодо неможливості проведення відповідних робіт за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті на 2024 рік НАМНУ, у тому числі за бюджетною програмою 6561190 «Фонд розвитку закладів спеціалізованої медичної допомоги» (довідково: у державному бюджеті на 2024 рік за бюджетною програмою 6561190 за загальним фондом передбачено видатки розвитку в обсязі 1 000 000 тис. грн, які за поточною звітністю Казначейства України ще не використовувалися), а також коштів спеціального фонду державного бюджету, що надходять, зокрема, від надання платних медичних послуг.
Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Підласа Р.А., Забуранна Л.В., перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., заступник Міністра охорони України Ємець П.В., віцепрезидент Національної академії медичних наук України, директор Національного інституту серцево-судиної хірургії імені М.М. Амосова НАМН України Лазоришинець В.В., заступник директора Департаменту контролю державного бюджету – начальник відділу експертизи і аналізу надходжень державного бюджету Рахункової палати Тесленко О.І.
Зокрема, голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Забуранна Л.В. поінформувала, що за результатами розгляду даного питання на підкомітеті та з урахуванням наданих директором Інституту Лазоришинцем В.В. додаткових пояснень та обґрунтувань щодо необхідності виділення Інституту коштів у визначеному розпорядженням Уряду обсязі пропонується рекомендувати Комітету погодити передбачене пунктом 1 розпорядження КМУ № 388-р виділення коштів з фонду ліквідації НАМНУ.
Перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. висловив позицію Мінфіну про підтримку зазначеного рішення Уряду.
Заступник директора Департаменту контролю державного бюджету – начальник відділу експертизи і аналізу надходжень державного бюджету Рахункової палати Тесленко О.І. повідомив, що у Рахункової палати немає зауважень щодо виділення таких коштів.
Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування внесену головою підкомітету Забуранною Л.В. пропозицію прийняти таке рішення Комітету: керуючись вимогами частини другої статті 28 Закону, погодити виділення коштів з фонду ліквідації Національній академії медичних наук на безповоротній основі у сумі 50 млн грн на нову бюджетну програму, що передбачено пунктом 1 розпорядження КМУ № 388-р (з дотриманням вимог Кодексу щодо проведення видатків за спеціальним фондом бюджету). За результатами голосування така пропозиція була підтримана усіма присутніми на час голосування на засіданні народними депутатами України – членами Комітету.
УХВАЛИЛИ:
Керуючись вимогами частини другої статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», погодити виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії за рахунок джерела, визначеного пунктом 5 статті 12 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», Національній академії медичних наук України на безповоротній основі у сумі 50 000 тис. грн (видатки розвитку) на нову бюджетну програму, що передбачено пунктом 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.04.2024 № 388-р /із дотриманням вимог щодо проведення видатків за спеціальним фондом державного бюджету, встановлених частинами третьою та восьмою статті 13, частиною четвертою статті 23, частиною другою статті 48, частиною другою статті 57 Бюджетного кодексу України/.
Голосували: «за» – 24, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не
голосували» – 0 /на час голосування на засіданні були присутні 24 народні
депутати України – члени Комітету/.
Голова Комітету Роксолана ПІДЛАСА
Секретар Комітету Володимир ЦАБАЛЬ