Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 10 лютого 2022 року (протокол № 115) розглянув питання про підготовку до повторного другого читання проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів (реєстр. № 5719).
Проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів (реєстр. № 5719), поданий народними депутатами України Арахамією Д.Г., Гетманцевим Д.О. та іншими /далі – законопроект № 5719/, 2 листопада 2021 року Верховною Радою України прийнято за основу з дорученням Комітету доопрацювати законопроект № 5719 з урахуванням пропозицій і поправок суб’єктів права законодавчої ініціативи, пропозицій, висловлених у висновку Комітету від 08.09.2021 р. відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України /далі – Регламент/, та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні /згідно з Постановою Верховної Ради України від 02.11.2021 р. № 1842-IX/.
Законопроектом № 5719 пропонуються зміни до статті 64 Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/, згідно з якими: акцизний податок з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах /далі – акцизний податок з роздрібної торгівлі тютюновими виробами/ щомісячно зараховується до загального фонду бюджетів місцевого самоврядування в автоматичному режимі пропорційно до частки, що розраховується як співвідношення вартості реалізованих суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, на відповідній території за звітний місяць в загальній вартості реалізованих суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі таких товарів за звітний місяць в цілому по Україні (з урахуванням даних реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій згідно з інформацією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, станом на останній день звітного місяця); частки для зарахування акцизного податку з роздрібної торгівлі тютюновими виробами до бюджетів місцевого самоврядування визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за наведеною формулою та не пізніше 20 числа кожного місяця, що слідує за звітним, надаються Казначейству України, яке не пізніше останнього дня місяця, що слідує за звітним, здійснює розподіл акцизного податку з роздрібної торгівлі тютюновими виробами між бюджетами місцевого самоврядування.
Законопроект № 5719 є системно пов’язаним і похідним від поданого Кабінетом Міністрів України законопроекту про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень за реєстр. № 5600, який 30 листопада 2021 року прийнято Верховною Радою України в цілому як закон (Закон України від 30.11.2021 р. № 1914-ІХ). При цьому згідно з абзацом сьомим пункту 1 розділу II цього Закону зміни щодо акцизного податку з роздрібної торгівлі тютюновими виробами набирають чинності з 1 січня 2022 року, але не раніше дня набрання чинності змін до Кодексу в частині запровадження механізму зарахування акцизного податку з роздрібної торгівлі тютюновими виробами до місцевих бюджетів, що у свою чергу зумовлювало необхідність подання відповідних змін до Кодексу.
Комітетом на своїх засіданнях 15 грудня 2021 року (протокол № 110) та 26 січня 2022 року (протокол № 114) розглянуто питання про підготовку до другого читання законопроекту № 5719, в кінцевому підсумку вирішено врахувати 38 пропозицій та відхилити 72 пропозиції (з 110 пропозицій у відповідній порівняльній таблиці) та ухвалено рішення рекомендувати Верховній Раді України законопроект № 5719 за результатами розгляду у другому читанні прийняти в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом у порівняльній таблиці до законопроекту № 5719, з урахуванням внесення необхідних техніко-юридичних і редакційних правок за результатами прийняття зазначеного законопроекту. У зв’язку з цим, Комітет направив відповідні висновки Верховній Раді України /листи від 15.12.2021 р. № 04-13/3-2021/392832 (762519) та від 26.01.2022 р. №04-13/3-2022/22725 (815027)/. Загалом Комітетом в остаточній редакції законопроекту № 5719 запропоновано унормувати питання передусім щодо:
упорядкування положень щодо визначення частки зарахування акцизного податку з роздрібної торгівлі тютюновими виробами до бюджетів місцевого самоврядування та обов’язку Державної податкової служби України і Казначейства України здійснювати щомісячне зарахування такого податку до відповідних бюджетів і відповідальності цих органів за порушення таких вимог (з введенням в дію зазначених положень з 1 квітня 2022 року);
подальшого розвитку складових програмно-цільового методу у бюджетному процесі, зокрема в частині визначення терміну «бюджетна пропозиція», наділення головних розпорядників бюджетних коштів повноваженнями щодо складання і подання Міністерству фінансів України (місцевому фінансовому органу) бюджетних пропозицій до Бюджетної декларації (прогнозу місцевого бюджету) та встановлення їх відповідальності за включення недостовірних даних до таких пропозицій і порушення термінів їх подання;
поширення вимог щодо контролю за дотриманням бюджетного законодавства в частині управління об’єктами комунальної власності та уточнення норм Кодексу щодо оприлюднення інформації про виконання державного бюджету та місцевих бюджетів;
уточнення складу доходів державного бюджету і місцевих бюджетів, серед яких зарахування до таких бюджетів плати за ліцензії на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор, ліцензії на випуск та проведення лотерей, особливих видів мита та сезонного мита, податку на доходи фізичних осіб фізичними особами-власниками генеруючих установок за місцем розташування таких установок, коштів від викупу земельних ділянок сільськогосподарського призначення відповідно до пункту 6-1 Перехідних положень Земельного кодексу України;
унормування на постійній основі зарахування до спеціального фонду державного бюджету плати за ліцензії на провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей із спрямуванням на реалізацію програм та заходів на охорону здоров’я, освіту, культуру, фізичну культуру і спорт, наукову і науково-технічну діяльність за бюджетними програмами, визначеними законом про державний бюджет.
Верховною Радою України 27 січня 2022 року законопроект № 5719 розглянуто у другому читанні та повернуто Комітету для доопрацювання та внесення на розгляд у повторному другому читанні /згідно з Постановою Верховної Ради України від 27.01.2022 р. № 2028-IX/. Під час такого розгляду за ініціативою народних депутатів України озвучувалися та/або ставилися на голосування та не підтримані сім пропозицій у порівняльній таблиці до законопроекту № 5719, а саме пропозиції: № 15 (щодо змін до статті 24-1 Кодексу стосовно державного фонду регіонального розвитку), № 89 (щодо змін до статті 87 Кодексу стосовно видатків державного бюджету на здійснення програм і заходів деякими державними закладами охорони здоров’я), № 92 (щодо змін до статті 103-1 Кодексу стосовно субвенції місцевим бюджетам в рамках державного дорожнього фонду), № 98 (щодо змін до статті 123 Кодексу стосовно запровадження відповідальності органів Казначейства України у вигляді штрафу і пені), № 102 (щодо змін до пункту 26 розділу VI Кодексу стосовно уточнення норм законодавчих актів, що застосовуються виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевих бюджетів), № 108 (щодо змін до статті 7 Закону України «Про банки і банківську діяльність») і № 109 (щодо змін до розділу XX Податкового кодексу України). При цьому, із вищевказаних пропозицій Комітет пропонував врахувати шість пропозицій (крім пропозиції № 98, яку Комітет пропонував відхилити).
Серед особливостей підготовки законопроекту до повторного другого читання, визначених Регламентом, слід звернути увагу на таке: до повторного другого читання законопроекту пропозиції і поправки вносяться в 10-денний строк після дня попереднього другого читання і лише до тих розділів, глав, статей, їх частин, пунктів, підпунктів, абзаців, речень законопроекту, що не прийняті у другому читанні /частина перша статті 116/; на повторне друге читання законопроект подається головним комітетом у вигляді порівняльної таблиці, при цьому включаються всі пропозиції, поправки, у т.ч. й ті, що внесені до цих статей чи їх частин на попереднє друге читання, повторне друге читання законопроекту здійснюється за процедурою другого читання /стаття 124/.
Відповідно до частини першої статті 116 Регламенту у встановлені строки /не пізніше 6 лютого 2022 року/ до повторного другого читання законопроекту № 5719 до Комітету надійшли нові пропозиції, згруповані та узагальнені у відповідній порівняльній таблиці у кількості 7 пропозицій. При цьому частина таких пропозицій безпосередньо не стосуються предмету правового регулювання законопроекту № 5719. Разом з тим, керуючись цією нормою Регламенту, до порівняльної таблиці до законопроекту № 5719 на повторне друге читання не включено нові пропозиції народного депутата України Железняка Я.І., що надійшли до Комітету після вказаного встановленого строку /лист від 07.02.2022 р. № 212д9/5-2022/34314 9827893)/.
За підсумками опрацювання даного питання у Комітеті за участю представників Міністерства фінансів України та Рахункової палати запропоновано:
переглянути висновки Комітету щодо пропозицій № 15, № 108 і № 109 у порівняльній таблиці до законопроекту № 5719 на друге читання, відхиливши такі пропозиції, зважаючи, серед іншого, на їх непідтримку Верховною Радою України під час розгляду законопроекту № 5719 у другому читанні, тобто в остаточній редакції законопроекту № 5719 не передбачати змін до статті 24-1 Кодексу щодо державного фонду регіонального розвитку, а також змін до статті 7 Закону України «Про банки і банківську діяльність» і до розділу XX Податкового кодексу України;
не переглядати висновки Комітету щодо інших пропозицій, поданих до другого читання законопроекту № 5719;
врахувати нові пропозиції № 111, № 114 і № 116 (подані до повторного другого читання законопроекту № 5719), тобто в остаточній редакції законопроекту № 5719 унормувати питання щодо: виключення плати за одержання контрольних марок із складу доходів загального фонду державного бюджету (у зв’язку із скасуванням з 2022 р. відповідного маркування згідно із Законом України від 15.12.2021 р. № 1965-IX); особливостей здійснення місцевих внутрішніх запозичень для термомодернізації будівель; здійснення Міністерством закордонних справ України офіційного перекладу двосторонніх міжнародних договорів з міжнародними фінансовими організаціями.
Таким чином, у порівняльній таблиці до законопроекту № 5719 на повторне друге читання із 117 пропозицій Комітетом вирішено врахувати 38 пропозицій та відхилити 79 пропозицій.
Окремо слід відмітити, що при доопрацюванні законопроекту №5719 до другого читання передбачено унормувати деякі питання, запропоновані у відповідних законопроектах, а саме за реєстраційними номерами: № 2503 (щодо удосконалення механізму справляння акцизного податку при реалізації тютюнових виробів) і № 2503-1 (щодо удосконалення механізму справляння акцизного податку при реалізації алкогольних напоїв та тютюнових виробів); № 3970 (щодо фінансової зацікавленості органів місцевого самоврядування в посиленні контролю за виконанням вимог законодавства на транспорті); № 4606 (щодо порядку розподілу надходжень від правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі в межах населених пунктів); № 4692 (щодо приведення у відповідність із Законом від 29.04.2021 № 1432-IX «Про внесення змін до Закону України «Про культуру» щодо загальних засад надання населенню культурних послуг»); № 5418 (щодо залучення населення до фізичної активності та занять спортом); № 5073 (щодо створення державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки) і № 5073-1 (щодо спрямування надходжень від легалізації азартних ігор на забезпечення деяких потреб у галузі медицини, освіти та науки, культури та спорту); № 5743 (про внесення змін до статті 33 Кодексу); № 6062 (щодо узгодження із проектом Закону про державний бюджет на 2022 рік та деякими іншими законодавчими актами); № 6356 (щодо посилення соціального захисту громадян, які проживають на територіях зон спостереження атомних електростанцій). Таким чином, у разі прийняття Верховною Радою України законопроекту № 5719 вищевказані законопроекти можуть вважатися по суті врахованими, а відтак втратять свою актуальність і не потребуватимуть окремого розгляду у Верховній Раді України.
За підсумками розгляду даного питання Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у повторному другому читанні проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування акцизного податку з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів (реєстр. № 5719) прийняти у другому читанні та в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом у порівняльній таблиці до зазначеного законопроекту на повторне друге читання, з урахуванням внесення необхідних техніко-юридичних і редакційних правок за результатами прийняття зазначеного законопроекту.