Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 15 липня 2025 року (протокол № 220) розглянув альтернативні законопроекти про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік" щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони та вирішення першочергових питань, за реєстр. № 13439-1 від 09.07.2025, поданий народними депутатами України Арахамією Д.Г. і Підласою Р.А, за реєстр. № 13439-2 від 11.07.2025, поданий народним депутатом України Мовчаном О.В.,  за реєстр. № 13439-3 від 14.07.2025, поданий народними депутатами України Гришиною Ю.М. та Бондаренком О.В. та за реєстр. № 13439-4 від 14.07.2025, поданий народним депутатом України Гончаренком О.О., відмітивши таке.

І. Комітет на своєму засіданні 7 липня 2025 року (протокол № 219) розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони та вирішення першочергових питань, за реєстр. № 13439 від 30.06.2025, поданий Кабінетом Міністрів України /далі – законопроект №13439/, та за підсумками такого розгляду ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України /далі – Верховна Рада/: законопроект №13439 включити до порядку денного тринадцятої сесії Верховної Ради дев’ятого скликання та визначити невідкладним, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу, доручити Комітету доопрацювати зазначений законопроект до другого читання з урахуванням поправок і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи, скоротивши строк подання таких поправок і пропозицій наполовину, та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні.

Відповідний висновок Комітету щодо законопроекту № 13439 (від 07.07.2025 № 04- 13/3-2025/156434 (1932304)) та відповідний проект Постанови Верховної Ради України за реєстр. № 13439/П від 07.07.2025 було оприлюднено на сайті Верховної Ради.

Поряд з цим, до Комітету надійшли альтернативні до законопроекту №13439 проекти законів України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони та вирішення першочергових питань, за реєстр. № 13439-1 від 09.07.2025, поданий народними депутатами України Арахамією Д.Г. та Підласою Р.А. /далі – законопроект № 13439-1/, про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік» щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони та вирішення першочергових питань, за реєстр. № 13439-2 від 11.07.2025, поданий народним депутатом України Мовчаном О.В. /далі – законопроект № 13439-2/, про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік" щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони та вирішення першочергових питань, за реєстр. № 13439-3 від 14.07.2025, поданий народними депутатами України Гришиною Ю.М. та Бондаренком О.В. /далі – законопроект № 13439-3/, та за реєстр. № 13439-4 від 14.07.2025, поданий народним депутатом України Гончаренком О.О.  /далі – законопроект № 13439-4/.

Необхідно зауважити, що попереднє опрацювання зазначених законопроектів, включаючи супровідні матеріали та експертні висновки до них, у Комітеті здійснювалося в дуже стислі строки.

1. Щодо положень законопроекту № 13439-1.

У законопроекті № 13439-1 передбачено усі положення урядового законопроекту № 13439 з деякими відмінностями (уточненнями і доповненнями). Зокрема, на відміну від законопроекту № 13439 законопроектом № 13439-1 пропонується додатково:

уточнити у додатку № 1 до Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік" /далі – Закон/ показники доходів державного бюджету на 2025 рік (за загальним фондом і разом) в частині акцизного податку з пального без зміни загального обсягу таких доходів, передбаченого у законопроекті № 13439, а саме: зменшити акцизний податок з виробленого в Україні пального (код 14021900) на 4 500 млн грн та збільшити на цю суму акцизний податок з ввезеного на митну територію України пального (код 14031900);

уточнити редакцію нової статті 53 Закону, передбаченої законопроектом № 13439 (якою надається право Кабінету Міністрів України /далі – КМУ або Уряд/ скорочувати видатки загального фонду державного бюджету і надання кредитів із загального фонду державного бюджету за бюджетними програмами головних розпорядників коштів державного бюджету та збільшувати видатки загального фонду державного бюджету головних розпорядників коштів державного бюджету, що належать до сектору безпеки і оборони), вказавши, за якими саме бюджетними програмами можуть збільшуватися видатки: "Забезпечення виконання завдань, функцій та підготовка кадрів Державною прикордонною службою України" (код 1002030), "Забезпечення виконання завдань, функцій та підготовка кадрів Національною гвардією України" (код 1003020), "Забезпечення діяльності органів та підрозділів цивільного захисту, підготовка кадрів Державною службою України з надзвичайних ситуацій" (код 1006280), "Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни" (код 2101020), "Здійснення заходів із забезпечення спеціальною технікою та обладнанням" (код 2101540), "Забезпечення діяльності Державної спеціальної служби транспорту" (код 2105010), "Розвідувальна діяльність у сфері оборони" (код 5961010), "Забезпечення заходів у сфері безпеки держави та діяльності органів системи Служби безпеки України" (код 6521010), "Здійснення заходів із забезпечення спеціальною технікою та обладнанням" (код 6641160).

У пояснювальній записці до законопроекту № 13439-1 зазначено, що у ньому:

здійснено корегування показника надходжень з акцизного податку з пального між виробленим та ввезеним пальним на 4 500 млн грн, у зв’язку з очікуваним зменшенням його виробництва через пошкодження виробничої інфраструктури та компенсації відповідних обсягів за рахунок імпорту, що не передбачено законопроектом № 13439;

у новій статті 53 Закону пропонується врегулювати питання щодо надання Уряду права скорочувати витрати загального фонду державного бюджету за бюджетними програмами головних розпорядників коштів державного бюджету та збільшувати видатки загального фонду державного бюджету за окремими бюджетними програмами головних розпорядників коштів державного бюджету, що належать до сектору безпеки і оборони, із зазначенням назв та кодів бюджетних програм, що не було визначено законопроектом № 13439.

2. Щодо положень законопроекту № 13439-2.

У законопроекті також передбачено положення, аналогічні положенням законопроекту №13439, з доповненням однією новою статтею 56 Закону і відповідним уточненням абзацу першого статті 11 цього Закону. Зокрема, пропонується встановити, що з 1 серпня 2025 року по 31 грудня 2025 року надходження податку на прибуток підприємств, визначені пунктом 17 частини першої статті 64 Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ (що згідно з цією нормою належать до доходів загального фонду бюджету міста Києва), зараховуються в повному обсязі до спеціального фонду державного бюджету та за рішенням Уряду спрямовуються на надання державної підтримки для забезпечення безперебійного функціонування залізничного транспорту, зокрема приміських перевезень пасажирів.

У пояснювальній записці до законопроекту № 13439-2 при цьому зазначено, що наразі у державному бюджеті на 2025 рік не передбачено окремих цільових джерел фінансування збиткових, але соціально важливих приміських залізничних перевезень, а прогнозований обсяг відповідних надходжень до бюджету міста Києва (йдеться про 10% податку на прибуток підприємств (крім підприємств та фінансових установ державної і комунальної власності) за підсумками року може майже вдвічі перевищити планові показники, такі кошти з огляду на актуальні потреби держави можуть бути тимчасово спрямовані на загальнодержавні цілі.

3. Щодо положень законопроекту № 13439-3.

Законопроект за реєстр. №13439-3 має на меті вирішення тих же завдань, що і законопроект за реєстр. №13439 та передбачає аналогічні до нього положення з деякими відмінностями. Зокрема, додатково пропонується:

збільшити у статті 1 Закону та додатку № 1 до Закону ще на 8 000 млн грн порівняно із законопроектом № 13439 показники доходів державного бюджету на 2025 рік (за загальним фондом і разом) в частині загального обсягу доходів і податку на прибуток підприємств (код 11020000);

передбачити зміни до статті 10 Закону і нову статтю 56 Закону, згідно з якими установити, що з 1 серпня 2025 року по 31 грудня 2025 року, як виняток з положень пункту 17 частини першої статті 64 Кодексу, надходження податку на прибуток підприємств, визначені цією нормою Кодексу, зараховуються в повному обсязі до загального фонду державного бюджету;

збільшити у статті 1 Закону та додатку № 3 до Закону ще на 8 000 млн грн порівняно із законопроектом № 13439 показники видатків державного бюджету на 2025 рік (за загальним фондом і разом) в частині загального обсягу видатків і видатків Мінфіну (загальнодержавні видатки та кредитування) за бюджетною програмою "Резервний фонд" (код 3511030).

У пояснювальній записці до законопроекту № 13439-3 зазначено, що у ньому:

порівняно із законопроектом № 13439 додатково збільшено податок на прибуток підприємств ще на 8 000 млн грн у зв'язку з пропозицією (зміни до статті 10 і нова стаття 56) включити з 01.08.2025 по 31.12.2025 до доходів загального фонду державного бюджету надходження податку на прибуток підприємств, визначені пунктом 17 частини першої статті 64 Кодексу (що згідно з цією нормою належать до доходів загального фонду бюджету міста Києва) /прогнозний обсяг відповідних надходжень до бюджету міста Києва у 2025 році може майже вдвічі перевищити плановий показник/;

пропонується збільшити видатки державного бюджету за бюджетною програмою "Резервний фонд" (код 3511030) на 26 088,8 млн грн з метою забезпечення фінансування в умовах воєнного стану непередбачених заходів, зокрема пов’язаних із ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, спричинених збройною агресією РФ проти України, та зміцненням обороноздатності держави (що на 8 000 млн грн більше, ніж в законопроекті № 13439, зважаючи, що за І півріччя поточного року рішеннями Уряду розподілено весь обсяг видатків, передбачених за цією програмою у державному бюджеті на 2025 рік).

4. Щодо положень законопроекту № 13439-4.

Законопроект №13439-4 має на меті вирішення тих самих завдань, що і законопроект № 13439, та передбачає аналогічні положення законопроекту №13439-3 з деякими відмінностями. Зокрема, додатково пропонується доповнити статтю 7 Закону:

встановивши, що з 1 серпня 2025 року по 31 грудня 2025 року для визначення посадових окладів за військовими (спеціальними) званнями  військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу та деяких інших осіб військових формувань застосовуватиметься прожитковий мінімум для працездатних осіб у розмірі 2102 гривні /законопроект № 13439 передбачає встановлення прожиткового мінімуму для працездатних осіб у розмірі 2102 гривні лише для визначення посадового окладу прокурора окружної прокуратури/.

У пояснювальній записці до законопроекту № 13439-4 зазначено, що реалізація запропонованих змін буде здійснюватися у межах видатків на оплату праці, передбачених для Міністерства оборони України, зокрема для Збройних сил України, Міністерства внутрішніх справ України - Національної Гвардії, Державної прикордонної служби та Державної служби України з надзвичайних ситуацій.

Водночас, Законом України від 20.12.1991 № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (зі змінами), як і постановою КМУ від 30.08.2017 № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (зі змінами) не передбачається визначення посадових окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу та деяких інших осіб військових формувань у вигляді прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

ІІ. Щодо процедури розгляду законопроектів № 13439-1, № 13439-2, № 13439-3 і № 13439-4 та опрацювання експертних висновків до них.

1. Спочатку відповідно до статей 93 і 96 Регламенту Верховної Ради України /далі – Регламент/ необхідно розглянути питання щодо включення законопроектів № 13439-1, № 13439-2 і № 13439-3 до порядку денного тринадцятої сесії Верховної Ради, позитивне вирішення якого буде підставою для розгляду Верховною Радою законопроектів № 13439-1, № 13439-2, № 13439-3 і № 13439-4 у першому читанні.

Статтею 110 Регламенту визначено особливості розгляду альтернативних законопроектів, зокрема: альтернативні законопроекти розглядаються, як правило, в порядку черговості їх внесення; при розгляді альтернативних законопроектів головний комітет може рекомендувати Верховній Раді взяти за основу один із них або підготувати інший законопроект, який вноситься на розгляд Верховної Ради народними депутатами – членами цього комітету; Верховна Рада розглядає альтернативні законопроекти на пленарному засіданні одночасно з основним законопроектом.

Частиною п’ятою статті 44 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» передбачено, що прийняті комітетом акти можуть бути переглянуті, якщо за це проголосує більшість від затвердженого Верховною Радою України складу членів комітету.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України /далі – ГНЕУ/ у своєму висновку до законопроекту № 13439-1 /лист від 10.07.2025 № 16/03-2025/160029 (1936596)/, розглянувши проект у вкрай стислий термін, висловлює зауваження щодо окремих положень законопроекту № 13439-1 та застереження щодо відсутності фінансово-економічних обґрунтувань з відповідними розрахунками до його положень.

ГНЕУ у своїх висновках до законопроектів № 13439-2 та № 13439-3 /листи від 11.07.2025 № 16/03-2025/160914 (1937681) та від 14.07.2025 № 16/03-2025/161588 (1938383)/, розглянувши проекти у вкрай стислий термін, висловлює зауваження щодо окремих положень законопроектів № 13439-2 та № 13439-3, зокрема, щодо пропозиції нової статті 56 Закону, якою в частині джерел фінансування для забезпечення безперебійного функціонування залізничного транспорту визначено податок на прибуток підприємств, що зараховується до бюджету м. Києва, серед іншого зазначаючи, що така пропозиція не узгоджується з принципами бюджетної системи України, визначеними частиною 1 статті 7 Кодексу /принципом самостійності та принципом збалансованості/, з положеннями частини 1 статті 62 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» /згідно з якою «держава фінансово підтримує місцеве самоврядування, бере участь у формуванні доходів місцевих бюджетів, здійснює контроль за законним, доцільним, економним, ефективним витрачанням коштів та належним їх обліком. Вона гарантує органам місцевого самоврядування доходну базу, достатню для забезпечення населення послугами на рівні мінімальних соціальних потреб»/, з частиною 1 статті 19 Закону України «Про столицю України - місто-герой Київ» /згідно з якою «нормативи відрахувань від загальнодержавних податків і зборів, розмір субвенцій, субсидій, дотацій, а також інші бюджетні показники взаємовідносин Державного бюджету України і бюджету міста Києва є стабільними і уточнюються лише при зміні податкового законодавства України або за поданням Київської міської ради»/, а також про відсутність фінансово-економічних обґрунтувань з відповідними розрахунками щодо пропонованих додаткових змін.

На час розгляду питання у Комітеті висновок ГНЕУ до законопроекту № 13439-4 не надійшов.

2. Згідно з частинами 3 і 4 статті 52 Кодексу проект закону про внесення змін до закону про державний бюджет може розглядатися у Верховній Раді лише у разі наявності експертного висновку Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/ про підтримку такого законопроекту (крім поданих КМУ проектів законів, розробником яких є Мінфін), а якщо такий проект закону передбачає зміну граничного обсягу дефіциту державного бюджету, граничного обсягу державного боргу і гарантованого державою боргу та граничного обсягу надання державних гарантій, він може розглядатися Верховною Радою лише у разі наявності експертного висновку Мінфіну про підтримку такого законопроекту (крім поданих КМУ проектів законів, розробником яких є Мінфін) та рішення Комітету щодо підтримки такого законопроекту. Принагідно слід зазначити, що частина 1 статті 52 Кодексу, якою визначено перелік умов внесення змін до закону про державний бюджет, у разі внесення змін до такого закону щодо бюджетних призначень головних розпорядників коштів державного бюджету, що належать до сектору безпеки і оборони, не застосовується у 2025 р. в умовах воєнного стану /відповідно до підпункту 1 пункту 22 розділу VI Кодексу/ (з 24.02.2022 в Україні введено воєнний стан Указом Президента України від 24.02.2022 № 64 (із змінами), затвердженим Верховною Радою).

Так, Мінфін у своїх експертних висновках до законопроектів:

№ 13439-1 зазначає про його підтримку, при цьому, зауваживши, що реалізація положень законопроекту не потребуватиме додаткових, до передбачених законопроектом № 13439, витрат із державного та місцевих бюджетів;

№ 13439-2 зазначає, що не заперечує щодо подальшого розгляду цього законопроекту, відмічається, що його положення  є збалансованим, а показники положень цього законопроекту відповідають показникам, передбаченим законопроектом № 13439;

№ 13439-3 зазначає про підтримку такого законопроекту, зауваживши, що його положення  є збалансованими.

Від Комітету направлено звернення до Мінфіну щодо надання експертного висновку до законопроекту № 13439-4, але на час розгляду Комітетом даного питання відповідний висновок не надійшов.

3. На час розгляду у Комітеті даного питання не надійшли висновки комітетів Верховної Ради з питань антикорупційної політики (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань інтеграції України до Європейського Союзу (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) щодо законопроектів № 13439-1, № 13439-2, № 13439-3 і № 13439-4. При цьому у пояснювальних записках до законопроектів № 13439-1, № 13439-2, № 13439-3 і  №13439-4 зазначено, що у них відсутні положення, що: стосуються зобов’язань України у сфері європейської інтеграції; містять ризики вчинення корупційних правопорушень та правопорушень, пов'язаних з корупцією.

4. До Комітету 14 липня п.р. надійшло повідомлення автора законопроекту № 13439-2 – народного депутата України Мовчана О.В. щодо відкликання відповідно до частини першої статті 104 Регламенту законопроекту № 13439-2.

Слід зазначити, що відповідно до частини першої статті 104 Регламенту законопроект може бути відкликаний суб'єктом права законодавчої ініціативи, який його вніс, до включення такого законопроекту до порядку денного сесії Верховної Ради. При цьому згідно з частиною четвертою цієї статті відкликаний законопроект знімається з розгляду із відповідним зазначенням про це в єдиній автоматизованій системі.

Отже, законопроект № 13439-4 знято з розгляду і щодо нього не потрібно приймати рішення.

ІІІ. У Комітеті попередньо опрацьовано законопроекти № 13439-1, № 13439- 2, № 13439-3 і  №13439-4, експертні висновки до них та звернуто увагу, що до законопроектів № 13439-1, № 13439-2, № 13439-3 і  №13439-4 (які за переважною більшістю положень і показників є подібними до законопроекту № 13439) є актуальними коментарі і зауваження, викладені у висновку Комітету щодо законопроекту № 13439 (від 07.07.2025 № 04-13/3-2025/156434 (1932304)).

За підсумками розгляду даного питання Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення: враховуючи внесення альтернативних законопроектів до законопроекту за реєстр. №13439 від 30.06.2025,  керуючись статтею 110 Регламенту Верховної Ради України та частиною 5 статті 44 Закону України "Про комітети Верховної Ради України", переглянути рішення Комітету щодо законопроекту за реєстр. № 13439 /висновок від 07.07.2025 № 04-13/3-2025/156434 (1932304)/ та рекомендувати Верховній Раді України:

законопроекти про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік" щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони та вирішення першочергових питань за реєстр. № 13439 від 30.06.2025, поданий Кабінетом Міністрів України, за реєстр. № 13439-1 від 09.07.2025, поданий народними депутатами України Арахамією Д.Г. і Підласою Р.А., за реєстр. № 13439- 3 від 14.07.2025, поданий народними депутатами України Гришиною Ю.М. і Бондаренком О.В., та за реєстр. № 13439-4 від 14.07.2025, поданий народним депутатом України Гончаренком О.О., включити до порядку денного тринадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання, при цьому законопроект за реєстр. № 13439-3 визначити невідкладним;

за результатами розгляду законопроектів за реєстр. № 13439, № 13439-1, № 13439-3 і № 13439-4 у першому читанні законопроект за реєстр. № 13439-3 прийняти за основу, доручити Комітету з питань бюджету доопрацювати зазначений законопроект до другого читання з урахуванням поправок і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи, скоротивши строк подання таких поправок і пропозицій наполовину, та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні.

У зв’язку із чим подати на розгляд Верховної Ради України відповідний проект Постанови Верховної Ради України щодо прийняття за основу законопроекту за реєстр. № 13439-3 та відкликати проект Постанови Верховної Ради України щодо прийняття за основу законопроекту за реєстр. № 13439 (реєстр. №13439/П від 07.07.2025).

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним”

15 липня 2025 10:44
07 липня 2025 16:28
07 липня 2025 15:49
07 липня 2025 14:52
26 травня 2025 13:50
13 травня 2025 18:15
13 травня 2025 12:29
08 травня 2025 12:36
13 січня 2025 14:28
18 грудня 2024 15:20