Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 15 березня 2022 року (протокол № 119) розглянув проект Закону України про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України та інших законодавчих актів України (реєстр. № 7166 від 14.03.2022 р.), поданий народним депутатом України Кузбитом Ю.М.
І. До Комітету надійшов на розгляд законопроект про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України та інших законодавчих актів України за реєстр. № 7166 /далі – законопроект № 7166/.
Законопроектом № 7166 пропонується внести зміни до:
– розділу VI Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ в частині внесення змін до пунктів 22, 22-1, 22-2 і 52 та доповнення цього розділу новими пунктами 22-3 і 22-4, згідно з якими, насамперед, передбачається у 2022 році, на період дії воєнного стану або здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації:
незастосування додатково окремих норм Кодексу, зокрема: частини сьомої статті 13 Кодексу (щодо особливостей передачі коштів між загальним і спеціальним фондами бюджету); частини десятої статті 16 Кодексу (щодо Стратегії управління державним боргом); статті 23 і частини шостої статті 108 Кодексу (щодо обов’язковості погодження з Комітетом рішень Кабінету Міністрів України про передачу бюджетних призначень, розподіл та перерозподіл трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами), а також норм закону про державний бюджет в частині обов’язковості погодження з Комітетом рішень Кабінету Міністрів України; частини п’ятої статті 28 Кодексу (щодо оприлюднення інформації про виконання державного бюджету і місцевих бюджетів та публічного представлення такої інформації); статей 33 і 75-1 Кодексу та пов’язаних з ними норм Кодексу (щодо Бюджетної декларації та прогнозів місцевих бюджетів); статей 59, 60, 61 і 80 Кодексу (у частині дотримання термінів подання місячної, квартальної і річної звітності про виконання державного бюджету та місцевих бюджетів);
надання права Кабінету Міністрів України приймати рішення щодо додаткових положень, що регламентують процес виконання державного бюджету;
незастосування заходів впливу за порушення бюджетного законодавства, встановлених пунктами 2–4 частини першої статті 117 Кодексу (йдеться про зупинення операцій з бюджетними коштами, призупинення бюджетних асигнувань, зменшення бюджетних асигнувань), до розпорядників та одержувачів бюджетних коштів сектору національної безпеки і оборони, а також залучених до вирішення завдань, пов’язаних із запровадженням і здійсненням заходів правового режиму воєнного стану;
надання права органам місцевого самоврядування або військовим адміністраціям приймати рішення про спрямування залишків коштів за субвенціями з державного бюджету місцевим бюджетам, збережених на рахунках місцевих бюджетів станом на 1 січня 2022 року, на заходи територіальної оборони, задоволення продовольчих потреб цивільного населення, евакуацію/вивезення/переміщення цивільного населення із місцевості, де ведуться бойові дії, та небезпечних територій у безпечні місця, оплату інших заходів, спрямованих на підтримку цивільного населення в умовах воєнного стану;
ненарахування пені та інших штрафних санкцій у разі виникнення простроченої заборгованості суб’єкта господарювання перед державою за кредитом (позикою), залученим державою або під державну гарантію, а також за кредитом з бюджету;
– розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України від 15.02.2022 р. № 2042-ІХ «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» /який 21.02.2022 р. направлено на підпис Президенту України/ щодо відтермінування з 1 квітня 2022 року до 1 січня 2023 року запровадження нового механізму автоматичного зарахування до бюджетів місцевого самоврядування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
– розділу 9 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» в частині доповнення новим пунктом 5-2, яким передбачається установити, що у період дії воєнного стану та протягом року після його завершення або скасування: норми цього Закону та інші норми законодавства, що випливають із цього Закону, не застосовуються; уся державна допомога, надана протягом такого періоду, вважається допустимою; надавачі державної допомоги звільняються від обов’язку подання повідомлення про нову державну допомогу та подання звітності про чинну державну допомогу.
У пояснювальній записці до законопроекту № 7166 вказано, що:
законопроект № 7166 розроблено з метою реалізації Указу Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (затвердженого Законом України від 24.02.2022 р. № 2102-IX), а також ефективного та оперативного прийняття управлінських рішень для фінансового забезпечення першочергових потреб держави щодо відсічі збройної агресії, забезпечення національної безпеки та соціального захисту громадян України;
в умовах воєнного стану порядок та способи виконання повноважень учасників бюджетного процесу потребують удосконалення з огляду на необхідність оперативного забезпечення прийняття та реалізації управлінських рішень;
в таких умовах важко дотримати визначені законодавством норми, зокрема, щодо складання Бюджетної декларації та прогнозів місцевих бюджетів, розроблення реалістичних прогнозів економічного і соціального розвитку країни, які є передумовою середньострокового бюджетного планування, щодо строків звітування про виконання бюджетів, оприлюднення інформації про виконання бюджетів і її публічного представлення;
наявні форс-мажорні обставини унеможливлюють виконання позичальниками своїх зобов’язань за кредитами (позиками), залученими державою або під державні гарантії;
щодо державної допомоги суб’єктам господарювання та звітування про неї наразі важко оцінити результати витрачання коштів у зв’язку із необхідністю збору і аналізу інформації, можливою необхідністю зміни цільового використання бюджетних коштів, наявністю таємних витрат, які не можуть бути розголошеними.
ІІ. Щодо процедури розгляду законопроекту № 7166, опрацювання експертних висновків до нього.
Спочатку відповідно до статей 93 і 96 Регламенту Верховної Ради України необхідно розглянути питання щодо включення законопроекту № 7166 до порядку денного сьомої сесії Верховної Ради України, позитивне вирішення якого буде підставою для розгляду Верховною Радою України законопроекту № 7166 у першому читанні.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України /далі – ГНЕУ/ у своєму висновку до законопроекту № 7166 (лист від 14.03.2022 р. № 16/03-2022/55496 (850065)), розглянувши його у вкрай стислий термін, у цілому не заперечуючи щодо пропонованих змін, зважаючи на поточну ситуацію в Україні, одночасно висловило ряд зауважень до законопроекту № 7166.
Мінфін у своєму висновку до законопроекту № 7166 (лист від 14.03.2022 р № 04320-06-2/6123) зазначає, що його підтримує.
На час розгляду у Комітеті даного питання не надійшли висновки комітетів Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань інтеграції України до Європейського Союзу (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) щодо законопроекту № 7166.
ІІІ. У Комітеті в рамках відведеного дуже стислого часу та в надзвичайних умовах попередньо опрацьовано законопроект № 7166, проаналізовано експертні висновки до нього та звернуто увагу на таке.
1. У пояснювальній записці до законопроекту № 7166 в частині фінансово-економічного обґрунтування вказано, що прийняття законопроекту № 7166 не потребує додаткового фінансового забезпечення з державного чи місцевого бюджетів.
Мінфін зазначає, що прийняття законопроекту № 7166 не потребуватиме додаткових витрат з державного та місцевих бюджетів, при цьому може мати вплив на показники державного і місцевих бюджетів у поточному бюджетному періоді.
Однак до законопроекту № 7166 не надано фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), яке вимагається відповідно до норм частини 1 статті 27 Кодексу і частини 3 статті 91 Регламенту Верховної Ради України.
2. ГНЕУ вбачає дискусійними положення законопроекту № 7166 щодо незастосування норм частини сьомої статті 13 і частини першої статті 61 Кодексу. Такий підхід, на думку ГНЕУ, певною мірою звужує можливості здійснення парламентського контролю за виконанням бюджету, який, як вбачається, у тій чи іншій мірі та формі має бути присутній, навіть в умовах воєнного стану.
Разом з тим, у законопроекті № 7166 йдеться про незастосування частини першої статті 61 Кодексу лише у частині дотримання терміну подання річного звіту про виконання закону про державний бюджет. Наприклад, згідно з чинною нормою відповідний річний звіт за 2021 рік має бути подано не пізніше 1 квітня 2022 року, але це нереально забезпечити наразі, в умовах воєнного часу.
3. Законопроект № 7166 потребує внесення техніко-юридичних і редакційних уточнень для узгодження з чинним законодавством та приведення до вимог нормопроектувальної техніки.
Зокрема, ГНЕУ звертає увагу на некоректність використання у законопроекті № 7166 слів «завершення або скасування» щодо воєнного стану, зважаючи, що у статті 7 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» йдеться про припинення та скасування воєнного стану.
ГНЕУ також зауважено, що відповідно до вимог законодавчої техніки закон про внесення змін не може містити перехідних положень.
4. Положення законопроекту № 7166 є ідентичними більшості пропозицій Мінфіну, наданих Комітету (лист від 09.03.2022 р. № 04310-01-2/5928), з проханням їх врахувати під час розгляду законопроекту про внесення зміни до пункту 4-1 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (реєстр. № 6384 від 03.12.2021 р.), поданого Кабінетом Міністрів України /далі – законопроект № 6384/.
Комітет опрацював законопроект № 6384 та на своєму засіданні 11 березня 2022 року ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні законопроект № 6384 прийняти за основу і в цілому як закон з урахуванням пропозицій Комітету, підготовлених Мінфіном (лист-висновок Комітету від 11.03.2022 р. № 04-13/3-2022/55011 (849606)).
У зв’язку з цим, зважаючи на ймовірність розгляду законопроектів № 7166 і № 6384 на одному пленарному засіданні Верховної Ради України та необхідність узгодженості правових норм (у т.ч. недопущення їх дублювання чи задвоєння), виникла потреба переглянути рішення Комітету щодо законопроекту № 6384 в частині неврахування пропозицій Комітету, підготовлених Мінфіном.
За підсумками розгляду даного питання Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України та інших законодавчих актів України (реєстр. № 7166 від 14.03.2022 р.), поданий народним депутатом України Кузбитом Ю.М., включити до порядку денного сьомої сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання та за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу і в цілому як закон з необхідними редакційними та техніко-юридичними правками.