Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 23 лютого 2022 року (протокол № 117) розглянув проект Закону України про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України за реєстр. № 7100 від 23.02.2022 р., поданий народними депутатами України Стефанчуком Р.О., Корнієнком О.С., Кондратюк О.К., Арахамією Д.Г., Тимошенко Ю.В., Клименко Ю.Л., Кулінічем О.І., Крульком І.І. /далі – законопроект/, забезпечивши його попереднє опрацювання у надзвичайно короткі строки, та вважає за доцільне відмітити таке.

Законопроект, як зазначається у пояснювальній записці до нього, розроблено з метою максимального та оперативного використання всіх можливостей для забезпечення здійснення видатків на національну безпеку і оборону в умовах загострення військової загрози. Для реалізації такої мети пропонується доповнити розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ новим пунктом, встановивши, що у 2022 році з метою забезпечення здійснення видатків на національну безпеку і оборону у зв’язку з посиленням збройної агресії Російської Федерації проти України, визнанням самопроголошених утворень на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей України:

1) не застосовуються такі норми Кодексу:

абзац третій частини другої статті 4 /щодо визначення виключно законом про державний бюджет надходжень та витрат державного бюджету/;

стаття 23 щодо обов’язковості погодження з Комітетом з питань бюджету рішення Кабінету Міністрів України про перерозподіл видатків бюджету і надання кредитів з бюджету;

частина третя статті 24 /щодо не перевищення резервного фонду бюджету одного відсотка обсягу видатків загального фонду відповідного бюджету/;

частина третя статті 27 /встановлює обмеження щодо введення в дію законів України або їх окремих положень, які впливають на показники бюджету/;

частина перша статті 52 /встановлює умови внесення змін до закону про державний бюджет/;

частина друга статті 54 /встановлює вимогу про внесення Кабінетом Міністрів України до Верховної Ради України проекту закону про внесення змін до закону про державний бюджет у разі недоотримання надходжень загального фонду державного бюджету більше ніж на 15 відсотків суми, передбаченої розписом державного бюджету на відповідний період/;

стаття 55 /визначає захищені видатки бюджету/;

2) Кабінет Міністрів України може приймати рішення:

за погодженням з Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України щодо скорочення видатків і кредитування державного бюджету та їх спрямування до резервного фонду державного бюджету з метою використання на потреби Збройних Сил України, інших військових формувань, правоохоронних та інших державних органів, залучених до виконання завдань щодо відсічі збройної агресії, забезпечення недоторканності державного кордону та захисту держави;

щодо порядку застосування і розмірів державних соціальних стандартів та гарантій, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевих бюджетів та фондів загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування;

3) міжбюджетні відносини регулюються відповідно до закону про Державний бюджет України на відповідний період на засадах, що забезпечують виконання органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування покладених на них завдань і функцій у такий період;

4) виконання повноважень органами Казначейства України на відповідній території України може здійснюватися в особливому режимі у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України /далі – ГНЕУ/ у своєму висновку до законопроекту (лист від 23.02.2022 р. № 16/03-2022/52297 (846733)) висловлює окремі зауваження щодо його положень, звертаючи увагу, зокрема на таке:

– у законопроекті пропонується фактично ті самі особливості регулювання бюджетних відносин, які можуть запроваджуватись у період воєнного стану, застосовувати у 2022 році «у зв’язку з посиленням збройної агресії Російської Федерації проти України, визнанням самопроголошених утворень на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей України та з метою забезпечення здійснення видатків на національну безпеку і оборону». Враховуючи, що в даному випадку не йдеться про запровадження воєнного стану, за пропонованого підходу, зокрема, надходження та витрати Державного бюджету України визначатимуться Кабінетом Міністрів України за погодженням з Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України, хоча згідно з вимогами пункту 4 частини першої статті 85 Конституції України затвердження Державного бюджету України та внесення змін до нього, контроль за виконанням Державного бюджету України, прийняття рішення щодо звіту про його виконання належать до повноважень Верховної Ради України;

– згідно з абзацом 3 підпункту 2 нового пункту 22-1 розділу VІ Кодексу «Кабінет Міністрів України може приймати рішення: … щодо порядку застосування і розмірів державних соціальних стандартів та гарантій, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевих бюджетів та фондів загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування». Однак, відповідно до статті 64 Конституції України окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень можуть встановлюватися лише в умовах воєнного або надзвичайного стану;

– у підпункті 4 нового пункту 22-1 пропонується встановити, що «виконання повноважень органами Казначейства України на відповідній території України може здійснюватися в особливому режимі у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України». Вказана норма повністю перенесена з пункту 22 розділу VІ Кодексу, у якому вона є логічною, оскільки йдеться про «відповідні території», тобто про території, на яких запроваджено воєнний стан. У даному  випадку особливий режим здійснення повноважень органами Казначейства України запроваджується «у зв’язку з посиленням збройної агресії Російської Федерації проти України, визнанням самопроголошених утворень на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей України та з метою забезпечення здійснення видатків на національну безпеку і оборону», з чого неможливо встановити, на якій саме «відповідній території» може запроваджуватися такий особливий режим.

З урахуванням таких зауважень ГНЕУ, доцільно висловити застереження щодо належної реалізації положень законопроекту, насамперед відмітивши, що у законодавстві України не визначено порядок функціонування органів державної влади та органів місцевого самоврядування, інших суб’єктів суспільних відносин в умовах «посилення збройної агресії Російської Федерації проти України, визнання самопроголошених утворень на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей України» та не передбачені заходи, які мають здійснюватися у відповідному випадку. При цьому у статтях 64, 85, 92, 106 Конституції України йдеться про правовий режим воєнного і надзвичайного стану, зон надзвичайної екологічної ситуації, що визначається виключно законами України.

Міністерство фінансів України визначає законопроект таким, що не потребуватиме додаткових витрат з державного бюджету і не суперечить бюджетному законодавству, та не заперечує щодо його розгляду.

На час розгляду Комітетом законопроекту висновки комітетів Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроектів) і з питань інтеграції України до Європейського Союзу (щодо оцінки відповідності законопроектів міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.

Поряд з тим, слід відмітити, що законопроект потребує внесення техніко-юридичних і редакційних уточнень для приведення до вимог нормопроектувальної техніки, про що також зауважує ГНЕУ, зазначаючи, що:

в абзаці першому нового пункту 22-1 розділу VІ Кодексу доречно зазначити суб’єкта, яким визнано самопроголошені утворення на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей України;

відповідно до вимог законодавчої техніки перехідні положення не можуть міститися в законопроектах про внесення змін до інших законів.

Крім того, щодо процедури розгляду законопроекту належить наголосити, що відповідно до статей 93 і 96 Регламенту Верховної Ради України спочатку необхідно розглянути питання щодо доцільності включення законопроекту до порядку денного сьомої сесії Верховної Ради України, позитивне вирішення якого буде підставою для їх розгляду Верховною Радою України у першому читанні.

За підсумками розгляду даного питання Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (реєстр. № 7100 від 23.02.2022 р.), поданий народними депутатами України Стефанчуком Р.О., Корнієнком О.С., Кондратюк О.К., Арахамією Д.Г., Тимошенко Ю.В., Клименко Ю.Л., Кулінічем О.І., Крульком І.І., включити до порядку денного сьомої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання і за результатами його розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням таких пропозицій: розділ ІІ законопроекту викласти в такій редакції: «ІІ. Цей закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та діє протягом трьох місяців».

Відповідно у разі прийняття законопроекту за реєстр. № 7100 Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні відповідного закону належить внести до нього необхідні редакційні та техніко-юридичні уточнення, пов’язані з ухваленим Комітетом рішенням щодо цього законопроекту.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним”

20 лютого 2024 11:20
20 грудня 2023 16:15
08 листопада 2023 15:37
04 листопада 2023 15:07
31 жовтня 2023 15:20
18 жовтня 2023 11:01
06 жовтня 2023 11:52
05 жовтня 2023 13:44
03 жовтня 2023 10:58
20 вересня 2023 14:56