Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 23 лютого 2022 року (протокол № 117) розглянув проекти Законів України про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" щодо збільшення видатків на оборону, за реєстр. № 7012 від 03.02.2022 р., поданий народними депутатами України Железняком Я.І., Осадчуком А.П. та іншими, та альтернативних до нього законопроектів про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" щодо збільшення видатків на оборону, за реєстр. № 7012-1 від 09.02.2022 р., поданий народним депутатом України Гетманцевим Д.О., про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік", за реєстр. № 7012-2 від 11.02.2022 р., поданий народним депутатом України Завітневичем О.В., про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" щодо збільшення видатків на оборону, за реєстр. № 7012-3 від 21.02.2022 р., поданий народними депутатами України Железняком Я.І., Осадчуком А.П. та іншими, та про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" щодо збільшення видатків на оборону та зміцнення обороноздатності держави,  за реєстр. № 7012-4 від 21.02.2022, поданий народними депутатами України Порошенком П.О., Герасимовим А.В. та іншими.

І. Варто зауважити, що 15 лютого 2022 року Верховна Рада України затвердила Порядок денний сьомої сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання, до якого, зокрема,  включено законопроекти за реєстр. №7012, за реєстр. №7012-1 та за реєстр. №7012-2, проте не включено зареєстровані у Верховній Раді України 21.02.2022 р. законопроекти за реєстр. №7012-3 та за реєстр. №7012-4.

Необхідно зауважити, що попереднє опрацювання законопроектів, включаючи супровідні матеріали та експертні висновки до них, Комітетом з питань бюджету здійснювалося в надзвичайно стислі строки.

1. У Верховній Раді України 3 лютого 2022 року зареєстровано проект закону України «Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" щодо збільшення видатків на оборону за реєстр. № 7012, поданий народними депутатами України Железняком Я.І., Осадчуком А.П. та іншими /далі – законопроект за реєстр. №7012/.

Обґрунтовуючи необхідність прийняття законопроекту, суб’єктами права законодавчої ініціативи у пояснювальній записці до законопроекту за реєстр. №7012 зазначено про необхідність сприяння укомплектуванню та підготовці українських військових формувань до потенційної ескалації бойових дій з боку країни-агресора, зокрема здійсненню додаткових закупівель та/або ремонту та модернізації вже існуючої військової техніки.

Для досягнення такої мети у законопроекті за реєстр. №7012 запропоновано до  Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (далі – Закон) такі зміни:

збільшити за загальним фондом державного бюджету бюджетні призначення  (видатки розвитку) Міністерства оборони України (далі – Міноборони) за бюджетною програмою «Розвиток, закупівля, модернізація та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання» (код 2101150)  на 9 069 033,6 тис грн /відповідні зміни передбачено до статті 1 Закону та додатка № 3 до Закону «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2022 рік» (далі – додаток №3 до Закону)/,

збільшити за загальним фондом державного бюджету загалом річний план за доходами на 9 069 033,6 тис грн, у тому числі: з податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування (код 14060000) - на 4 414 854 тис  грн та ввізного мита (код 15010000) - на 4 654 179 тис грн /відповідні зміни передбачено до статті 1 Закону та додатка № 1 до Закону «Доходи Державного бюджету України на 2022 рік» (далі – додаток №1 до Закону)/.

Набрання чинності відповідного Закону запропоновано з дня, наступного за днем його опублікування.

Тобто, законопроект за реєстр. №7012 підготовлено збалансовано за доходами та витратами державного бюджету.

За інформацією, наведеною у пояснювальній записці до законопроекту за реєстр. №7012, за оперативними даними Державної казначейської служби України загальний фонд державного бюджету перевиконаний за січень 2022 року на суму трохи більше 9 млрд грн, тому пропонується цю суму направити на найбільш недофінансовану статтю видатків Міноборони, а саме на розвиток, закупівлю, модернізацію та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання.

2. Водночас, у Верховній Раді України до основного законопроекту за реєстр. №7012 було зареєстровано 9 лютого 2022 року альтернативний проект закону України «Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" щодо збільшення видатків на оборону, за реєстр. №7012-1, поданий народним депутатом України Гетманцевим Д.О. /далі – законопроект за реєстр. №7012-1/.

Відповідно до пояснювальної записки до законопроекту за реєстр. №7012-1 його метою є спрямування додаткових фінансових ресурсів на підвищення обороноздатності держави в умовах посилення агресивних дій з боку Російської Федерації біля кордонів з Україною, зокрема для поетапного підвищення грошового забезпечення військовослужбовців Збройних Сил, відновлення непорушних запасів обмундирування, індивідуальних засобів захисту та забезпечення відповідних заходів розвитку та формування Сил територіальної оборони.  Зазначається про те, що передбачається збільшення бюджетних видатків на оборону для зміцнення обороноздатності держави і забезпечення реалізації прав та соціальних гарантів військовослужбовців, передбачених Указом Президента України від 1 лютого 2022 року № 36/2022 “Про першочергові заходи щодо зміцнення обороноздатності держави, підвищення привабливості військової служби у Збройних Силах України та поступового переходу до засад професійної армії”.

Так, законопроектом за реєстр. №7012-1 шляхом внесення змін до статті 1 Закону та додатку №3 до Закону запропоновано збільшити за загальним фондом державного бюджету бюджетні призначення Міністерства оборони України загалом на 11 607 349,3 тис грн, у тому числі за бюджетними програмами:

«Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни» (код 2101020) - на 10 927 549,3 тис грн (видатки споживання, з них, оплата праці – на 6 895 821,8 тис. грн, комунальні послуги та енергоносії – на 8 500 тис. грн) /за інформацією, наведеною у супровідних матеріалах до законопроекту, для поетапного підвищення грошового забезпечення військовослужбовцям – 8 003 849,3 тис грн, відновлення непорушних запасів матеріальних цінностей (обмундирування, індивідуальних засобів захисту (шоломів та бронежилетів)) – 2 450 900 тис грн, розміщення підрозділів Сил територіальної оборони та речове забезпечення військовослужбовців – 472 800 тис грн/;

«Розвиток, закупівля, модернізація та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання» (код 2101150)  - на 679 800 тис грн (видатки розвитку) /за інформацією, наведеною у супровідних матеріалах до законопроекту, для придбання автомобільної техніки та засобів транкінгового зв’язку для забезпечення Сил територіальної оборони/.

Набрання чинності відповідного Закону запропоновано з дня, наступного за днем його опублікування.

За поясненнями автора проект закону за реєстр. №7012-1 є збалансованим, реалізація його положень здійснюватиметься за рахунок надходжень від сплати податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування, а також за рахунок фіскального простору. Проте, у матеріалах до законопроекту за реєстр. №7012-1 відсутній додаток №1 до законопроекту щодо змін до додатка № 1 до Закону, хоча про це зазначено у тесті цього законопроекту.

Тобто, за такого викладу законодавчої пропозиції, законопроект за реєстр. №7012-1 є розбалансованим за надходженнями та витратами державного бюджету і потребує визначення джерел покриття додаткових видатків державного бюджету.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (далі – ГНЕУ) у експертному висновку до цього законопроекту також зауважує про відсутність додатку № 1, який відображав би зміни до додатка № 1 до Закону, та відповідної порівняльної таблиці, у зв’язку з чим неможливо достовірно встановити джерела додаткових надходжень держбюджету, про які зазначається лише у пояснювальній записці до проекту, особливо у частині доходів «за рахунок фіскального простору».  Аналогічні зауваження висловлює у експертному висновку до законопроекту за реєстр. №7012-1 Міністерство фінансів України (далі – Мінфін).

3. Поряд з цим, 11 лютого 2022 року у Верховній Раді України зареєстровано альтернативний проект закону України «Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік", за реєстр. №7012-2, поданий народним депутатом України Завітневичем О.М. /далі – законопроект за реєстр. №7012-2/.

Відповідно до пояснювальної записки до законопроекту за реєстр. №7012-2 цей проект закону підготовлено з метою здійснення заходів спрямованих на вирішення ряду невідкладних, першочергових задач, зокрема:

- зважаючи на значне зростання цін на природний газ на європейських ринках, надати державну підтримку ринку природного газу в Україні, що дозволить сформувати ресурс природничого газу для задоволення у повному обсязі потреб українських споживачів, знівелювати цінові коливання, запобігти стрімкому зростанню цін для споживачів, а також забезпечити стале проходження опалювального сезону 2022/2023 років,

- проведення бюджетних взаєморозрахунків заборгованості, спричиненої державним регулюванням ринку природного газу, згідно із статтею 4 Закону України від 14.07.2021 №1639-ІХ "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу", що дозволить створити умови для забезпечення учасниками ринку природного газу у повному обсязі потреб споживачів у природному газі, його надійне транспортування та розподіл,

-  виконання Програми «єПідтримка» з урахуванням чисельності осіб, які пройшли вакцинацію (за інформацією Міністерства охорони здоров’я України станом на 09.02.2022 повний курс вакцинації від гострої респіраторної хвороби COVID-19 отримали 14 869 937 осіб, бустерну дозу – 512 531 осіб),

- забезпечення стримування збройної агресії Російської Федерації проти України та реалізація заходів щодо підвищення обороноздатності і безпеки держави, зокрема шляхом передбачення додаткових видатків державного бюджету на грошове забезпечення військовослужбовців, відновлення непорушних запасів обмундирування, індивідуальних засобів захисту, а також виконання завдань Сил територіальної оборони,

- забезпечення розвитку матеріально-технічної бази закладів освіти, розбудову нового освітнього середовища та стимулювання вчителів до професійного розвитку.

Так, законопроектом за реєстр. №7012-2 до Закону передбачені такі зміни:

- до джерел формування спеціального фонду державного бюджету включено надходження від рентна плата за користування надрами для видобування природного газу (у тому числі розстрочені та/або відстрочені грошові зобов’язання), яка сплачується за звітні податкові періоди з лютого 2022 року по листопад 2022 року включно в обсязі 95 відсотків перевищення зазначених зобов’язань, розрахованих відповідно до пункту 252.8 статті 252 Податкового кодексу України на підставі середньої митної вартості імпортного природного газу, що склалася (та/або складеться) у процесі його митного оформлення під час ввезення на митну територію України у відповідних звітних періодах, над зобов’язаннями із зазначеної плати за відповідні звітні податкові періоди, розрахованими за середньою митною вартістю імпортного природного газу на рівні 11 726 грн за 1 тис куб метрів у обсязі 239 млрд грн /у зв’язку із цим статтю 11 Закону доповнено новим пунктом 9, а також відповідні зміни передбачено до статті 1 Закону та додатка № 1 до Закону);

- зазначені вище надходження до спеціального фонду державного бюджету, у 2022 році, як виняток з положень пункту 5-1 (у частині рентної плати за користування надрами для видобування природного газу) частини другої статті 29 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) спрямовуватимуться на фінансове забезпечення видатків спеціального фонду державного бюджету за такими напрямами:

заходи із стабілізації ринку природного газу - у обсязі 157 889 249,8 тис грн (відповідні бюджетні призначення (видатки розвитку) визначено Міністерству енергетики України за новою бюджетною програмою за кодом 2401570),

заходи із урегулювання заборгованості суб’єктів ринку природного газу, передбачені статтею 4 Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу" – у обсязі 46 700 млн грн (відповідні бюджетні призначення (видатки розвитку) визначено Міністерству енергетики України за новою бюджетною програмою за кодом 2401580),

створення умов для надання якісних та доступних освітніх послуг у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України – у обсязі 14 млрд грн (відповідні бюджетні призначення (видатки розвитку) визначено Міністерству освіти і науки України за новою бюджетною програмою за кодом 2201370),

надання допомоги в рамках Програми "єПідтримка" – у обсязі 4 126 202,5 тис грн (відповідні бюджетні призначення (видатки споживання) визначено Міністерству економіки України за існуючою бюджетною програмою 1201230, при цьому за цією програмою за загальним фондом державного бюджету вже визначено бюджетні призначення у обсязі 3 млрд грн),

реалізацію заходів щодо підвищення обороноздатності і безпеки держави – загалом у обсязі 16 284547,7 тис грн (відповідні бюджетні призначення визначено Міністерству внутрішніх справ України (далі – МВС) за новою бюджетною програмою за кодом 1001210 у обсязі 4 499 098,4 тис грн (видатки споживання, з них на оплату праці – 3 775 496,6 тис грн) та Міноборони за новою бюджетною  програмою за кодом 2101450 у обсязі 11 785 449,3 тис грн (у тому числі видатки споживання – 11 105 649,3 тис грн (з них на оплату праці – 6 895 821,8 тис грн, комунальні послуги та енергоносії – 8 500 тис грн) та видатки розвитку – 679 800 тис грн)),

/у зв’язку із зазначеним вище Закон доповнено новою статтею 11-1, статтю 14 Закону доповнено новими пунктами 24-28,  а також відповідні зміни передбачено до статті 1 Закону та додатка № 3 до Закону/,

- як виняток з положень частини восьмої статті 23 Кодексу перерозподіл видатків за бюджетною програмою спеціального фонду державного бюджету "Видатки для Міністерства внутрішніх справ України на реалізацію заходів щодо підвищення обороноздатності і безпеки держави" (код 1001210) здійснюватиметься у межах загального обсягу бюджетних призначень відповідного головного розпорядника бюджетних коштів за рішенням Кабінету Міністрів України (яке може передбачати визначення нових бюджетних програм), а обмеження, встановлені частинами десятою і одинадцятою цієї статті Кодексу, не будуть застосовуватися у разі прийняття таких рішень /у зв’язку з цим Закон доповнено новою статтею 37/,

- установлено, що платники рентної плати за користування надрами для видобування природного газу забезпечують самостійну сплату такої рентної плати до загального фонду місцевих бюджетів в обсязі 5 відсотків перевищення зобов’язань, розрахованих на підставі середньої митної вартості імпортного природного газу, що склалася (та/або складеться) у процесі його митного оформлення під час ввезення на митну територію України у звітних податкових періодах з лютого 2022 року по листопад 2022 року включно, над відповідними зобов’язаннями розрахованими із застосуванням середньої митної вартості імпортного природного газу ввезеного на митну територію України у розмірі 11 726 грн за 1 тис куб метрів з урахуванням положень пункту 4-2 статті 64 та пункту 4-1 статті 66 Кодексу та нового пункту 9 статті 11 Закону /у зв’язку з цим розділ "Прикінцеві положення" Закону доповнено новим пунктом 10/.

Набрання чинності відповідного Закону запропоновано з дня, наступного за днем його опублікування, але не раніше дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо запровадження диференційованої рентної плати за видобування газу природного".

Тобто, законопроектом за реєстр. №7012-2 додатковий ресурс державного бюджету у обсязі 239 млрд грн (доходи спеціального фонду державного бюджету від 95% рентної плати за користування надрами для видобування природного газу у зв’язку із запровадженням диференційованої плати) запропоновано розподілити та спрямувати на: державну підтримку суб’єктів ринку природного газу – 204,6 млрд грн (або 85,6%), підвищення обороноздатності і безпеки держави – 16,3 млрд грн (або 6,8%), надання якісних та доступних освітніх послуг – 14 млрд грн (або 5,9%) та виконання Програми "єПідтримка" – 4,1 млрд грн (або 1,7%).

4. Разом з цим, у Верховній Раді України 21 лютого 2022 року зареєстровано проект закону України «Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" щодо збільшення видатків на оборону за реєстр. № 7012-3, поданий народними депутатами України Железняком Я.І., Осадчуком А.П. та іншими /далі – законопроект за реєстр. №7012-3/.

Законопроект за реєстр. №7012-3 має на меті вирішення тих же завдань, що і законопроект за реєстр. №7012, водночас, додатково пропонується 5 млрд грн додаткових надходжень, які очікується отримати у лютому п.р. (відповідно до озвученої Міністром фінансів України Марченком С.М. інформації) спрямувати на бюджетну програму «Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни» (код 2101020) і у тому числі 4 млрд грн на видатки на оплату праці.

Так, у законопроекті за реєстр. №7012-3 запропоновано до  Закону такі зміни:

як і у законопроекті за реєстр. №7012 збільшити за загальним фондом державного бюджету бюджетні призначення  (видатки розвитку) Міноборони за бюджетною програмою «Розвиток, закупівля, модернізація та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання» (код 2101150)  на 9 069 033,6 тис грн /відповідні зміни передбачено до статті 1 Закону та додатка № 3 до Закону «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2022 рік» (далі – додаток №3 до Закону)/,

на відміну від законопроекту за реєстр. №7012 також збільшити за загальним фондом державного бюджету бюджетні призначення  Міноборони за бюджетною програмою «Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни» (код 2101020)   на 5 млрд грн (видатки споживання, з яких на оплату праці - 4 млрд грн) /відповідні зміни передбачено до статті 1 Закону та додатка № 3 до Закону/,

збільшити за загальним фондом державного бюджету загалом річний план за доходами на 14 069 033,6 тис грн, у тому числі: з податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування (код 14060000) - на 9 414 854 тис грн (на відміну від законопроекту за реєстр. №7012 збільшивши річний план додатково на 5 млрд грн) та ввізного мита (код 15010000) - на 4 654 179 тис грн /відповідні зміни передбачено до статті 1 Закону та додатка № 1 до Закону/.

Набрання чинності відповідного Закону запропоновано з дня, наступного за днем його опублікування.

Відповідно до законодавчої пропозиції законопроекту № 7012-3 запропоновано збільшити за загальним фондом державного бюджету бюджетні призначення Міноборони загалом на 14 069 033,6 тис гривень.

Тобто, законопроект за реєстр. №7012-3 підготовлено збалансовано за доходами та витратами державного бюджету.

5. Поряд з цим, у Верховній Раді України 21 лютого 2022 року зареєстровано проект закону України «Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" щодо збільшення видатків на оборону та зміцнення обороноздатності держави, за реєстр. № 7012-4, поданий народними депутатами України Порошенком П.О., Герасимовим А.В. та іншими /далі – законопроект за реєстр. №7012-4/. Вказаний законопроект є аналогічним до проекту Закону України про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" щодо збільшення видатків на оборону та зміцнення обороноздатності держави, від 24.01.2022 р. за реєстр. № 6542,  поданий народними депутатами України  Порошенком П.О., Герасимовим А.В. та іншими, і відповідно цей законопроект втрачатиме чинність у разі підтримки Верховною Радою України законопроекту за реєстр. №7012 або одного з альтернативних до нього.

Відповідно до пояснювальної записки до законопроекту його метою є необхідність спрямування додаткових фінансових ресурсів на забезпечення термінових заходів, спрямованих на підвищення обороноздатності держави, зокрема щодо підвищення грошового та інших форм забезпечення Збройних Сил України, дієвості розвитку сил територіальної оборони, гарантування наявності мобілізаційних резервів забезпечення призову резерву першої черги Збройних Сил України.

Законопроектом запропоновані такі зміни до Закону, а саме:

до додатка №3 до Закону щодо:

- збільшення видатків загального фонду державного бюджету Міноборони, як головному розпоряднику коштів державного бюджету, загалом на 50 млрд грн, у тому числі за бюджетними програмами:

  «Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни» (код 2101020) на 21 561 898,2 тис грн (видатки споживання) /за поясненнями, наведеними у супровідних матеріалах до законопроекту, для підняття грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України (далі – ЗСУ) у середньому до 40 тис грн/;

за бюджетною програмою  «Розвиток, закупівля, модернізація та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання» (код 2101150) на 28 438 101,8 тис грн (видатки розвитку) /за поясненнями, наведеними у супровідних матеріалах до законопроекту, на замовлення новітніх зразків озброєння, закупівлю на вітчизняних оборонних підприємствах замовлень,  створення у ЗСУ стратегічних запасів воєнного часу (продовольство, паливно-мастильні матеріали, ракети і боєприпаси, речове майно, озброєння і бойова техніка, засоби індивідуального захисту (бронежилети, шоломи) тощо), а 3 млрд грн - на термінові закупівлі предметів та запасів забезпечення, формування мобілізаційних резервів для гарантування потреб мобілізації резерву першої черги ЗСУ, в тому числі підрозділів Сил Територіальної оборони/;

- зменшення видатків спеціального фонду державного бюджету Державному агентству автомобільних доріг України (далі – Укравтодор), як головному розпоряднику коштів державного бюджету, включаючи за загальнодержавними видатками та кредитуванням, загалом на  26 910 895,5 тис грн, у тому числі за бюджетною програмою  «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення» (код 3111020) - на 16 986 737,2 тис грн (видатки розвитку) та за бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах» (код 3131090) - на 9 924 158,3 тис грн (у тому числі видатки споживання – на 4 160 122,5 тис грн та видатки розвитку – на 5 764 035,8 тис грн);

до тексту Закону  щодо:

-         доповнення новими статтями 37 та 38, відповідно до яких у 2022 році:

як виняток з положень статті 24-2 Кодексу, доходи державного бюджету, які відповідно до пункту 1 частини другої цієї статті Кодексу є джерелами формування державного дорожнього фонду для фінансового забезпечення напрямків, визначених пунктами 1 та 2 частини третьої цієї статті Кодексу, в обсязі 26 910 895,5 тис грн зараховуватимуться до загального фонду державного бюджету та спрямовуються за такими напрямами: на забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовку кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни - 16 986 737,2 тис грн; на розвиток, закупівлю, модернізацію та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання – 9 924 158,3 тис грн;

кошти, надані Україні від Міжнародного валютного фонду (далі – МВФ) в рамках програми спеціальних прав запозичень, розподілятимуться на такі напрями зміцнення обороноздатності держави: за бюджетною програмою  "Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни"  (код 2101020) - додатково 4 575 161,0 тис грн; за бюджетною програмою "Розвиток, закупівля, модернізація та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання" (код 2101150) - додатково 18 513 943,5 тис грн, заборонивши витрачання таких коштів на інші цілі;

- доручення Кабінету Міністрів України протягом десяти днів з дня набрання чинності відповідним Законом забезпечити виділення з резервного фонду державного бюджету 300 000 тис грн для потреб організації територіальної оборони.

Набрання чинності відповідним законом передбачено з дня, наступного за днем його опублікування.

На думку авторів положення законопроекту є збалансованими. Проте, у законопроекті загальний обсяг видатків державного бюджету збільшено на 23,1 млрд грн, у тому числі за загальним фондом – на 50 млрд грн, а за спеціальним фондом навпаки зменшено на 26,9 млрд гривень. Тобто, показники законопроекту розбалансовані за видатками загального та спеціального фондів і надходженнями та витратами державного бюджету, як результат, їх врахування призведе до збільшення показників дефіциту державного бюджету, по що також відмітили ГНЕУ та Мінфін у своїх експертних висновках до цього законопроекту.

При цьому, у законопроекті відсутні належні зміни до статті 1  Закону /в частині коригування затверджених загальних бюджетних показників/ та додатків до Закону, а саме додатку №1 «Доходи Державного бюджету України на 2022 рік» /в частині встановлення джерел формування державного дорожнього фонду, визначених пунктом 1 частини другої статті 24-2 Кодексу, доходами загального фонду державного бюджету/ та додатку №2 «Фінансування Державного бюджету України на 2022 рік» /в частині відображення коштів, наданих Україні від МВФ в рамках програми спеціальних прав запозичень, у показниках фінансування державного бюджету як державні зовнішні запозичення відповідно до  класифікації фінансування бюджету/ щодо визначення джерел покриття додаткових видатків державного бюджету, зокрема  відображення змін у бюджетних показниках доходів та фінансування державного бюджету, запропонованих положеннями законопроекту у нових статтях Закону.

ІІ. Щодо положень законопроектів слід зазначити наступне:

1. Відповідно до статті 35 Закону України «Про національну безпеку України» фінансування складових сектору безпеки і оборони здійснюється за рахунок і в межах коштів, визначених у Законі України про Державний бюджет України на відповідний рік, а також з інших не заборонених законодавством джерел, при цьому, обсяг видатків на фінансування сектору безпеки і оборони має становити не менше 5 відсотків запланованого обсягу внутрішнього валового продукту (далі – ВВП), з яких не менше 3 відсотків - на фінансування сил оборони.

2.  У державному бюджеті на 2022 рік загальний ресурс на національну безпеку і оборону визначено в обсязі 287,2 млрд грн (загальний фонд – 254,5 млрд грн, спеціальний фонд – 12,7 млрд грн, державні гарантії – 20 млрд грн), або 5,35% прогнозного ВВП.  До суб’єктів сектору національної безпеки і оборони належать такі головні розпорядники коштів державного бюджету: Міністерство оборони України (включаючи відповідальних виконавців бюджетних програм: Апарат Міністерства оборони України та Адміністрацію Державної спеціальної служби транспорту України), Головне управління розвідки Міністерства оборони України, Міністерство внутрішніх справ України (включаючи відповідно: Апарат Міністерства внутрішніх справ України, Адміністрацію Державної прикордонної служби України, Національну гвардію України, Державну міграційну службу України, Державну службу України з надзвичайних ситуацій, Національну поліцію України), Служба безпеки України, Управління державної охорони України, Служба зовнішньої розвідки України, Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, Рада національної безпеки і оборони України (далі – РНБО).

Разом з тим, згідно з рішенням Ради національної безпеки і оборони від 17 вересня 2021 року «Про пропозиції до проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» по статтях, пов’язаних із забезпеченням національної безпеки і оборони України» (введеним в дію Указом Президента України від 20.09.2021 р. № 477/2021) доручено Кабінету Міністрів під час доопрацювання законопроекту передбачити, зокрема, видатки на забезпечення національної безпеки і оборони в обсязі не менше 5,95% ВВП та не менше 319,4 млрд гривень.

Разом з цим, вказаним рішенням РНБО Уряду, серед іншого, доручено:

- вжити у 2022 році заходів щодо першочергового фінансового забезпечення діяльності суб’єктів сектору безпеки і оборони України за такими пріоритетними напрямами:

розвиток сектору безпеки і оборони відповідно до стандартів НАТО;

виконання Національної розвідувальної програми на 2021 - 2025 роки;

реалізація соціальних гарантій військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та поліцейських, насамперед підвищення розмірів їх грошового забезпечення та забезпечення житлом;

виконання заходів з розроблення, підготовки виробництва та закупівлі сучасного високоточного ракетного озброєння (ракетних систем і комплексів, у тому числі крилатих ракет), боєприпасів і продуктів спеціальної хімії;

розвиток Військово-Морських Сил Збройних Сил України;

удосконалення системи охорони та підвищення рівня захисту державного кордону України;

посилення територіальної оборони, удосконалення її системи управління;

реалізація державної політики у сфері кібербезпеки;

розвиток спроможностей вітчизняного оборонно-промислового комплексу у створенні та виробництві сучасного озброєння і військової техніки, забезпечення роботи системи спеціальної інформації;

проведення досліджень, розроблення нових технологій, виробництво комплектувальних виробів, здійснення технічного переоснащення і модернізації виробничих потужностей у рамках реалізації заходів з імпортозаміщення продукції оборонного та авіаційного призначення;

посилення заходів із запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та пожеж;

- опрацювати питання щодо підвищення розмірів грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та поліцейських та  вжити в установленому порядку заходів щодо забезпечення своєчасного та у повному обсязі фінансового забезпечення  у 2022 році для Міноборони, органів сектору безпеки і оборони України на виплату грошового забезпечення військовослужбовців;

Крім того, зазначеним рішенням РНБО доручено протягом 2022 року Мінфіну забезпечити своєчасне та у повному обсязі фінансове забезпечення видатків державного бюджету, передбачених для органів сектору безпеки і оборони України, а органам сектору безпеки і оборони - вжити заходів щодо посилення фінансової дисципліни у сфері управління бюджетними асигнуваннями та забезпечення цільового, ефективного і результативного використання визначеного державним бюджетом обсягу коштів.

3. Видатки державного бюджету на 2022 рік на національну оборону  передбачено у обсязі 138 млрд грн (у тому числі загальний фонд – 136,5 млрд грн, спеціальний фонд – 1,5 млрд грн), або 51,6% загального обсягу видатків державного бюджету сектору національної безпеки і оборони та 2,58% прогнозного ВВП. Видатками державного бюджету на національну оборону переважно є видатки Міністерства оборони України, які становлять 133,5 млрд грн (у тому числі загальний фонд – 132 млрд грн, спеціальний фонд – 1,5 млрд грн).

Бюджетні призначення у державному бюджеті на 2022 рік апарату Міноборони загалом визначено у обсязі 132,16 млрд грн (у тому числі за загальним фондом – 130,73 млрд грн та спеціальним фондом - 1,43 млрд грн), з яких за бюджетними програмами «Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни» (код 2101020) – 99,9 млрд грн (відповідно 98,5 млрд грн та 1,4 млрд грн) та «Розвиток, закупівля, модернізація та ремонт озброєння, військової техніки, засобів та обладнання» (код 2101150) – 28,44 млрд грн (відповідно 28,40 млрд грн та  0,04 млрд грн).

У складі видатків державного бюджету на 2022 рік на національну безпеку і оборону видатки для Міністерства внутрішніх справ (включаючи відповідно: Апарат Міністерства внутрішніх справ України, Адміністрацію Державної прикордонної служби України, Національну гвардію України, Державну міграційну службу України, Державну службу України з надзвичайних ситуацій, Національну поліцію України) передбачено у обсязі 99,8 млрд грн (у тому числі загальний фонд – 88,9 млрд грн, спеціальний фонд – 10,9 млрд грн), або 37,4% загального обсягу видатків державного бюджету сектору національної безпеки і оборони та 1,86% прогнозного ВВП.

4. З метою забезпечення державного суверенітету, захисту прав і свобод громадян, посилення обороноздатності держави, розвитку професійної складової Збройних Сил України Указом Президента України від 01.02.2022 р. № 36/2022 «Про першочергові заходи щодо зміцнення обороноздатності держави, підвищення привабливості військової служби у Збройних Силах України та поступового переходу до засад професійної армії» зокрема доручено:

Кабінету Міністрів України:

1) ужити в установленому порядку заходів щодо безумовного виконання вимог статті 35 Закону України "Про національну безпеку України" під час формування Бюджетної декларації на 2023 - 2025 роки;

2) забезпечити підготовку та внести на розгляд Верховної Ради України законопроекти щодо:

внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік", передбачивши фінансування на поступове підвищення грошового забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України до рівня, визначеного Указом Президента України від 30.12.2021 р. № 688/2021 "Про додаткові заходи із забезпечення соціальних гарантій військовослужбовців Збройних Сил України" /з 1 січня 2023 року мінімальний розмір грошового забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України (крім військовослужбовців строкової військової служби) має бути на рівні не менше двократного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня календарного року, а  до 30 червня 2022 року Уряд має внести на розгляд Верховної Ради України законопроект, спрямований на удосконалення системи грошового забезпечення військовослужбовців з урахуванням кращого досвіду провідних іноземних держав/;

поетапного збільшення чисельності Збройних Сил України в період з 2022 по 2025 роки на 100 000 осіб для підвищення оборонних спроможностей держави;

запровадження моделі інтенсивної системи військової підготовки як можливої альтернативної форми проходження строкової служби та припинення призову громадян України на строкову військову службу з 1 січня 2024 року.

Міністерству оборони України:

1) розробити концепцію поступового переходу до формування Збройних Сил України на професійній основі, передбачивши: збільшення термінів дії контрактів; збільшення протягом 2023 року грошового забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України, які укладають довготермінові контракти, до рівня не менше трикратного розміру мінімальної заробітної плати; формування системи спеціальної підготовки та перепідготовки військовослужбовців, які уклали довготермінові контракти;

2) прискорити розроблення та внесення на розгляд Кабінету Міністрів України проекту концепції забезпечення житлом військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей, передбачивши запровадження спеціальної накопичувальної програми для отримання військовослужбовцями власного житла;

3) забезпечити під час реалізації військової кадрової політики впровадження прозорої системи кар’єрного росту військовослужбовців Збройних Сил України, побудованої на рейтинговій оцінці.

З метою посилення консолідації українського суспільства, зміцнення його стійкості в умовах зростання гібридних загроз, інформаційно-пропагандистського, морально-психологічного тиску на суспільну свідомість Указом Президента України від 14.02.2022 №53/2022 «Про невідкладні заходи щодо консолідації українського суспільства», окрім оголошення 16 лютого 2022 року Днем єднання, доручено Кабінету Міністрів України в одноденний строк затвердити план заходів, передбачивши, зокрема:

забезпечення з 1 березня 2022 року підвищення грошового забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України на 30 відсотків та доведення до 20 відсотків від початку 2022 року підвищення грошового забезпечення військовослужбовців Державної прикордонної служби України та Національної гвардії України;

створення на основі діючих інформаційних ресурсів єдиної інформаційної платформи UАразом для забезпечення щоденного інформування населення про реальний стан безпекової ситуації, заходи, що вживаються для зміцнення обороноздатності держави, а також організацію належної інформаційно-роз'яснювальної роботи про діяльність державних органів з питань забезпечення безпеки громадян;

прискорення створення і функціонування системи територіальної оборони, належного ресурсного забезпечення заходів із підготовки громадян до національного спротиву.

Беручи до уваги встановлені законодавством повноваження РНБО та Кабінету Міністрів України у сфері національної безпеки і оборони,  пропозиції щодо системного та комплексного перегляду видатків державного бюджету для здійснення всіх належних заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, мали б сформувати спільно РНБО та Уряд із врахуванням вимог Указів Президента України від 20.09.2021 р. № 477/2021, від 13.10.2021 р. №532/2021, від 30.12.2021 р. № 688/2021, від 01.02.2022 р. № 36/2022, від 14.02.2022 №53/2022.

5. З огляду на суть законодавчих пропозиції пропонується збільшити видатки державного бюджету для апарату Міноборони (у законопроектах за реєстр. №7012, №7012-1, №7012-3 та №7012-4 за загальним фондом (у тому числі за бюджетною програмою за кодом 2101020 (у законопроекті за реєстр. №7012-1) та за бюджетною програмою за кодом 2101150 (у законопроектах за реєстр. №7012, №7012-1, №7012-3 та №7012-4), а у законопроекті за реєстр. №7012-2 за спеціальним фондом і також ще й апарату МВС (при цьому, Міноборони у таких же обсягах, як і у законопроекті за реєстр. №7012-1, але за спеціальним фондом державного бюджету та за новою бюджетною програмою), однак не передбачається будь-яких змін щодо видатків інших суб’єктів сектору національної безпеки і оборони.

Тобто, за такого несистемного підходу до перегляду видатків для суб’єктів сектору безпеки і оборони посилюватиметься існуюча на сьогодні диференціація у розмірах грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, поліцейських та інших працівників сектору національної безпеки і оборони, крім того постає питання щодо існування можливо потреби у додаткових видатках державного бюджету у  інших суб’єктів цього сектору (зокрема, звернення щодо зазначеного до Комітету з питань бюджету направили Головне управління розвідки Міністерства оборони України, Служба безпеки України).

6. Відповідно до статті 100 Регламенту Верховної Ради України альтернативними вважаються законопроекти, які містять положення, що регулюють однакове коло питань та повторюють за суттю положення щодо регулювання одних і тих же суспільних відносин. З огляду на суть законопроекту за реєстр. № 7012-2, перелік питань, які запропоновано у ньому врегулювати, розподіл додаткового обсягу доходів спеціального фонду державного бюджету за цільовими напрямами видатків спеціального фонду державного бюджету (про що докладно описано вище) виникає питання щодо відповідності вказаним вимогам Регламенту Верховної Ради України визначення цього законопроекту як альтернативного до законопроекту за реєстр. №7012, який визначає виключно питання бюджетного забезпечення потреб національної оборони.

Аналогічні зауваження висловило ГНЕУ, звернувши увагу на те, що проект поданий як альтернативний до проекту реєстр. № 7012, водночас, таким є лише в частині видатків для Міністерства внутрішніх справ України та Міністерства оборони України на реалізацію заходів щодо підвищення обороноздатності і безпеки держави, а інші ж заходи носять самостійний характер.

7. Варто нагадати про особливості формування та використання коштів за спеціальним фондом бюджету:

відповідно до частини третьої статті 13 Кодексу видатки спеціального фонду бюджету здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету;

згідно із положеннями частини восьмої статті 13, частини четвертої статті 23 та частини другої статті 48 Кодексу розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та провадять витрати за спеціальним фондом бюджету виключно в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету, тобто витрати спеціального фонду мають постійне бюджетне призначення.

Беручи до уваги, такі вимоги бюджетного законодавства, у разі прийняття законопроекту за реєстр. №7012-2, проведення видатків державного бюджету за спеціальним фондом на заходи із стабілізації ринку природного газу та урегулювання заборгованості суб’єктів ринку природного газу, створення умов для надання якісних та доступних освітніх послуг, надання допомоги в рамках Програми "єПідтримка", реалізації заходів щодо підвищення обороноздатності і безпеки держави, включаючи виплату грошового забезпечення військовослужбовцям, буде залежати від обсягів фактичних надходжень до спеціального фонду державного бюджету від рентної плати за користування надрами для видобування природного газу, як це передбачено у цьому законопроекті.

З позиції ГНЕУ дискусійним є пропонований у проекті підхід, згідно з яким кошти спеціального фонду державного бюджету спрямовуються на бюджетну програму «Надання допомоги в рамках Програми «єПідтримка»» (код 1201230), зважаючи на те, що утворення спеціального фонду бюджету обумовлюється необхідністю проведення окремих видатків за рахунок конкретно визначених надходжень, до того ж, в межах їх фактичних надходжень, крім того, зауважуючи про те, що така програма виконуватиметься як за кошти загального фонду, як це наразі передбачено чинними положеннями Закону, так і одночасно спеціального фонду.

8. Законопроектом за реєстр. № 7012-2 передбачається набрання чинності відповідного закону з дня, наступного за днем його опублікування, але не раніше дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо запровадження диференційованої рентної плати за видобування газу природного». Згаданого закону щодо змін до Податкового кодексу України немає у чинному законодавстві. Разом з тим, у день реєстрації законопроекту за реєстр. № 7012-2 Кабінетом Міністрів України подано законопроект про внесення змін до Податкового кодексу України щодо запровадження диференційованої рентної плати за видобування газу природного (тобто з ідентичною назвою) за реєстр. №7038-1 від 11.02.2022 р. /далі – законопроект за реєстр. № 7038-1/, яким, серед іншого пропонується з 1 березня 2022 р. встановити диференційовані ставки відповідної рентної плати (чим вище ціна природного газу, тим вище ставка рентної плати). Отже, законопроект за реєстр. № 7012-2 є похідним від законопроекту за реєстр. № 7038-1, відтак з метою узгодженості правових норм та дотримання збалансованості показників державного бюджету на 2022 рік законопроект № 7012-2 належить розглядати після прийняття законопроекту за реєстр. № 7038-1, оскільки у разі його неприйняття внесення змін до Закону не матиме фінансового забезпечення і втратить сенс.

З цього приводу ГНЕУ у своєму експертному висновку до законопроекту за реєстр. №7012-2 звернуло увагу на те, що проект закону за реєстр. №7012-2 є системно пов’язаним з проектами законів України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо запровадження диференційованої рентної плати за видобування газу природного» (реєстр. № 7038 від 09.02.2022 та реєстр. № 7038-1 від 11.02.2022), якими пропонується запровадити диференційовані, в залежності від ціни, ставки рентної плати за користування надрами для видобування природного газу, та є похідним від них, у зв’язку з цим, потребує узгодження період зарахування рентної плати за користування надрами для видобування природного газу – «за звітні податкові періоди з лютого 2022 року по листопад 2022» (згідно з проектом), оскільки у вказаних проектах реєстр. № 7038 та реєстр. № 7038-1 запровадження диференційованої ставки такої рентної плати пропонується з 01.04.2022 та 01.03.2022 відповідно.

Законопроектом за реєстр. № 7012-2 передбачається збільшити планові показники доходів державного бюджету на 2022 р. на 239 млрд грн, або на 18,1%, у тому числі щодо рентної плати за користування надрами для видобування природного газу – на цю ж суму, або в 5,85 раза більше відповідного річного планового показника. У пояснювальній записці до законопроекту за реєстр. № 7012-2 лише зазначено, що джерелом для покриття передбачених додаткових видатків пропонується визначити додаткові надходження від рентної плати за видобування природного газу, які з урахуванням поточної динаміки ціни на природний газ та вдосконалення податкового законодавства можуть скласти 239 млрд грн. Однак щодо цього показника не наведено жодних фінансово-економічних розрахунків. ГНЕУ у своєму експертному висновку до законопроекту за реєстр. №7012-2 також висловило зауваження щодо відсутності фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), зокрема щодо: прогнозованого обсягу додаткових находжень від запровадження диференційованої ставки рентної плати за видобування природного газу, у тому числі, з урахуванням прогнозу обсягів видобутку природного газу, до якого застосовуватимуться нові ставки вказаної ренти; рівня цін на природній газ до кінця поточного року; прогнозу виконання надходжень до загального фонду держбюджету від рентної плати за видобування природного газу за підсумками поточного бюджетного періоду; пропонованої середньої митної вартості імпортного природного газу на рівні 11 726 грн. за 1 тис. куб. метрів у 2022 році; пропонованого періоду зарахування рентної плати за видобування природного газу – «з лютого 2022 року по листопад 2022». Крім того, у пояснювальній записці до законопроекту за реєстр. № 7038-1 теж не наведено жодних фінансово-економічних розрахунків, а тільки вказано, що за рахунок встановлення диференційованої рентної плати для видобування газу природного збільшяться надходження до державного бюджету. Таким чином, виникає питання щодо реалістичності та обґрунтованості запропонованих законопроектом за реєстр. № 7012-2 додаткових доходів державного бюджету і загалом відповідності даної законодавчої ініціативи визначеним статтею 7 Кодексу принципам збалансованості (повноваження на здійснення витрат бюджету мають відповідати обсягу надходжень бюджету на відповідний бюджетний період) та обґрунтованості (бюджет формується на реалістичних макропоказниках економічного і соціального розвитку України та розрахунках надходжень і витрат бюджету, що здійснюються відповідно до затверджених методик та правил).

Тобто, законопроект за реєстр. №7012-2 технічно підготовлено збалансовано за показниками надходжень та витрат держбюджету, проте його реалізація можлива за умови прийняття змін до Податкового кодексу України щодо запровадження диференційованої рентної плати за видобування газу природного та сплати до державного бюджету в ході реалізації таких змін до податкового законодавства коштів  у запланованому обсязі (239 млрд грн), що в свою чергу буде ризиком проведення додаткових видатків у запланованих обсягах та за визначеними напрямами, насамперед, спрямування додаткових коштів на підвищення обороноздатності і підвищення грошового забезпечення військовослужбовців /з огляду на те, що за вимогами бюджетного законодавства витрати спеціального фонду бюджету мають постійне бюджетне призначення/.

ІІІ. Щодо процедури розгляду законопроектів та опрацювання експертних висновків до них.

1. Слід нагадати, що відповідно до частини першої статті 27 Кодексу та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України у разі внесення законопроекту, прийняття якого призведе до зміни показників бюджету (надходжень бюджету та/або витрат бюджету), суб'єкт права законодавчої ініціативи зобов'язаний додати фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), при цьому, якщо такі зміни показників бюджету передбачають зменшення надходжень бюджету та/або збільшення витрат бюджету, до законопроекту подаються пропозиції змін до законодавчих актів щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості бюджету.

Проте, у супровідних матеріалах до законопроектів відсутні фінансово-економічні розрахунки та ґрунтовні обґрунтування щодо збільшення видатків державного бюджету на визначені заходи у запропонованих обсягах, а також можливості збільшення запропонованих законопроектами, що розглядаються, доходів державного бюджету за визначеними джерелами.

На невиконання вказаних вимог також зауважено у експертних висновках ГНЕУ та Мінфіну до законопроектів за реєстр. №7012, №7012-1, №7012-2, №7012-3 та №7012-4.

Поряд з цим, ГНЕУ у своєму експертному висновку до законопроекту за реєстр. №7012-2 зазначає, що пропоновані у нових пунктах 24, 26, 28 статті 14 Закону напрями фінансування – заходи зі стабілізації ринку природного газу, створення умов для надання якісних та доступних освітніх послуг, реалізація заходів щодо підвищення обороноздатності і безпеки держави – не містять належної конкретизації, що не відповідає принципу правової визначеності, що, у свою чергу, може негативно позначитись на результативності використання бюджетних коштів, мати корупційні ризики. Разом з цим, ГНЕУ у своєму експертному висновку до законопроекту за реєстр. №7012-2 відмічає, що це ж зауваження стосується й нових бюджетних програм Міністерства внутрішніх справ України та Міністерства оборони України (відповідно, коди 1001210, 2101450) у частині підвищення обороноздатності і безпеки держави, які не дозволяють встановити зміст конкретних заходів.

В свою чергу, Мінфін у своєму експертному висновку до законопроекту за реєстр. №7012-2 також звернув увагу на відсутність належного фінансово-економічного обґрунтування положень законопроекту, відмітивши таке:

відкриття нових бюджетних програм для Міністерства енергетики України (за кодами 2401570 та 2401580) потребує додаткової інформації щодо: підтвердження НКРЕКП затвердження обсягів заборгованості, що підлягають врегулюванню відповідно до статті 4 Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу"; фінансово-економічних розрахунків та обґрунтування запропонованих сум видатків з підтвердженням потреби за напрямами використання бюджетних коштів; заходів із стабілізації ринку природного газу, на які передбачається спрямовувати бюджетні кошти; порядку проведення розрахунків за вказаними бюджетними програмами;

визначення видатків Міністерству освіти і науки України за новою бюджетною програмою  "Створення умов для надання якісних та доступних освітніх послуг" (код 2201370) потребує підтвердженням потреби за напрямами використання бюджетних коштів (деталізація щодо структури видатків (ремонт/реконструкція/будівництво/придбання обладнання тощо) та типами закладів освіти (дошкільна, загальна середня освіта тощо).

Довідково: за звітними даними Державної казначейської служби України про виконання державного бюджету за підсумками січня 2022 року у звітному місяці фактичні надходження доходів до загального фонду державного бюджету перевищують плановий показник на цей період на 9 069 млн грн, або на 13,1 % і таке перевиконання плану на звітний період відбулося за рахунок надходжень до загального фонду державного бюджету понад план, насамперед, від податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування (на 5 394,1 млн грн, або на 31,1%), від податку на додану вартість з ввезених на митну територію України товарів (на 4 963,9 млн грн, або на 19,8%), від рентної плати за користування надрами для видобування природного газу (на 465,9 млн грн, або на 9,5%) та від ввізного мита (на 384,8 млн грн, або на 23,3%).

2. Варто також звернути увагу, що частиною першою статті 52 Кодексу визначено виключні обставини, за яких  можуть вноситися зміни до закону про державний бюджет. Проте, у пояснювальних записках до законопроектів не зазначено на підставі яких положень цієї статті Кодексу внесені законодавчі ініціативи, що розглядаються.

Серед переліку умов внесення змін до закону про державний бюджет передбачено: відхилення оцінки прогнозних макроекономічних показників від прогнозу, врахованого під час затвердження державного бюджету на відповідний бюджетний період; перевиконання за підсумками 3 кварталів надходжень загального фонду державного бюджету, врахованих у розписі державного бюджету на відповідний період, більше ніж на 15% (факт такого перевиконання надходжень державного бюджету визнається на підставі офіційних висновків Рахункової палати та Міністерства фінансів України, що подаються Верховній Раді України до 15 жовтня поточного року). Такі ж зауваження висловлено Мінфіном у експертних висновках до законопроектів за реєстр. №7012, за реєстр. №7012-1 та за реєстр. №7012-2.

3. За узагальнюючим висновком ГНЕУ:

до законопроектів за реєстр. №7012 (лист від 15.02.2022 р. №16/03-2022/43623, додається), за реєстр. №7012-1 (лист від 15.02.2022 р. №16/03-2022/43619, додається), за реєстр. №7012-3 (лист від 22.02.2022 р. №16/03-2022/51537, додається) та за реєстр. №7012-4 (лист від 22.02.2022 р. №16/03-2022/51538, додається), зважаючи на поточну ситуацію, що склалась в сфері національної безпеки і оборони, не заперечує щодо додаткового фінансування заходів, пов’язаних з обороноздатністю держави, за умови позитивного висновку Уряду (зокрема, щодо наявності у бюджеті пропонованих додаткових надходжень), водночас, зауважує, що для прийняття виваженого рішення доцільно отримати інформацію від Ради національної безпеки і оборони України щодо даного питання, враховуючи положення статей 37, 38 Кодексу;

до законопроекту за реєстр. № 7012-2 (лист від 15.02.2022 р. №16/03-2022/43613, додається) зауважується, що оскільки за змістом відповідних положень  пункту 6 статті 116 Конституції України та статті 42 Бюджетного кодексу України розробку та забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України державного бюджету віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України, вважається, що було б логічним отримати відповідний експертний висновок Уряду щодо пропозицій проекту, поряд з цим звертається увага на те, що проект системно пов’язаний з проектами за реєстр. № 7038 та реєстр. за № 7038-1 та є похідним від них, відтак рішення щодо внесеного проекту має прийматися за результатами розгляду зазначених проектів. Поряд з цим, ГНЕУ висловило низку зауважень та застережень до положень законопроекту за реєстр.№7012-2, про переважну більшість з яких викладено вище.

4. Відповідно до частини третьої статті 52 Кодексу проект закону про внесення змін до закону про Державний бюджет України може розглядатися у Верховній Раді України лише у разі наявності експертного висновку Міністерства фінансів України (далі - Мінфін).

За експертним висновком Міністерства фінансів України:

 до законопроектів за реєстр. №7012 (лист від 16.02.2022 №10010-19-3/4887, копія додається) та за реєстр. №7012-1 (лист від 16.02.2022 №10010-19-3/4886, копія додається) зазначається, що прийняття таких законопроектів матиме вплив на показники дохідної та видаткової частин державного бюджету (зокрема, буде потребувати додаткових видатків державного бюджету) та містить ризики незабезпечення відповідними обсягами надходжень до державного бюджету (зауваживши, що за даними Державної казначейської служби України розпис січня 2022 року по надходженнях до загального фонду державного бюджету виконано на 77,6%, недовиконання становить 25,8 млрд грн), а також пропонує питання збільшення видатків для Міноборони вирішувати з урахуванням вимог указів Президента України від 30.12.2021 №688/2021, від 01.02.2022 №36/2022 та від 14.02.2022 №53/2022 у рамках законопроекту за реєстр. № 7012-2;

до законопроекту за реєстр. №7012-2 (лист від 17.02.2022 №04110-02-2/5047, копія додається) зазначається, що законопроект є збалансованим, реалізація положень цього законопроекту матиме вплив на показники дохідної та видаткової частин державного бюджету, а також висловлено ряд зауважень, про які викладено вище.

При цьому, зауважено про те, що цей законопроект взаємопов’язаний із проектом Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо запровадження диференційованої рентної плати за видобування газу природного" (реєстр. № 7038-1 від 11.02.2022), поданим Кабінетом Міністрів України, яким встановлюється диференційована рентна плата за користування надрами для видобування газу природного, а також змінюється визначення фактичної ціни реалізації природного газу, яка є базою оподаткування рентною платою за користування надрами для видобування природного газу. У зв’язку з цим, для реалізації змін, передбачених законопроектом, необхідно врахувати положення законопроекту № 7038-1 та врегулювати техніко-юридичні уточнення, зокрема:

абзац другий пункту 2 розділу І законопроекту викласти в такій редакції:

"9) рентна плата за користування надрами для видобування природного газу (у тому числі розстрочені та/або відстрочені грошові зобов’язання), яка сплачується за звітні податкові періоди з лютого 2022 року до листопада 2022 року включно в обсязі 95 відсотків перевищення зазначених податкових зобов’язань, розрахованих у порядку, визначеному нормами Податкового кодексу України, у відповідних звітних періодах, над податковими зобов’язаннями із зазначеної плати за відповідні звітні податкові періоди, розрахованими за ціною реалізації природного газу на рівні 11 726 грн за 1 тис. куб метрів та ставками рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин за видобутий природний газ, що діяли до 1 березня 2022 року";

абзац другий пункту 6 розділу І законопроекту викласти в такій редакції:

"10. Установити, що платники рентної плати за користування надрами для видобування природного газу забезпечують самостійно розрахунки для виконання положень, визначених пунктом 9 статті 11 цього Закону, та обсягів податкових зобов’язань із зазначеної рентної плати у звітних податкових періодах з лютого 2022 року до листопада 2022 року включно у порядку, визначеному нормами Податкового кодексу України, у розмірі 5 відсотків та сплату їх до загального фонду місцевих бюджетів з урахуванням положень пункту 42 статті 64 та пункту 41 статті 66 Бюджетного кодексу України".

Разом з цим, зауважено, що під час розгляду цього законопроекту  слід врахувати:

1) розпорядження Уряду від 13.02.2022 № 145-р "Про виділення коштів з

резервного фонду державного бюджету" (зокрема щодо зменшення обсягу видатків за бюджетною програмою 3511350 "Обслуговування державного боргу" на 16,6 млрд грн), погоджене Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету, та рекомендації Комітету щодо достатності обсягу видатків державного бюджету на обслуговування державного боргу, зменшених згідно із зазначеним рішенням Уряду;

2) Указ Президента України від 14.02.2022 № 53/2022 "Про невідкладні заходи щодо консолідації українського суспільства", яким Кабінет Міністрів України зобов’язано з 01.03.2022 підвищити грошове забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України на 30 відсотків та довести до 20 відсотків від початку 2022 року підвищення грошового забезпечення військовослужбовців Державної прикордонної служби України та Національної гвардії України (з урахуванням зазначеного обсяги видатків для Міноборони та МВС на оплату праці потребують уточнення спільно з Міноборони та МВС як головними розпорядниками бюджетних коштів);

до законопроекту за реєстр. №7012-4 (на момент підготовки матеріалів висновок Мінфіну до цього законопроекту не надійшов), а на аналогічний законопроект за реєстр. №6542 у експертному висновку Мінфіну (лист від 15.02.2022 №10010-19-3/4836, копія додається) зазначається, що реалізація положень законопроекту за реєстр. №6542 призведе до розбалансування показників державного бюджету на 2022 рік, матиме вплив на показники дохідної та видаткової частин державного бюджету, а також призведе до збільшення показників дефіциту державного бюджету, відмічаючи про те, що кошти, отримані від МВФ як розподіл спеціальних прав запозичень, було відображено у 2021 році як довгострокові зовнішні запозичення та спрямовано на фінансування бюджету 2021 року.

При цьому, Мінфіном висловлено ряд зауважень до цього законопроекту, зокрема щодо такого:

- зменшення обсягу видатків державного дорожнього фонду за бюджетними програмами «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення» (код 3111020) та «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах» (код 3131090) призведе до неможливості виконання запланованих робіт з будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення,  а також може призвести до виникнення кредиторської заборгованості,

- з огляду на вимоги статті 24 Кодексу та постанови Кабінету Міністрів України від 29.03.2002 № 415 «Про затвердження Порядку використання коштів резервного фонду бюджету» питання спрямування коштів резервного фонду державного бюджету для потреб організації територіальної оборони може бути вирішено Кабінетом Міністрів України в межах наданих йому повноважень, тому пункт 4 законопроекту пропонується виключити;

- технічно неправильної підготовки законопроекту, а саме: зміни, запропоновані у текстовій частині законопроекту потребують внесення змін у додатки №1, №2, №3 та №6 до Закону.

За узагальнюючим висновком Мінфіну законопроект за реєстр. №6542 не підтримується та пропонується питання збільшення видатків для Міноборони вирішувати з урахуванням вимог указів Президента України від 01.02.2022 №36/2022 та від 14.02.2022 №53/2022 у рамках законопроекту за реєстр. № 7012-2.

В свою чергу, Міністерство інфраструктури України та Державне агентство автомобільних доріг України поінформувало  Мінфін (висновки вказаних органів державної влади додано до матеріалів листа Мінфіну щодо експертного висновку до законопроекту за реєстр. №6542) про не підтримку законопроекту за реєстр. №6542, який є повністю ідентичним до законопроекту за реєстр. №7012-4.

На момент підготовки матеріалів експертні висновки Мінфіну до законопроектів за реєстр. №7012-3 та за реєстр.№7012-4 не надійшли.

На запит Комітету свою позицію щодо законопроектів за реєстр. №7012, реєстр. №7012-1 та реєстр. №7012-2 також висловило Міноборони (лист від 16.02.2022 №220/1127, копія додається), зокрема, зазначивши, що з метою забезпечення виконання вимог Указу Президента України від 14.02.2022 №53/2022 додаткова потреба Міноборони на 2022 рік складає 16 040,8 млн грн, а саме: 12 259,2 млн грн для підвищення з 1 березня 2022 року на 30% грошового забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України (12 118,3 млн грн) та Державної спеціальної служби транспорту (140,9 млн грн), а також 2 629 млн грн - для відновлення непорушних запасів обмундирування, індивідуальних засобів захисту (придбання 70 тис. комплектів шоломів та бронежилетів), 1 152,6 млн грн - на виконання заходів для ефективного та швидкого розгортання Сил територіальної оборони.

Разом з тим, Міноборони ініціює зміни до тексту законопроекту за реєстр. №7012-2, а саме у абзаці другому пункту 5 розділу I законопроекту передбачити можливість застосування вимог, які пропонується унормувати у новій статті 37 Закону, також до бюджетної програми Міноборони “Видатки для Міністерства оборони України на реалізацію заходів щодо підвищення обороноздатності і безпеки держави” (код 2101450), що дозволить здійснювати у межах загального обсягу бюджетних призначень Міноборони перерозподіл видатків державного бюджету за рішенням Кабінету Міністрів України (яке може передбачати визначення нових бюджетних програм) та спрямувати частину передбачених цим законопроектом коштів Державній спеціальній службі транспорту, як відповідальному виконавцю бюджетних програм у складі головного розпорядника коштів державного бюджету Міноборони.

5. На час розгляду законопроектів до Комітету з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань інтеграції України до Європейського Союзу (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.

 

ІV. Слід також зауважити, що законопроекти за реєстр. №7012, реєстр. №7012-1, реєстр. №7012-2, реєстр. №7012-3 та реєстр. №7012-4  підготовлено з технічними неточностями, не дотримано правил внесення змін до закону про державний бюджет відповідно до бюджетної методології, а саме:

щодо законопроекту за реєстр. №7012:

- у абзаці третьому пункту 1 розділу І законопроекту цифру «1 345 921 899» замінити цифрою «1 345 921 899,5» /для виправлення помилки відповідно до чинної редакції Закону/,

- у пункті 2 розділу І законопроекту цифру «2021» замінити цифрою «2022» /для виправлення помилки відповідно до законодавчої пропозиції/,

- розділ ІІ законопроекту викласти в такій редакції: «ІІ. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.»,

- у додатку №1 /щодо змін до додатка №1 до Закону/ та додатку №2 /щодо змін до додатка №3 до Закону/ законопроекту у назві законопроекту виключити слово «проєкту»;

щодо законопроекту за реєстр. №7012-1:

- до законопроекту належить надати додаток №1 до законопроекту щодо внесення змін до додатка №1 «Доходи Державного бюджету України на 2022 рік» до Закону (в частині відображення змін у річних планових показниках доходів державного бюджету, запропонованих у пояснювальній записці до законопроекту),

- у додатку №2 /щодо змін до додатка №3 до Закону/: у назві законопроекту виключити слово «проєкту», у графі «Код програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету» цифру «211020» замінити цифрою «2101020» /для виправлення помилки/, у рядку за кодом «2101150» у графі «Загальний фонд», «видатки розвитку» цифру «28 965 008,9» замінити цифрою «29 065 008,9» /для виправлення помилки відповідно до законодавчої пропозиції/,

- розділ ІІ законопроекту викласти в такій редакції: «ІІ. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.»;

щодо законопроекту за реєстр. №7012-2:

- у абзаці другому пункту 3 розділу І законопроекту слово «фінансування» замінити словосполученням «фінансове забезпечення» /для приведення у відповідність до бюджетної методології/, слово та цифри «пунктом 24» замінити словом та цифрами «пунктами 24 - 28» /для усунення неточностей   відповідно до запропонованих змін до статті 14 Закону/,

- у пункті 6 розділу І законопроекту слова та цифри «статті 64» та «статті 66» замінити словами та цифрами відповідно «частини першої статті 64» та «частини першої статті 66» /відповідно до зауважень ГНЕУ, висловлених у експертному висновку до законопроекту за реєстр.№7012-2/;

щодо законопроекту за реєстр. №7012-3:

- у абзаці третьому пункту 1 розділу І законопроекту цифру «1 345 921 899» замінити цифрою «1 345 921 899,5» /для виправлення помилки відповідно до чинної редакції Закону/,

- розділ ІІ законопроекту викласти в такій редакції: «ІІ. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.»,

- у додатку №1 /щодо змін до додатка №1 до Закону/ законопроекту у назві законопроекту виключити слово «проєкту», у рядку за кодом «10000000» у графі «Всього», «Загальний фонд» цифри «1 178 147 916,8» та «1 090 545 925,1» замінити цифрами «1 183 147 916,8» та «1 095 545 925,1» /для виправлення помилки відповідно до законодавчої пропозиції/,

- у додатку №2 /щодо змін до додатка №3 до Закону/ законопроекту у назві законопроекту виключити слово «проєкту», у рядку «Всього» у показнику загального фонду по видатках споживання у графі «оплата праці» не враховано законодавчу пропозицію щодо збільшення таких видатків на 4 млрд гривень /для виправлення помилки відповідно до законодавчої пропозиції/.

щодо законопроекту за реєстр. №7012-4:

- відсутні зміни до статті 1 Закону та додатків №№ 1 та 2 до Закону (про що вже було зазначено вище), а також до додатку №6 /щодо відображення зменшення загального обсягу субвенції з спеціального фонду державного бюджету на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах та змін у розподілі зменшеного обсягу такої субвенції між місцевими бюджетами/;

- у додатку №1 до законопроекту не відображено рядок «Всього», хоча законодавча пропозиція зумовлює збільшення загального обсягу видатків державного бюджету та зміни щодо його розподілу між загальним та спеціальним фондами та категоріями за економічної ознакою відповідно до бюджетної класифікації, а також не містить назви законопроекту, яким вносяться зміни, наведені у цьому додатку.

У Комітеті з питань бюджету в межах відведеного часу опрацьовано положення законопроекту за реєстр. №7012 та альтернативні до його за реєстр. №7012-1, №7012-2, №7012-3 і №7012-4, а також висновки до них ГНЕУ, Мінфіну та Міноборони. З огляду на наявність зауважень та застережень до вказаних законопроектів та, беручи до уваги, що зазначені законопроекти є альтернативними, тобто такими, що регулюють однакове коло питань та повторюють за суттю положення щодо регулювання одних і тих же суспільних відносин, до них може бути застосована процедура, передбачена частиною другою статті 110 Регламенту Верховної Ради України, яка передбачає, що при розгляді альтернативних законопроектів головний комітет може рекомендувати Верховній Раді України взяти за основу один із них або підготувати інший законопроект, який вноситься на розгляд Верховної Ради народними депутатами – членами цього комітету.

Було проведено у робочому порядку обговорення зауважень і пропозицій до зазначених законопроектів, консультації з урегулювання питання, порушеного  у цих законопроектах, і за участі Мінфіну та Міноборони підготовлено у Комітеті з питань бюджету інший проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік"  (копія  якого разом із супровідними матеріалами до нього додається).

У Комітеті з питань бюджету підготовлено інший законопроект, положеннями якого передбачено:

- збільшення видатків загального фонду державного бюджету на 26,5 млрд грн за такими напрямами:

реалізацію заходів щодо підвищення обороноздатності і безпеки держави

– загалом у обсязі 22,7 млрд грн (відповідні бюджетні призначення визначено МВС за новою бюджетною програмою за кодом 1001210 у обсязі 6,1 млрд грн (видатки споживання, з них на оплату праці – 4,9 млрд грн) та Міноборони за новою бюджетною програмою за кодом 2101450 у обсязі 16 млрд грн (у тому числі видатки споживання – 15,4 млрд грн (з них на оплату праці – 10,5 млрд грн, комунальні послуги та енергоносії – 8,5 млн грн) та видатки розвитку –

0,7 млн грн), Головному управлінню розвідки Міноборони за новою бюджетною

програмою за кодом 5961060 у обсязі 0,6 млрд грн (видатки споживання, з них на оплату праці – 0,5 млрд грн),

на обслуговування державного боргу – на 3,051 млрд грн;

субвенцію з державного бюджету обласному бюджету Донецької області для сталого водопостачання регіону у сумі 500 млн грн;

додаткову дотацію з державного бюджету обласним бюджетам Донецької

та Луганської областей на здійснення заходів щодо усунення наслідків ескалації воєнного конфлікту, запобігання виникненню надзвичайної ситуації та гуманітарної катастрофи в регіоні по 100 млн грн кожному з цих бюджетів;

- для покриття додаткових видатків загального фонду державного збільшено за загальним фондом державного бюджету річний план надходжень за доходами загалом на 26,5 млрд грн, у тому числі від податку на додану вартість з ввезених на митну територію України товарів (код 14070000) на 23,4 млрд грн, надходжень в рамках програм допомоги Європейського Союзу на 3,051 млрд гривень.

Набрання чинності відповідного Закону запропоновано з дня, наступного за днем його опублікування.

Тобто, законопроект, підготовлений у Комітеті, є збалансованим за показниками надходжень та витрат державного бюджету і на відміну від інших законопроектів в більшій мірі реалістичним до виконання.

За підсумками розгляду проекту закону України про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" щодо збільшення видатків на оборону, за реєстр. № 7012 від 03.02.2022 р., поданого народними депутатами України Железняком Я.І., Осадчуком А.П. та іншими, та альтернативних законопроектів про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" щодо збільшення видатків на оборону, за реєстр. № 7012-1 від 09.02.2022 р., поданого народним депутатом України Гетманцевим Д.О., про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік", за реєстр. № 7012-2 від 11.02.2022 р., поданого народним депутатом України Завітневичем О.В., про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" щодо збільшення видатків на оборону, за реєстр. № 7012-3 від 21.02.2022 р., поданий народними депутатами України Железняком Я.І., Осадчуком А.П. та іншими, та про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" щодо збільшення видатків на оборону та зміцнення обороноздатності держави,  за реєстр. № 7012-4 від 21.02.2022, поданий народними депутатами України Порошенком П.О., Герасимовим А.В. та іншими, та керуючись частиною другою статті 110 Регламенту Верховної Ради України, Комітет з питань бюджету прийняв рішення:

 1) підтримати редакцію підготовленого у Комітеті з питань бюджету проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік», доручивши народним депутатам України – членам Комітету з питань бюджету оформити цей законопроект та в установленому порядку внести до Верховної Ради України для його реєстрації;

 2) рекомендувати Верховній Раді України:

- включити зазначений законопроект до Порядку денного сьомої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання;

- за результатами розгляду у першому читанні проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік», підготовлений Комітетом з питань бюджету, прийняти за основу та в цілому як закон з необхідними редакційними та техніко-юридичними уточненнями.

Відповідно у разі прийняття цього законопроекту Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні відповідного закону належить внести до нього необхідні редакційні і техніко-юридичні уточнення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним”

20 лютого 2024 11:20
20 грудня 2023 16:15
08 листопада 2023 15:37
04 листопада 2023 15:07
31 жовтня 2023 15:20
18 жовтня 2023 11:01
06 жовтня 2023 11:52
05 жовтня 2023 13:44
03 жовтня 2023 10:58
20 вересня 2023 14:56