Комітет Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) на своєму засіданні 26 серпня 2022 року розглянув проект Закону України про внесення зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» щодо використання коштів державного дорожнього фонду (реєстр. № 7669 від 14.08.2022), поданий Кабінетом Міністрів України, та альтернативний законопроект за реєстр. № 7669-1 від 21.08.2022, поданий народними депутатами України Разумковим Д.О., Дмитрієвою О.О., Шпак Л.О. та іншими, відмітивши таке.

І. До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшов на розгляд проект Закону України про внесення зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» щодо використання коштів державного дорожнього фонду за реєстр. № 7669 /далі – законопроект № 7669/.

Законопроектом № 7669 пропонується виключити статтю 38 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» /далі – Закон/, якою установлено, що у 2022 р., як виняток з положень статті 24-2 Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/, кошти державного дорожнього фонду спрямовуються першочергово на виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, отриманими державою або під державні гарантії, а також на забезпечення потреб сектору оборони.

Згідно з пояснювальною запискою законопроект № 7669 дасть можливість здійснити фінансове забезпечення виконання необхідних дорожніх робіт, прийняття законопроекту № 7669 сприятиме створенню умов для належного забезпечення функціонування економіки та дорожнього господарства.

ІІ. До Комітету надійшов альтернативний до законопроекту № 7669 законопроект про внесення зміни до статті 38 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» щодо спрямування коштів державного дорожнього фонду на забезпечення потреб сектору оборони за реєстр. № 7669-1 від 21.08.2022 /далі законопроект № 7669-1/.

На відміну від законопроекту № 7669 законопроектом № 7669-1 пропонується не виключати статтю 38 Закону, а викласти її в іншій редакції, установивши, що у 2022 році, як виняток з положень статті 24-2 Кодексу, кошти державного дорожнього фонду спрямовуються першочергово на забезпечення потреб сектору оборони.

Згідно з пояснювальною запискою метою законопроекту № 7669-1 є фінансове забезпечення першочергових потреб сектору безпеки як пріоритет номер один держави в умовах війни.

ІІІ. Щодо процедури розгляду законопроектів № 7669 і № 7669-1, опрацювання експертних висновків до них.

Верховною Радою України 16.08.2022 законопроект № 7669 включено до порядку денного сьомої сесії, визначено невідкладним та скорочено наполовину строки внесення альтернативних законопроектів (тобто не пізніше 22.08.2022). Напередодні Комітет на своєму засіданні 15.08.2022 (протокол № 135) за підсумками попереднього розгляду законопроекту № 7669 рекомендував Верховній Раді України прийняти щодо нього таке рішення.

Статтею 110 Регламенту Верховної Ради України визначено особливості розгляду альтернативних законопроектів, зокрема: альтернативні законопроекти розглядаються, як правило, в порядку черговості їх внесення; при розгляді альтернативних законопроектів головний комітет може рекомендувати Верховній Раді взяти за основу один із них або підготувати інший законопроект, який вноситься на розгляд Верховної Ради народними депутатами – членами цього комітету; Верховна Рада розглядає альтернативні законопроекти на пленарному засіданні одночасно з основним законопроектом.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України /далі – ГНЕУ/ у своєму висновку до законопроекту № 7669 (лист від 15.08.2022 № 16/03-2022/133877 (983730)) зазначає, що у цілому не виключає можливості прийняття законопроекту № 7669, одночасно висловлює окремі зауваження до нього. Щодо законопроекту № 7669-1 ГНЕУ (лист від 23.08.2022 № 16/03-2022/140332 (990572)) теж висловлює зауваження, при цьому в цілому визнаючи актуальність проблеми пріоритетності видатків на потреби сектору оборони в умовах війни.

Згідно з частиною третьою статті 52 Кодексу проект закону про внесення змін до закону про державний бюджет може розглядатися у Верховній Раді України лише у разі наявності експертного висновку Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/. Принагідно варто зазначити, що відповідно до підпункту 1 пункту 22 розділу VI Кодексу частина перша статті 52 Кодексу щодо переліку умов внесення змін до закону про державний бюджет не застосовується в умовах воєнного стану в Україні (який введено Указом Президента України від 24.02.2022 № 64 (із змінами), затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX)).

Мінфін у своїх висновках до законопроектів № 7669 (лист від 19.08.2022 № 06040-02-2/18450) та  7669-1 (лист від 24.08.2022 № 06040-02-2/18780) зазначає, що зазначені законопроекти відповідають законам, що регулюють бюджетні відносини, їх реалізація не матиме впливу на показники бюджетів, але Мінфіном не підтримуються зміни, запропоновані законопроектом № 7669-1.

Міністерство інфраструктури України /далі – Мінінфраструктури/ у своєму висновку до законопроекту № 7669-1 (лист від 24.08.2022 № 5580/27/10-22) зазначає, що Мінінфраструктури і Державне агентство автомобільних доріг України /далі – Укравтодор/ не підтримують прийняття законопроекту № 7669-1, натомість Мінінфраструктури просить підтримати прийняття законопроекту № 7669.

На час розгляду у Комітеті даного питання не надійшли висновки комітетів Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань інтеграції України до Європейського Союзу (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) до законопроектів № 7669 і № 7669-1. При цьому у пояснювальній записці до законопроекту № 7669 відмічено, що у ньому відсутні положення, що: стосуються зобов’язань України у сфері європейської інтеграції; містять ризики вчинення корупційних правопорушень та правопорушень, пов’язаних із корупцією.

ІV. У Комітеті в рамках відведеного часу опрацьовано законопроекти № 7669 і № 7669-1, проаналізовано отримані висновки до них і звернуто увагу на таке.

1. У пояснювальній записці до законопроекту № 7669 вказано, що:

за оперативною інформацією Укравтодору, станом на 09.08.2022 внаслідок військових дій зазнали руйнувань різного характеру близько 24,8 тис. км автомобільних доріг загального користування державного та місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у Волинській, Дніпропетровській, Донецькій, Житомирській, Запорізькій, Київській, Луганській, Миколаївській, Одеській, Полтавській, Сумській, Харківській, Херсонській, Черкаській та Чернігівській областях, також зруйновано або пошкоджено 311 штучних споруд;

за інформацією служб автомобільних доріг в областях, першочергово потребують відновлення близько 65 штучних споруд протяжністю 8750 пог. м, які сполучають між собою села, селища, міста з районними і обласними центрами та необхідні для своєчасної доставки гуманітарної допомоги, інших вантажів;

стаття 38 Закону практично унеможливлює спрямування коштів державного дорожнього фонду (навіть в разі їх надходження в необхідному обсязі) на утримання мережі автомобільних доріг загального користування державного значення в належному технічному стані, а також проведення аварійно-відновних робіт на зруйнованих ділянках доріг та штучних спорудах;

прийняття законопроекту № 7669 не потребує додаткового фінансового забезпечення з державного чи місцевих бюджетів.

Разом з тим, до законопроекту № 7669 не надано фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), яке вимагається відповідно до частини першої статті 27 Кодексу та частини третьої статті 91 Регламенту, зокрема, інформації щодо реалізації статті 38 Закону та поточного стану надходження і використання коштів державного дорожнього фонду з наведенням відповідних показників.

У пояснювальній записці до законопроекту № 7669-1 теж зауважено про відсутність належних обґрунтувань, підтверджених фінансово-економічними розрахунками, до законопроекту № 7669, як наслідок, серед іншого, внесено альтернативну законодавчу пропозицію – законопроект № 7669-1, хоча до нього також не надано відповідних обґрунтувань і розрахунків, зокрема, щодо спроможності виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток мережі автомобільних доріг загального користування, та достатності коштів державного дорожнього фонду на цю мету у разі прийняття законопроекту № 7669-1. З цього приводу ГНЕУ зауважує, що у супровідних матеріалах до законопроекту № 7669-1 немає інформації щодо поточного стану фінансового забезпечення виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, отриманими державою або під державні гарантії, за рахунок коштів державного дорожнього фонду та оцінки наслідків реалізації законопроекту № 7669-1 для вказаного напряму витрат.

За інформацією Мінінфраструктури наразі практично всі наявні доходи державного дорожнього фонду спрямовуються на виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток мережі автомобільних доріг загального користування, і без відновлення сплати акцизного податку на пальне обсяг цих доходів є меншим, ніж необхідний обсяг платежів з погашення та обслуговування запозичень (зокрема, за оцінкою Мінінфраструктури на серпень-грудень п.р. очікуваний обсяг доходів державного дорожнього фонду становитиме 3,4 млрд грн, а розрахунковий обсяг платежів з виконання боргових зобов’язань за запозиченнями – 5,3 млрд грн).

2. Одночасно із законопроектом № 7669 Кабінетом Міністрів України подано на розгляд Верховної Ради України законопроект про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо ставок акцизного податку (реєстр. № 7668 від 14.08.2022) /далі – законопроект № 7668/, яким пропонується встановити на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України ставки акцизного податку на бензини моторні, важкі дистиляти та інші нафтопродукти, скраплений газ, бутан, ізобутан в розмірі 100 євро за 1000 літрів замість чинної на сьогодні ставки в розмірі 0 євро за 1000 літрів.

У пояснювальній записці до законопроекту № 7668 вказано, що:

згідно із законом від 15.03.2022 року № 2120-IX тимчасово, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, встановлено ставку акцизного податку на бензини моторні, важкі дистиляти та скраплений газ у розмірі 0 євро за 1000 літрів;

згідно із законом від 24.03.2022 № 2142-IX тимчасово, з 01.04.2022 на період дії воєнного стану на території України звільняються від оподаткування акцизним податком, а також ввізним митом операції з ввезення фізичними особами на митну територію України автомобілів легкових, кузовів до них, причепів та напівпричепів, мотоциклів, транспортних засобів, призначених для перевезення 10 осіб i більше, транспортних засобів для перевезення вантажів у митному режимі імпорту.

внаслідок прийняття цих змін до Податкового та Митного кодексів України державний дорожній фонд практично позбавлений джерел формування, оскільки прогнозний обсяг надходження коштів із джерел, що залишилися, становили близько 0,1% від обсягу, передбаченого затвердженим розписом державного бюджету;

з 01.07.2022 набули чинності положення закону від 21.06.2022 № 2325-IX, якими відновлено сплату акцизного податку та ввізного мита на імпортовані легкові автомобілі, однак це не компенсує втрати доходів за березень-червень, та не забезпечило повного відновлення доходів державного дорожнього фонду, адже не сплачується акцизний податок на імпортоване та вироблене в Україні пальне, який був основним джерелом формування державного дорожнього фонду;

таким чином, існує суттєвий дефіцит коштів для виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії, на розвиток мережі автомобільних доріг загального користування, а для фінансового забезпечення дорожніх робіт практично зовсім відсутні кошти, що не дає можливості забезпечити утримання мережі автомобільних доріг загального користування державного значення в належному технічному стані, а також проведення аварійно-відновних робіт на ділянках доріг та штучних спорудах, що зазнали руйнувань та пошкоджень внаслідок збройної агресії РФ.

Мінфін пропонує повернутися до розгляду законопроекту № 7669 після внесення відповідних змін до Податкового кодексу України та відновлення джерел наповнення дорожнього фонду, за рахунок яких насамперед здійснюються платежі з виконання боргових зобов’язань Укравтодору.

Мінінфраструктури зазначає, що у разі прийняття законопроекту № 7668 передбачається збільшення доходів державного дорожнього фонду на прогнозний обсяг доходів акцизного податку на пальне (який становитиме приблизно 3,2 млрд грн на місяць, тобто за умови відновлення зазначеного податку з 01.10.2022 обсяг додаткових надходжень цього фонду становитиме орієнтовно 9,6 млрд грн), що дасть можливість здійснити повне та своєчасне виконання усіх необхідних платежів з виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток мережі автомобільних доріг загального користування, а також здійснити розподіл частини коштів державного дорожнього фонду за іншими напрямами їх використання.

Таким чином, законопроект № 7669 є опосередковано пов’язаним із законопроектом № 7668, відтак ефективність практики застосування зазначених урядових ініціатив залежить від розгляду і прийняття кожної з них. Однак Верховною Радою України 16.08.2022 законопроект № 7668 не включено до порядку денного сьомої сесії.

3. ГНЕУ зауважує, що законопроект № 7669, який по суті означає відмову від першочерговості спрямування коштів державного дорожнього фонду, зокрема, на виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, отриманими державою або під державні гарантії, потребує додаткового обґрунтування у контексті законопроекту № 7668, одним з аргументів на користь якого у пояснювальній записці визначено «суттєвий дефіцит коштів для виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток мережі автомобільних доріг загального користування», а також у супровідних матеріалах доцільно було б надати інформацію щодо поточного стану фінансового забезпечення за рахунок коштів державного дорожнього фонду виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, отриманими державою або під державні гарантії, та забезпечення потреб сектору оборони, наслідків реалізації законопроекту № 7669 для вказаних напрямів бюджетних витрат (передусім, для напряму «забезпечення потреб сектору оборони», у т.ч. у контексті ймовірного збільшення доходів державного дорожнього фонду внаслідок реалізації законопроекту № 7668).

На думку Мінфіну, існує ризик того, що виключення статті 38 Закону може призвести до незабезпечення Укравтодором своєчасного й у повному обсязі погашення своїх зобов’язань за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, та може призвести до його дефолту. У зв’язку з цим, Мінфін звертає увагу, що запозичення Укравтодору забезпечено державними гарантіями, невиконання Укравтодором власних зобов’язань за запозиченнями може призвести до додаткових витрат загального фонду державного бюджету через необхідність виконання зобов’язань гаранта за гарантованими державою позиками. Відповідно до частини сьомої статті 17 Кодексу платежі, пов’язані з виконанням гарантійних зобов’язань, здійснюються згідно з відповідними договорами незалежно від обсягу коштів, визначених на цю мету в законі про державний бюджет, у такому ж порядку, як витрати щодо державного боргу.

Разом з тим, згідно з частиною четвертою статті 24-2 Кодексу видатки на виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, отриманими державою або під державні гарантії, на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування здійснюються за рахунок джерел формування державного дорожнього фонду в частині відповідних доходів державного бюджету в обсязі, передбаченому згідно з умовами відповідних запозичень, решта коштів, сформованих за рахунок таких джерел, розподіляється за іншими напрямами державного дорожнього фонду у визначеній пропорції. Отже, цією нормою певним чином вже передбачена пріоритетність фінансового забезпечення видатків на виконання зазначених боргових зобов’язань, про що також зазначає Мінінфраструктури. Поряд з тим, пунктом 19 Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану /затвердженого постановою КМУ від 09.06.2021 № 590 (із змінами)/ встановлено черговість здійснення платежів органами Казначейства, зокрема, після проведення видатків на національну безпеку і оборону та на здійснення заходів правового режиму воєнного стану передбачено здійснення витрат на погашення і обслуговування державного (місцевого) боргу, виконання гарантійних зобов’язань, тобто в умовах воєнного стану витрати за борговими зобов’язаннями належать до переліку першочергових платежів.

4. Законопроектом № 7669-1 пропонується залишити першочергове спрямування коштів державного дорожнього фонду лише на забезпечення потреб сектору оборони, аргументуючи це в пояснювальній записці до законопроекту № 7669-1, що вже більш як півроку Україна знаходиться у стані війни з РФ і для відсічі збройної агресії держава повинна залучити максимально всі ресурси, включаючи ресурси державного бюджету, та в таких умовах спрямування коштів на будівництво та ремонт доріг є неактуальним.

Слід звернути увагу, що статтю 38 включено до Закону згідно із законом від 15.03.2022 № 2135-ІХ, при цьому одночасно не внесено змін до показників витрат державного бюджету щодо першочергового спрямування коштів на визначені цією статтею напрями (зокрема на забезпечення потреб сектору оборони), а також до пов’язаних норм Закону стосовно спеціального фонду державного бюджету. У зв’язку з цим, відповідна норма наразі залишається нереалізованою в частині спрямування коштів державного дорожнього фонду на забезпечення потреб сектору оборони.

Відтак, виникає питання щодо практичної можливості застосування запропонованої у законопроекті № 7669-1 нової редакції статті 38 Закону у зв’язку з недостатнім унормуванням механізму її реалізації, про що також зауважує Мінфін.

Мінінфраструктури зазначає, що юридична невизначеність терміну «забезпечення потреб сектору оборони» практично унеможливлює спрямування коштів державного дорожнього фонду (навіть в разі їх надходження в необхідному обсязі) на утримання мережі автомобільних доріг загального користування державного значення в належному технічному стані, а також проведення аварійно-відновних робіт на зруйнованих  ділянках доріг та штучних спорудах, хоча ці заходи дійсно є вкрай важливими для забезпечення оборони держави і є складовою частиною заходів правового режиму воєнного стану в Україні, оскільки належне функціонування мережі автомобільних доріг загального користування є необхідною умовою для забезпечення оборони і безпеки України, з’єднання військових та інших спеціальних об’єктів, які призначені в умовах воєнного стану для військових перевезень, перевезень, пов’язаних з евакуацією населення, перевезень, пов’язаних з евакуацією вантажів, народногосподарських перевезень.

Мінфін зауважує, що передбачена законопроектом № 7669-1 зміна редакції статті 38 Закону призведе до неспроможності позичальника – Укравтодору своєчасно та в повному обсязі погашати свої зобов’язання за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, та може призвести до його дефолту, крім того, невиконання Укравтодором власних зобов’язань за запозиченнями призведе до додаткових витрат загального фонду державного бюджету через необхідність виконання зобов’язань гаранта – України за гарантованими позиками, така ситуація спричинить пониження кредитного рейтингу Укравтодору до негативного, що насамперед призведе до неможливості отримання нових кредитів у майбутньому, яких можливо потребуватиме Укравтодор для відновлення та будівництва автомобільних доріг, а також матиме в цілому негативні наслідки для країни через виникнення можливих подій крос-дефолту за іншими зобов’язаннями держави. Аналогічні застереження висловлює Мінінфраструктури, зокрема вважає, що прийняття законопроекту № 7669-1 призведе до неможливості здійснення Укравтодором платежів щодо погашення та обслуговування запозичень, укладених під державні гарантії з метою розвитку дорожньої мережі у попередні роки, і щодо запозичень, здійснених у міжнародних фінансових організацій безпосередньо державою Україна з цією ж метою.

Щодо фінансового забезпечення національної безпеки і оборони потрібно наголосити, таке питання є ключовим і за необхідності виходячи з інформації (звернення) Уряду оперативно унормовується шляхом внесення відповідних змін до Закону, про що свідчить прийняття 5 законів про внесення змін до Закону, якими видатки державного бюджету на потреби безпеки і оборони збільшено орієнтовно на 807,5 млрд грн, а саме йдеться про закони: від 23.02.2022 № 2099-ІX (яким збільшено видатки загального фонду на реалізацію заходів щодо підвищення обороноздатності і безпеки держави на 22,7 млрд грн); від 15.03.2022 № 2135-ІХ (яким передбачено видатки спеціального фонду у сумі 67,6 млрд грн на реалізацію інвестиційного проекту «Офіційна кредитна підтримка обороноздатності Збройних Сил України»); від 21.04.2022 № 2218-ІХ (яким збільшено видатки загального фонду щодо резервного фонду на 200 млрд грн, установивши, що ці кошти спрямовуються виключно на здійснення заходів щодо забезпечення безпеки і оборони, фінансової підтримки внутрішньо переміщених осіб); від 31.05.2022 № 2280-ІХ (яким збільшено видатки загального фонду на забезпечення національної безпеки і оборони на 247,8 млрд грн); від 15.08.2022 № 2517-ІX (яким збільшено видатки загального фонду на забезпечення національної безпеки і оборони на 269,45 млрд грн).

5. Щодо питання фінансового забезпечення дорожньої галузі з державного бюджету у 2022 р. необхідно зазначити, зокрема, таке:

1) Законом загальний плановий обсяг державного дорожнього фонду на 2022 р. становить 91,6 млрд грн, у т.ч. в частині:

надходжень, а саме: доходів державного бюджету /пункт 1 частини другої статті 24-2 Кодексу/ – 86,1 млрд грн, включаючи акцизний податок з вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції) (код 14020000) – 15 млрд грн (з яких 14,95 млрд грн – з пального), акцизний податок з ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) (код 14030000) – 61 млрд грн (з яких 46,7 млрд грн – з пального), ввізне мито (код 15010000)  – 9,98 млрд грн; державних запозичень /пункт 2 частини другої статті 24-2 Кодексу/ – 5,5 млрд грн;

витрат, з них за такими основними бюджетними програмами: «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення» (код 3111020) – 42,2 млрд грн, «Виконання боргових зобов'язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток мережі автомобільних доріг загального користування» (код 3111030) – 15,8 млрд грн, «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах» (код 3131090) – 24,6 млрд грн, «Розвиток автомагістралей та реформа дорожнього сектору»  (код 3111600) – 5,3 млрд грн.

Згідно із звітними даними за січень-липень п.р. надходження державного дорожнього фонду становили 13,7 млрд грн, у тому числі в частині доходів – 12,7 млрд грн, або 14,8% затвердженого річного плану і 27,3% плану на звітний період (на 33,8 млрд грн менше), з них за кодом 14020000 – 1,97 млрд грн, або відповідно 13,1% і 23,3% (на 6,5 млрд грн менше), за кодом 14030000 – 8,96 млрд грн, або 14,7% і 27,5% (на 23,6 млрд грн менше), за кодом 15010000 – 1,7 млрд грн, або 17,5% і 32,1% (на 3,7 млрд грн менше), та державних запозичень – 0,95 млрд грн, або відповідно 17,2% і 19,9% (на 3,8 млрд грн менше). Порівняно з аналогічним періодом попереднього року надходження державного дорожнього фонду в частині доходів зменшилися на 33,9 млрд грн (або на 72,7%), при цьому у січні-липні 2021 р. Укравтодором залучено запозичення під державні гарантії, надані у сумі 19,1 млрд грн.

Витрати державного дорожнього фонду за 7 місяців п.р. проведено за такими основними бюджетними програмами: «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення» (код 3111020) – 3,5 млрд грн (або 8,3% бюджетних призначень і 16,5% плану на звітний період) та на 31,7 млрд грн менше, ніж за відповідний період 2021 р.; «Виконання боргових зобов'язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток мережі автомобільних доріг загального користування» (код 3111030) – 10,5 млрд грн (66,2% і 92,7% відповідно) та на 0,5 млрд грн більше, ніж за відповідний період 2021 р.; «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах» (код 3131090) – 2,3 млрд грн (або 9,4% і 18,9% відповідно) та на 9,7 млрд грн менше, ніж за відповідний період 2021 р.; «Розвиток автомагістралей та реформа дорожнього сектору» (код 3111600) – 0,8 млрд грн (або 15,7% і 18,1% відповідно) та на 0,98 млрд грн менше, ніж за відповідний період 2021 р.;

2) частиною першою статті 39 Закону (включеною до Закону згідно із законом від 31.05.2022 № 2290-ІХ) установлено, що у 2022 р., на період дії воєнного стану в Україні, як виняток з положень частини другої статті 48 Кодексу, розпорядники та одержувачі бюджетних коштів за напрямами їх використання, визначеними пунктами 1 та 2 частини третьої статті 24-2 Кодексу, можуть брати бюджетні зобов’язання відповідно до укладених договорів у межах визначених бюджетних асигнувань, враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов’язань минулих років, та за умови відтермінування оплати таких договорів до відновлення ставок податків та скасування податкових пільг, введених законами від 15.03.2022 № 2120-IX і від 24.03.2022 № 2142-IX, за податковими та митними надходженнями, які є джерелами формування державного дорожнього фонду, визначеними пунктами 1–3 частини третьої статті 29 Кодексу, з подальшою оплатою цих зобов’язань у межах фактичних надходжень коштів державного дорожнього фонду. Відповідно до цієї норми прийнято постанову КМУ від 15.07.2022 № 803 «Деякі питання дорожнього господарства», якою установлено, що такі зобов’язання можуть братися у межах визначених бюджетних асигнувань згідно з переліком об’єктів будівництва, реконструкції, капітального та поточного середнього ремонту автомобільних доріг загального користування державного значення та обсягами бюджетних коштів для їх фінансового забезпечення у 2022 р. за рахунок спеціального фонду державного бюджету за бюджетною програмою 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення», а також викладено у новій редакції перелік відповідних об’єктів, затверджений постановою КМУ від 19.01.2022 № 65 «Деякі питання дорожнього господарства», на загальну суму 22,59 млрд грн;

3) частиною другою статті 39 Закону (включеною до Закону згідно із законом від 09.07.2022 № 2385-ІХ) надано право Укравтодору за погодженням з Мінфіном здійснювати правочини з борговими зобов’язаннями, що виникли за запозиченнями, залученими під державні гарантії з метою фінансового забезпечення розвитку мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення, а також передбачено визначення Кабінетом Міністрів України основних умов таких правочинів. Відповідно до цієї норми постановою КМУ від 26.07.2022 № 829 «Про здійснення у 2022 році правочину з борговими зобов’язаннями Державного агентства автомобільних доріг» затверджено основні умови правочину з борговими зобов’язаннями Укравтодору у 2022 р., якими передбачено, що правочин з борговими зобов’язаннями Укравтодору, що виникли за облігаціями, випущеними Укравтодором під державну гарантію відповідно до постанов КМУ від 02.04.2021 № 327, від 28.04.2021 № 442 та від 26.05.2021 № 519, здійснюється у строк до 15.08.2022 шляхом внесення до умов розміщення (емісії) за погодженням з держателями облігацій змін щодо, серед іншого відстрочки дат погашення облігацій і сплати відсоткового доходу за облігаціями на строк у 24 місяці. Відтак, здійснення зазначеного правочину має привести до значної економії коштів у п.р. за бюджетною програмою 3111030 «Виконання боргових зобов'язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток мережі автомобільних доріг загального користування». Мінфін зазначає, що внаслідок зазначеного правочину в Укравтодору можуть вивільнитися певні ресурси, які в разі виконання всіх боргових зобов’язань у повному обсязі можуть бути використані на дороги;

4) підпунктом «г» пункту 1 статті 6 Закону передбачено можливість надання у 2022 р. державних гарантій за рішенням Кабінету Міністрів України для забезпечення виконання боргових зобов’язань за запозиченнями Укравтодору з метою фінансового забезпечення розвитку мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення. Відповідно до цієї норми прийнято постанову КМУ від 19.01.2022 № 64 «Питання фінансування об’єктів будівництва, реконструкції, капітального та поточного середнього ремонту автомобільних доріг загального користування державного значення у 2022 році за рахунок запозичень, залучених під державні гарантії», якою передбачено, серед іншого, що Укравтодор здійснює запозичення, зобов’язання за якими забезпечені державною гарантією, обсягом до 20 млрд грн, і визначено перелік відповідних об’єктів на таку ж суму. Однак ця постанова КМУ втратила чинність на підставі постанови КМУ від 15.07.2022 № 803.

6. ГНЕУ вважає, що предмет законопроекту № 7669-1, визначений у його назві («щодо спрямування коштів державного дорожнього фонду на забезпечення потреб сектору оборони»), потребує уточнення, оскільки чинною нормою, яка законопроектом № 7669-1 не виключається, вже передбачено спрямування відповідних коштів на зазначену мету (тобто у даній сфері суспільних відносин зміна правового регулювання не відбувається). На думку ГНЕУ, предмет законопроекту № 7669-1 має відображати зміст пропонованих саме ним новел, а не відображати суть існуючого правового регулювання, яке залишається незмінним.

7. Верховна Рада України може розглянути інші законопроекти щодо внесення змін до Закону, відтак у разі їх прийняття до розгляду законопроекту № 7669 чи № 7669-1 залежно від сутності внесених змін до Закону положення законопроекту № 7669 чи № 7669-1 можуть потребувати уточнення з метою забезпечення узгодженості правових норм.

За підсумками розгляду даного питання Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні проекту Закону України про внесення зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» щодо використання коштів державного дорожнього фонду (реєстр. № 7669 від 14.08.2022), поданого Кабінетом Міністрів України, та альтернативного проекту Закону України про внесення зміни до статті 38 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» щодо спрямування коштів державного дорожнього фонду на забезпечення потреб сектору оборони (реєстр. № 7669-1 від 21.08.2022), поданого народними депутатами України Разумковим Д.О., Дмитрієвою О.О., Шпак Л.О. та іншими, прийняти законопроект за реєстр. № 7669 за основу і в цілому як закон.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним”

18 листопада 2024 12:29
29 жовтня 2024 09:45
25 жовтня 2024 13:47
19 вересня 2024 17:37
17 вересня 2024 16:43
16 вересня 2024 14:04
13 вересня 2024 20:11
02 вересня 2024 17:36
27 серпня 2024 09:17
24 липня 2024 16:56