Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 23 лютого 2023 року розглянув питання про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» (реєстр. № 8399), відмітивши таке.

І. Проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» за реєстр. № 8399 від 30.01.2023, поданий народними депутатами України Підласою Р.А., Корнієнком О.С. та іншими /далі – законопроект № 8399/, 07 лютого 2023 року Верховною Радою України прийнято за основу з дорученням Комітету доопрацювати законопроект № 8399 з урахуванням пропозицій і поправок суб’єктів права законодавчої ініціативи, пропозицій, висловлених у висновку Комітету від 07.02.2023 відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України, та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні (згідно з Постановою Верховної Ради України від 07.02.2023 № 2917-ІХ).

Загалом законопроектом № 8399 передбачаються зміни до статей 1, 5, 12, 13, 14, 30, 33, пункту 3 розділу «Прикінцеві положення» Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» /далі – Закон/, доповнення Закону новими статтями 34 і 35 та зміни до додатків № 1, № 2, № 3, № 4 і № 8 до Закону. Відповідно до цих змін на 2023 рік збільшуються такі загальні показники державного бюджету (разом і за спеціальним фондом): доходи – на 445,6 млн грн, повернення кредитів – на 1.277 млн грн, фінансування і граничний обсяг дефіциту – на 3.842 млн грн (із збільшенням на таку ж суму граничного обсягу державного боргу на 31.12.2023), видатки – на 4.448,7 млн грн, надання кредитів – на 1.115,9 млн грн. Передусім законопроектом № 8399 пропонується:

– уточнити розподіл витрат державного бюджету (без зміни їх загального обсягу) відповідно до постанов КМУ від 02.12.2022 № 1343 і від 13.01.2023 № 29 щодо оптимізації системи центральних органів виконавчої влади, зокрема:

перейменувати Міністерство інфраструктури України на Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України /далі –Мінінфраструктури/ і до його витрат включити витрати за бюджетними програмами, визначеними у Законі Міністерству розвитку громад та територій України;

перейменувати Державне агентство автомобільних доріг України на Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури України /далі – Держвідновлення/ і до його витрат включити витрати за бюджетною програмою 3107010, визначеною у Законі Державному агентству інфраструктурних проектів України;

– передати від Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/ до Мінінфраструктури бюджетні призначення за бюджетною програмою «Фонд ліквідації наслідків збройної агресії» (код 3511430), встановлені у Законі за спеціальним фондом у сумі 35,5 млрд грн;

– передбачити за спеціальним фондом додаткові витрати в обсязі 5.564,66 млн грн за рахунок відповідних додаткових надходжень, у т.ч.:

видатки для Міністерства охорони здоров’я України: за новою бюджетною програмою «Будівництво та модернізація закладів охорони здоров’я» (код 2301640) у сумі 1.347 млн грн для реалізації 3 інвестиційних проектів – за рахунок кредитів від Уряду Австрії; за бюджетною програмою «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» (код 2301400) у сумі 79,96 млн грн – за рахунок японської грантової допомоги;

видатки для Міністерства економіки України за бюджетною програмою «Надання грантів для створення або розвитку бізнесу» (код 1201350) у сумі 1.277 млн грн – за рахунок повернення коштів, наданих у 2020 р. з державного бюджету цьому міністерству для надання фінансової допомоги Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття на поворотній основі для виплати допомоги по безробіттю;

надання кредитів для Держвідновлення за новою бюджетною програмою «Розвиток, розбудова, відновлення та забезпечення сталих транспортних зв’язків дорожньої інфраструктури» (код 3111630) у сумі 1.115,94 млн грн для реалізації інвестиційного проекту «Відбудова пріоритетних інфраструктурних об’єктів (мостів)» – за рахунок кредиту від Уряду Великобританії;

видатки для Мінфіну за бюджетною програмою «Реалізація проекту з розбудови прикордонної дорожньої інфраструктури та облаштування пунктів пропуску» (код 3506610) у сумі 1.094,08 млн грн та для Міністерства внутрішніх справ України за бюджетною програмою «Реалізація проекту із закупівлі безпілотних авіаційних систем та засобів моніторингу державного кордону для реалізації відповідного інвестиційного проекту» (код 1002600) у сумі 284,97 млн грн – за рахунок збільшення кредиту від Уряду Польщі;

видатки для Міністерства аграрної політики та продовольства України за бюджетною програмою «Формування статутного капіталу Фонду часткового гарантування кредитів в сільському господарстві» (код 2801380) у сумі 365,69 млн грн – за рахунок безповоротної міжнародної допомоги.

ІІ. Відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України у встановлені строки /не пізніше 21 лютого 2023 року/ до Комітету надійшли пропозиції до законопроекту № 8399, згруповані та узагальнені у відповідній порівняльній таблиці у кількості 751 пропозиції.

Поряд з тим, до Комітету надійшов висновок Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України до Європейського Союзу щодо законопроекту № 8399 (лист від 15.02.2023 № 04-20/03-2023/31643 (1114334)), в якому зазначено, що законопроект № 8399 в частині обмеження фінансування діяльності Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення та перерозподілу залишків коштів, що надійшли від Європейського інвестиційного банку, суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України в сфері європейської інтеграції. Разом з тим, у попередньому висновку (лист від 06.02.2023 № 04-20/10-2023/23704 (1106957)) цей Комітет визнав положення законопроекту № 8399 такими, що регулюються національним законодавством країн-членів Європейського Союзу та не підпадають під дію міжнародно-правових зобов’язань України у сфері європейської інтеграції.

Крім того, Мінінфраструктури надало Комітету пропозиції до законопроекту № 8399 з проханням розглянути можливість їх врахування під час підготовки законопроекту № 8399 до другого читання (листи від 18.02.2023 № 1185/34/14-13, від 21.02.2023 № 1246/34/14-23 і № 1248/34-14-23). При цьому аналогічні пропозиції подані окремими народними депутатами України та включені у порівняльну таблицю до законопроекту № 8399.

За підсумками опрацювання пропозицій до законопроекту № 8399 в межах відведеного часу у Комітеті за участю представників Мінфіну, Мінінфраструктури та Рахункової палати пропонується відхилити більшість поданих пропозицій, зважаючи, зокрема, на таке:

переважну більшість пропозицій подано спільно народними депутатами Герасимовим А.В., Княжицьким М.Л., Павленком Р.М., Фединою С.Р., Ар’євим В.І. /354 пропозиції, або 47,1% від загальної кількості пропозицій/, народним депутатом України Бондарем М.Л. /273 пропозиції, або 36,4% від загальної кількості пропозицій/, але такі пропозиції в основному не узгоджуються між собою або повторюються і щодо них не надано пояснень;

окремі пропозиції безпосередньо не стосуються предмету правового регулювання законопроекту № 8399, разом з тим, відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України пропозиції і поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту, який прийнятий Верховною Радою України за основу, а також до інших положень, якщо про необхідність їх внесення зазначено у висновку головного комітету (щодо законопроекту № 8399 йдеться про пропозиції, висловлені у висновку Комітету від 07.02.2023, – згідно з Постановою Верховної Ради України від 07.02.2023 № 2917-ІХ);

у деяких пропозиціях джерелом покриття додаткових видатків державного бюджету передбачено збільшення внутрішніх запозичень та відповідно граничних обсягів дефіциту державного бюджету і державного боргу, але згідно з частиною четвертою статті 52 Бюджетного кодексу України такі питання можуть розглядатися Верховною Радою України лише у разі їх підтримки Мінфіном;

ряд пропозицій взагалі не містять джерел покриття додаткових витрат державного бюджету, що не відповідає принципу збалансованості бюджетної системи України, визначеному пунктом 2 частини першої статті 7 Бюджетного кодексу України;

в основному пропозиції подано без фінансово-економічного обґрунтування і відповідних розрахунків (зокрема, щодо реалістичності джерел покриття додаткових витрат державного бюджету та обґрунтованості відповідних витрат), що унеможливило проведення їх належної експертної оцінки.

Водночас, в остаточній редакції законопроекту № 8399 Комітетом пропонується врахувати низку пропозицій, передусім щодо:

– зарахування у 2023 р. коштів, отриманих у зв’язку з виконанням Закону України «Про санкції», до спеціального фонду державного бюджету із спрямуванням таких коштів на фонд ліквідації наслідків збройної агресії /шляхом доповнення пункту 8 статті 11 Закону словами «та Закону України Про санкції»/;

– виокремлення в межах витрат спеціального фонду державного бюджету, передбачених за рахунок позики від МБРР для реалізації інвестиційного проекту “Проект розвитку міської інфраструктури - 2”, видатків розвитку за новою бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на відновлення об’єктів критичної інфраструктури в рамках спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проекту “Проект розвитку міської інфраструктури - 2”» (код 3121680) у сумі 2.080.000 тис. грн за рахунок зменшення на таку ж суму надання кредитів за бюджетною програмою «Розвиток міської інфраструктури і заходи в секторі централізованого теплопостачання України, розвиток системи водопостачання та водовідведення в м. Миколаєві, реконструкція та розвиток системи комунального водного господарства м. Чернівці» (код 3101600), що ініційовано Мінінфраструктури /шляхом внесення відповідних змін до статті 1 Закону та додатків № 3, № 4, № 6 і № 8 до Закону/;

– передбачення за спеціальним фондом державного бюджету видатків споживання за бюджетною програмою «Фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду» (код 2506080) у сумі 1.807.695,4 тис. грн за рахунок повернення у цій сумі кредитів, наданих з державного бюджету Міністерству соціальної політики України для надання фінансової допомоги Фонду соціального страхування України на поворотній основі для виплати матеріального забезпечення (згідно з постановою КМУ від 20.05.2020 № 385 «Про виділення коштів для надання фінансової допомоги Фонду соціального страхування України») /шляхом доповнення статей 13 і 14 Закону відповідно новими пунктами 7 і 21, внесення відповідних змін до статті 1 Закону та додатків № 3 і № 4 до Закону/;

– розширення або уточнення напрямів використання коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії /шляхом внесення змін до статті 29 Закону/, що в основному ініційовано Мінінфраструктури, передбачивши, серед іншого, спрямування таких коштів на:

будівництво громадських будинків та споруд, захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо);

будівництво об’єктів інфраструктури, зокрема пов’язаних з наданням послуг з водопостачання, водовідведення, виробництва теплової енергії, теплопостачання, електропостачання;

будівництво, ремонт та інші інженерно-технічні заходи із захисту об’єктів критичної інфраструктури;

компенсацію за знищений/пошкоджений об’єкт житлового призначення (у тому числі будинки дачні та садові);

відновлення пошкоджених об’єктів житлового (у тому числі будинки дачні та садові) та громадського призначення;

нове будівництво об'єктів житлового призначення для осіб, які втратили житло внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією РФ проти України, розроблення та експертизу проектної документації на будівництво таких об'єктів;

– надання у 2023 р. фрахтувальникам, операторам та/або власникам морських суден та суден внутрішнього плавання, що ходять під прапором України та під прапорами іноземних держав, гарантій компенсації шкоди, заподіяної внаслідок збройної агресії РФ проти України та воєнних дій на території України, в сумі до 20 млрд грн із спрямовуванням у разі потреби на цю мету коштів державного дорожнього фонду в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України /шляхом доповнення Закону новою статтею 36 в редакції, уточненій за ініціативою авторів відповідної пропозиції за результатами проведених консультацій (згідно з листом від 22.02.2023 № 4д9/5-2023/37230 (1121703))/. Мінінфраструктури зазначає, що врегулювання такого питання необхідно з метою запобігання негативним явищам в національній економіці внаслідок блокування країною-агресором українських морських портів, зокрема втрати основного ланцюга українського експорту, та створення сприятливих умов для ведення суб’єктами господарювання зовнішньоекономічної діяльності під час збройної агресії РФ проти України (довідково: за 2022 р. до портів одеського регіону в рамках «зернового коридору» загалом здійснено 611 суднозаходів (вивезено 16,1 млн тон сільськогосподарської продукції), що в середньому становить 51 суднозахід на місяць, середня вартість судна, які зазвичай здійснюють заходи до вказаних портів, складає в середньому 11 млн дол. США (судно типу Handymax));

– збільшення фінансового забезпечення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення (що певним чином враховує зауваження Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України до Європейського Союзу), а саме: за загальним фондом державного бюджету збільшення видатків за бюджетною програмою «Керівництво та управління здійсненням контролю у сфері телебачення і радіомовлення» (код 6441010) на 7.553,1 тис. грн, у т.ч. видатків споживання – на 2.553,1 тис. грн (з них оплата праці – на 1.412,4 тис. грн, комунальні послуги та енергоносії – на 830 тис. грн), видатків розвитку – на 5.000 тис. грн з відповідним зменшенням видатків споживання за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері регулювання азартних ігор та лотерей» (код 0418010) (з них оплата праці – на 6.191,9 тис. грн) /шляхом внесення відповідних змін до додатка № 3 до Закону/, а також виключення з переліку норм Закону України від 13.12.2022 № 2849-IX «Про медіа», які зупиняються законопроектом № 8399, першого речення абзацу другого частини першої статті 89 («Держава забезпечує належне фінансування діяльності Національної ради, що забезпечує її незалежність»);

– техніко-юридичних і редакційних уточнень, передусім зазначених у рішенні Комітету від 07.02.2023 щодо підготовки законопроекту № 8399 до розгляду у першому читанні (лист-висновок Комітету від 07.02.2023 № 04-13/3-2023/24703 (1107081)) та висновку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, зокрема в частині змін до пункту 7 статті 12 і нового пункту 7-1 цієї статті, статей 30 і 33 Закону та уточнення редакцій нових статей 34 і 35 Закону, для чіткості формулювань, узгодження з бюджетною методологією та приведення положень законопроекту № 8399 у відповідність до вимог законодавчої техніки.

Слід звернути увагу, що у порівняльній таблиці до законопроекту № 8399 через встановлений формалізований вигляд такої таблиці технічно неможливо у ній відобразити: у графі «Редакція, прийнята в першому читанні» – у повному обсязі зміст додатків № 3 і № 4 /щодо змін до додатків № 3 і № 4 до Закону/, які мають велику кількість граф і показників; у графі «Законопроект, запропонований головним комітетом в остаточній редакції» – остаточну редакцію додатків № 1, № 2, № 3, № 4 і № 5 /щодо змін до додатків № 1, № 2, № 3, № 4  і № 8 до Закону/ за формами, затвердженими Законом.

Загалом пропонується врахувати 28 пропозицій (з них 1 – частково, 1 – в уточненій редакції) і відхилити 723 пропозиції.

Крім того, під час розгляду окремих пропозицій до законопроекту № 8399 народні депутати України – члени Комітету протокольно вирішили звернутися до Кабінету Міністрів України з приводу необхідності врегулювання у 2023 році питань фінансового забезпечення щодо:

компенсації громадянам України шкоди, завданої життю та здоров’ю внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва) чи загибелі (смерті), у зв’язку із військовою агресією Російської Федерації проти України;

компенсації різниці в тарифах, що підлягає урегулюванню згідно із Законом України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення»;

здійснення правосуддя місцевими, апеляційними судами та функціонування органів і установ системи правосуддя, зокрема Служби судової охорони.

За підсумками розгляду даного питання Комітет ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» (реєстр. № 8399) прийняти у другому читанні і в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом у порівняльній таблиці до зазначеного законопроекту, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним”

18 листопада 2024 12:29
29 жовтня 2024 09:45
25 жовтня 2024 13:47
19 вересня 2024 17:37
17 вересня 2024 16:43
16 вересня 2024 14:04
13 вересня 2024 20:11
02 вересня 2024 17:36
27 серпня 2024 09:17
24 липня 2024 16:56