Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 24 квітня 2023 року (протокол № 154) розглянув питання про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» щодо використання коштів державного фонду регіонального розвитку (реєстр. № 9165), відмітивши таке.

Проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» щодо використання коштів державного фонду регіонального розвитку за реєстр. № 9165 /далі – законопроект № 9165/ прийнято Верховною Радою України 11 квітня 2023 року за основу з дорученням Комітету доопрацювати законопроект № 9165 з урахуванням поправок і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи, скоротивши строк подання таких поправок і пропозицій наполовину, та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні (згідно з Постановою Верховної Ради України від 11.04.2023 № 3034-ІХ).

У законопроекті № 9165, що має на меті визначення особливостей використання у 2023 році коштів державного фонду регіонального розвитку (із залученням громадян до голосування за відповідні проекти засобами Порталу Дія), пропонується доповнити Закон України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» /далі –Закон/ новою статтею, передбачивши, що у 2023 році кошти державного фонду регіонального розвитку використовуються у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, з урахуванням таких особливостей:

кошти державного фонду регіонального розвитку спрямовуються на виконання інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що мають на меті розвиток регіонів, з дотриманням таких критеріїв розподілу між Автономною Республікою Крим, областями та містами Києвом і Севастополем: 50 відсотків коштів – рівними частинами між Автономною Республікою Крим, областями та містами Києвом і Севастополем і 50 відсотків коштів – рівними частинами між Донецькою, Житомирською, Запорізькою, Київською, Миколаївською, Сумською, Харківською, Херсонською, Чернігівською областями;

інвестиційні програми і проекти регіонального розвитку, що реалізуються за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку, підлягають співфінансуванню з місцевих бюджетів в обсязі не менше 10 відсотків, а для бюджетів міст Києва і Севастополя та бюджетів міських територіальних громад з населенням понад 225 тисяч осіб – не менше 50 відсотків;

за результатами здійснення попереднього відбору та оцінки на відповідність вимогам законодавства поданих інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної регіональної політики, подає їх для відкритого голосування громадян засобами Порталу Дія. Під час такого голосування громадянин може віддати один голос за одну інвестиційну програму (проект) регіону за місцем реєстрації місця проживання або за місцем проживання внутрішньо переміщеної особи;

розподіл коштів державного фонду регіонального розвитку за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку за результатами голосування громадян засобами Порталу Дія затверджується Кабінетом Міністрів України.

При цьому згідно із змінами до розділу «Прикінцеві положення» Закону пропонується зупинити на 2023 рік дію положень статті 24-1 Бюджетного кодексу України та статті 22-1 Закону «Про засади державної регіональної політики», згідно з якими встановлені вимоги щодо спрямування та розподілу коштів державного фонду регіонального розвитку.

Відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України у встановлені строки /не пізніше 18 квітня 2023 року/ до Комітету надійшли пропозиції щодо законопроекту №9165, згруповані та узагальнені у відповідній порівняльній таблиці у кількості 454 пропозиції. При цьому більшість пропозицій подано народним депутатом України Бондарем М.Л. /299 пропозицій, або 65,9% від загальної кількості пропозицій/, але такі пропозиції в переважній більшості містять положення щодо напрямів спрямування коштів державного фонду регіонального розвитку, які не відповідають меті створення такого фонду та не враховують сучасних викликів щодо необхідності відновлення і розвитку інфраструктури регіонів у 2023 році.

Поряд з тим, окремі пропозиції безпосередньо не стосуються предмету правового регулювання законопроекту № 9165, хоча відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України пропозиції і поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту (розділів, глав, статей, їх частин, пунктів, підпунктів, абзаців, речень), який прийнятий Верховною Радою України за основу. Згідно з такими пропозиціями серед іншого пропонуються зміни до інших законодавчих актів України, однак згідно з частиною другою статті 160 Регламенту Верховної Ради України внесення змін до закону про державний бюджет, які безпосередньо передбачають внесення змін до інших законодавчих актів України, не допускається, у такому разі спочатку вносяться зміни до відповідного закону і лише після того розглядаються пропозиції про зміни до закону про державний бюджет відповідно до положень Бюджетного кодексу та цього Регламенту. Крім того, такі пропозиції подано без фінансово-економічного обґрунтування і відповідних розрахунків, що унеможливило проведення їх належної експертної оцінки.

У Комітеті за участю представників Міністерства фінансів України, Міністерства розвитку регіонів, територій та інфраструктури України і Рахункової палати опрацьовано пропозиції до законопроекту № 9165 та з огляду на вищенаведені зауваження пропонується відхилити більшість пропозицій. Загалом пропонується відхилити 425 пропозицій, врахувати 29 (з яких 7 – частково і 4 – редакційно) та в остаточній редакції законопроекту № 9165, підготовленого до другого читання, на основі врахованих пропозицій унормувати питання, передусім, пов’язані з:

удосконаленням прийнятих у першому читанні положень /зокрема з урахуванням висновку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України/, конкретизувавши серед іншого мету спрямування у 2023 році коштів державного фонду регіонального розвитку – «на відновлення та розвиток», а також передбачивши необхідність проведення оцінки інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що реалізовувалися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку у минулі роки, на відповідність пріоритетам регіонального розвитку з тим, щоб передбачити кошти на їх завершення у наступному бюджетному періоді;

встановленням вимог щодо визначення Кабінетом Міністрів України порядку звітування про використання бюджетних коштів, виданих на відрядження;

унормуванням питань щодо передбачення видатків на обслуговування рахунків, відкритих у банківських установах, у тому числі в іноземних банках, для здійснення заходів з відновлення України та ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації проти України, на завершення будівництва метрополітену у м. Дніпро, а також на забезпечення діяльності центральних органів виконавчої влади, відповідальних за здійснення таких заходів (шляхом внесення відповідних змін до додатків № 3 і № 6 до Закону);

внесенням техніко-юридичних і редакційних уточнень для приведення до вимог законотворчої техніки.

За підсумками розгляду даного питання Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» щодо використання коштів державного фонду регіонального розвитку (реєстр. № 9165) прийняти у другому читанні і в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом у порівняльній таблиці до зазначеного законопроекту, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним”

18 листопада 2024 12:29
29 жовтня 2024 09:45
25 жовтня 2024 13:47
19 вересня 2024 17:37
17 вересня 2024 16:43
16 вересня 2024 14:04
13 вересня 2024 20:11
02 вересня 2024 17:36
27 серпня 2024 09:17
24 липня 2024 16:56