Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 8 червня 2023 року попередньо розглянув проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо забезпечення передбачуваності бюджетної політики та посилення боргової стійкості (реєстр. № 9346 від 30.05.2023), поданий Кабінетом Міністрів України, відмітивши таке.

І. До Комітету надійшов на розгляд законопроект про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо забезпечення передбачуваності бюджетної політики та посилення боргової стійкості за реєстр. № 9346 від 30.05.2023 /далі – законопроект № 9346/.

Законопроектом № 9346 шляхом внесення змін до Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ пропонується:

1) передбачити обов’язковість наявності експертного висновку Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/ про підтримку законопроекту про внесення змін до закону про державний бюджет (який, зокрема, містить інформацію щодо можливостей фінансового забезпечення у поточному бюджетному періоді та на середньостроковий період) для можливості розгляду у Верховній Раді України такого законопроекту /підпункти 1 і 2 пункту 3 розділу І законопроекту № 9346 – щодо доповнення частин третьої і четвертої статті 52 Кодексу/;

2) відновити застосування частини першої статті 52 Кодексу (якою визначені умови внесення змін до закону про державний бюджет), крім випадку її незастосування в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації у разі внесення змін щодо бюджетних призначень головних розпорядників коштів державного бюджету, що належать до сектору безпеки і оборони /абзаци 4 і 5 підпункту 2 пункту 4 розділу І законопроекту № 9346 – щодо викладу в новій редакції абзацу 12 підпункту 1 пункту 22 розділу VI Кодексу/;

3) відновити з 1 січня 2024 року середньострокове бюджетне планування шляхом складання і схвалення Бюджетної декларації /абзац 3 підпункту 2 пункту 4 розділу І законопроекту № 9346 – щодо виключення абзацу 11 підпункту 1 пункту 22 розділу VI Кодексу (про незастосування статті 33 і пов’язаних з нею норм Кодексу щодо Бюджетної декларації в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації)/;

4) відновити з 1 січня 2024 року розробку Мінфіном і затвердження Кабінетом Міністрів України щорічно, не пізніше 1 червня року, що передує плановому, Стратегії управління державним боргом на середньостроковий період, яка формується з урахуванням показників, визначених Бюджетною декларацією та законом про державний бюджет /абзац 2 підпункту 2 пункту 4 розділу І законопроекту № 9346 – щодо виключення абзацу 4 підпункту 1 пункту 22 розділу VI Кодексу (про незастосування частини десятої статті 16 Кодексу в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації)/. При цьому пропонується встановити, що у 2023 році, як виняток з положень частини десятої статті 16 Кодексу, Мінфін розробляє Стратегію управління державним боргом на підставі основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України на середньостроковий період та з урахуванням показників, визначених Законом України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» і законопроектом про державний бюджет на 2024 рік, та подає Кабінету Міністрів України до 25 вересня 2023 року /підпункт 3 пункту 4 розділу І законопроекту № 9346 – щодо доповнення розділу VI Кодексу новим пунктом 22-8/;

5) установити, що у 2023-2028 роках, як виняток з положень абзацу 2 частини першої статті 18 Кодексу, граничний обсяг надання державних гарантій, які надаються на підставі: рішень Кабінету Міністрів України – не може перевищувати 3% планових доходів загального фонду державного бюджету; міжнародних договорів України – визначається законом про державний бюджет /підпункт 5 пункту 4 розділу І законопроекту № 9346 – щодо доповнення розділу VI Кодексу новим пунктом 57/. При цьому пропонується відновити дію передбачених частиною першою статті 18 Кодексу вимог щодо визначення законом про державний бюджет граничних обсягів гарантованого державою боргу і надання державних гарантій та щодо обмеження граничного обсягу надання державних гарантій не вище 3% планових доходів загального фонду державного бюджету /пункт 2 розділу ІІ законопроекту № 9346 – щодо викладу у новій редакції абзацу 4 пункту 3 розділу «Прикінцеві положення» Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» (про зупинення на 2023 рік дії окремих норм статті 18 Кодексу)/;

6) установити, що, як виняток з положень статей 16, 23, 30 Кодексу, видатки на виплати за державними деривативами, а також видатки, пов’язані із здійсненням правочинів з державними деривативами, можуть бути здійснені в межах бюджетних призначень на обслуговування державного боргу за рішенням Кабінету Міністрів України /підпункт 4 пункту 4 розділу І законопроекту № 9346 – щодо доповнення абзацу 3 пункту 35 розділу VI Кодексу/;

7) уточнити, що залучення до загального фонду державного бюджету грантів на бюджетну підтримку від іноземних держав, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових здійснюється «у тому числі за досягнення індикаторів результативності» /пункт 2 і підпункт 1 пункту 4 розділу І законопроекту № 9346 – щодо доповнення пункту 57-2 частини другої статті 29 і першого речення пункту 3-8 розділу VI Кодексу/, а також вилучити виключне повноваження Міністра фінансів України щодо здійснення саме ним на період дії воєнного стану в Україні залучення до державного бюджету грантів на бюджетну підтримку (крім програм бюджетної підтримки ЄС) та позик від іноземних держав, ЄС, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій на підставі міжнародних договорів України за рішенням Кабінету Міністрів України /підпункт 1 пункту 4 розділу І законопроекту № 9346 – щодо змін до першого речення пункту 3-8 розділу VI Кодексу/;

8) уточнити виклад умови договору з суб’єктом господарювання про надання державної гарантії або про надання кредиту, залученого державою, щодо надання права гаранту або державі як кредитору «ініціювання дебетового переказу коштів із поточних/депозитних рахунків» (замість «на договірне списання банком коштів з рахунків») суб’єкта господарювання на користь гаранта або кредитора /підпункти 1 і 2 пункту 1 розділу І законопроекту № 9346 – щодо змін до абзацу 10 частини третьої і абзацу 8 частини восьмої статті 17 Кодексу/.

У пояснювальній записці до законопроекту № 9346 вказано, що:

законопроект № 9346 розроблено відповідно до проекту Листа про наміри Уряду України і Національного банку України до Міжнародного валютного фонду /далі – МВФ/ та проекту Меморандуму про економічну та фінансову політику (схвалених розпорядженням КМУ від 24.03.2023 № 242-р) та доручення Прем’єр-міністра України від 07.04.2023 № 10489/1/1-23 щодо підготовки ключових законопроектів на виконання Меморандуму про економічну та фінансову політику Уряду України і Національного банку України від 24.03.2023 в рамках підтриманої МВФ нової чотирирічної Програми розширеного фінансування для України;

метою прийняття законопроекту № 9346 є виконання зобов’язань Уряду, визначених зазначеним Меморандумом, щодо відновлення і посилення окремих норм Кодексу для забезпечення передбачуваності бюджетної політики, збалансованості бюджету та посилення боргової стійкості;

реалізація закону (йдеться про законопроект № 9346 після його прийняття) не потребує додаткових коштів з державного чи місцевих бюджетів, водночас сприятиме залученню Україною кредиту від МВФ на суму понад 15 млрд дол. США в рамках відповідної Програми розширеного фінансування, а також мобілізації масштабного пільгового фінансування від міжнародних донорів і партнерів України.

ІІ. Відповідно до статей 93 і 96 Регламенту Верховної Ради України необхідно розглянути питання щодо включення законопроекту № 9346 до порядку денного дев’ятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання, позитивне вирішення якого буде підставою для розгляду Верховною Радою України законопроекту № 9346 у першому читанні. Поряд з тим, згідно із статтею 101 цього Регламенту Верховна Рада України може прийняти рішення про визначення законопроекту невідкладним після включення його до порядку денного сесії Верховної Ради України, а також про скорочення строків (не більш як наполовину) внесення альтернативних законопроектів, при цьому законопроект, визначений як невідкладний, після завершення його попереднього розгляду включається до порядку денного найближчого пленарного засідання Верховної Ради України і розглядається позачергово.

Хоча законопроект № 9346 безпосередньо не включений до Плану законопроектної роботи Верховної Ради України на 2023 рік (затвердженого постановою Верховної Ради України від 07.02.2023 № 2910-IX), він пов’язаний з реалізацією пункту 40 цього Плану, в якому йдеться про законопроекти про внесення змін до Кодексу щодо «унормування питань, пов’язаних з реалізацією прогнозних та програмних документів економічного та соціального розвитку, залежно від стану впровадження запланованих цілей у різних сферах суспільного життя та необхідності регулювання їх фінансового забезпечення, законодавчі зміни щодо яких можуть бути ініційовані Урядом», на що також звертає увагу Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України /далі – ГНЕУ/.

Зважаючи, що розробником законопроекту № 9346 в Уряді є Мінфін (про що свідчать супровідні матеріали до нього), немає необхідності в отриманні окремого висновку Мінфіну до законопроекту № 9346.

ГНЕУ у своєму висновку до законопроекту № 9346 (лист від 05.06.2023 № 16/03-2023/121080 (1209269)) вважає за доцільне висловити окремі зауваження щодо законопроекту № 9346.

За підсумками попереднього розгляду даного питання, керуючись нормами статей 93 і 101 Регламенту Верховної Ради України, Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо забезпечення передбачуваності бюджетної політики та посилення боргової стійкості (реєстр. № 9346 від 30.05.2023), поданий Кабінетом Міністрів України, включити до порядку денного дев’ятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання, а також визначити невідкладним та скоротити строки внесення альтернативних законопроектів до початку розгляду Верховною Радою України цього питання.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним”

20 лютого 2024 11:20
20 грудня 2023 16:15
08 листопада 2023 15:37
04 листопада 2023 15:07
31 жовтня 2023 15:20
18 жовтня 2023 11:01
06 жовтня 2023 11:52
05 жовтня 2023 13:44
03 жовтня 2023 10:58
20 вересня 2023 14:56