Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 31 липня 2023 року (протокол № 162) розглянув питання про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про особливості припинення державних підприємств за рішенням Фонду державного майна України» (реєстр. № 9387), відмітивши таке.

І. Проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про особливості припинення державних підприємств за рішенням Фонду державного майна України» (реєстр. № 9387 від 15.06.2023), поданий народними депутатами України Арахамією Д.Г., Мотовиловцем А.В. та іншими /далі – законопроект № 9387/, 13 липня 2023 року Верховною Радою України прийнято за основу з дорученням Комітету доопрацювати законопроект № 9387 з урахуванням поправок і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи, скоротивши строк подання таких поправок і пропозицій наполовину, та внести законопроект № 9387 на розгляд Верховної Ради України у другому читанні (згідно з Постановою Верховної Ради України від 13.07.2023 № 3251-ІХ).

Розділом І законопроекту № 9387 шляхом внесення змін до Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ пропонується:

включити до джерел формування спеціального фонду державного бюджету в частині доходів кошти, отримані від реалізації майна державних унітарних підприємств відповідно до Закону України «Про особливості припинення державних підприємств за рішенням Фонду державного майна України» /далі – Закон № 3037-ІХ/, із спрямуванням таких коштів на здійснення заходів, пов’язаних з припиненням державних унітарних підприємств відповідно до Закону № 3037-ІХ (щодо доповнення частини 3 статті 29 Кодексу новим пунктом 13-10 і частини 4 статті 30 Кодексу новим пунктом 24);

установити, що залишки коштів спеціального фонду державного бюджету на кінець бюджетного періоду, джерелом формування яких були надходження, визначені новим пунктом 13-10 частини 3 статті 29 Кодексу та не використані на здійснення заходів відповідно до нового пункту 24 частини 4 статті 30 Кодексу, перераховуються до загального фонду державного бюджету (щодо доповнення частини 2 статті 57 Кодексу новим положенням після абзацу першого).

Крім того, пунктом 2 розділу ІІ законопроекту № 9387 передбачається внесення змін до Закону № 3037-ІХ (статей 6, 9, 10, 11, 13, 16, 19 і 21) та законів України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» (статті 31), «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» (статей 9, 11, 15, 17, 25), «Про управління об’єктами державної власності» (статті 11), «Про Фонд державного майна України» (статті 5).

ІІ. Відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України у встановлені строки /не пізніше 20 липня 2023 року/ до Комітету надійшли пропозиції до законопроекту № 9387, згруповані та узагальнені у відповідній порівняльній таблиці у кількості 125 пропозицій.

У Комітеті за участю представників Міністерства фінансів України, Фонду державного майна України та Рахункової палати опрацьовано пропозиції до законопроекту № 9387 з урахуванням зауважень і пропозицій, наведених у висновку Комітету щодо підготовки законопроекту № 9387 до І читання (лист від 12.07.2023 № 04-13/3-2023/151254 (1250332)), включаючи відповідні висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України /далі – ГНЕУ/ (лист від 06.07.2023 № 16/03-2023/146340 (1245945)) та Міністерства юстиції України /далі – Мін’юст/ (лист від 29.06.2023 № 84016/8219-1-23/8.1.6). При цьому зауважено, що:

значну частину пропозицій подано народним депутатом України Пузійчуком А.В. /50 пропозиції, або 40% від загальної кількості пропозицій/, при цьому в основному такі пропозиції /41 пропозиція/ передбачають виключення більшості положень законопроекту № 9387, прийнятого за основу (чим по суті нівелюється предмет регулювання законопроекту № 9387), та щодо таких пропозицій не надано пояснень;

деякі пропозиції безпосередньо не стосуються предмету правового регулювання законопроекту № 9387, а відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України пропозиції і поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту, який прийнятий Верховною Радою України за основу;

окремі пропозиції подано без належного правового чи фінансово-економічного обґрунтування, що ускладнило проведення їх експертної оцінки.

За підсумками опрацювання пропозицій в остаточній редакції законопроекту № 9387 пропонується врахувати:

– пропозиції, безпосередньо пов’язані з предметом регулювання законопроекту № 9387 та спрямовані на врахування зауважень і пропозицій до нього, наведених у висновках Комітету і ГНЕУ (передусім щодо внесення редакційних та техніко-юридичних уточнень для приведення у відповідність до бюджетної методології та основних вимог законодавчої техніки), зокрема:

уточнити редакцію нового положення частини 2 статті 57 Кодексу /пункт 3 розділу І законопроекту № 9387/ (згідно з яким залишки коштів спеціального фонду державного бюджету на кінець бюджетного періоду, сформовані за рахунок коштів, отриманих від реалізації майна державних унітарних підприємств, та не використані на здійснення заходів, пов’язаних з припиненням державних унітарних підприємств, перераховуються до загального фонду державного бюджету) в частині конкретизації, що такі залишки перераховуються в обсязі, визначеному Кабінетом Міністрів України, з відповідним доповненням абзацу 1 частини 2 статті 57 Кодексу – з метою надання можливості збереження частини таких залишків коштів у спеціальному фонді державного бюджету для фінансового забезпечення необхідних заходів на початку нового бюджетного періоду, а також для узгодженості відповідного положення з нормами Кодексу щодо спеціального фонду бюджету (з урахуванням зауважень Комітету і ГНЕУ);

змінити нумерацію нового пункту частини 3 статті 29 Кодексу (12-2 замість 13-10) та нового пункту частини 4 статті 30 Кодексу (26 замість 24) /розділ І законопроекту № 9387/ – для узгодження правових норм: у зв’язку з наявністю пункту 13-10 у частині 3 статті 29 Кодексу /що визначено Законом України від 31.05.2022 № 2290-ІХ «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України та інших законодавчих актів України»/ та доповненням частини 4 статті 30 Кодексу пунктами 24 і 25 /що передбачено прийнятим 27.07.2023 в цілому законопроектом щодо змін до Кодексу за реєстр. № 9346-1/;

передбачити у змінах до частини 18 статті 11 Закону України «Про управління об'єктами державної власності» і абзацу 9 пункту 3 частини 1 статті 5 Закону України «Про Фонд державного майна України» /підпункти 3 і 4 пункту 2 розділу ІІ законопроекту № 9387/ виключення з повноважень Фонду державного майна України погодження мирових угод, планів санацій і умов продажу майна у справах про банкрутство господарських організацій з корпоративними правами держави понад 50% їх статутного капіталу, які перебувають у процесі приватизації, – для усунення неузгодженості відповідних положень з нормами пункту 12 частини 1 статті 90 і абзацу 2 частини 14 статті 96 Кодексу України з процедур банкрутства, оскільки відповідні господарські організації не можуть одночасно перебувати у процесі приватизації і у процесі банкрутства (відповідно до пропозиції Мін’юсту);

виключити зміни до статті 11 Закону № 3037-ІХ /абзаци 7 і 8 підпункту 5 пункту 2 розділу ІІ законопроекту № 9387/ (згідно з якими суб’єкт управління може прийняти рішення про припинення державного унітарного підприємства, щодо якого не прийнято рішення про приватизацію та не відкрито провадження у справі про банкрутство, з підстави, що єдиний майновий комплекс державного унітарного підприємства реалізовано у процесі приватизації) – для недопущення суперечності такого положення нормам статті 11 Закону № 3037-ІХ, оскільки у разі неприйняття рішення про приватизацію об’єкта державної власності, неможлива його реалізація у процедурі приватизації (з урахуванням зауважень ГНЕУ і Мін’юсту);

уточнити редакцію нової частини 4 статті 13 Закону № 3037-ІХ /абзац 12 підпункту 5 пункту 2 розділу ІІ законопроекту № 9387/ (згідно з якою керуючий припиненням зобов’язаний письмово повідомити органи, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів, у яких відносно об’єкта припинення відкрито виконавче провадження, про початок процедури припинення об’єкта припинення) в частині конкретизації органу, якого слід повідомити (а саме органу державної виконавчої служби (державного виконавця) та/або приватного виконавця), – для врахування норм законів України «Про виконавче провадження» і «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів» (відповідно до пропозиції Мін’юсту);

уточнити нову редакцію частини 3 статті 16 Закону № 3037-ІХ /абзац 16 підпункту 5 пункту 2 розділу ІІ законопроекту № 9387/ (згідно з якою керуючий припиненням протягом процедури припинення об’єкта припинення забезпечує видачу довідок, необхідних для забезпечення соціального захисту громадян) в частині доповнення після слова «довідок» словом «зокрема» – для унормування можливості надання й інших довідок (з урахуванням зауваження ГНЕУ);

уточнити редакцію змін до статті 21 Закону № 3037-ІХ /абзаци 24-27 підпункту 5 пункту 2 розділу ІІ законопроекту № 9387/ (щодо обов’язку архівної установи безоплатно прийняти архівні документи об’єкта припинення на зберігання в упорядкованому стані без додаткових вимог) в частині виключення слів «безоплатно» і «без додаткових умов» для узгодження з частиною 1 статті 35 Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» та чіткості відповідного положення;

внести лінгвістичні, редакційні та техніко-юридичні уточнення до тексту законопроекту № 9387 – для його приведення до вимог законодавчої техніки, насамперед: доповнити назву законопроекту № 9387 в частині внесення змін до деяких інших законів України – для забезпечення її більшої відповідності змісту законопроекту № 9387 (з урахуванням зауважень ГНЕУ); виключити у назві розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» законопроекту № 9387 слова «та перехідні» – у зв’язку з відсутністю у цьому розділі перехідних положень;

– пропозицію, спрямовану на врегулювання іншого бюджетного питання /доповнення розділу І законопроекту № 9387 новим пунктом 4/, а саме: викласти у новій редакції підпункт «а» пункту 9 частини першої статті 87 Кодексу (яким визначаються видатки державного бюджету на здійснення окремих пенсійних виплат) в частині актуалізації положень цього підпункту відповідно до пенсійного законодавства щодо здійснення за рахунок коштів державного бюджету деяких виплат, а також врахування норм Закону України від 29.06.2023 № 3201-ІХ «Про внесення зміни до розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» щодо джерел оплати послуг з доставки пенсій та виплати допомоги на поховання» стосовно здійснення з державного бюджету оплати послуг з доставки пенсій та виплати допомоги на поховання особам, яким виплата пенсії здійснюється за рахунок державного бюджету (зазначене питання також передбачається унормувати в урядовому законопроекті щодо змін до Кодексу за реєстр. № 9077 від 03.03.2023 /щодо визначення джерел фінансування деяких пенсійних виплат і витрат на їх доставку/).

Загалом пропонується врахувати 26 пропозицій (з них 1 – редакційно) і відхилити 99 пропозицій та рекомендувати Верховній Раді України законопроект № 9387 прийняти у другому читанні і в цілому як закон в запропонованій остаточній редакції, викладеній у порівняльній таблиці до законопроекту № 9387, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками

За підсумками розгляду даного питання Комітет ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про особливості припинення державних підприємств за рішенням Фонду державного майна України» (реєстр. № 9387) прийняти у другому читанні і в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом у порівняльній таблиці до зазначеного законопроекту, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним”

20 лютого 2024 11:20
20 грудня 2023 16:15
08 листопада 2023 15:37
04 листопада 2023 15:07
31 жовтня 2023 15:20
18 жовтня 2023 11:01
06 жовтня 2023 11:52
05 жовтня 2023 13:44
03 жовтня 2023 10:58
20 вересня 2023 14:56