Комітет Верховної Ради України з питань бюджету
Протокол засідання №184 від 1 квітня 2024 року
11 год. 00 хв. м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн. 510
(у режимі відеоконференції)
Головує: Голова Комітету Підласа Р.А.
Присутні:
Члени Комітету: Крулько І.І., Гевко В.Л., Цабаль В.В., Бакунець П.А., Батенко Т.І., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Гончаренко О.О., Драбовський А.Г., Задорожній М.М., Каптєлов Р.В., Кіссе А.І., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Лаба М.М., Лунченко В.В., Пасічний О.С., Поляк В.М., Пузійчук А.В., Пуртова А.А., Саламаха О.І., Северин С.С., Тістик Р.Я., Фролов П.В., Шпак Л.О.
Всього присутніх – 26 народних депутатів України.
Відсутні:
Члени Комітету: Копанчук О.Є., Лопушанський А.Я., Борт В.П., Дунаєв С.В., Забуранна Л.В., Заремський М.В., Качний О.С., Люшняк М.В., Молоток І.Ф., Урбанський А.І.
Присутні:
Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Андросюк Н.В., Бурякова Т.С., Войтенко Є.А., Івашко Т.Ю., Кочубей О.П., Новацька О.В., Пінчукова А.В., Пунда О.Б., Сторожук Т.Б., Філіпченко Т.О., Шпак В.П., Климчук Д.І., Рощенко С.В., Сторожук О.В.
Запрошені:
від Міністерства фінансів України
Драганчук Ю.О. – заступник Міністра з питань європейської інтеграції;
Кава О.С. – заступник Міністра;
від Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України
Найєм Мустафа - Масі – Голова;
Івко А.В. – перший заступник Голови;
від Рахункової палати
Майснер А.В. – заступник Голови;
Тесленко О.І. – заступник директора Департаменту експертизи і аналізу державного бюджету, контролю цого фінансування та боргу.
Відкриваючи засідання, Голова Комітету Підласа Р.А. поінформувала народних депутатів України – членів Комітету, що на її звернення більше половини членів Комітету надали згоду на проведення 01 квітня п.р. засідання Комітету у режимі відеоконференції.
Затим, після реєстрації присутності членів Комітету в умовах віддаленого приєднання до участі у цьому засіданні і затвердження порядку денного, члени Комітету перейшли до розгляду питань порядку денного.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ:
1. Про погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії:
1.1. Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури України (згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.03.2024 № 321, додаток до якої ДСК).
1.2. Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури України (згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.03.2024 № 327).
1.1. СЛУХАЛИ:
Інформацію Голови Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України Найєма Мустафи-Масі про погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури України /відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22.03.2024 № 321/.
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /дал – Комітет/ надійшли звернення Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України /далі – Агентство відновлення/ від 27.03.2024 № 1280/1/08-02/02.2/12 (копію листа надано народним депутатам України – членам Комітету) та від 27.03.2024 № 318ДСК щодо погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії /далі – фонд ліквідації/ відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 22.03.2024 № 321 «Про виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії» /далі – постанова КМУ № 321/.
I. Нормативно-правові вимоги щодо створення та використання коштів з фонду ліквідації:
1. Статтею 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» /далі – Закон/ з метою ліквідації наслідків (у тому числі гуманітарних, соціальних, економічних), спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, передбачено створення у 2024 році у складі спеціального фонду державного бюджету фонду ліквідації, положеннями якої встановлено таке:
- рішення про виділення коштів з фонду ліквідації приймаються Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом, як виняток з положень підпункту 1 пункту 22 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ (довідково: це положення передбачає в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації незастосовування норм Кодексу, зокрема, статті 23 щодо погодження з Комітетом рішень Кабінету Міністрів України щодо змін бюджетних призначень, а також норм закону про державний бюджет в частині погодження з Комітетом);
- рішення про виділення коштів з фонду ліквідації можуть передбачати відкриття у разі потреби нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам;
- у випадках прийняття рішень про виділення коштів з фонду ліквідації за напрямами, передбаченими цією статтею Закону, не застосовуються обмеження, встановлені частиною десятою статті 23 Кодексу (довідково: така норма встановлює вимогу, що зміни розмірів, мети та обмеження в часі бюджетних призначень, крім випадків, передбачених Кодексом, здійснюються лише за наявності у законі про державний бюджет відповідного положення);
- звіт про надходження і використання коштів фонду ліквідації подається Державною казначейською службою України /далі – Казначейство України/ Верховній Раді України, Президенту України, Кабінету Міністрів України, Рахунковій палаті, Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України та Міністерству фінансів України щомісяця, не пізніше 25 числа місяця, наступного за звітним;
- кошти фонду ліквідації спрямовуються на:
будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) громадських будинків та споруд (з урахуванням вимог безпеки щодо захисних споруд цивільного захисту), захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо);
будівництво об’єктів інфраструктури, зокрема пов’язаних з наданням послуг з водопостачання, водовідведення, виробництва теплової енергії, теплопостачання, електропостачання;
нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації будівель для забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб та осіб, які втратили його внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України;
розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації для об’єктів, зруйнованих внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;
будівництво, ремонт та інші інженерно-технічні заходи із захисту об’єктів критичної інфраструктури;
закупівлю шкільних автобусів, спеціалізованого санітарного транспорту для центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, спеціального транспорту для комунальних підприємств з благоустрою територій;
компенсацію за знищений/пошкоджений об’єкт житлового призначення (у тому числі будинки дачні та садові);
відновлення пошкоджених об’єктів житлового (у тому числі будинків дачних та садових) та громадського призначення;
нове будівництво об’єктів житлового призначення для осіб, які втратили житло внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, розроблення та експертизу проектної документації на будівництво таких об’єктів;
будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації, поточний ремонт) закладів охорони здоров’я для забезпечення надання медичної та реабілітаційної допомоги особам, постраждалим внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;
- у виняткових випадках кошти фонду ліквідації можуть спрямовуватися на забезпечення потреб сектору оборони.
2. Згідно з пунктом 13 статті 14 Закону у 2024 році фонд ліквідації передбачається за бюджетною програмою Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України (загальнодержавні видатки та кредитування) "Фонд ліквідації наслідків збройної агресії" (код 3121430), при цьому у додатку 3 до Закону бюджетні призначення за цією програмою не визначено. Джерелами формування коштів фонду ліквідації є кошти спеціального фонду державного бюджету в частині надходжень:
кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» та Закону України «Про санкції» (далі – примусово вилучені кошти) /пункт 8 статті 11 Закону/;
залишок коштів, джерелом формування яких у 2022 – 2023 роках були надходження, визначені пунктом 12 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів»), пунктами 8 і 9 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» (кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» та Закону України «Про санкції», і 50% коштів, що перераховуються Національним банком України відповідно до Закону України «Про Національний банк України») (далі – залишок коштів фонду) /пункт 5 статті 12 Закону/.
3. Формування та використання коштів фонду ліквідації, який створено у складі спеціального фонду державного бюджету, належить здійснювати з урахуванням таких вимог бюджетного законодавства:
- відповідно до частини третьої статті 13 Кодексу видатки спеціального фонду бюджету здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету;
- згідно з положеннями частини восьмої статті 13, частини четвертої статті 23 та частини другої статті 48 Кодексу розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та провадять витрати за спеціальним фондом бюджету виключно в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету;
- відповідно до частини другої статті 57 Кодексу Казначейство України на кінець бюджетного періоду зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення.
На підставі вказаних норм Кодексу пунктом 49 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 р. № 228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ» (зі змінами) зокрема встановлено, що видатки бюджету та надання кредитів з бюджету спеціального фонду бюджету провадяться виключно в межах і за рахунок відповідних надходжень до цього фонду на підставі кошторисів з урахуванням внесених до них змін, а у разі внесення змін до спеціального фонду кошторису (бюджетного розпису) зміни до закону про державний бюджет не вносяться.
4. Порядок використання коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії /далі – Порядок № 118/ затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10.02.2023 р. № 118 (зі змінами) /розміщено за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/118-2023-%D0%BF#Text/.
Порядок № 118 визначає механізм, напрями та порядок використання коштів фонду ліквідації, а також встановлює вимоги щодо забезпечення відповідним головним розпорядником бюджетних коштів погодження рішення Кабінету Міністрів України про виділення коштів з фонду ліквідації з Комітетом.
II. Інформація щодо формування та використання коштів фонду ліквідації:
1. За інформацією Казначейства України про залишки коштів, що утворилися станом на 01 січня 2024 року, наданою листом від 25.01.2024 року № 14-01-01/1838, станом на 01 січня 2024 року залишки коштів фонду ліквідації, невикористані у 2023 році, відповідно до пункту 5 статті 12 Закону становили 23 743 121,1 тис. гривень.
Довідково: у 2023 році за даними звіту Казначейства України про надходження та використання кошів фонду ліквідації за січень-грудень 2023 року до фонду ліквідації надійшло 61 860,5 млн грн, виділено за рішеннями Кабінету Міністрів України – 56 600,3 млн гри, використано за відповідними бюджетними програмами – 38 117,3 млн грн (або 67,3% виділених коштів).
За даними звітності Казначейства України про виконання державного бюджету за січень-лютий 2024 року надходження для формування фонду ліквідації за джерелами спеціального фонду державного бюджету, визначеними пунктом 8 статті 11 та пунктом 5 статті 12 Закону, фактично становили 23 789,9 млн грн (плановий обсяг таких надходжень Законом не затверджено), з яких:
примусово вилучені кошти – 46,8 млн грн;
залишок коштів фонду – 23 743,1 млн гривень.
Разом з цим, у звітності Казначейства України за підсумками січня-лютого 2024 року за бюджетною програмою 3121430 «Фонд ліквідації наслідків збройної агресії» відповідно до внесених змін до розпису державного бюджету на 2024 рік уточнений річний план за спеціальним фондом державного бюджету за бюджетною програмою 3121430 визначено в обсязі 23 743,1 млн грн (тобто, без врахування надходжень, отриманих у зв’язку з виконанням законів України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» та «Про санкції»).
2. Станом на 26 березня п.р. (на підставі офіційно оприлюдненої інформації) рішеннями Уряду (від 05.03.2024 № 247, від 22.03.2024 № 321 та № 327) з фонду ліквідації вже передбачено виділити 19 027,33 млн грн, а нерозподілений обсяг коштів фонду ліквідації становить 4 762,6 млн грн до загального фактичного обсягу коштів цього фонду.
III. Щодо положень постанови КМУ № 321, якою встановлено:
1). Виділити Агентству відновлення з фонду ліквідації за рахунок залишку коштів фонду на безповоротній основі 4 510 274,119 тис. грн (видатки розвитку) на нову бюджетну програму для фінансового забезпечення будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури /пункт 1 постанови КМУ № 321/.
Агентство відновлення визначено відповідальним виконавцем нової бюджетної програми.
Довідково варто нагадати, що у 2023 році Агентству відновлення на забезпечення будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури згідно із постановою Кабінету Міністрів України № 617 (із змінами, внесеними постановою Уряду № 951) з фонду ліквідації було виділено 18 875,3 млн грн /постановою Уряду № 951 відповідний обсяг було збільшено з 10 041 млн грн на 8 834,3 млн грн). Відповідно до звітності Казначейства України про виконання державного бюджету за підсумками січня-грудня 2023 року видатки за бюджетною програмою «Будівництво, ремонт та інші інженерно-технічні заходи із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури» (код 3111350) було проведено у сумі 13 291,2 млн грн, або на рівні 70,4 відсотка від уточненого річного плану, тобто залишок невикористаних коштів становив 5 584,1 млн гривень. При цьому, станом на 1 січня 2024 року утворився обсяг дебіторської заборгованості за вказаною бюджетною програмою у сумі 13 031,3 млн гривень.
2). Затвердити перелік об’єктів будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури та обсяг бюджетних коштів для їх фінансового забезпечення згідно з додатком, якому присвоєно гриф «Для службового користування» /пункт 2 постанови КМУ № 321/.
Довідково щодо вимог з опрацювання службової інформації:
- відповідно до Положення про порядок роботи з документами у Верховній Раді України, затвердженого Розпорядженням Голови Верховної Ради України від 08.02.2021 р. № 19 «Про деякі питання забезпечення документообігу у Верховній Раді України в електронній та паперовій формах» (із змінами), робота з документами, що містять службову інформацію, у Верховній Раді України, органах Верховної Ради України, Апараті Верховної Ради України здійснюється з дотриманням вимог Типової інструкції про порядок ведення обліку, зберігання, використання і знищення документів та інших матеріальних носіїв інформації, що містять службову інформацію, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 19.10.2016 р. № 736 /далі – Типова інструкція № 736/, з урахуванням особливостей, передбачених вказаним Положенням;
- Типовою інструкцією № 736, зокрема, встановлено такі вимоги:
забороняється використовувати для передачі службової інформації відкриті канали зв’язку;
документи з грифом «Для службового користування» видаються у тимчасове користування відповідно до визначеного в установленому порядку списку осіб;
забороняється використовувати службову інформацію, що міститься в документах з грифом «Для службового користування», для відкритих виступів або опублікування у засобах масової інформації та демонструвати такі документи на стендах, у вітринах на відкритих виставках або в інших громадських місцях;
документи і справи з грифом «Для службового користування» зберігаються у шафах, сейфах, що розташовані у службових приміщеннях або сховищах архіву, і у спосіб, що унеможливлює доступ до них сторонніх осіб.
3). Установити, що кошти, виділені згідно з пунктом 1 постанови КМУ 321, використовуються відповідно до Порядку реалізації експериментального проекту щодо будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2022 р. № 1482 (зі змінами), крім абзацу другого пункту 9 зазначеного Порядку (далі – Порядок № 1482) /розміщено за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/1482-2022-%D0%BF#n16/, /пункт 3 постанови КМУ № 321/.
Порядком № 1482, зокрема, визначено таке:
експериментальний проект спрямований на забезпечення життєдіяльності населення України в умовах воєнного стану, координаторами якого визначено Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України /далі – Мінінфраструктури/ та Агентство відновлення;
учасниками такого проекту визначено Міненерго, Генеральний штаб Збройних Сил, ДСНС, оператори критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури, Адміністрація Держспецзв’язку, обласні та Київська міська військові адміністрації, Агентство відновлення, служби відновлення та розвитку інфраструктури в областях, проектні та будівельні організації (за згодою);
головним розпорядником бюджетних коштів для реалізації цього проекту визначено Агентство відновлення, а замовниками робіт (послуг) з будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури є служби відновлення та розвитку інфраструктури в областях та Агентство відновлення, а одержувачами бюджетних коштів – служби відновлення та розвитку інфраструктури в областях;
на період воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях будівництво, ремонт та інші інженерно-технічні заходи із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури здійснюються без відведення земельної ділянки, відповідності містобудівній документації, отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, отримання експертного висновку щодо проектної документації та будівництво об’єктів, отримання права на виконання будівельних робіт, а також без використання Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва та оформлення речових прав на земельні ділянки;
після припинення чи скасування воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях балансоутримувачі вказаних об’єктів вживають заходів до оформлення речових прав на земельні ділянки відповідно до законодавства;
розмір та строк здійснення попередньої оплати робіт (послуг) встановлюються у договорах про закупівлю робіт (послуг) за рішенням головного розпорядника бюджетних коштів виходячи із необхідності, що обґрунтовується, зокрема реального стану поставки товару, виконання робіт, надання послуг, сезонності робіт, циклу виробництва.
4). Доручено забезпечити /пункт 4 цієї постанови КМУ/:
Агентству відновлення – погодження з Комітетом виділення бюджетних коштів, передбачених пунктом 1 цієї постанови,
Мінфіну – визначення коду і назви нової бюджетної програми та внесення відповідних змін до розпису державного бюджету після зазначеного погодження.
ІV. Агентство відновлення у своєму зверненні, що надійшло до Комітету, щодо погодження положень пункту 1 постанови КМУ № 321, зокрема, поінформувало про таке:
- фактичні видатки за бюджетною програмою 3111350 «Будівництво, ремонт та інші інженерно-технічні заходи із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури» становили – 13 291 190,7 тис. грн /обсяг виділених коштів було визначено у сумі 18 875 280,94 тис. грн/, у тому числі:
протиракетний захист – 8 392 183,9 тис. грн;
захист від безпілотних літальних апаратів – 4 899 006,8 тис. грн;
- наказами Агентства відновлення затверджено проектну документацію за всіма об’єктами з протиракетного захисту та захисту від безпілотних літальних апаратів, відтак, постановою КМУ № 321 передбачено виділити залишок невикористаних коштів фонду у 2023 році в обсязі 4 510 274,119 тис. грн /відповідно до звітної інформації залишок зазначених вище коштів на кінець 2023 року становив 5 584,1 млн грн/ та спрямувати його на продовження виконання робіт із захисту від безпілотних літальних апаратів, згідно з переліком.
У представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Підласа Р.А., Задорожній М.М., Гончаренко О.О., Герман Д.В., Голова Агентства відновлення Найєм Мустафа-Масі, заступник Міністра фінансів України з питань європейської інтеграції Драганчук Ю.О., заступник Голови Рахункової палати Майснер А.В.
На початку розгляду питання Голова Комітету Підласа Р.А. звернула увагу членів Комітету на необхідність дотримання вимог законодавства щодо роботи з документами, що містять гриф «Для службового користування», та надала слово Голові Агентства відновлення Найєму Мустафі-Масі для представлення цього питання з урахуванням зазначеного.
Доповідаючи з цього питання, Голова Агентства відновлення Найєм Мустафа-Масі, серед іншого, надав детальні пояснення щодо особливостей етапності виконання робіт в рамках експериментального проекту, причин невикористання виділених у 2023 році коштів у повному обсязі та невиконання у 2024 році укладених договорів за умов перерахування коштів державного бюджету на їх виконання, які полягають у тривалості розробки та узгодження проектних рішень та проведення їх експертизи. Голова Агентства відновлення також запропонував членам Комітету оглянути один із об’єктів енергетичної інфраструктури для безспосереднього ознайомлення на місці з результатами виконаних робіт по захисту таких об’єктів. Така ініціатива була підтримана членами Комітету.
Заступник Міністра фінансів України з питань європейської інтеграції Драганчук Ю.О. висловив позицію Мінфіну про підтримку виділення коштів відповідно до постанови КМУ № 321.
Заступник Голови Рахункової палати Майснер А.В. зазначив про відсутність зауважень з питання, що розглядається, та поінформував про те, що Рахункова палата наразі здійснює контрольні заходи, які пов’язані з використанням коштів фонду ліквідації, про результати яких буде повідомлено Верховну Раду і Комітет у встановленому порядку.
Позицію підкомітету з питань видатків державного бюджету висловив голова підкомітету з питань сучасних інформаційних технологій та інновацій у бюджетному процесі Герман Д.В., поінформувавши, що за результатами опрацювання зазначеного питання пропонується рекомендувати Комітету підтримати таке рішення: керуючись вимогами частини другої статті 28 Закону, погодити передбачене у пункті 1 постанови КМУ № 321 виділення з фонду ліквідації Агентству відновлення 4 510 274,119 тис. грн на безповоротній основі на нову бюджетну програму для фінансового забезпечення здійснення заходів із захисту об’єктів паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури (з дотриманням вимог Кодексу щодо проведення видатків за спеціальним фондом бюджету).
Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування озвучену головою підкомітету Германом Д.В. пропозицію щодо рішення Комітету. За результатами голосування така пропозиція була підтримана усіма присутніми на час голосування на засіданні народними депутатами України – членами Комітету.
УХВАЛИЛИ:
Керуючись вимогами частини другої статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», погодити передбачене у пункті 1 постанови Кабінету Міністрів України від 22.03.2024 № 321 виділення Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури України коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії за рахунок джерела, визначеного пунктом 5 статті 12 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», на безповоротній основі у сумі 4 510 274,119 тис. грн (видатки розвитку) на нову бюджетну програму для фінансового забезпечення будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об’єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури /із дотриманням вимог щодо проведення видатків за спеціальним фондом державного бюджету, встановлених частинами третьою та восьмою статті 13, частиною четвертою статті 23, частиною другою статті 48, частиною другою статті 57 Бюджетного кодексу України/.
Голосували: «за» – 22, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 0 /на час голосування на засіданні були присутні 22 народні депутати України – члени Комітету/.
1.2. СЛУХАЛИ:
Інформацію Голови Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України Найєма Мустафи-Масі про погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури України /відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22.03.2024 № 327/.
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшло звернення Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України /далі – Агентство відновлення/ від 26.03.2024 № 1263/1-09-01/03 (копію листа надано народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії /далі – фонд ліквідації/ відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 22.03.2024 № 327 «Про виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії» /далі – постанова КМУ № 327/.
I. Нормативно-правові вимоги щодо створення та використання коштів з фонду ліквідації:
1. Статтею 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» /далі – Закон/ з метою ліквідації наслідків (у тому числі гуманітарних, соціальних, економічних), спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, передбачено створення у 2024 році у складі спеціального фонду державного бюджету фонду ліквідації, положеннями якої встановлено таке:
- рішення про виділення коштів з фонду ліквідації приймаються Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом, як виняток з положень підпункту 1 пункту 22 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ (довідково: це положення передбачає в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації не застосовування норм Кодексу, зокрема, статті 23 щодо погодження з Комітетом рішень Кабінету Міністрів України щодо змін бюджетних призначень, а також норм закону про державний бюджет в частині погодження з Комітетом);
- рішення про виділення коштів з фонду ліквідації можуть передбачати відкриття у разі потреби нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам;
- у випадках прийняття рішень про виділення коштів з фонду ліквідації за напрямами, передбаченими цією статтею Закону, не застосовуються обмеження, встановлені частиною десятою статті 23 Кодексу (довідково: така норма встановлює вимогу, що зміни розмірів, мети та обмеження в часі бюджетних призначень, крім випадків, передбачених Кодексом, здійснюються лише за наявності у законі про державний бюджет відповідного положення);
- звіт про надходження і використання коштів фонду ліквідації подається Державною казначейською службою України /далі – Казначейство України/ Верховній Раді України, Президенту України, Кабінету Міністрів України, Рахунковій палаті, Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України та Міністерству фінансів України щомісяця, не пізніше 25 числа місяця, наступного за звітним;
- кошти фонду ліквідації спрямовуються на:
будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) громадських будинків та споруд (з урахуванням вимог безпеки щодо захисних споруд цивільного захисту), захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо);
будівництво об’єктів інфраструктури, зокрема пов’язаних з наданням послуг з водопостачання, водовідведення, виробництва теплової енергії, теплопостачання, електропостачання;
нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації будівель для забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб та осіб, які втратили його внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України;
розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації для об’єктів, зруйнованих внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;
будівництво, ремонт та інші інженерно-технічні заходи із захисту об’єктів критичної інфраструктури;
закупівлю шкільних автобусів, спеціалізованого санітарного транспорту для центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, спеціального транспорту для комунальних підприємств з благоустрою територій;
компенсацію за знищений/пошкоджений об’єкт житлового призначення (у тому числі будинки дачні та садові);
відновлення пошкоджених об’єктів житлового (у тому числі будинків дачних та садових) та громадського призначення;
нове будівництво об’єктів житлового призначення для осіб, які втратили житло внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, розроблення та експертизу проектної документації на будівництво таких об’єктів;
будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації, поточний ремонт) закладів охорони здоров’я для забезпечення надання медичної та реабілітаційної допомоги особам, постраждалим внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;
- у виняткових випадках кошти фонду ліквідації можуть спрямовуватися на забезпечення потреб сектору оборони.
2. Згідно з пунктом 13 статті 14 Закону у 2024 році фонд ліквідації передбачається за бюджетною програмою Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України (загальнодержавні видатки та кредитування) «Фонд ліквідації наслідків збройної агресії» (код 3121430), при цьому, у додатку 3 до Закону бюджетні призначення за цією програмою не визначено. Джерелами формування коштів фонду ліквідації є кошти спеціального фонду державного бюджету в частині надходжень:
кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» та Закону України «Про санкції» (далі – примусово вилучені кошти) /пункт 8 статті 11 Закону/;
залишок коштів, джерелом формування яких у 2022 – 2023 роках були надходження, визначені пунктом 12 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів»), пунктами 8 і 9 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» (кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» та Закону України «Про санкції»; 50% коштів, що перераховуються Національним банком України відповідно до Закону України «Про Національний банк України») (далі – залишок коштів фонду) /пункт 5 статті 12 Закону/.
3. Формування та використання коштів фонду ліквідації, який створено у складі спеціального фонду державного бюджету, належить здійснювати з урахуванням таких вимог бюджетного законодавства:
- відповідно до частини третьої статті 13 Кодексу видатки спеціального фонду бюджету здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету;
- згідно з положеннями частини восьмої статті 13, частини четвертої статті 23 та частини другої статті 48 Кодексу розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та провадять витрати за спеціальним фондом бюджету виключно в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету;
- відповідно до частини другої статті 57 Кодексу Казначейство України на кінець бюджетного періоду зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення.
На підставі вказаних норм Кодексу пунктом 49 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 р. № 228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ» (зі змінами), зокрема, встановлено, що видатки бюджету та надання кредитів з бюджету спеціального фонду бюджету провадяться виключно в межах і за рахунок відповідних надходжень до цього фонду на підставі кошторисів з урахуванням внесених до них змін, а у разі внесення змін до спеціального фонду кошторису (бюджетного розпису) зміни до закону про державний бюджет не вносяться.
4. Порядок використання коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії /далі – Порядок № 118/ затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10.02.2023 р. № 118 (зі змінами) /розміщено за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/118-2023-%D0%BF#Text/.
Порядок № 118 визначає механізм, напрями та порядок використання коштів фонду ліквідації, а також встановлює вимоги щодо забезпечення відповідним головним розпорядником бюджетних коштів погодження рішення Кабінету Міністрів України про виділення коштів фонду ліквідації з Комітетом.
II. Інформація щодо формування та використання коштів фонду ліквідації:
1. За інформацією Казначейства України про залишки коштів, що утворилися станом на 01 січня 2024 року, наданою листом від 25.01.2024 року № 14-01-01/1838, станом на 01 січня 2024 року залишки коштів фонду ліквідації, невикористані у 2023 році, відповідно до пункту 5 статті 12 Закону становили 23 743 121,1 тис. гривень.
Довідково: у 2023 році за даними звіту Казначейства України про надходження та використання кошів фонду ліквідації за січень-грудень 2023 року до фонду ліквідації надійшло 61 860,5 млн грн, виділено за рішеннями Кабінету Міністрів України – 56 600,3 млн гри, використано за відповідними бюджетними програмами – 38 117,3 млн грн (або 67,3% виділених коштів).
За даними звітності Казначейства України про виконання державного бюджету за січень-лютий 2024 року надходження для формування фонду ліквідації за джерелами спеціального фонду державного бюджету, визначеними пунктом 8 статті 11 та пунктом 5 статті 12 Закону, фактично становили 23 789,9 млн грн (плановий обсяг таких надходжень Законом не затверджено), з яких:
примусово вилучені кошти – 46,8 млн грн;
залишок коштів фонду – 23 743,1 млн гривень.
Разом з цим, у звітності Казначейства України за підсумками січня-лютого 2024 року за бюджетною програмою 3121430 «Фонд ліквідації наслідків збройної агресії» відповідно до внесених змін до розпису державного бюджету на 2024 рік уточнений річний план за спеціальним фондом державного бюджету за бюджетною програмою 3121430 визначено у обсязі 23 743,1 млн грн (тобто, без врахування надходжень, отриманих у зв’язку з виконанням законів України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» та «Про санкції»).
2. Станом на 26 березня п.р. (на підставі офіційно оприлюдненої інформації) рішеннями Уряду (від 05.03.2024 № 247, від 22.03.2024 № 321 та № 327) з фонду ліквідації вже передбачено виділити 19 027,33 млн грн, а нерозподілений обсяг коштів фонду ліквідації становить 4 762,6 млн грн до загального фактичного обсягу коштів цього фонду.
III. Щодо положень постанови КМУ № 327, якою встановлено:
1). Виділити Агентству відновлення з фонду ліквідації за рахунок залишку коштів фонду на безповоротній основі 5 149 677,013 тис. грн (видатки розвитку) на нову бюджетну програму для фінансового забезпечення будівництва магістральних водогонів у зв’язку з необхідністю ліквідації негативних наслідків, пов’язаних із знищенням Каховської гідроелектростанції /пункт 1 постанови КМУ № 327/.
Агентство відновлення визначено відповідальним виконавцем нової бюджетної програми.
2). Кошти, виділені згідно з пунктом 1 постанови КМУ № 327, використовуються відповідно до Порядку реалізації експериментального проекту з будівництва магістральних водогонів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2023 № 566 «Про виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії для реалізації експериментального проекту з будівництва магістральних водогонів у зв’язку з необхідністю ліквідації негативних наслідків, пов’язаних із знищенням Каховської гідроелектростанції» (зі змінами) /далі – Порядок № 566/ (розміщено за інтернет-посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/566-2023-%D0%BF#Text) /пункт 2 постанови КМУ № 327/.
Порядком № 566 зокрема, встановлено таке:
експериментальний проект спрямований на мінімізацію наслідків надзвичайної ситуації, пов’язаної із знищенням Каховської гідроелектростанції та забезпеченням життєдіяльності населення України в умовах критичного зниження рівня води у Каховському водосховищі;
координаторами експериментального проекту є Мінінфраструктури та Агентство відновлення;
учасниками експериментального проекту є Міндовкілля, Держводагентство, Генеральний штаб Збройних Сил, ДСНС, Дніпропетровська, Запорізька, Кіровоградська, Миколаївська та Херсонська обласні військові адміністрації, Агентство відновлення, служби відновлення та розвитку інфраструктури в областях, проектні та будівельні організації;
проектні рішення щодо будівництва магістральних водогонів узгоджуються з Міндовкіллям та Держводагенством;
одержувачем бюджетних коштів та замовником робіт (послуг) з будівництва магістральних водогонів є Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Дніпропетровській області;
на період воєнного стану будівництво та ремонт, пов’язані з реалізацією експериментального проекту, здійснюються без відведення земельної ділянки, відповідності містобудівній документації, отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, отримання експертного висновку щодо проектної документації на будівництво об’єктів, отримання права на виконання будівельних робіт, а також без використання Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва та оформлення речових прав на земельні ділянки;
після припинення чи скасування воєнного стану балансоутримувачі об’єктів вживають заходів до оформлення речових прав на земельні ділянки відповідно до законодавства;
розмір та строк здійснення попередньої оплати робіт (послуг) встановлюються у договорах про закупівлю робіт (послуг) за рішенням головного розпорядника бюджетних коштів виходячи із необхідності, що обґрунтовується, зокрема, реальним станом поставки товару, виконання робіт, надання послуг, сезонності робіт, циклу виробництва;
після завершення робіт з будівництва, передбачених експериментальним проектом, Агентству відновлення забезпечити передачу об’єктів будівництва Держводагентству, а Держводагенству – експлуатацію збудованих об’єктів.
3). Внести зміни у додаток до Порядку № 566, яким затверджено перелік об’єктів з будівництва магістральних водогонів у зв’язку з необхідністю ліквідації негативних наслідків, пов’язаних із знищенням Каховської гідроелектростанції, та обсяги бюджетних коштів для їх фінансового забезпечення, виклавши його у новій редакції, за якою:
додатково визначено об’єкти з будівництва магістральних водогонів на 2024 рік (за попередньою редакцією додатку до Порядку № 566 такі об’єкти було визначено лише на 2023 рік);
уточнено загальний обсяг коштів та за об’єктами з будівництва магістральних водогонів на 2023 рік відповідно до фактично використаних коштів та визначено його у обсязі 8 287 942,171 тис. грн;
визначено загальний обсяг фінансового забезпечення будівництва об’єктів магістральних водогонів на 2024 році у обсязі 5 149 677,013 тис. грн (у сумі, що відповідає обсягу виділених коштів за рахунок коштів фонду ліквідації відповідно до пункту 1 постанови КМУ № 327) та розподіл цих коштів між відповідними об’єктами.
Таким чином, згідно із новою редакцією додатку до Порядку № 566 на будівництво магістральних водогонів протягом 2023 – 2024 років загалом передбачається спрямувати 13 437 619,184 тис. гривень.
Довідково варто нагадати, що у 2023 році Агентству відновлення для реалізації експериментального проекту з будівництва магістральних водогонів інфраструктури згідно із постановою Кабінету Міністрів України № 566 (із змінами) з фонду ліквідації було виділено 8 500,0 млн грн (із змінами, внесеними постановою Уряду № 902 відповідний обсяг було збільшено з 1 500 млн грн на 7 000 млн грн/. Відповідно до звітності Казначейства України про виконання державного бюджету за підсумками січня-грудня 2023 року видатки за бюджетною програмою «Реалізація експериментального проекту з будівництва магістральних водогонів» (код 3111340) було проведено у сумі 8 280,2 млн грн, або на рівні 97,4 відсотка від уточненого річного плану, тобто залишок невикористаних коштів становив 219,8 млн гривень.
4). Доручено забезпечити /пункт 4 цієї постанови КМУ/:
Агентству відновлення – погодження з Комітетом виділення бюджетних коштів, передбачених пунктом 1 цієї постанови,
Мінфіну – визначення коду і назви нової бюджетної програми та внесення відповідних змін до розпису державного бюджету після зазначеного погодження.
ІV. Агентство відновлення у своєму зверненні, що надійшло до Комітету, щодо погодження положень пункту 1 постанови КМУ № 327, зокрема, поінформувало про таке:
- у 2023 році постановою Кабінету Міністрів України № 566 (зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2023 № 902) Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури з фонду ліквідації наслідків збройної агресії за новою бюджетною програмою для реалізації експериментального проекту на безповоротній основі було виділено 8 500 000 тис. грн (видатки розвитку);
- фактичні видатки у 2023 році за бюджетною програмою 3111340 «Реалізація експериментального проекту з будівництва магістральних водогонів у зв’язку з необхідністю ліквідації негативних наслідків, пов’язаних із знищенням Каховської гідроелектростанції» становили 8 280 224,171 тис. грн;
- у 2023 році на реалізацію експериментального проекту була також спрямована благодійна допомога від Словацького агентства з міжнародного співробітництва та розвитку в обсязі 7 718 тис. грн;
- загалом у 2023 році об’єкти будівництва магістральних водогонів в рамках експериментального проекту профінансовано на загальну суму 8 287 942,171 тис. грн, у тому числі по об’єктах:
«Нове будівництво магістрального водогону р. Інгулець – Південне водосховище для забезпечення водою м. Кривий Ріг у зв’язку з необхідністю ліквідації негативних наслідків, пов’язаних із знищенням Каховської гідроелектростанції, Дніпропетровська область» – 3 494 518,217 тис. грн;
«Нове будівництво магістрального водогону Марганець – Нікополь – Покров у зв’язку з необхідністю ліквідації негативних наслідків, пов’язаних із знищенням Каховської гідроелектростанції, Дніпропетровська область» – 1 332 073,275 тис. грн;
«Нове будівництво магістрального водогону Хортиця (ДВС2) – Томаківка – Марганець у зв’язку з необхідністю ліквідації негативних наслідків, пов’язаних із знищенням Каховської гідроелектростанції, Запорізька та Дніпропетровська області» – 3 461 350,679 тис. грн;
- після завершення робіт з виготовлення проектної документації на будівництво магістральних водогонів отримано позитивні експертні звіти, за результатами яких наказами Агентства відновлення (від 20.11.2023 № Н-499, від 29.11.2023 № Н-526 та від 05.12.2023 № Н-532) затверджено проектну документацію на будівництво об’єктів в рамках експериментального проекту, відповідно до яких загальна кошторисна вартість об’єктів будівництва, становить 13 437 619,184 тис. грн;
- для забезпечення реалізації об’єктів експериментального проекту, згідно із затвердженою проектною документацією, у 2024 році додатково необхідні кошти у сумі 5 149 677,013 тис. гривень.
У представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Підласа Р.А., Герман Д.В., Гончаренко О.О., Голова Агентства відновлення Найєм Мустафа-Масі, заступник Міністра фінансів України Кава О.С., заступник Голови Рахункової палати Майснер А.В.
Зокрема, Голова Агентства відновлення Найєм Мустафа-Масі, доповідаючи з даного питання, серед іншого, проінформував щодо особливостей та складності виконання робіт з будівництва магістральних водогонів, насамперед, на прифронтових територіях, надавши пояснення щодо причин невикористання у повному обсязі коштів, виділених з фонду ліквідації у 2023 році та щодо запланованих термінів введення в експлуатацію об’єктів будівництва.
Заступник Міністра фінансів України Кава О.С. підтвердив наявність відповідних коштів, наголосивши на важливості будівництва магістральних водогонів та висловивши сподівання щодо виконання будівельних робіт у заплановані терміни.
Заступник Голови Рахункової палати Майснер А.В. не висловив зауважень з питання, що розглядається, та поінформував про те, що Рахункова палата наразі здійснює відповідні контрольні заходи, про результати яких буде повідомлено Верховну Раду і Комітет у встановленому порядку.
Позицію підкомітету з питань видатків державного бюджету висловив голова підкомітету з питань сучасних інформаційних технологій та інновацій у бюджетному процесі Герман Д.В., поінформувавши, що за результатами опрацювання зазначеного питання пропонується рекомендувати Комітету підтримати таке рішення: керуючись вимогами частини другої статті 28 Закону, погодити передбачене у пункті 1 постанови КМУ № 327 виділення з фонду ліквідації наслідків збройної агресії Агентству відновлення 5 149 677,013 тис. грн на безповоротній основі на нову бюджетну програму для реалізації експериментального проекту з будівництва магістральних водогонів (з дотриманням вимог Кодексу щодо проведення видатків за спеціальним фондом бюджету).
Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Підласа Р.А. поставила на голосування озвучену головою підкомітету Германом Д.В. пропозицію щодо рішення Комітету. За результатами голосування така пропозиція була підтримана усіма присутніми на час голосування на засіданні народними депутатами України – членами Комітету.
УХВАЛИЛИ:
Керуючись вимогами частини другої статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», погодити передбачене у пункті 1 постанови Кабінету Міністрів України від 22.03.2024 № 327 виділення Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури України коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії за рахунок джерела, визначеного пунктом 5 статті 12 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», на безповоротній основі у сумі 5 149 677,013 тис. грн (видатки розвитку) на нову бюджетну програму для фінансового забезпечення будівництва магістральних водогонів у зв’язку з необхідністю ліквідації негативних наслідків, пов’язаних із знищенням Каховської гідроелектростанції /із дотриманням вимог щодо проведення видатків за спеціальним фондом державного бюджету, встановлених частинами третьою та восьмою статті 13, частиною четвертою статті 23, частиною другою статті 48, частиною другою статті 57 Бюджетного кодексу України/.
Голосували: «за» – 21, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не
голосували» – 0 /на час голосування на засіданні був присутній 21 народний
депутат України – член Комітету/.
Голова Комітету Роксолана ПІДЛАСА
Секретар Комітету Володимир ЦАБАЛЬ