Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 24 жовтня 2024 року розглянув питання про підготовку до другого читання проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Рахункову палату" та деяких інших законодавчих актів України" (реєстр. № 10044-д), відмітивши таке.

І. Проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Рахункову палату" та деяких інших законодавчих актів України" (реєстр. № 10044-д від 16.09.2024), підготовлений Комітетом та поданий народними депутатами України Підласою Р.А. і Фроловим П.В. /далі – законопроект № 10044-д/, 19 вересня 2024 р. Верховною Радою України /далі – Верховна Рада/ прийнято за основу з дорученням Комітету доопрацювати законопроект № 10044-д з урахуванням пропозицій і поправок суб’єктів права законодавчої ініціативи, пропозицій, висловлених у висновку Комітету від 16.09.2024 відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України /далі – Регламент/, та внести його на розгляд Верховної Ради у другому читанні (згідно з Постановою Верховної Ради від 19.09.2024 № 3982-IX).

Законопроектом № 10044-д шляхом внесення змін до Закону України "Про Рахункову палату" /далі – Закон/, Регламенту та деяких інших законів України ("Про комітети Верховної Ради України", "Про Кабінет Міністрів України", "Про політичні партії в Україні", "Про управління об'єктами державної власності", "Про Національний банк України", "Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття", "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування", "Про запобігання корупції", "Про державну службу") пропонується насамперед:

– встановити, що Рахункова палата /далі – РП/ є вищим органом фінансового контролю (аудиту) та застосовує у своїй діяльності основні принципи діяльності Міжнародної організації вищих органів аудиту (INTOSAI) і Систему професійних документів INTOSAI (IFPP) /зміни до ч. 3 ст. 1, ч. 7 ст. 3 Закону/, а також виключити норми, якими встановлено особливості здійснення окремих заходів державного зовнішнього фінансового контролю (аудиту) /далі – заходи контролю (аудиту)/, зважаючи, що РП має керуватися міжнародними стандартами INTOSAI /виключення ст. 9–16 Закону/;

– посилити фінансову незалежність РП, встановивши, що РП подає Міністерству фінансів України /далі – Мінфін/ бюджетний запит разом з пропозиціями щодо необхідного фінансового забезпечення РП (з обґрунтуваннями та розрахунками), якщо розбіжності щодо зазначеного питання не врегульовано, Кабінет Міністрів України /далі – КМУ/ разом з проектом закону про державний бюджет подає інформацію щодо врахування зазначених пропозицій РП (з вмотивованими обґрунтуваннями), а РП подає до Комітету відповідні пропозиції для прийняття відповідного рішення під час розгляду такого проекту закону /зміни до ч. 2 ст. 5 Закону/, а також визначити безпосередньо у Законі умови оплати праці членів РП та більшості посадових осіб апарату РП (про що зазначено нижче);

– розширити повноваження РП, передбачивши передусім здійснення РП заходів контролю (аудиту) щодо надходження і використання усіх коштів місцевих бюджетів, діяльності суб'єктів господарювання державного і комунального секторів економіки, надходження і використання коштів фондів загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування, доходів та витрат Національного банку України, використання зовнішніх надходжень (у вигляді кредитів (позик), грантів, допомоги), отриманих до державного і місцевих бюджетів /зміни до ч. 1 ст. 7 Закону/;

– упорядкувати обов'язки членів РП під час виконання покладених на них повноважень, зокрема передбачивши зобов'язання брати участь у засіданнях РП та її допоміжних органів, до складу яких вони входять; не використовувати службове становище у приватних інтересах та вживати заходів щодо запобігання і врегулювання конфлікту інтересів, передбачених Законом України "Про запобігання корупції" /доповнення ст. 8 Закону ч. 2 та виключення ч. 6 ст. 19 Закону/;

– скоротити склад РП з 13 до 11 членів РП /зміни до ч. 1 ст. 17 Закону/;

– уточнити норми щодо призначення на посади та звільнення з посад Голови та інших членів РП, передусім:

змінити порядок призначення на посаду члена РП на підставі конкурсу, виокремивши основні заходи конкурсу, зокрема передбачається: протягом 30 днів з дня початку конкурсу – створення Верховною Радою дорадчої групи експертів /далі – ДГЕ/ у складі 6 осіб, які визначаються на підставі пропозицій депутатських фракцій (груп) (при цьому одна депутатська фракція (група) пропонує не більше 6 кандидатур); у тижневий строк з дня утворення ДГЕ – оприлюднення оголошення щодо конкурсу на офіційному веб-сайті Верховної Ради; протягом 30 днів з дня оприлюднення відповідного оголошення – подання кандидатами документів на конкурс; у строк не більше 4 місяців з дня отримання документів кандидатів – здійснення ДГЕ попереднього відбору кандидатів (включаючи відбір за результатами тестування кандидатів, відбір за результатами співбесід з кандидатами) та подання списку кандидатів, рекомендованих для призначення на посаду члена РП (при цьому кандидати, які не рекомендовані ДГЕ, припиняють участь у конкурсі); призначення Верховною Радою на посаду члена РП у два етапи: рейтингове голосування окремо стосовно кожного кандидата; голосування за призначення на посади списком стосовно кандидатів, які за підсумками рейтингового голосування отримали найбільшу кількість голосів відповідно до кількості вакантних посад, при цьому якщо за список кандидатів на посади членів РП не отримано необхідної для призначення кількості голосів, проводиться повторне голосування за такий список /зміни до ст. 20 Закону і ст. 208-2 Регламенту, доповнення Закону ст. 20-1/;

установити на перехідний період (впродовж 8 років з дня набрання чинності відповідним законом) особливості щодо ДГЕ, згідно з якими: до складу ДГЕ входять 3 особи, визначені КМУ на підставі пропозицій міжнародних та іноземних організацій, які надають Україні міжнародну технічну допомогу у сфері фінансового контролю (аудиту) та/або запобігання корупції та/або реформування РП, та 3 особи, визначені на підставі пропозицій депутатських фракцій (груп) за підсумками рейтингового голосування (відтак уточнено процедуру утворення ДГЕ в частині визначення КМУ відповідних кандидатур і подання інформації щодо них до Верховної Ради); рішення ДГЕ вважається прийнятим, якщо за нього проголосували не менше 4 членів ДГЕ, у т.ч. не менше 2 членів, визначених на підставі пропозицій міжнародних та іноземних організацій, у разі однакової кількості членів ДГЕ, які підтримали рішення, та членів ДГЕ, які його не підтримали (утрималися, не голосували), проводиться повторне голосування, якщо при проведенні повторних голосувань рішення не прийнято (протягом 24 годин з моменту першого голосування), вважається прийнятим рішення, за яке проголосувало не менше 3 членів ДГЕ, у т.ч. не менше 2 членів, визначених на підставі пропозицій міжнародних та іноземних організацій /доповнення р. VIII Закону п. 4-4/;

припинити усі конкурси на посади членів РП, розпочаті у Верховній Раді і не завершені, без окремого рішення Верховної Ради та розпочати конкурс на вакантні посади членів РП (з дня набрання чинності відповідним законом) /доповнення р. VIII Закону п. 4-3/;

доповнити перелік документів, що подаються кандидатами на конкурс, зокрема копіями документів, що підтверджують володіння державною мовою відповідно до рівня, визначеного Національною комісією зі стандартів державної мови, та рівень володіння однією з офіційних мов Ради Європи /доповнення ч. 2 ст. 20 Закону п. 7-1 і 7-2/;

уточнити перелік підстав для звільнення Верховною Радою Голови або іншого члена РП до закінчення строку його повноважень (наприклад, досягнення 65 років виключити з таких підстав, водночас передбачити відповідне звільнення у разі вчинення істотного дисциплінарного проступку, грубого чи систематичного нехтування обов’язками) /зміни до ч. 7 ст. 20 Закону/;

встановити, що у разі припинення повноважень або звільнення Голови РП така особа втрачає статус члена РП /доповнення ст. 20 Закону ч. 9/, а також унормувати, що Верховна Рада здійснює призначення на посаду та звільнення з посади Голови РП лише за наявності рішення Комітету /зміни до ст. 208-2 Регламенту/;

– уточнити норми щодо кадрового забезпечення апарату РП, передбачивши, що:

гранична чисельність апарату РП затверджується РП за погодженням з Комітетом /зміни до ч. 4 ст. 17 Закону/;

запроваджуються посади державних аудиторів, встановлюються базові вимоги та особливості правового регулювання таких посад, серед яких: державним аудитором може бути громадянин України, не молодший 25 років, який має вищу освіту не нижче ступеня магістра, відповідає кваліфікаційним вимогам та критеріям професійної придатності, що затверджуються РП; державним аудиторам присвоюються спеціальні звання з І рангу по VI ранг /зміни до ст. 18 Закону/;

вводиться посада заступника Секретаря РП, який призначається і звільняється Головою РП за згодою РП, виконує за дорученням Секретаря РП окремі його повноваження, а також тимчасово виконує повноваження Секретаря РП у разі його відсутності або неможливості здійснення ним своїх повноважень /зміни до ст. 18 і 22 Закону/;

Секретар РП, його заступник, державні аудитори і радники членів РП є посадовими особами, на яких не поширюється дія Закону України "Про державну службу", але поширюється дія Закону України "Про запобігання корупції", інші посадові особи апарату РП є державними службовцями /зміни до ч. 1 і 2 ст. 18 Закону, ст. 3 і 91 Закону України "Про державну службу" та ст. 3, 51-3 і 56 Закону України "Про запобігання корупції"/;

– переглянути умови оплати праці посадових осіб РП, змінивши для Голови РП, інших членів РП та встановивши для Секретаря РП, його заступника, державних аудиторів, радників членів РП розміри посадових окладів (відповідно до розміру прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, наприклад: Голови РП – 55, заступника Голови РП –50, іншого члена РП – 48, Секретаря РП – 40, директора департаменту аудиту – 30, начальника відділу аудиту – 25, державного аудитора – 18), доплат за спеціальне звання для державних аудиторів (від 20% до 50% посадового окладу державного аудитора), доплат за роботу, яка передбачає доступ до державної таємниці (10% і 20% посадового окладу), та премій (не більше 30% посадового окладу), при цьому передбачити для Секретаря РП, його заступника, державних аудиторів і радників члена РП щорічну відпустку тривалістю 30 календарних днів, а також встановити, що у разі звільнення державного службовця апарату РП у зв’язку із скороченням його посади державної служби та наступним його призначенням на посаду державного аудитора в апараті РП таким працівникам не виплачується вихідна допомога /зміни до ст. 24 Закону і доповнення розд. VIII Закону п. 4-5/;

– запровадити при плануванні роботи РП застосування ризик-орієнтованого підходу щодо вибору об'єктів контролю та заходів контролю (аудиту) /зміни до ч. 1 ст. 27 Закону/;

– встановити, що рішення РП не підлягають державній реєстрації і набирають чинності у порядку, встановленому РП /доповнення ст. 26 Закону ч. 4/;

– змінити окремі правила та процедури здійснення заходів контролю (аудиту), уточнивши права і обов'язки посадових осіб, що входять до складу контрольної групи, та посадових осіб об'єкта контролю, зокрема передбачити:

скасування норм щодо складання і підписання акту за результатами здійснення РП аудитів /виключення ст. 34 і відповідні зміни до деяких інших норм Закону/;

уточнення вимог щодо звіту та рішення РП за результатами здійснення заходу контролю (аудиту), зокрема пропонується передбачити надсилання об'єкту контролю проекту звіту не пізніш як за 20 днів до його розгляду на засіданні РП, збільшити строк (з 5 днів до 10 днів) для розгляду та надання об'єктом контролю зауважень до проекту звіту, які обов'язково додаються до звіту (у разі наявності) разом з довідкою про результати розгляду зауважень і оприлюднюються на офіційному веб-сайті РП, а також встановити, що рішення РП разом з відповідним звітом у 15-денний строк після прийняття надсилається об'єкту контролю, Верховній Раді та за необхідності іншим органам влади /зміни до ч. 3 ст. 35 і ч. 1 ст. 36 Закону/;

додаткове інформування РП об'єктом контролю про вжиті заходи щодо виконання наданих РП рекомендацій (пропозицій) – щоквартально (якщо інше не визначено РП) /зміни до ч. 2 ст. 36 Закону/;

– унормувати, що РП здійснює постійний моніторинг та аналіз стану виконання своїх рішень, включаючи стан виконання наданих рекомендацій (пропозицій), розміщує на своєму офіційному веб-сайті інформацію об'єктів контролю про заплановані заходи щодо виконання рішень РП, а також щоквартально – інформацію РП щодо моніторингу і аналізу стану виконання рішень РП /зміни до ч. 3 ст. 36 Закону і доповнення цієї статті ч. 4/;

– запровадити обов'язковість розгляду на засіданнях профільних комітетів Верховної Ради рішень РП за результатами здійснення заходів контролю (аудиту), які рекомендовані РП для такого розгляду, а також інформації РП про неналежне виконання або невиконання наданих нею рекомендацій (пропозицій) /доповнення ст. 37 Закону ч. 2, зміни до ст. 31 Закону України "Про комітети Верховної Ради України"/;

– визначити обов'язковість здійснення 1 раз на 5 років зовнішнього оцінювання діяльності РП щодо відповідності міжнародним стандартам аудиту одним з провідних членів Міжнародної організації вищих органів аудиту (INTOSAI) за зверненням РП /зміни до ч. 2 ст. 43 Закону/;

– встановити набрання чинності відповідним законом з дня, наступного за днем його опублікування (крім змін до статей 18 і 24 Закону, які пропонується ввести в дію з 01.01.2025).

Загалом законопроект № 10044-д спрямований на удосконалення діяльності РП відповідно до міжнародних стандартів INTOSAI та усунення основних проблем щодо державного зовнішнього контролю (аудиту) з урахуванням рекомендацій міжнародних партнерів України.

ІІ. Відповідно до статті 116 Регламенту у встановлені строки /не пізніше 3 жовтня 2024 р./ до Комітету надійшли пропозиції до законопроекту № 10044-д, згруповані та узагальнені у відповідній порівняльній таблиці у кількості 1204 пропозицій. При цьому слід зауважити, що:

більшість пропозицій подано народними депутатами України Герасимовим А.В. у співавторстві з іншими народними депутатами України /415 пропозицій, або 34,5% від загальної кількості пропозицій/, Кучеренком О.Ю. (у т.ч. у співавторстві з іншими народними депутатами України) /191 пропозиція, або 15,9% від загальної кількості пропозицій/, Тищенком М.М. /103 пропозиції, або 8,6% від загальної кількості пропозицій/, але в основному такі пропозиції не узгоджуються між собою або суперечать одна одній;

народним депутатом України Фроловим П.В., серед іншого, подано пропозиції щодо викладення законопроекту № 10044-д в новій редакції (яка по суті відповідає редакції законопроекту за реєстр. № 10044, хоча цей законопроект Верховною Радою 19.09.2024 заслухано і знято з розгляду), та щодо внесення змін до Бюджетного кодексу України, Кодексу України про адміністративні порушення і Кримінального кодексу України (проте у цих кодексах встановлено, що зміни до них можуть вноситися виключно шляхом внесення змін до цих кодексів).

До Комітету надійшли висновки (листи) щодо законопроекту
№ 10044-д від:

Головного науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (лист від 17.09.2024 № 16/03-2024/202027 (1663467)), яке зазначає, що законопроект № 10044-д включений до Плану законопроектної роботи Верховної Ради на 2024 рік (п. 32), затвердженого постановою Верховної Ради від 06.02.2024 № 3561-IX, та висловлює деякі міркування щодо законопроекту № 10044-д;

Комітету Верховної Ради України з питань інтеграції України до Європейського Союзу (лист від 07.10.2024 № 04-20/03-2024/219247 (1680339)), який зазначає, що законопроект № 10044-д не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції, проте потребує доопрацювання у зв'язку з наведеними зауваженнями;

Асоціації міст України (лист від 01.10.2024 № 5-772/24 (вх. № 223599 (1685780) від 11.10.2024)), яка пропонує виключити положення законопроекту № 10044-д, які передбачають розширення повноважень РП в частині здійснення контролю за коштами місцевих бюджетів, комунальних підприємств, організацій, у статутному капіталі яких є комунальна власність.

У пункті 67 Меморандуму з Міжнародним валютним фондом про економічну та фінансову політику від 04.10.2024 (проект якого схвалено розпорядженням КМУ від 24.09.2024 № 905-р) відмічено, що для посилення інституційної незалежності та ефективності ключових аудиторських інституцій з метою забезпечення використання державних коштів (зокрема на відбудову та відновлення) за цільовим призначенням, запобігання та виявлення будь-яких зловживань до кінця грудня 2024 р. має набути чинності закон, який посилить незалежність (організаційну, функціональну та фінансову), повноваження та ефективність РП для виконання її конституційної функції нагляду за державними видатками відповідно до стандартів Міжнародної організації вищих органів фінансового контролю, а також для проведення аудиту всіх державних коштів (включаючи кошти або бюджети органів місцевого самоврядування, державних підприємств та позабюджетних фондів). При цьому зазначено, що такий закон: зміцнить незалежність РП, у т.ч. посилить процес відбору нових членів РП шляхом перетворення його на відкриту, прозору, надійну і конкурентну процедуру (з вирішальним і ключовим голосом незалежних експертів з міжнародним досвідом), а також удосконалення процедури звільнення з посади; встановить, що до складу РП входить щонайменше 11 членів; надасть РП можливість обирати сферу аудиту без будь-яких вказівок або втручання та мати повний і своєчасний доступ до всієї необхідної інформації та баз даних для виконання своїх аудиторських функцій; надасть повноваження РП здійснювати зовнішній аудит усіх державних коштів; встановить офіційні процедури в законодавстві для розгляду і моніторингу звітів зовнішнього аудиту та подальших заходів щодо виконання рекомендацій аудиту із забезпеченням відповідних для цього фінансових та технічних ресурсів; створить механізм періодичного експертного перегляду незалежними експертами з міжнародним досвідом у сфері аудиту протягом десяти років з моменту набрання чинності законом; забезпечить самостійне визначення РП своїх основних завдань і потреб у фінансуванні та подання РП своїх бюджетних пропозицій до Мінфіну під час підготовки Бюджетної декларації та проекту державного бюджету, передбачається, що у разі виникнення розбіжностей, які не зможе врегулювати КМУ, РП і Мінфін подаватимуть інформацію (у т.ч. належні обґрунтування і розрахунки) до проекту державного бюджету до Верховної Ради, де приймається остаточне рішення.

У Комітеті за участю представників РП та Мінфіну опрацьовано пропозиції до законопроекту № 10044-д з урахуванням зауважень і пропозицій, наведених у висновку Комітету щодо підготовки законопроектів за реєстр. № 10044, № 10044-1 і № 10044-2 до І читання (лист від 16.09.2024 № 04-13/3-2024/2000952 (1662019)) і вищевказаних висновках (листах), а також рекомендацій міжнародних партнерів України. За підсумками такого опрацювання в остаточній редакції законопроекту № 10044-д пропонується врахувати пропозиції, якими передбачається, зокрема:

встановити, що повноваження РП не можуть бути припинені чи обмежені у разі закінчення строку повноважень Верховної Ради, а також у разі дострокового припинення її повноважень, введення воєнного або надзвичайного стану в Україні чи в окремих її місцевостях, – зміни до абз. 1 пп. 2 п. 2 р. І /щодо змін до ст. 3 Закону/ та доповнення п. 2 р. ІІ /щодо передбачення змін до ч. 1 ст. 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" – для узгодження правових норм/;

виключити термінологічні визначення різних видів аудитів – зміни до пп. 2 п. 3 р. І /щодо змін до ст. 4 Закону/;

переглянути повноваження РП, зокрема: включити здійснення РП заходів контролю (аудиту) щодо консолідованої фінансової звітності суб'єктів державного сектору та бюджетів; передбачити надання РП обов’язкових до розгляду висновків щодо проектів законодавчих актів, які стосуються питань статусу, незалежності, організації, повноважень і порядку діяльності РП та інших питань, пов’язаних з її функціонуванням; виділити здійснення РП заходів контролю (аудиту) щодо використання бюджетних коштів на забезпечення діяльності апеляційних і місцевих судів; уточнити повноваження РП в частині здійснення заходів контролю (аудиту) щодо виконання кошторису адміністративних витрат Національного банку України /як в чинній редакції Закону/ і щодо забезпечення підвищення рівня професійної компетентності членів РП та посадових осіб апарату РП, – зміни до пп. 1 п. 6 і пп. 2 п. 18 р. І /щодо змін до п. 1 ч. 1 ст. 7 і ч. 2 ст. 25 Закону/ та пп. 1 п. 2 і пп. 6 п. 2 р. ІІ /щодо змін до ч. 3 ст. 103 Регламенту і ч. 4 ст. 70 Закону України "Про Національний банк України" – для узгодження правових норм/;

виключити норми щодо здійснення РП позапланових заходів контролю (аудиту) відповідно до рішень Верховної Ради – зміни до пп. 2 п. 20 р. І /щодо змін до ст. 27 Закону/, пп. "г" пп. 1 п. 2 р. ІІ /щодо змін до ст. 232-2 Регламенту/ і доповнення р. І /щодо передбачення змін до ч. 1 ст. 31 Закону – для узгодження правових норм/;

уточнити умови оплати праці посадових осіб РП, зокрема: передбачити для членів РП, Секретаря РП, його заступника, державних аудиторів та радників членів РП доплату за вислугу років (від 15% за стаж роботи до 5 років та до 80% за стаж роботи більше 35 років); виключити доплати за спеціальне звання для державних аудиторів і відповідні положення щодо присвоєння таких звань; деталізувати перелік працівників РП, яким встановлюються посадові оклади, збільшивши посадові оклади для деяких працівників РП; доповнити положенням, що посадові оклади працівників РП з місцезнаходженням у м. Києві встановлюються з коефіцієнтом 1,2 (при цьому таке положення не застосовуватиметься з 01.01.2025 по 31 грудня року, в якому припинено чи скасовано воєнний стан, введений з 24.02.2022); передбачити для працівників РП виплату грошової допомоги до відпустки у розмірі середньомісячної зарплати – зміни до абз. 10–17 п.10, п. 17 і пп. 2 п. 30 р. І /щодо змін до ст. 18 і 24 Закону та доповнення р. VІІІ Закону п. 4-7/;

визначити, що РП затверджує віднесення посад в апараті РП до посад державних аудиторів, – зміни до абз. 10 п. 10 р. І /щодо змін до ст. 18 Закону/;

уточнити, що кандидати на посаду члена РП подають на конкурс копію документа, який підтверджує володіння однією з офіційних мов Ради Європи саме на рівні не нижче В2 за шкалою рекомендацій Ради Європи з мовної освіти (CEFR), – зміни до абз. 6 пп. 2 п. 12 р. І /щодо нового п. 7-2 ч. 2 ст. 20 Закону/;

виключити з підстав для дострокового звільнення Верховною Радою Голови або іншого члена РП вчинення істотного дисциплінарного проступку, грубого чи систематичного нехтування обов'язками, а також випадок у разі смерті такої особи, виокремивши такий випадок для дострокового припинення повноважень члена РП, про що Голова РП має невідкладно повідомляти Верховну Раду, – зміни до пп. 6 п. 12 р. І /щодо змін до ч. 7 ст. 20 Закону/;

доповнити окремі положення щодо діяльності ДГЕ, зокрема встановити, що ДГЕ вважається повноважною в разі затвердження її в повному складі, засідання ДГЕ відкриті для представників медіа і громадськості, при цьому деталізувавши інформацію щодо рішень ДГЕ, яка оприлюднюється на сайті Комітету, виключити норму щодо виконання практичних завдань під час проведення ДГЕ попереднього відбору кандидатів, а також для членів ДГЕ встановити кваліфікаційні вимоги, обов'язки, випадки дострокового припинення повноважень та розширити права, – зміни до п. 13 р. І /щодо нової ст. 20-1 Закону/;

зменшити максимальну кількість кандидатур, які одна депутатська фракція (група) може пропонувати до складу ДГЕ, з шести до двох осіб – зміни до пп. "в" пп. 2 р. ІІ /щодо змін до ст. 208-2 Регламенту/;

доповнити особливості щодо ДГЕ на перехідний період положенням, що ДГЕ здійснює заходи щодо попереднього відбору кандидатів у строк не більше 9 місяців з дня отримання документів кандидатів, а також уточнити процедуру надання до складу ДГЕ кандидатур на підставі пропозицій міжнародних та іноземних організацій, передбачивши участь КМУ у направленні звернення до відповідних міжнародних та іноземних організацій з подальшим затвердженням поданих кандидатур для направлення їх Верховній Раді, – зміни до пп. 2 п. 30 р. І /щодо пп. 1 і 2 нового п. 4-4 р. VIII Закону/;

уточнити норму щодо зовнішнього аудиту РП, передбачивши здійснення саме зовнішнього фінансового аудиту РП, при чому щонайменше один раз на три роки (але не частіше ніж один раз на рік), – зміни до п. 29 і абз. 11 п. 22 р. І /щодо змін до ст. 43 і 30 Закону/;

установити на перехідний період (впродовж 10 років з дня набрання чинності відповідним законом) особливості здійснення зовнішнього оцінювання діяльності РП, згідно з якими: РП тричі (не пізніше ніж за 3 місяці до спливу 3 років з дня призначення складу РП згідно з новим порядком, не пізніше ніж через 6 років і через 9 років з дня набрання чинності відповідним законом) звертається до Міжнародної організації вищих органів аудиту (INTOSAI) щодо здійснення зазначеного оцінювання; організаційне забезпечення діяльності визначених представників INTOSAI здійснює апарат РП, а фінансове, організаційно-технічне та експертне забезпечення їх діяльності може здійснюватися за рахунок залучення міжнародної технічної допомоги; у звіті щодо зазначеного оцінювання має міститися обґрунтований висновок щодо відповідності діяльності РП принципам діяльності INTOSAI, рекомендації щодо усунення виявлених недоліків у роботі РП та посилення ефективності діяльності РП, такий звіт розміщується на офіційному веб-сайті РП протягом 5 днів з дня його отримання РП, при цьому якщо після 6 років з дня набрання чинності відповідним законом за результатами зазначеного оцінювання діяльність РП визнається такою, що відповідає принципам діяльності INTOSAI, представники цієї організації, які здійснювали зазначене оцінювання, можуть прийняти рішення про скасування наступного оцінювання, передбаченого відповідними особливостями, у разі прийняття такого рішення наступне зовнішнє оцінювання здійснюється відповідно до ч. 2 ст. 43 Закону, – зміни до пп. 2 п. 30 р. І /щодо доповнення р. VIII Закону п. 4-6/;

надати можливість оскарження рішень РП в судовому порядку виключно до Верховного Суду як суду першої інстанції протягом 30 днів з дня прийняття таких рішень, встановивши, що оскарження рішень РП не зупиняє їх виконання, – зміни до п. 19 р. І /щодо змін до ст. 26 Закону/ і доповнення п. 2 р. ІІ /щодо передбачення змін до ст. 20, ч. 4 ст. 22 і п. 1 ч. 3 ст. 151 Кодексу адміністративного судочинства України – для узгодження правових норм/;

встановити, що РП може прийняти рішення про забезпечення координації та здійснення заходу контролю (аудиту) двома або більше членами РП, виключивши норми щодо персональної відповідальності члена РП (або спільної відповідальності членів РП) за результати роботи, – зміни до п. 16 р. І /щодо змін до ст. 23 Закону/ та доповнення р. І /щодо передбачення змін до ст. 31 Закону/;

виключити обов'язок РП повідомляти органи Бюро економічної безпеки України у разі виявлення при здійсненні заходів контролю (аудиту) ознак кримінального або адміністративного правопорушення, залишивши необхідність повідомлення про такі випадки відповідні правоохоронні органи, – доповнення р. І /щодо передбачення змін до ч. 1 ст. 41 Закону/;

внести необхідні редакційні та техніко-юридичні уточнення для приведення у відповідність до вимог законодавчої техніки.

Крім того, згідно з пунктом 4 частини першої статті 15 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» комітет Верховної Ради України при здійсненні законопроектної функції має право вносити пропозиції і поправки під час розгляду на своєму засіданні проекту закону. Керуючись цією нормою, під час розгляду даного питання на засіданні Комітету опрацьовано додаткову пропозицію та за результатами голосування Комітетом її включено до порівняльної таблиці до законопроекту № 10044-д за авторством народних депутатів України – членів Комітету (які підтримали зазначену пропозицію), розмістивши останньою за № 1205 (щоб не змінювати нумерацію інших пропозицій), і враховано. Йдеться про доповнення положення, згідно з яким проводиться повторне голосування за список кандидатів на посади членів РП у разі неотримання необхідної для призначення кількості голосів за такий список, в частині обмеження зазначеного повторного голосування не більше двох разів (доповнення абз. 26 пп. 1 п. 2 р. ІІ /щодо змін до останнього абзацу ч. 7 нової редакції ст. 208-2 Регламенту/).

Таким чином, з 1205 пропозицій в порівняльній таблиці до законопроекту № 10044-д Комітетом пропонується врахувати 20 пропозицій (з них 4 – редакційно) і відхилити 1185 пропозицій.

ІІІ. Законопроект № 10044-д містить положення, пов'язані з виконанням міжнародно-правових зобов’язань України у сфері європейської інтеграції.

Підпунктом 2 пункту 4 Постанови Верховної Ради від 29.07.2022 № 2483-ІХ "Про деякі заходи щодо виконання зобов’язань України у сфері європейської інтеграції" доручено комітетам Верховної Ради під час підготовки до розгляду у другому та наступних читаннях законопроектів, у текстах яких було виявлено положення, пов’язані з адаптацією законодавства України до положень права Європейського Союзу (acquis ЄС), виконанням міжнародно-правових зобов’язань України у сфері європейської інтеграції /далі – євроінтеграційні законопроекти/, направляти євроінтеграційні законопроекти для проведення додаткової експертизи щодо їх відповідності міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу до Комітету з питань інтеграції України до Європейського Союзу та до КМУ. При цьому підпунктом 2 пункту 5 цієї Постанови встановлено, що євроінтеграційний законопроект може бути прийнято в цілому як закон за наявності позитивного висновку експертизи КМУ щодо відповідності міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу (acquis ЄС).

За підсумками розгляду даного питання Комітет ухвалив таке рішення:

1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Рахункову палату" та деяких інших законодавчих актів України" (реєстр. № 10044-д) прийняти у другому читанні і в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом у порівняльній таблиці до зазначеного законопроекту, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками.

2. Керуючись підпунктом 2 пункту 4 Постанови Верховної Ради України від 29.07.2022 № 2483-ІХ "Про деякі заходи щодо виконання зобов’язань України у сфері європейської інтеграції", направити законопроект № 10044-д, підготовлений Комітетом до другого читання (у вигляді відповідної порівняльної таблиці), до Комітету з питань інтеграції України до Європейського Союзу та до Кабінету Міністрів України для проведення додаткової експертизи щодо відповідності положень зазначеного законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та праву Європейського Союзу.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним”

02 грудня 2024 12:47
18 листопада 2024 12:29
29 жовтня 2024 09:45
25 жовтня 2024 13:47
19 вересня 2024 17:37
17 вересня 2024 16:43
16 вересня 2024 14:04
13 вересня 2024 20:11
02 вересня 2024 17:36
27 серпня 2024 09:17