Відповідно до законодавчих вимог та в рамках здійснення парламентського контролю Комітет з питань бюджету 13 травня 2025 року розглянув звіт Кабінету Міністрів України про виконання Закону "Про Державний бюджет України на 2024 рік" (далі – Звіт).

Згідно із Звітом державний бюджет виконано у 2024 році за доходами у сумі 3.123.496,2 млн грн, видатками - 4.488.319,4 млн грн, обсягом повернення кредитів - 12.505,9 млн грн, обсягом надання кредитів - 7.036,6 млн грн, з дефіцитом у сумі 1.359.353,9 млн грн.

За результатами опрацювання Звіту, висновків Рахункової палати до нього та іншої інформації у Комітеті підготовлено проект постанови Верховної Ради про Звіт, в якому:

наведено узагальнений аналіз реалізації Закону "Про Державний бюджет України на 2024 рік", включаючи характеристику виконання основних показників державного бюджету і боргових параметрів, а також виявлені проблемні питання за підсумками виконання державного бюджету у минулому році;

запропоновано Звіт взяти до відома;

передбачено надати Кабінету Міністрів України доручення, зокрема, проаналізувати відповідні висновки Рахункової палати, вжити заходів, спрямованих на врегулювання виявлених проблемних питань та поліпшення управління бюджетними коштами у процесі виконання державного бюджету у 2025 році і при формуванні проекту державного бюджету на 2026 рік (з урахуванням висновків і пропозицій Рахункової палати).

Підсумовуючи розгляд даного питання, Комітет рекомендував Верховній Раді України прийняти проект постанови Верховної Ради України «Про звіт про виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2024 рік" (зареєстровано за № 13281).

Водночас Комітет з питань бюджету направив Кабінету Міністрів України у вигляді рекомендацій доручення, передбачені у зазначеному проекті постанови Верховної Ради України, зокрема рекомендовано Уряду:

проаналізувати висновки Рахункової палати щодо Звіту, вжити заходів щодо усунення виявлених недоліків, недопущення порушень бюджетного законодавства у поточному і наступних бюджетних періодах та щодо реалізації відповідних пропозицій Рахункової палати;

підвищити дієвість податкового контролю за платниками податків, які мають податкову заборгованість, та вжити заходів щодо скорочення податкового боргу, включаючи відповідні заходи, передбачені у Національній стратегії доходів до 2030 року (схваленій розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2023 року № 1218-р);

посилити контроль за правомірністю наданих пільг з податків і зборів, а також розробити єдиний підхід до застосування податкових стимулів і за результатами внести пропозиції щодо упорядкування податкових пільг з метою запобігання необґрунтованих втрат доходів бюджету та узгодження з відповідними нормативно-правовими актами Європейського Союзу;

продовжити активну співпрацю з Європейським Союзом, міжнародними фінансовими організаціями, урядами іноземних держав щодо залучення міжнародної фінансової допомоги передусім у вигляді грантів на бюджетну підтримку для мінімізації боргового навантаження на державний бюджет і зменшення його дефіциту;

розглянути можливість спрощення процедур виділення коштів з рахунків, відкритих у Національному банку України головним розпорядникам коштів державного бюджету відповідно до пункту 56 розділу VI Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс), для оперативного і ефективного використання таких коштів;

забезпечити поліпшення стану залучення та використання кредитів (позик) від іноземних держав, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій для підготовки та реалізації публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій, включаючи посилення координації такого процесу і відповідальності виконавців зазначених проектів (програм) за несвоєчасну їх підготовку та реалізацію;

вжити заходів щодо здійснення правочинів з державним боргом і державними деривативами з метою відтермінування виплат за зовнішніми борговими зобов'язаннями і державними деривативами на середньостроковий чи довгостроковий період та спрямування відповідних бюджетних коштів на пріоритетні загальносуспільні потреби;

застосовувати визначені статтею 17 Кодексу механізми погашення простроченої заборгованості перед державним бюджетом за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, для скорочення такої заборгованості, удосконаливши за необхідності нормативно-правове забезпечення реалізації зазначених механізмів для підвищення їх дієвості;

проаналізувати ефективність надання державних гарантій на портфельній основі у 2020–2024 роках, насамперед в контексті співвідношення результатів здійснення у такий спосіб державної підтримки суб'єктів господарювання мікропідприємництва, малого і середнього підприємництва та витрат державного бюджету на виконання гарантійних зобов'язань, а також за результатами такого аналізу у разі необхідності розглянути можливість уточнення порядку надання зазначених гарантій з метою мінімізації відповідних витрат державного бюджету;

забезпечувати послідовне повернення коштів єдиного казначейського рахунку, залучених до загального фонду державного бюджету, з дотриманням вимог бюджетного законодавства та застосовувати дієві інструменти щодо поліпшення ліквідності такого рахунку;

доручити головним розпорядникам коштів державного бюджету проаналізувати стан реалізації бюджетних програм за 2024 рік і в 2025 році, оцінивши ефективність, результативність, економічну доцільність витрат державного бюджету, визначивши напрями (заходи) спрямування коштів, які не є першочерговими та пріоритетними в період дії воєнного стану, та за наслідками здійснення такого аналізу розглянути можливість щодо скорочення видатків для спрямування вивільнених ресурсів передусім на національну безпеку і оборону при внесенні змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік" та при підготовці проекту Державного бюджету України на 2026 рік;

доручити головним розпорядникам коштів державного бюджету здійснювати на постійній основі моніторинг та аналіз стану дебіторської і кредиторської бюджетної заборгованості за видатками державного бюджету, не допускаючи її нарощування та вживаючи заходи з погашення простроченої заборгованості;

доручити головним розпорядникам коштів державного бюджету спільно з Державною казначейською службою України упорядкувати утворену у минулих роках дебіторську та кредиторську заборгованість за видатками державного бюджету відповідно до наявних бюджетних програм;

доручити відповідним головним розпорядникам коштів державного бюджету проаналізувати причини накопичення значних залишків коштів Державного фонду поводження з радіоактивними відходами, державного фонду розвитку водного господарства, державного фонду декарбонізації та енергоефективної трансформації, забезпечивши ефективне використання таких залишків за цільовим призначенням;

забезпечити прийняття рішень про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету відповідно до мети формування цього фонду, визначеної частиною першою статті 24 Кодексу, з дотриманням нормативно-правових вимог щодо порядку використання таких коштів;

забезпечити прийняття рішень Кабінету Міністрів України про здійснення перерозподілу та/або передачі бюджетних призначень лише за наявності об’єктивних підстав і економічної доцільності зміни бюджетних призначень на підставі деталізованих фінансово-економічних розрахунків та обґрунтувань;

доручити головним розпорядникам коштів державного бюджету спільно з Міністерством розвитку громад та територій України забезпечувати підготовку та прийняття рішень щодо виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії на підставі належного фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), а також здійснювати постійний і дієвий контроль за цільовим, раціональним та ефективним використанням таких коштів розпорядниками коштів нижчого рівня і одержувачами бюджетних коштів;

проаналізувати причини низького рівня використання коштів спеціального фонду державного бюджету, отриманих за рахунок плати за ліцензії у сфері діяльності з організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей, а також за результатами зазначеного аналізу надати пропозиції щодо шляхів врегулювання відповідного питання для забезпечення ефективного використання таких коштів;

вжити заходів щодо здійснення розподілу між місцевими бюджетами передбачених у проекті закону про Державний бюджет України трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам з метою дотримання вимог частини третьої статті 97 Кодексу, а також щодо своєчасного затвердження порядків та умов надання трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам;

посилити контроль за обґрунтованістю планування і розподілу субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам, своєчасністю перерахування таких субвенцій, цільовим та ефективним їх використанням, забезпечуючи мінімізацію залишків таких коштів та зменшення кількості незавершених проектів (програм, заходів), що реалізуються за рахунок відповідних субвенцій.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним”

26 травня 2025 13:50
13 травня 2025 18:15
13 травня 2025 12:29
08 травня 2025 12:36
13 січня 2025 14:28
18 грудня 2024 15:20
13 грудня 2024 15:45
02 грудня 2024 12:47
18 листопада 2024 12:29
29 жовтня 2024 09:45