Комітет Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) на своєму засіданні 4 вересня 2023 року затвердив звіт про основні підсумки роботи Комітету у період дев’ятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання, відмітивши у цьому звіті таке.
Протягом дев’ятої сесії (з 07.02.2023 по 04.09.2023) відбулося 19 засідань Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет), на яких розглянуто 579 питань. При цьому засідання Комітету переважно проводилися у режимі відеоконференції (відповідно до пункту 4 розділу VIII Закону України «Про комітети Верховної Ради України»).
Верховною Радою під час звітного періоду прийнято 6 законів та постанову, попередній розгляд проектів яких здійснював Комітет, а саме:
4 закони щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» /від 24.02.2023 № 2953-ІХ, від 21.03.2023 № 2992-ІХ, від 29.06.2023 № 3166-ІХ, від 13.07.2023 № 3225-ІХ (який повернуто з пропозиціями Президента України)/;
2 закони про внесення змін до Бюджетного кодексу України (далі – Бюджетний кодекс) /від 11.04.2023 № 3035-ІХ, від 27.07.2023 № 3278-ІХ/;
постанову про висловлення недовіри Пацкану В.В. /від 10.04.2023 № 3014-IX/.
За звітний період Комітетом підготовлено на розгляд Верховної Ради 12 законопроектів (включаючи проекти постанов), за якими Комітет визначено головним та переважна більшість яких прийнята Верховною Радою, у т.ч.:
5 законопроектів про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» /за реєстр. №№ 8399, 9105, 9105-1, 9165, 9437/, з них 2 законопроекти /за реєстр. №№ 8399 і 9165/ підготовлено також до розгляду у ІІ читанні, крім того, щодо 1 законопроекту /за реєстр. № 9006/ зазначено про втрату його актуальності у зв’язку з врегулюванням відповідного питання в іншому законопроекті;
4 законопроекти про внесення змін до Бюджетного кодексу /за реєстр. №№ 8433, 9346, 9346-1, 9387/, з них 3 законопроекти /за реєстр. №№ 8433, 9346-1, 9387/ підготовлено також до розгляду у ІІ читанні, крім того, щодо 3 законопроектів /за реєстр. №№ 5529, 7294, 9026/ зазначено про втрату їх актуальності у зв’язку з врегулюванням відповідних питань в інших законопроектах;
3 проекти постанов: про звіт про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» /за реєстр. № 9369/, про звіт про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» /за реєстр. № 9370/, про висловлення недовіри Пацкану В.В. /за реєстр. № 8297/.
Поряд з тим, у Комітеті здійснювалася робота щодо опрацювання усіх законопроектів, за якими Комітет визначений головним та які надійшли на розгляд Комітету, включаючи забезпечення отримання експертних висновків до таких законопроектів.
При цьому в рамках здійснення законопроектної функції у Комітеті під час звітного періоду виконано значний обсяг трудомісткої роботи при підготовці до другого читання 5 законопроектів, за якими Комітет визначений головним (у т.ч.: 2 – щодо змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік», 3 – щодо змін до Бюджетного кодексу), передусім в частині розгляду значної кількості поданих до них пропозицій народних депутатів. Зокрема Комітетом опрацьовано: 751 пропозицію до законопроекту за реєстр. № 8399; 455 пропозицій до законопроекту за реєстр. № 9165; 298 пропозицій до законопроекту за реєстр. № 9346-1; 125 пропозицій до законопроекту за реєстр. № 9387; 75 пропозицій до законопроекту за реєстр. № 8433.
На виконання статей 27 і 109 Бюджетного кодексу та статті 93 Регламенту Верховної Ради України (далі – Регламент) Комітетом протягом дев’ятої сесії здійснено експертизу 522 законопроектів щодо впливу на показники бюджетів та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини, за результатами чого надано відповідні висновки профільним комітетам. При цьому до 21 законопроекту надано пропозиції з приведення їх у відповідність до бюджетного законодавства.
Щодо здійснення контрольної і організаційної функцій Комітету у звітному періоді слід зазначити таке.
Відповідно до частини першої статті 61 Бюджетного кодексу (з урахуванням пункту 22 розділуVI Бюджетного кодексу) та частини п’ятої статті 161 Регламенту Кабінет Міністрів наприкінці квітня п.р. подав до Верховної Ради звіти про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» і про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік». Керуючись частиною шостою статті 161 Регламенту, за результатами опрацювання звітів і поданих до них документів з урахуванням висновків та інших матеріалів Рахункової палати у Комітеті підготовлено проекти постанов Верховної Ради про звіт про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» і про звіт про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік», в яких запропоновано зазначені звіти взяти до відома та надати Уряду відповідні доручення щодо поліпшення управління бюджетними коштами для врахування у процесі виконання бюджету у 2023 році та при формуванні проекту бюджету на 2024 рік. Ці проекти постанов схвалено Комітетом та подано на розгляд Верховної Ради (реєстр. № 9369 і № 9370 від 08.06.2023), а також Комітет направив Кабінету Міністрів у вигляді рекомендацій Комітету доручення, передбачені у зазначених проектах постанов.
Керуючись статтями 14 і 24 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» та статтею 109 Бюджетного кодексу, Комітет на своєму засіданні 12 липня 2023 р. розглянув висновки Рахункової палати про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2023 рік у першому кварталі разом з відповідною інформацією щодо поточного виконання державного бюджету, підготовленою секретаріатом Комітету, що містила аналітичні матеріали за звітний період. За підсумками розгляду такого питання Комітет направив Уряду рекомендації, спрямовані на покращення поточного виконання бюджету.
У звітний період Комітет співпрацював з Рахунковою палатою, використовуючи її матеріали при проведенні оцінки показників державного та місцевих бюджетів. Загалом від Комітету направлено відповідні звернення до Кабінету Міністрів, міністерств, інших державних органів щодо вжиття заходів з усунення виявлених Рахунковою палатою недоліків і порушень (станом на 01.09.2023 – 36 листів). Поряд з тим, Голова, інші члени Рахункової палати, її уповноважені представники запрошувалися та брали участь у засіданнях Комітету і його підкомітетів. Зі свого боку Рахунковою палатою регулярно надсилалися запрошення на її засідання та члени Комітету мали можливість брати участь у таких засіданнях.
Відповідно до статті 30 Закону України «Про Рахункову палату» Рахунковою палатою наприкінці квітня 2023 р. подано до Верховної Ради звіт Рахункової палати за 2022 рік. Керуючись статтею 232-2 Регламенту, за підсумками розгляду такого питання Комітетом цей звіт взято до відома, надано рекомендації Рахунковій палаті щодо підвищення ефективності її діяльності та поінформовано Верховну Раду.
Поряд з тим, у квітні п.р. Комітетом розглянуто проект постанови Верховної Ради України про висловлення недовіри Пацкану В.В. /за реєстр. № 8297/ та надано Верховній Раді відповідний висновок. За результатами розгляду даного питання на пленарному засіданні Верховною Радою 10 квітня 2023 р. висловлено недовіру та звільнено з посади члена Рахункової палати Пацкана В.В. – Голову Рахункової палати.
Відповідно до вимог статті 208-2 Регламенту та Закону України «Про Рахункову палату» у Комітеті під час дев’ятої сесії проведено заходи двох конкурсів на зайняття посад членів Рахункової палати:
узагальнено результати конкурсу, оголошеного у січні 2020 р., та 4 вересня 2023 р. ухвалено рішення Комітету з висновками щодо кожного з 38 кандидатів на 4 вакантні посади, яке подано на розгляд Верховної Ради;
з 25 квітня 2022 р. оголошено конкурс (у зв’язку із звільненням Пацкана В.В.), проведено попередні заходи щодо нього (включаючи співбесіди з кандидатами на посаду), узагальнено результати конкурсу та 22 червня 2023 р. ухвалено рішення Комітету з висновками щодо кожного з 9 кандидатів на посаду, яке подано на розгляд Верховної Ради.
У звітний період відповідно до статті 29 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» Комітетом погоджено 12 рішень Кабінету Міністрів про виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії.
Разом з тим, згідно з підпунктом 1 пункту 22 розділу VІ Бюджетного кодексу в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації не застосовуються деякі законодавчі норми щодо погодження з Комітетом рішень Кабінету Міністрів, зокрема: стаття 23 Бюджетного кодексу про перерозподіл видатків бюджету і надання кредитів з бюджету, передачу бюджетних призначень; частина шоста статті 108 Бюджетного кодексу про розподіл та перерозподіл обсягів субвенцій та додаткових дотацій з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами; відповідні норми закону про державний бюджет (у п.р. йдеться про норми статей 4 і 33 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік»). Тому протягом дев’ятої сесії (в умовах воєнного стану, введеного в Україні з 24.02.2022) прийняті Кабінетом Міністрів рішення з відповідних питань не потребували погодження з Комітетом.
Щодо міжнародного співробітництва слід відмітити активізацію у звітному періоді співпраці Комітету з профільними комітетами Європейського парламенту, в рамках якої 25 травня 2023 року відбулася онлайн-зустріч членів Комітету з членами Комітету контролю бюджету Європарламенту, а 31 серпня 2023 року – онлайн-зустріч членів Комітету з членами Бюджетного комітету Європарламенту. На цих зустрічах обговорювалися, серед іншого, питання щодо надання Україні фінансової допомоги від Європейського Союзу та контролю за використанням таких коштів, покриття дефіциту державного бюджету і підвищення ефективності Рахункової палати. Загалом такі зустрічі сприяють побудові належних міжкомітетських відносин, які базуються на довірі, прозорості і підзвітності, що важливо з огляду на необхідність подальшої підтримки від ЄС та кандидатський статус України на членство в ЄС.
У звітному періоді забезпечувалося висвітлення діяльності Комітету шляхом регулярного оновлення інформації на офіційному сайті Комітету, а також на сторінці Комітету у мережі Фейсбук . Крім того, за звітний період у Комітеті підготовлено інформативні-аналітичні матеріали, які додатково розміщено на офіційному сайті Верховної Ради /станом на 01.09.2023 – 56 матеріалів/.
У Комітеті регулярно здійснювалося опрацювання звернень, листів, пропозицій, висновків та іншої кореспонденції.