Протягом сьомої сесії відбулося 23 засідання Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/, на яких розглянуто 563 питання. При цьому переважна більшість засідань Комітету проведено у режимі відеоконференції (відповідно до пункту 4 розділу VIII Закону України «Про комітети Верховної Ради України»).
Російська збройна агресія проти України та введений у зв’язку з цим воєнний стан в Україні з 24 лютого 2022 року /згідно з Указом Президента України від 24.02.2022 № 64 (із змінами), затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX)/ вплинули на організацію роботи Комітету, але у звітний період Комітетом забезпечено виконання основних функцій і завдань, насамперед, пов’язаних з законодавчим унормуванням особливостей бюджетного процесу в умовах воєнного стану, фінансовим забезпеченням потреб національної безпеки і оборони та соціального захисту населення.
За звітний період Комітетом підготовлено на розгляд Верховної Ради України 25 законопроектів (включаючи проект постанови), за якими Комітет визначений головним (крім того, щодо 16 законопроектів зазначено про недоцільність їх окремого розгляду у зв'язку з врахуванням їхніх положень чи врегулюванням інакше відповідних питань в інших законопроектах та відповідно втратою актуальності), у т.ч.:
15 законопроектів щодо внесення змін
до Закону України «Про Державний бюджет України на
2022 рік» /за реєстр. №№ 7012,
7012-1, 7012-2, 7012-3, 7012-4, 7012-д, 7167, 7299, 7413, 7429, 7523, 7644,
7669,
7669-1, 7681/,
при цьому 1 законопроект /за реєстр.
№ 7012-д/ підготовлено Комітетом як доопрацьований,
1 законопроект /за реєстр.
№ 7299/ розглянуто двічі, 1 законопроект
/за реєстр. № 7429/ підготовлено
до розгляду у І і ІІ читаннях, 1 законопроект /за реєстр. № 7669/ попередньо розглянуто і підготовлено до
І читання, крім
того, щодо 3 законопроектів /за
реєстр. №№ 6542, 7051, 7340/ зазначено про недоцільність їх окремого
розгляду;
9 законопроектів щодо внесення змін до Бюджетного кодексу України /за реєстр. №№ 5090, 5656, 5719, 6384, 6384-1, 7100, 7166,
7246, 7426/, з
яких 3 законопроекти /за реєстр.
№№ 6384, 6384-1, 7246/ розглянуто двічі, 1 законопроект /за реєстр. № 5719/ підготовлено до
розгляду у повторному ІІ читанні, 2 законопроекти /за реєстр. №№ 5090, 5656/
підготовлено до розгляду у ІІ читанні,
1 законопроект /за реєстр.
№ 7426/ підготовлено до розгляду у І і ІІ читаннях; крім того, щодо 13 законопроектів /за реєстр. №№ 2503, 2503-1, 3970, 4168,
4168-1, 4606, 4692, 5418, 5073,
5073-1, 5743, 6062, 6356/ зазначено про недоцільність їх окремого розгляду;
проект постанови Верховної Ради України про звільнення Огня Ц.Г. з посади члена Рахункової палати /за реєстр. № 7677/.
Поряд з тим, у Комітеті здійснювалася робота щодо опрацювання усіх законопроектів, за якими Комітет визначений головним та які надійшли на розгляд Комітету, включаючи забезпечення отримання експертних висновків до таких законопроектів.
Верховною Радою України протягом звітного періоду прийнято 16 законів, підготовку до розгляду проектів яких та оформлення на підпис яких здійснював Комітет, а саме:
Закон України від 15.02.2022 № 2042-ІХ «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (законопроект за реєстр. № 5719);
Закон України від 15.02.2022 № 2043-ІХ «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (законопроект за реєстр. № 5090);
Закон України від 23.02.2022 № 2098-ІХ «Про внесення зміни до розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України» (законопроект за реєстр. № 7100);
Закон України від 23.02.2022 № 2099-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (законопроект за реєстр. № 7012-д);
Закон України від 15.03.2022 № 2127-ІХ «Про внесення зміни до пункту 4-1 розділу VI “Прикінцеві та перехідні положення” Бюджетного кодексу України» (законопроект за реєстр. № 6384);
Закон України від 15.03.2022 № 2134-ІХ «Про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України та інших законодавчих актів України» (законопроект за реєстр. № 7166);
Закон України від 15.03.2022 № 2135-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (законопроект за реєстр. № 7167);
Закон України від 14.04.2022 № 2192-ІХ «Про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України та розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України» (законопроект за реєстр. № 7246);
Закон України від 21.04.2022 № 2218-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (законопроект за реєстр. № 7299);
Закон України від 31.05.2022 № 2280-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (законопроект за реєстр. № 7413);
Закон України від 31.05.2022 № 2290-ІХ «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України та інших законодавчих актів України» (законопроект за реєстр. № 5656);
Закон України від 09.07.2022 № 2385-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (законопроект за реєстр. № 7523);
Закон України від 09.07.2022 № 2390-ІХ «Про внесення змін до розділу VI “Прикінцеві та перехідні положення” Бюджетного кодексу України щодо посилення гнучкості місцевих бюджетів та підвищення оперативності прийняття рішень» (законопроект за реєстр. № 7426);
Закон України від 29.07.2022 № 2481-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» щодо фінансового забезпечення заходів, спрямованих на врегулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування» (законопроект за реєстр. № 7429);
Закон України від 15.08.2022 № 2517-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (законопроект за реєстр. № 7644);
Закон України від 30.08.2022 № 2549-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (законопроект за реєстр. № 7681).
При цьому в рамках здійснення законопроектної функції у Комітеті під час звітного періоду виконано значний обсяг трудомісткої роботи при підготовці до другого читання 4 законопроектів, за якими Комітет визначений головним (у т.ч.: 1 – щодо змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік», 3 – щодо змін до Бюджетного кодексу України), передусім в частині розгляду значної кількості поданих до них пропозицій народних депутатів. Зокрема Комітетом опрацьовано: 1455 пропозицій до законопроекту за реєстр. № 7429, 156 пропозицій до законопроекту за реєстр. № 5090, 117 пропозицій до законопроекту за реєстр. № 5719, 26 пропозицій до законопроекту за реєстр. № 5656.
На виконання статей 27 і 109 Бюджетного кодексу України та статті 93 Регламенту Верховної Ради України Комітетом протягом сьомої сесії здійснено експертизу 521 законопроекту щодо впливу на показники бюджетів та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини, за результатами чого надано відповідні висновки профільним комітетам. При цьому до 18 законопроектів надано пропозиції з приведення їх у відповідність до бюджетного законодавства.
Щодо здійснення контрольної функції Комітету у звітному періоді слід зазначити таке.
Керуючись статтями 14 і 24 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» та статтею 109 Бюджетного кодексу України, Комітет на своєму засіданні у серпні 2022 р. розглянув висновки Рахункової палати про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2022 рік у першому кварталі разом з відповідною інформацією щодо поточного виконання державного бюджету, підготовленою секретаріатом Комітету, що містила аналітичні матеріали за звітний період. Під час розгляду таких питань за участю Рахункової палати та Мінфіну було звернуто увагу на особливості і проблемні питання виконання державного бюджету у п.р. в умовах воєнного стану, у зв’язку з чим Комітет направив Уряду рекомендації, спрямовані на покращення поточного виконання бюджету.
У звітний період Комітет співпрацював з Рахунковою палатою, використовуючи її матеріали при проведенні оцінки показників державного та місцевих бюджетів. Загалом від Комітету направлено відповідні звернення до Кабінету Міністрів, міністерств, інших державних органів, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо вжиття заходів з усунення виявлених Рахунковою палатою недоліків і порушень (станом на 01.09.2022 – 24 листи).
Поряд з тим, Голова, інші члени Рахункової палати та її уповноважені представники запрошувалися та брали участь у засіданнях Комітету і його підкомітетів. Зі свого боку Рахунковою палатою регулярно надсилалися запрошення на її засідання та члени Комітету мали можливість брати участь у таких засіданнях.
Відповідно до статті 30 Закону України «Про Рахункову палату» Рахунковою палатою подано до Верховної Ради звіт Рахункової палати за 2021 рік наприкінці квітня 2022 р. Керуючись статтею 232-2 Регламенту Верховної Ради України, за підсумками розгляду такого питання Комітетом цей звіт взято до відома, надано рекомендації Рахунковій палаті щодо підвищення ефективності її діяльності та поінформовано Верховну Раду.
Крім того, відповідно до статті 208-2 Регламенту Верховної Ради України та статті 20 Закону України «Про Рахункову палату» Комітетом у серпні п.р. розглянуто проект постанови Верховної Ради України про звільнення Огня Ц.Г. з посади члена Рахункової палати /за реєстр. № 7677/ у зв’язку з досягненням 65 років та надано Верховній Раді України відповідний висновок.
Щодо погодження Комітетом рішень Кабінету Міністрів України у звітному періоді належить зазначити, що відповідно до:
частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України – Комітетом погоджено 2 рішення Кабінету Міністрів України (розпорядження КМУ від 26.01.2022 № 73-р і від 13.02.2022 № 145-р) щодо перерозподілу видатків державного бюджету на 2022 рік;
абзацу другого частини сьомої статті 16 Бюджетного кодексу України – Комітетом погоджено 2 рішення Кабінету Міністрів України (постанови КМУ від 19.07.2022 № 805 і від 09.08.2022 № 878) щодо основних умов правочинів з державним боргом, які здійснюються у 2022 році.
Забезпечуючи погодження вищезгаданих рішень, Комітет з метою дотримання збалансованості показників бюджету і контролю за дотриманням бюджетного законодавства здійснював аналіз відповідності таких рішень Бюджетному кодексу України, Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік», проводив аналітичну оцінку виконання відповідних бюджетних програм чи реалізації відповідних норм та заслуховував головних розпорядників коштів державного бюджету щодо використання відповідних витрат (з урахуванням позицій Мінфіну і Рахункової палати).
Слід звернути увагу, згідно з підпунктом 1 пункту 22 розділу VІ Бюджетного кодексу України в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації не застосовуються деякі законодавчі норми щодо обов’язковості погодження з Комітетом рішень Кабінету Міністрів України, а саме: стаття 23 цього Кодексу про перерозподіл видатків бюджету і надання кредитів з бюджету, передачу бюджетних призначень; частина шоста статті 108 цього Кодексу про розподіл та перерозподіл обсягів субвенцій та додаткових дотацій з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами; відповідні норми закону про державний бюджет. Тому протягом звітного періоду, починаючи з 24.02.2022 (в умовах воєнного стану та здійснення заходів загальної мобілізації), прийняті Кабінетом Міністрів України рішення з відповідних питань не потребували погодження з Комітетом.
Протягом звітного періоду забезпечувалося висвітлення діяльності Комітету шляхом регулярного оновлення інформації на офіційному сайті Комітету. Крім того, за звітний період у Комітеті підготовлено інформативні-аналітичні матеріали, які додатково розміщено на офіційному сайті Верховної Ради України /станом на 01.09.2022 – 85 матеріалів/.
Необхідно також відмітити, що представники Комітету у травні-червні п.р. брали участь у підготовці пропозицій для розгляду робочою групою «Функціонування фінансової системи, її реформування та розвиток» Національної ради з відновлення України від наслідків війни /утвореної Указом Президента України від 21.04.2022 № 266/ за напрямом «Державні (публічні) фінанси», включаючи участь у роботі робочої підгрупи 3 «Бюджетна та боргова політика».
У Комітеті регулярно здійснювалося опрацювання звернень, листів, пропозицій, висновків та іншої кореспонденції.