Комітет Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) на своєму засіданні 17 вересня 2025 року затвердив звіт про основні підсумки роботи Комітету у період тринадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання, відмітивши у цьому звіті таке.
Протягом тринадцятої сесії (з 04.02.2025 по 01.09.2025) відбулося 13 засідань Комітету, на яких розглянуто загалом 571 питання. При цьому засідання Комітету переважно проводилися у режимі відеоконференції (відповідно до пункту 4 розділу VIII Закону України "Про комітети Верховної Ради України").
Верховною Радою України (далі – Верховна Рада) під час звітного періоду прийнято 3 закони, попередній розгляд проектів та оформлення яких здійснював Комітет, а саме:
Закон України "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реалізації Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки про створення Американсько-Українського інвестиційного фонду відбудови" /від 04.06.2025 № 4468–IX/;
Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік" щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони" /від 31.07.2025 № 4561–IX/;
Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік" /від 20.08.2025 № 4571–IX/.
За звітний період Комітетом підготовлено на розгляд Верховної Ради 13 законопроектів (включаючи проекти постанов), за якими Комітет визначено головним, у т.ч.:
4 законопроекти щодо внесення змін до Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) /за реєстр. №№ 13256, 13256-1, 13422, 13422-1/, з них 1 законопроект /за реєстр. № 13256/ підготовлено до розгляду у І і ІІ читаннях, крім того, щодо 3 законопроектів /за реєстр. №№ 6395, 6395-1, 6395-2/ зазначено про втрату їх актуальності;
6 законопроектів
щодо внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік"
/за реєстр. №№ 13439, 13439-1, 13439-2, 13439-3,
13439-4, 13573/,
з них 1 законопроект /за реєстр.
№ 13439-3/ підготовлено до розгляду у І і ІІ читаннях, крім того,
щодо 4 законопроектів /за реєстр.
№№ 12318, 13308, 13319, 13322/ зазначено про втрату їх актуальності;
3 проекти постанов: про звіт про виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2024 рік" /за реєстр. № 13281/, про утворення дорадчої групи експертів для здійснення попереднього відбору кандидатів на посади членів Рахункової палати /за реєстр. № 13323 від 30.05.2025 і на заміну – від 07.08.2025/.
Поряд з тим, у Комітеті проводилася робота щодо опрацювання усіх законопроектів, за якими Комітет визначений головним та які надійшли на розгляд Комітету, включаючи забезпечення отримання експертних висновків до таких законопроектів.
При цьому в рамках здійснення законопроектної функції у Комітеті під час звітного періоду виконано великий обсяг роботи при підготовці до ІІ читання 2 законопроектів (за якими Комітет визначений головним), передусім в частині опрацювання значної кількості поданих до них пропозицій народних депутатів України, а саме: реєстр. № 13439-3 щодо змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік" (1341 пропозиція); реєстр. № 13256 щодо змін до Кодексу (171 пропозиція).
Особливістю законопроектної роботи Комітету у звітному періоді було опрацювання Бюджетної декларації на 2026-2028 рік, схваленої Кабінетом Міністрів України (далі – КМУ або Уряд) і поданої на розгляд Верховної Ради відповідно до частин 7 і 8 статті 33 Кодексу та частини 1 статті 152 Регламенту Верховної Ради України (далі – Регламент), але пізніше визначеного строку – наприкінці червня п.р. За підсумками попереднього розгляду такого питання у Комітеті з урахуванням поданих пропозицій направлено Уряду рекомендації (підготовлені у підкомітеті з питань бюджетної політики та удосконалення положень Кодексу) для опрацювання та врахування при підготовці законопроекту про державний бюджет на 2026 рік і складанні Бюджетної декларації на 2027–2029 роки.
На виконання статей 27 і 109 Кодексу та статті 93 Регламенту Комітетом протягом тринадцятої сесії здійснено експертизу 426 законопроектів щодо впливу на показники бюджетів та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини, за результатами чого відповідні висновки направлено профільним комітетам. При цьому до 5 законопроектів надано пропозиції з приведення їх у відповідність до бюджетного законодавства.
Щодо здійснення контрольної і організаційної функцій Комітету у звітному періоді слід зазначити таке.
Відповідно до частини 1 статті 61 Кодексу (з урахуванням пункту 22 розділу VI Кодексу) та частини 5 статті 161 Регламенту 8 квітня п.р. КМУ подав до Верховної Ради звіт про виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2024 рік". Керуючись частиною 6 статті 161 Регламенту, за результатами опрацювання зазначеного звіту і поданих до нього документів з урахуванням висновків Рахункової палати та інших матеріалів у Комітеті підготовлено проект постанови Верховної Ради про звіт про виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2024 рік", в якому запропоновано взяти до відома зазначений звіт та надати Уряду відповідні доручення щодо поліпшення управління бюджетними коштами для врахування у процесі виконання бюджету у 2025 році та при формуванні проекту бюджету на 2026 рік. Комітетом схвалено і подано на розгляд Верховної Ради цей проект постанови (реєстр. № 13281 від 13.05.2025), а також направлено Уряду доручення, передбачені у цьому проекті постанови, у вигляді рекомендацій Комітету.
Керуючись статтями 14 і 24 Закону України "Про комітети Верховної Ради України" та статтею 109 Кодексу, Комітет на своєму засіданні 7 липня 2025 р. розглянув висновки Рахункової палати про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2025 рік у першому кварталі разом з відповідною інформацією щодо поточного виконання державного бюджету, підготовленою секретаріатом Комітету, що містила аналітичні матеріали за звітний період. За підсумками розгляду такого питання Комітетом направлено Уряду рекомендації, спрямовані на покращення поточного виконання бюджету.
Згідно з підпунктом 1 пункту 22 розділу VІ Кодексу в умовах воєнного стану не застосовуються деякі законодавчі норми щодо погодження з Комітетом рішень КМУ, зокрема: стаття 23 Кодексу про перерозподіл видатків бюджету і надання кредитів з бюджету, передачу бюджетних призначень; частина 6 статті 108 Кодексу про розподіл та перерозподіл обсягів субвенцій та додаткових дотацій з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами. Тому протягом тринадцятої сесії (в умовах воєнного стану, введеного в Україні з 24.02.2022) прийняті Урядом рішення з відповідних питань не потребували погодження з Комітетом.
У звітному періоді Комітет співпрацював з Рахунковою палатою, використовуючи її матеріали при проведенні оцінки показників державного та місцевих бюджетів. Загалом від Комітету направлено відповідні звернення до КМУ, міністерств, інших державних органів щодо вжиття заходів з усунення виявлених Рахунковою палатою недоліків і порушень (станом на 01.09.2025 – 26 листів). Поряд з тим, Голова, інші члени Рахункової палати, її уповноважені представники запрошувалися та брали участь у засіданнях Комітету і його підкомітетів. Зі свого боку Рахунковою палатою регулярно надсилалися запрошення на її засідання та представники Комітету мали можливість брати участь у таких засіданнях.
Відповідно до статті 30 Закону України "Про Рахункову палату" Рахунковою палатою 30 квітня 2025 р. подано до Верховної Ради звіт Рахункової палати за 2024 рік. Керуючись статтею 232-2 Регламенту, за підсумками розгляду такого питання Комітетом взято до відома цей звіт, надано рекомендації Рахунковій палаті щодо підвищення ефективності її діяльності та поінформовано Верховну Раду.
Відповідно до вимог статті 208-2 Регламенту та Закону України "Про Рахункову палату" (з урахуванням змін, внесених законом від 30.10.2024 № 4042–ІХ) з 19 грудня 2024 року за оновленою процедурою розпочався конкурс на посади членів Рахункової палати (йдеться про 6 вакантних посад), першим заходом якого є створення дорадчої групи експертів (яка має здійснювати попередній відбір кандидатів на посади членів Рахункової палати). У зв'язку з цим Комітетом проведено необхідну роботу з отримання і узагальнення пропозицій щодо кандидатур до складу дорадчої групи експертів та 30.05.2025 на розгляд Верховної Ради подано відповідні кандидатури разом з проектом Постанови Верховної Ради "Про утворення дорадчої групи експертів для здійснення попереднього відбору кандидатів на посади членів Рахункової палати" (реєстр. № 13323 від 30.05.2025), крім того, 07.08.2025 – подано уточнені кандидатури разом з відповідним доопрацьованим проектом постанови (у зв'язку з заміною двох кандидатур деякими депутатськими фракціями і групами). Оскільки за підсумками розгляду такого питання Верховною Радою 19 серпня 2025 року не прийнято відповідного рішення, у Комітеті розпочато повторні заходи щодо утворення дорадчої групи експертів.
Щодо міжнародного співробітництва слід відмітити, що у звітному періоді представники Комітету (відповідно до предметів відання Комітету) долучалися до окремих заходів, пов'язаних з підготовкою України для вступу до Європейського Союзу, наприклад, брали участь у двосторонніх зустрічах України та Європейської Комісії в рамках здійснення офіційного скринінгу відповідності законодавства України праву ЄС за переговорним розділом 17 "Економічна та монетарна політика" і переговорним розділом 16 "Оподаткування" (4 і 5 червня 2025 року), водночас в рамках співпраці Комітету з профільними комітетами Європейського парламенту брали участь у зустрічі з делегацією Комітету з бюджетного контролю Європейського парламенту (21 липня 2025 року).
У звітному періоді забезпечувалося висвітлення діяльності Комітету шляхом постійного оновлення інформації на офіційному сайті Комітету, сторінці Комітету у мережі Facebook та Youtube-каналі Комітету. Крім того, за звітний період у Комітеті підготовлено інформативні-аналітичні матеріали, які також розміщено на офіційному сайті Верховної Ради /станом на 01.09.2025 – 25 матеріалів/.
У Комітеті регулярно здійснювалося опрацювання звернень, листів, пропозицій, висновків та іншої кореспонденції.