Комітет Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) на своєму засіданні 2 вересня 2024 року затвердив звіт про основні підсумки роботи Комітету у період одинадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання, відмітивши у цьому звіті таке.
Протягом одинадцятої сесії (з 06.02.2024 по 02.09.2024) відбулося 17 засідань Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет), на яких розглянуто 361 питання. При цьому засідання Комітету переважно проводилися у режимі відеоконференції (відповідно до пункту 4 розділу VIII Закону України «Про комітети Верховної Ради України»).
Верховною Радою України під час звітного періоду прийнято 2 закони та 1 постанову, попередній розгляд проектів та/або оформлення яких здійснював Комітет, а саме:
Закон України "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України та деяких інших законів України у зв’язку з прийняттям Закону України "Про особливості припинення державних підприємств за рішенням Фонду державного майна України" /від 08.05.2024 № 3683-ІХ/;
Закон України "Про внесення змін до розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України" /від 18.07.2024 № 3880-ІХ/;
Постанову Верховної Ради України "Про звільнення з посад членів Рахункової палати" /від 23.04.2024 № 3640–IX/.
За звітний період Комітетом підготовлено на розгляд Верховної Ради України 7 законопроектів (включаючи проекти постанов), за якими Комітет визначено головним, у т.ч.:
4 законопроекти щодо внесення змін до Бюджетного кодексу /за реєстр. №№ 9387, 11131, 11396, 11396-1/, з них 1 законопроект /за реєстр. №№ 11131/ підготовлено до розгляду у І і ІІ читаннях, крім того, щодо 3 законопроектів /за реєстр. №№ 4357, 4357-1, 9077/ зазначено про втрату їх актуальності з різних причин (наприклад у зв’язку з врегулюванням відповідних питань в іншому законопроекті);
1 законопроект про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2024 рік" щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони /за реєстр. № 11417/;
2 проекти постанов: про звіт про виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2023 рік" /за реєстр. № 11353/, про Бюджетну декларацію на 2025-2027 роки /за реєстр. № 11437/.
Поряд з тим, у Комітеті здійснювалася робота щодо опрацювання усіх законопроектів, за якими Комітет визначений головним та які надійшли на розгляд Комітету, включаючи забезпечення отримання експертних висновків до таких законопроектів.
Особливістю законопроектної роботи Комітету у звітному періоді стало опрацювання Бюджетної декларації на 2025-2027 рік, схваленої Кабінетом Міністрів України і поданої на розгляд Верховної Ради України відповідно до частин сьомої і восьмої статті 33 Бюджетного кодексу та частини першої статті 152 Регламенту Верховної Ради України (далі – Регламент), але трохи пізніше визначеного строку – наприкінці червня п.р. При цьому за період законодавчого запровадження середньострокового бюджетного планування (з 2019 р.) такий документ подано вдруге (вперше – у 2021 р., а у 2020, 2022 і 2023 рр. відповідні норми не застосовувалися). За підсумками опрацювання зазначеної Декларації з урахуванням поданих пропозицій народних депутатів України і комітетів Верховної Ради України у Комітеті підготовлено проект Постанови Верховної Ради України про Бюджетну декларацію на 2025-2027 роки, в якому запропоновано взяти до відома цю Декларацію та схвалити рекомендації Верховної Ради України щодо бюджетної політики (згідно з якими Кабінет Міністрів України має опрацювати окремі питання при підготовці законопроекту про державний бюджет на 2025 рік і складанні Бюджетної декларації на 2026-2028 роки). Комітетом схвалено і подано на розгляд Верховної Ради України цей проект постанови (реєстр. № 11437 від 24.07.2024), а також направлено Кабінету Міністрів України рекомендації, передбачені у цьому проекті постанови, у вигляді рекомендацій Комітету.
В рамках здійснення законопроектної функції у Комітеті також виконано значний обсяг трудомісткої роботи при підготовці до другого читання 2 законопроектів, за якими Комітет визначений головним (щодо змін до Бюджетного кодексу), передусім в частині розгляду значної кількості поданих до них пропозицій народних депутатів. Зокрема Комітетом опрацьовано: 127 пропозицій до законопроекту за реєстр. № 9387; 237 пропозицій до законопроекту за реєстр. № 11131.
На виконання статей 27 і 109 Бюджетного кодексу та статті 93 Регламенту Комітетом протягом одинадцятої сесії здійснено експертизу 284 законопроектів щодо впливу на показники бюджетів та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини, за результатами чого надано відповідні висновки головним комітетам. При цьому до 4 законопроектів надано пропозиції з приведення їх у відповідність до бюджетного законодавства.
Крім того, протягом звітного періоду у Комітеті відбувалися заходи робочої групи з опрацювання законопроектів щодо реформування Рахункової палати (йдеться про законопроекти за реєстр. №№ 10044, 10044-1 і 10044-2), організованої у Комітеті за участю представників інших комітетів Верховної Ради України, Рахункової палати, Міністерства фінансів України, експертів громадських організацій і міжнародних експертів. Під час таких заходів обговорювалися шляхи законодавчого врегулювання проблемних питань діяльності Рахункової палати та приведення у відповідність до міжнародних стандартів державного зовнішнього аудиту.
Щодо здійснення контрольної і організаційної функцій Комітету у звітному періоді слід зазначити таке.
Відповідно до частини першої статті 61 Бюджетного кодексу (з урахуванням пункту 22 розділу VI Бюджетного кодексу) та частини п’ятої статті 161 Регламенту наприкінці квітня п.р. Кабінет Міністрів України подав до Верховної Ради України звіт про виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2023 рік". Керуючись частиною шостою статті 161 Регламенту, за результатами опрацювання зазначеного звіту і поданих до нього документів з урахуванням висновків Рахункової палати та інших матеріалів у Комітеті підготовлено проект постанови Верховної Ради України про звіт про виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2023 рік", в якому запропоновано взяти до відома зазначений звіт та надати Уряду відповідні доручення щодо поліпшення управління бюджетними коштами для врахування у процесі виконання бюджету у 2024 році та при формуванні проекту бюджету на 2025 рік. Комітетом схвалено і подано на розгляд Верховної Ради України цей проект постанови (реєстр. № 11353 від 19.06.2024), а також направлено Кабінету Міністрів України доручення, передбачені у цьому проекті постанови, у вигляді рекомендацій Комітету.
Керуючись статтями 14 і 24 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» та статтею 109 Бюджетного кодексу, Комітет на своєму засіданні 18 липня 2024 р. розглянув висновки Рахункової палати про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2024 рік у першому кварталі разом з відповідною інформацією щодо поточного виконання державного бюджету, підготовленою секретаріатом Комітету, що містила аналітичні матеріали за звітний період. За підсумками розгляду такого питання Комітетом направлено Кабінету Міністрів України рекомендації, спрямовані на покращення поточного виконання бюджету.
У звітному періоді Комітет співпрацював з Рахунковою палатою, використовуючи її матеріали при проведенні оцінки показників державного та місцевих бюджетів. Загалом від Комітету направлено відповідні звернення до Кабінету Міністрів, міністерств, інших державних органів щодо вжиття заходів з усунення виявлених Рахунковою палатою недоліків і порушень (станом на 01.09.2024 – 27 листів). Поряд з тим, Голова, інші члени Рахункової палати, її уповноважені представники запрошувалися та брали участь у засіданнях Комітету і його підкомітетів. Зі свого боку Рахунковою палатою регулярно надсилалися запрошення на її засідання та члени Комітету мали можливість брати участь у таких засіданнях.
Відповідно до статті 30 Закону України «Про Рахункову палату» Рахунковою палатою наприкінці квітня 2024 р. подано до Верховної Ради звіт Рахункової палати за 2023 рік. Керуючись статтею 232-2 Регламенту, за підсумками розгляду такого питання Комітетом взято до відома цей звіт, надано рекомендації Рахунковій палаті щодо підвищення ефективності її діяльності та поінформовано Верховну Раду України.
Поряд з тим, враховуючи положення статті 20 Закону України "Про Рахункову палату" і статті 208-2 Регламенту, Комітетом у квітні п.р. розглянуто питання про звільнення з посад членів Рахункової палати, строк повноважень яких закінчився (йдеться про Богуна В.П., Дідика А.М., Іванову І.М., Майснера А.В., Невідомого В.І., Огня Ц.Г., Яремчука І.М., призначених на відповідні посади 15 березня 2018 р.), та надано Верховній Раді відповідний висновок. За результатами розгляду даного питання на пленарному засіданні Верховною Радою України 23 квітня 2024 р. звільнено відповідних осіб з посад членів Рахункової палати.
У звітному періоді відповідно до статті 28 Закону України "Про Державний бюджет України на 2024 рік" Комітетом погоджено 13 рішень Кабінету Міністрів України про виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії.
Разом з тим, згідно з підпунктом 1 пункту 22 розділу VІ Бюджетного кодексу в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації не застосовуються деякі законодавчі норми щодо погодження з Комітетом рішень Кабінету Міністрів України, зокрема: стаття 23 Бюджетного кодексу про перерозподіл видатків бюджету і надання кредитів з бюджету, передачу бюджетних призначень; частина шоста статті 108 Бюджетного кодексу про розподіл та перерозподіл обсягів субвенцій та додаткових дотацій з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами; відповідні норми закону про державний бюджет (у п.р. йдеться про норми статей 4 і 30 Закону України "Про Державний бюджет України на 2024 рік"). Тому протягом одинадцятої сесії (в умовах воєнного стану, введеного в Україні з 24.02.2022) прийняті Кабінетом Міністрів України рішення з відповідних питань не потребували погодження з Комітетом.
Щодо міжнародного співробітництва слід відмітити продовження у звітному періоді співпраці Комітету з профільними комітетами Європейського парламенту, в рамках якої 19 березня 2024 року відбулася онлайн-зустріч членів Комітету з членами Бюджетного комітету Європарламенту, а 20 березня 2024 року – онлайн-зустріч членів Комітету з членами Комітету з бюджетного контролю Європарламенту. На цих зустрічах обговорювалися, серед іншого, питання щодо фінансової підтримки України від Європейського Союзу (включаючи можливість передачі Україні доходів від заморожених російських активів) та контролю за використанням відповідних коштів. Загалом такі зустрічі сприяють побудові належних міжкомітетських відносин, які базуються на довірі, прозорості і підзвітності, що важливо з огляду на необхідність подальшої підтримки від ЄС та кандидатський статус України на членство в ЄС. Поряд з тим, представники Комітету підтримували партнерські взаємини з представниками Глобального проекту ЄС зі зміцнення потенціалу парламентів "INTER PARES | Парламенти у партнерстві", Програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) "РАДА: наступне покоління", в межах компетенції брали участь у зустрічах, тренінгах та інших заходах, що проводилися за сприяння відповідних організацій.
У звітному періоді забезпечувалося висвітлення діяльності Комітету шляхом регулярного оновлення інформації на офіційному сайті Комітету, сторінці Комітету у мережі Facebook та Youtube-каналі Комітету. Крім того, за звітний період у Комітеті підготовлено інформативні-аналітичні матеріали, які також розміщено на офіційному сайті Верховної Ради України /станом на 01.09.2024 – 29 матеріалів/.
У Комітеті регулярно здійснювалося опрацювання звернень, листів, пропозицій, висновків та іншої кореспонденції.