Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 13 березня 2012 року розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2012 рік" (щодо упорядкування розподілу видатків на здійснення правосуддя) (реєстр. № 9734 від 18.01.2012), поданий народним депутатом України Ю.А. Кармазіним.
Законодавча пропозиція полягає у зменшенні за загальним фондом державного бюджету видатків Конституційного Суду України (далі - Суду) на 50 млн. грн. (74 відсотка бюджетних призначень за загальним фондом) та збільшення видатків за загальним фондом на здійснення правосуддя місцевими та апеляційними судами (за бюджетними програмами Державної судової адміністрації України: код 0501020 – на 6,2 млн. грн., код 0501030 – на 5,25 млн. грн., код 0501040 – на 17 млн. грн., код 0501080 – на 6,3 млн. грн., код 0501160 – на 5 млн. грн., код 0501170 – на 10,25 млн. грн.). З цією метою запропоновано внести зміни до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2012 рік».
Запропоноване законопроектом скорочення видатків на оплату праці працівників Суду на 29,6 млн. грн. або 72 відсотка потребуватиме відповідних бюджетних призначень для скорочення на 88 відсотків чисельності працівників Секретаріату Суду, оскільки відповідно до вимог Кодексу законів про працю України працівники, яких звільняють, мають бути попереджені про звільнення не пізніше, ніж за два місяці, а також їм має бути виплачена вихідна допомога у розмірі не менше середнього місячного заробітку. Разом з тим, розробником не подано фінансово-економічного обґрунтування до законопроекту (включаючи відповідні розрахунки) щодо зменшення бюджетних призначень Суду та збільшення видатків на здійснення правосуддя місцевими та апеляційними судами, в тому числі в розрізі судів, що є порушенням частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України.
Крім цього, законопроект підготовлено з порушенням вимог нормо-проектувальної техніки у частині оформлення законопроектів щодо внесення змін до закону про державний бюджет.
Таким чином, законопроект (реєстр. № 9734) потребує ґрунтовного фінансово-економічного обґрунтування щодо необхідності уточнення обсягів бюджетних призначень Конституційного Суду України, місцевих та апеляційних судів. Прийняття такого законопроекту унеможливить належне виконання своїх повноважень Конституційним Судом України та матиме наслідком розбалансування показників державного бюджету, зокрема за видатками місцевих та апеляційних судів.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у висновку до законопроекту (лист від 14.02.2012 № 16/3-127/9734) зазначає, що він потребує відповідного висновку Кабінету Міністрів України, який за змістом відповідних положень п. 6 статті 116 Конституції України та статті 42 Бюджетного кодексу України забезпечує виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України.
Комітет з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України у своєму експертному висновку до законопроекту (лист від 23.02.2012 № 04-32/5-112) відмічає, що законопроект не відповідає положенням Регламенту Верховної Ради України в частині вимог до оформлення законопроектів.
Комітет з питань правосуддя прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України відхилити зазначений законопроект (лист від 23.02.2012 № 04-30/10-509/32604).
За результатами розгляду Комітет прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2012 рік" (щодо упорядкування розподілу видатків на здійснення правосуддя) (реєстр. № 9734 від 18.01.2012), поданий народним депутатом України Ю.А. Кармазіним, за наслідками розгляду у першому читанні відхилити.