Щодо внесення змін до Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (щодо забезпечення виконання соціальних зобов’язань держави)

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 3 квітня 2013 року розглянув проект Закону України про внесення змін до Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (щодо забезпечення виконання соціальних зобов’язань держави), поданий народним депутатом України В.О. Яворівським (реєстр. № 1120 від 19.12.2012р.).

 Законопроектом пропонується виключити пункт 4 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (далі - Закон), яким встановлено, що у 2013 році окремі норми і положення законів України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», «Про соціальний захист дітей війни», «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», «Про міліцію», «Про прокуратуру», Основ законодавства України про охорону здоров’я, «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні», «Про пожежну безпеку», «Про захист рослин», Гірничого закону України, «Про жертви нацистських переслідувань», «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» (стосовно соціальних виплат) застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України.

Слід звернути увагу, що аналогічна норма передбачалася законами про Державний бюджет України на 2011 та 2012 роки. При цьому, Конституційний Суд України своїм рішенням від 26 грудня 2011року № 20-рп/2011 визнав це положення закону таким, що відповідає Конституції України. Зокрема, зазначено, що передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними. Механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість їх фінансового забезпечення шляхом пропорційного перерозподілу коштів з метою збереження балансу інтересів усього суспільства. Крім того, такі заходи можуть бути обумовлені необхідністю запобігання чи усунення реальних загроз економічній безпеці України, що згідно з частиною першою статті 17 Конституції України є найважливішою функцією держави.

Конституційним Судом також відмічено про надання Верховною Радою України права Кабінету Міністрів України встановлювати у випадках, передбачених законом, порядок та розміри соціальних виплат та допомоги, виходячи з наявного фінансового ресурсу Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України, що пов’язується з функціями Уряду, визначеними в пунктах 2, 3 статті 116 Конституції України. Отже, Кабінет Міністрів України регулює порядок та розміри соціальних виплат та допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України та Пенсійного фонду України, відповідно до Конституції та законів України.

Розглядаючи принцип збалансованості бюджету (частина 3 статті 95 Конституції України) як один з визначальних поряд з принципами справедливості та пропорційності (розмірності) у діяльності органів державної влади, зокрема в процесі підготовки, прийняття та виконання державного бюджету, Конституційний Суд України вказав, що пункт 4 Прикінцевих положень Закону встановлює механізм реалізації окремих положень деяких законів, а тому не суперечить статті 75, пункту 3 частини першої статті 85, статті 95 Конституції України.

Аналогічного висновку Конституційний Суд України дійшов і у своєму рішенні від 25 січня 2012 року № 3рп/2012.

Відповідно до статті 150 Конституції України, рішення Конституційного Суду України є обов’язковими до виконання на території України, остаточними і не можуть бути оскаржені.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України висловлює зауваження до законопроекту та зазначає, що для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту слід отримати відповідний експертний висновок Уряду. Водночас зауважено, що відповідне положення закону про Державний бюджет України на 2012 рік Конституційний Суд України своїм рішенням від 26.12.2011р. № 20-рп/2011 визнав конституційним, аналогічних висновків дійшов і у своєму рішенні від 25.01.2012р. № 3-рп/2012.

За експертним висновком Міністерства фінансів України прийняття законопроекту є недоцільним, зважаючи на необхідність вирішення питання забезпечення всіх соціальних виплат громадянам України, виходячи з соціально-економічного становища країни та фінансової спроможності державного бюджету та бюджету Пенсійного фонду України. Крім того, Міністерство фінансів зазначає, що реалізація положень законопроекту призведе до додаткових видатків з державного бюджету, які не будуть забезпечені фінансовими ресурсами.

За орієнтовними розрахунками Міністерства соціальної політики реалізація положень всіх законодавчих актів щодо надання пільг, компенсацій та гарантій у розмірах, передбачених базовими законами, потребуватиме щорічно понад 170 млрд. гривень.

Всупереч вимогам статті 91 Регламенту Верховної Ради України та статті 27 Бюджетного кодексу України суб’єктом права законодавчої ініціативи не надано фінансово-економічних обґрунтувань до законопроекту (включаючи відповідні розрахунки) та пропозицій змін до законодавчих актів України щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості бюджету.

Комітет Верховної Ради України у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів пропонує рекомендувати Верховній Раді України зазначений законопроект за результатом розгляду в першому читанні прийняти за основу.

За підсумками розгляду законопроекту Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (щодо забезпечення виконання соціальних зобов’язань держави), поданий народним депутатом України В.О. Яворівським (реєстр. № 1120 від 19.12.2012р.), відхилити.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29