Зміни до Державного бюджету України на 2013 рік щодо забезпечення безпеки на пішохідних переходах

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 17 квітня 2013 року розглянув проект Закону про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (про забезпечення безпеки на пішохідних переходах) (реєстр. №1193 від 03.01.2013), поданий народним депутатом України Т.Я. Слюз.

Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, цей проект закону спрямований на забезпечення створення належних умов безпеки на пішохідних переходах на автомобільних дорогах державного значення та відповідно на зменшення дорожньо-транспортних пригод.

Для реалізації вищезазначеного законопроект передбачає встановлення додатково бюджетних призначень за загальним фондом державного бюджету у сумі 150 млн. гривень Державному агентству автомобільних доріг за новою бюджетною програмою «Забезпечення безпеки на пішохідних переходах (встановлення освітлення, світлофорів, спеціальних сигналізуючих ліхтарів, оснащення знаків пішохідного переходу світлодіодами, будівництво пішохідних містків на автомобільних дорогах державного значення)».

Такі додаткові видатки пропонується здійснити за рахунок зменшення видатків загального фонду державного бюджету деяким головним розпорядникам коштів державного бюджету за окремими бюджетними програмами, а саме:

на 13,5 млн. гривень Міністерству фінансів України за бюджетною програмою 3501440 «Оплата послуг радника та проведення заходів, пов'язаних з продажем пакетів акцій банків, що належать державі у статутному капіталі банків, у капіталізації яких взяла участь держава»;

на 81,5 млн. гривень Міністерству фінансів України (загальнодержавні витрати) за бюджетною програмою 3511090 «Державні капітальні видатки, що розподіляються Кабінетом Міністрів України, в тому числі будівництво сучасного лікувально-діагностичного комплексу Національної дитячої спеціалізованої лікарні «Охматдит», реконструкція і розширення Національного інституту раку, будівництво спортивних споруд з штучним льодом, придбання медичного автотранспорту та медичного обладнання, підтримка реформування системи охорони здоров’я»;

на 40 млн. гривень Службі безпеки України за бюджетною програмою 6521100 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Служби безпеки України»;

на 15 млн. гривень Управлінню державної охорони України за бюджетною програмою 6601020 «Державна охорона органів державної влади та посадових осіб».

Отже, положення законопроекту є збалансованими за показниками державного бюджету.

Однак, в той же час, слід зазначити, що в порушення вимог частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України в матеріалах до законопроекту не надано належного фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) щодо встановлення/зменшення видатків державного бюджету у запропонованих обсягах та визначених напрямках, а також прогнозу соціально-економічних наслідків, пов’язаних із запропонованими змінами, про що зауважено Головним науково-експертним управлінням Апарату Верховної Ради України, Комітетом з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України і Міністерством фінансів України.

При цьому, необхідно відмітити, що Законом України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» за бюджетною програмою «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування» (код 3111020) Укравтодору передбачено 5 139,9 млн. гривень. Згідно із Законом України «Про джерела фінансування дорожнього господарства України» витрати, пов'язані з будівництвом, реконструкцією, ремонтом і утриманням автомобільних доріг, здійснюються за рахунок бюджетних та інших коштів для реалізації програм розвитку дорожнього господарства України з метою, зокрема, створення на дорогах належних умов безпеки руху та сучасних елементів дорожнього сервісу. Тобто, в межах реалізації цієї бюджетної програми належить здійснювати заходи щодо забезпечення безпеки на пішохідних переходах.

Таку ж позицію висловив Комітет Верховної Ради України з питань транспорту і зв’язку та Міністерство інфраструктури України, зазначивши про дублювання запропонованої нової бюджетної програми за своєю метою напрямків вже існуючої бюджетної програми за кодом 3111020.

Відповідно до пункту 7 частини п’ятої статті 22 Бюджетного кодексу України головний розпорядник бюджетних коштів здійснює управління бюджетними коштами у межах встановлених йому бюджетних повноважень та оцінку ефективності бюджетних програм, забезпечуючи ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів. В контексті пункту 49 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України управління бюджетними коштами передбачає здійснення головними розпорядниками бюджетних коштів сукупності дій, спрямованих на досягнення цілей, завдань і конкретних результатів своєї діяльності та забезпечення ефективного, результативного і цільового використання бюджетних коштів.

Крім того, на звернення Комітету Верховної Ради України з питань бюджету Державне агентство автомобільних доріг України поінформувало, що влаштування освітлення, встановлення світлофорів, дорожніх знаків, будівництво надземних пішохідних переходів є заходами з безпеки дорожнього руху і входять до складу проектно-кошторисної документації на будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт, а також реалізуються (впроваджуються) під час поточного ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування. Орієнтовна сума витрат на виконання заходів з підвищення рівня безпеки дорожнього руху на автомобільних дорогах загального користування за даними Укравтодору у 2013 році складе 430 млн. гривень.

Також, Укравтодор поінформував, що встановлення світлофорів здійснюється на підставі техніко-економічного обґрунтування за умов виконання вимог ДСТУ 4092-2002 «Безпека дорожнього руху. Світлофори дорожні. Загальні технічні вимоги, правила застосування та вимоги безпеки», а обладнання дорожніх знаків світлодіодними елементами не передбачено чинними нормативними документами. Відповідно до пункту 5.2.1 ДСТУ 4100-2001 «Знаки дорожні. Загальні технічні умови. Правила застосування» знаки виготовляються з світлоповертальною поверхнею або внутрішнім освітленням, але відповідно до пункту 10.1.5 зазначеного стандарту, з дозволу ДДАІ МВС і ЦБДР та АС МВС України в експериментальному порядку допускається застосовувати дорожні знаки, не встановлені чинними стандартами і технічними умовами.

Таким чином, Укравтодор наділений повноваженнями та бюджетними коштами для створення на дорогах належних умов безпеки руху та сучасних елементів дорожнього сервісу саме в рамках бюджетної програми 3111020 «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування».

Що стосується зменшення обсягу бюджетних призначень за зазначеними вище бюджетними програмами, то Міністерство фінансів у своєму висновку  зауважило наступне:

- у державному бюджеті на 2013 рік видатки Управління державної охорони за бюджетною програмою 6601020 вже зменшено порівняно з 2012 роком на 17,1 млн. гривень і подальше їх скорочення призведе до неможливості виконання Управлінням безпосередніх функцій з охорони вищих посадових осіб та органів державної влади;

- видатки Служби безпеки за бюджетною програмою 6521100 у 2013 році передбачені для продовження розпочатого у 2011 році будівництва житлового комплексу по вул. О. Трутенка, 3 у м. Києві також зменшені порівняно з 2012 роком на 60 млн. гривень і подальше їх скорочення призведе до неможливості завершення другої черги будівництва зазначеного комплексу та отримання у поточному році військовослужбовцями Служби безпеки 105 квартир (станом на 01.01.2013 квартирна черга становить 5875 осіб). Зменшення видатків державного бюджету за цією програмою, на думку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, вважається соціально несправедливим. Поряд з цим, за підсумками січня-лютого поточного року за даними звітності Казначейства за цією бюджетною програмою вже проведено видатки у сумі 14,5 млн. гривень;

- скасування бюджетної програми Мінфіну 3501440 «Оплата послуг радника та проведення заходів, пов'язаних з продажем пакетів акцій банків, що належать державі у статутному капіталі банків, у капіталізації яких взяла участь держава» призведе до невиконання положень Закону України «Про особливості продажу пакетів акцій, що належать державі у статутному капіталі банків, у капіталізації яких взяла участь держава», пунктів 19.2-19.3 Національного плану дій на 2012 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» (Указ Президента України від 12.03.2012 № 187). Крім того, наявність таких коштів обумовлена необхідністю проведення оцінки пакетів акцій банків, одержання рекомендацій щодо порядку проведення та підготовки плану продажу пакетів акцій банків, відбору стратегічних інвесторів, а також вимогою міжнародних фінансових організацій, зокрема в рамках домовленостей, досягнутих між Україною та Міжнародним валютним фондом за угодою «Стенд-бай», та заходів щодо завершення підготовки системного проекту Світового банку «Друга програмна позика на реабілітацію фінансового сектору»          (ППРФС-П).

Водночас, слід зауважити, що Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження від 11.02.2013 № 76-р «Деякі питання використання у 2013 році державних капітальних видатків» (із змінами, внесеними розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20.03.2013 р. № 149-р), згідно з яким, кошти за бюджетною програмою 3511090 у повному обсязі розподілено між окремими головними розпорядниками коштів державного бюджету.

Тобто, скорочення обсягів видатків за запропонованими бюджетними програмами спричинить невиконання ряду заходів соціально-економічного спрямування та є необґрунтованим і недоцільним.

Крім того, слід зазначити, що додаток до законопроекту містить ряд неточностей і помилок та потребує внесення редакційних і техніко-юридичних уточнень відповідно до вимог нормопроектувальної техніки стосовно оформлення законопроектів щодо внесення змін до закону про державний бюджет, а також узгодження із прийнятими Верховною Радою України 4 квітня 2013 року прийнято закони, якими внесено зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік», у тому числі за показниками видатків державного бюджету.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку до законопроекту зауважує про відсутність належного фінансово-економічного обґрунтування та зазначає про доцільність отримання висновку Кабінету Міністрів України щодо цього законопроекту.

Зважаючи на вищевикладені аргументи, загалом Міністерством фінансів даний законопроект не підтримується.

Комітет з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України у своєму висновку зазначає про порушення вимог статті 27 Бюджетного кодексу України та статті 91 Регламенту Верховної Ради України в частині не надання автором законопроекту належного фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) щодо даного законопроекту та невідповідності поданого законопроекту положенням Регламенту Верховної Ради України в частині оформлення законопроектів.

Комітет Верховної Ради України з питань транспорту і зв’язку вважає за можливе рекомендувати Верховній Раді України повернути вказаний законопроект суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання, зважаючи на відсутність обґрунтувань та фінансово-економічних розрахунків обсягів бюджетних коштів, що запропоновані до скорочення, та пов’язаних із цим соціально-економічних наслідків.

Враховуючи наведене, Комітет прийняв рішення:

рекомендувати Верховній Раді України проект закону про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (про забезпечення безпеки на пішохідних переходах), поданий народним депутатом України Т.Я. Слюз (реєстр. № 1193), за результатами розгляду у першому читанні відхилити.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29