Щодо внесення змін до Закону України
«Про Державний бюджет України на 2013 рік»
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 17 квітня 2013 року розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік», поданий народним депутатом України Литвином В.М. (реєстр. № 2414 від 27.02.2013р.).
Законопроект передбачає збільшення на 38 млн. гривень обсягу видатків загального фонду державного бюджету для Міністерства охорони здоров’я України на організацію лікування громадян України за кордоном (Законом України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» за бюджетною програмою 2301360 «Лікування громадян України за кордоном» передбачено 13,99 млн. гривень).
Джерелом покриття додаткових видатків державного бюджету пропонується визначити збільшення надходжень акцизного податку з ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції).
Законодавчу пропозицію викладено збалансованою за показниками доходів та видатків загального фонду державного бюджету.
Необхідно зауважити, що на думку автора законопроекту показник за доходами загального фонду державного бюджету є реалістичним, оскільки Верховною Радою України 20 листопада 2012 року прийнято Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок деяких податків і зборів». Відповідно до цього Закону збільшено, зокрема ставки акцизного податку на алкогольні напої та тютюнові вироби, відтак плануються додаткові надходження до бюджету від збільшення ставок цього податку.
Проте, Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок деяких податків і зборів» набув чинності з 1 січня 2013 року і відповідні додаткові надходження були враховані в доходній частині Державного бюджету України на 2013 рік, про що також зауважує у своєму висновку Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України.
Водночас, за звітом Державної казначейської служби доходи загального фонду державного бюджету за січень-березень 2013 року склали 71.882,7 млн. грн., що становить 99,1% до плану на цей період (недоотримане 667,7 млн. грн.).
При цьому, надходження акцизного податку з ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) до загального фонду державного бюджету за 3 місяці 2013 року склали 414,8 млн. грн., що на 50,1 млн. грн. або на 13,7% більше плану на цей період.
Тобто, зважаючи на зазначене, збільшення надходжень акцизного податку з ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) у запропонованому обсязі є недостатньо обґрунтованим та передчасним, зважаючи на стан виконання державного бюджету в цілому.
Крім того, необхідно відмітити, що положення законопроекту не відповідають вимогам нормотворчої техніки щодо підготовки змін до закону про державний бюджет, та потребуватимуть змін бюджетних показників у зв’язку із прийняттям Верховною Радою України 4 квітня 2013 року законів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (реєстр. № 2408, реєстр. № 2655).
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України в цілому підтримуючи внесену законодавчу пропозицію, зазначає, що для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту слід отримати відповідний експертний висновок Уряду.
Міністерство фінансів України вважає за доцільне розглянути відповідні пропозиції при розробці комплексних змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» згідно з пунктом 9 Прикінцевих положень цього Закону, відповідно до якого Кабінет Міністрів України на основі моніторингу виконання Державного бюджету України за підсумками І кварталу 2013 року має внести пропозиції щодо підвищення соціальних стандартів та їх фінансового забезпечення.
Слід також зауважити, що відповідно до статей 52 та 53 Бюджетного кодексу України зміни до закону про Державний бюджет України вносяться у разі відхилення оцінки основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України та надходжень до бюджету від прогнозу, врахованого при затвердженні Державного бюджету України на відповідний бюджетний період. Факт перевиконання надходжень державного бюджету визнається за підсумками трьох кварталів у разі перевищення показників надходжень державного бюджету, врахованих у розписі державного бюджету на відповідний період, біль ніж на 15 відсотків.
Комітет з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України зауважує про недотримання вимог статті 91 Регламенту Верховної Ради України та статті 27 Бюджетного кодексу України щодо надання відповідних розрахунків до законопроекту та звертає увагу на допущені неточності техніко-юридичного характеру при оформленні законопроекту.
За підсумками розгляду законопроекту Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік», поданий народними депутатами України Литвином В.М. (реєстр. № 2414 від 27.02.2013р.), прийняти за основу.