Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 20 червня 2012 року розглянув проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України, поданий народним депутатом України О.О. Омельченком, реєстр. №10446 від 10.05.2012 року.
пропонується внести зміни до статей 29, 65, 97, 100 Бюджетного кодексу України та доповнити його новою статтею 107-1, якими регулюються питання розподілу податку на доходи фізичних осіб та надання міжбюджетних трансфертів.
Насамперед, законопроектом запропоновано змінити порядок зарахування податку на доходи фізичних осіб, що сплачується (перераховується) на території міста Києва, встановивши, що до доходів бюджету міста Києва зараховується 100 відсотків цього податку (замість 50 відсотків за чинною редакцією), та відповідно вилучивши з доходів державного бюджету такі надходження. Оскільки податок на доходи фізичних осіб належить до доходів, які враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів, запропоноване положення спричинить зміни у взаємовідносинах між бюджетом міста Києва і державним бюджетом: призведе до збільшення обсягу коштів, які передаються з бюджету міста Києва до державного бюджету.
Поряд з тим, автором законопроекту запропоновано доповнити перелік трансфертів, що надаються з державного бюджету місцевим бюджетам, субвенцією та додатковою дотацією бюджету міста Києва на виконання містом столичних функцій. Одночасне запровадження додаткової дотації і субвенції на одну мету є методологічно некоректним та при практичному застосуванні може неоднозначно трактуватися.
Також проектом пропонується встановлювати на три роки розрахунковий обсяг коштів, що передаються до державного бюджету з відповідних місцевих бюджетів, з урахуванням росту доходів на планові періоди. Така пропозиція порушує принципи єдності, справедливості і неупередженості бюджетної системи України, визначені статтею 7 Бюджетного кодексу, оскільки стосується лише тих бюджетів, які перераховують кошти до державного бюджету.
Зазначений законопроект призведе до зменшення доходів та збільшення видатків з державного бюджету. Однак, всупереч вимогам частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України автором законопроекту не надано належне фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) та пропозиції щодо джерел додаткових надходжень до державного бюджету для досягнення збалансованості бюджету.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради у своєму експертному висновку до законопроекту вказує на необхідність додаткового обґрунтування запропонованих законопроектом змін та, виходячи з відповідних положень п. 6 статті 116 Конституції України, а також статті 42 Бюджетного кодексу України, зазначає, що для прийняття зваженого рішення щодо пропозицій проекту закону слід отримати відповідний висновок Кабінету Міністрів України.
Міністерство фінансів України не підтримує прийняття законопроекту, вказуючи, зокрема, що: податок на доходи фізичних осіб не зараховується до жодного бюджету в повному обсязі і пропорції його розподілу максимально враховують як наявність фінансового ресурсу, так і потребу у збалансуванні дохідної та видаткової частин бюджету; встановлення міжбюджетних трансфертів з державного бюджету для здійснення м.Києвом функцій столиці достатньо врегульовано чинним законодавством та не потребує додаткового унормування; пропозиція щодо визначення один раз на три роки обсягу коштів, що підлягають перерахуванню з місцевих бюджетів до державного бюджету, суперечить основам бюджетного процесу, оскільки усі бюджетні призначення встановлюються законом про державний бюджет на бюджетний період (рік).
За результатами розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України, (реєстр. №10446), поданий народним депутатом України О.О. Омельченком, відхилити.