Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 10 квітня 2012 року розглянув проект Закону про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2012 рік" (щодо посилення державної підтримки сільського господарства в умовах його критичного стану в 2012 році) (реєстр. № 10114 від 23.02.2012), поданий народними депутатами України В.П. Кравчуком та іншими.
Законопроектом пропонується передбачити Міністерству аграрної політики та продовольства України кошти у обсязі 4 млрд.грн., зокрема на фінансову підтримку заходів в агропромисловому комплексі (в тому числі здешевлення кредитів) у сумі 1 млрд.грн, а також визначити видатки за новою у 2012 році бюджетною програмою: «Державна підтримка на 30-відсоткове здешевлення придбання паливно-мастильних матеріалів, добрив, засобів захисту рослин, насіння» – у сумі 3 млрд. гривень із внесенням відповідних змін до додатку №3 «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2012 рік».
Зазначене збільшення видатків державного бюджету пропонується покрити шляхом збільшення на 4 млрд.грн. обсягу доходів загального фонду державного бюджету, а саме надходжень від податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) та внести відповідні змін до додатку №1 «Доходи Державного бюджету України на 2012 рік». За даними звітності Державної казначейської служби за підсумками січня-березня поточного року надходження за зазначеним джерелом становлять 99,2 % від плану за звітний період, тобто недоотримано 149,2 млн.гривень.
Відповідно до положень статей 52 та 53 Бюджетного кодексу України зміни до закону про Державний бюджет України можуть вноситися у разі відхилення оцінки основних прогнозних показників економічного і соціального розвитку України та показників надходжень державного бюджету від прогнозу, врахованого при затвердженні Державного бюджету України на відповідний бюджетний період, зміни структури витрат державного бюджету та в інших випадках, передбачених цим Кодексом, а також у разі перевищення показників надходжень державного бюджету за підсумками трьох кварталів більше, ніж на 15 відсотків.
Отже, на даний час немає підстав щодо збільшення планового обсягу надходжень податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг).
Водночас, у законопроекті бюджетну програму за кодом 2801180 пропонується викласти в новій редакції, додаючи уточнення щодо здійснення відповідних заходів через механізм здешевлення кредитів. Слід зазначити, що таке уточнення є зайвим, оскільки прийнятим на виконання частини сьомої статті 20 Бюджетного кодексу України Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті для фінансової підтримки заходів в агропромисловому комплексі (затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2012 №104) передбачено використання коштів за цією бюджетною програмою, зокрема, на здійснення фінансової підтримки суб’єктів господарювання агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів та компенсації лізингових платежів.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку до законопроекту, крім того, зазначає про доцільність отримання висновку Кабінету Міністрів України щодо цього законопроекту.
Міністерство фінансів України не підтримує прийняття законопроекту, обґрунтовуючи свою позицію відсутністю підстав для додаткового збільшення обсягів надходжень від податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) та відповідно реальних джерел для здійснення запропонованих у законопроекті додаткових видатків.
Враховуючи наведене, Комітет прийняв рішення:
рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2012 рік" (щодо посилення державної підтримки сільського господарства в умовах його критичного стану в 2012 році) (реєстр. № 10114 від 23.02.2012), поданий народними депутатами України В.П. Кравчуком та іншими, за результатами розгляду у першому читанні відхилити.