Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік (реєстр. № 1125)

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 17 грудня 2014 року розглянув проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік», поданий Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 1125 від 01.12.2014 р.).

Згідно з пояснювальною запискою законопроект підготовлено з метою забезпечення виконання зобов’язань за державним та гарантованим державою боргом в умовах ситуації соціально-економічної та фінансової нестабільності, підсиленої анексією АР Крим та воєнною агресією на сході України, що спричиняє в тому числі значну девальвацію національної валюти.

Законопроектом пропонується шляхом внесення змін до статті 5 та додатків № 2 і № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік»:

збільшити граничний обсяг державного боргу на кінець п.р. на 161392,4 млн грн;

збільшити державні запозичення загалом на 13842,99 млн грн (у т.ч. внутрішні запозичення на 5587,5 млн грн і зовнішні запозичення на 8255,5 млн грн) та на таку ж суму витрати на погашення основної суми державного боргу (у т.ч. за внутрішніми зобов’язаннями на 616,3 млн грн і зовнішніми зобов’язаннями на 13226,6 млн грн) без зміни граничного обсягу дефіциту держаного бюджету;

перерозподілити видатки загального фонду державного бюджету загалом у сумі 3044,4 млн грн без зміни їх загального обсягу, а саме:

– збільшити видатки на обслуговування державного боргу на 1986,3 млн грн та на виконання боргових зобов’язань за кредитами, залученими під державні гарантії, загалом на 1058,1 млн грн;

– зменшити видатки Міністерству енергетики та вугільної промисловості на підтримку вугільної і торфодобувної промисловості загалом на 2586,6 млн грн, Міністерству фінансів (загальнодержавні витрати) на часткове відшкодування процентних витрат за запозиченнями суб’єктів господарювання, здійсненими на внутрішньому ринку, на 432,4 млн грн, а також Державній службі гірничого нагляду та промислової безпеки на 25,4 млн грн.

Насамперед, належить відмітити, що згідно з частиною шостою статті 16 Бюджетного кодексу України витрати на обслуговування та погашення державного боргу здійснюються Мінфіном відповідно до кредитних договорів, а також нормативно-правових актів, за якими виникають державні боргові зобов’язання, незалежно від обсягу коштів, визначеного на таку мету законом про державний бюджет. Якщо очікуваний обсяг зазначених витрат перевищить визначений законом про державний бюджет обсяг коштів на таку мету, Мінфін невідкладно інформує про це Кабінет Міністрів України, який невідкладно інформує про очікуване перевищення таких витрат Верховну Раду України та подає у двотижневий строк пропозиції про внесення змін до закону про державний бюджет. Згідно з частиною сьомою статті 17 Бюджетного кодексу України платежі, пов’язані з виконанням гарантійних зобов’язань держави, здійснюються згідно з відповідними договорами незалежно від обсягу коштів, визначених на цю мету в законі про Державний бюджет України, у такому ж порядку, як визначено частиною шостою статті 16 цього Кодексу.

Слід зазначити, що з урахуванням положень законопроекту граничний обсяг державного боргу протягом року збільшиться /з первинно затверджених 585,5 млрд грн до 968,4 млрд грн./ на 382,9 млрд грн або на 65,4% (з них законом від 27.03.2014 № 1165-VII – на 78,5 млрд грн, законом від 31.07.2014 № 1622-VII – на 142,95 млрд грн). Згідно з даними, розміщеними на офіційному сайті Мінфіну, станом на 31.10.2014 р. державний борг становив 809,7 млрд грн та вже перевищив затверджений із змінами його граничний обсяг на кінець п.р. (806,96 млрд грн) на 2,75 млрд грн.

Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, значна девальвація національної валюти у п.р. з 8 грн/дол. США до близько 16 грн/дол. США, а також її постійні коливання унеможливлюють дотримання граничного обсягу державного боргу на встановленому законом рівні, зважаючи що в структурі державного боргу зобов’язання, номіновані в іноземній валюті, становлять близько 60%.

Варто також звернути увагу, що розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 1067-р «Про збільшення у 2014 році обсягу джерел фінансування державного бюджету у зв’язку із зменшенням його за іншими джерелами фінансування», прийнятим відповідно до частини четвертої статті 15 Бюджетного кодексу України, передбачається заміщення надходжень від приватизації державного майна понадплановим здійсненням державних запозичень у сумі 16,6 млрд грн, внаслідок чого відбудеться подальше зростання державного боргу.

Через зростання державного боргу посиляться ризики боргової безпеки та збільшиться боргове навантаження на бюджети наступних періодів в умовах нестабільності фінансово-економічного стану країни.

Водночас, згідно з вимогами частини другої статті 18 Бюджетного кодексу України загальний обсяг державного боргу та гарантованого державою боргу на кінець бюджетного періоду не може перевищувати 60% річного номінального обсягу ВВП України.

У цьому зв’язку Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму експертному висновку (лист від 15.12.2014 р. № 16/3-1016/1125) зауважує, що пояснювальна записка до законопроекту не містить докладних пояснень щодо виконання зазначених вимог Бюджетного кодексу у разі прийняття пропозицій проекту.

ГНЕУ також звертає увагу, що пояснювальна записка до законопроекту не містить належних розрахунків щодо необхідності збільшення видатків за зазначеними бюджетними програмами саме у визначених у законопроекті обсягах,  що не відповідає вимогам ч. 3 ст. 91 Регламенту Верховної Ради України та ч. 1 ст. 27 Бюджетного кодексу України, згідно з якими до проекту слід надати належне фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки).

Необхідно зауважити, у законопроекті виключаються видатки за бюджетною програмою «Часткове відшкодування процентних витрат за запозиченнями суб’єктів господарювання, здійсненими на внутрішньому ринку» (код 3511130), затверджені у сумі 432,4 млн грн згідно із Законом України від 31.07.2014 № 1622-VII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік», однак не запропоновано виключити доповнену цим Законом статтю 26 щодо реалізації цієї бюджетної програми.

Крім того, до законопроекту потрібно внести техніко-юридичні та редакційні правки відповідно до вимог оформлення законопроектів про внесення змін до законів про державний бюджет, а саме:

уточнити нумерацію і виклад положень тексту законопроекту згідно з вимогами законодавчої техніки у процесі законотворення;

у додатку № 1 до законопроекту виключити рядок «Загальне фінансування», оскільки відповідні показники (граничний обсяг дефіциту державного бюджету) законопроектом не змінюються;

у додатку № 2 до законопроекту:

– назву додатку доповнити словами «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2014 рік»;

– назву граф «КПКВК» і «КФКВ» викласти відповідно в такій редакції: «Код програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету» та «Код функціональної класифікації видатків і кредитування бюджету».

Поряд з тим, належить звернути увагу, що поточного пленарного тижня може бути розгляд ряду інших законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік», якими також змінюватимуться бюджетні показники. Таким чином, з метою забезпечення узгодженості правових норм і збалансованості бюджету потребуватимуть уточнення показники державного бюджету у законопроекті відповідно до чинної редакції Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» з урахуванням законопроектів, розглянутих та прийнятих Верховною Радою України до розгляду зазначеного законопроекту.

На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання та протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов'язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.

За підсумками розгляду законопроекту Комітет ухвалив рішення:

рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (реєстр. № 1125 від 01.12.2014), поданий Кабінетом Міністрів України, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням таких пропозицій:

доповнити пункт 1 словами і цифрами «та статтю 26 цього Закону виключити»;

уточнити нумерацію і виклад положень тексту законопроекту згідно з вимогами законодавчої техніки у процесі законотворення;

у додатку № 1 до законопроекту виключити рядок «Загальне фінансування»;

у додатку № 2 до законопроекту:

– назву додатку доповнити словами «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2014 рік»;

– назву граф «КПКВК» і «КФКВ» викласти відповідно в такій редакції: «Код програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету» та «Код функціональної класифікації видатків і кредитування бюджету»;

а також потребуватимуть уточнення показники державного бюджету у законопроекті відповідно до чинної редакції Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» з урахуванням законопроектів, розглянутих та прийнятих Верховною Радою України до розгляду зазначеного законопроекту, з метою забезпечення узгодженості правових норм і збалансованості бюджету.

У разі прийняття законопроекту Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні закону належить внести до тексту і додатку до нього необхідні редакційні та техніко-юридичні уточнення, пов’язані з ухваленим Комітетом рішенням щодо цього законопроекту.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29