У Комітеті Верховної Ради України з питань бюджету 13 травня 2015 року розглянуто проект закону про внесення зміни до статті 87 Бюджетного кодексу України, внесений Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 2564 від 06.04.2015 р.).
Необхідно зазначити, що Угодою про Коаліцію депутатських фракцій «Європейська Україна» у Верховній Раді України восьмого скликання, серед іншого, передбачено протягом другого кварталу 2015 року внесення до законодавства України комплексних змін з метою забезпечення прозорості фінансування партій та виборчих кампаній згідно з рекомендаціями Групи держав Ради Європи проти корупції (GRECO) і посилення відповідальності політичних партій за невиконання ними вимог щодо відкритості та прозорості фінансування їхньої діяльності. Для забезпечення виконання зазначеного, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 р. №213-р «Про затвердження плану заходів з виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України та Стратегії сталого розвитку “Україна-
У зв’язку з цим, Урядом подано до Верховної Ради України проекти законів про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо фінансування діяльності політичних партій (за реєстр. №2563 від 06.04.2015 р.) та про внесення зміни до статі 87 Бюджетного кодексу України (за реєстр. №2564 від 06.04.2015 р.).
Законопроектом за реєстр. № 2564 пропонується доповнити частину першу статті 87 Бюджетного кодексу України новим пунктом 20-2 та віднести до видатків, що здійснюються з Державного бюджету України, видатки на надання фінансової підтримки політичним партіям. Введення в дію запропонованого положення законопроекту передбачається з 1 січня 2017 року.
Як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту, його розроблено виходячи з того, що сучасні політичні партії для реалізації своїх цілей та завдань потребують суттєвих коштів, у зв’язку з цим першочергового значення набуває питання про фінансові джерела політичної партії, з яких формується її фінансовий ресурс. При цьому, вказано, що подоланню політичної корупції, коли політичні партії змушені шукати кошти для функціонування у олігархів та великого бізнесу, може сприяти впровадження їх державного фінансування, про що свідчить досвід багатьох європейських держав.
Питання щодо регулювання відносин, пов’язаних із фінансовим забезпеченням політичних партій, запропоновано унормувати шляхом внесення змін до низки законодавчих актів у поданому Урядом законопроекті за реєстр. №2563. Так, законопроектом за реєстр. №2563 пропонується внести зміни до Закону України "Про політичні партії в Україні" та встановити, що кошти та інше майно політичних партій набуваються за рахунок, зокрема, фінансової підтримки з державного бюджету.
Таку фінансову підтримку пропонується надавати політичним партіям для:
- їх статутної діяльності;
при цьому, відповідно до законодавчої пропозиції, щорічний обсяг такої фінансової підтримки з державного бюджету для фінансування статутної діяльності має становити 0,01 розміру мінімальної заробітної плати, встановленого на 1 січня року, що передує року виділення коштів, помноженого на кількість громадян, включених до списку виборців на останніх чергових виборах народних депутатів України (виходячи із розміру мінімальної заробітної плати, встановленої станом на 01.01.2015 у сумі 1 218 грн., і кількості виборців, відповідно до Державного реєстру виборців станом на 31.03.2015 р. – 36,4 млн. грн. щорічний обсяг такої підтримки становитиме 443,5 млн. гривень).
- на відшкодування витрат, пов’язаних з фінансуванням передвиборної агітації, якщо на останніх чергових виборах народних депутатів України виборчий список кандидатів у депутати від цієї партії отримав чотири і більше відсотків голосів виборців, які взяли участь у голосуванні.
При цьому, нормами законопроекту передбачається, що відшкодування витрат політичних партій, що пов’язані з фінансуванням їх передвиборної агітації, здійснюється в розмірі фактично здійснених витрат, але не більше встановленого законом граничного розміру виборчого фонду політичної партії, кандидати у депутати від якої зареєстровані в загальнодержавному окрузі (виходячи з того, що розмір виборчого фонду партії не може перевищувати дев’яноста тисяч розмірів мінімальної заробітної плати та із розміру мінімальної заробітної плати, встановленої станом на 01.01.2015 у сумі 1 218 грн., максимальний обсяг такого відшкодування витрат для однієї політичної партії не може перевищувати 109,6 млн. грн., із розрахунку приміром на 7 політичних партій /стільки партій на позачергових виборах народних депутатів України у 2014 році подолали чотирьохвідсотковий бар`єр/, загальний обсяг видатків становитиме 767,3 млн. гривень).
Зважаючи на вищезазначене, реалізація положень законопроекту у разі його прийняття потребуватиме, починаючи з 1 січня 2017 року, передбачення додаткових видатків державного бюджету для фінансової підтримки політичних партій в Україні, про що також зазначило у своєму експертному висновку Міністерство фінансів України. При цьому обсяг таких видатків має визначатися залежно від фінансових можливостей бюджету та стану економіки держави, зважаючи на необхідність виконання державою зобов’язань за загальносуспільними витратами.
Відтак, положеннями законопроекту визначаються напрями використання та обсяги коштів, які надаватимуться політичним партіям як фінансова підтримка з державного бюджету, проте порядок та механізм здійснення такої фінансової підтримки чітко не регламентовано.
Разом з тим, законопроектом визначається, що контроль за фінансуванням політичних партій здійснює Національне антикорупційне бюро України, а у частині використання фінансової підтримки політичних партій з державного бюджету - Рахункова палата.
Крім того, шляхом внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України встановлюється адміністративна і кримінальна відповідальність за порушення обмежень у фінансуванні політичних партій.
Проте, слід зауважити, що у висновку громадської антикорупційної експертизи, щодо законопроектів за реєстр. №2563 та №2564, підготовленого Центром політико-правових реформ, виявлено корупційні ризики в поданих Урядом законопроектах. За цим висновком такі ризики пов’язані, зокрема, із невизначеністю видів обмежень у фінансуванні політичних партій, передбачених статтею 212-21 Кодексу України про адміністративні правопорушення, що може призвести до вибіркового застосування цієї статті.
Підсумовуючи вищевикладене, слід відмітити, що поданий Урядом проект закону про внесення зміни до статті 87 Бюджетного кодексу України (за реєстр. №2564) є похідним від проекту закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо фінансування діяльності політичних партій (за реєстр. №2563), при цьому, предметно питання надання політичним партіям фінансової підтримки з державного бюджету регулюється саме законопроектом за реєстр. №2563 шляхом внесення відповідних змін до Закону України "Про політичні партії в Україні", тому законопроект за реєстр. №2564 необхідно розглядати лише у разі прийняття в цілому законопроекту за реєстр. №2563, оскільки в іншому випадку прийняття законопроекту за реєстр. №2564 не матиме юридичних передумов для його реалізації та втратить будь-який сенс.
Довідково: питання фінансового забезпечення політичних партій за рахунок коштів державного бюджету мало законодавче регулювання у Законі України «Про політичні партії в Україні» та Бюджетному кодексі України протягом 2003-2007 років, але не набуло системного практичного застосування, у зв’язку з чим відповідні положення були виключені із відповідних законодавчих актів (лише у 2007 році були здійснені видатки державного бюджету в обсязі 126,9 млн. грн. на відшкодування партіям-переможцям витрат, пов’язаних з фінансуванням виборчих кампаній /на виборах до Верховної Ради України у 2006 році/).
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму експертному висновку з приводу внесеного законопроекту зауважує, що для прийняття виважено рішення щодо пропозицій проекту доцільно було б додатково надати обґрунтування щодо потреби в коштах та достатності державних бюджетних коштів для надання пропонованої у законопроекті фінансової підтримки політичним партіям, враховуючи складнощі, які сьогодні існують з бюджетним фінансуванням найнеобхідніших соціальних бюджетних програм.
Разом з тим, зазначається, що поданий законопроект системно пов’язаний з проектом закону за реєстр. № 2563, тому рішення щодо законопроекту за № 2564 має прийматися за результатами розгляду законопроекту № 2563.
За узагальнюючим висновком Міністерства фінансів запровадження фінансової підтримки з державного бюджету політичних партій має відбутися з урахуванням економічних реалій та можливостей бюджету.
За наслідками розгляду законопроекту Комітет з питань бюджету ухвалив рішення:
рекомендувати Верховній Раді України проект закону про внесення зміни до статті 87 Бюджетного кодексу України, внесений Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 2564 від 06.04.2015 р.), за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон після прийняття в цілому проекту закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо фінансування діяльності політичних партій (реєстр. №2563).