Про розгляд проектів законів про внесення змін до Бюджетного кодексу України за реєстр. № 2087 та за реєстр. № 2087-1.
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету розглянув альтернативні проекти законів про внесення змін до статті 90 Бюджетного кодексу України (щодо включення видатків на деякі загальноосвітні навчальні заклади до видатків бюджету Автономної Республіки Крим та обласних бюджетів), поданий народними депутатами України В.О.Дубілем, Л.М.Гриневич, за реєстр. № 2087 від 24.01.2013 року та про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо створення рівних можливостей для отримання освіти), поданий народним депутатом України В.О. Дзоз, за реєстр. № 2087-1 від 19.02.2013 року.
Проектом закону за реєстр.№ 2087 пропонується доповнити перелік закладів загальної середньої освіти для громадян, які потребують соціальної допомоги та реабілітації, і забезпечуються за рахунок видатків, що здійснюються з бюджету Автономної Республіки Крим та обласних бюджетів та враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, такими: ліцеї-інтернати, гімназії-інтернати, колегіуми-інтернати, шляхом внесення змін до підпункту «а» пункту 2 частини першої статті 90 Бюджетного кодексу.
Законопроект за реєстр.№ 2087–1 передбачає поряд із зазначеною вище зміною доповнити такими закладами перелік видатків на загальну середню освіту для громадян, які потребують соціальної допомоги та реабілітації, що здійснюються з бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, районних бюджетів та враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів (зміни до підпункту «в» пункту 2 частини першої статті 89 Бюджетного кодексу України). А також:
– видатки на дошкільну освіту віднести до видатків, що здійснюються з районних бюджетів та враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів (підпункт «а» пункту 2 частини першої статті 89), відповідно виключивши такі видатки із переліку видатків, які здійснюються з бюджетів сіл, селищ, міст районного значення (підпункт «а» пункту 2 частини першої статті 88);
– видатки на позашкільну освіту (без встановлення обмеження щодо здійснюваних заходів) віднести до видатків, що здійснюються з районних бюджетів та бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення та враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів (підпункт «д» пункту 2 частини першої статті 89),та виключити їх із переліку видатків, що не враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів (пункт 2 частини першої статті 91).
Слід зазначити, що положення законопроекту реєстр. №2087 не повною мірою узгоджуються з наданими до проекту обґрунтуваннями щодо мети його прийняття. Запропоновані зміни дозволять вирішити питання утримання ліцеїв-інтернатів, гімназій-інтернатів, колегіумів-інтернатів для громадян, які потребують соціальної допомоги та реабілітації. Відтак у запропонований спосіб задекларована мета (питання утримання закладів для обдарованих дітей) буде реалізована частково. Таке застереження висловлює і Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради.
Щодо законодавчої пропозиції згідно із законопроектом реєстр.№2087-1 про включення видатків на утримання гімназій-інтернатів, колегіумів-інтернатів та ліцеїв-інтернатів до переліку закладів освіти для громадян, які потребують соціальної допомоги та реабілітації, слід зауважити, що вона вирішує питання фінансового забезпечення з бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим та обласних бюджетів зазначених закладів для відповідної категорії громадян. Критерієм для визначення виду бюджету, з якого повинно здійснюватися утримання усіх типів загальноосвітніх шкіл-інтернатів, пропонується кількість учнів-мешканців певного міста (району).
Інші положення законопроекту реєстр.№2087–1 не узгоджуються з Бюджетним кодексом України. Керуючись принципами бюджетної системи, насамперед збалансованості та субсидіарності, у Бюджетному кодексі визначено критерії розмежування видів видатків між місцевими бюджетами та проведено таке розмежування з урахуванням забезпечення відповідності повноважень на здійснення видатків та фінансових ресурсів на виконання таких повноважень. Склад видатків та доходів місцевих бюджетів визначено у Бюджетному кодексі України згідно зі статтями 88-91 та статтями 64-69 відповідно. Тому будь-які зміни щодо розмежування видатків між місцевими бюджетами створюють умови до розбалансування бюджетів, а отже потребують уточнення переліку доходів.
Передача закладів дошкільної освіти з рівня сіл, селищ, міст районного значення на утримання з районних бюджетів може призвести до погіршення якості функціонування таких закладів та надання відповідних послуг ними, оскільки їх фінансове забезпечення може здійснюватися без урахування індивідуальних потреб територіальних громад. Крім того слід взяти до уваги, що в даний час на утримання таких закладів, зокрема на їх капітальні видатки, залучаються доходи сіл, селищ, міст районного значення, що не враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів (доходи кошика другого), а в районних бюджетах бюджет розвитку практично відсутній.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради з огляду на положення частини п’ятої статті 36 Закону України «Про освіту», згідно з яким «за рішенням місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування для задоволення освітніх потреб населення можуть створюватися навчально-виховні комплекси «дошкільний навчальний заклад - загальноосвітній навчальний заклад», «загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад», та на вимоги частини третьої статті 38 Закону України «Про дошкільну освіту», де джерелами фінансування дошкільного навчального закладу визначено засновники (власники), вважає запропонований у законопроекті реєстр.№ 2087-1 підхід до фінансового забезпечення дошкільної освіти таким, що не відповідає чинній структурі цих закладів за рівнем їх підпорядкованості, форм власності та контингентом отримувачів послуг.
Міністерство фінансів не підтримує таку пропозицію, мотивуючи тим, що згідно із законодавством про місцеве самоврядування організація фінансового забезпечення закладів дошкільної освіти належить до самоврядних повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад. Зміна порядку звузить права відповідної територіальної громади вирішувати питання місцевого значення у сфері освіти.
За чинною редакцією Бюджетного кодексу України обсяги видатків, які спрямовуються на утримання закладів позашкільної освіти, визначаються відповідними органами місцевого самоврядування. Включення їх до переліку видатків, що враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, потребуватиме з державного бюджету додаткового фінансового ресурсу. За експертною оцінкою Міністерства фінансів обсяг таких коштів становитиме майже 1 млрд. гривень.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради звертає увагу на те, що відповідно до статей 5, 12, 26 Закону України «Про позашкільну освіту» система позашкільної освіти складається з різних типів навчальних закладів, які, відповідно, мають різні завдання щодо науково-методичного забезпечення цієї системи. Проте зі змісту законопроекту незрозуміло, які саме заклади «позашкільної освіти» фінансуватимуться з того чи іншого бюджету, не визначено критерії розмежування видатків на утримання зазначених закладів між видами бюджетів, що може призвести до непорозумінь під час практичного застосування норм Бюджетного кодексу України.
Міністерство фінансів України не підтримує прийняття проекту закону реєстр. № 2087-1.
З урахуванням зазначеного за наслідками розгляду альтернативних законопроектів за реєстр. №№2087 та 2087-1, Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення:
рекомендувати Верховній Раді України проект закону про внесення змін до статті 90 Бюджетного кодексу України (щодо включення видатків на деякі загальноосвітні навчальні заклади до видатків бюджету Автономної Республіки Крим та обласних бюджетів), поданий народними депутатами України В.О.Дубілем, Л.М.Гриневич, реєстр. № 2087 прийняти за основу.