Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо розміщення науковими установами та організаціями власних надходжень)
У Комітеті з питань бюджету на засіданні 3 липня розглянуто поданий народним депутатом України Гриневич Л. М. проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо розміщення науковими установами та організаціями власних надходжень) (реєстр. № 2257а від 07.06.2013 р.).
Законопроектом пропонується шляхом внесенням змін до частини дев’ятої статті 13 Бюджетного кодексу України надати право бюджетним науковим, науково-дослідним (науково-технічними) установам та організаціям розміщувати власні надходження на поточних рахунках банків.
Таке положення не відповідає вимогам статті 43 Бюджетного кодексу України, згідно з якою в Україні передбачено казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунку, відкритого у Національному банку України. Казначейське обслуговування бюджетних коштів передбачає, зокрема, розрахунково-касове обслуговування розпорядників і одержувачів бюджетних коштів, а також інших клієнтів відповідно до законодавства, а також контроль за здійсненням бюджетних повноважень при зарахуванні надходжень бюджету, взятті бюджетних зобов'язань розпорядниками бюджетних коштів та здійсненні платежів за цими зобов'язаннями.
Отже, надання права бюджетним науковим, науково-дослідним (науково-технічним) установам та організаціям проводити фінансові розрахунки через банківські установи призведе до виведення бюджетних коштів з-під контролю Державної казначейської служби у обсязі 1141,2 млн. грн., а відтак до збільшення ризиків нецільового та нераціонального використання спеціального фонду розпорядниками коштів, про що зазначає Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку.
Крім того, законопроект не узгоджується із визначеним статтею 7 Бюджетного кодексу України принципом єдності бюджетної системи, що забезпечується єдиною правовою базою, єдиною грошовою системою, єдиним регулюванням бюджетних відносин, єдиною бюджетною класифікацією, єдністю порядку виконання бюджетів та ведення бухгалтерського обліку та звітності, про що також відмічає Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України.
ГНЕУ також звертає увагу на те, що розміщення власних коштів у банках створює певні ризики щодо їх втрати, зокрема, у разі неефективної роботи відповідної банківської установи. Разом з тим, у висновку зазначається, що наявність певних проблем, пов'язаних з несвоєчасним обслуговуванням органами Казначейства видатків головних розпорядників бюджетних коштів, не може слугувати достатньою підставою для кардинальної зміни порядку обслуговування власних коштів бюджетних наукових, науково-дослідних (науково-технічних) установ та організацій, зокрема, шляхом переходу від єдиної казначейської системи обслуговування таких бюджетних коштів до їх банківського обслуговування. Адже відповідні проблеми пов'язані не стільки з недоліками казначейської системи обслуговування, скільки із загальною складною економічною ситуацією в країні, тому розв'язання порушеної у законопроекті проблеми має відбуватися шляхом удосконалення відповідних положень чинного бюджетного законодавства в частині посилення відповідальності за несвоєчасне обслуговування розпорядників бюджетних коштів, установлення чітких термінів оплати платіжних документів та відповідальності за неякісне касове обслуговування тощо.
Крім того, законопроект не повною мірою відповідає правилам законотворчої техніки, відповідно до яких він має складатися з двох частин, де у першій частині розташовуються безпосередньо законодавчі положення, а у другій - Прикінцеві положення (повинні містити: термін набрання чинності законом, доручення Уряду, пов'язані з прийняттям даного закону та приведенням нормативних актів у відповідність до прийнятого закону).
Загалом Головне науково-експертне управління вважає, що для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту було б логічним отримати відповідні експертні висновки Уряду та Національного банку України.
Міністерство фінансів з огляду на невідповідність законопроекту вимогам Бюджетного кодексу України вважає прийняття законопроекту недоцільним.
Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти пропонує рекомендувати Верховній Раді України прийняти законопроект за основу і у цілому як закон.
За результатами розгляду зазначеного питання Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо розміщення науковими установами та організаціями власних надходжень) (реєстр. № 2257а), поданий народним депутатом України Гриневич Л. М., відхилити.