Щодо розгляду законопроекту про внесення зміни до Бюджетного кодексу України (реєстр. № 3560)
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 16 березня 2016 року (протокол № 50) розглянув проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (реєстр. № 3560 від 30.11.2015 р.), поданий Кабінетом Міністрів України.
Законопроект розроблено з метою приведення положень Бюджетного кодексу України у відповідність із Законом України від 25.12.2015 р. № 922-VIII «Про публічні закупівлі» (проект якого за реєстр. № 3559 був базовим законопроектом і поданий Урядом одночасно з даним законопроектом).
Законопроектом передбачається внесення змін до пунктів 44 і 45 частини першої статті 29, пункту 40 частини першої статті 64, пункту 30 частини першої статті 66 та пункту 17 частини першої статті 69 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) щодо доходів загального фонду державного і місцевих бюджетів в частині уточнення назви платежів, пов’язаних із закупівлями, а саме пропонується слова «пропозиції конкурсних торгів» та «Законом України «Про здійснення держаних закупівель» в усіх відмінках замінити словами «тендерної пропозиції» та «Законом України «Про публічні закупівлі» у відповідному відмінку.
При цьому до пункту 46 частини другої статті 29, пункту 41 частини першої статті 64, пункту 31 частини першої статті 66 та пункту 18 частини першої статті 69 Кодексу не вносяться зміни, оскільки назва відповідного платежу є універсальною, виходячи із практики здійснення закупівель за бюджетні кошти, і не потребує приведення у відповідність із Законом України «Про публічні закупівлі».
Законом України «Про публічні закупівлі» встановлено, зокрема, що:
за подання скарги до органу оскарження справляється плата, розмір якої визначається Кабінетом Міністрів України /останній абзац частини першої статті 18/;
кошти, що надійшли як забезпечення тендерної пропозиції (у разі, якщо вони не повертаються учаснику), підлягають перерахуванню до відповідного бюджету, а у разі здійснення закупівлі юридичними особами (їх об’єднаннями) не за бюджетні кошти - перераховуються на рахунок таких юридичних осіб (їх об’єднань). При цьому розмір забезпечення тендерної пропозиції у грошовому виразі не може перевищувати 0,5% очікуваної вартості закупівлі у разі проведення торгів на закупівлю робіт та 3% - у разі проведення торгів на закупівлю товарів чи послуг на умовах, визначених тендерною документацією /частини перша і п’ята статті 24/;
кошти, що надійшли як забезпечення виконання договору (у разі якщо вони не повертаються), підлягають перерахуванню до відповідного бюджету, а у разі здійснення закупівлі юридичними особами (їх об’єднаннями) не за бюджетні кошти - перераховуються на рахунок таких юридичних осіб (їх об’єднань). При цьому розмір забезпечення виконання договору про закупівлю не може перевищувати 5% вартості договору /частини друга і третя статті 26/.
У попередніх роках аналогічні платежі справлялися у відповідних розмірах.
Зокрема, згідно із місячною звітністю про виконання бюджетів вказані платежі у 2015 році надійшли:
до державного бюджету – 7 899,5 тис. грн. плати за подання скарги до органу оскарження відповідно до статті 18 Закону України «Про здійснення державних закупівель» та 0,5 тис. грн. коштів, отриманих від учасника - переможця процедури закупівлі під час укладання договору про закупівлю як забезпечення виконання цього договору, які не підлягають поверненню учаснику – переможцю;
до місцевих бюджетів – 34,5 тис. грн. коштів, отриманих від надання учасниками процедури закупівель забезпечення їх пропозиції конкурсних торгів, які не підлягають поверненню цим учасникам, у випадках, передбачених Законом України «Про здійснення державних закупівель».
Крім того, у законопроекті передбачено, що відповідний закон набиратиме чинності одночасно із Законом України «Про публічні закупівлі» (цей Закон набрав чинності з 19 лютого 2016 року).
Разом з тим, у Законі України «Про публічні закупівлі» встановлено, що:
він вводиться в дію з 1 квітня 2016 року – для центральних органів виконавчої влади та замовників, що здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, з 1 серпня 2016 року – для всіх замовників /пункт 1 розділу IX/;
з 1 квітня 2016 року Закон України «Про здійснення державних закупівель» не застосовується до центральних органів виконавчої влади та замовників, що здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання /пункт 3 розділу IX/;
втрачають чинність з 1 квітня 2016 року Закон України «Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності» та з 1 серпня 2016 року Закон України «Про здійснення державних закупівель» /пункт 5 розділу IX/.
У зв’язку з цим, Комітет Верховної Ради України з питань економічної політики (лист від 19.02.2016 №04-16/20-103(40072)) зазначає, що пункт 1 розділу ІІ законопроекту за реєстр. № 3560 потребує доопрацювання, інакше виникне законодавча колізія (в частині бюджетних коштів для здійснення закупівель) на період до втрати чинності законів України «Про здійснення державних закупівель» та «Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності».
Таким чином, щодо закупівель за бюджетні кошти Закон України «Про публічні закупівлі» вводиться в дію в два етапи: з 01.04.2016 р. – для центральних органів виконавчої влади, які є розпорядниками коштів державного бюджету; з 01.08.2016 р. – для інших розпорядників коштів державного бюджету та всіх розпорядників коштів місцевих бюджетів. Отже, за таких умов відповідні платежі за державним бюджетом (мова йде про зміни до статті 29 Кодексу у законопроекті) у період з квітня до серпня п.р. мають діяти одночасно у двох редакціях, що не відповідає принципу юридичної визначеності правової норми.
Слід також звернути увагу, що закон щодо державних закупівель неодноразово приймався у новій редакції, при цьому іноді із зміною назви (а саме Закон України від 22.02.2000 р. № 1490-III «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти», закони України від 01.06.2010 р. № 2289-VI і від 10.04.2014 р. № 1197-VII «Про здійснення державних закупівель», Закон України від 25.12.2015 р. № 922-VIII «Про публічні закупівлі»), і таке може відбуватися надалі.
Враховуючи наведене та з метою забезпечення узгодженості правових норм доцільно назви платежів щодо закупівель, до яких законопроектом вносяться зміни, викласти в універсальній формі (тобто без посилань на конкретний закон або його окремі статті), яка застосована для іншого платежу щодо закупівель згідно із пунктом 46 частини другої статті 29, пунктом 41 частини першої статті 64, пунктом 31 частини першої статті 66 та пунктом 18 частини першої статті 69 Кодексу.
Поряд з тим, до Комітету з питань бюджету 15.03.2016 р. надійшли пропозиції від народних депутатів України – членів Комітету з питань бюджету Дубневича Б.В., Іщейкіна К.Є., Крулька І.І., Горбунова О.В., Рудика С.Я. про доповнення законопроекту положеннями щодо заміни слова «півріччя» словом «кварталу» у другому реченні частини сьомої статті 78 Кодексу, а також виключення слів «державного значення» в абзаці першому пункту 33 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Кодексу, що має сприяти більш ефективному виконанню місцевих бюджетів.
Зазначене потребує викладу законопроекту в уточненій редакції.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (висновок від 07.12.2015 №16/3-1772/3560(303912)) вважає, що за результатами розгляду в першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу та звертає увагу на те, що він має прийматися за результатами розгляду законопроекту за реєстр. №3559.
Комітет Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції у своєму висновку (лист від 08.02.2016 р. №04-19/16-7343) зазначає, що у законопроекті не виявлено корупціогенних факторів – проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства.
Комітет Верховної Ради України з питань європейської інтеграції у своєму висновку (лист від 11.12.2015 р. № 04-17/10-1501(310538)) звертає увагу, що положення законопроекту не суперечать законодавству ЄС, законопроект носить технічний характер та безпосередньо пов'язаний з законопроектом за реєстр. № 3559, який не суперечить acquis ЄС, однак формально не узгоджується із зобов’язаннями України в рамках Угоди про асоціацію.
Міністерство фінансів України (лист від 21.12.2015 р. № 31-06210-03-2/38729) підтримує законопроект та зазначає, що реалізація його положень не потребує додаткових бюджетних коштів.
Зважаючи на наведене та необхідність термінового врегулювання порушених питань, Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (реєстр. № 3560 від 30.11.2015 р.), поданий Кабінетом Міністрів України, за наслідками розгляду у першому читанні прийняти у доопрацьованій Комітетом редакції за основу та в цілому як закон.