Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 30.03.2016 року розглянув Пропозиції Президента України до Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансування професійно-технічної освіти» (до реєстр.№ 3831-2).

Верховною Радою України 4 лютого 2016 року прийнято Закон України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансування професійно-технічної освіти» (далі – Закон), який 5 лютого 2016 року було направлено на підпис Президенту України.

Законом визначено, що:

видатки на професійно-технічну освіту здійснюються з бюджетів міст обласного значення – обласних центрів (на функціонування навчальних закладів, що розташовані на їх території) та з обласних бюджетів і бюджету міста Києва (на функціонування інших навчальних закладів регіону);

оплата поточних видатків професійно-технічних навчальних закладів в частині забезпечення видатків на здобуття повної загальної середньої освіти здійснюється за рахунок освітньої субвенції;

на підтримку підготовки робітничих кадрів у професійно-технічних та інших навчальних закладах з державного бюджету надається субвенція бюджету Автономної Республіки Крим, обласним бюджетам, міським (міст обласного значення-обласних центрів, міст Києва та Севастополя) бюджетам.

Президент України відповідно до частини другої статті 94 Конституції України повернув зі своїми пропозиціями Закон для його повторного розгляду Верховною Радою України. Такі пропозиції надійшли до Верховної Ради України 18 березня 2016 року.

Президент України пропонує відхилити Закон з огляду на такі підстави:

– передбачені Законом зміни в умовах непідготовленості місцевого та центрального рівнів до нової моделі фінансування професійно-технічної освіти, незавершеності реформи (адже на місцевий рівень не передано повноваження з оптимізації мережі відповідних закладів), а також у разі відмови місцевих бюджетів здійснювати відповідне фінансування створюють ризик перекладання тягаря фінансування потреб зазначених навчальних закладів у повному обсязі на Державний бюджет України;

– за інформацією Міністерства фінансів України потреба у фінансуванні професійно-технічних та інших навчальних закладів складає близько 5,8 млрд гривень, однак Законом України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» видатки на фінансування професійно-технічних навчальних закладів не передбачено, а місцевими бюджетами на ці цілі передбачено лише 4 млрд гривень. Тож, прийняття Закону є передумовою наступного прийняття декількох законів про внесення змін до Державного бюджету України для виділення коштів на фінансування професійно-технічних та інших навчальних закладів.

Водночас, Президентом України зазначається, що враховуючи важливість питання якісного функціонування професійно-технічних закладів, а також необхідність комплексного реформування цієї сфери, що передбачає передачу в комунальну власність закладів професійно-технічної освіти та оптимізацію їх мережі, доцільним вбачається розв’язання порушеної у Законі проблеми з урахуванням зобов’язань України перед міжнародними організаціями.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (далі – ГНЕУ) у своєму висновку звертає увагу, що у разі відхилення зазначеного Закону, ситуація з фінансуванням професійно-технічних та інших навчальних закладів і надалі залишиться неврегульованою на невизначений період, що формує ризики руйнування системи професійно-технічної освіти, відтік з неї кваліфікованих педагогів, зменшення популяризації робітничих професій, зростання безробіття, ліквідації можливостей окремих територіальних громад на власний освітній простір тощо, оскільки Президент України, лише визнаючи важливість питання якісного функціонування професійно-технічних закладів, а також необхідність реформування цієї сфери та акцентуючи увагу на доцільності розв’язання порушеної у Законі проблеми з урахування зобов’язань України перед міжнародними організаціями (при цьому такі зобов’язання не конкретизуються), одночасно не пропонує альтернативних та дієвих шляхів її негайного врегулювання, що, у свою чергу, ставить під сумнів його пропозицію щодо відхилення Закону.

Крім того, на думку ГНЕУ, створення належних умов для поточного фінансового забезпечення системи професійно-технічної освіти жодним чином не заперечує можливості напрацювання підходів до «комплексного реформування цієї сфери», про що зазначає Глава держави.

Асоціація міст України вважає за доцільне відхилити Пропозиції Президента України до Закону, мотивуючи тим, що у разі відхилення Закону:

органи місцевого самоврядування не зможуть фінансово забезпечити виконання зобов’язань з утримання навчальних закладів професійно-технічної освіти, зокрема, де навчаються діти з малозабезпечених сімей і діти-сироти;

нівелюються досягнення бюджетної децентралізації, оскільки на місцеві бюджети перекладаються додаткові зобов’язання держави.

Слід звернути увагу, що згідно із статтею 94 Конституції України:

Президент України протягом п'ятнадцяти днів після отримання закону підписує його, беручи до виконання, та офіційно оприлюднює його або повертає закон зі своїми вмотивованими і сформульованими пропозиціями до Верховної Ради України для повторного розгляду / частина друга/;

якщо під час повторного розгляду закон буде знову прийнятий Верховною Радою України не менш як двома третинами від її конституційного складу, Президент України зобов’язаний його підписати та офіційно оприлюднити протягом десяти днів. У разі якщо Президент України не підписав такий закон, він невідкладно офіційно оприлюднюється Головою Верховної Ради України і опубліковується за його підписом /частина четверта/.

Поряд з тим, у Регламенті Верховної Ради України встановлено, що:

головний комітет за наслідками розгляду пропозицій Президента України до повернутого ним закону ухвалює висновок щодо доцільності їх прийняття чи відхилення (порівняльна таблиця у випадку, якщо пропозиції Президента України зводяться до вимоги відхилити прийнятий закон, не подається) /частини третя та п’ята статті 133/;

у разі якщо Президент України пропонує відхилити прийнятий закон, голосування проводиться щодо відхилення закону в цілому. Якщо пропозиція про відхилення закону в цілому підтримана більшістю голосів народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради, закон вважається відхиленим /частина перша статті 135/;

у разі якщо пропозиція Президента України про відхилення закону в цілому не підтримана Верховною Радою, голосування проводиться щодо повторного прийняття закону в цілому (долання вето), і він вважається прийнятим у цілому, якщо на його підтримку отримано не менш як дві третини голосів народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради, після чого закон підписується Головою Верховної Ради України і направляється на підпис Президенту України /частина друга статті 135/.

Оскільки за підсумками розгляду Комітет з питань бюджету не прийняв результативне рішення щодо Пропозицій Президента про відхилення Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансування професійно-технічної освіти» (до реєстр.№ 3831-2), пропонується визначитися щодо них безпосередньо на пленарному засіданні Верховної Ради.

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним 8 скликання”

11 липня 2019 11:50
11 липня 2019 11:47
02 травня 2019 11:48
14 березня 2019 14:46
17 січня 2019 15:48
21 грудня 2018 12:36
06 грудня 2018 18:35
06 грудня 2018 18:33
06 грудня 2018 18:30
22 листопада 2018 15:29