Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо забезпечення бюджетної автономії та фінансової самостійності місцевих бюджетів) (реєстр. № 2053)
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 9 грудня 2015 року розглянув проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо забезпечення бюджетної автономії та фінансової самостійності місцевих бюджетів) (реєстр. № 2053 від 06.02.2015 р.), поданий народним депутатом України Лубінцем Д.В.
Законопроектом пропонується внести зміни до Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) щодо перерозподілу частини рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення (крім рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату, яка зараховується до загального фонду державного бюджету у повному обсязі) між державним бюджетом та місцевими бюджетами, а саме щодо:
зменшення частки цієї рентної плати з 75% до 50% у складі доходів загального фонду державного бюджету /зміни до пункту 5 частини другої статті 29 Кодексу/;
включення 25% цієї рентної плати до складу доходів загального фонду бюджетів міст районного значення, сільських, селищних бюджетів /зміни до пункту 3 частини першої статті 69 Кодексу/.
Слід відмітити, що на даний час відповідно до пункту 4 частини першої статті 66 Кодексу вже зараховується 25% цієї рентної плати до складу доходів загального фонду бюджету Автономної Республіки Крим і обласних бюджетів.
У пояснювальній записці до законопроекту зазначається, що він має на меті удосконалення бюджетного законодавства та збільшення обсягів надходжень до місцевих бюджетів.
Однак, автором законопроекту не запропоновано відповідний перерозподіл видаткових повноважень між зазначеними бюджетами для забезпечення їх збалансованості.
Отже, законодавча ініціатива не відповідає одному з основних принципів бюджетної системи України, визначених статтею 7 Кодексу, - принципу збалансованості, відповідно до якого повноваження на здійснення витрат бюджету мають відповідати обсягу надходжень бюджету на відповідний бюджетний період.
За експертною оцінкою Міністерства фінансів України реалізація законопроекту призведе до зменшення загального фонду державного бюджету на 642 млн.грн. (за даними факту 2014 року) з відповідним збільшенням загального фонду місцевих бюджетів.
Довідково: згідно із звітністю Казначейства України за січень-жовтень 2015 року до загального фонду державного бюджету надійшло рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення (код 13030100) у сумі 2113,5 млн.грн., що становить 96,5% плану за звітний період (недоотримано 77,1 млн.грн.) або 67,1% річного плану.
Однак, до законопроекту не надано фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) та пропозиції щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості бюджету. Це не відповідає вимогам частини першої статті 27 Кодексу та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України. При цьому, Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи зауважує, що наявність зазначеного обґрунтування є підставою для складення відповідних висновків щодо доцільності прийняття законопроекту.
Крім того, передбачена законопроектом дата набрання чинності відповідним законом (з дня, наступного за днем його опублікування) суперечить частині третій статті 27 Кодексу щодо терміну введення в дію законів, які мають вплив на показники бюджету. На зазначене також звертають увагу у своїх висновках Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України і Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.
Належить звернути увагу, що Законом України від 28.12.2014 р. № 79-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» з 2015 року, зокрема, суттєво розширені фінансові можливості місцевого самоврядування за рахунок передачі з державного бюджету місцевим бюджетам ряду доходних джерел та упорядковано видаткові повноваження між різними місцевими бюджетами.
При цьому, Міністерство фінансів України звертає увагу, що з 2015 р. запроваджено акцизний податок з реалізації через роздрібну торгівлю підакцизних товарів, розширено базу оподаткування податку на нерухоме майно і єдиного податку (зокрема, до його складу віднесено фіксований сільськогосподарський податок та знято мораторій на щорічну індексацію бази оподаткування, який діяв з 1995 року) та зазначені надходження відповідно до Кодексу зараховуються до сільських, селищних та міських бюджетів.
Поряд з тим, слід відмітити, що справляння рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення здійснюється на всій території України нерівномірно, а відтак запропоноване законопроектом зарахування її частини до доходів бюджетів міст районного значення, сільських, селищних бюджетів призведе до нерівномірного розподілу бюджетних ресурсів між регіонами України і до поглиблення нерівних фінансових можливостей територій. Зазначене не відповідає статті 95 Конституції України (згідно з якою бюджетна система України будується на засадах справедливого і неупередженого розподілу суспільного багатства між громадянами і територіальними громадами) та принципу справедливості і неупередженості бюджетної системи, визначеному статтею 7 Кодексу.
Варто також зауважити, що відповідна законодавча ініціатива не стимулюватиме територіальні громади до об'єднання з метою формування спроможних територіальних громад, оскільки запропоновані 25% цієї рентної плати передбачається зараховувати виключно до бюджетів міст районного значення, сільських, селищних бюджетів.
Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи у своєму рішенні від 18.03.2015 № 11/17 щодо законопроекту рекомендує внести на розгляд Верховної Ради України законопроект для прийняття за основу з урахуванням викладених зауважень. Зокрема, зауважено, що внесення відповідних змін до чинного законодавства, що регулює питання розподілу коштів державного бюджету, має враховувати потреби геологічної галузі, виходячи з перспектив забезпечення бюджетних надходжень, необхідних для її підтримки.
Комітет Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції у своєму висновку зазначає, що у законопроекті не виявлено корупціогенних факторів і він відповідає вимогам антикорупційного законодавства.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку до законопроекту зазначає, що було б логічним для прийняття виваженого рішення щодо законопроекту отримати відповідний експертний висновок Уряду, оскільки змістом відповідних положень п. 6 статті 116 Конституції України та статті 42 Кодексу розробку і забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України державного бюджету віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України, а відповідно до вимог ч. 1 статті 111 Кодексу Міністерство фінансів України здійснює контроль за дотриманням бюджетного законодавства на кожній стадії бюджетного процесу як щодо державного бюджету, так і місцевих бюджетів.
Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку до законопроекту зазначає, що не підтримує законопроект, зауважуючи про незбалансованість законодавчої пропозиції та відсутність фінансово-економічного обґрунтування до неї.
Разом з тим, народний депутат України Лубінець Д.В., керуючись частиною третьою статті 104 Регламенту Верховної Ради України, 7 грудня 2015 року порушив питання про зняття з розгляду законопроекту за реєстр. № 2053 у зв’язку з необхідністю його доопрацювання.
Згідно з частиною другою статті 104 Регламенту Верховної Ради України законопроект, включений до порядку денного сесії Верховної Ради, до його прийняття Верховною Радою в першому читанні за основу може бути відкликаний за рішенням Верховної Ради і знятий з розгляду.
Враховуючи зазначене, за підсумками розгляду законопроекту Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо забезпечення бюджетної автономії та фінансової самостійності місцевих бюджетів) (реєстр. № 2053), поданий народним депутатом України Лубінцем Д.В., зняти з розгляду.